9:56אלוהים זו לא תשובה, ההיגיון מאחורי ההוכחות לאלוהים, אלוהים כתשובה לשאלות, התשובה היא אלוהים, הוכחות שיש אלוהים, למה העולם קיים? מי ברא את העולם? שאלות על אלוהים, קיומו של אלוהים, מציאות הבורא, מי ברא את אלוהים? חלק 1
האם האמונה באלוהים באמת פותרת שאלות קיומיות?
בהרצאה זו אליעד כהן דן בשאלה אם אלוהים אכן יכול להיות תשובה אמיתית לשאלות הפילוסופיות והקיומיות שהאדם מתמודד איתן. רבים מאמינים באלוהים לא רק מתוך מחשבה שאולי זו האמת, אלא גם כי האמונה מספקת להם נחמה, ביטחון או משמעות מסוימת בחיים. אליעד מתאר את אלוהים כרעיון שמשמש בעיקר כתשובה נוחה לשאלות מורכבות, כגון "מי ברא את העולם?", "למה דברים קורים?", ו"למה אנחנו חיים?".
האם אלוהים הוא תשובה אמיתית או רק דחייה של השאלה?
אליעד מציג עמדה ביקורתית וטוען שהרעיון של אלוהים מעולם לא באמת פתר אף שאלה בצורה מוחלטת או מספקת. הוא מדגיש שכאשר אנשים שואלים "מי ברא את העולם?" ומקבלים את התשובה "אלוהים", הם בעצם לא פתרו שום דבר. זאת, משום שהשאלה מיד מתחלפת בשאלה חדשה: "מי ברא את אלוהים?". אליעד מסביר שהרעיון של אלוהים פשוט מעביר את השאלה רמה אחת אחורה, אך לא פותר אותה. האדם נשאר עם אותן שאלות בלתי פתורות, אלא שהפעם הן ממוקדות סביב אלוהים עצמו.
לדוגמה, אם מישהו ישאל למה משהו מסוים קרה, והתשובה תהיה "כי אלוהים רצה", האדם מיד ישאל: "ולמה אלוהים רצה?". וכך שוב התשובה היא "לא יודע". אליעד מדגיש שהאמירה "אלוהים רצה" היא תשובה שאין מאחוריה שום תוכן ממשי, כי היא לא מספקת סיבה אמיתית, אלא פשוט מסתירה את אי - הידיעה מאחורי מושג מופשט.
האם התשובה "אלוהים" היא רק אחיזת עיניים?
כדי להסביר את הנושא, אליעד נותן דוגמה נוספת. הוא מציע תרחיש שבו מופיע פיל באמצע החדר באופן בלתי צפוי. לשאלה "איך הפיל הופיע כאן?", התשובה "אלוהים הביא אותו" לא באמת מסבירה שום דבר. מיד אחריה יבואו שאלות נוספות כגון: "איך אלוהים הביא אותו?", "למה אלוהים החליט להביא אותו?", וכן הלאה. התשובה "אלוהים" לא מעניקה לאדם כל הבנה חדשה או ידע אמיתי.
בנוסף, אליעד משתמש בדוגמה נוספת: אדם רוצה לקבל משהו מאוד מסוים, ואומרים לו: "אם תספור את כל המספרים, תקבל את מבוקשך". זו דוגמה לתשובה שאינה תשובה אמיתית, אלא סתם התחמקות או דחיית הבעיה לזמן בלתי מוגדר. באותה מידה, התשובה "אלוהים" אינה באמת תשובה, אלא פשוט דרך לדחות את ההתמודדות עם השאלות האמיתיות.
האם האמונה באלוהים באמת מעניקה ביטחון או נחמה?
אליעד מבהיר שבזמן שהאמונה באלוהים עשויה להעניק נחמה או תחושת ביטחון מסוימת לאנשים מסוימים, היא למעשה יוצרת בעיות נוספות. לדוגמה, אדם הנמצא במצוקה אומר לעצמו שאלוהים יעזור לו. אמונה זו אולי נותנת לו תקווה, אך מצד שני היא יכולה גם ליצור מחויבויות או פחדים חדשים, כמו הפחד שהאל מעניש או כועס עליו. כך שהאמונה יכולה גם להגביל את האדם ולא רק לשחרר אותו.
אליעד מביא גם דוגמה מהחיים - אדם שנחטף ומחזיקים אותו בשבי. מצד אחד, האדם השבוי מרגיש מנוחם בידיעה שיש איזו ישות ש"תסדר הכל בסוף". מצד שני, המחשבה הזאת עצמה יוצרת סוג של תלות ופחד, כי אותו אל שאמור להציל הוא גם אותו אל שאִפשר את המצב מלכתחילה.
האם אפשר להוכיח את קיומו של אלוהים?
אליעד דן בשאלה אם אפשר בכלל להוכיח את קיומו של אלוהים. הוא מבהיר שאם "אלוהים" מוגדר כסיבה הראשונה או כמציאות האבסטרקטית שמאחורי הדברים, אז התשובה עלולה להישמע הגיונית במבט ראשון. עם זאת, מיד כאשר שואלים את אותן שאלות לגבי "אלוהים" עצמו ("מה גרם לו?", "למה הוא קיים?"), השאלות שוב נשארות ללא מענה, והמצב נשאר בלתי פתור.
הוא מסביר שכאשר מנסים לשייך כל תופעה לאלוהים, התוצאה היא תמיד שאלות בלתי פתורות. בסופו של דבר, ההסבר "זה מחוץ לשכל" או "לא ניתן לדעת" חוזר פעם אחר פעם, ולא מעניק ידע או הבנה אמיתית.
אליעד מסכם ואומר שבסופו של דבר, השימוש באלוהים כתשובה לשאלות לא באמת נותן לאדם תשובות ממשיות, אלא רק דוחה את ההתמודדות עם השאלות עצמן. האמונה לא פתרה אף שאלה אמתית אף פעם, אלא רק העבירה את נקודת חוסר הידע למקום אחר.
בהרצאה זו אליעד כהן דן בשאלה אם אלוהים אכן יכול להיות תשובה אמיתית לשאלות הפילוסופיות והקיומיות שהאדם מתמודד איתן. רבים מאמינים באלוהים לא רק מתוך מחשבה שאולי זו האמת, אלא גם כי האמונה מספקת להם נחמה, ביטחון או משמעות מסוימת בחיים. אליעד מתאר את אלוהים כרעיון שמשמש בעיקר כתשובה נוחה לשאלות מורכבות, כגון "מי ברא את העולם?", "למה דברים קורים?", ו"למה אנחנו חיים?".
האם אלוהים הוא תשובה אמיתית או רק דחייה של השאלה?
אליעד מציג עמדה ביקורתית וטוען שהרעיון של אלוהים מעולם לא באמת פתר אף שאלה בצורה מוחלטת או מספקת. הוא מדגיש שכאשר אנשים שואלים "מי ברא את העולם?" ומקבלים את התשובה "אלוהים", הם בעצם לא פתרו שום דבר. זאת, משום שהשאלה מיד מתחלפת בשאלה חדשה: "מי ברא את אלוהים?". אליעד מסביר שהרעיון של אלוהים פשוט מעביר את השאלה רמה אחת אחורה, אך לא פותר אותה. האדם נשאר עם אותן שאלות בלתי פתורות, אלא שהפעם הן ממוקדות סביב אלוהים עצמו.
לדוגמה, אם מישהו ישאל למה משהו מסוים קרה, והתשובה תהיה "כי אלוהים רצה", האדם מיד ישאל: "ולמה אלוהים רצה?". וכך שוב התשובה היא "לא יודע". אליעד מדגיש שהאמירה "אלוהים רצה" היא תשובה שאין מאחוריה שום תוכן ממשי, כי היא לא מספקת סיבה אמיתית, אלא פשוט מסתירה את אי - הידיעה מאחורי מושג מופשט.
האם התשובה "אלוהים" היא רק אחיזת עיניים?
כדי להסביר את הנושא, אליעד נותן דוגמה נוספת. הוא מציע תרחיש שבו מופיע פיל באמצע החדר באופן בלתי צפוי. לשאלה "איך הפיל הופיע כאן?", התשובה "אלוהים הביא אותו" לא באמת מסבירה שום דבר. מיד אחריה יבואו שאלות נוספות כגון: "איך אלוהים הביא אותו?", "למה אלוהים החליט להביא אותו?", וכן הלאה. התשובה "אלוהים" לא מעניקה לאדם כל הבנה חדשה או ידע אמיתי.
בנוסף, אליעד משתמש בדוגמה נוספת: אדם רוצה לקבל משהו מאוד מסוים, ואומרים לו: "אם תספור את כל המספרים, תקבל את מבוקשך". זו דוגמה לתשובה שאינה תשובה אמיתית, אלא סתם התחמקות או דחיית הבעיה לזמן בלתי מוגדר. באותה מידה, התשובה "אלוהים" אינה באמת תשובה, אלא פשוט דרך לדחות את ההתמודדות עם השאלות האמיתיות.
האם האמונה באלוהים באמת מעניקה ביטחון או נחמה?
אליעד מבהיר שבזמן שהאמונה באלוהים עשויה להעניק נחמה או תחושת ביטחון מסוימת לאנשים מסוימים, היא למעשה יוצרת בעיות נוספות. לדוגמה, אדם הנמצא במצוקה אומר לעצמו שאלוהים יעזור לו. אמונה זו אולי נותנת לו תקווה, אך מצד שני היא יכולה גם ליצור מחויבויות או פחדים חדשים, כמו הפחד שהאל מעניש או כועס עליו. כך שהאמונה יכולה גם להגביל את האדם ולא רק לשחרר אותו.
אליעד מביא גם דוגמה מהחיים - אדם שנחטף ומחזיקים אותו בשבי. מצד אחד, האדם השבוי מרגיש מנוחם בידיעה שיש איזו ישות ש"תסדר הכל בסוף". מצד שני, המחשבה הזאת עצמה יוצרת סוג של תלות ופחד, כי אותו אל שאמור להציל הוא גם אותו אל שאִפשר את המצב מלכתחילה.
האם אפשר להוכיח את קיומו של אלוהים?
אליעד דן בשאלה אם אפשר בכלל להוכיח את קיומו של אלוהים. הוא מבהיר שאם "אלוהים" מוגדר כסיבה הראשונה או כמציאות האבסטרקטית שמאחורי הדברים, אז התשובה עלולה להישמע הגיונית במבט ראשון. עם זאת, מיד כאשר שואלים את אותן שאלות לגבי "אלוהים" עצמו ("מה גרם לו?", "למה הוא קיים?"), השאלות שוב נשארות ללא מענה, והמצב נשאר בלתי פתור.
הוא מסביר שכאשר מנסים לשייך כל תופעה לאלוהים, התוצאה היא תמיד שאלות בלתי פתורות. בסופו של דבר, ההסבר "זה מחוץ לשכל" או "לא ניתן לדעת" חוזר פעם אחר פעם, ולא מעניק ידע או הבנה אמיתית.
אליעד מסכם ואומר שבסופו של דבר, השימוש באלוהים כתשובה לשאלות לא באמת נותן לאדם תשובות ממשיות, אלא רק דוחה את ההתמודדות עם השאלות עצמן. האמונה לא פתרה אף שאלה אמתית אף פעם, אלא רק העבירה את נקודת חוסר הידע למקום אחר.
- האם אלוהים קיים?
- הוכחות לקיום אלוהים
- מי ברא את אלוהים?
- אלוהים כתשובה לשאלות
- האם יש משמעות לאמונה באלוהים?
- למה העולם קיים?
- אמונה וידע