9:42החיים כתרגילי חשיבה, רצוא ושוב, צריך צמצום בדרך לאושר, גם קצת זה טוב, לעשות פעולות קטנות, כחוט השערה, להיות פרקטי, חשיבה מופשטת, לרצות שלמות, לחשוב בקטן, לחשוב בגדול, להסתכל על השכל שיש בכל דבר
איך הופכים את החיים לתרגילי חשיבה פרקטיים?
אליעד כהן מסביר בהרצאתו כיצד אפשר להתייחס אל החיים כאל סדרה של תרגילי חשיבה, במטרה לשפר את יכולת החשיבה ולהגיע למודעות עמוקה יותר של המציאות. הוא מציג גישה המכילה בתוכה שתי פרספקטיבות מנוגדות לכאורה: הפרספקטיבה של "רצוא", שהיא הרצון לשאיפות גדולות מאוד, בלתי מוגבלות, והפרספקטיבה של "שוב", שמתמקדת בפעולות הקטנות והמעשיות ביותר שניתן לבצע. לטענתו של אליעד, האדם חייב להחזיק בשתי הפרספקטיבות במקביל, אחרת לא יוכל להתקדם.
הפרספקטיבה הראשונה, "רצוא", היא הצורך בשאיפות אינסופיות, כגון הרצון להיות אלוהים, לחוות שלמות מוחלטת או להרגיש אינסוף. החשיבות של שאיפות אלו היא ביצירת דחף חזק שיניע את האדם קדימה. מצד שני, אם האדם יישאר רק עם שאיפות אלה, הוא ייתקע ולא יוכל לעשות שום צעד פרקטי, כי השאיפות יהיו גדולות מדי ומופשטות מדי.
הפרספקטיבה השנייה, "שוב", היא להתמקד בפרטים הקטנים ביותר, אפילו ברמת "כחוט השערה". למשל, לשאוף לשפר אפילו פעולה אחת קטנה מאוד, כמו להיות יותר מדויק בשאלה אחת, בהתרת ספק אחד, בבירור של הנחת יסוד אחת, או בשיפור דק של הרגל קטן בחיי היומיום. אליעד מסביר שהבעיה המרכזית של אנשים רבים היא שהם לא עושים כלום משום שהם רוצים "הכל או כלום". לכן, הוא מדגיש את הצורך בפעולות קטנות ומעשיות מאוד שיביאו לתוצאות מעשיות. למשל, אדם יכול להחליט שהוא רוצה לשפר רק במעט, אפילו בגרוש אחד או בשנייה אחת נוספת של דיוק.
מה הדוגמה שנותן אליעד על מבחן ותרגילים במתמטיקה?
אליעד משווה את החיים למבחן במתמטיקה: כדי להצליח במבחן, התלמיד צריך לפתור תרגילים רבים. מטרת התרגילים אינה רק לפתור אותם לשם הפתרון עצמו, אלא לפתח ולחזק את יכולת החשיבה של התלמיד, כך שיצליח יותר במבחן. באופן דומה, כל אירוע וכל פעולה בחיים היא למעשה "תרגיל חשיבה" שמטרתו לפתח את השכל, את יכולת החשיבה ואת המודעות של האדם. כלומר, החיים אינם המטרה עצמה, אלא אוסף תרגילים שמטרתם לפתח את האדם בדרכו אל האושר ואל השלמות.
מדוע חשוב לרצות שלמות בכל פעולה קטנה?
אליעד מדגיש שלמרות שהשלמות עצמה אינה המטרה הסופית, השאיפה לשלמות חיונית משום שהיא מחייבת את האדם להפעיל את השכל שלו באופן המקסימלי. כשאדם שואף לפתרון מושלם, הוא מכריח את עצמו להיות מדויק יותר, חד יותר ובהיר יותר, וכך השכל שלו מתפתח. למשל, אם אדם רוצה לפתוח בקבוק בצורה מושלמת, הפעולה עצמה אינה חשובה במיוחד, אך עצם הרצון שלו להגיע לשלמות בפעולה פשוטה זו מאלץ אותו להשתמש בשכלו בצורה אינטנסיבית יותר. דרך זו משפרת את יכולת החשיבה והופכת אותו למדויק וברור יותר בתהליכים גדולים וחשובים יותר בחייו.
כיצד להשתמש בחיים כתרגילי חשיבה באופן מעשי?
אליעד מציע שהאדם יבחר דברים ספציפיים בחייו, אפילו שלושה דברים חשובים בלבד, ויחליט להתמקד בהם ברמה של רצון לשלמות. למשל, לשאול שאלות כמו: "איך אפשר להרגיש טוב בלי רע?", "האם אפשר להשיג יתרונות בלי חסרונות?" או "איך אפשר להרוויח כסף בצורה הטובה ביותר?". עצם ההתמקדות בשאלות אלו באופן מוחלט ושלם, גורמת לאדם לפתח את השכל שלו הרבה יותר מאשר אם יפעל בצורה כללית או חסרת מטרה מוגדרת.
כמו כן, אליעד מדגיש את החשיבות שבפרקטיות ובחשיבה קטנה וגדולה בו זמנית. הוא אומר כי החיים מורכבים מפעולות רבות מאוד, חלקן רצוניות וחלקן לא. כל פעולה רצונית שאדם עושה היא הזדמנות לתרגל את החשיבה שלו, על ידי התבוננות מדויקת על המטרה ועל הדרך הטובה ביותר להשיג אותה. אם האדם מתייחס אל כל פעולה כאל תרגיל חשיבה פרקטי, הוא ישפר את יכולתו השכלית בצורה משמעותית.
איך השימוש בפרקטיקה הזו מוביל לשלמות רוחנית?
לבסוף, אליעד טוען שאם האדם ינהג בדרך זו ויתייחס לחיים כאל סדרת תרגילי חשיבה במטרה לשפר את עצמו, הוא יוכל להגיע בסופו של דבר גם לשאיפות הגבוהות ביותר שלו (כגון להיות אלוהים או להרגיש שלמות רוחנית) וגם למימוש המעשי של מטרות יומיומיות. כך הוא ישלב בין החשיבה הגדולה והמופשטת לבין הפעולות הקטנות והמעשיות בצורה מושלמת ומאוזנת.
אליעד כהן מסביר בהרצאתו כיצד אפשר להתייחס אל החיים כאל סדרה של תרגילי חשיבה, במטרה לשפר את יכולת החשיבה ולהגיע למודעות עמוקה יותר של המציאות. הוא מציג גישה המכילה בתוכה שתי פרספקטיבות מנוגדות לכאורה: הפרספקטיבה של "רצוא", שהיא הרצון לשאיפות גדולות מאוד, בלתי מוגבלות, והפרספקטיבה של "שוב", שמתמקדת בפעולות הקטנות והמעשיות ביותר שניתן לבצע. לטענתו של אליעד, האדם חייב להחזיק בשתי הפרספקטיבות במקביל, אחרת לא יוכל להתקדם.
הפרספקטיבה הראשונה, "רצוא", היא הצורך בשאיפות אינסופיות, כגון הרצון להיות אלוהים, לחוות שלמות מוחלטת או להרגיש אינסוף. החשיבות של שאיפות אלו היא ביצירת דחף חזק שיניע את האדם קדימה. מצד שני, אם האדם יישאר רק עם שאיפות אלה, הוא ייתקע ולא יוכל לעשות שום צעד פרקטי, כי השאיפות יהיו גדולות מדי ומופשטות מדי.
הפרספקטיבה השנייה, "שוב", היא להתמקד בפרטים הקטנים ביותר, אפילו ברמת "כחוט השערה". למשל, לשאוף לשפר אפילו פעולה אחת קטנה מאוד, כמו להיות יותר מדויק בשאלה אחת, בהתרת ספק אחד, בבירור של הנחת יסוד אחת, או בשיפור דק של הרגל קטן בחיי היומיום. אליעד מסביר שהבעיה המרכזית של אנשים רבים היא שהם לא עושים כלום משום שהם רוצים "הכל או כלום". לכן, הוא מדגיש את הצורך בפעולות קטנות ומעשיות מאוד שיביאו לתוצאות מעשיות. למשל, אדם יכול להחליט שהוא רוצה לשפר רק במעט, אפילו בגרוש אחד או בשנייה אחת נוספת של דיוק.
מה הדוגמה שנותן אליעד על מבחן ותרגילים במתמטיקה?
אליעד משווה את החיים למבחן במתמטיקה: כדי להצליח במבחן, התלמיד צריך לפתור תרגילים רבים. מטרת התרגילים אינה רק לפתור אותם לשם הפתרון עצמו, אלא לפתח ולחזק את יכולת החשיבה של התלמיד, כך שיצליח יותר במבחן. באופן דומה, כל אירוע וכל פעולה בחיים היא למעשה "תרגיל חשיבה" שמטרתו לפתח את השכל, את יכולת החשיבה ואת המודעות של האדם. כלומר, החיים אינם המטרה עצמה, אלא אוסף תרגילים שמטרתם לפתח את האדם בדרכו אל האושר ואל השלמות.
מדוע חשוב לרצות שלמות בכל פעולה קטנה?
אליעד מדגיש שלמרות שהשלמות עצמה אינה המטרה הסופית, השאיפה לשלמות חיונית משום שהיא מחייבת את האדם להפעיל את השכל שלו באופן המקסימלי. כשאדם שואף לפתרון מושלם, הוא מכריח את עצמו להיות מדויק יותר, חד יותר ובהיר יותר, וכך השכל שלו מתפתח. למשל, אם אדם רוצה לפתוח בקבוק בצורה מושלמת, הפעולה עצמה אינה חשובה במיוחד, אך עצם הרצון שלו להגיע לשלמות בפעולה פשוטה זו מאלץ אותו להשתמש בשכלו בצורה אינטנסיבית יותר. דרך זו משפרת את יכולת החשיבה והופכת אותו למדויק וברור יותר בתהליכים גדולים וחשובים יותר בחייו.
כיצד להשתמש בחיים כתרגילי חשיבה באופן מעשי?
אליעד מציע שהאדם יבחר דברים ספציפיים בחייו, אפילו שלושה דברים חשובים בלבד, ויחליט להתמקד בהם ברמה של רצון לשלמות. למשל, לשאול שאלות כמו: "איך אפשר להרגיש טוב בלי רע?", "האם אפשר להשיג יתרונות בלי חסרונות?" או "איך אפשר להרוויח כסף בצורה הטובה ביותר?". עצם ההתמקדות בשאלות אלו באופן מוחלט ושלם, גורמת לאדם לפתח את השכל שלו הרבה יותר מאשר אם יפעל בצורה כללית או חסרת מטרה מוגדרת.
כמו כן, אליעד מדגיש את החשיבות שבפרקטיות ובחשיבה קטנה וגדולה בו זמנית. הוא אומר כי החיים מורכבים מפעולות רבות מאוד, חלקן רצוניות וחלקן לא. כל פעולה רצונית שאדם עושה היא הזדמנות לתרגל את החשיבה שלו, על ידי התבוננות מדויקת על המטרה ועל הדרך הטובה ביותר להשיג אותה. אם האדם מתייחס אל כל פעולה כאל תרגיל חשיבה פרקטי, הוא ישפר את יכולתו השכלית בצורה משמעותית.
איך השימוש בפרקטיקה הזו מוביל לשלמות רוחנית?
לבסוף, אליעד טוען שאם האדם ינהג בדרך זו ויתייחס לחיים כאל סדרת תרגילי חשיבה במטרה לשפר את עצמו, הוא יוכל להגיע בסופו של דבר גם לשאיפות הגבוהות ביותר שלו (כגון להיות אלוהים או להרגיש שלמות רוחנית) וגם למימוש המעשי של מטרות יומיומיות. כך הוא ישלב בין החשיבה הגדולה והמופשטת לבין הפעולות הקטנות והמעשיות בצורה מושלמת ומאוזנת.
- איך להשיג מטרות גדולות וקטנות?
- מה זה רצוא ושוב?
- כיצד לפתח את החשיבה המעשית?
- מהי חשיבה מופשטת וחשיבה פרקטית?
- כיצד חיים יכולים לשמש כתרגילים?
- איך לשאוף לשלמות בכל פעולה?
- איך לקדם מטרות רוחניות בחיי היומיום?