אלוהים והשואה, איפה היה אלוהים בשואה? למה הייתה שואה? שכר ועונש, שאלת הרוע בעולם, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, תורת הגמול, אמונה בשואה, שאלת אלוהים בשואה, איפה אלוהים בשואה? איפה אלוהים היה בשואה? איפה היה אלוהים במצרים?
מה המשמעות של שאלת "איפה היה אלוהים בשואה"?
השאלה "איפה היה אלוהים בשואה?" היא שאלה שמובילה אליית כהן להתמקדות בהבנת התפיסה הדתית של אלוהים, טובו והיכולת שלו, וכיצד הם מתקיימים יחד עם קיומו של רע בעולם. במהלך ההרצאה, הוא מסביר את התשובות השונות לשאלה זו ומצביע על מה שנראה לו כטעויות הבסיסיות בשאלה עצמה.
מהם ההנחות שמביאות את השאלה "איפה היה אלוהים בשואה"?
אליעד מציין כי השאלה מניחה מספר הנחות יסודיות:
1. יש אלוהים.
2. אלוהים הוא כל יכול.
3. אלוהים הוא טוב ושופט את טובת האדם כפי שהוא מבין את המושג טוב.
כשהשאלה נשאלת על רקע רע שקרה בעולם, כמו השואה, זה מניח שאלוהים לא היה צריך לאפשר את הרע הזה אם הוא טוב ושופט לפי מה שנראה טוב לאדם.
האם שאלת "איפה היה אלוהים בשואה" הגיונית?
אליעד טוען כי השאלה "איפה היה אלוהים בשואה?" היא שאלה לא הגיונית. הוא מסביר כי אם נניח שיש אלוהים, שהוא כל יכול ושהוא טוב, אז השאלה שצריך לשאול היא לא רק לגבי השואה, אלא באופן כללי: "למה ישרה בעולם רע?" מכיוון שהרע והסבל קורים כל הזמן, לא רק בזמן השואה, אז השאלה הנכונה היא מדוע רע קיים בכלל.
מהן התשובות השגויות לשאלה "איפה היה אלוהים בשואה"?
אליעד מזכיר את התשובות השגויות שמסבירות את השואה על פי רעיונות דתיים שונים, כמו "אלוהים עשה זאת כדי להעניש אותנו על חטאים מסוימים". הוא טוען שזו מחשבה שטוענת שאלוהים מחויב לפעול לפי חוקים מסוימים. לפי תפיסתו, אלוהים לא חייב שום דבר לאף אחד, והוא פועל על פי רצונו בלבד.
מה ההסבר של אליעד לתשובה הנכונה לשאלה?
הסברו של אליעד לשאלה הוא ש"השואה קרתה כי ככה היה באלוהים", כלומר, אלוהים עשה זאת כי הוא רצה לעשות זאת. אלוהים לא כפוף לחוקים, לא חייב לאף אחד שום דבר, ואין דין וחשבון שניתן לו על פעולותיו. הוא מסביר גם את הקשר בין רע בעולם לבין עקרונות הדת, שהמחשבה שאלוהים "עושה טוב" כפי שמבין האדם היא מחשבה שגויה.
מהם העקרונות שמנוגדים לשאלה "איפה היה אלוהים בשואה"?
אליעד מבצע הבחנה בין דתיים שמאמינים שיש לחוקי התורה ולאלוהים יש סיבה ברורה לכל דבר, לבין תפיסתו של אליעד שלפיה אלוהים פועל על פי רצונו בלבד. הוא טוען שהשאלה "איפה היה אלוהים בשואה?" נובעת מהמחשבה שמה שקרה לא היה הוגן או ראוי בעיני האדם. המחשבה הזאת, שלפיה אם אדם עושה טוב הוא אמור לקבל טוב מאלוהים, היא בעיניו מחשבה של כפירה, משום שאלוהים לא חייב לאדם כלום.
מה המסקנה העיקרית מתוך ההרצאה?
המסר המרכזי של אליעד כהן הוא שצריך להפסיק להניח שאלוהים פועל לפי חוקים שאדם יכול להבין ולהגיד אם זה טוב או רע. הוא מדגיש שאין לאדם זכות לשאול שאלות על החלטותיו של אלוהים, מכיוון שאלוהים לא כפוף לחוקים, ואין לו חובות כלפי האדם. אלוהים פועל כפי שהוא רואה לנכון, גם אם זה לא תמיד ברור או הגיוני לאדם.
השאלה "איפה היה אלוהים בשואה?" היא שאלה שמובילה אליית כהן להתמקדות בהבנת התפיסה הדתית של אלוהים, טובו והיכולת שלו, וכיצד הם מתקיימים יחד עם קיומו של רע בעולם. במהלך ההרצאה, הוא מסביר את התשובות השונות לשאלה זו ומצביע על מה שנראה לו כטעויות הבסיסיות בשאלה עצמה.
מהם ההנחות שמביאות את השאלה "איפה היה אלוהים בשואה"?
אליעד מציין כי השאלה מניחה מספר הנחות יסודיות:
1. יש אלוהים.
2. אלוהים הוא כל יכול.
3. אלוהים הוא טוב ושופט את טובת האדם כפי שהוא מבין את המושג טוב.
כשהשאלה נשאלת על רקע רע שקרה בעולם, כמו השואה, זה מניח שאלוהים לא היה צריך לאפשר את הרע הזה אם הוא טוב ושופט לפי מה שנראה טוב לאדם.
האם שאלת "איפה היה אלוהים בשואה" הגיונית?
אליעד טוען כי השאלה "איפה היה אלוהים בשואה?" היא שאלה לא הגיונית. הוא מסביר כי אם נניח שיש אלוהים, שהוא כל יכול ושהוא טוב, אז השאלה שצריך לשאול היא לא רק לגבי השואה, אלא באופן כללי: "למה ישרה בעולם רע?" מכיוון שהרע והסבל קורים כל הזמן, לא רק בזמן השואה, אז השאלה הנכונה היא מדוע רע קיים בכלל.
מהן התשובות השגויות לשאלה "איפה היה אלוהים בשואה"?
אליעד מזכיר את התשובות השגויות שמסבירות את השואה על פי רעיונות דתיים שונים, כמו "אלוהים עשה זאת כדי להעניש אותנו על חטאים מסוימים". הוא טוען שזו מחשבה שטוענת שאלוהים מחויב לפעול לפי חוקים מסוימים. לפי תפיסתו, אלוהים לא חייב שום דבר לאף אחד, והוא פועל על פי רצונו בלבד.
מה ההסבר של אליעד לתשובה הנכונה לשאלה?
הסברו של אליעד לשאלה הוא ש"השואה קרתה כי ככה היה באלוהים", כלומר, אלוהים עשה זאת כי הוא רצה לעשות זאת. אלוהים לא כפוף לחוקים, לא חייב לאף אחד שום דבר, ואין דין וחשבון שניתן לו על פעולותיו. הוא מסביר גם את הקשר בין רע בעולם לבין עקרונות הדת, שהמחשבה שאלוהים "עושה טוב" כפי שמבין האדם היא מחשבה שגויה.
מהם העקרונות שמנוגדים לשאלה "איפה היה אלוהים בשואה"?
אליעד מבצע הבחנה בין דתיים שמאמינים שיש לחוקי התורה ולאלוהים יש סיבה ברורה לכל דבר, לבין תפיסתו של אליעד שלפיה אלוהים פועל על פי רצונו בלבד. הוא טוען שהשאלה "איפה היה אלוהים בשואה?" נובעת מהמחשבה שמה שקרה לא היה הוגן או ראוי בעיני האדם. המחשבה הזאת, שלפיה אם אדם עושה טוב הוא אמור לקבל טוב מאלוהים, היא בעיניו מחשבה של כפירה, משום שאלוהים לא חייב לאדם כלום.
מה המסקנה העיקרית מתוך ההרצאה?
המסר המרכזי של אליעד כהן הוא שצריך להפסיק להניח שאלוהים פועל לפי חוקים שאדם יכול להבין ולהגיד אם זה טוב או רע. הוא מדגיש שאין לאדם זכות לשאול שאלות על החלטותיו של אלוהים, מכיוון שאלוהים לא כפוף לחוקים, ואין לו חובות כלפי האדם. אלוהים פועל כפי שהוא רואה לנכון, גם אם זה לא תמיד ברור או הגיוני לאדם.
- איפה היה אלוהים בשואה?
- שאלת הרוע בעולם
- האם אלוהים טוב?
- האם אלוהים כל יכול?
- האם יש אלוהים?
- למה יש רע בעולם?