אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שכל ✔איך לנתח תהליכים? איך לפתח את החשיבה? איך להבין את המציאות? איך להבין את עצמך? איך למצוא את השכל שיש בכל דבר? איך למצוא את מחוייב המציאות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
33:46איך לנתח תהליכים? איך לפתח את החשיבה? איך להבין את המציאות? איך להבין את עצמך? איך למצוא את השכל שיש בכל דבר? איך למצוא את מחוייב המציאות? איך לראות את אלוהים? סוד המציאות
איך ניתוח תהליכים מסייע בהבנת המציאות?

הבנת המציאות מתחילה בזיהוי ההבחנה בין מה שמחוייב לבין מה שאפשרי. מחוייב הוא אמת אובייקטיבית, וניתן להבין אותו באופן מוחלט, בעוד שאפשרי הוא מידע שסובייקטיבית נראה נכון, אך ניתן להטיל בו ספק. הניתוח הזה חשוב במיוחד כאשר רוצים להבין את המציאות לעומק ולראות את ההשתלשלות של דברים.

כיצד גישה זו עוזרת בהבנת התהליכים בחיים האישיים?

כאשר אדם מתמודד עם סיטואציות מאתגרות, כמו כאשר מישהו מקלל אותו, ניתן להפעיל את ניתוח המחוייב והאפשרי. השאלה הראשונה שצריך לשאול היא "מה מחוייב?" למשל, במקרים כאלו התשובה תהיה "כלום" - אין חובה אובייקטיבית שמישהו יקרא לך משהו רע. לאחר מכן יש לשאול מה אפשרי - האם יש הבדל בין יש לאין? האם אני מבין נכון את מה שנאמר לי? האם רע לי מזה באופן סובייקטיבי?

זה מאפשר לאדם לפרק סיטואציות בצורה אובייקטיבית, מבלי להיתפס ברגשות שליליים באופן מיידי, ובכך להתמודד בצורה נבונה יותר עם המציאות.

מהו מחוייב המציאות?

במסגרת החיפוש אחרי מחוייב המציאות, יש לשאול את עצמך מהו הדבר הוודאי ביותר בכל סיטואציה. לדוגמה, אם נשאלת מה אתה רוצה, למעשה השאלה היא מהו הדבר הוודאי ביותר לגבי הרצון שלך. זו למעשה חקירה פנימית שמובילה את האדם לזהות את מהות רצונותיו ואמונותיו בצורה יותר ברורה.

כיצד עקרון המחוייב והאפשרי יכול לסייע בקבלת החלטות?

במקרה שבו אדם נמצא בסיטואציה של בחירה, כמו כאשר יש לו רק 100 ש"ח והוא צריך לקנות מוצרים ששווים 200 ש"ח, ניתוח המחוייב והאפשרי יכול לעזור להחליט אילו מוצרים הם הכרחיים באמת (המחוייב) ואילו ניתן לוותר עליהם (האפשרי). לדוגמה, בהנחה שמה שמחוייב הוא לקנות את המוצרים החשובים ביותר, ניתן למיין את המוצרים ברשימה ולבצע את הקנייה בהתאם.

כיצד עקרון המחוייב והאפשרי עוזר להשתחרר מתפיסות נוקשות?

עקרון המחוייב והאפשרי יכול לשחרר אנשים מתפיסות נוקשות ולהוביל להבנה שלפעמים אין שום דבר שהוא מחוייב באופן מוחלט. לדוגמה, כשאדם מרגיש חובה לבצע פעולה כלשהי, כמו ללכת למכולת או לחזור הביתה, עליו לשאול את עצמו: האם זה באמת מחוייב? האם יש אפשרות אחרת?

מהו סוד ההשתלשלות מהמחוייב לאפשרי?

כאשר מנתחים כל תהליך, ניתן לראות כיצד כל דבר נובע ממחוייב ראשוני. התהליך מתחיל מכלום (שהוא המחוייב הראשון), וממנו נובעים כל ההבחנות, כמו ההבחנה בין יש לאין, החושים, התודעה, האמונות, ועד תפיסת המציאות. ההבנה של התהליך הזה עוזרת לאדם לראות את כל הדברים בצורה ברורה יותר.

כיצד כל זה קשור לאלוהים ולמציאות האולטימטיבית?

ההבנה שמה שמחוייב הוא גם האמת האובייקטיבית מאפשרת לאדם לחוות את האחדות הכוללת של המציאות. שאלת "מה מחוייב?" היא הדרך להגיע לתפיסה של אלוהים, שהיא האמת המוחלטת שממנה נובעים כל הדברים.

כיצד ניתן להשתמש בגישה זו לפתור בעיות פרקטיות?

למשל, כאשר יש סיטואציה של החלטה, כמו אשתך מבקשת לצאת לטיול, ניתן לנתח את הצורך שלה. מה שמחוייב היא הרצון שלה להרגיש טוב, אך האם באמת מחוייב שהיא תצא לטיול בצפון? או שמא אפשר למצוא פתרון אחר שיביא אותה לאותו מצב של טוב?

למה בכלל לבדוק מה מחוייב ומה אפשרי?

אם אדם באמת מבין שכל דבר הוא רק אפשרי ולא מחוייב, לא יהיה צורך לשאול את השאלות הללו. אולם אם הוא עדיין מרגיש שיש דברים שהם מחוייבים, זה הזמן לבדוק ולחקור.

איך כל זה עוזר להבין את המציאות יום - יום?

אם אדם מקבל משהו כמציאות מוחלטת, כמו העובדה שהוא מחזיק נייר, עליו לשאול את עצמו - האם אני בטוח בזה? איך אני יודע שאני נוגע בנייר? אולי אין נייר בכלל? זו דרך להבין שהמחשבות שלנו משתלשלות ממקום מחוייב עד לרגע שבו אנחנו חווים את המציאות כפי שהיא.

מהי הדרך להחיל את העקרונות הללו ביום - יום?

כאשר אדם פוגש את המציאות או את סיטואציה מסוימת, עליו תמיד לשאול את עצמו מה מחוייב ומה אפשרי. במידה והוא שואל את השאלות הללו באופן תמידי, הוא יוכל להבין את המציאות בצורה בהירה יותר ויתפוס את ההשתלשלות שלה מהבסיס ועד לפרטים הקטנים.
איך ניתן לנתח תהליכים ולפתח את החשיבה?

ניתוח תהליכים מתחיל בזיהוי ההבחנה בין מה שמחוייב לבין מה שאפשרי. מחוייב הוא אמת אובייקטיבית, ואפשרי הוא מידע שסובייקטיבית נראה נכון, אך ניתן להטיל בו ספק. התהליך מאפשר לאדם להבין טוב יותר את המציאות ולראות את ההשתלשלות של הדברים מהמקור הראשוני שלהם.

כיצד ניתן להשתמש בגישה זו בחיים האישיים?

כאשר מישהו מקלל אותך, אתה יכול לעצור ולשאול את עצמך:

- מה מחוייב? כלום.

- מה אפשרי? ייתכן שיש הבדל בין יש לאין, ייתכן שמישהו דיבר אליי, ייתכן שהבנתי את דבריו, וייתכן שרע לי מזה.

באמצעות ניתוח זה, ניתן לפרק סיטואציות ולראות אותן בצורה אובייקטיבית יותר, בלי להיקלע אוטומטית לרגשות השליליים שהן עשויות לעורר.

כיצד ניתן למצוא את מחוייב המציאות?

רבי נחמן דיבר על הצורך למצוא את מחוייב המציאות. כלומר, יש לבדוק תמיד מהו הדבר הוודאי ביותר בסיטואציה מסוימת. כששואלים מישהו "מה אתה רוצה?", בעצם שואלים אותו "מה מחוייב אצלך?".

כיצד עקרון המחוייב והאפשרי מסייע בקבלת החלטות?

לדוגמה, אם אתה הולך למכולת עם 100 ש"ח ויש לך רשימת קניות של 200 ש"ח, תוכל למיין את המוצרים לרשימה של מחוייב (מה שחובה לקנות) ואפשרי (מה שניתן לוותר עליו), וכך לקבל החלטה חכמה יותר.

כיצד ניתן להשתמש בגישה זו כדי להשתחרר מתפיסות מקובעות?

כשאדם מרגיש חובה לבצע פעולה כלשהי, כמו ללכת למכולת או לחזור הביתה, כדאי לשאול:

- האם באמת מחוייב שאלך למכולת?

- האם מחוייב שאחזור הביתה?

- האם מחוייב שאהיה נשוי?

הבנת העובדה ששום דבר אינו מחוייב באופן מוחלט עוזרת להשתחרר מתפיסות נוקשות ולהשיג חופש מחשבתי.

מהו סוד ההשתלשלות מהמחוייב לאפשרי?

כאשר מנתחים כל תהליך, ניתן לראות כיצד הוא נובע ממשהו מחוייב:

1. הכל מתחיל מכלום - זה המחוייב הראשון.

2. מזה נוצרת ההבחנה בין יש לאין.

3. משם נוצרים החושים והתודעה.

4. התודעה יוצרת אמונות.

5. האמונות יוצרות תפיסת מציאות.

איך התהליך הזה עוזר לראות את אלוהים?

אלוהים = מחוייב המציאות. כלומר, כאשר אדם שואל שוב ושוב "מה מחוייב?", הוא מגיע בהדרגה לתפיסה של האחדות הכוללת, שבה כל הצורות האפשריות נובעות ממחוייב אחד מוחלט.

כיצד ניתן להשתמש בכך כדי להבין את המציאות טוב יותר?

אם למשל אדם מקבל חדשות רעות - כמו שהמנהל התקשר והודיע על בעיה - הוא יכול לשאול:

- האם מחוייב שיש בעיה?

- איך נוצרה המחשבה שאומרת "זה רע לי"?

- האם אני בטוח בזה?

תהליך זה עוזר להבין שהרבה מהסבל שלנו נובע מאמונות ולא מעובדות מחוייבות.

כיצד ניתן להשתמש בזה לצורך פתרון בעיות פרקטיות?

למשל, אם אשתך מבקשת לצאת לטיול לצפון בסוף השבוע, תוכל לבדוק:

- מה מחוייב? שהיא רוצה להרגיש טוב.

- מה פחות מחוייב? שהיא רוצה לצאת לנופש.

- מה עוד פחות מחוייב? שזה יהיה דווקא בצפון.

באמצעות גישה זו, ניתן לנהל משא ומתן חכם יותר ולמצוא פתרונות שמתאימים לשני הצדדים.

למה בכלל לבדוק מה מחוייב ומה אפשרי?

אם אדם באמת חווה שכל מה שקורה הוא רק אפשרי ולא מחוייב, אז אין צורך לבדוק יותר. אבל אם הוא עדיין מרגיש שהמציאות "מחוייבת" במובנים מסוימים - זוהי הסיבה לבדוק.

כאשר מנתחים סוגיות ומבינים כיצד הן משתלשלות מהבסיס המחוייב שלהן, הדבר מאפשר לאדם לחוות את המציאות באופן שלם ומודע יותר.

מהי הדרך לחוות את התהליך הזה ביום יום?

אם אדם אומר "אני בטוח שאני מחזיק בנייר", עליו לשאול:

- האם אני באמת בטוח?

- איך אני יודע שאני נוגע בנייר?

- אולי אין נייר?

חזרה על התהליך הזה מאפשרת לפתח ראייה בהירה יותר של המציאות, להבין איך המחשבות שלנו משתלשלות ממקורן, ולשחרר את עצמנו מתפיסות מגבילות.

כיצד כל זה קשור לאלוהים ולמציאות האולטימטיבית?

כאשר אדם מתרגל לשאול "מה מחוייב?", הוא בסופו של דבר מגיע למצב שבו הוא חווה את מחוייב המציאות - כלומר, את האחדות המוחלטת שממנה נובעים כל הדברים. זו הדרך "לראות את אלוהים" ולהבין את סוד המציאות.
אליעד: אני רוצה להביא אותך למצב, שכאשר אתה תראה קיר, אתה תראה את המחוייב - הכלום. ואחר, השכל אפשרי, החושים אפשרי, קיר אפשרי.

אתה לוקח סוגייה, ובסוגייה יש המון מידע, ואת כל המידע אתה מדרג מהמחוייב לאפשרי. מחוייב זה אמת אובייקטיבית. אני רוצה לעשות לך סדר בראש, שכאשר אתה רואה אינפורמציה, אתה תראה מה אפשרי ומה מחוייב בתהליך.

שאלה: מה זה יתן לי?

אליעד: למשל מישהו מקלל אותך, ורע לך, אז אתה עוצר ושואל, מה מחוייב? כלום. מה אפשרי? אפשרי שיש הבדל בין יש לאין, אפשרי שיש פה מישהו, אפשרי שאני שומע אותו, אפשרי שהוא דיבר אלי, אפשרי שהבנתי את מה שהוא התכוון, אפשרי שככה, ואפשרי שרע לי.

שכאילו אתה לוקח את הסיטואציה, ורואה מה אפשרי ומה מחוייב.

רבי נחמן אומר שאתה צריך לחפש את מחוייב המציאות. מה זה אומר? למשל בסוגייה תבדוק, מה מחוייב? בחיים שלך תבדוק מה מחוייב, מה אתה בטוח? מה האמת? לשאול מישהו מה אתה רוצה? זה כמו לשאול אותו, מה מהות הרצון? מה מחוייב אצלך?

לשאול מישהו, אבל מה אתה רוצה? זה כמו לשאול אותו, אבל מה מחוייב אצלך? ואת התרגיל הזה עושים דרך הסוגייה.

שאלה: ומה זה יתן?

אליעד: לדוגמה, שאם אתה הולך למכולת ויש לך רק 100 ש"ח ואשתך נתנה לך רשימה ב - 200 ש"ח, אז אתה לוקח את הרשימה בראש, ובודק מה מחוייב ומה אפשרי, ולפי זה אתה קונה.

אתה עובד לפי סדר של מחוייב ואפשרי. לקחת כל סיטואציה ולבדוק מה מחוייב בה ומה אפשרי בה.

לדוגמה, אשתך שולחת אותך למכולת ובכלל אין לך חשק, האם אתה זוכר שזה בכלל לא מחוייב שתלך למכולת? האם אתה זוכר שזה בכלל לא מחוייב שתהיה נשוי? האם אתה זוכר שזה בכלל לא מחוייב שתחזור הביתה? האם אתה זוכר את זה?

לא, אצלך זה מחוייב. מה באמת מחוייב? האם יש משהו שאתה בטוח בו באופן מוחלט? לא

מה מחוייב? כלום. זה לא מדוייק מה שאמרתי לך, אבל ככה קוראים לזה. כי להגיד שכלום זה מחוייב, גם זה לא מחוייב.

אבל בא נגיד שמה שמחוייב זה כלום. מה זה נקרא שנוצר יש מאין / מחוייב? שמהמחוייב נוצר יש. זה לא מדוייק, אבל זה ההסבר.

לדעת שאתה אלוהים, להיות חופשי, להיות באחדות, הכוונה שאתה תמיד רואה מה מחוייב, אתה תמיד רואה את האחד.

אם בכל דבר אתה שואל את עצמך, האם זה מחוייב? מה מחוייב? האם זה מחוייב? בסוף אתה תמיד רואה את האחד.

שאלה: לא הבנתי מה זה נותן.

אליעד: אתה תמיד תראה את מחוייב המציאות. למשל כשאני רואה צורה כמו סוגייה, אני ישר מפשיט אותה, מה מחוייב ומה אפשרי. אני רואה את ההשתלשלות של הדברים.

מכלום - יש אין - שכל - חושים - אני ולא אני - אני מאמין במשהו ועל סמך האמונה - אתה כאילו רואה איך נוצרת הצורה. שזה מיקרו תהליך.

לוקחים תהליך ומנתחים אותו, מה מחוייב ומה אפשרי.

גם כשאתה רואה נייר, זה גם תהליך. האם אתה רואה מה מחוייב בנייר ומה אפשרי בו? מבחינתך כשאתה רואה נייר זה מחוייב.

האם אתה בטוח שיש פה נייר? כן אני נוגע בו. אבל רק אדם משוגע נותן תשובה שהוא בטוח שיש נייר בגלל שהוא נוגע בו. כי אם אני מטיל ספק בנייר, אז אני גם מטיל ספק בזה שאני נוגע בו. מי אמר שאתה בכלל נוגע בו? אולי אין נייר ואתה לא נוגע בו?

אז אני רואה את ההשתלשלות, מחוייב - לא יודע, מה אני בטוח? - לא יודע, מתוך זה אני מבדיל בין יש לאין, בזה אני הכי בטוח.

שוב, אני הכי הכי בטוח בכלום, פחות מזה אני בטוח שיש הבדל בין יש לאין, פחות מזה אני בטוח שיש הבדל בין אני ללא אני, אחר כך - יש טוב ורע, ויש לי רצון, פחות מזה אני בטוח בחושים שלי, ואז אני בטוח שאני מחזיק נייר. אבל כאשר אני מחזיק את הנייר, אני רואה את ההשתלשלות שלו מהמחוייב שזה לא יודע עד הנייר שאני מחזיק אותו.

לדוגמה, אשתי צועקת עלי, מנהל הבנק התקשר, וודאי לי שזה לא טוב, וודאי שיש בעיה - לא, לא, איך הגעתי לזה? תבדוק מה השורשים, איך הגיעה המחשבה הזאת שאומרת, רע לי מזה שאין לי, איך היא נוצרה?

המחשבה שאומרת, אם אין לי בריאות רע לי, איך היא נוצרה? יש השתלשלות, לא יודע - יש ואין - אני ולא אני - עד שאתה מגיע למחשבה.

שאלה: מה הקשר בין הנייר ליש ואין?

אליעד: אם אין - יש ואין אז אין הבדל בין יש ניי ר לאין נייר. אם אין הבדל בין יש לאין, אז אין הבדל בין נייר לאין נייר, לכסא, להיום לאתמול.

מבחינתי לראות את אלוהים, זה לתפוס בראש מה מחוייב. אלוהים = מחוייב, תמיד לראות את אלוהים = תמיד לראות מה מחוייב. ואיך אני יודע מה מחוייב? על ידי זה שאני בודק תמיד מה מחוייב ומה אפשרי.

ואיך אני הגעתי למחוייב הראשון? הייתי שואל, האם אני בטוח? לא בטוח, האם מחוייב או לא מחוייב? אני בטוח או לא בטוח, למה אני בטוח בזה, האם אני חושב את זה אולי לא... עד שבסוף הגעתי למחוייב, עד שלא ידעתי כלום. שזה אומר שראיתי וחוויתי את האחד.

כול הצורות הם כאילו מחוייבות / מחוייב יחסי אבל הם לא אבסולוטיות. אבל אם לא תוכל למצוא את המחוייב בסוגייה איך תוכל למצוא את המחוייב של כל העולם?

לדוגמה, אתה רואה פה קיר, תשאל למה אני רואה פה קיר, למה? מאיפה זה בא, האם אני בטוח בזה 100%, האם יש אפשרות שאני טועה?

אני קיים, האם אני בטוח שאני קיים, אולי לא? זה הרמה העליונה של החיפוש.

בצורה פרקטית, תיקח תהליכים, למשל אשתי אמרה לי שבסוף שבוע היא רוצה לקפוץ לצפון. מה מחוייב? מחוייב שהיא רוצה להרגיש טוב, פחות מחוייב שהיא רוצה לצאת לנופש, פחות מחוייב שהיא רוצה שהנופש יהיה בצפון. מה מחוייב יותר? שזה יהיה בסוף שבוע או שהיא רוצה שזה יהיה בצפון? מה מחוייב שהיא רוצה שזה יהיה בצפון לכל היום או רק בלילה? מה מחוייב יותר, מה המהות ומה הצורה?

שאלה: אם אני יודע שכול דבר הוא אפשרי, אז מה המוטיבציה שלי לבדוק?

אליעד: האם אתה חווה את זה? לא. אז זאת המוטיבציה שלך לבדוק. האם אתה באמת יודע שכול מה שקורה זה רק אפשרי, האם אתה באמת חווה את זה? אם כן אז אל תבדוק.

אם הייתי אומר לך לשבת עם עצמך ולבדוק במה אתה בטוח, תוך שתי דקות היית אומר לי שאתה לא בטוח בכלום ואין מה לשאול. ואני אומר לך לקחת סוגייה ולנתח אותה ואז מה שזה גורם שאתה חווה יותר את התהליך.

אם אתה ישר הולך לסוף, אתה מדלג, ואומר, מה אני בטוח באופן מוחלט? כלום. ואז אתה חוזר לחיים פה, אבל אין ממשות לזה שבסוף אתה לא בטוח בכלום.

אבל אם אתה לוקח תהליך של סוגייה ורואה את ההשתלשלות שלו, אז ביום יום אתה רואה את ההשתלשלות מהכלום עד אלי. ואז אתה מרגיש את זה. ולכן לומדים גם את הסוגיות ולא רק את האבסולוטי. ובכל זאת צריך גם את האבסולוטי.
רואה את האחדות מחוייב יותר לקבל החלטות מוחלטות חכם יותר אין ויש ככה מחויבות אתה צריך כלום יש אפשרות איך להבין איך להבין את איך להבין את המציאות איך להבין את עצמי איך להבין את עצמך איך להיות גאון איך להיות חכם איך להיות יותר חכם איך לחשוב בהיגיון איך למצוא איך למצוא את איך למצוא את השכל שיש בכל דבר איך למצוא את מחוייב המציאות איך לנתח איך לנתח תהליך איך לנתח תהליכים איך לפתח איך לפתח את איך לפתח את החשיבה איך לפתח את המוח איך לפתח את השכל איך לפתח חשיבה איך לפתח יכולת חשיבה איך לראות איך לראות את איך לראות את אלוהים איך לשפר את החשיבה איך לשפר את המוח איך לשפר את השכל אימון המוח אימון קוגניטיבי אלוהים החשיבה המציאות השכל השכל שיש בכל דבר התפתחות החשיבה התפתחות חשיבה התפתחות שכלית חשיבה חשיבה הגיונית יכולות חשיבה יכולות קוגניטיביות יכולות שכליות יכולת חשיבה יכולת קוגניטיבית יכולת שכלית כיצד לנתח כישורי חשיבה כישורים קוגניטיביים כישורים שכליים לאמן את החשיבה לאמן את המוח לאמן את השכל להבין להבין את להבין את המציאות להבין את עצמי להבין את עצמך להיות יותר חכם לחשוב בהיגיון למצוא למצוא את השכל למצוא את השכל שיש בכל דבר למצוא את מחוייב המציאות לנתח לנתח תהליך לנתח תהליכים לפתח לפתח את לפתח את החשיבה לפתח את המוח לפתח את השכל לפתח חשיבה לפתח יכולות חשיבה לפתח יכולות קוגניטיביות לפתח יכולות שכליות לפתח יכולת חשיבה לפתח יכולת קוגניטיבית לפתח יכולת שכלית לראות לראות את אלוהים לשפר את החשיבה לשפר את המוח לשפר את השכל לשפר יכולות חשיבה לשפר יכולות קוגניטיביות לשפר יכולות שכליות לשפר יכולת חשיבה לשפר יכולת קוגניטיבית לשפר יכולת שכלית מחויב מחויב המציאות מחוייב מחוייב המציאות מיומנויות חשיבה מיומנויות קוגניטיביות מיומנויות שכליות מיומנות חשיבה מיומנות קוגניטיבית מיומנות שכלית מציאות סוד סוד המציאות סודות פיתוח פיתוח החשיבה פיתוח המוח פיתוח השכל פיתוח חשיבה פיתוח יכולות חשיבה פיתוח יכולות קוגניטיביות פיתוח יכולות שכליות פיתוח יכולת חשיבה פיתוח יכולת קוגניטיבית פיתוח יכולת שכלית שיטות לפיתוח החשיבה שיטות לפיתוח המוח שיטות לפיתוח השכל שיטות לפיתוח חשיבה שיפור החשיבה שיפור המוח שיפור השכל שיפור חשיבה שיפור יכולות חשיבה שיפור יכולות קוגניטיביות שיפור יכולות שכליות שיפור יכולת חשיבה שיפור יכולת קוגניטיבית שיפור יכולת שכלית שיש בכל דבר שכל שכל שיש בכל דבר תהליך תהליכים תרגול קוגניטיבי תרגילים לפיתוח החשיבה תרגילים לפיתוח המוח תרגילים לפיתוח השכל תרגילים לפיתוח חשיבה
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר? מה המהות של שיטת אליעד כהן? אליעד ... מחשבה ומציאות. אליעד מסביר את רעיונותיו בצורה לא שגרתית, תוך שהוא מציין שהמטרה המרכזית שלו איננה להציג שכל או תפיסה חדשה, אלא להראות שכל תפיסה קיימת אינה נכונה, כלומר, לא נכונה באופן מוחלט. הוא לא מציע שכל אחר או תפיסה נכונה, אלא מבקש לשלול את כל התפיסות המוגדרות ולומר שהן כוללות בתוכן את ההפך שלהן. האם אליעד כהן מחליף שכל בשכל אחר? נראה כי ישנה טענה נפוצה שלפיה אליעד כהן משנה את האופן שבו אדם חושב, כלומר, מחליף שכל בשכל אחר. אליעד מבהיר בצורה ברורה כי הוא לא מחליף שכל בשכל אחר, אלא מחליף שכל באין שכל. לדבריו, הוא אינו מציע מערכת חדשה של מחשבה או תשובה ברורה לשאלות הקיימות, אלא ... אחרת. ברגע שאדם מבין את דבריו, הוא מבין שהוא בעצם מדבר על דבר שאין לו הגדרה מוחלטת וכוללת. מה ההבדל בין המרת שכל לשכל לבין המרת שכל לאין שכל? אליעד מציין שהשיטה שלו אינה מחליפה תפיסות אחת באחרת, אלא מבהירה שכל תפיסה או שכל שנראית נכונה מכילה בתוכה את ההפך שלה. הוא מציע לא להבין את דבריו דרך פריזמות של כן ולא, טוב ורע, אלא להכיר בכך שכל תפיסה כזו היא בהכרח מוגבלת. החידוש הגדול של אליעד הוא לא בהבנה של דבר מסוים, ... את המשמעות האמיתית מאחורי דבריו יקבל סחרחורת, כי אין כאן תשובה ברורה או מערכת מחשבה מקובלת. הוא לא מציע שכל חלופי אלא שואל את השאלות שיביאו את האדם למצב של חוסר וודאות. האם השיטה של ... תפיסה, כל הגדרה וכל עקרון שמוצג כהגדרה סופית או תשובה נכונה הוא שקר. הוא מדגיש שזו לא רק עמדה שלו אלא עמדה שכל אחד שאומר דבר מה מוגדר מציב את עצמו מול סתירה פנימית. אליעד טוען שאין דבר נכון או שקר מוחלט, אלא יש רק תפיסות שהן נכונות בתנאים מסוימים. כדי להבין את השיטה, יש להכיר בכך שכל תשובה שהיא מוגדרת מראש, מתמודדת עם חוסר אפשרות להבין את המהות האמיתית. מדוע ... מה שלא ניתן לקבוע בצורה חד משמעית. מה כותב אליעד כהן בספרו על שקר? כבר בפרק הראשון של ספרו, אליעד כהן מציין שכל דבר שהוא אומר הוא שקר, ואף ההיפך ממנו הוא שקר. את הרעיון הזה הוא מציג מראש לכל ... הוא משווה את השקר של דבריו לשקר שבני אדם אחרים מבצעים, אך מוסיף כי לפחות הוא מודע לכך. השיטה של אליעד כהן שכל אנושי ושכל על - אנושי האם אפשר לתפוס את האמת? מה הכוונה דבר והיפוכו? לאן מובילה הדרך של אליעד כהן? האם אליעד כהן מחליף שכל בשכל אחר? ישנה טענה שאליעד כהן מחליף שכל אחד בשכל אחר, כלומר, משנה את האופן שבו אדם חושב מתפיסה אחת לתפיסה אחרת. אליעד מסביר שהרעיון הזה לא נכון לחלוטין. לדבריו, הוא אינו ממיר שכל בשכל, אלא ממיר שכל באין שכל. אליעד טוען שהמטרה שלו אינה לתת תפיסה חדשה שתהיה האמת, אלא להראות לאדם שאין תפיסה נכונה אחת. מה ההבדל בין המרת שכל לשכל לבין המרת
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל?
... שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל מתחת לשכל? וכאן נבאר את עניין הקשר שיש בין השכל וחוסר השכל, לבין האושר וחוסר האושר. ונתחיל מהסוף, והסוף הוא שיש בעולם שלנו שני כוחות. והכוח הראשון הוא השכל והכוח השני הוא העדר השכל חוסר השכל אין שכל. ושני הכוחות האלו מתקיימים זה לצד זה במציאות שלנו. כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את הכל, את השכל ואת חוסר השכל. ובתוך השכל עצמו יש דרגות שונות ובתוך חוסר השכל עצמו, גם בו יש דרגות שונות. וכאשר אנחנו אומרים חוסר שכל, אין הכוונה למה שנקרא אצל האדם חוסר שכל. כי מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, הוא בעצם שכל בעוצמה נמוכה. ומה שנקרא אצל האדם שכל גדול, הוא בעצם שכל בעוצמה גבוהה. כי יש דרגות של שכל. ורוב בני האדם בעולם נמצאים סביב דרגת הממוצע של השכל. ובני האדם הנורמאליים והרגילים של המציאות, הם אלו שרמת השכל שלהם היא ממוצעת. ומי שדרגת ועוצמת השכל שלו גדולה יותר, הוא נחשב לגאון ולחכם גדול. ומי שעוצמת השכל שלו נמוכה, הוא נחשב לטיפש ולמשוגע. כי השיגעון והחוכמה, הם רק ביחס לממוצע. כי אם רוב העולם היו חושבים כמו מה שנקרא ... היו החכמים האמיתיים. וגם להפך, אם כולם היו חושבים כמו הגאונים, הרי שגם הנורמאליים היו נחשבים למשוגעים. כך שכל מה שנדמה לבני אדם לחוכמה או לשיגעון, זה הכל רק מחמת הכמות של המשוגעים חכמים שחושבים את אותו השכל שיגעון. וככל שכמות המשוגעים שחושבת את אותו הדבר גדלה, כך השיגעון הופך להיות נורמאלי יותר. ומי שהוא משוגע יותר, הוא הופך להיות חכם יותר. ואם הוא משוגע פחות, אז הוא נחשב לחכם פחות. כך, שכל מושג השכל החוכמה והטיפשות והשיגעון, הוא לחלוטין רק באופן יחסי בלבד, אך הוא לא בהכרח משקף את האמת של המציאות. כי מצד האמת אולי בדיוק ההפך הוא הנכון, ואולי דווקא המשוגע צודק וכולי... ובכל מקרה כל בני האדם בעולם משתמשים בשכל שלהם. וגם המשוגע הגדול ביותר, גם הוא משתמש ב
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, ... מעשה בחכם ותם האם שכל הופך את החיים לטובים יותר או גרועים יותר? אליעד כהן ... עדיף לאדם שיהיה לו יותר שכל או פחות שכל? בתחילה, נדמה שהתשובה ברורה ופשוטה - הרי יותר שכל מאפשר לראות יותר אפשרויות, לחשוב מהר יותר ולפתור ... משחקים שחמט, מי שיש לו שכל מפותח יותר יוכל לראות מהלכים רבים קדימה ולכן הוא ... העתיד הרחוק יותר בזכות שכלו, יהיה בעמדה טובה יותר לנצח. אך אליעד מסביר כי אף שהשכל נראה כמועיל, הוא בו - זמנית גם מגבלה קשה. הוא ... כלומר, ככל שיש לך יותר שכל, כך אתה רואה יותר בעיות, יותר דאגות ויותר סיבות ... למעשה, הסיבה לעצב היא השכל שלו, שמעריך את הכסף כדבר טוב וחוסר בכסף כדבר רע. ללא שכל, האדם לא היה סובל כלל כי לא היה מבין כלל שיש בעיה. האם שכל הוא באמת יתרון? אליעד מביא דוגמאות נוספות: אדם ללא שכל ניתן לרמות בקלות, אך הוא לא ירגיש מרומה כי אין לו ... לו עוול. מנגד, אדם בעל שכל יבחין מיד ברמאות ויסבול ממנה. זו דוגמה לכך ששכל, על אף יתרונותיו הברורים, גם יוצר מגבלות קשות שלא ... מסביר שהסבל שלה נובע מהשכל שלה שמבין שמשהו לא טוב קרה לה או שהמראה שלה ... אידיאלי. אילו לא היה לה שכל, היא לא הייתה מסוגלת להבין את משמעות הדבר ולכן לא ... כלל. האם אפשר לשלוט בשכל ולהשתמש בו כרצונך? הפתרון שאליעד מציע הוא להגיע למצב שבו אתה חכם יותר מהשכל שלך. המשמעות של להיות חכם יותר מהשכל שלך היא להצליח לשלוט בשכל במקום שהשכל ישלוט בך. כשהשכל מציג בעיה או מגבלה, תוכל לבחור אם להקשיב לו או ... המצב האידיאלי ככזה שבו השכל לא כופה את עצמו אלא נמצא בשליטתך. כשאתה רוצה להקשיב לשכל, אתה מקשיב, וכשאתה רוצה להטיל ספק בשכל, אתה עושה זאת. כך השכל הופך לכלי שניתן להשתמש בו בצורה אפקטיבית מבלי ...
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? אליעד כהן עוסק בשאלות פילוסופיות על הקשר בין אמונה ושכל, תוך שהוא מסביר את המורכבות של ההשפעה הפנימית של כל אחד מהם. הוא מציין כי למרות שהאמונה וההיגיון נראים ... במה שאין בו שום היגיון, ואם בחרת להטיל ספק, עליך להטיל ספק בצורה מוחלטת גם בדברים הגיוניים. ההגעה לאמת המוחלטת פירושה מצב שבו אין הבדל בין שום דבר לדבר אחר - ואין עוד הבחנה בין אמונה לשכל, ודאות וספק. האם שכל הוא סוג של אמונה? אליעד מציין כי שכל ואמונה אינם שונים במהותם אלא במינוח בלבד. למעשה, השכל הוא אמונה מאוד מגובשת, בעוד שאמונה היא שכל לא מגובש או לא חזק דיו. הכל תלוי במידת הביטחון שיש לנו במשהו - כשאנחנו בטוחים במשהו מאוד, אנו נקרא לזה שכל, וכשאנחנו לא בטוחים בו, זה נקרא אמונה. בשני המקרים, מדובר בבחירה שמבצע המוח. האם אמונה משחררת או כובלת? לפי ... את האמת היא פשוטה: לא משנה אם תבחר להאמין או להטיל ספק, עליך לעשות זאת באופן מלא וללא שום מקום לאפשרות הנגדית. רק ככה תוכל להגיע לאמת המוחלטת, שמרגע הגעת אליה, לא תבחין יותר בהבדלים בין שכל לאמונה, ודאות לספק. האם להאמין זה להטיל ספק? שכל ואמונה לפי אליעד כהן מהי אמונה שלמה? איך להטיל ספק עד הסוף? האם היגיון הוא אמונה? מהי הדרך לאמת מוחלטת? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? בשיחה זו, אליעד כהן עוסק לעומק בשאלות של שכל מול אמונה, היגיון מול ספק, ומסביר מדוע למרות שלכאורה להאמין ולהטיל ספק נראים כשני הפכים, בפועל הם יכולים ... עם ספק פירושו להטיל ספק בדבר הכי הגיוני בצורה מוחלטת. בשני המקרים, התוצאה זהה: האדם מגיע למצב שבו הוא אינו מבחין עוד בשום הבדל בין שום דבר לדבר אחר, וזו האמת המוחלטת שאליה ניתן להגיע. האם שכל הוא סוג של אמונה? אליעד מראה ששכל ואמונה אינם שונים במהותם אלא רק במינוח. שכל הוא למעשה אמונה חזקה, ואמונה היא למעשה שכל חלש או לא מגובש. ניתן להחליף בין המונחים אמונה והיגיון, מבלי לשנות את המהות של מה שאנו אומרים. הדבר תלוי רק ... של אליעד לאדם שמחפש את האמת היא פשוטה: לא משנה אם תבחר להאמין או להטיל ספק, עליך לעשות זאת באופן מלא ובלי השארת שום מקום לאפשרות הנגדית. רק כך תוכל להגיע אל האמת המוחלטת, שאינה מבדילה בין שכל לאמונה ובין ודאות לספק. האם להאמין זה להטיל ספק? שכל ואמונה לפי אליעד כהן מהי אמונה שלמה? איך להטיל ספק עד הסוף? האם היגיון הוא אמונה? מהי הדרך לאמת מוחלטת? ...
ליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית
ליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית
... השנייה היא למצוא בתוך הפעולה חוויה של הנאה ישירה, וזה תלוי במידה רבה בשימוש בשכל ובחשיבה יצירתית. כל פעולה ... או תחושת יש (קיום, חיות) או תחושת אין (חוסר קיום, ריקנות). ככל שיש יותר שכל, כך התחושה שלך יותר יש, וככל שיש פחות שכל או יותר מדי שכל, התחושה הופכת לאין. לדוגמה, פעולה כמו לשפשף את הרצפה היא לכאורה משעממת מכיוון שאין בה שכל, והמחשבה שמלווה את הפעולה חוזרת על עצמה שוב ושוב (אני משפשף רצפה). אבל, אם תפעיל את השכל ותתחיל לשאול שאלות ... תגלה תובנות חדשות, ופתאום הפעולה הופכת למעניינת ומלאת חיות. מה הקשר בין שכל לבין תחושת קיום או שעמום? לפי אליעד, המפתח ליהנות הוא האיזון המדויק בכמות השכל בפעולה שאתה מבצע. כשאין שכל כלל (כמו לשבת סתם ולבהות בקיר) אתה מרגיש כמו מת, חסר חיים לחלוטין, כי אין שום עניין בפעולה. כשיש יותר מדי שכל (כמו להכין שיעורי בית עם ילד שמתנגד ומתווכח), אתה יכול להרגיש תסכול, כי השכל גדול מדי מכדי להכילו בנוחות, והוא הופך לקונפליקט. האידיאל הוא למצוא נקודת איזון, שבה השכל לא גדול מדי ולא קטן מדי, ... את הקונפליקט. איך אפשר ליהנות גם מהחוויה של להיות כלום? כשאינך מצליח למצוא שכל בפעולה, אתה יכול להפיק הנאה ... ליהנות מכך שהאגו והגאווה שלך מתבטלים. לדוגמה, אם אתה נאלץ לשטוף כלים ללא שום שכל, אתה יכול פשוט להתמסר לפעולה, ... עניין בשיעורי הבית, באמצעות שאלות מעוררות מחשבה ויצירתיות שיגרמו לו ליהנות מהשכל שבמשימות. מצד שני, ללמד ... אם משתמשים באותו עיקרון. השיחה יכולה להיות מעניינת אם מפעילים בה מספיק שכל, כמו שאלות והתעניינות אמיתית ... ליהנות בכל רגע בחיים, אליעד ממליץ על גישה מעשית שמורכבת משני היבטים: להוסיף שכל ועניין לפעולות שנראות משעממות או פשוטות מדי (לשאול שאלות, להיות יצירתי). להוריד שכל מפעולות שנראות מורכבות או ... בית? איך ליהנות משיחה עם בת הזוג? איך ליהנות מפעולות משעממות? מה הקשר בין שכל לבין הנאה? למה אני משתעמם כל ... ישנו? הנפרדות שלו. מה גורם לדבר להרגיש שהוא איננו? האחדות שלו. ככול שיש יותר שכל בדבר, אתה מרגיש יותר יש. זה כאילו יותר חי עבורך. וככול שיש במחשבה פחות שכל בעיניך, ככול שאתה לא רואה את השכל במחשבה, כך אתה בעצם הופך ... מת, אין לך חיים, זה סוג של מוות. אבל גם הפוך נכון. לפעמים כאשר יש יותר מדי שכל, זה הופך להיות לא מעניין. כי לפעמים השכל הוא כל כך עמוק שאתה לא ... אותו, אז אתה משתעמם ממנו. זה אומר, שלשטוף כלים לא מעניין אותך, כי אין שם שכל, ולגרום לילד להכין שיעורי בית, זה משעמם אותך כי יש שם יותר מדי שכל, יש שם שכל כל כך גדול שאתה לא מבין מה ... לקל, שזה אומר שלנסות לחשוב איך לגרום לילד להכין שיעורים ובאותו כוח למצוא שכל בשטיפת כלים. כאשר אתה מגדיל את היכולת השכלית שלך, את האין שכל אתה יכול להפוך ליש
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
... אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן חא כד מהו שכל ומה המשמעות של שכל מעל השכל? אליעד כהן מסביר באופן מפורט מהו שכל, מה המשמעות של שכל מעל השכל, וכיצד אפשר לרדוף ולהגיע לשכל אין סופי, או בשפה קבלית - אור אין סוף. בתחילת הדברים, אליעד מציג שאלה פילוסופית על הצורך בשכל לצורך שכנוע. נשאלת השאלה האם לצורך לשכנע מישהו נדרש רק שכל, או שכל יחד עם יכולות נוספות. לפי אליעד, מספיק שיהיה לך שכל, כי שכל כולל בתוכו את כל שאר היכולות הדרושות. כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמה פשוטה מהחיים: אדם שרוצה לנסוע מחיפה לתל אביב חושב שהוא חייב רכב, אך בפועל הוא רק זקוק לכלי ... שיהיה לו כלי תחבורה כלשהו. באופן דומה, אליעד מדגיש כי מספיק שיהיה לך שכל, כי השכל כולל בתוכו את כל מה שצריך כדי להשיג את המטרה - כולל יכולות של שכנוע או יכולות אחרות. מה הקשר בין שכל לבין היכולת לשכנע? אליעד מדגיש שכאשר מישהו טוען שיש צורך בשכל פלוס יכולת נוספת כדי לשכנע, אז חייבים להוכיח באופן ברור שהיכולת הנוספת אכן נדרשת. אם אי אפשר להוכיח זאת, אז בעצם מוכח שאין צורך בשום דבר נוסף מעבר לשכל. אליעד מדגיש כי ברגע שאדם בעל שכל, ממילא הוא יוכל למצוא את הדרך לשכנע כל אדם - גם אם הוא אילם, גם אם אין לו אמצעי תקשורת ברור. השכל הוא יכולת לפתור בעיות ולכן כלול בו כל דבר אחר. מה המשמעות של המושג אור אין סוף ושכל אין סופי? בהמשך ההרצאה אליעד עובר להסביר את המושגים שכל אין סופי, אור אין סוף ושכל על אנושי לפי המושגים של רבי נחמן מברסלב, כפי שמופיעים בליקוטי מוהרן תורה כד. על פי הסבר זה, ישנו אור אין סופי שנמצא מעל השכל האנושי, אור ש
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
... שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל , ללא ידיעה, לא לדעת כלום איך אפשר לדעת את מה שאינו ניתן לידיעה? אליעד כהן מסביר בהרצאה באופן מפורט כיצד אפשר לדעת משהו שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל את מה שאין בו שכל, ומה המשמעות של לדעת את הכלום. ההרצאה עוסקת בשאלה העמוקה: אם אנחנו מדברים על מצב ללא שכל וללא ידיעה, איך בכל זאת אנו יכולים לדעת או להבין אותו? אליעד מדגיש שהמונח להבין את הכלום הוא רק דימוי, כי ברגע שמשהו ... אפשר להבין את הכלום בעזרת השכל? הבעיה המרכזית שעולה היא הסתירה הפנימית בין הצורך להשתמש בשכל כדי להבין, לבין הרצון להבין משהו שאין בו שכל. אליעד מסביר שאכן אין דרך ישירה להבנה כזו, משום שהבנה מטבעה היא שכלית, ואם אנו מנסים להבין משהו חסר שכל, אנחנו מיד מוסיפים לו שכליות, ובכך מאבדים את המשמעות המקורית שלו. האם באמת אפשר להגיע למקום שאין בו שכל? אליעד מדגיש שהתשובה מורכבת, משום שאכן יש מקום כזה. הוא מציג את התודעה של האדם בצורה מפורטת, המחולקת לשני חלקים: החלק שהוא השכל והתודעה הנוכחית, והחלק שקדם לתודעה - המהות חסרת השכל. למשל, הוא נותן את הדוגמה של שולחן - השולחן הוא שולחן, אבל במהותו העמוקה יותר, לפני שקיבל את המשמעות של שולחן, הוא היה קיים בלי הגדרה שכלית כלל. בדומה לכך, כל אדם הוא בו - זמנית גם תודעה בעלת שכל וגם מהות בסיסית חסרת שכל שקדמה לתודעה. הוא מדגיש שהמצב של אין שכל אינו מצב שבו האדם נמצא ומודע לכך באמצעות שכלו. זהו מצב של הימצאות ללא מודעות שכלית. אליעד מסביר שכאשר אדם נמצא במצב זה, הוא בעצם חוזר למצב הראשוני שלו - מצב לפני המודעות וההגדרות העצמיות, לפני הידיעה ... יודע שהוא נמצא במצב של אין שכל? אליעד מציג שאלה נוספת: איך האדם בכלל יכול לדעת שהוא נמצא במצב של חוסר שכל או חוסר מודעות? התשובה שלו לכך היא שגם המושג לדעת שאתה שם אינו תקף שם, כי לדעת זה שכל, והמצב האמיתי של הימצאות ללא שכל הוא מצב שאין בו את היכולת לדעת או לא לדעת. במצב זה האדם פשוט נמצא ללא הפרדה בין אני לבין לא אני, והוא אינו חווה את עצמו ... הזה אין תחושה של הפרדה שכלית, אין מחשבה של אני כאן, וזה שם, אלא יש חוויה של אחדות מלאה, שבה אין שום הבדלה שכלית או הגדרה שמפרידה את האדם מהסביבה או מהמציאות. איך ניתן להתקדם לקראת המצב של חוסר שכל? אליעד מציע תהליך של התבוננות עצמית עמוקה - כאשר האדם מתבונן אל תוך עצמו, הוא עשוי לגלות את הנקודה שבה אין שום הפרדה בין ... מה שסביבו. התהליך הזה אינו שכלי, למרות שלעתים משתמשים בשפה
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
... של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה מהם שני הסוגים של לא משנה? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מתאר שני סוגים שונים ... או חוסר רצון להתעמק, או אולי מתוך הבנה רגשית או שכלית. יש שני סוגים של לא משנה שיכולים להופיע: לא משנה מתוך שכל - כאשר אדם מבין שכלית שזה לא משנה. לדוגמה, אדם יכול להגיע למסקנה כי לא משנה אם הוא יבחר כוס מים רגילה או כוס תפוזים. מבחינת התפיסה השכלית, כל הבחירות שוות ואין סיבה להעדיף אחת על פני השנייה. לא משנה מתוך אין שכל - כאשר אדם לא עוסק בשיקול דעת רציונלי, אלא פשוט אומר לא משנה מבלי להפעיל שכל או הבנה אמיתית. הוא נמצא במצב של אובדן ענווה או חוסר יכולת להתמודד עם בחירות קיומיות. ... אחד מהם משפיע על תפיסת החיים. הוא טוען שלא משנה מתוך שכל הוא הבנה עמוקה ומודעת שאין באמת הבדל בין האפשרויות, בעוד שלא משנה מתוך אין שכל נובע ממקום של חוסר מודעות או בריחה מהתמודדות עם המציאות. מהי השפעת השכל על תחושת האושר? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין שני סוגים של אושר שהם תוצאה ישירה של השפעת השכל על תפיסת החיים: אושר שנובע מהשכל - כאשר אדם מתבונן בחיים בצורה רציונלית ומבין שהרבה מהדברים שהוא רואה כבעיות אינם באמת מהותיים או חשובים. אושר זה מתפשט מתוך הבנה שכלית שמה שנראה כקושי או אתגר הוא למעשה חסר ערך אמיתי בטווח הארוך. אושר שנובע מהחוויות ... מתוך התחושות האישיות של האדם, שלא בהכרח מבוססות על השכל. אדם זה לא רואה את העולם באור רציונלי, אלא הוא חי את הרגע, ומתוך תחושות פנימיות משיג ... הרוח או בתפיסת עולמם. האם ניתן להגיע לאושר אמיתי בלי שכל? אליעד כהן מדבר גם על השאלה האם אפשר להגיע לאושר אמיתי אם לא מפעילים את השכל. הוא מציין כי קיימת הבחנה בין שני סוגי אושר: האחד המתבסס על השכל וההבנה, והשני המתבסס על רגשות ותחושות רגעיות. בעוד שהאושר של השכל מספק תחושת יציבות וביטחון, אושר שנובע מהרגשות עשוי להיות לא יציב, אלא תלוי בגורמים ... מציין כי לא תמיד אפשר להיות בו זמנית במצב של אושר שכלי ואושר רגשי. כל סוג אושר דורש התמקדות שונה במציאות: כאשר אדם עוסק בהבנה שכלית של מהות החיים, הוא משחרר את עצמו מהרבה מהדאגות הפנימיות. מצד שני, כאשר אדם פועל מתוך ... הוא מדבר על שני סוגים של מורים רוחניים: מורה רוחני עם שכל - המורה הזה מבוסס על עקרונות רציונליים ומסביר את הדרך לשחרור פנימי באמצעות שיקול דעת והבנה שכלית. הוא מדגיש את החשיבות של להפעיל את השכל ולהבין שהדברים אינם חשובים ברובם. מורה רוחני ללא שכל - מורה זה מציין שמעל השכל יש מקום של הכל שווה, ושהאדם צריך פשוט להיות במצב של קבלה מוחלטת של כל מה שיש. מהם שני סוגים של לא משנה? מהי השפעת השכל על תחושת האושר? האם ניתן להגיע לאושר אמיתי בלי שכל? האם אפשר לפתח אושר מתוך מדיטציה? האם שני סוגים של אושר יכולים להתקיים בו זמנית? מה הקשר ...
שכל / חוכמה. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי?
שכל חוכמה. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי? פילוסופיה. לוגיקה. בעיית האינדוקציה. אינדוקציה. דדוקציה. שכל. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? קיימים 2 סוגים של שכל. שכל מוגבל וסופי ושכל אין סופי. השכל של האדם האנושי הוא השכל הסופי. השכל של המציאות ושל האמת האובייקטיבית, הוא השכל האין סופי. מה ההבדל ביניהם? עיקר מהותו של השכל המוגבל, היא חוסר היכולת שלו לראות 2 דברים שונים כדבר אחד. שכל מוגבל רואה בשני הצדדים של המטבע שני ניגודים, במקום לראות בהם מהות אחת. כפי שכבר ביארתי מספר פעמים, מצד מהותה של המציאות, כל הדברים כולם הם ... את המהות של המציאות. ברגע שהאדם מסוגל להסתכל על התמונה המלאה של המציאות = על המהות של המציאות = על המטבע כולו, באותו הרגע האדם מבין שכל הדברים כולם שנראים כשונים זה מזה, הם בכלל דבר אחד. ככל שהשכל של האדם גדול יותר, כך הוא מסוגל להכניס לתוכו את הידיעה הזאת, שהיא שכל ההפכים שיש בעולם, הם בכלל מהות אחת. כאשר יש לאדם שכל אמיתי = רואה את האמת האובייקטיבית = הרצון הופך לשלם = מרגיש טוב באמת = אינו מחפש תכלית תמיד נמצא בתכלית. ...
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... עצמו שוב כחלק מהאחדות, אז השמחה היא יתרה מאד. איך האדם חוזר להיות מלך לפי רבי נחמן? הדרך לחזור אל המלוכה היא באמצעות שימוש נכון בשכל. רבי נחמן מעודד את האדם להעמיק, לשאול שאלות קשות, אפילו להתמודד עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ההתכללות ... אך הוא שוכח זאת בגלל התפיסה השגויה של נפרדות, זמן וחוקי טבע. הדרך לתיקון ולחזרה למלוכה היא לשמור על שמחה פנימית, להשתמש בשכל לעומקו ולהגיע להבנה שאין באמת שום נפרדות. כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה בשום גורם ... נחמן מלמד שכאשר האדם מתעמק באמת, הוא מגלה שהעולם כולו הוא למעשה מחויב המציאות. באמצעות התבודדות והתבוננות, האדם יכול להגיע להבנה שכל מה שנתפס כאפשרי הוא למעשה מחויב, וכל הנפרדות היא למעשה אשליה. ירידת הבן מהמלוכה - השכחה של האחדות המלך אומר לבנו: אני חוזה ... שהם אלו שגורמים לאדם לשכוח את האחדות. ברגע שאדם רואה את העולם כקיים בתוך חוקים, הוא שוכח שהבורא מהווה את הכל בכל רגע מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך שכחה של האחדות. אם האדם ישתמש בשכלו ויתבונן עד הסוף, הוא יגלה שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, ואז יחזור להיות המלך האמיתי - יחיה מתוך שמחה שאינה תלויה בדבר. ... לאיבוד ביער, רבי נחמן מדבר בעצם על אלוהים עצמו. על הבחינת בן של אלוהים. מה זאת אומרת יש שתי בחינות - יש מה ויש בן. הרעיון הוא שכל העולם הזה כולו הוא בעצם מבחינת בן של אלוהים. אלוהים מוליד ילד, מי זה הילד העולם. אלוהים מוליד ילדה, מי זו הילדה העולם. לא משנה. ... החיצון, אלוהים זה האני האמיתי של כל מה שקיים. זאת אומרת שהאני שבן אדם אומר אני, מצד האמת האני האמיתית שלו זה אלוהים, זה כמו חלום שכל מי שנמצא בתוך החלום שאומר את המילה אני, גם אם שני אנשים רבים בתוך החלום והוא אומר אני רוצה, אני רוצה מי זה אני באמת אני זה זה ... המלך. אפילו יותר מזה אנחנו יכולים לחדד ולומר, שהמלך עדיין חי אבל הוא כביכול נח בצד והבן שלו הוא כביכול שולט במלוכה. זאת אומרת, שכלפי חוץ בכלל נראה שהבן הוא מלך והמלך נח בצד. אבל המלך לא מת. מה בעצם זה מרמז. שי שתי בחינות בחינה של הבריאה, בחינה שלפני הבריאה ... אז האדם הוא וכל העולם כולו נכללים במחוייב המציאות. מה הכוונה שהאדם וכל העולם כולו נכללים במחוייב המציאות הכוונה היא שהאדם מבין שכל העולם כולו זה בעצם מחוייב המציאות. כי רבי נחמן מבאר שכרגע כל מה שיש לנו זה אפשרי המציאות - כי זה יכול להיות קיים וזה יכול להיות ... אם אתה תעשה מספיק התבודדות אתה בסוף גם אתה וכל מה שקיים יכללו במחוייב המציאות. זאת אומרת אתה תבין שהכל בעצם זה מחוייב המציאות. שכל האפשרי המציאות יהפך בעינך למחוייב. שכל מה שאתה יודע על האלוהים, על האינסוף על האין, על הסיבה של עצמה, הכל זה יולבש על הבחינת אפשרי. מה הכוונה הכוונה היא כזו אלוהים ... אמר להם - פה. הצביע עליהם פה. כל מקום זה נקרא אמצעות הדעלמה איכה. זאת אומרת כל מחשבה ומחשב הכל צמצום וצמצום מצד האמת הוא אינסוף. השכל האנושי של האדם לא תופש ככה את המציאות, אבל מצד האמת כל צמצום וצמצום שקיים בעולם מצד האמת הוא אינסוף ואין עוד מלבדו, אין עוד מלבדו על כל צמצום וצמצום, למרות שהשכל לא מבין את זה. אם אתה אומר שיש כמה צמצומים אז איך יכול להיות שכל צמצום הוא אינסופי אם הוא אינסופי אז איך הצמצומים שונים אבל אף על פי כן, מסר המלך את המלוכה לבנו בחייו. כי האתאיסטים חושבים שיש ... אלוהים כמותו. זאת אומרת, להבין את העניין - זה לא שיש אלוהים אחד ובריאה וצמצומים אלא יש לנו אינסוף אלוהים. עכשיו, נכון שזה נגד השכל, אבל מי שיחקור ויתבונן בסוף יגלה שזה הדבר. שכל צמצום הוא בעצם אינסוף, הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני הבריאה. לפני הבריאה פירושו של מה שאתה יודע על מה שהיה לפי הבריאה זה נכון ... הוא בעצמו יש עוד יראה מעליו. מה הכוונה הכוונה שתדע לך שיש בורא לבורא לבורא לבורא לבורא עד אינסוף. שזה נקרא מקיפים מעל הזמן שהשכל לא יכול לדבר מהם. מה שרבי נחמן המר שהשכל הגבוה ביותר שניתן לדבר ממנו בעולם הזה, שנקרא השכל של זעיר אנפין, הוא ההבנה שהכל אחד. ורבי נחמן אומר שאחרי שתקבל את השכל שהכל טוב והכל אחד עכשיו נוכל להתחיל לדבר איתך מהשכל של עתיק הסתימא, הכוונה המקיפים שמעל הזמן. השכל שהוא לא נכנס בשכל הרגיל. ומה יש בשכל הז במקיפים דעתיקא סתימא יש בעצם את הפרדוקסים האלה. כי כשאנחנו אומרים שיש מקיף למקיף למקיף מעל הזמן זה פרדוקס. כי מצד אחד מעל ... יש אינסוף ישויות. המקום הוא אינסופי והזמן הוא אינסופי. זה אינסוף כפול אינסוף. אינסוף מקומות באינסוף זמנים. הרעיון הוא בעצם שכל ישות וישות גם היא אלוהים בו זמנית. כולם אלוהים. מצד אחד בכל רגע וכל מקום מחייה את כל שאר הרגעים ושאר המקומות שזה נקרא בעצם שכל דבר ודבר הוא סיבת עצמו הוא המסובב של כל שאר הדברים. בין כך ובין כך המסר הוא שכל מה שאתה יודע לגבי מחוייב המציאות, מה זאת אומרת מחוייב המציאות יש כאלה שאפילו לא יודעים מה זה מחוייב המציאות. הכוונה היא שבן אדם ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על איך לנתח תהליכים? איך לפתח את החשיבה? איך להבין את המציאות? איך להבין את עצמך? איך למצוא את השכל שיש בכל דבר? איך למצוא את מחוייב המציאות? איך לראות את אלוהים? סוד המציאות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: שכל, מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? בשביל מה לחיות? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה יש רע וסבל בעולם? מי ברא את אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם אפשר לדעת הכל? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? אולי אנחנו במטריקס ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שכל, איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשנות תכונות אופי? איך לנהל את הזמן? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למצוא זוגיות? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחנך ילדים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור אהבה? איך לשפר את הזיכרון? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך להצליח בזוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להעריך את עצמך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיגמל מהימורים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לילדים נוער והורים, מאמן אישי מומלץ, מאמן מכירות בנושאי שכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3047 שניות - עכשיו 18_07_2025 השעה 20:06:59 - wesi1