אליעד כהן מדבר על שאלה מרכזית שרבים מתמודדים איתה: איך ניתן לראות את אלוהים, ואיך להגיע אל האמת הפנימית, שזו למעשה ההרגשה של אושר ושלמות שאין אחריה שלמות נוספת. לדבריו, הדרך הפרקטית והתכליתית ביותר לראות את אלוהים היא להתמקד ולהיות תכליתי בכל מעשה ופעולה בחיים.
מה פירוש להיות אדם תכליתי באמת?
להיות אדם תכליתי, לפי אליעד כהן, משמעותו להישאר ממוקד תמיד במטרות וברצונות הפנימיים ביותר שלך. לא לפעול מתוך הרגלים או מתוך מוסכמות חברתיות, אלא לשאול את עצמך שוב ושוב: "מה באמת מניע אותי? למה אני עושה את הפעולות האלה דווקא?"
אליעד מדגיש שאנשים רגילים בדרך כלל לא מתעמקים בסיבות שמניעות אותם לבצע את פעולותיהם היומיומיות. אנשים פועלים על פי הרגל או על פי פחדים ומחשבות על מה שהם לא רוצים שיקרה, ובכך למעשה מרחיקים את עצמם מהמטרה האמיתית. מי שמתמקד במה שהוא לא רוצה, אינו יכול להגיע אל התכלית - מה שהוא כן רוצה.
למה חשוב לדעת את הסיבה האמיתית של הפעולות שלך?
אליעד מסביר כי אדם צריך לבדוק כל הזמן את הכוונה שמאחורי הפעולות שלו. הוא נותן דוגמה פשוטה: אדם הולך לעבודה וכועס שם. מדוע הוא כועס? הרי התכלית של העבודה היא להשיג כסף כדי להרגיש טוב. אם המטרה שלך בסוף היא להרגיש טוב, אין סיבה לכעוס בדרך למטרה הזו.
הרבה אנשים, לפי אליעד, משקרים לעצמם ומצהירים על מטרות כמו "להרוויח כסף" או "לשמור על הבריאות של המשפחה". אך הוא מסביר שזה לא רצונם האמיתי. בפועל, הרצון האמיתי של כולם הוא להרגיש טוב ולהיות מאושרים. אליעד מציע להפסיק לשקר לעצמך בנוגע לרצונותיך ולהתחיל להיות נאמן לרצון האמיתי והפנימי שלך. גם אם החברה תכנה אותך אגואיסט, עדיף להיות אגואיסט אמיתי מאשר לשקר לעצמך ולחיות חיים לא אותנטיים.
איך להגיע לרצון הראשון - הרצון של אלוהים?
אליעד כהן מתאר את אלוהים כ"רצון הראשון", מצב של אחדות שקיים עוד לפני הרצון הראשון של האדם. כאשר אדם חוקר לעומק את הרצונות שלו ושואל שוב ושוב למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה, הוא מגיע לשורש, שהוא הרצון הראשון. ההגעה לרצון הזה היא בעצם ההגעה לאלוהים, כלומר, לאותה שלמות מוחלטת שממנה כל הרצונות האחרים נובעים.
הדרך להגיע לכך היא באמצעות חקירה מתמדת: כל פעולה, כל החלטה וכל רגש - לשאול שוב ושוב "למה?" אדם שבודק מדוע הוא עושה מה שהוא עושה, ומדוע הוא רוצה מה שהוא רוצה, מבין את השורש הפנימי ביותר של פעולותיו, וכך מצליח להבין את מקור הרצון - אלוהים.
מה הקשר בין חקר הסיבה הראשונה לשאלה מי ברא את אלוהים?
אליעד מתייחס לשאלה הפילוסופית "מי ברא את אלוהים?" וטוען כי השאלה הזו מקבילה למעשה לשאלה "מהי הסיבה שלפני הסיבה הראשונה?". כדי להגיע להבנה הזו, האדם חייב להבין קודם כל את הסיבות של חייו הפרטיים - למה הוא מתנהג כך ולא אחרת, למה הוא רוצה דבר אחד ולא דבר אחר. בלי להבין את הסיבות הללו, הוא לא יוכל להבין מה היה לפני הסיבה הראשונה. ככל שהאדם חוקר ומתבונן פנימה עמוק יותר, הוא זוכה בשכל גדול יותר המאפשר לו להבין את התשובה לשאלה זו.
איך ניתן לחוות את המציאות בצורה מוחלטת של טוב?
אליעד מדגיש כי אדם שממוקד בתכלית האמיתית של הרצונות שלו מגיע למקום הפנימי ביותר, בו הוא יכול לחוות את המציאות ללא ההבדל בין טוב לרע. כאשר האדם מתמקד לגמרי, הוא למעשה חווה את המציאות כמו שאלוהים עצמו חווה אותה. הוא הופך להיות אחד עם התודעה של עצמו, של גופו, של רגשותיו ושל המציאות כולה.
מה רבי נחמן מתכוון כשהוא אומר לעצום עיניים ולהסתכל פנימה?
אליעד מביא את דבריו של רבי נחמן שאומר "תעצום את העיניים כדי לראות את התכלית". הכוונה היא שאדם צריך להפסיק להסתכל החוצה ולבדוק כל הזמן מה קורה סביבו, ובמקום זה להפנות את המבט פנימה, אל תוכו. על ידי התבוננות זו האדם מגיע לתכלית האמיתית - חוויית השלמות המוחלטת.
לסיכום, אליעד קורא לכל אדם להיות תכליתי באמת, לחקור כל הזמן את הסיבות הפנימיות שמאחורי פעולותיו ורצונותיו, כדי להגיע להבנה העמוקה ביותר של המציאות ולראות את אלוהים - שזה לחוות את המציאות בצורה שלמה, מאושרת ומוחלטת לחלוטין.
- איך לראות את אלוהים?
- מהי תכלית החיים?
- איך לחקור את הרצונות הפנימיים?
- מי ברא את אלוהים?
- מה מניע את האדם באמת?
- איך להגיע לאושר מוחלט?
- מה רבי נחמן אמר על התכלית?
וזה נושא שדנו בו הרבה פעמים, אבל הפעם אני רוצה לתת עצה מאד פרקטית ותכליתית, ולראות את אלוהים זה להרגיש טוב בשלמות שאין שלמות אחריה.
והעצה היעוצה למי שרוצה לראות את אלוהים זה להיות תכליתי, להיות ממוקד בנקודה הפנימית של הרצונות שלו הפעולות ביום יום.
ומי שיעשה את זה יראה את אלוהים.
ואני אסביר למה, אלוהים הוא הרצון הראשון של האדם האחדות היא נמצאת לפני הרצון של האדם, וכאשר האדם מתמקד ברצן הראשון שלו, הוא יגיע לרצון הראשון.
ואדם עושה במשך היום פעולות פרקטיות, שפועלים מתוך הרגל, האנשים לא שואלים למה הם עושים את מה שהם עושים.
והם לא שואלים, רגע, מה מניע אותי, למה אני עושה מה שאני עושה.
והרבה פעמים אנשים ממוקדים במה שהם לא רוצים שיקרה, ואז הם מרחיקים את עצמם מהתכלית.
והתכלית הסופית שיהיה מה שאתה רוצה, א למה אתה מתמקד במה שאתה לא רוצה.
ואנשים רבים כועסים בעבודה, והפעולה לעבוד מונעת מלהרגיש טוב, שיהיה כסף, לקנות דברים, אז למה הכעס.
וברגע שהאדם שקרן ואומר שהוא רוצה כסף, רוצה שהילדים / האישה יהיו בריאים, זה שקר
כי האמת שהוא חווה שהוא רוצה להרגיש טוב, שיבדוק את האמת, ועל האדם לשאול את עצמו מה האמת, מה מניע אותי, גם אם תחשב אגואיסט, תהיה אמיתי ותעשה את מה שאתה רוצה לעשות, תפסיק לשקר את הרצון הפנימי שלך.
ועל ידי שהאדם יפעל לפי מה שמניע אותו באמת, הוא יגיע לרצון הרצון שזה אלוהים
ישנה חוויה מהפרספקטיבה של לפני הרצון.
והשאלה מי ברא את אלוהים, קשה להכיל את זה, איך הוא יכול להכיל את התשובה.
והעניין שכל תהליך של סיבה ותוצאה שקוראת בחיים, היא מגבילה לשאלה, מי זה אלוהים?
מי ברא אותו?
וככל שאדם יחקור ויתבונן למה הוא רוצה את הדבר הזה, מה הסיבה שהוא פועל כך ולא אחרת, ועל כל דבר יבדוק למה הוא מרגיש כך ולא אחרת, ככל שינבור יקבל שכל יותר גדול ויגלה מי ברא את אלוהים, ויבין מה הסיבה הראשונה ומה הסיבה לסיבה הראשונה, ומי שלא מבין למה הוא בעצמו פועל כפי שהוא פועל, איך יבין את הסיבה ללפני אלוהים?
מי שרוצה לחוות את המציאות כמקום שאין הבדל בין טוב ורע, שאדם ממוקד
ומגיע למקום הפנימי ביותר, ולכך צריך להיות תכליתי, ואז חווים את אלוהים.
ושיהיה לכולם יום ממוקד בתכלית המטרה בתכלית המיקוד.
כמו שרבי נחמן אומר תעצום את העיניים ותסתכל פנימה לתוכך
ושיהיה המשך יום תכליתי באמת.