אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה מאושרת, הססנות, איך להחליט? להיות שלם עם החלטה, להיות שלם עם עצמך, איך לבחור? איך לקבל החלטה? החלטה בלב שלם, בחירה חופשית, חופש הבחירה, בחירה מושלמת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
בחירה מאושרת, הססנות, איך להחליט? להיות שלם עם החלטה, להיות שלם עם עצמך, איך לבחור? איך לקבל החלטה? החלטה בלב שלם, בחירה חופשית, חופש הבחירה, בחירה מושלמת, בחירה בלב שלם
איך לקבל החלטות ולהיות שלם איתן?

הנושא העיקרי שמועלה בהרצאה הוא איך להתמודד עם קבלת החלטות, ולהיות שלם עם הבחירה שנעשית, למרות שמאחורי כל בחירה מסתתרת חיסרון כלשהו. אליעד מסביר על המאבק הפנימי של אדם שמתלבט בין אפשרויות שונות, כל אחת מהן מכילה יתרונות וחסרונות, ובסופו של דבר, נדרש להרגיש שלם עם ההחלטה, לא משנה מה היא.

מהי מהות השאלה "איך לבחור"?

שאלה נפוצה שמועלה בהקשרים של בחירה היא "איך לבחור?", כשאליעד מסביר כי מהות השאלה אינה "איך לבחור", אלא איך להתמודד עם תחושת החיסרון שנמצאת בכל בחירה. אחרי שהאדם מבין שכל בחירה כרוכה בחיסרון, הוא מוצא את עצמו מבולבל ומתקשה לקבל החלטה. אליעד מציין שלמעשה, אדם לא מתלונן על כך שהוא לא יודע איך לבחור, אלא על כך שהוא לא יודע איך להתמודד עם תחושת החיסרון הקיימת בכל אפשרות.

האם יש תשובה מוחלטת לשאלה איך לבחור?

במענה לשאלה "איך לבחור?", אליעד מסביר כי אין תשובה מוחלטת. בכל החלטה יש חיסרון, וזו אמת שמובילה רבים להתבלבל ולחוות תחושת תסכול. ישנם כלים שונים, כמו רשימת יתרונות וחסרונות, אך למעשה אין שום דרך להימנע מהמימד של החיסרון בכל בחירה. לכן, אליעד מציע לאדם לשאול את עצמו לא "איך לבחור", אלא איך להגיע למצב שבו לא משנה לו מה הוא בוחר.

בחירות והתחושות הקשורות להן

הדוגמה שנתן אליעד היא על הבחירה בתחום העבודה, כאשר יש לאדם כמה הצעות עבודה, והוא לא יודע מה לבחור. המצב דומה גם בתחום הזוגיות, כשבני הזוג הם בעלי יתרונות וחסרונות שונים. בשני המקרים, לכל בחירה יש חיסרון, ואליעד מסביר שכדי להיות שלם עם הבחירה, על האדם ללמוד לא להיות תלוי בבחירה עצמה. הוא צריך להגיע למקום שבו תחושת החיסרון לא משנה לו.

מה זה בעצם "בחירה"?

אליעד מפרק את המושג "בחירה", ומסביר ש"בחירה" היא מצב שבו יש חיסרון, וצריך לבחור בין אפשרויות שונות שממלאות את החיסרון. אך אם אין חיסרון, אין צורך בבחירה כלל. דוגמת אליעד לכך היא אם אדם מרגיש בודד, ואז הוא יכול לבחור בין חפצים שונים שימלאו לו את החיסרון (כמו חברים, בת זוג, סרט או שינה), אבל אם הוא לא מרגיש חיסרון בתוכו, הבחירה לא תהיה רלוונטית, כי הוא לא צריך למלא שום חיסרון.

החיסרון הוא פנימי ולא חיצוני

כדי להימנע מתחושת תסכול תמידית, אליעד מסביר כי יש למלא את החיסרון מתוך עצמך ולא לחפש פתרונות חיצוניים. ברגע שאדם מבין שאין בחירה שתמלא אותו באופן מוחלט מבחוץ, הוא מתחיל להבין שאין חיסרון אמיתי, ואיך שהוא יבחר - זה לא משנה. זהו חלק ממעבר...
עכשיו הנושא הוא כזה אם מישהו בא אליך, בתור מה הוא בא אליך? בתור בן אדם, הוא רואה מולו בן אדם, הוא הולך במדבר רואה בן אדם בקיצור הוא שואל אותך שאלה כזאת, הוא אומר לך, הוא נמצא בספקות והוא לא יודע איך לבחור, מה אתה אומר לו ואז אתה נותן לו הרצאה שלמה שבעצם בכל בחירה שהוא לא יעשה יש חיסרון והוא אומר לך "טוב אז אני לא יודע איך לבחור", מה אתה אומר לו אתה? תחשוב בהיגיון בן אדם בא יש פה שכל מאחורי השאלה מאחורי מאחורי התשובה, בן אדם בא ואומר לך "תקשיב, איך לבחור?" הוא בא להתייעץ על משהו ואתה אומר "תראה פה יש יתרונות וחסרונות ופה יש" ואז הוא מתחיל להתחרפן אומר לך "אז איך אני אבחר?", מה אתה אומר לו?

ש: יש לי תשובה מראש כאילו בדרך כלל אני אומר לבדוק, לרשום את היתרונות והחסרונות.

אליעד: הוא רשם, הוא ראה שזה שווה והוא מתוסכל משני הצדדים מה לעשות, הוא שואל אותך "איך לבחור, אני לא יודע איך לבחור אז איך בוחרים אז איך אדע מה לעשות?".

ש: צריך לבחור איכשהו.

אליעד: לא, אבל הוא לא שואל איך לבחור הוא אומר לך "אז איך אני אדע איך לבחור?", מה עושים?

ש: תחושת בטן.

אליעד: אבל בא תבין את מהות השאלה, מהות השאלה זה לא איך לבחור זה לא "אני לא יודע איך לבחור" זה במובן של "אני מתוסכל מזה שאני מבין שלא משנה מה אני אבחר אני בחיסרון".

ש: מה עם המחויב והאפשרי, מה אם לדרג את זה למחויב ואפשרי יש בזה משהו?

אליעד: טוב אתה הולך לכיוון הלא נכון בעיניי כרגע אוקי, לא כי יש כיוון אחר אני מנסה לכוון את זה לכיוון אחר.

ש: פחות חסרונות.

אליעד: הוא בשניהם רואה חיסרון אתם נותנים את התשובה הלא נכונה, יש לך תשובה אחרת?

ש: שיבין מה הדבר הכי חשוב לו בחיים.

אליעד: לא, מה הוא שאל הבן אדם?

ש: מה לבחור, איך לבחור.

אליעד: לא, הוא לא שאל מה לבחור, "אז איך אני אדע מה לבחור?".

ש: יש לדעת איך לבחור?

אליעד: מה מהות השאלה, לא איך לבחור מה מהות השאלה, השאלה איך לבחור הרי בכל דבר יש חיסרון ויתרון מה מהותה, מה מהות השאלה, יש לך רעיון אחר לתת לבן אדם תשובה?

ש: הייתי אומר לו אולי שזה לא חשוב מה הוא יבחר.

אליעד: הוא אומר לך "אבל איך לבחור?".

ש: לא משנה.

אליעד: אבל זה כן משנה, איך לבחור מה אתה אומר לו?

ש: לא, אם הוא אומר אם בשניהם יש חיסרון אז מה זה משנה מה תבחר.

אליעד: ואז אתה מסביר לו שזה לא משנה ואז הוא אומר לך "אז עכשיו אני עוד יותר מסובך כי עכשיו אני עוד יותר לא יודע איך לבחור. הוא שואל אותך איך לבחור ואז אתה מסביר לו שזה לא משנה ואז הוא אומר לך "הבנתי אותך אז עכשיו אני בבעיה יותר קשה אני לא יודע אז איך לבחור כי זה לא משנה אז אני לא יודע מה להחליט", מה אתה אומר לו?

ש: תראה אם זה לא משנה מה אכפת לך.

אליעד: הוא אומר לך "נכון" אבל עכשיו הוא בבעיה, הוא אומר "אז אני לא יודע איך להחליט כי אני מבין שזה לא משנה אז אני לא יודע איך להחליט".

ש: אבל אם הוא רואה שזה לא משנה אז זה לא משנה.

אליעד: אוקי הכיוון שלך נכון והכיוון שלך נכון אני אסביר משהו, בן אדם אומר "אני לא יודע איך לבחור" אוקי, הוא בעצם מתלונן אחרי שכבר הסברת לו את כל המנגנון מהסיפור הוא בעצם לא מתלונן על זה שהוא לא יודע איך לבחור, הוא מתלונן על זה שהוא לא יודע איך להתמודד עם תחושת החיסרון שיש בכל אחת מהבחירות שלו. כשבן אדם אומר "אני לא יודע איך לבחור" אחרי שהוא כבר הבין את כל הסיפור אוקי, התלונה שלו היא לא על שהוא באמת לא יודע איך לבחור כי את זה כבר הסבירו לו, אין תשובה מוחלטת לשאלה איך לבחור כי בכל דבר יש לך איזה יתרון וחיסרון.

הוא בעצם מתלונן על זה שהוא לא יודע להתמודד עם תחושת החיסרון שיש בכל אחת מהבחירות שלו ולכן התשובה לשאלה הזאת היא הדרך שלך להתמודד, עכשיו אם אתה נותן לו תשובה איך לבחור נפלת במלכודת כי הוא אומר לך "יש לי חיסרון כי כל בחירה שאני לא אבחר יהיה בה חיסרון" ואתה עכשיו משתף איתו פעולה, אתה מתחיל להסביר לו "טוב אז בוא אני אסביר לך איך לבחור", אין תשובה מוחלטת לשאלה איך לבחור. עכשיו מה שכן אם אתה מסתכל על מהות השאלה בן אדם אמר "אז איך אני אבחר?" מה הוא בעצם אמר? הוא אמר "רע לי כי בכל אחד מהצדדים אני לא שלם" אז התשובה אומרת לו במקום לשאול את עצמך איך לבחור תשאל את עצמך איך אני מגיע למצב שלא ישנה לי מה אני בוחר.

לדוגמה נגיד בתחום של עבודה יש לך כמה מקומות עבודה ואתה לא יודע איפה להחליט מה לעבוד "אני לא יודע אני אחליט ללכת ללימודים האלה, או ללימודים האלה" או נגיד בזוגיות את מפעיל את המוח שלך ואתה מגלה שבכל בת זוג בן זוג יש יתרון וחיסרון כלשהו ואין מה לעשות אם היא תהיה יותר חכמה זה יתרון ואם היא תהיה יותר טיפשה זה יתרון כאילו אין לזה משהו מוחלט שאתה אומר "זה עדיף" אין. אז אתה אומר "טוב אז איך אני אבחר?" אז התשובה אומרת במקום להתעסק באיך לבחור תתעסק באיך להביא את עצמך למצב שלא ישנה לך מה אתה בוחר, שתהיה שלם עם עצמך בכל אחת מהבחירות.

זאת אומרת אם אתה מסתכל על הצורה של השאלה הוא שאל "איך לבחור", אתה נותן לו תשובה איך לבחור אבל אם אתה מסתכל על המהות של השאלה הוא בעצם אמר "רע לי מזה שבכל אחת מהבחירות שיש חיסרון", התשובה לשאלה הזאת היא תמלא את החיסרון מתוכך לא על ידי בחירה.

אני אחדד את זה עוד טיפה, בעיקרון מה זה בחירה? בחירה זה מצב שיש לך חיסרון ויש לך כמה אופציות שימלאו לך את החיסרון ובכל אחת מהאופציות יש גם חיסרון, זאת אומרת יש לך חיסרון אם אין לך שום חיסרון אתה לא צריך לבחור בעיקרון כי אתה לא צריך שום דבר, יש לך חיסרון ואז יש לך כמה אופציות לבחור מה אתה רוצה שימלא לך את החיסרון.

לדוגמה אתה מרגיש בודד ואז אתה אומר "מה אני מעדיף שימלא לי את החיסרון חברים, בת זוג, סרט?" נניח או לישון ואז אתה חושב ואתה רואה שבכל אחד מהפתרונות יש חיסרון, ואתה אומר "אז איך אני אדע מה לבחור?" אבל מה בעצם המשמעות היא שאתה לא ממלא את החיסרון מתוכך כי אם היית אומר "אוקי אני מרגיש בודד" הפתרון האופטימלי זה שאתה צריך לא את זה ולא את זה, אין לך חיסרון מתוכך ועכשיו "מה לבחור" זה כבר לא אכפת לך מה לבחור מה שיבחר יבחר, מי יבחר לא אכפת לך, איך זה יבחר לא אכפת לך, איך זה קורה לא מעניין אותך אתה תוודא שאתה לא תהיה תלוי מהבחירה של עצמך. זאת אומרת אני אסביר עוד פעם, שאתה לא תהיה תלוי בבחירה שלך, שמילוי החיסרון שלך לא יהיה תלוי בבחירה שעשית או לא עשית.

אם אתה אומר "אני מצפה שהחיסרון שלי...
יכולת יעוץ איך להיות שלם עם עצמך בלי פתרון תחושות בטן להכיר להסביר משהו אפשרויות אולי זה לא משנה בכל דבר יש חיסרון מימד אושר איך לבחור איך להחליט איך להיות שלם עם החלטה איך להיות שלם עם עצמי איך להיות שלם עם עצמך איך לקבל החלטה איך לקבל החלטות בחירה בחירה בלב שלם בחירה חופשית בחירה מאושרת בחירה מושלמת בלב שלם החלטה החלטה בלב שלם החלטות החלטיות הססן הססנות חופש חופש בחירה חופש הבחירה חופשית כיצד להחליט כיצד לקבל החלטות לא שלם עם החלטה לבחור להחליט להיות שלם להיות שלם עם החלטה להיות שלם עם עצמי להיות שלם עם עצמך לקבל לקבל החלטה לקבל החלטה בלב שלם לקבל החלטות מושלם קבלת החלטה קבלת החלטות שלם עם החלטה שלם עם עצמי שלמות שלמות עצמית
בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה?
בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה?
בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה? איך לבטל את הבחירה החופשית של עצמך? הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת בשאלה כיצד אדם יכול לבטל את הבחירה החופשית שלו, ולמה הוא עשוי לרצות לעשות זאת. נקודת המוצא של ההרצאה היא שבחירה חופשית, למרות שהיא נתפסת כדבר חיובי, יכולה להיות מקור לסבל ובלבול רב. אליעד כהן מסביר כי כאשר אדם עומד בפני בחירות, הוא מתמלא ... לגבי התוצאות של ההחלטות שלו, וכך מתרחש מצב של מתח וסבל נפשי מתמשך. הוא נותן מספר דוגמאות להמחשת הנושא: לדוגמה, אדם שמתחבט אם לעזוב את עבודתו ... אינו יודע בוודאות איזו החלטה טובה יותר עבורו. במצב כזה האדם עשוי לייחל לכך שלא תהיה לו אפשרות לבחור כלל, ושהחלטותיו יוכתבו מראש, כי אז היה נחסך ממנו הלחץ והחרדה שמלווים כל התלבטות. מדוע אדם מעדיף לא לבחור בכלל? אליעד כהן מציין כי אנשים לפעמים מאחלים שיקרו דברים חיצוניים שיפתרו אותם מהצורך לבחור. לדוגמה, אדם שמתלבט אם לעזוב את העבודה, אומר לעצמו שהוא מקווה שיפטרו אותו, כדי שלא יצטרך להחליט בעצמו. או אדם שמתלבט אם לסיים קשר זוגי, היה מעדיף שהצד השני יחליט עבורו, וכך הוא יהיה פטור מאחריות הבחירה. הסיבה לכך פשוטה: ברגע שאין לאדם בחירה, הוא אינו יכול לטעות, וממילא כל תוצאה שתתקבל ... ניתן בפועל לבטל את הבחירה החופשית? אליעד כהן מציע דרך מעשית שבה האדם יכול להפחית ואף לבטל את חופש הבחירה שלו: להיות אמיתי עם עצמו עד הסוף. המשמעות של להיות אמיתי עם עצמך היא להבין בבירור מוחלט מה אתה באמת רוצה ומה לא. כשהרצונות שלך ברורים לך לחלוטין, כבר אין לך בחירה, משום שהאפשרות לבחור קיימת רק כאשר יש ספק או אי - ודאות. הוא מדגים זאת בעזרת כמה דוגמאות פשוטות: אם אדם נמצא ליד אש, הוא אינו באמת בוחר שלא לקפוץ ... למה אני רוצה להיות מאושר? מי קבע מה טוב ומה רע? למה דווקא דרך אחת נחשבת טובה והשנייה לא? ככל שהאדם מתבהר לעצמו יותר, הוא יבין שבשורש הדברים, הכל אחד ... תהיה טובה באופן מוחלט. לסיכום, כיצד באמת משתחררים מהסבל של הבחירה החופשית? הדרך להשתחרר מהסבל היא להיות אמיתי עד הסוף עם עצמך, להכיר בבהירות את מה שאתה באמת רוצה, ולא לפחד להכיר את האמת על עצמך ועל ... גרועה. איך לבטל את הבחירה החופשית? למה בחירה חופשית גורמת לסבל? מה זה טוב ומה זה רע? איך להפסיק לפחד מבחירות? איך להגיע לוודאות מוחלטת? איך להבין מה אני באמת רוצה? איך להגיע למצב שהכל טוב באותה מידה? בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה? הפעם אני רוצה להשיב על השאלה: אדם שואל, איך אני יכול לבטל את חופש הבחירה של עצמי? מה זאת אומרת? יש מצבים בחיים שאדם רוצה לעשות דבר אחד ולא דבר אחר והוא אומר, הלוואי שלא היתה לי הבחירה החופשית, הייתי עושה מה שאני חייב לעשות כי לא היתה לי האפשרות לבחור, ואז היה לו קל יותר בהחלטות כמו לדוגמה אני אתגרש, או לא אתגרש. אעזוב את העבודה, או לא אעזוב? וכו וכו... אם לא היתה לו אפשרות בחירה, לא היה מסתבך ... הוא כשאין לאדם את הבחירה החופשית הרבה יותר קל לו, כל הבחירות האלו גורמות לאדם מלחמת עולם שלישית, ואז האדם אומר, קחו ממני את ה
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר שמעסיקות אנשים מזה דורות. אליעד כהן מסביר שחשוב לחפש את האמת ללא אינטרסים אישיים, מכיוון שברגע שאדם מגיע עם אינטרסים לתשובה מסוימת, הוא עלול לפספס את האמת האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו לו להעדיף תשובה מסוימת. לדוגמה, כאשר אדם שואל האם העולם טוב או רע, הוא נוטה להעדיף את התשובה שהעולם טוב, משום שיותר נעים לחיות במציאות שבה ישות מיטיבה עומדת מאחורי הדברים. באותו אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ובשליטה. תחושת החופש והשליטה היא חלק חשוב מאוד בזהות של האדם. לדוגמה, אנשים עובדים קשה כדי להרוויח יותר כסף, לא רק בשביל הכסף עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך שמח - כעת הוא יכול לבחור מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה יותר, של אישה שנאנסת. מדוע הפגיעה כה קשה ומשפילה? כי הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית . ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד מוחלט לרצון של האדם. אנשים פוחדים פחד עמוק מאובדן שליטה - הם מפחדים לאבד את אחיזתם במציאות, להשתגע או להפסיק לשלוט בתנועות שלהם. לכן, האינטרס העמוק ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - האדם יכול להרגיש דברים, אבל זה לא אומר שהתחושות משקפות את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט במציאות. למעשה, האדם אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות מלכתחילה. לדברי אליעד, הרצון הראשוני לא נקבע על ידי האדם עצמו. האדם לא ... את רצונותיו הבסיסיים. לפיכך, גם אם אדם עושה את מה שהוא רוצה, הוא לא שולט ברצונותיו עצמם. מכאן שהאדם למעשה אינו שולט במציאות באופן מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר שהסבל האמיתי של האדם הוא לא מכך שאין לו בחירה, אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה ... לחלוטין שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה לשנות את המציאות, כי הוא יודע שהוא לא יכול לשנות אותה. במצב כזה, האדם חש שחרור מוחלט, משום שאין יותר פער בין הרצוי למצוי. אז המציאות עצמה הופכת להיות בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים הראשון האמיתי, שמשמעותו שהאדם חווה את המציאות כולה כביטוי של רצונו העצמי. איך ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה מהמציאות, הוא חווה שלמות אמיתית, משום שהכל קורה בדיוק כפי שהוא רוצה. הוא כבר לא סובל מהפער בין הרצון למציאות, ואין לו התלבטויות וספקות. במילים אחרות, מי שמבין באמת שאין לו בחירה, חי חיים של חופש מוחלט ואושר אמיתי. בסיכומו של דבר, אליעד מסכם כי האדם סובל משום שהוא חושב שיש לו בחירה, וכי האגו שלו והגאווה שלו גורמים לו להתעקש להאמין בכך. אך דווקא ההבנה שאין בחירה כלל מובילה לחופש אמיתי ושלווה מוחלטת. פילוסופיה של הבחירה החופשית הגורמים המשפיעים על הרצון האנושי הקשר בין אגו לסבל איך להשתחרר מתחושת חוסר שליטה? השלמה עם המציאות והחיים בשלמות האם יש לאדם בחירה חופשית? ניתוח מעמיק של השאלה האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות המרכזיות שמעסיקות את האדם מזה דורות. אנשים רבים מתלבטים בשאלה זו, אך כדי להגיע לאמת, יש ... מחפש את האמת, הוא כבר מגיע עם נטייה מסוימת לתשובה שהוא מעדיף לקבל, ולכן עליו להיות מודע לאינטרסים שלו ולהבין כיצד הם משפיעים על המסקנות שלו. האינטרסים האישיים בשאלת הבחירה החופשית לפני שאדם שואל את עצמו האם יש לו בחירה חופשית או לא, עליו לבדוק מהם האינטרסים האישיים שיש לו בנוגע לשאלה זו. דוגמה לכך ניתן לראות כאשר אדם שואל האם העולם או ... ישות מיטיבה מאשר בעולם שבו ישות רעה רוצה להרע לו. לכן, לפני שאדם מחפש את האמת, עליו לשאול את עצמו איזו תשובה הוא היה מעדיף לקבל. באותו אופן, לפני שבוחנים את קיומה של בחירה חופשית, חשוב להבין איזה אינטרס יש לאדם בכך שתהיה לו בחירה חופשית. האדם מטבעו רוצה להאמין שיש לו
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 1?
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 1?
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 1? מה גורם לאדם לסבול וכיצד הבחירה החופשית משפיעה על כך? אליעד כהן מסביר בהרצאה כי כל הטוב והרע בחייו של האדם נובע באופן מוחלט מהבחירות שלו, ובעיקר מבחירת הרצונות שלו. הוא מדגיש כי האדם סובל לא בגלל מה שקורה לו, אלא משום שהוא רוצה אחרת ממה שקורה לו בפועל. לדוגמה, אליעד מביא מקרה של ... רצה להיפטר. אם היה רוצה להיפטר, היה מרגיש טוב מאוד מהפיטורים. ההסבר הוא שכל הסבל נובע מהתנגשות בין רצון האדם לבין המציאות. מכאן שהאושר או הסבל אינם תלויים במציאות עצמה, אלא רק ברצונות של האדם. כיצד מתפתח הרצון באדם? אליעד מסביר שכאשר האדם נולד, אין לו העדפות מורכבות כמו רכב, צבעים, כבוד או ... אלא התפתחו במהלך חייו. הדגש כאן הוא שהאדם לא נולד עם רצונות אלו, אלא יצר אותם בעצמו או הושפע מהם על ידי הסביבה. האם האדם באמת יכול לבחור את רצונותיו באופן חופשי? אליעד מציין שכאשר אדם רוצה רכב מסוג מסוים אך מקבל סוג אחר, הוא מרגיש רע כי בחר לרצות דווקא את הסוג הספציפי. בפועל, האדם יכול היה באותה מידה לבחור לרצות את הרכב שקיבל, ובכך להרגיש טוב מיד. לכאורה, זה הפתרון הכי פשוט והכי מהיר לאושר: לבחור לרצות את מה שיש. אך אליעד מבהיר כי בפועל האדם אינו מסוגל בקלות לשנות את הרצונות שלו באופן מלא. הוא מדגיש שלמרות שהאדם מבין שעדיף לרצות את המציאות כמו שהיא, הוא אינו מצליח ליישם זאת באמת בלב שלם, ולכן הוא ממשיך לסבול. לדוגמה, אדם חולה סובל לא רק בגלל המחלה עצמה, אלא משום שהוא רוצה להיות בריא. אליעד מציע לאדם לשאול את עצמו: למה לא לרצות את המחלה? אם האדם באמת יבחר לרצות את המצב הקיים של המחלה בלב שלם, הוא יפסיק לסבול, אף שיישאר חולה. הבעיה נעוצה בכך שהאדם לא מצליח לבחור זאת באמת, כי הוא מאמין שהמחלה היא דבר רע, על פי מה שלמד. איך אפשר לחקור את מקור הרצונות ולשנות אותם? אליעד ממליץ לכל אדם לקחת דבר אחד בחייו שגורם לו סבל או ... הקיימת, ולמה הוא בכלל רוצה לשנות את המציאות. המטרה של החקירה הזאת היא לגלות את השורש העמוק של הרצונות, להבין את המנגנון שגורם לאדם לבחור ברצונות מסוימים. מי שיבין זאת, יוכל להכיר בכך שהוא עצמו בוחר להרגיש רע. זוהי ההבנה הגבוהה ביותר של הבחירה החופשית: האדם אינו רק סובל, אלא הוא בוחר באופן פעיל לרצות דברים שגורמים לו לסבל. לדוגמה, אם האדם חושב שאם היה לו רכב בצבע אחר הוא היה יותר מאושר, עליו לחקור מדוע הצבע משפיע על האושר שלו, מדוע הוא מעדיף צבע אחד ולא אחר. דרך חקירה זו, האדם יוכל להבין שההבדל בין הצבעים הוא רק בראשו, והוא עצמו אחראי לסבל הנובע מבחירת רצונות לא מותאמים למציאות. מה הדרך הפשוטה ביותר להיות מאושר תמיד? אליעד טוען שהדרך המהירה והקלה ביותר להיות מאושר תמיד, היא להתאים את הרצונות למציאות באופן מלא. במילים אחרות, האדם צריך לבחור לרצות את המציאות בדיוק כפי שהיא, ללא ניסיון לשנות אותה. כאשר הרצון מתאים למציאות, לא יכול להיות סבל. אלא שבפועל האדם מתקשה לעשות זאת, כי הוא לא מבין את המנגנון הפנימי שגורם לו לבחור ברצונות. אליעד מבהיר שאם האדם יבין מדוע הוא בוחר רצונות מסוימים, הוא יוכל להתחבר לרצונות שלו באופן מודע ולבחור אחרת. זה לא בהכרח לשלוט ברצונות באופן כפוי, אלא להבין אותם לעומק, כך שתהיה לאדם אפשרות אמיתית לבחור להרגיש טוב, ללא תלות בשינוי המציאות עצמה. לסיכום, מה המסר המרכזי לגבי בחירה חופשית ואושר? המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא שהאושר והסבל בחייו של האדם אינם תלויים באירועים החיצוניים, אלא באופן מוחלט בבחירת הרצונות שלו. כל אדם שבאמת ירצה להבין ולשנות את מצבו לטובה, צריך לחקור ולגלות את המקור לרצונותיו, וכך יוכל לבחור ברצונות המתאימים למציאות ולהגיע לאושר אמיתי, ללא תלות בשום גורם חיצוני. מהי בחירה חופשית באמת? איך להפסיק לסבול? מה גורם לנו לבחור ברצונות מסוימים? למה קשה לשנות רצונות? כיצד להיות מאושר תמיד? למה אדם סובל כשהוא חולה? איך להתאים את הרצון למציאות? היום אני רוצה לדבר על נושא
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 2?
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 2?
בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 2? מהי הבחירה החופשית באמת? נושא הבחירה החופשית הוא נושא גדול ומורכב, אך אליעד כהן מסביר שיש צורך ... דרך פירוקו לתתי - נושאים קטנים ופשוטים. אליעד מדגיש שכדי להבין האם באמת קיימת בחירה חופשית, האדם צריך להתבונן פנימה ולשאול את עצמו שאלות מדויקות על הסיבות לבחירותיו. הוא טוען שההבנה המלאה של נושא הבחירה החופשית מתחילה בהתבוננות פשוטה, שאינה דורשת מחקרים מדעיים ... מסובכים. האם יש בחירה כאשר מכריחים אותך לעשות משהו? כדי להבהיר את מושג הבחירה החופשית, אליעד נותן דוגמאות ברורות למצבים בהם האדם אינו חופשי לבחור. לדוגמה, אם אדם תופס אדם אחר בכוח ומכריח אותו לשתות, ברור שאין כאן בחירה חופשית, משום שהוא לא בחר לשתות אלא הוכרח לכך. באופן דומה, ... אחת לפעולה. אם לאדם יש רק אפשרות אחת ואין אפשרויות נוספות, אז שוב - לא מדובר בבחירה חופשית, כי אין לאדם אלטרנטיבה לבחור אחרת. מכאן אליעד מסיק שהמהות של בחירה חופשית היא קיום של מספר אפשרויות והיעדר הכרח לבחור באפשרות אחת ספציפית. האם הצפייה שלך בהרצאה הזו היא בחירה חופשית? אליעד משתמש בדוגמה של צפייה בהרצאה הנוכחית כדי ... שהבחירה היא תהליך רציף. גם אם האדם התחיל לצפות בהרצאה, בכל רגע ורגע הוא יכול להחליט להפסיק. האדם לא חייב להמשיך לצפות רק משום שהתחיל. ... אותה? כלומר, האם הרצון שלך הוא דבר בלתי נשלט שמחייב אותך לפעול לפיו, או שאתה יכול לבחור שלא לפעול על פי הרצון הזה? לכאורה אתה יכול לומר שאתה ... את ההרצאה כי אתה רוצה לשמוע מה אליעד אומר, אך השאלה עמוקה יותר: האם אתה יכול לבחור לא לרצות לשמוע? אם התשובה שלך היא שאתה יכול לבחור את הרצון עצמו, אז השאלה חוזרת שוב צעד נוסף לאחור - מדוע ... ושוב לגבי כל רצון ופעולה: האם משהו מכריח אותי לעשות את הפעולה הזו? האם אני יכול לבחור אחרת, או שאני מוכרח לבחור דווקא כך? האם הרצונות שלי הם תוצאה של הכרח או בחירה חופשית? ואם שום דבר לא מכריח אותי, מדוע בכל זאת אני בוחר ... כך ולא אחרת? התהליך הזה, של התבוננות חוזרת, יביא את האדם להבין לעומק את טבע הבחירה החופשית, ויאפשר לו להגיע למצב בו הוא ירגיש טוב, כיוון שהאושר של האדם תלוי בכך שהוא מרגיש שהוא בוחר את מה שקורה לו. כאשר האדם מרגיש שהוא אינו בוחר את מה שקורה לו, הוא מרגיש רע. מהו סוד ההבנה של הבחירה החופשית? אליעד מסכם ואומר כי ההבנה המלאה של הבחירה החופשית מגיעה רק מהתבוננות אמיתית, רצופה ומתמשכת של האדם ... האדם צריך לשאול את עצמו באופן רציף על הסיבות לבחירות שלו ולהבין האם הוא מוכרח לבחור או שהוא באמת חופשי. רק בדרך הזו הוא יוכל להבין באופן מלא את נושא הבחירה החופשית. התבוננות כזו תוביל להבנה ברורה שהאדם בוחר כל דבר ... אישית וכל אחד צריך להגיע אליה בעצמו דרך חקירה פנימית והתבוננות רצופה. האם קיימת בחירה חופשית באמת? איך לדעת אם אני באמת בוחר? רצון חופשי או הכרח? מהי בחירה רציפה? האם אפשר לשלוט ברצון שלי? ...
בחירה חופשית / דטרמיניזם - מהו חופש הבחירה? מהי הבחירה החופשית?
בחירה חופשית דטרמיניזם - מהו חופש הבחירה? מהי הבחירה החופשית? בחירה חופשית - מהי הבחירה החופשית? בחירה חופשית = רצון יוצר פעולה. לאדם יש בחירה חופשית לעשות כרצונו. אין שום פעולה שאותה עושה האדם ... רצונו, הרי שבאמת היה לו רצון אחר חזק יותר שגרם לו לעשות את מה שהוא עשה, בניגוד לרצון החלש יותר שלא לעשות. האדם רצה ולכן עשה. רצון שמוביל לעשייה הימנעות מעשייה = בחירה חופשית. כדי שהאדם יוכל לנווט את עצמו לעשייה טובה, ... לחקור עד שיגיע אל הרצון הראשון שממנו נובעות כל הבחירות שלו באשר הן. כאשר האדם מגיע אל הרצון הזה, ממילא הוא מבין את ההיגיון של כל המעשים והבחירות שלו. לסיכום: בחירה חופשית = רצון שיוצר אחריו פעולה. אין פעולה שנעשית ...
בחירה חופשית / חופש הבחירה - יש או אין?
בחירה חופשית חופש הבחירה - יש או אין? ובו יתבאר עניין הבחירה החופשית. ונתחיל מהסוף, כי הסוף הוא שאין שום הבדל, בין יש בחירה לבין אין בחירה, כי כאשר הכל אחד ואין שום שינוי כלל, אז ממילא לא שייך שום יש או אין בחירה, ולכן אין שום שאלה כלל. וכעת נתחיל לבאר את הדבר מהתחלתו ועד סופו. כי יש כמה רמות שונות של תפישת הבחירה החופשית. והתפישה הנמוכה ביותר, היא התפישה הנפוצה ביותר, והיא שיש לאדם בחירה חופשית חלקית. היינו שעל דברים מסוימים יש לאדם בחירה חופשית, ועל חלק מהדברים אין לאדם בחירה חופשית. וזאת התפישה של המון העם הטועים, שהם אינם משתמשים בשכלם וכולי. ומי שיתבונן מעט פנימה, יראה כי לאדם יש בחירה חופשית לעשות כרצונו. וכל דבר שהאדם עושה, הוא עושה אותו מתוך בחירה, רק כי הוא רוצה אותו. כי יש טועים שנדמה להם שהם עושים דברים נגד רצונם, אבל כל דבר שהאדם עושה אותו, הוא עושה אותו כי זה מה שהוא רוצה לעשות. וכמו כן, האדם לא עושה שום דבר שהוא לא רוצה אותו. ובחירה חופשית, היא תחושה שיש לאדם, כאשר הוא חווה ברגע אחד שהוא רוצה לעשות איזה דבר, ואחכ ברגע אחר הוא חווה שהוא עושה את הדבר, אז הוא מדמיין וחווה שהדבר נעשה ברצונו, ואז הוא חווה שיש לו בחירה חופשית על עשיית הדבר. אבל, מי שמתבונן מעט רואה, כי האדם, חופשי לעשות ככל העולה על רוחו. ולכאורה, האדם חופשי לגמרי. אבל מצד שני האדם הוא בעצם עבד גדול מאוד, משום שהוא מוגבל לעשות, רק כפי מה שהוא רוצה. כי האדם יכול לבחור לעשות את מה שהוא רוצה, אבל הוא מחויב לעשות את מה שהוא רוצה. והאדם לא יכול לעשות שום דבר נגד הרצון שלו. ואם פתאום יהיה לאדם רצון להשתגע, הוא לא יכול ... האדם הוא ככ טועה, עד שנדמה לו שהוא בוחר לעשות כרצונו, ואז הוא מרגיש חופשי. אבל האדם הוא עבד, כי הוא לא בוחר את רצונו. כי לבחור, פירושו תהליך רצוני. ולכן אין אפשרות שהאדם יבחר את הרצון עצמו, מתוך רצון עצמי שלו. כי האדם עצמו, לא בוחר מה לבחור. הוא בוחר את מה שהוא רוצה, אבל הוא לא בוחר מה לרצות. ולמרות שנדמה לאדם שהוא בוחר מה לרצות, הרי שזה תמיד בכפוף לרצון שלו, שהוא גורם לו לבחור מה לרצות. ולומר שהאדם בוחר שיהיה לו רצון, פירושו שהאדם נמצא במצב שאין לו עדיין רצון, והוא בוחר את הרצון שלו עצמו. אבל אם אין עדיין לאדם שום רצון, אז הוא גם לא יכול לבחור בתהליך רצוני שום דבר, כי עוד אין לו שום רצון עצמי. ולכן אין שום אפשרות שהאדם יבחר את הרצון העצמי של עצמו. (וגם אלוהים לא בוחר את רצונו, מתוך רצונו. ... הזמן והמקום של האני ושל התודעה, ויש את הזמן והמקום של מה שאינו אני, שנפרד מהאני של האדם וכולי. וזה בעצם אומר שיש לאדם בחירה חופשית לעשות כרצונו. אבל רצונו לא תלוי בו, וגם קיומו של האדם עצמו לא תלוי בו. כי האדם הוא חלק ממשהו אחר גדול יותר. שכאשר הוא משתנה לצורה כלשהי, אז כל ... התהליכים שלו, הוא הרצונות והמעשים של האדם, שזה רק תהליך בלבד, שהוא חלק בלתי נפרד מכל שאר התהליכים. ומצד האמת, אין שום בחירה חופשית כלל. כי הרצון של האדם הוא קורה ברגע אחד. והעשייה של האדם, היא קורת ברגע אחר. ואלו שני רגעים שנפרדים זה מזה, שכל אחד מהם קיים בפני עצמו. אך שום רגע הוא לא סיבת הרגע האחר, כך שאין שום בחירה חופשית כלל, אלא כל דבר הוא בפני עצמו. ותחושת הזמן, גורמת לאדם לחשוב שיש המשכיות. ואז נדמה לאדם, שאם ברגע אחד היה רצון, וברגע אחר הייתה פעולה שתואמת ... היש, מתהווה מהאין בכל רגע מחדש וכולי. וזאת כמובן הדרגה השנייה, שהיא טובה יותר מאשר המחשבה של הטועים שחושבים שיש להם בחירה חופשית חלקית, אבל היא עדיין לא השלמות. וכאשר האדם חווה שאין לו שום בחירה חופשית כלל, כי אפילו קיומו של האני שלו לא בשליטתו, אז מצד אחד הוא מרגיש מאוד משוחרר וחופשי, אבל מהצד השני הוא גם מרגיש מאוד מסכן, שאין לו שום בחירה ... אחכ הוא רואה את האמת, שכל הנל הוא אמת. ואז מתוך החוויה של האדם שאין לו שום בחירה כלל, מתוך זה האדם עובר לחוויה שיש לו בחירה חופשית מלאה על הכל. כי אחרי שהאדם מתבונן היטב היטב בעין אמיתית על זה שהוא כלום ממש, שאפילו האני שלו הוא לא יותר מאשר צורה של משהו אחר, אז על ידי זה ... באמת, אז כאשר הוא אומר אני, הוא מתכוון לישות שחושבת את החלום עצמו, שהיא האני האמיתי שחושב את הכל. ואז האדם מבין, שיש לו בחירה חופשית מלאה על הכל. כי כאשר האדם חווה שהאני שלו הוא המסובב הראשון דהיינו, אלוהים, אז בעצם הוא מבין את האמת, שכל מה שהיה הווה ויהיה, זה הכל התגלות של רצונו העצמי. דהיינו, שיש לאדם בחירה חופשית אמיתית על הכל בשלמות. ואחכ אחרי שהאדם נמצא בתודעה הזאת, שהוא חושב שהוא אלוהים, אז הוא מתבונן אל תוכו כאלוהים, כישות שחושבת את החלום, והוא מנסה ... השכל שלו, ואז הוא זוכר ברשימו, שמצד האמת הכל אחד ממש, ושאין שום נפרדות כלל כלל לא, כי המהות והצורה הם אחד ממש באחדות מוחלטת, ואין שום דיבור ושום מחשבה ושום מעשה ושום שינוי כלל. וממילא לא שייך שום בחירה כלל וגם לא שייך העדר בחירה, כי בשורש הכל אחד ממש. ואעפכ מצד הנפרדות, ... אני, והרצון והישות והתודעה, כל אחד מהם נמצא במקום אחר וכולי). והתודעה של האני האחרון שהיא האדם עצמו, היא חווה שיש לה בחירה חופשית חלקית וכולי כנל. ...
הבחירה החופשית של אלוהים, אחדות, הכל אחד, האם יש בחירה חופשית לאלוהים, חופש הבחירה של אלוהים
הבחירה החופשית של אלוהים, אחדות, הכל אחד, האם יש בחירה חופשית לאלוהים, חופש הבחירה של אלוהים
הבחירה החופשית של אלוהים, אחדות, הכל אחד, האם יש בחירה חופשית לאלוהים, חופש הבחירה של אלוהים האם יש לאלוהים בחירה חופשית באמת? בשיחה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית והעמוקה, האם יש לאלוהים בחירה חופשית או לא. התוכן מעלה שאלות פילוסופיות לגבי האחדות, ההפרדה, והאם המושג של בחירה חופשית בכלל רלוונטי בהקשר של אלוהים, אחדות מוחלטת, והכל אחד. אליעד מסביר כי כאשר מדברים על אלוהים מנקודת המבט של האחדות המוחלטת, למעשה אין שום מקום למושג בחירה חופשית, כי אין משהו נפרד שיבחר בין אפשרויות שונות. הבחירה החופשית מחייבת נפרדות - מחייבת שני דברים לפחות, כאשר יש שתי אופציות ומתוכן ניתן לבחור. באחדות מוחלטת, כאשר הכל הוא אחד, אין אופציות לבחירה. לכן, ברמת האמת האבסולוטית, לא ניתן לדבר על בחירה חופשית של אלוהים, כי אלוהים הוא הכל והוא אחד. איך מתבטלת הבחירה ברמת האחדות? כדי ... גבוהה מאוד של מודעות, שכל מה שהוא עושה, כולל המחשבות וההחלטות שלו, אינן באמת מתוך בחירה אישית אלא מתרחשות מתוך הכרח פנימי שאין לו ... אחד, מפסיק להרגיש שיש לו בחירה בכלל, כיוון שהוא מזהה שההחלטות שלו כבר נקבעו מראש. אבל, אומר אליעד, כאשר אנחנו מסתכלים מנקודת המבט ... נפרדים, יש בכלל אפשרות לאמץ את ההבנה הזו שאין באמת בחירה חופשית? הרי לכאורה אנחנו חווים בחירה כל הזמן - מה לאכול, לאן ללכת, איך להתנהג. ... רע לי כי אני מרגיש שאין לי שליטה, זו עדיין לא הבנה מוחלטת. זו חצי הדרך - הוא מבין שאין בחירה חופשית, אבל עדיין לא מבין באמת את האחדות. הוא חושב שיש כוח חיצוני שקובע עבורו, ... למציאות. אך אליעד מחדד את הנקודה הזו ומסביר שבאמת מוחלטת, גם אלוהים לא באמת בוחר. כי אם אלוהים הוא הכל, והוא זה שיצר את המציאות ... אחרת מלבד מה שקיים בפועל. לכן, אפילו לאלוהים אין חופש מוחלט, כי הכל מתנהל לפי הכרח פנימי אחד ומוחלט. הוא נותן דוגמה נוספת: בן אדם יכול מדי פעם להרגיש חופשי, ללכת לחופש, להחליט לנוח או לעשות משהו שונה. אך אלוהים לא יכול לעשות זאת, כי הוא תמיד הכל. אין ... להשתחרר מהקיום שלו עצמו. הוא תמיד נמצא במצב של אחדות מוחלטת. כלומר, אלוהים מוגבל דווקא בגלל שלמותו ואחדותו, ואין לו מקום לבחירה או ... אלוהים אחראי לכך, אבל האם זו בחירה? לא באמת. זו פעולה מוחלטת וקבועה שאין בה שום אפשרות אחרת. היא חייבת לקרות, ולכן אינה תוצאה של בחירה, אלא של הכרח מוחלט. הוא גם מזכיר את הרעיון שכשאדם מבין את האמת, הוא מפסיק להרגיש רע מההבנה הזאת. כי ההבנה המוחלטת שהכל הכרחי ושלם מבטלת את תחושת החסר והכאב. כלומר, רק הבנה חלקית יוצרת תחושת מצוקה מחוסר הבחירה, ואילו הבנה מוחלטת של המציאות משחררת לחלוטין מתחושת המסכנות או הקורבנות. מהי המסקנה הסופית לגבי הבחירה החופשית של אלוהים? בסופו של דבר, אליעד מגיע למסקנה שברמה המוחלטת ביותר - אין בחירה חופשית כלל, לא לאדם ולא לאלוהים. כל המציאות מתנהלת לפי הכרח פנימי עמוק, שלם ו
בחירה חופשית חלקית, חופש הבחירה, אפקט הפרפר, דטרמיניזם, למה דברים קורים, סיבתיות, סיבה ותוצאה, סיבה לכל דבר
בחירה חופשית חלקית, חופש הבחירה, אפקט הפרפר, דטרמיניזם, למה דברים קורים, סיבתיות, סיבה ותוצאה, סיבה לכל דבר
בחירה חופשית חלקית, חופש הבחירה, אפקט הפרפר, דטרמיניזם, למה דברים קורים, סיבתיות, סיבה ותוצאה, סיבה לכל דבר האם יכולה להיות לאדם בחירה חופשית חלקית? אליעד דן בנושא מורכב ביותר: האם קיימת בחירה חופשית חלקית או שהבחירה היא מוחלטת - או שקיימת או שלא קיימת בכלל. מרבית האנשים חושבים שהם יכולים לבחור בחלק מהדברים ובחלק לא. לדוגמה, אדם לא יכול להחליט אם הבניין שמולו יעמוד או לא, או אם השמש תזרח, אך מרגיש שהוא כן יכול להחליט מה לעשות עם עצמו: אם ללכת או לעצור, אם לדבר או לשתוק. לפי התפיסה הרווחת, זו בחירה חופשית חלקית - בחירה חלקית בדברים מסוימים וחוסר בחירה מוחלט בדברים אחרים. אליעד מעמיק בשאלה הזאת מכיוונים שונים ומסביר מדוע, למעשה, לא יכולה להיות בחירה חופשית חלקית. הוא מעלה טיעון לוגי פשוט וברור: אם האדם בוחר רק חלק מהדברים ואילו דברים אחרים הוא לא יכול לבחור, השאלה המרכזית שיש לשאול היא מה גורם לכך שדבר מסוים הוא בר - בחירה ודבר אחר אינו בר - בחירה. כאן אליעד מציג שני תרחישים אפשריים: או שיש משהו חיצוני שקובע עבורך אילו דברים תהיה מסוגל לבחור ואילו דברים לא. או שאתה עצמך קובע עבור עצמך מה תהיה מסוגל לבחור ומה לא. מי באמת קובע מה האדם יכול לבחור ומה לא? אם קיים משהו חיצוני שקובע לך במה תוכל לבחור ובמה לא, פירושו שאין לך כלל בחירה, כי משהו אחר כבר החליט עבורך מה נמצא בגבולות האפשרי ומה מחוצה לו. אם אתה הוא זה שקובע מה אפשרי ומה לא ... שאתה בוחר הכל, שהרי אתה עצמך קבעת מראש אילו דברים יהיו נתונים לבחירתך ואילו לא. אליעד מדגים זאת באמצעות דימוי פשוט: נניח שאתה אצבע ביד. האם האצבע יכולה להחליט לאן לזוז? אולי היא יכולה להחליט להתכופף מעט, אך האם היא יכולה להחליט על עצם מיקומה בתוך החלל? אם האצבע רואה עצמה כישות נפרדת מהגוף, היא תחשוב שיש דברים שהיא יכולה לבחור ויש דברים שלא. אבל האצבע אינה נפרדת מהגוף: הגוף הוא שמחליט עבורה. באותו אופן, אם האדם הוא חלק ממציאות רחבה יותר, גוף גדול כלשהו, אז או שהוא לא בוחר דבר כלל, או שהוא עצמו כל הגוף, ולכן הוא בוחר את הכל באופן מוחלט. האם הבחירה היא חוויה סובייקטיבית בלבד או אמת אובייקטיבית? אליעד מבחין חד ... למעשה חלק מרצף אירועים אינסופי שנובע מאינסוף גורמים קודמים. לכן, התחושה אני בחרתי הופכת לבעייתית, כי אם הבחירה מבוססת על סיבתיות - סיבה ותוצאה - אזי גם ההחלטה שאתה עושה תלויה באינסוף גורמים קודמים, וכבר לא אתה זה שבחר אותה באמת. האם ... דבר אחד משפיע על דבר אחר, ומדגיש שאי - ידיעת הקשרים המדויקים בין דברים אינה מעידה בהכרח על כך שהכל הוא סיבתי לחלוטין. העובדה שלא ניתן להוכיח קשר סיבתי מוחלט בין כל האירועים, לא מעידה בהכרח שהקשרים הללו לא קיימים, אך גם לא מאפשרת לאדם ... קיימת באמת בחירה, כיוון שאתה לא זה שבחרת את האירועים - הם פשוט התרחשו מעצמם. לכן, גם במקרה זה אין משמעות אמיתית לאמירה אני בוחר. סיכום ההסבר של אליעד בנושא בחירה חופשית חלקית אליעד מביא את השומעים למסקנה, שמה שאנשים מכנים בחירה חופשית חלקית הוא לא הגיוני ברמה העמוקה. או שאין בחירה בכלל - ואז כל מה שמתרחש נקבע מראש או אקראי לחלוטין, או שהאדם הוא המקור לכל הבחירות ביקום - ואז הבחירה היא מוחלטת על הכל, כולל הדברים שאינם מודעים לו. המסקנה הסופית שאליעד מציג היא פשוטה וברורה: לא יכולה להיות בחירה חופשית חלקית. עצם המחשבה על בחירה חלקית מתגלה כפרדוקסלית כאשר מעמיקים בהבנת מהותה של הבחירה ושל הסיבתיות. האם קיימת בחירה חופשית חלקית? מה ההבדל בין דטרמיניזם לאקראיות? האם אפקט הפרפר מוכיח שאין בחירה? מהי ...
שליטה עצמית, התמדה, איך להתמיד, שינוי הרגלים, גאווה עצמית, גאווה אמיתית, משחק הנפרדות, חופש הבחירה, להסתכל מבחוץ
שליטה עצמית, התמדה, איך להתמיד, שינוי הרגלים, גאווה עצמית, גאווה אמיתית, משחק הנפרדות, חופש הבחירה, להסתכל מבחוץ
... עצמית, התמדה, איך להתמיד, שינוי הרגלים, גאווה עצמית, גאווה אמיתית, משחק הנפרדות, חופש הבחירה, להסתכל מבחוץ איך אפשר לשלוט בעצמך ולהתמיד בהחלטות לאורך זמן? רוב בני האדם מתקשים בשליטה עצמית ובהתמדה בהחלטות שלהם. אליעד מסביר לעומק מדוע קשה להתמיד בהחלטות, כמו למשל החלטה לאכול בריא. הדוגמה שאליעד נותן היא אדם שמחליט לאכול בריא, אך לאחר זמן קצר, נכנע לפיתוי של אכילת משהו לא בריא, או עישון סיגריה, ומאבד שליטה. האדם הזה מנסה להתמיד בהחלטתו, אבל בכל פעם מוצא את עצמו נשבר מחדש, ומתמודד עם תחושות של אשמה, אכזבה או תסכול מכך שאינו מצליח לשמור על עקביות. למה קשה להתמיד בהחלטות לאורך זמן? אליעד מסביר שהסיבה לכך היא שהרצון של האדם משתנה כל הזמן, וזו הסיבה לקושי להתמיד בהחלטות. הוא מדגיש נקודה חשובה: העובדה שהרצון משתנה אינה אומרת שאין לאדם שליטה על הרצון. ניתן לשלוט ברצון, אך האדם לא תמיד חווה את זה כך, ובמקרים רבים הוא מרגיש שהרצון פשוט קורה ... מכך שהאדם נמצא בתוך משחק הנפרדות, שבו הוא חווה עצמו כנפרד וכמי שאינו שולט בכל רצונותיו. הוא מדגים זאת באדם שמחליט לאכול בריא, מצליח לזמן קצר, נכשל שוב ושוב, נכנס לעצבות או לדיכאון בשל כך, וחוזר למצב שבו הוא שוב מנסה ושוב נכשל. אליעד טוען שלמרות שהרצון משתנה ללא הרף, עדיין קיימת אפשרות ... כטובות באותה מידה. כלומר, האדם צריך להגיע למצב תודעה שבו כל האפשרויות שקולות עבורו באופן רגשי, כך שהוא יוכל באמת לבחור באופן חופשי. איך אפשר להגיע לשליטה עצמית אמיתית? אליעד מדגיש שהפתרון היחיד לשליטה אמיתית הוא לראות את הדברים מנקודת מבט שבה האדם מבין שכל האפשרויות הן טובות באותה המידה. הוא ... מנקודת מבט גבוהה יותר, שבה כל האופציות שוות מבחינה ערכית. הוא מוסיף כי רק כאשר האדם מבין שהכל שקול, הוא יכול לבחור באמת מתוך חופש מוחלט, ולא מתוך אילוץ פנימי. מה הקשר בין גאווה עצמית לשליטה עצמית? אליעד מציג את הרעיון של גאווה אמיתית ככלי חשוב להשגת שליטה עצמית. הוא מסביר שלרוב בני האדם חסרה גאווה אמיתית, ולכן ... לקושי בשינוי הרגלים הוא להבין שכל האפשרויות הן טובות ורעות במידה שווה, וכך להגיע למצב שבו האדם בוחר מתוך חופש מוחלט. הוא מדגים זאת שוב באמצעות הדוגמה של אכילה בריאה לעומת לא בריאה, ומסביר שכדי שהאדם יצליח להתמיד בבחירתו, הוא חייב להיות מסוגל לקבל את כל האפשרויות האחרות כטובות באותה מידה. רק כאשר הוא יגיע להסתכלות הזו, הוא באמת יוכל לבחור בצורה חופשית, כי לא יהיה לו פחד להיכשל או לשנות את דעתו שוב. כיצד לראות את הדברים מבחוץ עוזר לשליטה עצמית? אליעד מדגיש כי הדרך להתמודד עם הקושי לשלוט ולהתמיד, היא לראות את כל האפשרויות ... עמוקה שאין הבדל בין האפשרויות. כלומר, אם האדם מצליח לראות שכל אפשרות היא רק ביטוי אחר של אותה מציאות, הוא יוכל לבחור כל אפשרות מתוך חופש אמיתי, ולא מתוך כפייה פנימית או פחד. רק כך הוא יוכל להשיג עקביות אמיתית לאורך זמן ולהתמיד בהחלטותיו ללא מאבק פנימי. איך להשיג שליטה עצמית? איך לשנות הרגלים בצורה עקבית? מה זו גאווה אמיתית? מהו משחק הנפרדות? כיצד לקבל החלטות בצורה נכונה? איך להסתכל על דברים מבחוץ? למה הרצון משתנה כל הזמן? ...
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1
... להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1 מהו חופש הבחירה? האם יש לנו באמת בחירה חופשית? הפרק בספר להיות אלוהים עוסק בשאלה האם יש לנו בחירה חופשית או לא. הנושא נבחן תוך כדי התבוננות פנימית ובחינה מעמיקה של מושג הרצון והבחירה, והשפעתם על התודעה שלנו. בסוף, מתברר כי השאלה אינה פשוטה כפי שהיא נראית, ויש לכך עומק פילוסופי. ההסבר מתחיל בכך שבסופו של דבר, אין שום הבדל אמיתי בין יש בחירה לבין אין בחירה. כלומר, כל תפיסה של בחירה חופשית מבוססת על הנחת יסוד שיש סיבה ותוצאה, יש קשר סיבתי בין העבר, ההווה והעתיד. כאשר אדם מניח שיש קשר כזה, הוא יכול להבין את הבחירה החופשית. אך אם יפרק את הקשר הזה, יתברר כי למעשה אין באמת הבחירה. מהו הרצון? מי מחליט על הרצון שלנו? כחלק מהתהליך ההסברתי, נבחנת השאלה מהו הרצון. אליעד מציין כי כל פעולה של האדם, כל דבר שהוא עושה, הוא למעשה עושה כי הוא רוצה. לא ניתן לעשות דבר ... לעשות את זה. הבעיה העמוקית נעוצה בכך שאנחנו לא באמת בוחרים את הרצונות שלנו. הרצון הוא דבר שאנחנו מרגישים, אבל אנו לא יכולים להחליט באופן ישיר מה לרצות. למשל, אנחנו יכולים להרגיש רצון לעשות משהו, אבל לא תמיד יש לנו את השליטה המוחלטת על הבחירה מה לעשות בו. לפי התפיסה הזו, בחירה חופשית היא בסך הכל תחושת חוויה שמתרקמת מתוך סדרה של רגעים: רגע של רצון, רגע של עשייה, ורגע של מחשבה על כך שאנחנו בחרנו. אליעד טוען שהאדם לא באמת יכול להיות מודע לכל שלב בתהליך זה, וזו הסיבה שתחושת הבחירה היא חוויה מבלבלת, שאותה אדם משייך לרצון. האם אדם יכול לבחור את רצונו? ההבנה הפילוסופית העמוקה כאן מציעה כי אדם לא יכול לבחור את רצונו. כל מה שהוא בוחר לעשות, הוא עושה בגלל רצונו הקודם. לדוגמה, אדם לא יכול לבחור אני רוצה לא לרצות כי הרצון לבחור בעצמו נובע מרצון אחר, חזק יותר. העניין הזה מתאר מצב שבו האדם משדר את רצונותיו הלאה מבלי שיש לו שליטה מלאה עליהם. זהו מצב שבו האדם לא באמת שולט על עצמו באופן מוחלט, שכן הרצון שולט בו, ולא להפך. ההתבוננות הפנימית מראה לנו כי הרצון עצמו אינו בשליטתנו, אלא נובע מתוך מצב קודם של תחושות פנימיות. מה זה בחירה חופשית עבור אלוהים? עבור אלוהים, הבחירה החופשית לא קיימת כפי שהיא קיימת אצל בני אדם. אלוהים לא בוחר מתוך רצון, אלא מתוך מהותו. הרצון של אלוהים נובע מתוך ההוויה הראשונה, והוא יצירת הרצון עצמו. לעומת ... לתחושת סבל. הקיום והחיים הם לא בשליטתנו העומק הפילוסופי של התיאוריה טמון בכך שהקיום של האדם אינו בשליטתו. אין לנו שליטה מוחלטת על קיומנו, שכן כל מה שקיים יכול להפסיק להתקיים בכל רגע. לאדם אין ודאות על קיומו בהמשך הזמן, והקיום עצמו הוא רק אפשרות. העניין הזה פותח את השאלה הגדולה, עד ... האם ניתן להתגבר על הרצון? כדי להפסיק את הרצון, אליעד מציין, יש צורך להבין את הרצון עד הסוף. כשאתה מבין את הרצון בצורה מוחלטת , הוא פשוט מפסיק להתקיים. אבל כדי להגיע להבנה הזו, דרושה התבוננות פנימה עד הסוף, כדי להבין שאין באמת הבדל בין הרצונות, ואין באמת בחירה חופשית. בחירה חופשית או לא? מהו רצון? מה זה אלוהים? האם אנחנו באמת בוחרים את הרצונות שלנו? האם יש לנו שליטה על הקיום שלנו? הבנת הסבל והרצון כיצד להתגבר על הרצון? אנו קוראים בספר, להיות אלוהים, על הנושא של בחירה חופשית, זה הפרק המסכם, אבל כדי להבין אותו, צריך להבין את כל שאר הפרקים שבספר, אבל כדי להבין גם את כל שאר הפרקים של הספר, צריך להבין גם אותו. בקיצור צריך להבין הכל. חלק א עמוד 166. שאלת המפתח היא, חופש בחירה - יש או אין, ושאלה זו היא שהובילה אותי, אמרתי לעצמי אם יש לי בחירה חופשית, אז אבחר להיות תמיד שמח, אבל ראיתי שאני לא יכול. למדתי את כל השיטות, חשיבה חיובית, חצי הכוס המלאה וכו, אבל לא הצלחתי להיות מאושר. ואז התבוננתי פנימה, מה אני רוצה? מה הוא רצון? מי מחליט וכו. תמיד האדם יהיה מסוקרן מה תהיה התשובה בסוף, וכאן אני אומר, שבסוף תבין שאין בכלל שאלה, אין הבדל בין בחירה לאין בחירה, ועכשיו נסביר לך שאין הבדל. יש רמות של תפישת הבחירה החופשית. והרמה הנמוכה ביותר היא שיש לאדם
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על בחירה מאושרת, הססנות, איך להחליט? להיות שלם עם החלטה, להיות שלם עם עצמך, איך לבחור? איך לקבל החלטה? החלטה בלב שלם, בחירה חופשית, חופש הבחירה, בחירה מושלמת, בחירה בלב שלם
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש משמעות לחיים? אולי אנחנו במטריקס? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה לא להתאבד? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? למה העולם קיים? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם עצבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לשנות תכונות אופי? איך לחנך ילדים? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לפרש חלומות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור אהבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להאמין בעצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצינג, אימון אישי לעסקים, מאמן אישי ועסקי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2969 שניות - עכשיו 02_08_2025 השעה 23:34:14 - wesi1