... בשבעה קבצנים -
סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו
(ברסלב) אליעד עכשיו אנחנו נקרא מהספר
סיפורי מעשיות. של
רבי נחמן, מהסיפור ה 13. הסיפור על שבעת הקבצנים, שבעת הבטלרים מה שנקרא. וזה הולך כך אספר לכם איך היו שמחים,
רבי נחמן התחיל את הסיפור במשפט אספר לכם איך היו שמחים מה שקרה שם זה
שרבי נחמן ראה את התלמידים שלו שמחים שמחים, שמחים, כי
רבי נחמן אמר מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, ובן אדם צריך להיות שמח וכו' וכו'. ואז הם היו שמחים. אז
רבי נחמן אמר להם, מה אתם יודעים לשמוח מתוך מרה שחורה. אני אספר לכם איך היו שמחים. מה
שרבי נחמן בעצם אמר, אמר להם, בעצם תראו אתם עם כל זה שאתם שמחים אתם עדיין עצובים, אתם לא שמחים באמת, אני אספר לכם מה זה נקרא שמחה אמיתית. וכאן צריך ... הזמן חייכן וצוחק וכל מיני שטויות כאלה. אבל זה נקרא שמחת הכסילים זה נכון
שרבי נחמן אמר שצריך מילא דה שטותא, נסה לשמח את עצמך בשטויות עד שתגיע לשמחה אמיתית. אבל המטרה בסופו של דבר זה שתהיה לך שמחה אמיתית. עכשיו מה זה נקרא שמחה אמיתית
רבי נחמן במקום אחר אמר להם ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך ואם אתם לא מסוגלים לשמוח בהשם יתברך אז תשמחו שיש לכם רבי כזה, תשמחו בי, ואם אתם לא מצליחים לשמוח אז תשמחו על דברים אחרים. אבל השורש של השמחה, מה
שרבי נחמן אמר שצריך להיות בשמחה הוא התכוון להגיד שצריך להיות בדבקות, כי יש במקום אחר
בשיחות הרן רבי נחמן כותב שמי שלא יודע את המעשה מרכבה ואת האור אינסוף שמאיר באלף הרמות וכו' וכו' אינו יודע מפני מה הוא שמח. הרעיון הוא ... ואתה שמח מהדברים הטובים שיש לך בתוך הבלאגן של הערבוב של טוב ורע. אבל
רבי נחמן מלמד ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. מה
רבי נחמן מלמד אתה צריך לקחת את היגון והאנחה וגם אותם להפוך למרכבה לקדושה. מה זאת אומרת אתה צריך לשמוח גם בגלל הדברים הרעים שקורים לך.
שרבי נחמן אומר תחפש את הטוב שיש בכל דבר הוא התכוון להגיד תמצא את מחוייב המציאות ששם אין טוב ורע. זה נקרא הטוב שיש בכל דבר. כי כל הדברים הטובים שיש ... הדבר הכי טוב בעולם יש בו גם דברים רעים. כי יש לו מלא חסרונות וכו' וכו'.
כשרבי נחמן אמר תחפש את הטוב שיש בכל דבר הוא התכוון להגיד תחפש, תחפש, תחפש, אבל בסוף תמצא את הטוב שיש בכל דבר. איזה טוב יש בכל דבר מה זאת אומרת בכל ... ואז טוב לך לא בגלל מה שקורה אלא טוב לך בלי להיות תלוי במה שקורה. אז
רבי נחמן אמר אתם שמחים מתוך מרה שחורה. אבל אני אספר לכם מה זה נקרא להיות שמחים. ואז הוא התחיל את הסיפור. פעם אחת היה מלך והיה לו בן יחיד, ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו.
רבי נחמן מספר שפעם היה איזה מלך ולמלך היה בן יחידה והמלך רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו. עכשיו מה הנמשל אז כמובן שהמלך זה אלוהים והבן היחיד - פה ... זה מדובר עליהם. אבל העניין של הבן היחיד, יש פה איזה עניין. בכל מקום
שרבי נחמן מדבר על בן המלך או על בת המלך, או הבן והבת שהלכו לאיבוד ביער,
רבי נחמן מדבר בעצם על אלוהים עצמו. על הבחינת בן של אלוהים. מה זאת אומרת יש שתי בחינות - יש מה ויש בן. הרעיון הוא שכל העולם הזה כולו הוא בעצם ... אבן ישראל. האב פירושו לפני הבריאה הבן פירושו אחרי הבריאה. זאת אומרת שכאשר
רבי נחמן מדבר על הבן של המלך הוא בעצם מדבר על הבחינת בן של המלך עצמו. זאת אומרת, כי כל העולם הזה כולו הוא החלום של אלוהים, המדמה של אלוהים, הבן של אלוהים. זאת אומרת
שרבי נחמן אומר היה לו בן יחיד תכף נסביר גם מה זה רצה. לבנו בחייו.
רבי נחמן בעצם מדבר על בחינת בן של אלוהים. למרות שאנשים נדמה להם שאלוהים זה איזה מישהו כזה בחלל החיצון. אבל אלוהים הוא לא מישהו בחלל החיצון, אלוהים ... רוצה לחדד פה שהבן זה אל ישות ניפרדת מהאב. הבן פירושו הגילוי של האב, נגיד
שרבי נחמן כותב שהבן יצא לתרבות רעה, הוא בעצם התכוון להגיד שבחינת הבן של אלוהים יצא לתרבות רעה. זאת אומרת שאלוהים מפרספקטיבה מסויימת השתגע. מי זה ... יש ישות אחת שהיא השתגעה ויצא אנחנו. אנחנו המדמה. אנחנו השיגעון של הדבר.
כשרבי נחמן אומר שבת המלך הלכה לאיבוד הכוונה שמאלוהים עצמו חלק ממנו הלך לאיבוד. זו הכוונה. בכל מקרה, אז למלך היה בן יחיד ורצה המלך למסור המלוכה לבנו ... אין שני מלכים דרים בכפיפה אחת. אי אפשר שהבן יהיה מלך וגם אב שלו מלך. ופה
רבי נחמן אומר ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו. שפה כאילו מגיעים למצב שיש כאילו שני מלכים. גם המלך הוא מלך כי הוא עדיין חי והוא עדיין המלך אבל ... והנפרדות, אלוהים והעולם וכו' וכו'. ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו. פה
רבי נחמן בעצם אומר לנו את התשובה האמיתית. התשובה האמיתית היא שהנפרדות היא עצמה בחינה אחת עם האחדות. מה זאת אומרת הנפרדות היא בחינה אחת עם האחדות. ... שתדע לך שמצד האמת כל מה שנדמה לך כאפשרי המציאות זה בכלל מחוייב המציאות. כי
רבי נחמן במקום אחר מבאר, הוא מבאר את הנושא בתורה נב, עי התבודדות אז האדם הוא וכל העולם כולו נכללים במחוייב המציאות. מה הכוונה שהאדם וכל העולם כולו ... המציאות הכוונה היא שהאדם מבין שכל העולם כולו זה בעצם מחוייב המציאות. כי
רבי נחמן מבאר שכרגע כל מה שיש לנו זה אפשרי המציאות - כי זה יכול להיות קיים וזה יכול להיות לא קיים. ו