... היא באמצעות שימוש נכון בשכל. רבי נחמן מעודד את האדם להעמיק, לשאול שאלות קשות, אפילו להתמודד עם
הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני ... המציאות. החכמה האמיתית, לפי רבי נחמן, אינה ההבחנה בין טוב לרע, אלא ההבנה שאין הבדל ביניהם. דווקא
הפרדוקסים, הסתירות והקושיות שמרחיקות את האדם בתחילה, יכולות בסופו של דבר להוביל אותו להבנה העמוקה ביותר של האחדות. מה המסר המרכזי ... המקיפים שמעל הזמן. השכל שהוא לא נכנס בשכל הרגיל. ומה יש בשכל הז במקיפים דעתיקא סתימא יש בעצם את
הפרדוקסים האלה. כי כשאנחנו אומרים שיש מקיף למקיף למקיף מעל הזמן זה
פרדוקס . כי מצד אחד מעל הזמן הכל אחד. אז אם הכל אחד אז מה שייך לומר שיש מקיף למקיף מעל הזמן אבל מצד שני שתדע לך שיש מקיף למקיף גם ... זה היה רוצה ממון, כדי שיקבל ממון על ידי זה. זה היה רוצה חשיבות וכבוד. שימו לב שרבי נחמן כותב יש פה
פרדוקס. כי מה הוא אומר, הוא אומר - למה הם התעסקו בחכמה כי הם רצו כבוד, למה הם התעסקו בחוכמה כי הם רצו ממון. אבל מה רבי נחמן אומר ... רבי נחמן מרמז על שלוש מהחלל הפנוי. מה זה השלוש מהחלל הפנוי שהם כביכול הכפירה הכי גדולה. הכוונה היא
הפרדוקסים הקושי השכלי להבין את זה שהכל אחד, זה מה שגרם להם להתרחק מההבנה של האחדות. זה מה שגרם להם להתרחק מההבנה של האחדות. מה ... כי מצד אחד כביכול שאר בני המדינה, הנושא פשוט בסיפור. מצד הקושיות של החלל הפנוי, מצד העומק של
הפרדוקסים שזה בעצם העמקות והדקות הגדולה באותה חכמה של החכמים. מהצד הזה בעצם, אז יש את הכפירה במלך. אבל מהצד של החכמות הנמוכות ... רחוקים מהאחדות היא רק בגלל השכל, בגלל הדקות שיש בתוך השכל. בגלל העומק של השכל, בגלל שאתה מבין את
הפרדוקסים של החלל הפנוי ואתה מבין שזה לא יכול להיות, לכן אתה בעצם כופר באחדות. כי מי שנכנס לתוך החלל הפנוי הוא דווקא כופר באחדות. כי מצד עומק החכמה מצד השאלות של החלל הפנוי, מצד
הפרדוקסים, שם אתה דווקא כופר באלוהים. אבל מצד החכמות הרגילות, שאין בהם
פרדוקסים , אתה לא בהכרח כופר באלוהים. למרות שכל החוכמות איך שהוא בסוף מחוברות לחלל הפנוי ולכן כל החכמות זה בעצם כפירה באלוהים. ... נחמן אומר דע לך שעיקר מהות ההפרדה בין השכל לבין הבורא זה בדיוק עניין החלל הפנוי. בדיוק בגלל השאלות
הפרדוקסליות, שהם העיקר. למרות שהם מחיים את כל שאר החכמות. יש את החכמה הכי גדולה שזה האינסוף שאין בו טוב ורע, יש בו רק אחד. מתחתיו ...