ליקוטי מוהרן ח"א יג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1
מה הקשר בין תאוות ממון להשגת השגחה שלמה?
כדי לזכות להשגחה שלמה, כלומר, למצב שבו האדם מרגיש שאלוהים משגיח עליו באופן מלא, הוא חייב קודם לשבור את תאוות הממון שלו. אליעד כהן מסביר שהמשמעות של השגחה שלמה היא שהאדם מרגיש שאלוהים באופן מלא מלווה אותו, משגיח עליו ומנהל את חייו בצורה שלמה וללא פגם. לפי ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב, הדבר המרכזי שמונע מאדם לחוות השגחה כזו הוא התאווה לכסף, שהיא סוג של משיכה חזקה לצורה, ולא למהות.
כאשר האדם עסוק ברדיפת הממון ובאיסוף של עוד ועוד כסף, הוא נמצא במצב שבו הוא תלוי בצורות החיצוניות. זאת אומרת, הכסף מסמל עבורו את היכולת להשיג דברים אחרים שהוא רוצה. לדוגמה, אדם לא באמת רוצה את הכסף עצמו, אלא את מה שהכסף מאפשר לקנות - מזון, לבוש, בית או כבוד. רבי נחמן אומר שככל שהאדם יותר תלוי בצורה (כסף), כך הוא פחות יכול להתחבר למהות הרוחנית של המציאות, ולכן אינו יכול לזכות להשגחה שלמה.
מדוע חשוב לשבור את תאוות הכסף כדי לזכות להשגחה?
אליעד מסביר כי כדי להגיע להשגחה שלמה, על האדם לשבור את המשיכה החזקה שלו לתאוות הכסף. "לשבור את התאווה לממון" משמעו שאדם צריך להגיע למצב בו הוא מבין שהכסף הוא רק אמצעי ולא מטרה בפני עצמו. ברגע שאדם מפסיק לרצות כסף בשביל כסף, אלא מבין מה באמת הוא רוצה (למשל, ביטחון, שמחה או סיפוק), הוא שובר את התאווה הזו. אדם שעובד בשביל כסף בלבד, אינו מחובר למהות של מה שהוא רוצה באמת. הוא מחובר בצורה ולא למהות שמאחורי הצורה. מי שמצליח להגיע למצב שבו הוא רואה בכסף אמצעי ולא תכלית, הוא זה שיוכל לחוות את ההשגחה המלאה של אלוהים.
איך הצדקה קשורה לשבירת התאווה לממון?
אליעד מסביר בהרחבה על הצדקה ומשמעותה לפי ליקוטי מוהרן. לפי רבי נחמן, הצדקה היא פעולה בה האדם לוקח את המשאבים שברשותו ומעניק אותם למישהו שיש לו פחות ממנו. הצדקה אמורה ללמד את האדם לשבור את ההיצמדות שלו אל הצורה, כלומר, במקום להמשיך להיצמד למה שיש לו, הוא נותן לאחרים. פעולה זו נקראת "לתת צדקה", והיא משמעותית במיוחד כאשר האדם נותן למי שחסר.
אבל רבי נחמן הולך צעד נוסף ואומר שהצדקה אינה רק פעולה חיצונית, אלא היא משקפת גם את העולם הפנימי של האדם. בתוך האדם עצמו יש "עני", מקום של חיסרון פנימי וחיסרון רוחני. כאשר האדם לוקח את המשאבים שיש לו, כגון זמן, אנרגיה או כסף, ומשקיע אותם בחלקים החלשים או החסרים שבו, הוא עושה בעצם פעולת צדקה פנימית. האדם נותן מעצמו למקום החלש בתוכו, וכך הוא מחזק את הקשר שלו עם המהות הפנימית שלו, ובמקביל שוב שובר את התלות שלו בצורות החיצוניות.
לדוגמה, אם אדם רגיל לחשוב שכסף מעניק לו ביטחון, הוא צריך להתבונן פנימה ולשאול: מה באמת חסר לי? הוא יגלה שהחיסרון האמיתי שלו הוא רגשי או רוחני, לא חומרי. הצדקה הפנימית היא השימוש במשאבים האישיים לטובת מילוי חיסרון פנימי עמוק, ולא רק עבור תענוגות חולפים.
איך מגיעים להבנת התורה של העתיד לפי רבי נחמן?
אליעד מציין שהבנת התורה של העתיד ("תורה של עתיקא סתימאה") קשורה ישירות להבנת הפרדוקסים של החיים. כאשר האדם מתמודד עם שאלות שאין להן תשובות, או כשהוא לא מצליח להבין את הסיבות לכך שהמציאות היא כפי שהיא, הוא נמצא מול מה שרבי נחמן מכנה "עתיקא סתימאה" - השכל הנסתר. התורה הזו עתידה להתגלות בעתיד, והכוונה היא להבנת עומק הסיבות של כל הדברים כפי שהם במציאות, כולל אותם דברים שנראים סותרים או בלתי מובנים בהווה.
האדם שיצליח להגיע לרמה הזאת הוא אדם שמצליח לראות מעבר לפרדוקסים, מעבר לצמצומים, ולראות את המהות שמאחוריהם. רק מי שיגיע לרמת ההבנה הזו, של הבנת...
כדי לזכות להשגחה שלמה, כלומר, למצב שבו האדם מרגיש שאלוהים משגיח עליו באופן מלא, הוא חייב קודם לשבור את תאוות הממון שלו. אליעד כהן מסביר שהמשמעות של השגחה שלמה היא שהאדם מרגיש שאלוהים באופן מלא מלווה אותו, משגיח עליו ומנהל את חייו בצורה שלמה וללא פגם. לפי ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב, הדבר המרכזי שמונע מאדם לחוות השגחה כזו הוא התאווה לכסף, שהיא סוג של משיכה חזקה לצורה, ולא למהות.
כאשר האדם עסוק ברדיפת הממון ובאיסוף של עוד ועוד כסף, הוא נמצא במצב שבו הוא תלוי בצורות החיצוניות. זאת אומרת, הכסף מסמל עבורו את היכולת להשיג דברים אחרים שהוא רוצה. לדוגמה, אדם לא באמת רוצה את הכסף עצמו, אלא את מה שהכסף מאפשר לקנות - מזון, לבוש, בית או כבוד. רבי נחמן אומר שככל שהאדם יותר תלוי בצורה (כסף), כך הוא פחות יכול להתחבר למהות הרוחנית של המציאות, ולכן אינו יכול לזכות להשגחה שלמה.
מדוע חשוב לשבור את תאוות הכסף כדי לזכות להשגחה?
אליעד מסביר כי כדי להגיע להשגחה שלמה, על האדם לשבור את המשיכה החזקה שלו לתאוות הכסף. "לשבור את התאווה לממון" משמעו שאדם צריך להגיע למצב בו הוא מבין שהכסף הוא רק אמצעי ולא מטרה בפני עצמו. ברגע שאדם מפסיק לרצות כסף בשביל כסף, אלא מבין מה באמת הוא רוצה (למשל, ביטחון, שמחה או סיפוק), הוא שובר את התאווה הזו. אדם שעובד בשביל כסף בלבד, אינו מחובר למהות של מה שהוא רוצה באמת. הוא מחובר בצורה ולא למהות שמאחורי הצורה. מי שמצליח להגיע למצב שבו הוא רואה בכסף אמצעי ולא תכלית, הוא זה שיוכל לחוות את ההשגחה המלאה של אלוהים.
איך הצדקה קשורה לשבירת התאווה לממון?
אליעד מסביר בהרחבה על הצדקה ומשמעותה לפי ליקוטי מוהרן. לפי רבי נחמן, הצדקה היא פעולה בה האדם לוקח את המשאבים שברשותו ומעניק אותם למישהו שיש לו פחות ממנו. הצדקה אמורה ללמד את האדם לשבור את ההיצמדות שלו אל הצורה, כלומר, במקום להמשיך להיצמד למה שיש לו, הוא נותן לאחרים. פעולה זו נקראת "לתת צדקה", והיא משמעותית במיוחד כאשר האדם נותן למי שחסר.
אבל רבי נחמן הולך צעד נוסף ואומר שהצדקה אינה רק פעולה חיצונית, אלא היא משקפת גם את העולם הפנימי של האדם. בתוך האדם עצמו יש "עני", מקום של חיסרון פנימי וחיסרון רוחני. כאשר האדם לוקח את המשאבים שיש לו, כגון זמן, אנרגיה או כסף, ומשקיע אותם בחלקים החלשים או החסרים שבו, הוא עושה בעצם פעולת צדקה פנימית. האדם נותן מעצמו למקום החלש בתוכו, וכך הוא מחזק את הקשר שלו עם המהות הפנימית שלו, ובמקביל שוב שובר את התלות שלו בצורות החיצוניות.
לדוגמה, אם אדם רגיל לחשוב שכסף מעניק לו ביטחון, הוא צריך להתבונן פנימה ולשאול: מה באמת חסר לי? הוא יגלה שהחיסרון האמיתי שלו הוא רגשי או רוחני, לא חומרי. הצדקה הפנימית היא השימוש במשאבים האישיים לטובת מילוי חיסרון פנימי עמוק, ולא רק עבור תענוגות חולפים.
איך מגיעים להבנת התורה של העתיד לפי רבי נחמן?
אליעד מציין שהבנת התורה של העתיד ("תורה של עתיקא סתימאה") קשורה ישירות להבנת הפרדוקסים של החיים. כאשר האדם מתמודד עם שאלות שאין להן תשובות, או כשהוא לא מצליח להבין את הסיבות לכך שהמציאות היא כפי שהיא, הוא נמצא מול מה שרבי נחמן מכנה "עתיקא סתימאה" - השכל הנסתר. התורה הזו עתידה להתגלות בעתיד, והכוונה היא להבנת עומק הסיבות של כל הדברים כפי שהם במציאות, כולל אותם דברים שנראים סותרים או בלתי מובנים בהווה.
האדם שיצליח להגיע לרמה הזאת הוא אדם שמצליח לראות מעבר לפרדוקסים, מעבר לצמצומים, ולראות את המהות שמאחוריהם. רק מי שיגיע לרמת ההבנה הזו, של הבנת...
- איך לומדים ליקוטי מוהרן?
- מהי עתיקא סתימאה?
- איך שוברים את תאוות הממון?
- מהי המשמעות של צדקה פנימית?
- מהי השגחה שלמה?