... המציאות היא אחדות מוחלטת ואין הפרדה בין אלוהים לבין העולם, ישנו אושר מוחלט, כי שם אין את התהליך של שינוי או של הפרדה, אלא מצב סטטי של שלמות. למה לא עוזר
לשקר לעצמך אני עושה הכל? אליעד מדגיש כי אדם
שמשקר לעצמו ואומר אני עושה הכל אינו משיג אושר אמיתי, משום
שהשקר עדיין משמר את ההפרדה בין טוב לרע, בין אני לבין לא אני. במקום אחד של
שקר האדם פשוט יוצר לעצמו כלא חדש, שמונע ממנו לחוות חופש פנימי אמיתי. הפתרון האמיתי הוא לא
לשקר לעצמך כלל, אלא להודות בפתיחות על מה שאתה יודע ועל מה שאינך יודע, ולהתחיל לחקור ולברר את האמת. איך קשורה הידיעה לסבל ... מאושר כי הוא עסוק בשינוי כל המציאות. אך מנקודת המבט של האחדות המוחלטת, שם אין הפרדה בין אלוהים לעולם, זוהי בעצם אחדות מוחלטת שבה כן קיים אושר. מדוע לא עוזר
לשקר ולומר אני עושה הכל כדי להיות מאושר? הדגשה נוספת היא
שלשקר ולהגיד אני עושה הכל לא פותר את הבעיה. זה אולי שיפור לעומת התחושה ששולטים בי, אך עדיין אינו מוביל לאושר מלא. הסיבה היא
שבשקר נשארת הבחנה בין טוב לרע או בין אני עושה ללא אני עושה.
השקר יוצר למעשה כלא חדש. הדרך האמיתית לצאת מכל הסבל היא לברר כל הזמן את האמת, ולא להסתפק בקביעות חלקיות. אם אינך יודע - עדיף להודות שאינך יודע מאשר להסתפק
בשקר. כיצד קשורה אי - הידיעה לסבל ולאושר? אליעד מסביר שאם האדם לא היה יודע כלום, הוא כלל לא היה יכול לסבול, כי הסבל תלוי ... חיצוניות לבין חיפוש אחר האמת הפנימית, יכול להרגיש כמו מסע קשה. אליעד מציין כי כל עוד אדם חי בהשגת מטרות מבלי לחקור את האמת מאחורי החוויות שלו, הוא למעשה חי
בשקר. הוא מסביר שלמרות שעצותיו של רבי נחמן הובילו אותו למקום מסוים, הגיע שלב שבו הוא הרגיש שהוא לא יכול להמשיך לרוץ מהר ... זה נמאס לך, אתה אומר מה זה נתן לי שאני המנהל, רק צרה יותר גדולה. אם לאדם יש שכל, שהוא זוכר ששם זה לא יותר טוב מפה, אז הוא נהנה מעצם האינטראקציה. הוא לא
משקר לעצמו לצורך העניין. אדם ששקרן טיפש זה אותו הדבר, יגיד שם יהיה יותר טוב, אם אני רק אגיע? אם אני רק ירוויח? שאלה: זה רק ... רבי נחמן, מצד אחד הוא סידר לי את החיים ומצד שני אמרתי אם לא הייתי רץ כל כך מהר, אז אולי הייתי עוד נהנה מהאשליה שיום אחד אני אגיע למקום שהוא, כאילו הייתי חי
בשקר, אבל כמובן שהוא סינדל אותי, כי אתה לא יכול לברוח, אתה כל כך אמיתי שאין לך לאן לברוח, אתה לא יכול
לשקר לעצמך ששם יותר טוב, כי אתה יודע ששם לא יותר טוב, ואז לא הייתה לי כמובן ברירה, ואז התחלתי להעמיק פנימה, ואז הבנתי מה הוא ... הייתי עושה שאהיה שמח, אבל אולי אתה שולט וזה לא נכון, למה זה לא נכון לוגית? אולי אתה כן שולט ובתוכך משהו נדפק שאתה רוצה שהמציאות תהיה גרועה. ואתה אפילו רוצה
לשקר את עצמך ולהגיד לעצמך שאתה לא שולט, ועד שהאדם לא בודק את זה במוחלטות תמיד יהיה לו את הספק, כי אם האדם היה בטוח שהוא לא ... אני עושה הכל ומה הלאה, ולמה אני דופק את עצמי, זה למעשה לא פתר את הבעיות. אמנם זה יותר טוב לדעתי, זה דבר ראשון. ודבר שני מי שרוצה להיות מאושר לא יעזור לו
לשקר, אדם שיגיד לעצמו אני עושה, זה לא יעזור לו, כל זמן שיש לו מחשבות הוא יכול לשאול האם אני עושה? האם עושים עבורי? האם אני שולט? האם שולטים עבורי? אבל
לשקר זה לא פיתרון, כי
בשקר אתה בסך הכל מחליף בית כלא אחד לבית כלא אחר, זה לא עוזר בכלום, כל הרעיון הוא להפסיק
לשקר. תפסיק
לשקר תתחיל לברר מה היא האמת, אם אתה לא יודע תגיד אני לא יודע, זה מפחיד לא לדעת, אתה לא יודע, זה מפחיד, עדיף שלא תדע מאשר
שתשקר את עצמך שאלה: אולי עדיף לא לדעת? אליעד: זה מה שאמרתי שאלה: מה אנחנו מנסים להבין? אליעד: נניח שהדבר הכי טוב זה לא לדעת ... זה עולם? בסוף הוא רואה את אלוהים, מבין, וכשהוא מבין את אלוהים, הוא פתאום חווה את אלוהים, למה? כי הוא יודע שהוא בכלל אלוהים. הבנו? האם הבנת למה זה לא יעזור
לשקר, כל העניין זה להתחיל להגיד את האמת, להטיל ספק כן, כל פעם שיש לך משהו, אולי ההפך נכון? נגיד את אומרת, האם יש לי בחירה? ... הפכים. עד שאתה מברר מה היא האמת. שאלה: אתה משאיר אותי בבלבול בעצם. אליעד: אבל זה נותן לך קו איך לצאת, הבלבול כבר קיים, אני לא יצרתי את הבלבול, למשל אדם
משקר את עצמו ואומר, יש לי בחירה, ואני אומר לו שאין, אז הוא אומר הכנסת אותי לבלבול, אבל למעשה הבלבול כבר היה קיים, כי אם הוא ...