בחירה מאושרת, הססנות, איך להחליט? להיות שלם עם החלטה, להיות שלם עם עצמך, איך לבחור? איך לקבל החלטה? החלטה בלב שלם, בחירה חופשית, חופש הבחירה, בחירה מושלמת, בחירה בלב שלם
איך לקבל החלטות ולהיות שלם איתן?
הנושא העיקרי שמועלה בהרצאה הוא איך להתמודד עם קבלת החלטות, ולהיות שלם עם הבחירה שנעשית, למרות שמאחורי כל בחירה מסתתרת חיסרון כלשהו. אליעד מסביר על המאבק הפנימי של אדם שמתלבט בין אפשרויות שונות, כל אחת מהן מכילה יתרונות וחסרונות, ובסופו של דבר, נדרש להרגיש שלם עם ההחלטה, לא משנה מה היא.
מהי מהות השאלה "איך לבחור"?
שאלה נפוצה שמועלה בהקשרים של בחירה היא "איך לבחור?", כשאליעד מסביר כי מהות השאלה אינה "איך לבחור", אלא איך להתמודד עם תחושת החיסרון שנמצאת בכל בחירה. אחרי שהאדם מבין שכל בחירה כרוכה בחיסרון, הוא מוצא את עצמו מבולבל ומתקשה לקבל החלטה. אליעד מציין שלמעשה, אדם לא מתלונן על כך שהוא לא יודע איך לבחור, אלא על כך שהוא לא יודע איך להתמודד עם תחושת החיסרון הקיימת בכל אפשרות.
האם יש תשובה מוחלטת לשאלה איך לבחור?
במענה לשאלה "איך לבחור?", אליעד מסביר כי אין תשובה מוחלטת. בכל החלטה יש חיסרון, וזו אמת שמובילה רבים להתבלבל ולחוות תחושת תסכול. ישנם כלים שונים, כמו רשימת יתרונות וחסרונות, אך למעשה אין שום דרך להימנע מהמימד של החיסרון בכל בחירה. לכן, אליעד מציע לאדם לשאול את עצמו לא "איך לבחור", אלא איך להגיע למצב שבו לא משנה לו מה הוא בוחר.
בחירות והתחושות הקשורות להן
הדוגמה שנתן אליעד היא על הבחירה בתחום העבודה, כאשר יש לאדם כמה הצעות עבודה, והוא לא יודע מה לבחור. המצב דומה גם בתחום הזוגיות, כשבני הזוג הם בעלי יתרונות וחסרונות שונים. בשני המקרים, לכל בחירה יש חיסרון, ואליעד מסביר שכדי להיות שלם עם הבחירה, על האדם ללמוד לא להיות תלוי בבחירה עצמה. הוא צריך להגיע למקום שבו תחושת החיסרון לא משנה לו.
מה זה בעצם "בחירה"?
אליעד מפרק את המושג "בחירה", ומסביר ש"בחירה" היא מצב שבו יש חיסרון, וצריך לבחור בין אפשרויות שונות שממלאות את החיסרון. אך אם אין חיסרון, אין צורך בבחירה כלל. דוגמת אליעד לכך היא אם אדם מרגיש בודד, ואז הוא יכול לבחור בין חפצים שונים שימלאו לו את החיסרון (כמו חברים, בת זוג, סרט או שינה), אבל אם הוא לא מרגיש חיסרון בתוכו, הבחירה לא תהיה רלוונטית, כי הוא לא צריך למלא שום חיסרון.
החיסרון הוא פנימי ולא חיצוני
כדי להימנע מתחושת תסכול תמידית, אליעד מסביר כי יש למלא את החיסרון מתוך עצמך ולא לחפש פתרונות חיצוניים. ברגע שאדם מבין שאין בחירה שתמלא אותו באופן מוחלט מבחוץ, הוא מתחיל להבין שאין חיסרון אמיתי, ואיך שהוא יבחר - זה לא משנה. זהו חלק ממעבר...
הנושא העיקרי שמועלה בהרצאה הוא איך להתמודד עם קבלת החלטות, ולהיות שלם עם הבחירה שנעשית, למרות שמאחורי כל בחירה מסתתרת חיסרון כלשהו. אליעד מסביר על המאבק הפנימי של אדם שמתלבט בין אפשרויות שונות, כל אחת מהן מכילה יתרונות וחסרונות, ובסופו של דבר, נדרש להרגיש שלם עם ההחלטה, לא משנה מה היא.
מהי מהות השאלה "איך לבחור"?
שאלה נפוצה שמועלה בהקשרים של בחירה היא "איך לבחור?", כשאליעד מסביר כי מהות השאלה אינה "איך לבחור", אלא איך להתמודד עם תחושת החיסרון שנמצאת בכל בחירה. אחרי שהאדם מבין שכל בחירה כרוכה בחיסרון, הוא מוצא את עצמו מבולבל ומתקשה לקבל החלטה. אליעד מציין שלמעשה, אדם לא מתלונן על כך שהוא לא יודע איך לבחור, אלא על כך שהוא לא יודע איך להתמודד עם תחושת החיסרון הקיימת בכל אפשרות.
האם יש תשובה מוחלטת לשאלה איך לבחור?
במענה לשאלה "איך לבחור?", אליעד מסביר כי אין תשובה מוחלטת. בכל החלטה יש חיסרון, וזו אמת שמובילה רבים להתבלבל ולחוות תחושת תסכול. ישנם כלים שונים, כמו רשימת יתרונות וחסרונות, אך למעשה אין שום דרך להימנע מהמימד של החיסרון בכל בחירה. לכן, אליעד מציע לאדם לשאול את עצמו לא "איך לבחור", אלא איך להגיע למצב שבו לא משנה לו מה הוא בוחר.
בחירות והתחושות הקשורות להן
הדוגמה שנתן אליעד היא על הבחירה בתחום העבודה, כאשר יש לאדם כמה הצעות עבודה, והוא לא יודע מה לבחור. המצב דומה גם בתחום הזוגיות, כשבני הזוג הם בעלי יתרונות וחסרונות שונים. בשני המקרים, לכל בחירה יש חיסרון, ואליעד מסביר שכדי להיות שלם עם הבחירה, על האדם ללמוד לא להיות תלוי בבחירה עצמה. הוא צריך להגיע למקום שבו תחושת החיסרון לא משנה לו.
מה זה בעצם "בחירה"?
אליעד מפרק את המושג "בחירה", ומסביר ש"בחירה" היא מצב שבו יש חיסרון, וצריך לבחור בין אפשרויות שונות שממלאות את החיסרון. אך אם אין חיסרון, אין צורך בבחירה כלל. דוגמת אליעד לכך היא אם אדם מרגיש בודד, ואז הוא יכול לבחור בין חפצים שונים שימלאו לו את החיסרון (כמו חברים, בת זוג, סרט או שינה), אבל אם הוא לא מרגיש חיסרון בתוכו, הבחירה לא תהיה רלוונטית, כי הוא לא צריך למלא שום חיסרון.
החיסרון הוא פנימי ולא חיצוני
כדי להימנע מתחושת תסכול תמידית, אליעד מסביר כי יש למלא את החיסרון מתוך עצמך ולא לחפש פתרונות חיצוניים. ברגע שאדם מבין שאין בחירה שתמלא אותו באופן מוחלט מבחוץ, הוא מתחיל להבין שאין חיסרון אמיתי, ואיך שהוא יבחר - זה לא משנה. זהו חלק ממעבר...
- איך לקבל החלטות?
- איך להתמודד עם תחושת חיסרון בבחירות?
- מהות הבחירה ומהות השאלה "איך לבחור?"
- בחירה שלמה ולב שלם
- איך להתמודד עם חיסרון פנימי?
- בחירות בחיים: איך להיות שלם עם החלטה?
עכשיו הנושא הוא כזה אם מישהו בא אליך, בתור מה הוא בא אליך? בתור בן אדם, הוא רואה מולו בן אדם, הוא הולך במדבר רואה בן אדם בקיצור הוא שואל אותך שאלה כזאת, הוא אומר לך, הוא נמצא בספקות והוא לא יודע איך לבחור, מה אתה אומר לו ואז אתה נותן לו הרצאה שלמה שבעצם בכל בחירה שהוא לא יעשה יש חיסרון והוא אומר לך "טוב אז אני לא יודע איך לבחור", מה אתה אומר לו אתה? תחשוב בהיגיון בן אדם בא יש פה שכל מאחורי השאלה מאחורי מאחורי התשובה, בן אדם בא ואומר לך "תקשיב, איך לבחור?" הוא בא להתייעץ על משהו ואתה אומר "תראה פה יש יתרונות וחסרונות ופה יש" ואז הוא מתחיל להתחרפן אומר לך "אז איך אני אבחר?", מה אתה אומר לו?
ש: יש לי תשובה מראש כאילו בדרך כלל אני אומר לבדוק, לרשום את היתרונות והחסרונות.
אליעד: הוא רשם, הוא ראה שזה שווה והוא מתוסכל משני הצדדים מה לעשות, הוא שואל אותך "איך לבחור, אני לא יודע איך לבחור אז איך בוחרים אז איך אדע מה לעשות?".
ש: צריך לבחור איכשהו.
אליעד: לא, אבל הוא לא שואל איך לבחור הוא אומר לך "אז איך אני אדע איך לבחור?", מה עושים?
ש: תחושת בטן.
אליעד: אבל בא תבין את מהות השאלה, מהות השאלה זה לא איך לבחור זה לא "אני לא יודע איך לבחור" זה במובן של "אני מתוסכל מזה שאני מבין שלא משנה מה אני אבחר אני בחיסרון".
ש: מה עם המחויב והאפשרי, מה אם לדרג את זה למחויב ואפשרי יש בזה משהו?
אליעד: טוב אתה הולך לכיוון הלא נכון בעיניי כרגע אוקי, לא כי יש כיוון אחר אני מנסה לכוון את זה לכיוון אחר.
ש: פחות חסרונות.
אליעד: הוא בשניהם רואה חיסרון אתם נותנים את התשובה הלא נכונה, יש לך תשובה אחרת?
ש: שיבין מה הדבר הכי חשוב לו בחיים.
אליעד: לא, מה הוא שאל הבן אדם?
ש: מה לבחור, איך לבחור.
אליעד: לא, הוא לא שאל מה לבחור, "אז איך אני אדע מה לבחור?".
ש: יש לדעת איך לבחור?
אליעד: מה מהות השאלה, לא איך לבחור מה מהות השאלה, השאלה איך לבחור הרי בכל דבר יש חיסרון ויתרון מה מהותה, מה מהות השאלה, יש לך רעיון אחר לתת לבן אדם תשובה?
ש: הייתי אומר לו אולי שזה לא חשוב מה הוא יבחר.
אליעד: הוא אומר לך "אבל איך לבחור?".
ש: לא משנה.
אליעד: אבל זה כן משנה, איך לבחור מה אתה אומר לו?
ש: לא, אם הוא אומר אם בשניהם יש חיסרון אז מה זה משנה מה תבחר.
אליעד: ואז אתה מסביר לו שזה לא משנה ואז הוא אומר לך "אז עכשיו אני עוד יותר מסובך כי עכשיו אני עוד יותר לא יודע איך לבחור. הוא שואל אותך איך לבחור ואז אתה מסביר לו שזה לא משנה ואז הוא אומר לך "הבנתי אותך אז עכשיו אני בבעיה יותר קשה אני לא יודע אז איך לבחור כי זה לא משנה אז אני לא יודע מה להחליט", מה אתה אומר לו?
ש: תראה אם זה לא משנה מה אכפת לך.
אליעד: הוא אומר לך "נכון" אבל עכשיו הוא בבעיה, הוא אומר "אז אני לא יודע איך להחליט כי אני מבין שזה לא משנה אז אני לא יודע איך להחליט".
ש: אבל אם הוא רואה שזה לא משנה אז זה לא משנה.
אליעד: אוקי הכיוון שלך נכון והכיוון שלך נכון אני אסביר משהו, בן אדם אומר "אני לא יודע איך לבחור" אוקי, הוא בעצם מתלונן אחרי שכבר הסברת לו את כל המנגנון מהסיפור הוא בעצם לא מתלונן על זה שהוא לא יודע איך לבחור, הוא מתלונן על זה שהוא לא יודע איך להתמודד עם תחושת החיסרון שיש בכל אחת מהבחירות שלו. כשבן אדם אומר "אני לא יודע איך לבחור" אחרי שהוא כבר הבין את כל הסיפור אוקי, התלונה שלו היא לא על שהוא באמת לא יודע איך לבחור כי את זה כבר הסבירו לו, אין תשובה מוחלטת לשאלה איך לבחור כי בכל דבר יש לך איזה יתרון וחיסרון.
הוא בעצם מתלונן על זה שהוא לא יודע להתמודד עם תחושת החיסרון שיש בכל אחת מהבחירות שלו ולכן התשובה לשאלה הזאת היא הדרך שלך להתמודד, עכשיו אם אתה נותן לו תשובה איך לבחור נפלת במלכודת כי הוא אומר לך "יש לי חיסרון כי כל בחירה שאני לא אבחר יהיה בה חיסרון" ואתה עכשיו משתף איתו פעולה, אתה מתחיל להסביר לו "טוב אז בוא אני אסביר לך איך לבחור", אין תשובה מוחלטת לשאלה איך לבחור. עכשיו מה שכן אם אתה מסתכל על מהות השאלה בן אדם אמר "אז איך אני אבחר?" מה הוא בעצם אמר? הוא אמר "רע לי כי בכל אחד מהצדדים אני לא שלם" אז התשובה אומרת לו במקום לשאול את עצמך איך לבחור תשאל את עצמך איך אני מגיע למצב שלא ישנה לי מה אני בוחר.
לדוגמה נגיד בתחום של עבודה יש לך כמה מקומות עבודה ואתה לא יודע איפה להחליט מה לעבוד "אני לא יודע אני אחליט ללכת ללימודים האלה, או ללימודים האלה" או נגיד בזוגיות את מפעיל את המוח שלך ואתה מגלה שבכל בת זוג בן זוג יש יתרון וחיסרון כלשהו ואין מה לעשות אם היא תהיה יותר חכמה זה יתרון ואם היא תהיה יותר טיפשה זה יתרון כאילו אין לזה משהו מוחלט שאתה אומר "זה עדיף" אין. אז אתה אומר "טוב אז איך אני אבחר?" אז התשובה אומרת במקום להתעסק באיך לבחור תתעסק באיך להביא את עצמך למצב שלא ישנה לך מה אתה בוחר, שתהיה שלם עם עצמך בכל אחת מהבחירות.
זאת אומרת אם אתה מסתכל על הצורה של השאלה הוא שאל "איך לבחור", אתה נותן לו תשובה איך לבחור אבל אם אתה מסתכל על המהות של השאלה הוא בעצם אמר "רע לי מזה שבכל אחת מהבחירות שיש חיסרון", התשובה לשאלה הזאת היא תמלא את החיסרון מתוכך לא על ידי בחירה.
אני אחדד את זה עוד טיפה, בעיקרון מה זה בחירה? בחירה זה מצב שיש לך חיסרון ויש לך כמה אופציות שימלאו לך את החיסרון ובכל אחת מהאופציות יש גם חיסרון, זאת אומרת יש לך חיסרון אם אין לך שום חיסרון אתה לא צריך לבחור בעיקרון כי אתה לא צריך שום דבר, יש לך חיסרון ואז יש לך כמה אופציות לבחור מה אתה רוצה שימלא לך את החיסרון.
לדוגמה אתה מרגיש בודד ואז אתה אומר "מה אני מעדיף שימלא לי את החיסרון חברים, בת זוג, סרט?" נניח או לישון ואז אתה חושב ואתה רואה שבכל אחד מהפתרונות יש חיסרון, ואתה אומר "אז איך אני אדע מה לבחור?" אבל מה בעצם המשמעות היא שאתה לא ממלא את החיסרון מתוכך כי אם היית אומר "אוקי אני מרגיש בודד" הפתרון האופטימלי זה שאתה צריך לא את זה ולא את זה, אין לך חיסרון מתוכך ועכשיו "מה לבחור" זה כבר לא אכפת לך מה לבחור מה שיבחר יבחר, מי יבחר לא אכפת לך, איך זה יבחר לא אכפת לך, איך זה קורה לא מעניין אותך אתה תוודא שאתה לא תהיה תלוי מהבחירה של עצמך. זאת אומרת אני אסביר עוד פעם, שאתה לא תהיה תלוי בבחירה שלך, שמילוי החיסרון שלך לא יהיה תלוי בבחירה שעשית או לא עשית.
אם אתה אומר "אני מצפה שהחיסרון שלי...
ש: יש לי תשובה מראש כאילו בדרך כלל אני אומר לבדוק, לרשום את היתרונות והחסרונות.
אליעד: הוא רשם, הוא ראה שזה שווה והוא מתוסכל משני הצדדים מה לעשות, הוא שואל אותך "איך לבחור, אני לא יודע איך לבחור אז איך בוחרים אז איך אדע מה לעשות?".
ש: צריך לבחור איכשהו.
אליעד: לא, אבל הוא לא שואל איך לבחור הוא אומר לך "אז איך אני אדע איך לבחור?", מה עושים?
ש: תחושת בטן.
אליעד: אבל בא תבין את מהות השאלה, מהות השאלה זה לא איך לבחור זה לא "אני לא יודע איך לבחור" זה במובן של "אני מתוסכל מזה שאני מבין שלא משנה מה אני אבחר אני בחיסרון".
ש: מה עם המחויב והאפשרי, מה אם לדרג את זה למחויב ואפשרי יש בזה משהו?
אליעד: טוב אתה הולך לכיוון הלא נכון בעיניי כרגע אוקי, לא כי יש כיוון אחר אני מנסה לכוון את זה לכיוון אחר.
ש: פחות חסרונות.
אליעד: הוא בשניהם רואה חיסרון אתם נותנים את התשובה הלא נכונה, יש לך תשובה אחרת?
ש: שיבין מה הדבר הכי חשוב לו בחיים.
אליעד: לא, מה הוא שאל הבן אדם?
ש: מה לבחור, איך לבחור.
אליעד: לא, הוא לא שאל מה לבחור, "אז איך אני אדע מה לבחור?".
ש: יש לדעת איך לבחור?
אליעד: מה מהות השאלה, לא איך לבחור מה מהות השאלה, השאלה איך לבחור הרי בכל דבר יש חיסרון ויתרון מה מהותה, מה מהות השאלה, יש לך רעיון אחר לתת לבן אדם תשובה?
ש: הייתי אומר לו אולי שזה לא חשוב מה הוא יבחר.
אליעד: הוא אומר לך "אבל איך לבחור?".
ש: לא משנה.
אליעד: אבל זה כן משנה, איך לבחור מה אתה אומר לו?
ש: לא, אם הוא אומר אם בשניהם יש חיסרון אז מה זה משנה מה תבחר.
אליעד: ואז אתה מסביר לו שזה לא משנה ואז הוא אומר לך "אז עכשיו אני עוד יותר מסובך כי עכשיו אני עוד יותר לא יודע איך לבחור. הוא שואל אותך איך לבחור ואז אתה מסביר לו שזה לא משנה ואז הוא אומר לך "הבנתי אותך אז עכשיו אני בבעיה יותר קשה אני לא יודע אז איך לבחור כי זה לא משנה אז אני לא יודע מה להחליט", מה אתה אומר לו?
ש: תראה אם זה לא משנה מה אכפת לך.
אליעד: הוא אומר לך "נכון" אבל עכשיו הוא בבעיה, הוא אומר "אז אני לא יודע איך להחליט כי אני מבין שזה לא משנה אז אני לא יודע איך להחליט".
ש: אבל אם הוא רואה שזה לא משנה אז זה לא משנה.
אליעד: אוקי הכיוון שלך נכון והכיוון שלך נכון אני אסביר משהו, בן אדם אומר "אני לא יודע איך לבחור" אוקי, הוא בעצם מתלונן אחרי שכבר הסברת לו את כל המנגנון מהסיפור הוא בעצם לא מתלונן על זה שהוא לא יודע איך לבחור, הוא מתלונן על זה שהוא לא יודע איך להתמודד עם תחושת החיסרון שיש בכל אחת מהבחירות שלו. כשבן אדם אומר "אני לא יודע איך לבחור" אחרי שהוא כבר הבין את כל הסיפור אוקי, התלונה שלו היא לא על שהוא באמת לא יודע איך לבחור כי את זה כבר הסבירו לו, אין תשובה מוחלטת לשאלה איך לבחור כי בכל דבר יש לך איזה יתרון וחיסרון.
הוא בעצם מתלונן על זה שהוא לא יודע להתמודד עם תחושת החיסרון שיש בכל אחת מהבחירות שלו ולכן התשובה לשאלה הזאת היא הדרך שלך להתמודד, עכשיו אם אתה נותן לו תשובה איך לבחור נפלת במלכודת כי הוא אומר לך "יש לי חיסרון כי כל בחירה שאני לא אבחר יהיה בה חיסרון" ואתה עכשיו משתף איתו פעולה, אתה מתחיל להסביר לו "טוב אז בוא אני אסביר לך איך לבחור", אין תשובה מוחלטת לשאלה איך לבחור. עכשיו מה שכן אם אתה מסתכל על מהות השאלה בן אדם אמר "אז איך אני אבחר?" מה הוא בעצם אמר? הוא אמר "רע לי כי בכל אחד מהצדדים אני לא שלם" אז התשובה אומרת לו במקום לשאול את עצמך איך לבחור תשאל את עצמך איך אני מגיע למצב שלא ישנה לי מה אני בוחר.
לדוגמה נגיד בתחום של עבודה יש לך כמה מקומות עבודה ואתה לא יודע איפה להחליט מה לעבוד "אני לא יודע אני אחליט ללכת ללימודים האלה, או ללימודים האלה" או נגיד בזוגיות את מפעיל את המוח שלך ואתה מגלה שבכל בת זוג בן זוג יש יתרון וחיסרון כלשהו ואין מה לעשות אם היא תהיה יותר חכמה זה יתרון ואם היא תהיה יותר טיפשה זה יתרון כאילו אין לזה משהו מוחלט שאתה אומר "זה עדיף" אין. אז אתה אומר "טוב אז איך אני אבחר?" אז התשובה אומרת במקום להתעסק באיך לבחור תתעסק באיך להביא את עצמך למצב שלא ישנה לך מה אתה בוחר, שתהיה שלם עם עצמך בכל אחת מהבחירות.
זאת אומרת אם אתה מסתכל על הצורה של השאלה הוא שאל "איך לבחור", אתה נותן לו תשובה איך לבחור אבל אם אתה מסתכל על המהות של השאלה הוא בעצם אמר "רע לי מזה שבכל אחת מהבחירות שיש חיסרון", התשובה לשאלה הזאת היא תמלא את החיסרון מתוכך לא על ידי בחירה.
אני אחדד את זה עוד טיפה, בעיקרון מה זה בחירה? בחירה זה מצב שיש לך חיסרון ויש לך כמה אופציות שימלאו לך את החיסרון ובכל אחת מהאופציות יש גם חיסרון, זאת אומרת יש לך חיסרון אם אין לך שום חיסרון אתה לא צריך לבחור בעיקרון כי אתה לא צריך שום דבר, יש לך חיסרון ואז יש לך כמה אופציות לבחור מה אתה רוצה שימלא לך את החיסרון.
לדוגמה אתה מרגיש בודד ואז אתה אומר "מה אני מעדיף שימלא לי את החיסרון חברים, בת זוג, סרט?" נניח או לישון ואז אתה חושב ואתה רואה שבכל אחד מהפתרונות יש חיסרון, ואתה אומר "אז איך אני אדע מה לבחור?" אבל מה בעצם המשמעות היא שאתה לא ממלא את החיסרון מתוכך כי אם היית אומר "אוקי אני מרגיש בודד" הפתרון האופטימלי זה שאתה צריך לא את זה ולא את זה, אין לך חיסרון מתוכך ועכשיו "מה לבחור" זה כבר לא אכפת לך מה לבחור מה שיבחר יבחר, מי יבחר לא אכפת לך, איך זה יבחר לא אכפת לך, איך זה קורה לא מעניין אותך אתה תוודא שאתה לא תהיה תלוי מהבחירה של עצמך. זאת אומרת אני אסביר עוד פעם, שאתה לא תהיה תלוי בבחירה שלך, שמילוי החיסרון שלך לא יהיה תלוי בבחירה שעשית או לא עשית.
אם אתה אומר "אני מצפה שהחיסרון שלי...