אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שכל ✔שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה - פרומו ✔ האם אמונה היא טובה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה
האם אמונה היא טובה או לא טובה?

אליעד מסביר ששאלה מרכזית היא האם האמונה טובה או לא טובה. התשובה לדבריו היא שאמונה יכולה להיות טובה בתנאי אחד בלבד - אם האדם הולך איתה עד הסוף. אם אדם מאמין במשהו אבל לא הולך איתו עד הסוף, האמונה הופכת ללא טובה. אותו עיקרון בדיוק תקף גם לגבי שכל: הוא טוב אם הולכים איתו עד הסוף, ולא טוב אם לא הולכים איתו עד הסוף. לטענתו של אליעד, למעשה אין שום הבדל מהותי בין אמונה לשכל, הכל תלוי רק באופן השימוש בהם.

איך אפשר לדעת אם השכל צודק או טועה?

אליעד מציע לאדם שמאמין במשהו או חושב שמשהו נכון לבדוק בעצמו את נכונות הטענה. אליעד נותן דוגמה מעשית - האדם שואל את עצמו, "מי אמר שזה נכון?", והדרך לבדוק היא לשאול ולהטיל ספק בכל מחשבה. למשל, אם האדם חושב "אני לא מושלם, יש בי חיסרון", הוא צריך לשאול: מי אמר שזה נכון? אליעד מדגיש שבדיקת השכל נעשית על ידי הטלת ספק בו עצמו. לטענתו, אם תבדוק את השכל מספיק לעומק, תוכל לגלות שאולי מה שהשכל אומר לך - אינו נכון.

מדוע בני אדם מחפשים את השלמות?

לדברי אליעד, אנשים רודפים אחרי השלמות כי הם חווים תחושת חיסרון. החיסרון הזה נוצר מההנחה של השכל שיש נפרדות בין האדם לבין המציאות. האדם חושב לעצמו "זה שולחן ולא חדר, אני לא המציאות ולכן אני לא מושלם", וכך נולד בו הצורך לחפש שלמות במקום אחר.

אבל אליעד מסביר שאפשר גם אחרת: אם האדם יטיל ספק במה שהשכל אומר, הוא יגיע להבנה שאולי אין נפרדות כלל בין האדם לבין המציאות, ואולי הוא כבר בשלמות כאן ועכשיו.

האם באמת קיימת שלמות?

אליעד מבהיר שהשאלה אם יש שלמות או אין שלמות היא בעצם שאלה חסרת משמעות. מצד אחד, הוא אומר שאין שלמות בשום מקום אחר - כלומר, השלמות נמצאת בדיוק כאן ועכשיו, במציאות הנוכחית. מצד שני, השכל תמיד יצביע על חיסרון כלשהו ("זה שולחן ולא חדר, לכן זה לא מושלם"). הוא מסביר את הפרדוקס בכך שהשכל אינו מסוגל להבין את השלמות, ולכן חייבים להטיל בו ספק כדי לחוות את המציאות בצורה שלמה.

כיצד השכל מגביל את התפיסה שלנו?

אליעד נותן דוגמה ברורה כיצד השכל מגביל את האדם: אם האדם חושב שהוא לא יכול לעבור דרך קיר, הוא מגביל את עצמו ומרגיש חסר ומצומצם. אבל מי קובע זאת? השכל. ומי אומר שהשכל צודק? אולי האדם באמת יכול לעבור דרך הקיר אבל פשוט לא מודע לכך. אליעד מציע להטיל ספק בכך, כי השכל הוא זה שיוצר את הגבולות של האדם, והטלת ספק בו פותחת אפשרות להבין שהגבולות האלה הם דמיוניים.

מהי המטרה האמיתית של החיפוש אחרי השלמות?

אליעד מדגיש שהמטרה בחיפוש אחר השלמות אינה למצוא אותה, אלא להפסיק לחפש אותה. הוא מסביר שאם מישהו חושב שיש שלמות ומשיג אותה, הוא מפסיק לחפש, ולכן הוא מגיע לאותו מצב כמו מי שמבין שאין שלמות מלכתחילה ומפסיק לחפש. המטרה היא להגיע למצב שבו האדם לא מחפש עוד שלמות חיצונית, מכיוון שהוא כבר מבין שהשלמות קיימת כאן ועכשיו, גם במה שנראה כ"חיסרון".

כיצד אפשר לדעת שהגעת לשלמות?

אליעד מציע מבחן פשוט: אם האדם חושב שהגיע לשלמות, עליו לנסות ללכת לאנשים מדוכאים ולהסביר להם שהמצב שלהם מושלם. אם יצליח לשכנע אותם, סימן שאכן הגיע...
שאלה: האם אמונה זה טוב או לא טוב?

אליעד: זה טוב, בתנאי שאתה הולך עם זה עד הסוף. זה לא טוב, אם אתה לא הולך עם זה עד הסוף. לגבי שכל, זה טוב אם אתה הולך איתו עד בסוף, זה לא טוב אם אתה לא הולך איתו עד הסוף. אין הבדל בין אמונה לשכל, השאלה אם אתה הולך עם זה עד הסוף.

שאלה: אני באתי לכאן כי אני מאמין שיש כאן משהו, אני לא רוצה ללכת על אמונה.

אליעד: תבדוק, תחקור.

שאלה: מי אמר שזה נכון?

אליעד: אף אחד, רק אני אומר. תבדוק, תיקח את מה שאני אומר, ותשאל האם מה שאליעד אומר נכון או לא נכון?

שאלה: אני מדבר על חוויית המציאות שלך, שאתה אומר שאתה חווה שלמות.

אליעד: עזוב אותי, אני לא חווה שלמות. מה אכפת לך ממני.

שאלה: אז אולי כולנו טועים פה?

אליעד: נכון, אם אתה בא לפה כי אתה חושב שאני מושלם, אז אתה בבעיה. אתה צריך לבוא לפה, כי אולי פה יש משהו שאולי יביא אותך לשלמות.

שאלה: מי אמר שיש שלמות?

אליעד: נכון, תבדוק.

שאלה: השכל שלי אומר שאין.

אליעד: אתה בטוח?

שאלה: עכשיו השכל אומר לי שאין.

אליעד: יפה, אז אתה חושב שאולי יש שלמות.

שאלה: כרגע האמונה שלי, שיש דואליות. מבחינה שכלית יש דואליות. מצד השכל, זה מה שהשכל אומר שיש דואליות.

אליעד: שים לב שאתה אומר את האמת, "מצד השכל תמיד יש דואליות", ומכאן יש לך ספק בשכל, שאולי השכל לא צודק. אתה לא אומר, תמיד יש דואליות, אלא אתה אומר שמצד השכל יש דואליות, כך שבתוכך אתה חושב שאולי השכל לא צודק. אולי השכל לא צודק? איך נדע? צריך לבדוק.

שאלה: אז זאת השאלה הכי חשובה, לפני כל הדברים האחרים, האם השכל צודק או לא?

אליעד: אני מסכים איתך, שהשאלה הראשונה שהאדם צריך לשאול את עצמו, האם השכל צודק. כי אם תגלה שהשכל לא צודק, אז ממילא יש שלמות.

שאלה: מי יגלה זאת?

אליעד: אתה.

שאלה: אבל אני זה השכל שלי.

אליעד: לא, תבדוק.

כול מה שהוא אמר זה נכון. הוא אמר שהשכל אומר שיש נפרדות, ואנחנו מחפשים את השלמות. אז אולי לא צריך לחפש את השלמות. עכשיו מה אני אומר, שכול מה שהספר הזה מסביר, שאם אתה רוצה להיות אלוהים, אתה חייב להבין את מהות השכל, אתה חייב להבין את מהות התפיסה שלך שמפרידה בין הצורה לבין המהות.

זה מה שאני טוען, שקודם כל תבין את מהות השכל. למה האדם רודף אחרי השלמות? כי הוא אומר שזאת לא השלמות. זה שולחן ולא חדר, אני לא השלמות אני לא המציאות, ולכן הוא רודף אחרי השלמות.

אבל למה אתה אומר, אני לא מושלם? כי יש לך שכל שאומר לך שאין שלמות. השכל אומר לך שאתה לא מושלם, יש שניים, יש דואליות. וכל מה שאני אומר, שאתה צריך להטיל בזה ספק, לשאול, מי אמר שמה שהשכל אומר, שזה אני וזה המציאות, זה בכלל נכון?

כי אם זה נכון, שזה אני וזה המציאות, אז אני לא מושלם. ואם אני לא מושלם, אז יש לי חיסרון, ואני מחפש את השלמות.

תטיל ספק, מי אמר שמה שהשכל אומר זה נכון? מי אמר שאני והמציאות זה לא אחד, אולי בכל זאת אני והמציאות זה אחד? ואני מגלה לך שאם תטיל ספק, אתה תגיע לתפיסה חדשה שבה לא יהיה אצלך הבדל בינך לבין המציאות, ובאמת אתה תפסיק לחפש את השלמות. כי אין שלמות, ומה זה אומר שאין שלמות? אין שלמות במקום אחר, השלמות כבר נמצאת כאן.

אבל זה נגד השכל, זה שולחן ולא חדר, המצומצם הוא לא אין סופי, אבל זה השכל אומר לך, כי השכל לא מסוגל להבין שלמות.

לדוגמה, אתה יכול ללכת בחדר, אבל אתה לא יכול ללכת דרך הקיר, אז אתה אומר, אני מצומצם, אני מוגבל, אני לא יכול לעבור דרך קיר. אבל מי אומר לך שאתה לא יכול לעבור דרך קיר? השכל. אבל מי אומר שמה שהשכל אומר זה נכון, ואולי זה לא נכון? אולי אתה יכול לעבור דרך הקיר? אולי אתה יכול ואתה לא יודע שאתה יכול? אולי עכשיו אתה עובר דרך הקיר, ואתה רק לא יודע שאתה עובר דרכו?

שאלה: הטלת ספק, זה לבדוק את השכל בשכל, מי בודק את השכל?

אליעד: זאת שאלה נכונה, אם היית מבין שרק השכל צודק, לא היית נותן רק כבוד לשכל. אם היית מבין שרק השכל שלך גורם לך לחשוב שהוא צודק, ונניח שאתה זה רק שכל, אם היית מבין את זה, אז לא היית כל כך בטוח במה שאתה חושב שבטוח. היית מבין שכול מה שאתה כל כך בטוח בו, זה רק בגלל שיש לך הזדהות עם השכל.

כול מה שאני מתכוון להגיד, שאם תזרום עם המחשבה שלך, בסוף תגיע לאן שאני נמצא.

שאלה: לפני שאני רודף אחרי שלמות..

אליעד: אל תרדוף אחרי שלמות, ובכלל אל תכיר במושג הזה. המטרה פה זה לנסות להבין, אם בסוף תבין שאין שלמות ותפסיק לחפש אותה, אז ממילא תפסיק לחפש את השלמות. אם אתה חושב שיש שלמות, והגעת אליה, אז בסוף תפסיק לחפש את השלמות. אז הגעת לאותו המצב. המטרה היא לא להגיע לשלמות, אלא המטרה היא שתפסיק לחפש את השלמות.

שאלה: הרגע הבנתי, ואני שואל את עצמי, מה אני עושה כאן?

אליעד: נגיד שאתה לא עושה כאן, אבל מה אתה עושה שם? הרי אם הכל מושלם, אז הכל מושלם.

שאלה: אני מבין שהשלמות זה כאן ועכשיו.

אליעד: האם אתה מבין את זה בשלמות? מבחינתך לא משנה מה קורה לך, אתה מבחינתך חוויה של שלמות?

שאלה: החוסר שלמות זאת השלמות.

אליעד: אם אתה בחוויה הזאת, אז נשאר לך לשכנע את האחרים. עכשיו תבחן את עצמך, אם הכל מושלם, לך לאנשים מדוכאים ותנסה להסביר להם שהמצב שלהם הכי מושלם, אם תצליח אז סימן שהגעת, אם תיפול למטה, סימן שעדיין לא הגעת.

שאלה: ואם זה לא הרצון שלי?

אליעד: אז אל תעשה את זה, יש לך בחירה.

שאלה: עזרת לי בזה שיצאתי מהטוב והרע. אבל אני אומר לעצמי, כאשר אני שוב מחפש את השלמות, אני חוזר שוב למקום של הטוב והרע. עכשיו טוב לי, אז אני אומר לעצמי, לך תעשה מה שבא לך.

אליעד: אני מסכים איתך, זאת בעיה רצינית, כאשר אני אומר לך, תגיע לשם, למעשה אני אומר לך, כרגע אתה לא נמצא שם. אבל השאלה הנשאלת היא, האם אתה כבר בשלמות?

שאלה: אני אומר שהשלמות היא אי השלמות.

אליעד: מה זה אומר, הרי זה הפוך. האם אתה חווה את זה? כאשר אדם רואה טלוויזיה, וכאשר יש פרסומות הוא מעביר לערוץ אחר, למה הוא מעביר לערוץ אחר? כי הוא לא חווה שלמות בפרסומות. השאלה היא מה אתה חווה כאשר אתה מעביר לערוץ אחר?

שאלה: את האי שלמות, שזה השלמות עצמה.

אליעד: ברמה הפילוסופית זה השלמות עצמה, אבל השאלה היא מה אתה חווה? אם האי שלמות היא שלמות, אז למה אתה מנסה לשנות? לדוגמה, כאשר אתה רעב, האם אתה חווה שלמות? לא, אבל אתה אומר שגם האי שלמות זה שלמות, נכון? אתה אומר להיות רעב זה אי השלמות, אבל זה גם שלמות, אז למה אתה הולך לאכול, אם זה שלמות?

בחוויה שלך כאשר אתה הולך לאכול, האם אתה חושב שלהיות רעב זה מושלם?

שאלה: עדיף להיות באי שלמות, כי זה היה הרצון שלי.

אליעד: אני שואל שאלה בסיסית, כאשר אתה רעב, ואתה הולך לאכול, האם זה מתוך ההרגשה...
בנקאות טועה שכל טועה בנקים לאכול דאגות מדברים עלי חתול לא להפסיק שואל שאלות חיסרון אולי השכל טועה אמונה אמונה או שכל אמונות האם הגעת לשלמות האם יש שלמות הגעת לשלמות השכל השכל טועה השלמות חיסרון חיסרון או שלמות חיפוש חיפוש השלמות חיפוש שלמות חסרונות טועה שכל שכל או אמונה שכל טועה שלמות
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם
שכל כמגבלה, חוכמה או טיפשות, אין שכל אין דאגות, יותר שכל יותר טוב, יותר שכל יותר רע, טיפשות טובה, טיפשות רעה, סיפורי מעשיות, מעשה מחכם ותם, יוסיף דעת יוסיף מכאוב, מעשה בחכם ותם האם שכל הופך את החיים לטובים יותר או גרועים יותר? אליעד כהן מציג בשיחה את השאלה המורכבת: האם עדיף לאדם שיהיה לו יותר שכל או פחות שכל? בתחילה, נדמה שהתשובה ברורה ופשוטה - הרי יותר שכל מאפשר לראות יותר אפשרויות, לחשוב מהר יותר ולפתור בעיות רבות יותר. לדוגמה, אם שני אנשים משחקים שחמט, מי שיש לו שכל מפותח יותר יוכל לראות מהלכים רבים קדימה ולכן הוא יוכל לנצח. או במקרה של שני אנשים שמתחרים אחד נגד השני בדו - קרב, מי שרואה את העתיד הרחוק יותר בזכות שכלו, יהיה בעמדה טובה יותר לנצח. אך אליעד מסביר כי אף שהשכל נראה כמועיל, הוא בו - זמנית גם מגבלה קשה. הוא מדגים זאת דרך האנלוגיה של מכונית שנוסעת ב - ... להתרסק. לעומת זאת, מכונית איטית אמנם לא תתרסק, אך היא גם לא תגיע רחוק. כלומר, ככל שיש לך יותר שכל, כך אתה רואה יותר בעיות, יותר דאגות ויותר סיבות לסבל. לדוגמה, אדם יכול להיות עצוב בגלל שהוא מרוויח מעט כסף, אך למעשה, הסיבה לעצב היא השכל שלו, שמעריך את הכסף כדבר טוב וחוסר בכסף כדבר רע. ללא שכל, האדם לא היה סובל כלל כי לא היה מבין כלל שיש בעיה. האם שכל הוא באמת יתרון? אליעד מביא דוגמאות נוספות: אדם ללא שכל ניתן לרמות בקלות, אך הוא לא ירגיש מרומה כי אין לו את היכולת להבין שנעשה לו עוול. מנגד, אדם בעל שכל יבחין מיד ברמאות ויסבול ממנה. זו דוגמה לכך ששכל, על אף יתרונותיו הברורים, גם יוצר מגבלות קשות שלא ניתן להימלט מהן בקלות. אליעד משתמש בדוגמה נוספת, קשה וכואבת יותר, של בחורה שנאנסה או של אדם שמרגיש שהוא לא נראה טוב. הוא מסביר שהסבל שלה נובע מהשכל שלה שמבין שמשהו לא טוב קרה לה או שהמראה שלה אינו אידיאלי. אילו לא היה לה שכל, היא לא הייתה מסוגלת להבין את משמעות הדבר ולכן לא הייתה סובלת כלל. האם אפשר לשלוט בשכל ולהשתמש בו כרצונך? הפתרון שאליעד מציע הוא להגיע למצב שבו אתה חכם יותר מהשכל שלך. המשמעות של להיות חכם יותר מהשכל שלך היא להצליח לשלוט בשכל במקום שהשכל ישלוט בך. כשהשכל מציג בעיה או מגבלה, תוכל לבחור אם להקשיב לו או להתעלם ממנו. אליעד מתאר את המצב האידיאלי ככזה שבו השכל לא כופה את עצמו אלא נמצא בשליטתך. כשאתה רוצה להקשיב לשכל, אתה מקשיב, וכשאתה רוצה להטיל ספק בשכל, אתה עושה זאת. כך השכל הופך לכלי שניתן להשתמש בו בצורה אפקטיבית מבלי להפוך לעבד שלו. מה ניתן ללמוד מסיפור מעשה מחכם ותם של ... ממנה יין, אך כשמקבל מים הוא נהנה ואומר: איזה יין טוב!. הוא מצליח ליהנות מכל דבר, כיוון שאין לו שכל שיאמר לו שזה לא מה שהוא ביקש. הנקודה שאליעד מדגיש דרך הסיפור היא שכאשר לאדם יש שכל, הוא לא יכול ליהנות מדברים מסוימים משום שהשכל מגדיר עבורו מה טוב ומה רע. האדם התם, שאין לו שכל מפותח, יכול להיות מרוצה מכל מצב. מנגד, האדם החכם כלוא במגבלות השכל ולכן אינו יכול להיות מאושר באותה מידה. מהו הפתרון הסופי שאליעד מציע ביחס לשכל? אליעד כהן מסכם כי הפתרון האמיתי והסופי הוא לא להיות לגמרי חסר שכל וגם לא להיצמד לשכל באופן מוחלט, אלא להיות במצב שבו ניתן לשחק עם השכל לפי הצורך. להיות מסוגל לומר בכל עת: אני לא יודע שום דבר, ועם זאת, להיות מסוגל להשתמש בשכל בעת הצורך ולראות מציאות מורכבת ורחבה. לדברי אליעד, האדם שיצליח להגיע למצב כזה יהיה האדם המאושר באמת, כי הוא לא יהיה מוגבל על ידי השכל וגם לא מוגבל על ידי חוסר השכל. זוהי נקודת האיזון, שבה אתה יכול להחליט בכל רגע נתון כמה שכל ...
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר?
השכל של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, להיכן הדרך מובילה, השיטה של אליעד כהן, שכל אנושי, שכל על אנושי, דבר והיפוכו, למה התכוון המשורר? מה המהות של שיטת אליעד כהן? אליעד כהן מציג גישה פילוסופית שמאתגרת ... של תפיסות מחשבה ומציאות. אליעד מסביר את רעיונותיו בצורה לא שגרתית, תוך שהוא מציין שהמטרה המרכזית שלו איננה להציג שכל או תפיסה חדשה, אלא להראות שכל תפיסה קיימת אינה נכונה, כלומר, לא נכונה באופן מוחלט. הוא לא מציע שכל אחר או תפיסה נכונה, אלא מבקש לשלול את כל התפיסות המוגדרות ולומר שהן כוללות בתוכן את ההפך שלהן. האם אליעד כהן מחליף שכל בשכל אחר? נראה כי ישנה טענה נפוצה שלפיה אליעד כהן משנה את האופן שבו אדם חושב, כלומר, מחליף שכל בשכל אחר. אליעד מבהיר בצורה ברורה כי הוא לא מחליף שכל בשכל אחר, אלא מחליף שכל באין שכל. לדבריו, הוא אינו מציע מערכת חדשה של מחשבה או תשובה ברורה לשאלות הקיימות, אלא מראה שאין תשובה אחת נכונה ... מבין את דבריו, הוא מבין שהוא בעצם מדבר על דבר שאין לו הגדרה מוחלטת וכוללת. מה ההבדל בין המרת שכל לשכל לבין המרת שכל לאין שכל? אליעד מציין שהשיטה שלו אינה מחליפה תפיסות אחת באחרת, אלא מבהירה שכל תפיסה או שכל שנראית נכונה מכילה בתוכה את ההפך שלה. הוא מציע לא להבין את דבריו דרך פריזמות של כן ולא, טוב ורע, אלא להכיר בכך שכל תפיסה כזו היא בהכרח מוגבלת. החידוש הגדול של אליעד הוא לא בהבנה של דבר מסוים, אלא בהבנה שאין אפשרות ... את המשמעות האמיתית מאחורי דבריו יקבל סחרחורת, כי אין כאן תשובה ברורה או מערכת מחשבה מקובלת. הוא לא מציע שכל חלופי אלא שואל את השאלות שיביאו את האדם למצב של חוסר וודאות. האם השיטה של אליעד כהן היא סוג ... וכל עקרון שמוצג כהגדרה סופית או תשובה נכונה הוא שקר. הוא מדגיש שזו לא רק עמדה שלו אלא עמדה שכל אחד שאומר דבר מה מוגדר מציב את עצמו מול סתירה פנימית. אליעד טוען שאין דבר נכון או שקר מוחלט, אלא יש רק תפיסות שהן נכונות בתנאים מסוימים. כדי להבין את השיטה, יש להכיר בכך שכל תשובה שהיא מוגדרת מראש, מתמודדת עם חוסר אפשרות להבין את המהות האמיתית. מדוע אליעד כהן אומר שגם דבריו שלו ... לקבוע בצורה חד משמעית. מה כותב אליעד כהן בספרו על שקר? כבר בפרק הראשון של ספרו, אליעד כהן מציין שכל דבר שהוא אומר הוא שקר, ואף ההיפך ממנו הוא שקר. את הרעיון הזה הוא מציג מראש לכל מי שמעוניין ... השקר של דבריו לשקר שבני אדם אחרים מבצעים, אך מוסיף כי לפחות הוא מודע לכך. השיטה של אליעד כהן שכל אנושי ושכל על - אנושי האם אפשר לתפוס את האמת? מה הכוונה דבר והיפוכו? לאן מובילה הדרך של אליעד כהן? האם אליעד כהן מחליף שכל בשכל אחר? ישנה טענה שאליעד כהן מחליף שכל אחד בשכל אחר, כלומר, משנה את האופן שבו אדם חושב מתפיסה אחת לתפיסה אחרת. אליעד מסביר שהרעיון הזה לא נכון לחלוטין. לדבריו, הוא אינו ממיר שכל בשכל, אלא ממיר שכל באין שכל. אליעד טוען שהמטרה שלו אינה לתת תפיסה חדשה שתהיה האמת, אלא להראות לאדם שאין תפיסה נכונה אחת. מה ההבדל בין המרת שכל לשכל לבין המרת שכל לאין שכל? אליעד מדגיש שאם אדם חושב שהוא מחליף שכל אחד בשכל אחר, הוא לא הבין כלל את הנאמר. בפועל, הוא אינו מציע תפיסה או שכל חלופי מוגדר וברור, אלא שולל ...
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל?
אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל? וכאן נבאר את עניין הקשר שיש בין השכל וחוסר השכל, לבין האושר וחוסר האושר. ונתחיל מהסוף, והסוף הוא שיש בעולם שלנו שני כוחות. והכוח הראשון הוא השכל והכוח השני הוא העדר השכל / חוסר השכל / אין שכל. ושני הכוחות האלו מתקיימים זה לצד זה במציאות שלנו. כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את הכל, את השכל ואת חוסר השכל. ובתוך השכל עצמו יש דרגות שונות ובתוך חוסר השכל עצמו, גם בו יש דרגות שונות. וכאשר אנחנו אומרים חוסר שכל, אין הכוונה למה שנקרא אצל האדם חוסר שכל. כי מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, הוא בעצם שכל בעוצמה נמוכה. ומה שנקרא אצל האדם שכל גדול, הוא בעצם שכל בעוצמה גבוהה. כי יש דרגות של שכל. ורוב בני האדם בעולם נמצאים סביב דרגת הממוצע של השכל. ובני האדם הנורמאליים והרגילים של המציאות, הם אלו שרמת השכל שלהם היא ממוצעת. ומי שדרגת ועוצמת השכל שלו גדולה יותר, הוא נחשב לגאון ולחכם גדול. ומי שעוצמת השכל שלו נמוכה, הוא נחשב לטיפש ולמשוגע. כי השיגעון והחוכמה, הם רק ביחס לממוצע. כי אם רוב העולם היו חושבים ... המשוגעים, היו החכמים האמיתיים. וגם להפך, אם כולם היו חושבים כמו הגאונים, הרי שגם הנורמאליים היו נחשבים למשוגעים. כך שכל מה שנדמה לבני אדם לחוכמה או לשיגעון, זה הכל רק מחמת הכמות של המשוגעים / חכמים שחושבים את אותו השכל / שיגעון. וככל שכמות המשוגעים שחושבת את אותו הדבר גדלה, כך השיגעון הופך להיות נורמאלי יותר. ומי שהוא משוגע יותר, הוא הופך להיות חכם יותר. ואם הוא משוגע פחות, אז הוא נחשב לחכם פחות. כך, שכל מושג השכל החוכמה והטיפשות והשיגעון, הוא לחלוטין רק באופן יחסי בלבד, אך הוא לא בהכרח משקף את האמת של המציאות. כי מצד האמת אולי בדיוק ההפך הוא הנכון, ואולי דווקא המשוגע צודק וכולי... ובכל מקרה כל בני האדם בעולם משתמשים בשכל שלהם. וגם המשוגע הגדול ביותר, גם הוא משתמש בשכל שלו. כי גם למשוגע יש את צורת החשיבה שלו. והמשוגע הוא לא משוגע בכל התחומים, אלא הוא משוגע דווקא בדבר מסוים. משום שהוא משתמש בשכל שלו. ויש נקודת שכל אחת בכל בני האדם בעולם שכולם מסכימים עליה, והיא שהמציאות קיימת. כי גם המשוגע הגדול ביותר בעולם, גם הוא חושב שהמציאות קיימת. ויש עוד נקודת שכל נוספת שגם עליה מסכימים כל בני האדם בעולם, והיא שהם עצמם קיימים. כי גם המשוגע הגדול ביותר בעולם, גם ... לא היה מרגיש אם האש הייתה שורפת אותו וכיוב. וכל הידיעות של האדם גם של המשוגע, כולן מבוססות על השכל של האדם שיודע שהוא עצמו ושהמציאות קיימים. כך שכל אחד בעולם גם המשוגע הכי גדול, כולם משתמשים בשכל של עצמם. וההבדל היחיד בין המשוגע הגדול ביותר לחכם הגדול ביותר, הוא רק כמות ועוצמת השימוש בשכל האנושי. אבל יש גם חוסר שכל / העדר שכל / אין שכל. וחוסר השכל הוא לא מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, אלא הוא חוסר שכל אמיתי בשלמות. דהיינו, סוג שכל ...
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר?
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר?
שכל ואושר - אין שכל אין דאגות - מה הקשר בין שכל לבין אושר? מה הקשר בין שכל לבין אושר? אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית, מהו הקשר בין השכל לבין האושר, תוך שימוש במשפט המוכר אין שכל אין דאגות. משפט זה, לדברי אליעד כהן, נחשב לאחד המשפטים המפורסמים ביותר בעולם, והוא מכיל חלק מסוים של אמת לצד חלק מסוים של שקר. ההיגיון הפשוט אומר שמי שאין לו שכל, כמו ילד קטן או אדם משוגע, יש לו פחות דאגות משום שהוא פחות מודע למציאות סביבו. עם זאת, הוא ... מדובר בטרדות שונות מאלו של האדם הרגיל. היצור היחיד שאין לו טרדות כלל הוא אבן, פשוט משום שאין לה שכל כלל. האם באמת מי שאין לו שכל הוא מאושר? למרות שלמי שאין לו שכל יש פחות דאגות מסוימות, אליעד מסביר שלא השכל הוא הגורם לאושר או לסבל, אלא המאבק והקונפליקט בין השכל לבין חוסר השכל. כלומר, האושר האמיתי יכול להתקיים בשני מצבי קיצון בלבד: או במצב של חוסר שכל מוחלט, שבו האדם אינו מסוגל להבדיל בין טוב לרע כלל ולכן לא יכול לסבול, או במצב שבו האדם מבין ... טוב באותה מידה. מדוע נוצרת תחושת סבל אצל האדם? תחושת הסבל, על פי אליעד כהן, נוצרת כאשר לאדם יש שכל חלקי. כאשר האדם מסוגל להבחין בין טוב לרע, הוא מתחיל לרצות לשנות את המציאות, לשפר אותה, מה שיוצר סכסוך ... לכן, הסבל האמיתי מגיע מהניסיון של האדם להבין את המציאות באופן חלקי, ולא במלואה. כיצד לנקוט עמדה ברורה בנוגע לשכל? אליעד כהן מדגיש שעל האדם לנקוט עמדה ברורה ולא לזגזג בין שני קצוות הסקאלה: או שהוא בוחר להבין את ... אמיתית. לכן, מי שרוצה שלמות אמיתית חייב לבחור עמדה חד - משמעית וללכת איתה עד הסוף. האם כדאי להשתמש בשכל או לא? לסיכום, אליעד כהן מבהיר שהאושר אינו תלוי בשאלה אם יש לאדם שכל או אין לו שכל. אם האדם מחליט לא להשתמש בשכל, אסור לו לדאוג כלל משום דבר, לא לעתיד ולא לעבר, והוא צריך לחיות את חייו בלי שאלות ובלי דאגות. אם הוא מחליט להשתמש בשכל, עליו להשתמש בו עד הסוף, ולהבין את משמעות החיים והמציאות במלואה. אסור לאדם להישאר באמצע, כיוון שזה בדיוק מה שגורם לסבל. אליעד כהן מדגיש את החשיבות של הכנות העצמית ושל נקיטת עמדה ברורה ביחס לשימוש בשכל. או שהאדם בוחר ללכת עם השכל עד הסוף, או שהוא מחליט לוותר עליו לגמרי. רק בצורה כזאת, הוא יכול להגיע לתחושת אושר אמיתית ולחיים שלמים ללא סבל מיותר. אין שכל אין דאגות? איך להיות מאושר באמת? למה אני סובל? איך להתמודד עם חרדות? מהי שלמות פנימית? להבין את המציאות או לוותר? הקשר שבין השכל לבין האושר. האם אין שכל אין דאגות? מהי האמת? ועוד. נדבר כאן על הקשר שיש בין שכל לבין אושר, מה הקשר שבין שכל לבין אושר? אחד המשפטים הגדולים בעולם, אין שכל אין דאגות ואחד השקרים הגדולים בעולם שיש בו מן האמת, שלמי שאין שכל אין לו דאגות. ויש קשר בין שכל ואושר. בדיוק כמו שיש קשר לבין אושר ואין שכל. ולא בזה תלוי האושר לא משנה אם יש או אין לך שכל, האושר תלוי בשילוב של השכל וחוסר השכל, מה זאת אומרת? שאם לאדם לא יהיה שכל בכלל ואם לאדם יהיה שכל בשלמות, הוא יהיה מאושר באמת. ומי שיסתכל באמת, גם להכי משוגע וגם להומלס יש טרדות. ולמי אין בכלל טרדות, לאבן. ולמה אין לאבן טרדות? כי היא אין לה שכל בכלל. ומהצד השני למציאות אין שום טרדות, המציאות כמציאות אינה מוטרדת ממשהו. והאושר אינו או יש שכל או לא, אלא שהסבל של האדם הוא בגלל התגוששות השכל ואין שכל. ומי שיתבונן, למי שאין שכל בכלל, הוא מאושר, כי הוא לא מבין. ואם היה מבין את המציאות בשלמות, גם ...
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
2 סוגים של לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה
... לא משנה, 2 סוגים של אושר, 2 סוגים של מורים רוחניים, 2 סוגים של הארה רוחנית, לא משנה עם שכל, לא משנה בלי שכל, מדיטציה, שום דבר לא משנה, עם שכל או בלי שכל, משנה או לא משנה מהם שני הסוגים של לא משנה? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מתאר שני סוגים שונים של ... המילים הללו, כי ייתכן שהוא אומר זאת מתוך עייפות או חוסר רצון להתעמק, או אולי מתוך הבנה רגשית או שכלית. יש שני סוגים של לא משנה שיכולים להופיע: לא משנה מתוך שכל - כאשר אדם מבין שכלית שזה לא משנה. לדוגמה, אדם יכול להגיע למסקנה כי לא משנה אם הוא יבחר כוס מים רגילה או כוס תפוזים. מבחינת התפיסה השכלית, כל הבחירות שוות ואין סיבה להעדיף אחת על פני השנייה. לא משנה מתוך אין שכל - כאשר אדם לא עוסק בשיקול דעת רציונלי, אלא פשוט אומר לא משנה מבלי להפעיל שכל או הבנה אמיתית. הוא נמצא במצב של אובדן ענווה או חוסר יכולת להתמודד עם בחירות קיומיות. אליעד משווה את שני הסוגים הללו ומסביר כיצד כל אחד מהם משפיע על תפיסת החיים. הוא טוען שלא משנה מתוך שכל הוא הבנה עמוקה ומודעת שאין באמת הבדל בין האפשרויות, בעוד שלא משנה מתוך אין שכל נובע ממקום של חוסר מודעות או בריחה מהתמודדות עם המציאות. מהי השפעת השכל על תחושת האושר? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין שני סוגים של אושר שהם תוצאה ישירה של השפעת השכל על תפיסת החיים: אושר שנובע מהשכל - כאשר אדם מתבונן בחיים בצורה רציונלית ומבין שהרבה מהדברים שהוא רואה כבעיות אינם באמת מהותיים או חשובים. אושר זה מתפשט מתוך הבנה שכלית שמה שנראה כקושי או אתגר הוא למעשה חסר ערך אמיתי בטווח הארוך. אושר שנובע מהחוויות הרגשיות - כאשר האושר נובע מתוך התחושות האישיות של האדם, שלא בהכרח מבוססות על השכל. אדם זה לא רואה את העולם באור רציונלי, אלא הוא חי את הרגע, ומתוך תחושות פנימיות משיג את האושר. ... של בני אדם לשאוף להגיע לאחד מהם, תלוי במצב הרוח או בתפיסת עולמם. האם ניתן להגיע לאושר אמיתי בלי שכל? אליעד כהן מדבר גם על השאלה האם אפשר להגיע לאושר אמיתי אם לא מפעילים את השכל. הוא מציין כי קיימת הבחנה בין שני סוגי אושר: האחד המתבסס על השכל וההבנה, והשני המתבסס על רגשות ותחושות רגעיות. בעוד שהאושר של השכל מספק תחושת יציבות וביטחון, אושר שנובע מהרגשות עשוי להיות לא יציב, אלא תלוי בגורמים חיצוניים. האם אפשר לפתח אושר ... סוגים של אושר יכולים להתקיים בו זמנית? אליעד מציין כי לא תמיד אפשר להיות בו זמנית במצב של אושר שכלי ואושר רגשי. כל סוג אושר דורש התמקדות שונה במציאות: כאשר אדם עוסק בהבנה שכלית של מהות החיים, הוא משחרר את עצמו מהרבה מהדאגות הפנימיות. מצד שני, כאשר אדם פועל מתוך רגשותיו, הוא עשוי ... הדרך בה אנו תופסים את האושר וההארה הרוחנית. הוא מדבר על שני סוגים של מורים רוחניים: מורה רוחני עם שכל - המורה הזה מבוסס על עקרונות רציונליים ומסביר את הדרך לשחרור פנימי באמצעות שיקול דעת והבנה שכלית. הוא מדגיש את החשיבות של להפעיל את השכל ולהבין שהדברים אינם חשובים ברובם. מורה רוחני ללא שכל - מורה זה מציין שמעל השכל יש מקום של הכל שווה, ושהאדם צריך פשוט להיות במצב של קבלה מוחלטת של כל מה שיש. מהם שני סוגים של לא משנה? מהי השפעת השכל על תחושת האושר? האם ניתן להגיע לאושר אמיתי בלי שכל? האם אפשר לפתח אושר מתוך מדיטציה? האם שני סוגים של אושר יכולים להתקיים בו זמנית? מה הקשר בין סוגי ... מאחורי המילים הללו. ייתכן שהוא אומר זאת מתוך עייפות או חוסר רצון להתעמק, או אולי מתוך הבנה רגשית או שכלית. אליעד מציין שיכולים להיות שני סוגים שונים של לא משנה: 1. לא משנה מתוך שכל - כאשר אדם מבין שכלית שזה לא משנה. לדוגמה, אדם יכול להגיע למסקנה כי לא משנה אם הוא יבחר כוס מים רגילה או כוס תפוזים. מבחינת התפיסה השכלית, כל הבחירות הן שוות ואין סיבה להעדיף אחת על פני השנייה. 2. לא משנה מתוך אין שכל - כאן מדובר במצב שבו אדם לא עוסק בשיקול דעת רציונלי, אלא פשוט אומר לא משנה מבלי להפעיל שכל או הבנה אמיתית. הוא נמצא במצב של אובדן ענווה או חוסר יכולת להתמודד עם בחירות קיומיות. אליעד משווה את שני הסוגים הללו ומסביר כיצד כל אחד מהם משפיע על תפיסת החיים. הוא טוען שלא משנה מתוך שכל הוא הבנה עמוקה ומודעת שאין באמת הבדל בין האפשרויות, בעוד שלא משנה מתוך אין שכל נובע ממקום של חוסר מודעות או בריחה מהתמודדות עם המציאות. מהי השפעת השכל על תחושת האושר? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין שני סוגים של אושר, שהם תוצאה ישירה של השפעת השכל על תפיסת החיים: 1. אושר שנובע מהשכל - כאשר אדם מתבונן בחיים בצורה רציונלית ומבין שהרבה מהדברים שהוא רואה כבעיות אינם באמת מהותיים או חשובים. אושר ...
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל
שכל או אין שכל, להיות אלוהים בלי שכל ועם שכל, חוויית האחדות בלי השכל ועם השכל האם ניתן לחוות את אלוהים באמצעות השכל ובלעדיו? אליעד כהן מסביר את השאלה האם אפשר לחוות את אלוהים עם השכל או דווקא בלי שכל, ומה המשמעויות המעשיות של חוויה כזו בחיי היום - יום. אליעד מדגיש שהשאלה מתחילה בעצם ביכולת לחוות את המציאות כאלוהים, או כחוויה מוחלטת של אחדות, לא דרך השכל - אלא מעבר לו. לפי אליעד, האדם חושב באופן טבעי באמצעות שכל והיגיון, כי ביומיום חייבים להשתמש בשכל כדי לתפקד. לדוגמה, כאשר אדם הולך ברחוב ורואה רכב שמתקרב אליו, הוא זז הצידה באופן שכלי והגיוני כדי לא להיפגע. במקרה זה השימוש בשכל הוא הכרחי, כי בלעדיו לא ניתן להתקיים בעולם בצורה תקינה ובטוחה. עם זאת, אליעד מסביר שיש חוויה אפשרית אחרת של המציאות, חוויה ללא שכל. אבל הוא גם מבהיר שלחוות את אלוהים ללא שכל בלבד זה לא אפשרי בפועל, כיוון שהאדם כל הזמן מתנהל בעולם החומרי, שיש בו סכנות ומצבים שדורשים התייחסות שכלית. אם אדם יחווה אך ורק חוויה רוחנית עמוקה בלי שכל, הוא לא יוכל להתנהל במציאות החיצונית. לדוגמה, הוא נותן דוגמה פשוטה שאדם יכול להגיע לחוויה של אחדות, או לראות ... אבל ברגע שהוא יוצא מהמדיטציה וחוזר לרחוב, הוא פוגש מציאות של אנשים, תנועה ומכשולים שהוא חייב להתמודד איתם באמצעות השכל. לכן אליעד טוען שהחוויה של אלוהים ללא שכל לא יכולה להיות חוויה קבועה או מעשית בחיי האדם. איך השכל יכול להוביל לחוויית אלוהים? אליעד כהן מציין שגם אם החוויה המוחלטת של אלוהים היא מעבר לשכל, הדרך הפרקטית להגיע לחוויה הזו היא דווקא דרך השכל עצמו. הוא מסביר שהחוויה העמוקה של אלוהים או של אחדות מוחלטת מושגת כאשר האדם מגיע להבנה שכלית עמוקה וברורה כל כך, עד שההבנה עצמה שוברת את הגבול של עצמה, ומובילה את האדם לחוויה ישירה של המציאות ללא שום מגבלות. אליעד נותן דוגמאות לכך ואומר שכל ניסיון לחוות את אלוהים דרך טכניקות כמו מדיטציה, סמים, או מצבים של שיגעון, לא באמת יביא לחוויית האחדות הזו ... אין כלל מודעות נפרדת של האדם לעצמו - הוא פשוט הופך להיות החוויה עצמה. מה הבעיה בחוויות על - שכליות זמניות? אליעד מסביר שחוויות זמניות של אחדות או של אלוהים דרך טכניקות שונות, כגון מדיטציה או סמים, אינן פתרון ... שמה שהוא מציע הוא לא ניסיון לברוח או לאבד את השפיות בכוונה תחילה. הוא מתאר את הדרך שלו כהבנה שכלית מלאה של המציאות, הבנה שנכנסת כל כך לעומק, עד שהאדם מבין באופן מוחלט וחד - משמעי שהכל אחד. לדבריו, ... באמת להשתחרר מהמודעות העצמית הנפרדת, ולחוות את המציאות בצורה שלמה וקבועה, ללא צורך בחזרה למציאות הרגילה. מדוע חשוב לשלב שכליות ורוחניות יחד? אליעד מדגיש שחשוב לשלב את ההבנה השכלית יחד עם חוויית האחדות הרוחנית. הוא אומר שאם האדם ינסה רק דרך אחת - למשל, ינסה להתמקד רק ברוחניות ללא שכל, או רק בשכל ללא רוחניות - הוא לא יגיע לתוצאה הרצויה. אליעד מציג את הגישה שלו כהזמנה להתנסות ולהבנה מעמיקה, המבוססת על שכליות ברורה מאוד, שמטרתה להביא את האדם לתפיסה עמוקה עד כדי חוויה מוחלטת של אלוהים. כלומר, לדעתו, החיבור המושלם והיציב בין שכל לרוחניות הוא המפתח להגיע לחוויה יציבה ומתמדת של אחדות ואלוהים. בסיכום, אליעד כהן מסביר שהדרך לחוות את אלוהים היא לא רק דרך ויתור על השכל, אלא דווקא דרך שימוש בו ככלי להבין את המציאות באופן כל כך מעמיק, עד שהאדם עובר דרכו ומגיע למקום שבו השכל והחוויה מתאחדים באופן מושלם. האם אפשר לחוות את אלוהים בלי שכל? איך לחוות אחדות מוחלטת? מהי חוויית האחדות לפי אליעד כהן? האם מדיטציה מובילה לחוויית אלוהים? מה הקשר בין שכל ורוחניות? האם ניתן לחיות ללא שכל? איך השכל מוביל לחוויית אלוהים?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? אליעד כהן עוסק בשאלות פילוסופיות על הקשר בין אמונה ושכל, תוך שהוא מסביר את המורכבות של ההשפעה הפנימית של כל אחד מהם. הוא מציין כי למרות שהאמונה וההיגיון נראים ... ההגעה לאמת המוחלטת פירושה מצב שבו אין הבדל בין שום דבר לדבר אחר - ואין עוד הבחנה בין אמונה לשכל, ודאות וספק. האם שכל הוא סוג של אמונה? אליעד מציין כי שכל ואמונה אינם שונים במהותם אלא במינוח בלבד. למעשה, השכל הוא אמונה מאוד מגובשת, בעוד שאמונה היא שכל לא מגובש או לא חזק דיו. הכל תלוי במידת הביטחון שיש לנו במשהו - כשאנחנו בטוחים במשהו מאוד, אנו נקרא לזה שכל, וכשאנחנו לא בטוחים בו, זה נקרא אמונה. בשני המקרים, מדובר בבחירה שמבצע המוח. האם אמונה משחררת או כובלת? לפי ... וללא שום מקום לאפשרות הנגדית. רק ככה תוכל להגיע לאמת המוחלטת, שמרגע הגעת אליה, לא תבחין יותר בהבדלים בין שכל לאמונה, ודאות לספק. האם להאמין זה להטיל ספק? שכל ואמונה לפי אליעד כהן מהי אמונה שלמה? איך להטיל ספק עד הסוף? האם היגיון הוא אמונה? מהי הדרך לאמת מוחלטת? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? בשיחה זו, אליעד כהן עוסק לעומק בשאלות של שכל מול אמונה, היגיון מול ספק, ומסביר מדוע למרות שלכאורה להאמין ולהטיל ספק נראים כשני הפכים, בפועל הם יכולים להיות ... שבו הוא אינו מבחין עוד בשום הבדל בין שום דבר לדבר אחר, וזו האמת המוחלטת שאליה ניתן להגיע. האם שכל הוא סוג של אמונה? אליעד מראה ששכל ואמונה אינם שונים במהותם אלא רק במינוח. שכל הוא למעשה אמונה חזקה, ואמונה היא למעשה שכל חלש או לא מגובש. ניתן להחליף בין המונחים אמונה והיגיון, מבלי לשנות את המהות של מה שאנו אומרים. הדבר ... זאת באופן מלא ובלי השארת שום מקום לאפשרות הנגדית. רק כך תוכל להגיע אל האמת המוחלטת, שאינה מבדילה בין שכל לאמונה ובין ודאות לספק. האם להאמין זה להטיל ספק? שכל ואמונה לפי אליעד כהן מהי אמונה שלמה? איך להטיל ספק עד הסוף? האם היגיון הוא אמונה? מהי הדרך לאמת ...
ליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית
ליהנות מכל רגע, איך ליהנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית
... ההנאה הישירה מהפעולה עצמה. הדרך השנייה היא למצוא בתוך הפעולה חוויה של הנאה ישירה, וזה תלוי במידה רבה בשימוש בשכל ובחשיבה יצירתית. כל פעולה יכולה לגרום לך להרגיש או תחושת יש (קיום, חיות) או תחושת אין (חוסר קיום, ריקנות). ככל שיש יותר שכל, כך התחושה שלך יותר יש, וככל שיש פחות שכל או יותר מדי שכל, התחושה הופכת לאין. לדוגמה, פעולה כמו לשפשף את הרצפה היא לכאורה משעממת מכיוון שאין בה שכל, והמחשבה שמלווה את הפעולה חוזרת על עצמה שוב ושוב (אני משפשף רצפה). אבל, אם תפעיל את השכל ותתחיל לשאול שאלות יצירתיות כמו למה הלכלוך נמצא דווקא כאן ולא במקום אחר? או למה הצלחת בנויה בצורה הזאת?, תגלה תובנות חדשות, ופתאום הפעולה הופכת למעניינת ומלאת חיות. מה הקשר בין שכל לבין תחושת קיום או שעמום? לפי אליעד, המפתח ליהנות הוא האיזון המדויק בכמות השכל בפעולה שאתה מבצע. כשאין שכל כלל (כמו לשבת סתם ולבהות בקיר) אתה מרגיש כמו מת, חסר חיים לחלוטין, כי אין שום עניין בפעולה. כשיש יותר מדי שכל (כמו להכין שיעורי בית עם ילד שמתנגד ומתווכח), אתה יכול להרגיש תסכול, כי השכל גדול מדי מכדי להכילו בנוחות, והוא הופך לקונפליקט. האידיאל הוא למצוא נקודת איזון, שבה השכל לא גדול מדי ולא קטן מדי, ואז תוכל ליהנות מכל מצב. אם פעולה פשוטה מדי (כמו שטיפת כלים), אפשר ... הדברים באופן בסיסי יותר כדי להפחית את הקונפליקט. איך אפשר ליהנות גם מהחוויה של להיות כלום? כשאינך מצליח למצוא שכל בפעולה, אתה יכול להפיק הנאה מכך שאתה הופך לכלום. כלומר, ליהנות מכך שהאגו והגאווה שלך מתבטלים. לדוגמה, אם אתה נאלץ לשטוף כלים ללא שום שכל, אתה יכול פשוט להתמסר לפעולה, לוותר על תחושת האני, ולהיות כמו רובוט או אבן - בלי רצון, בלי העדפות, ... רוצה לעשות. מצד אחד, להראות לילד איך למצוא עניין בשיעורי הבית, באמצעות שאלות מעוררות מחשבה ויצירתיות שיגרמו לו ליהנות מהשכל שבמשימות. מצד שני, ללמד אותו לקבל גם מצבים שבהם הוא מרגיש אין, כי חלק מההצלחה בחיים היא לדעת לעשות ... שגם בשיחה עם בת הזוג אפשר ליהנות אם משתמשים באותו עיקרון. השיחה יכולה להיות מעניינת אם מפעילים בה מספיק שכל, כמו שאלות והתעניינות אמיתית בפרטים. ואם השיחה פחות מעניינת, אפשר ליהנות מכך שאתה מקבל את המצב, מרפה מאגו, ומתמסר ... ביום - יום? בשורה התחתונה, כדי ליהנות בכל רגע בחיים, אליעד ממליץ על גישה מעשית שמורכבת משני היבטים: להוסיף שכל ועניין לפעולות שנראות משעממות או פשוטות מדי (לשאול שאלות, להיות יצירתי). להוריד שכל מפעולות שנראות מורכבות או מתסכלות מדי (לפשט, לשחרר אגו, להרגיש אין). כך בעצם ניתן תמיד ליהנות מכל מצב, כאשר ... הילד לא רוצה לעשות שיעורי בית? איך ליהנות משיחה עם בת הזוג? איך ליהנות מפעולות משעממות? מה הקשר בין שכל לבין הנאה? למה אני משתעמם כל כך מהר? שאלה: איך אפשר ליהנות מכל רגע - בעבודות הבית, בשיעורי בית ... מה גורם לדבר להרגיש שהוא ישנו? הנפרדות שלו. מה גורם לדבר להרגיש שהוא איננו? האחדות שלו. ככול שיש יותר שכל בדבר, אתה מרגיש יותר יש. זה כאילו יותר חי עבורך. וככול שיש במחשבה פחות שכל בעיניך, ככול שאתה לא רואה את השכל במחשבה, כך אתה בעצם הופך להיות כלום, אתה מרגיש מת, אין לך חיים, זה סוג של מוות. אבל גם הפוך נכון. לפעמים כאשר יש יותר מדי שכל, זה הופך להיות לא מעניין. כי לפעמים השכל הוא כל כך עמוק שאתה לא מבין אותו, וזה שאתה לא מבין אותו, אז אתה משתעמם ממנו. זה אומר, שלשטוף כלים לא מעניין אותך, כי אין שם שכל, ולגרום לילד להכין שיעורי בית, זה משעמם אותך כי יש שם יותר מדי שכל, יש שם שכל כל כך גדול שאתה לא מבין מה לחשוב, ולכן כבר לא חושב ואז זה משעמם אותך. אך האיזון הוא, להצליח שאת הדבר הקשה להפוך לקל, שזה אומר שלנסות לחשוב איך לגרום לילד להכין שיעורים ובאותו כוח למצוא שכל בשטיפת כלים. כאשר אתה מגדיל את היכולת השכלית שלך, את האין שכל אתה יכול להפוך ליש שכל, כמו שבשטיפת כלים אתה יכול למצוא שכל חדש. ומהלימוד עם הילד אתה יכול להפוך את היש שכל לאין שכל, יש שם שכל מאוד גדול ואתה יכול לצמצם אותו כדי שתוכל להכיל אותו. מה שאני מסביר לך כאן מתאים לכל המצבים בחיים. מה זה אומר? אין שכל זה רע, יותר מדי שכל זה גם רע, אז מה הפיתרון? באמצע ואז תוכל ליהנות מהדבר. אמצע זה המקום שאתה מצליח להבין, שיש שם ... לך מורכב מדי. כול דבר בעולם, יכול לגרום לך להרגיש יש ויכול לגרום לך להרגיש אין. אם יש בו שכל לפי המינון שאתה רוצה, אתה מרגיש יש, ואם אין בו שכל לפי המינון שאתה מרגיש אלא יש בו יותר מדי שכל או פחות מדי שכל, זה גורם לך להרגיש אין. זה כמו שאומרים למות משעמום, כי בגלל השיעמום אתה מרגיש חוסר חיים, מוות. כמו ...
שכל / חוכמה. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי?
שכל / חוכמה. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי? פילוסופיה. לוגיקה. בעיית האינדוקציה. אינדוקציה. דדוקציה. שכל. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? קיימים 2 סוגים של שכל. שכל מוגבל וסופי ושכל אין סופי. השכל של האדם האנושי הוא השכל הסופי. השכל של המציאות ושל האמת האובייקטיבית, הוא השכל האין סופי. מה ההבדל ביניהם? עיקר מהותו של השכל המוגבל, היא חוסר היכולת שלו לראות 2 דברים שונים כדבר אחד. שכל מוגבל רואה בשני הצדדים של המטבע שני ניגודים, במקום לראות בהם מהות אחת. כפי שכבר ביארתי מספר פעמים, מצד ... להסתכל על התמונה המלאה של המציאות = על המהות של המציאות = על המטבע כולו, באותו הרגע האדם מבין שכל הדברים כולם שנראים כשונים זה מזה, הם בכלל דבר אחד. ככל שהשכל של האדם גדול יותר, כך הוא מסוגל להכניס לתוכו את הידיעה הזאת, שהיא שכל ההפכים שיש בעולם, הם בכלל מהות אחת. כאשר יש לאדם שכל אמיתי = רואה את האמת האובייקטיבית = הרצון הופך לשלם = מרגיש טוב באמת = אינו מחפש תכלית / ...
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום
לדעת את שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל בלי שכל את האין שכל, אין ידיעה, אין שכל, ללא ידיעה, לא לדעת כלום איך אפשר לדעת את מה שאינו ניתן לידיעה? אליעד כהן מסביר בהרצאה באופן מפורט כיצד אפשר לדעת משהו שאינו ניתן לידיעה, להבין בשכל את מה שאין בו שכל, ומה המשמעות של לדעת את הכלום. ההרצאה עוסקת בשאלה העמוקה: אם אנחנו מדברים על מצב ללא שכל וללא ידיעה, איך בכל זאת אנו יכולים לדעת או להבין אותו? אליעד מדגיש שהמונח להבין את הכלום הוא רק דימוי, כי ברגע שמשהו ניתן להבנה, הוא כבר אינו כלום. כיצד אפשר להבין את הכלום בעזרת השכל? הבעיה המרכזית שעולה היא הסתירה הפנימית בין הצורך להשתמש בשכל כדי להבין, לבין הרצון להבין משהו שאין בו שכל. אליעד מסביר שאכן אין דרך ישירה להבנה כזו, משום שהבנה מטבעה היא שכלית, ואם אנו מנסים להבין משהו חסר שכל, אנחנו מיד מוסיפים לו שכליות, ובכך מאבדים את המשמעות המקורית שלו. האם באמת אפשר להגיע למקום שאין בו שכל? אליעד מדגיש שהתשובה מורכבת, משום שאכן יש מקום כזה. הוא מציג את התודעה של האדם בצורה מפורטת, המחולקת לשני חלקים: החלק שהוא השכל והתודעה הנוכחית, והחלק שקדם לתודעה - המהות חסרת השכל. למשל, הוא נותן את הדוגמה של שולחן - השולחן הוא שולחן, אבל במהותו העמוקה יותר, לפני שקיבל את המשמעות של שולחן, הוא היה קיים בלי הגדרה שכלית כלל. בדומה לכך, כל אדם הוא בו - זמנית גם תודעה בעלת שכל וגם מהות בסיסית חסרת שכל שקדמה לתודעה. הוא מדגיש שהמצב של אין שכל אינו מצב שבו האדם נמצא ומודע לכך באמצעות שכלו. זהו מצב של הימצאות ללא מודעות שכלית. אליעד מסביר שכאשר אדם נמצא במצב זה, הוא בעצם חוזר למצב הראשוני שלו - מצב לפני המודעות וההגדרות העצמיות, לפני הידיעה של אני ולא אני. איך אדם יודע שהוא נמצא במצב של אין שכל? אליעד מציג שאלה נוספת: איך האדם בכלל יכול לדעת שהוא נמצא במצב של חוסר שכל או חוסר מודעות? התשובה שלו לכך היא שגם המושג לדעת שאתה שם אינו תקף שם, כי לדעת זה שכל, והמצב האמיתי של הימצאות ללא שכל הוא מצב שאין בו את היכולת לדעת או לא לדעת. במצב זה האדם פשוט נמצא ללא הפרדה בין אני ... מגיע לחוויה שבה הוא מרגיש שאין הבדל אמיתי בין האני לבין הלא אני. במצב הזה אין תחושה של הפרדה שכלית, אין מחשבה של אני כאן, וזה שם, אלא יש חוויה של אחדות מלאה, שבה אין שום הבדלה שכלית או הגדרה שמפרידה את האדם מהסביבה או מהמציאות. איך ניתן להתקדם לקראת המצב של חוסר שכל? אליעד מציע תהליך של התבוננות עצמית עמוקה - כאשר האדם מתבונן אל תוך עצמו, הוא עשוי לגלות את הנקודה שבה אין שום הפרדה בין האני שלו לבין כל מה שסביבו. התהליך הזה אינו שכלי, למרות שלעתים משתמשים בשפה שכלית כדי לתאר אותו. זהו תהליך שבו האדם פשוט מגיע למקום שבו לא קיימת השאלה אם הוא יודע או לא ... - ידיעה מוחלטת, חופשית משאלות והגדרות. האם אדם יכול לזכור או לדעת לאחר מכן שהוא היה במצב של חוסר שכל? אליעד מדגיש שבמצב האמיתי של חוסר שכל, אין משמעות לזיכרון או לידיעה. האדם לא יכול לומר לאחר מכן בצורה שכלית ברורה שהוא היה שם, משום שהידיעה עצמה היא שכלית, והמקום האמיתי של חוסר שכל הוא מעבר לשכל, מעבר ליכולת לתאר או לדעת אותו באופן ברור. הוא קיים אך אינו מוגדר על ידי מחשבות או ידיעות כלשהן. ... היתה משמעות למושג האני. לכן, כל עוד האדם חווה את עצמו כקיים בנפרד מהמציאות, הוא נמצא במצב של תודעה שכלית המייצרת הפרדות. כאשר הוא מגיע למצב שאין בו שכל, תחושת האני והפרדתו מהמציאות נעלמות לגמרי. בסיכום, ההרצאה של אליעד כהן מבהירה שבעומק המציאות יש מצב של הימצאות ללא שכל, ללא ידיעה וללא הפרדה. כדי להגיע אליו נדרש תהליך של התבוננות עצמית עמוקה, שבו האדם מתגבר על מגבלות השכל ומגיע למקום שאין בו הגדרות כלל, מצב שהוא פשוט להיות ללא שום מודעות שכלית של קיום או אי - ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שכל, איך לחנך ילדים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להאמין בעצמך? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעביר ביקורת בונה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לנהל את הזמן? איך לפרש חלומות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעריך את עצמך? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשנות תכונות אופי? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בזוגיות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: שכל, איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות מאושר? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע וסבל בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש אמת מוחלטת? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא טיפול נפשי, מאמן מכירות, מאמן משפחתי בתחום שכל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.5625 שניות - עכשיו 04_09_2025 השעה 03:57:43 - wesi1