מהי חוכמה? להבין דבר מתוך דבר, מה הופך דבר לקשה יותר להבנה מדבר אחר? לימודי מתמטיקה, משחקי זיכרון מול משחקי חשיבה, ליקוטי מוהרן ח"א ל, הקדמות אל המכוון, למה קשה להבין משהו? למה משהו קשה להבנה?
מה הופך ידע לקשה להבנה?
אליעד כהן מסביר שהמפתח להבנת המושג "חוכמה" טמון ביכולת להבין דבר מתוך דבר, כלומר, להסיק מסקנה מדבר אחד לגבי דבר אחר. אליעד שואל את השאלה: מה הופך ידע מסוים לקשה להבנה יותר מאשר ידע אחר? הוא מדגיש כי קושי בהבנת ידע נובע בעיקר מפער בין מה שהאדם כבר יודע לבין מה שהוא צריך לדעת כדי להבין את הידע החדש. לדוגמה, אם אדם לא יודע צרפתית והוא שומע הסבר בשפה זו, ברור שיהיה לו קשה יותר להבין את ההסבר מאשר למי שכבר יודע את השפה.
הוא מתאר דוגמה נוספת בתחום המתמטיקה: כאשר מישהו רואה נוסחה מתמטית מורכבת, הוא עלול לחשוב שהיא מסובכת להבנה, אבל הסיבה האמיתית לקושי היא שהוא אינו מכיר את המושגים שהנוסחה משתמשת בהם. לאחר שילמד את המושגים הבסיסיים כמו "כפל" ו"חזקה", הנוסחה תהפוך לפשוטה יותר להבנה. אליעד מדגיש שוב ושוב כי הבעיה אינה בהכרח שהידע עצמו קשה, אלא שהאדם לא מכיר את ההקדמות והיסודות הדרושים להבנת הידע.
האם קיים קושי אובייקטיבי בהבנת ידע מסוים?
אליעד מסביר שיש קושי אובייקטיבי בלמידה: ידע מסוים דורש סדרה של הקדמות הכרחיות כדי להבין אותו. למשל, כדי להבין פעולת כפל חייבים להבין קודם פעולת חיבור, וכדי להבין חזקה חייבים להבין קודם פעולות פשוטות יותר כמו כפל. במובן הזה, יש היררכיה מובנית בידע, שמכתיבה רמת קושי אובייקטיבית. דוגמה נוספת שאליעד משתמש בה היא לימוד סינית. ניתן ללמוד כל מילה בסינית בלי תלות בסדר, ולכן לכאורה אין היררכיה אובייקטיבית של קושי בשפה כזו. לעומת זאת, מתמטיקה או פילוסופיה דורשות הבנת מושגים בסדר מסוים והן מובנות בצורה היררכית ואובייקטיבית.
איך משחקי זיכרון שונים ממשחקי חשיבה?
אליעד מציג הבחנה בין משחקי זיכרון למשחקי חשיבה. משחקי זיכרון אינם מפתחים את יכולת ההבנה, אלא רק את הזיכרון עצמו. אדם שמשפר את זיכרונו יכול לזכור יותר עובדות, אך אין בכך בהכרח פיתוח של חוכמה או יכולת להבין דבר מתוך דבר. לעומת זאת, משחקי חשיבה ומאמץ לפצח מידע שמצריך הבנה של דברים עקיפים, מפתחים את השכל והיכולת להבין באופן עמוק יותר.
מה המשמעות של "להבין דבר מתוך דבר"?
אליעד משתמש בסיפור "בן המלך ובן השפחה שהתחלפו" של רבי נחמן, שם מתואר בן מלך שמגלה יכולת מיוחדת להבין דבר מתוך דבר, דבר המאפשר לו לחזור למעמדו כבן מלך. בסיפור, אחד הדמויות מוכן לוותר על כלי שמנגן מוזיקה נפלאה, תמורת סוד שיאפשר לו להבין דבר מתוך דבר, כי הוא מבין שזה הרבה יותר חשוב ומועיל. המשמעות כאן היא שהיכולת להבין באופן עקיף חשובה יותר מידע ספציפי וישיר.
אליעד מוסיף דוגמה פשוטה להבנה ישירה מול הבנה עקיפה: ילד שלומד מהו "שולחן" עושה זאת ישירות, בלי צורך בהקדמות. אבל אם הוא רוצה להבין מושגים מורכבים יותר במתמטיקה, הוא חייב קודם ללמוד מושגים פשוטים. זהו תהליך עקיף של הבנה, והוא תמיד קשה יותר באופן אובייקטיבי, משום שהוא דורש את היכולת להסיק מסקנות מכמה דברים אחרים.
איך אפשר להבין ידע שהכי קשה להבין?
אליעד מציג רעיון שלפיו קיים ידע כל כך מורכב, שדורש הקדמות אינסופיות, ואף אדם לא יכול לתת לך אותו ישירות. הדרך היחידה להבין אותו היא באמצעות שלילה של כל מה שאינו נכון ("שלילת כל האפשרויות"). למשל, כדי להבין באמת למה אדם רוצה משהו, הוא צריך להבין קודם כל למה הוא לא רוצה את כל האפשרויות האחרות, ואז הוא מבין מה הוא באמת רוצה. את הידע הזה לא ניתן לתת ישירות, אלא האדם צריך להגיע אליו בעצמו דרך שלילת...
אליעד כהן מסביר שהמפתח להבנת המושג "חוכמה" טמון ביכולת להבין דבר מתוך דבר, כלומר, להסיק מסקנה מדבר אחד לגבי דבר אחר. אליעד שואל את השאלה: מה הופך ידע מסוים לקשה להבנה יותר מאשר ידע אחר? הוא מדגיש כי קושי בהבנת ידע נובע בעיקר מפער בין מה שהאדם כבר יודע לבין מה שהוא צריך לדעת כדי להבין את הידע החדש. לדוגמה, אם אדם לא יודע צרפתית והוא שומע הסבר בשפה זו, ברור שיהיה לו קשה יותר להבין את ההסבר מאשר למי שכבר יודע את השפה.
הוא מתאר דוגמה נוספת בתחום המתמטיקה: כאשר מישהו רואה נוסחה מתמטית מורכבת, הוא עלול לחשוב שהיא מסובכת להבנה, אבל הסיבה האמיתית לקושי היא שהוא אינו מכיר את המושגים שהנוסחה משתמשת בהם. לאחר שילמד את המושגים הבסיסיים כמו "כפל" ו"חזקה", הנוסחה תהפוך לפשוטה יותר להבנה. אליעד מדגיש שוב ושוב כי הבעיה אינה בהכרח שהידע עצמו קשה, אלא שהאדם לא מכיר את ההקדמות והיסודות הדרושים להבנת הידע.
האם קיים קושי אובייקטיבי בהבנת ידע מסוים?
אליעד מסביר שיש קושי אובייקטיבי בלמידה: ידע מסוים דורש סדרה של הקדמות הכרחיות כדי להבין אותו. למשל, כדי להבין פעולת כפל חייבים להבין קודם פעולת חיבור, וכדי להבין חזקה חייבים להבין קודם פעולות פשוטות יותר כמו כפל. במובן הזה, יש היררכיה מובנית בידע, שמכתיבה רמת קושי אובייקטיבית. דוגמה נוספת שאליעד משתמש בה היא לימוד סינית. ניתן ללמוד כל מילה בסינית בלי תלות בסדר, ולכן לכאורה אין היררכיה אובייקטיבית של קושי בשפה כזו. לעומת זאת, מתמטיקה או פילוסופיה דורשות הבנת מושגים בסדר מסוים והן מובנות בצורה היררכית ואובייקטיבית.
איך משחקי זיכרון שונים ממשחקי חשיבה?
אליעד מציג הבחנה בין משחקי זיכרון למשחקי חשיבה. משחקי זיכרון אינם מפתחים את יכולת ההבנה, אלא רק את הזיכרון עצמו. אדם שמשפר את זיכרונו יכול לזכור יותר עובדות, אך אין בכך בהכרח פיתוח של חוכמה או יכולת להבין דבר מתוך דבר. לעומת זאת, משחקי חשיבה ומאמץ לפצח מידע שמצריך הבנה של דברים עקיפים, מפתחים את השכל והיכולת להבין באופן עמוק יותר.
מה המשמעות של "להבין דבר מתוך דבר"?
אליעד משתמש בסיפור "בן המלך ובן השפחה שהתחלפו" של רבי נחמן, שם מתואר בן מלך שמגלה יכולת מיוחדת להבין דבר מתוך דבר, דבר המאפשר לו לחזור למעמדו כבן מלך. בסיפור, אחד הדמויות מוכן לוותר על כלי שמנגן מוזיקה נפלאה, תמורת סוד שיאפשר לו להבין דבר מתוך דבר, כי הוא מבין שזה הרבה יותר חשוב ומועיל. המשמעות כאן היא שהיכולת להבין באופן עקיף חשובה יותר מידע ספציפי וישיר.
אליעד מוסיף דוגמה פשוטה להבנה ישירה מול הבנה עקיפה: ילד שלומד מהו "שולחן" עושה זאת ישירות, בלי צורך בהקדמות. אבל אם הוא רוצה להבין מושגים מורכבים יותר במתמטיקה, הוא חייב קודם ללמוד מושגים פשוטים. זהו תהליך עקיף של הבנה, והוא תמיד קשה יותר באופן אובייקטיבי, משום שהוא דורש את היכולת להסיק מסקנות מכמה דברים אחרים.
איך אפשר להבין ידע שהכי קשה להבין?
אליעד מציג רעיון שלפיו קיים ידע כל כך מורכב, שדורש הקדמות אינסופיות, ואף אדם לא יכול לתת לך אותו ישירות. הדרך היחידה להבין אותו היא באמצעות שלילה של כל מה שאינו נכון ("שלילת כל האפשרויות"). למשל, כדי להבין באמת למה אדם רוצה משהו, הוא צריך להבין קודם כל למה הוא לא רוצה את כל האפשרויות האחרות, ואז הוא מבין מה הוא באמת רוצה. את הידע הזה לא ניתן לתת ישירות, אלא האדם צריך להגיע אליו בעצמו דרך שלילת...
- מהי חוכמה אמיתית?
- מה הופך ידע לקשה להבנה?
- איך להבין דבר מתוך דבר?
- למה קשה ללמוד מתמטיקה?
- האם משחקי חשיבה מפתחים את השכל?
- מה המשמעות של "שנאת ההקדמות"?