... נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר,
רבי נחמן מברסלב, אלוהים אליעד אז מה שאת שואלת האם יש הפרדה בין בעיות מנטליות לבעיות פיזיות. אז קודם כל כקו מנחה, זה מין טיפ כזה, אם יש לך כמה אפשרויות ... והפכתי אותו לסבל נפשי, איך זה יכול להיות, הרי כואב לך פיזי, אז איך אתה מגדיר את זה כנפשי.
רבי נחמן אמר בספר שלו, כל הצרות והייסורים והגלות אינו אלא לפי ערך חסרון הדעת. זאת אומרת תלוי בכמה שכל חסר לך, והוא ממשיך ואומר שנישלם הדעת נישלם כל החסרונות. הוא ... יודע לא היה לך כל חסרון. והוא אומר אפילו בנים ופרנסה ובריאות הגוף זה הכל מחמת חסרון הדעת. למשל
רבי נחמן היה רואה אדם חולה סרטן, שצועק אני כואב אני סובל,
רבי נחמן היה אומר לו, תקשיב זו לא בעיה בגוף הפיזי זו בעיה בנפש. מה הרעיון.
ורבי נחמן גם בעצמו סבל מספיק ובכל זאת הוא נאחז בזה. למעשה הנושא הוא פשוט, אם אני אקח את הקיר וארביץ לו, לא מפריע לו, לפחות אנחנו תופסים את זה שזה לא מפריע לו, ... הקבה וכך הם מושכים את האור של הקבה לעולם הזה אליעד אני יזרום אתך בנושא הזה כדי לא להיכנס אליו.
רבי נחמן אמר ולא תבוא עליו השמש, מה זאת אומרת, שלא יעשה את המצוות בגין ביאת שימשו, מה זאת אומרת, שלא תעשה את המצוות כדי לקבל שכר בעולם הבא. ביומו תיתן שכרו, מה הכוונה ביומו תיתן שכרו,
רבי נחמן אמר שבן אדם עושה מצוות, שיעשה אותם בצורה כזאת שכרגע יקבל שכר, כאשר בן אדם עושה מצווה לעולם הבא אף אחד לא מתחייב לו שהוא יגיע לעולם הבא. הכוונה לא דווקא ... אלוה ממעל, אלוהים יכול להווה אותה ויכול לא להווה אותה, זה נקרא אפשרי המציאות ומחויב המציאות,
רבי נחמן אומר שהאדם כל זמן שלא חזר בתשובה שלמה, אין לו הוויה כלל. מה זאת אומרת שאין לו הוויה כלל, הכוונה שהוא לא קיים כלל,
ורבי נחמן אומר שבן האדם חוזר בתשובה הוא בעצם מתהווה כי יש שני דברים, יש דבר שהוא מחויב המציאות ויש דבר שהוא אפשרי המציאות. כל דבר שקיים הוא אפשרי המציאות, מה זאת ... שאז אתה כאילו מזדהה עם הכוח הראשון שמניע את הכל, אז ממילא כל מה שקורה זה ביטוי של רצונך. מה
שרבי נחמן באותו הקשר אמר שלא תבוא עליו השמש, אל תעשה את המצוות בשביל העולם הבא, ביומו תעשה שכרו, תנסה לעשות את המצוות בשמחה כזאת שתהנה מעצם קיום המצווה.
ורבי נחמן מסביר מהי דרגת השמחה, ישמח ישראל בעושיו, מה זאת אומרת, כמו שבן אדם יוצר כלי, אז האומן שמח בכלי שהוא יצר, אז אתה צריך להגיע לחווית מציאות כזאת, שאת כל ... רצונך. אם זה ביטוי של רצונך, זה נקרא ביטול מוחלט, ביטול כל הרגשותיו, מה שנקרא התפשטות הגשמיות.
רבי נחמן אומר בביטול כל הרגשותיו, שלא תרגיש שאתה קיים כישות נפרדת, שתגיד אני תתכוון לאלוהים הראשון, למציאות, הוויה הראשונה, ואז אתה לא יכול להיות בהתנגדות עם ... לך. אליעד נכון, בעצם מה אתה שואל שאלה האם יש לך התנגדות לזה אליעד אני אסביר למה הוא מתכוון,
רבי נחמן היה בחור מאוד חכם שאלה אתה תמיד מצטט אותו. אליעד הוא היחיד שאני מצטט אותו, למרות שהוא אמר בדיוק ההיפך ממני, הוא היחיד שאני יודע שהוא מסכים איתי. יש סיפור של
רבי נחמן שנקרא שבעת הקבצנים, מעשה בשבעה קבצנים בספר
סיפורי מעשיות, ושם
רבי נחמן מדבר על התפיסה של הזמן ושל המקום, יש באתר פירוש של הסיפור,
רבי נחמן אומר שהאדם דומה לילד שהלך לאיבוד ביער, הוא לא יודע מי הוא, חיות טורפות אותו, אז מי שמציל אותו זה בעצם קבצן, מה הכוונה קבצן מישהו זקן, מה הסיפור בקבצנים, ... כי כולם סובלים ולי טוב, לי טוב מבפנים, ואפילו העשירים מסכימים שיש לי חיים הכי טובים, למעשה
רבי נחמן מנפץ את הקונספט של מה זה חיים טובים. עכשיו, לדוגמא הוא אומר שהקבצן החירש אמר, שכולם אף פעם לא טוב להם כי תמיד חסר להם, גם כאשר מישהו אומר קניתי רכב חדש, ... וכו' וכו', למה כי ההבנה שלי כאילו מנטרלת לך את המרוץ של החיים, מנטרלת לך את הרצון, אבל מה
שרבי נחמן בא ללמד אותך שתדע לך שדווקא ההבנה הזאת היא זאת שתגאל אותך, זה הרעיון. כלפי חוץ אתה מזלזל, אתה אומר, הוא לא מבין מה קורה פה, הוא עיוור, הוא לא שומע, הוא כנראה לא ראה עולם, הוא לא הולך לטייל, הוא לא עושה שום דבר, אבל
רבי נחמן אומר הקבצן הזה שלא שומע, הוא חי חיים טובים, אם תיצמד להבנה שלו תחיה חיים טובים כמוהו. שאלה גם בספר שיחות עם אלוהים הוא כותב שאת החוכמה הגדולה ביותר תקבל ... כלום, בתודעה כזאת או אחרת, אבל אתה לא יכול להיעלם, כי מה שקיים קיים, זה רק משתנה. לכן מה
שרבי נחמן אמר שרק מי שבתודעה של האלוהים, רק הוא חי לנצח. מה זה אומר, שהוא מבין שהוא חי לנצח, אתה לא יכול לפחד. כמו שמישהו פעם שאל אותי, מה אתה לא רוצה ילדים אתה ... הגדרת רצון, רצון בלתי מוגדר, כאילו ללא זהות ללא הגדרה, ללא גבול, זה נקרא אחדות, לפני הטוב והרע
רבי נחמן בסיפור אמר שצריך להגיד שזה טוב, כי איך אפשר להשתמש במילה אחרת, אבל מצד האמת זה הרבה יותר מטוב, אני ביום יום לא חווה את זה כל כך כי אני רגיל לזה, אבל ... שלו, כאילו אל תתפשר במקום בו אתה רוצה שיהיה לך נוח, תחקור אותו עד הקצה האחרון, מה שיקרה לך שם,
רבי נחמן כותב, נפתחו שערי השמיים ואראה מראות אלוהים, ראיתי את אלוהים, מה זאת אומרת ראיתי את אלוהים,
רבי נחמן כותב שנתגלו לו כל השכליות, שהוא הבין שכל חדש, שהוא קלט את הקטע, מה זאת אומרת שהוא קלט, שהוא מבין שזה אחד, שהוא רואה בשכל שהדבר הזה שהוא שניים הוא בכלל ... זה מה שכול אחד חווה בעולם, מצד האמת אתה אלוהים, אבל במציאות נדמה לך שאתה תרנגול הודו, כמו
שרבי נחמן מספר על הבן מלך שחשב שהוא תרנגול הודו, או המלך שהשתגע, אדם שחולם חלום ואז הוא חולם חלום זוועתי וזה נקרא כאילו הוא שכח מיהו, שכחת מי אתה, מה אתה לא זוכר ... לא פה, וכל מה שאני מסביר שאם תהיה מספיק אמיתי עם עצמך, אז בעצם תגיע להבנה שזה אחד. שאלה למה
רבי נחמן אליעד אני קראתי הרבה ספרים וכו', ואז אתה מגיע לעניין של אלוהים, ויש את שאלת המפתח בקבלה, שנקראת שאלת הצמצום, מהי שאלת הצמצום הארי זל, ספר שמונה שערים, ... תירוצים ולמדתי את התירוצים, וכמובן שלא הבנתי אותם, ולא הבנתי אם אני טיפש או שהספר טיפש, עד שבא
רבי נחמן בתורה המפורסמת
בליקוטי מוהרן בחלק א' בתורה סד, ואמר לי תקשיב אתה לא טיפש, הסביר לי את השאלה שלי, כאילו הסביר את השכל של השאלה, ואמר אין לזה תשובה, שלא יעבדו עליך, מי שאמר שיש תשובה ... אז הוא לא באמת כלום, כי היה בתוכו פוטנציאל של המשהו, ולא יכול להיות שהכלום יעשה משהו בקיצור
רבי נחמן אומר זה פרדוקס, אין לזה תשובה, משה רבנו לא ידע את התשובה, אי אפשר למצוא לזה תשובה וכו', ואז הוא מוסיף ואומר, אבל צריך להאמין בשכל שזה ככה, למרות שזה לא יכול להיות צריך להאמין שזה ככה. זה היה הדבר
שרבי נחמן קנה אותי, היו הרבה דברים שהוא קנה אותי, אחד הדברים שהוא קנה אותי זה השחצנות שלו,