... בטרור, הזדהות עם האויב, לעקור את הרע משורשו, הפסקת אש הומניטרית, להרוג חפים מפשע,
ליקוטי מוהרן חא ח, אמפתיה כלפי הרע, רע בפועל, רע בכוח, פוטנציאל של רע איך להתמודד עם טרור ולמה חשוב לעקור את הרע משורשו? אליעד כהן מדבר על התפיסה הרוחנית בנוגע למלחמה בטרור ובהתמודדות עם הרע מתוך תורתו של
רבי נחמן בליקוטי מוהרן (חלק א, תורה ח). הוא פותח באמירה של
רבי נחמן על משמעות האנחה (הנחה), ומסביר שכאשר לאדם יש חסרונות והוא נאנח בגללם, הוא למעשה מושך אל עצמו רוח חיים חדשה. הנשימה והאנחה הן ביטוי לחיסרון, כי הנשימה מסמלת את החיות, ... שהרע יחזור בפועל, ולכן הדרך האמיתית לבטל את הרע היא להשמיד אותו גם בכוח, ולא רק בפועל. מדוע הזדהות עם האויב מחלישה את המאבק ברע? אליעד מדגיש, על פי
רבי נחמן , שכל עוד יש לך הזדהות, אפילו הקטנה ביותר, עם האויב, לא תוכל להכניע אותו באמת. זה נכון גם בהקשר הפנימי של האדם, בהתמודדותו עם התאוות והיצר הרע שלו. אם האדם לא בטוח ב - ... אי אפשר לנצח באמת את הרע מבלי להתמודד עם שורשיו ועם הפוטנציאל שלו. מה הקשר בין היכולת להתאכזר לבין גילוי סודות התורה? נקודה נוספת שאליעד מציג מתוך
רבי נחמן היא ההקשר שבין היכולת להתאכזר, אפילו כלפי עצמך או הקרובים לך, לבין היכולת לקבל גילויים עמוקים של התורה. הוא מצטט את
רבי נחמן שאומר שרק מי שיכול להשחיר פניו כבני עורב ולהתאכזר אפילו כלפי ילדיו, יכול לקבל את סתרי התורה. משמעות הדבר היא שלפעמים כדי להשיג שלמות מוחלטת ברוחניות, על האדם לנתק את עצמו מכל הזדהות רגשית, כולל עם הקרובים ביותר אליו, ולהתמקד אך ורק באמת הרוחנית המוחלטת. מהן שתי הנקודות המרכזיות
בליקוטי מוהרן חא, תורה ח? לסיכום, אליעד מחדד את שתי הנקודות המרכזיות בתורה זו של
רבי נחמן: ההבדל בין רע בפועל לבין רע בכוח, וההכרח לטפל לא רק ברע הקיים, אלא גם ברע הפוטנציאלי כדי למנוע לחלוטין את הישנותו בעתיד. הצורך בחוסר הזדהות מוחלט עם הרע כדי להכניע אותו ... גם אם רק במחשבה או ברגש, משאירה פתח להמשך קיום הרע. איך להתמודד עם טרור? מהו רע בכוח? למה אסור להזדהות עם האויב? האם מותר להרוג חפים מפשע במלחמה? מה
רבי נחמן אומר על רע פוטנציאלי? ...