... לא מעצם האכילה עצמה, אלא מעצם החוויה שהאכילה נותנת לו. כגון לדוגמה שהאדם רעב, שאז הוא חווה
נפרדות מאוד גדולה. שהאדם מאוד לא רוצה ... יותר את האוכל. ואז, ככל שהאוכל הוא טעים יותר, כך יש יותר חוויה של אחדות, ופחות חוויה של
נפרדות והתנגדות, ואז ההנאה גדולה יותר. וכאשר האדם אוכל, אוכל שאינו טעים לו, אז האדם חווה
נפרדות והתנגדות אל האוכל, ואז ההנאה ... כי כאשר היש והאין הם אחד, הרי שאין שום חיסרון כלל. כי שום דבר לא חסר שום דבר. ואין שום
נפרדות כלל, כנפרדת. אלא, יש
נפרדות, שהיא אינה נפרדת מהאחדות. וככל שהאדם קרוב יותר להבין שהכל אחד באמת, דהיינו, שאין דבר כזה אחדות, כי
הנפרדות היא בעצמה אחדות, כך האדם קרוב ... הוא אפשרי ומצומצם, הופך להיות מחויב המציאות ובגודל אין סופי. כי כאשר היש והאין הם אחד, אז
הנפרדות והאחדות נכללות זו בזו, כישות ... גשמית כלל. וכאשר האדם רודף אחרי הנאה רוחנית, הוא מנסה ליהנות מהמציאות בשורשה. אבל הוא יוצר
נפרדות וסבל. כי הוא בעצם מגדיר אצל ... כלום שום דבר, וכאשר האדם חושב על הישות הזאת שהיא חסרת כל גוף וכל צורה, כי אין בה שום
נפרדות, אז על ידי זה הרצון של האדם מתבטל לגמרי, כי גם התודעה העצמית של האדם מתבטלת לגמרי, כי באחדות, אין שום
נפרדות של קיום עצמי. ואז בשעת ביטול, ... כלל. וההנאה היחידה בעולם, שאין בה שום חיסרון כלל, היא ההנאה של ידיעת האחדות אי ידיעת
הנפרדות. שבה האדם לא יודע שום דבר. וכאשר ... וכאשר יש קיום רק לישות אחת, הרי שאפשר לרצות רק ישות אחת. כי בשורש, אין אפילו לא פוטנציאל של
נפרדות, ויש אחדות גם ברמת הפוטנציאל. כך ... אותה. דהיינו, שגם האדם עצמו לא מסוגל להגדיר עבור עצמו את החוויה של עצמו וכולי. ואעפכ, יש גם
נפרדות. זא כי בשלמות האחדות של החכם האמיתי, גם שם יש
נפרדות. ובשכל שמפריד בין אחדות לבין
נפרדות, אי אפשר להבין את העניין הזה ... נראה כדבר והיפוכו. אבל בשכל שבו הכל אחד, שם ניתן להבין, שבאמת, גם הכל אחד, וגם בו זמנית יש
נפרדות אין סופית. כי אחדות אמיתית, היא כאשר יש רק
נפרדות וגם רק אחדות בו זמנית כישות אחת. שאין הבדל בין
הנפרדות לבין האחדות כלל. והחכם האמיתי, ... שום דבר, הנאה שאי אפשר להשיג אותה בשום דבר, כי אי אפשר לאבד אותה לעולם וכולי. ואעפכ, יש גם
נפרדות. כי הכל אחד, ואעפכ, יש
נפרדות, שהיא באחדות עם האחדות. דהיינו, למרות שהכל אחד, אעפכ יש
נפרדות. וגם אצל החכם האמיתי, גם אצלו יש
נפרדות כפשוטו. ואעפכ, זה לא כפשוטו. כי אצל החכם האמת, אין הבדל בין
נפרדות לבין אחדות וכולי.
ובנפרדות של החכם האמת, גם הוא יש לו גוף, ... למרות שבאמת אין אצלה שום שינוי כלל, כך גם אצל החכם האמיתי, שאצלו הכל אחד תמיד, אעפכ יש
נפרדות תמיד, ואין שום הבדל וכולי. והחכם האמיתי, בתוך
הנפרדות שלו, גם ההנאה שלו, תלויה בדיוק ... אפשר ליהנות בצורה מוגדרת, דהיינו, אי אפשר לדעת שאתה נהנה, כאשר אתה חווה רק הנאה. ולכן מצד
הנפרדות, יש גם את
הנפרדות. שבה יש אין סוף מקום וזמן, ... שכלו, וממילא גם ישותו מתבטלת. אבל זאת, לא שתיקה מוחלטת. ובשורשו, זאת שתיקה מוחלטת. אבל מצד
הנפרדות, זאת לא שתיקה מוחלטת. ... שלו, דהיינו, חיבור לשכל של האחדות. וזהו ההיבט הראשון, של ההנאה של החכם האמיתי, מהצד שהוא
בנפרדות ובתוך צמצום. שהוא, הנאה שנובעת ...