🖨לדעת / השכל האנושי - מהו המקסימום שהשכל האנושי יכול לדעת? מהי תכלית הידיעה?שכל. גבולות השכל. לדעת הכל.
מהו המקסימום שהשכל האנושי יכול לדעת?
תשובה: המקסימום שהאני והשכל של האדם יכול לדעת, זה את המהות של ה"אני" עצמו.
הסבר:
ניקח כל ידיעה באשר היא שאותה יודע האדם.
נשאל: מי יודע את הידיעה הזאת?
תשובה: ה"אני" של האדם, הוא זה שיודע את הידיעה.
היינו כל השאלות נשאלות על ידי ה"אני", וגם כל התשובות מגיעות מה"אני".
ומאחר שכל התשובות האפשריות שאותן יכול לדעת האדם, מגיעות מתוך ה"אני" עצמו, ממילא זה אומר שסך כל הידע שאותו יכול לדעת ה"אני", כבר קיים בתוך ה"אני".
ה"אני" לא יכול לדעת דבר שנמצא מחוצה לו, אא"כ הוא יכנס לתוכו כדי שיהיה ניתן לדעת אותו.
ומאחר שכל הידיעות שאותן יכול לדעת ה"אני" נמצאות ונובעות מתוך ה"אני", הרי שלהבין את המהות הפנימית ואת השורש של ה"אני", כולל בתוכו את כל מה שהאדם יכול לדעת.
כאשר האדם מבין את המהות של ה"אני", הרי שהוא בעצם מבין את השורש שממנו מגיעות כל התשובות וכל המידע שמספק ה"אני". ולכן הבנת המהות של ה"אני" = ידיעת כל מה שהאני יכול לדעת.
ומדוע כ"כ קשה לאדם להבין את מהות ה"אני"?
משום שכדי להבין את מהות ה"אני", יש צורך להכניס לתוך ה"אני" את עצמו.
הסבר:
קיימת מהות X.
המהות ה X מהווה את ה"אני" + את המחשבה שאותה חושב ה"אני" + את כל מה שקיים.
המהות של ה"אני" מקיפה את ה"אני" עצמו. המהות של ה"אני" מקיפה את המחשבה עצמה.
המחשבה היא חלק ונגזרת של המהות של עצמה.
המהות של המחשבה מקיפה את המחשבה ולכן קשה להכניס לתוך המחשבה את המהות של עצמה.
מאותה הסיבה קשה ל"אני" להכניס אל תוך מחשבה את המהות של עצמו. כי זה לנסות להכניס את ה"אני" אל תוך מחשבה ואל תוך עצמו.
אז איך בכל זאת אפשר להבין מהו "אני"?
תשובה: על ידי שמקרבים את השכל עד לנקודה הסופית שלו, על ידי זה הוא מתחיל להבין "קצת" מהי המהות של ה"אני".
פירוש:
ככל שהאדם מעמיק יותר בשכלו להבין את המציאות בכלל, כך השכל של האדם נהיה גדול יותר.
ככל שהשכל נהיה גדול יותר, כך האדם מבין יותר ויותר דברים, עד שהאדם מגיע לנקודה שבה הוא אינו יכול לדעת שום דבר נוסף, מלבד לדעת את המהות של ה"אני" שלו.
כאשר האדם יודע כבר את הכל והדבר האחרון שאותו הוא אינו יודע, הוא את עצמם המהות של עצמו, על ידי זה השכל של האדם עושה מאמץ לפרוץ אל מחוץ לגבולות של עצמו.
וכאשר זה קורה, אז השכל של האדם מבין "קצת" את המהות של עצמו.
ברגע שהאדם מבין את המהות של עצמו, זה בעצם הרגע שבו הוא יודע את כל מה שניתן לדעת.
לאחר מכן, גם אחרי שהוא כבר יודע את הכל, עדיין הוא יכול לדעת יותר. רק שאחר כך הידיעה היא מסוג שונה.
הסבר:
כפי שכבר ביארתי, האדם אינו יכול לדעת את המהות של עצמו בשלמות מלאה, מאחר שזה לנסות להכניס אין סוף לתוך סוף של מחשבה.
יחד עם זאת, האדם יכול לדעת "קצת" מהאין סוף, באמצעות הדמיון / רגש / הוויה עצמית וכולי...
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל?... כולם משתמשים בשכל של עצמם. וההבדל היחיד בין המשוגע הגדול ביותר לחכם הגדול ביותר, הוא רק כמות ועוצמת השימוש בשכל האנושי. אבל יש גם חוסר שכל / העדר שכל / אין שכל. וחוסר השכל הוא לא מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, אלא הוא חוסר שכל אמיתי בשלמות. דהיינו, סוג שכל אחר. חוסר שכל אנושי שהוא בעצם סוג אחר של שכל. וגם בו יש רמות עומק שונות. ולפני שהאדם יבין את רמות העומק שיש ... השכל האחר. והעניין הוא, שלכל דבר בעולם יש סוף. וגם לשכל יש סוף. ויש סוף למה שהאדם יכול לדעת בשכל האנושי. ויש גם סוף למה שהאדם יכול לא לדעת בשכל האנושי. ויש סוף לכמה חכם האדם יכול להיות בשכל אנושי. ויש גם סוף לכמה טיפש ולא חכם יכול להיות האדם בשכל האנושי. כך שלשכל האנושי, יש לו סוף. והסוף של השכל האנושי, הוא השכל האין סופי, שהוא מקיף את השכל האנושי מכל הצדדים שלו. זא שהשכל העל אנושי השכל שמעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל האנושי. והשכל האנושי הוא נמצא בתוך השכל העל אנושי. והשכל העל אנושי שנמצא מעל השכל, הוא נמצא גם מתחת לשכל. זא שכדי ... עד הקצה העליון שלו או עד הקצה התחתון שלו, הוא יגלה את האמת ואת השכל הגדול יותר שמקיף את השכל האנושי. כי השכל העל אנושי, הוא ככ גדול, עד שהוא נדמה לשיגעון של ממש. והשכל שמחוץ לשכל הוא ככ טיפשי, ... מאוד גדול ומאוד פשוט. ולכן האדם ככ רחוק ממנו. אבל האדם בהכרח יגיע אליו, כאשר הוא יגיע לקצה של השכל האנושי. בין אם זה הקצה העליון של החוכמה ובין אם זה הקצה התחתון של השיגעון. בסוף יש שכל אחד שמחבר ... לו שכל אחר גדול יותר ממנו, דהיינו, אין סוף גדול יותר מאין סוף, עד אין סוף (ויתבאר במקום אחר). והשכל האנושי הוא רק ביטוי וצמצום של השכל הגדול. והשכל הגדול שמחוץ לשכל, הוא שורש השכל האנושי של האדם. והשכל הזה שמחוץ לשכל, אין בו שום קיום לעולם. כי מאחר שהוא אין סופי, ממילא בשכל הגדול ... מכיר אותו, כי שם אין טוב ואין רע, אלא הכל אחד וכולי. וזאת הסיבה שבגללה האדם חייב להשתמש גם בשכל האנושי שלו, לצורך קיום העולם. כי בשכל הגדול ביותר, שם אין שום קיום לעולם. ובשכל הגדול יותר, שם אין לאדם ... אז אין בין מה למה לבחור, וממילא אין בחירה ואין שינויים ואין עולם נפרד כלל. ולכן האדם משתמש גם בשכל האנושי. והנה, השכל האנושי הוא בעצם ביטוי של השכל הגדול יותר. והשכל האנושי יש לו שני צדדים. צד אחד של אושר והצד השני של סבל. ובשורש של השכל שהוא השכל שמעל השכל, ... טוב. ומי שמקשר את השכל שלו לשכל הגדול יותר, אצלו השכל הוא כלי קיבול לאושר. ומי שלא מקשר את השכל האנושי שלו, לשכל שיש מעל השכל, אצלו השכל שלו הוא כלי קיבול לסבל. ורמת הסבל של האדם, היא תלויה במרחק ... זה שנראה למשוגע גדול, הוא בכלל חכם גדול. וזה שנראה לחכם גדול הוא בכלל משוגע גדול. ובכל מקרה ככל שהשכל האנושי של האדם, מחובר יותר לשכל שיש מעל לשכל, כך האדם מאושר יותר ולהפך. ויש גם את המצב שבו אין ... ושמחה גדולים. אבל יש מצב שבו אין שכל אין דאגות, אבל יש אושר גדול. וזה כאשר האדם מקשר את השכל האנושי שלו אל השכל שיש מעל לשכל. שבפועל זה אומר שעל האדם לחקור את השכל שלו ולנסות לגלות את השורש ... שכל אמיתי, שהוא השילוב של שני השכלים. וכאשר האדם מבין מהו השכל שיש מעל לשכל, עכשיו הוא בעצם רואה בשכל האנושי, את התגלות השכל שמעל לשכל. כי כפי שאמרנו, השכל האנושי, הוא רק ביטוי של שכל אחר גדול יותר. וכל זמן שהאדם לא מבין מהו הדבר הפנימי, שבא לידי ביטוי בשכל האנושי, על ידי זה השכל של האדם יוצר אצל האדם ערבוב של טוב ורע. דהיינו, שפעם אחת טוב לאדם ופעם אחרת רע לאדם. אבל כאשר האדם מבין מהו שורש השכל שבא לידי ביטוי בשכל האנושי, על ידי זה האדם רואה את האחדות שיש בכל דבר, שבאה לידי ביטוי בנפרדות שבה השכל האנושי חושב. ואז ורק אז האדם בעצם נמצא במדרגה שבה אין שכל אין דאגות, ושבה יש גם אושר אמיתי. כי ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...