ליקוטי מוהרן ח"א לא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 3
מה המשמעות של להוציא את הכיסופים מהכוח אל הפועל?
אליעד כהן מסביר את דברי רבי נחמן מברסלב בתורה ל"א בליקוטי מוהרן, ומדגיש שלא מספיק לאדם להשתוקק בלבו בלבד לדבר מסוים, אלא הוא חייב להוציא את הרצונות והכיסופים שבקרבו אל הפועל באמצעות הדיבור. למשל, אדם שרוצה להיות צדיק לא יכול רק להשתוקק לכך בלבו, אלא צריך לומר במילים את הרצון להיות צדיק, ולהפוך את הכיסופים למילים ברורות. עצם האמירה בפה יוצרת נפש חדשה. במילים פשוטות, הרצון שהביע האדם מקבל קיום ממשי, ומתחיל להתגלגל ולהשפיע גם על אחרים. לדוגמה, אם אדם משתוקק ללכת לים ומבטא זאת במילים, נוצרת נפש חדשה שמתחילה להתפשט באוויר ומעוררת גם באנשים אחרים את הרצון ללכת לים.
מה הקשר בין "גלגולי נשמות" לבין הרצונות של האדם?
אליעד כהן מסביר שגלגולי נשמות הם לא בהכרח נשמה שעוברת מאדם לאדם או מבעל חיים לאדם, אלא יכולים להיות גם פנימיים בתוך האדם עצמו. לדוגמה, אדם שרוצה להיות עשיר, ואחר כך משתנה ורוצה להיות מפורסם, הוא כביכול עובר "גלגול נשמות" פנימי, מכיוון שהוא משתנה כל הזמן ונולד מחדש עם רצונות חדשים. על פי אליעד, זה ההסבר העמוק יותר למושג גלגולי נשמות. כל רצון מתעורר ברצף פנימי ומעורר את הרצון הבא. כך גם האדם מתגלגל בלי מנוח בין רצונותיו.
מדוע חשוב להוציא את ההשתוקקות בדיבור ולא רק במחשבה?
אליעד מסביר כי כשאדם מוציא את ההשתוקקות שלו בדיבור, הוא מוציא אותה מהכוח אל הפועל, כלומר, הופך אותה לפעילה ומציאותית. הדיבור מעניק לנפש חיים ממשיים. למשל, רצון לשוב בתשובה יכול להישאר נסתר בלב, אך כשהוא נאמר בפועל הוא מתממש בעולם בצורה של נפש פעילה. הדיבור, שהוא ביטוי חיצוני של הרצון, יוצר מציאות ומשפיע על העולם סביב. אליעד כהן מדגיש שכאשר האדם מבין ומתחבר אל הרצונות שלו באמת, הוא גם חווה אותם, ואז הרצון מקבל ממשות אמיתית. לדוגמה, לא מספיק לרצות להיות בריא, צריך גם לבטא זאת במילים ולפעול בהתאם, ורק אז האדם הופך באמת לבריא לאורך זמן.
כיצד משתלבת תפיסת רבי נחמן על הפרנסה והכוכבים והמזלות?
אליעד מסביר שבמצב הרגיל האדם מרגיש שהוא חייב לרדוף אחרי הצורות (כמו פרנסה, בריאות או הצלחה), ולכן הוא נמצא תחת השליטה של "הכוכבים והמזלות", כלומר, הטבע והחיים שולטים בו. אבל כאשר האדם נמצא בדרגה רוחנית גבוהה, הצורות האלו עצמן מתאמצות לשרת אותו. כלומר, כל מה שקורה לו הוא בעצם לטובתו. אליעד מביא דוגמה של אדם שלא צריך לרדוף אחרי הפרנסה שלו כי "המזלות" (העולם והחיים עצמם) מתאמצים לספק לו את כל צרכיו, כמו שנאמר "הם טורחים בשביל פרנסתך". זה דומה לאדם שזכה בלוטו ולא צריך לרדוף אחרי כסף, אך צריך עדיין למצוא דרך אחרת להשקיע מאמץ רוחני כדי להרגיש שהוא מביא את הרצונות שלו אל הפועל.
מה המשמעות של "אכילותו בבחינת לחם הפנים"?
אליעד מפרש כי "לחם הפנים" הוא מצב רוחני שבו האדם אוכל ומרגיש מלאות רוחנית אמיתית מהאכילה, כלומר, הוא לא סתם אוכל כדי לשבוע, אלא גם רואה וחווה את הפנימיות הרוחנית של האוכל. הוא נהנה מהמשמעות של האכילה, ולא רק מהפעולה הפיזית. לדוגמה, שני אנשים יכולים לאכול ולשבוע, אך אצל אחד מהם, האכילה היא "לחם הפנים", כלומר, הוא חווה אכילה רוחנית, ואצל השני האכילה נשארת חיצונית בלבד.
איך אדם יכול לחוות את פני השם בכל דבר בחייו?
אליעד כהן מדבר על כך שהשאיפה העליונה היא להגיע למצב של "לכם הפנים", כלומר, מצב שבו...
אליעד כהן מסביר את דברי רבי נחמן מברסלב בתורה ל"א בליקוטי מוהרן, ומדגיש שלא מספיק לאדם להשתוקק בלבו בלבד לדבר מסוים, אלא הוא חייב להוציא את הרצונות והכיסופים שבקרבו אל הפועל באמצעות הדיבור. למשל, אדם שרוצה להיות צדיק לא יכול רק להשתוקק לכך בלבו, אלא צריך לומר במילים את הרצון להיות צדיק, ולהפוך את הכיסופים למילים ברורות. עצם האמירה בפה יוצרת נפש חדשה. במילים פשוטות, הרצון שהביע האדם מקבל קיום ממשי, ומתחיל להתגלגל ולהשפיע גם על אחרים. לדוגמה, אם אדם משתוקק ללכת לים ומבטא זאת במילים, נוצרת נפש חדשה שמתחילה להתפשט באוויר ומעוררת גם באנשים אחרים את הרצון ללכת לים.
מה הקשר בין "גלגולי נשמות" לבין הרצונות של האדם?
אליעד כהן מסביר שגלגולי נשמות הם לא בהכרח נשמה שעוברת מאדם לאדם או מבעל חיים לאדם, אלא יכולים להיות גם פנימיים בתוך האדם עצמו. לדוגמה, אדם שרוצה להיות עשיר, ואחר כך משתנה ורוצה להיות מפורסם, הוא כביכול עובר "גלגול נשמות" פנימי, מכיוון שהוא משתנה כל הזמן ונולד מחדש עם רצונות חדשים. על פי אליעד, זה ההסבר העמוק יותר למושג גלגולי נשמות. כל רצון מתעורר ברצף פנימי ומעורר את הרצון הבא. כך גם האדם מתגלגל בלי מנוח בין רצונותיו.
מדוע חשוב להוציא את ההשתוקקות בדיבור ולא רק במחשבה?
אליעד מסביר כי כשאדם מוציא את ההשתוקקות שלו בדיבור, הוא מוציא אותה מהכוח אל הפועל, כלומר, הופך אותה לפעילה ומציאותית. הדיבור מעניק לנפש חיים ממשיים. למשל, רצון לשוב בתשובה יכול להישאר נסתר בלב, אך כשהוא נאמר בפועל הוא מתממש בעולם בצורה של נפש פעילה. הדיבור, שהוא ביטוי חיצוני של הרצון, יוצר מציאות ומשפיע על העולם סביב. אליעד כהן מדגיש שכאשר האדם מבין ומתחבר אל הרצונות שלו באמת, הוא גם חווה אותם, ואז הרצון מקבל ממשות אמיתית. לדוגמה, לא מספיק לרצות להיות בריא, צריך גם לבטא זאת במילים ולפעול בהתאם, ורק אז האדם הופך באמת לבריא לאורך זמן.
כיצד משתלבת תפיסת רבי נחמן על הפרנסה והכוכבים והמזלות?
אליעד מסביר שבמצב הרגיל האדם מרגיש שהוא חייב לרדוף אחרי הצורות (כמו פרנסה, בריאות או הצלחה), ולכן הוא נמצא תחת השליטה של "הכוכבים והמזלות", כלומר, הטבע והחיים שולטים בו. אבל כאשר האדם נמצא בדרגה רוחנית גבוהה, הצורות האלו עצמן מתאמצות לשרת אותו. כלומר, כל מה שקורה לו הוא בעצם לטובתו. אליעד מביא דוגמה של אדם שלא צריך לרדוף אחרי הפרנסה שלו כי "המזלות" (העולם והחיים עצמם) מתאמצים לספק לו את כל צרכיו, כמו שנאמר "הם טורחים בשביל פרנסתך". זה דומה לאדם שזכה בלוטו ולא צריך לרדוף אחרי כסף, אך צריך עדיין למצוא דרך אחרת להשקיע מאמץ רוחני כדי להרגיש שהוא מביא את הרצונות שלו אל הפועל.
מה המשמעות של "אכילותו בבחינת לחם הפנים"?
אליעד מפרש כי "לחם הפנים" הוא מצב רוחני שבו האדם אוכל ומרגיש מלאות רוחנית אמיתית מהאכילה, כלומר, הוא לא סתם אוכל כדי לשבוע, אלא גם רואה וחווה את הפנימיות הרוחנית של האוכל. הוא נהנה מהמשמעות של האכילה, ולא רק מהפעולה הפיזית. לדוגמה, שני אנשים יכולים לאכול ולשבוע, אך אצל אחד מהם, האכילה היא "לחם הפנים", כלומר, הוא חווה אכילה רוחנית, ואצל השני האכילה נשארת חיצונית בלבד.
איך אדם יכול לחוות את פני השם בכל דבר בחייו?
אליעד כהן מדבר על כך שהשאיפה העליונה היא להגיע למצב של "לכם הפנים", כלומר, מצב שבו...
- איך ללמוד ליקוטי מוהרן?
- מה הכוונה להוציא מכוח אל הפועל?
- מה זה גלגולי נשמות?
- איך להגיע ל"לחם הפנים"?
- מה משמעות הנתינה לצדקה?
- מהי השתוקקות בלב?
- כיצד להפסיק לרדוף אחרי רצונות?