סרטי פעולה, איך לעשות סרט טוב? סרטי מתח, סרטי נקמה, סרטי הצלה, סרטי חילוץ, הסדרה נמלטים, רמבו 5, ביקורת סרטים, ביקורת קולנוע, להרוג את ביל, סרטי הצלה, איך לגרום לצופים ליהנות מהסרט? סרטי אקשן, סרטי דרמה
מדוע סרטי נקמה לרוב פחות טובים מסרטי חילוץ או הצלה?
אליעד כהן מנתח בהרצאה זו את ההבדל בין סרטים שהעלילה שלהם מתמקדת בנקמה לבין סרטים שהמוקד שלהם הוא חילוץ או הצלה. השאלה המרכזית שעולה בהרצאה היא מה הופך סרט פעולה למוצלח, ואיזה סוג של עלילה מעורר בצופה הזדהות עמוקה יותר.
מה ההבדל בין הזדהות עם חילוץ להצלה לעומת הזדהות עם נקמה?
אליעד מסביר שהצלחתו של סרט פעולה או דרמה תלויה במידה רבה בהזדהות שהצופה חש כלפי דמויות הסרט. ככל שהצופה מזדהה יותר עם הדמויות או עם הסיטואציה, כך הוא נהנה יותר מהסרט. לדעתו, קל יותר לצופים להזדהות עם סיטואציה של הצלה או חילוץ, כמו למשל כאשר מישהו נחטף או נמצא בסכנת חיים, לעומת הזדהות עם סיפור נקמה שבו הגיבור נוקם לאחר שהנזק כבר נעשה.
לדוגמה, הוא מתאר מצב שבו הילדה של הגיבור נחטפת, ואז הצופה מיד חושש ומזדהה עם המצב שבו הוא לא היה רוצה להיות. התחושה ש"אני לא רוצה שזה יקרה לי" יוצרת הזדהות חזקה. לעומת זאת, כאשר מדובר בנקמה לאחר אירוע שקרה בעבר, כמו מצב שהילדה כבר נרצחה והגיבור מחפש נקמה, תחושת ההזדהות נחלשת, כי זה אירוע שכבר התרחש ואין דרך אמיתית למנוע אותו.
מהי הסיבה הפסיכולוגית לכך שהזדהות עם הצלה חזקה יותר מהזדהות עם נקמה?
אליעד כהן מדגיש שהצופה תמיד יעדיף למנוע מצב רע שטרם התרחש על פני נקמה שמגיעה אחרי שהנזק כבר נעשה. הוא מדגים זאת בצורה ברורה: אדם תמיד יעדיף למנוע מצב שבו פוגעים בו מאשר להרגיש טוב מכך שנקם במישהו שכבר פגע בו. האדם מונע יותר מהפחד מסכנה שעתידה לבוא מאשר מהסיפוק שבלנקום על אירוע מהעבר. הזדהות חזקה מתרחשת כאשר הצופה חושב "זה יכול לקרות לי ממש עכשיו, ואני רוצה למנוע זאת".
לדבריו, גם אם הסרט עוסק בנקמה, במידה והבמאי יוצר תחושה שהנקמה נועדה למנוע נזק נוסף בעתיד, הזדהות הצופה תהיה חזקה יותר. למשל, אם הגיבור נוקם בפושעים במטרה לעצור אותם מלפגוע בעוד אנשים חפים מפשע בעתיד, הצופה עשוי להזדהות יותר, כי הוא מרגיש שגם הוא לא רוצה להיות הבא בתור שנפגע.
מדוע בעלי חיים לא נוקמים, ואיך זה משפיע על הזדהות בסרט?
אליעד נותן דוגמה נוספת מתחום הטבע ומסביר שאפילו בעלי חיים פועלים לפי העיקרון הזה: בעל חיים מותקף יילחם רק כדי להגן על עצמו מסכנה מיידית, אבל הוא לא יחפש לנקום במי שפגע בו לאחר האירוע. לדוגמה, חתול שתוקפים אותו עלול לתקוף חזרה רק אם הוא מרגיש סכנה ממשית, אך לא יחפש לנקום לאחר מכן. דוגמה זו ממחישה עד כמה אינסטינקט ההישרדות והמניעה הוא חזק יותר מהדחף לנקמה.
כיצד סדרות כמו "נמלטים" וסרטים כמו "רמבו" מדגימים את ההבדל?
בהרצאה מובאת גם דוגמה קונקרטית מהסדרה "נמלטים", שבה העונות הראשונות היו ממוקדות בבריחה ובחילוץ, ולעומתן העונות המאוחרות היו ממוקדות בנקמה. אליעד טוען שהעונות העוסקות בחילוץ היו מוצלחות יותר בעיני הצופים, כי הן יצרו הזדהות עמוקה יותר עם המצב בו נמצא הגיבור. דוגמה דומה...
אליעד כהן מנתח בהרצאה זו את ההבדל בין סרטים שהעלילה שלהם מתמקדת בנקמה לבין סרטים שהמוקד שלהם הוא חילוץ או הצלה. השאלה המרכזית שעולה בהרצאה היא מה הופך סרט פעולה למוצלח, ואיזה סוג של עלילה מעורר בצופה הזדהות עמוקה יותר.
מה ההבדל בין הזדהות עם חילוץ להצלה לעומת הזדהות עם נקמה?
אליעד מסביר שהצלחתו של סרט פעולה או דרמה תלויה במידה רבה בהזדהות שהצופה חש כלפי דמויות הסרט. ככל שהצופה מזדהה יותר עם הדמויות או עם הסיטואציה, כך הוא נהנה יותר מהסרט. לדעתו, קל יותר לצופים להזדהות עם סיטואציה של הצלה או חילוץ, כמו למשל כאשר מישהו נחטף או נמצא בסכנת חיים, לעומת הזדהות עם סיפור נקמה שבו הגיבור נוקם לאחר שהנזק כבר נעשה.
לדוגמה, הוא מתאר מצב שבו הילדה של הגיבור נחטפת, ואז הצופה מיד חושש ומזדהה עם המצב שבו הוא לא היה רוצה להיות. התחושה ש"אני לא רוצה שזה יקרה לי" יוצרת הזדהות חזקה. לעומת זאת, כאשר מדובר בנקמה לאחר אירוע שקרה בעבר, כמו מצב שהילדה כבר נרצחה והגיבור מחפש נקמה, תחושת ההזדהות נחלשת, כי זה אירוע שכבר התרחש ואין דרך אמיתית למנוע אותו.
מהי הסיבה הפסיכולוגית לכך שהזדהות עם הצלה חזקה יותר מהזדהות עם נקמה?
אליעד כהן מדגיש שהצופה תמיד יעדיף למנוע מצב רע שטרם התרחש על פני נקמה שמגיעה אחרי שהנזק כבר נעשה. הוא מדגים זאת בצורה ברורה: אדם תמיד יעדיף למנוע מצב שבו פוגעים בו מאשר להרגיש טוב מכך שנקם במישהו שכבר פגע בו. האדם מונע יותר מהפחד מסכנה שעתידה לבוא מאשר מהסיפוק שבלנקום על אירוע מהעבר. הזדהות חזקה מתרחשת כאשר הצופה חושב "זה יכול לקרות לי ממש עכשיו, ואני רוצה למנוע זאת".
לדבריו, גם אם הסרט עוסק בנקמה, במידה והבמאי יוצר תחושה שהנקמה נועדה למנוע נזק נוסף בעתיד, הזדהות הצופה תהיה חזקה יותר. למשל, אם הגיבור נוקם בפושעים במטרה לעצור אותם מלפגוע בעוד אנשים חפים מפשע בעתיד, הצופה עשוי להזדהות יותר, כי הוא מרגיש שגם הוא לא רוצה להיות הבא בתור שנפגע.
מדוע בעלי חיים לא נוקמים, ואיך זה משפיע על הזדהות בסרט?
אליעד נותן דוגמה נוספת מתחום הטבע ומסביר שאפילו בעלי חיים פועלים לפי העיקרון הזה: בעל חיים מותקף יילחם רק כדי להגן על עצמו מסכנה מיידית, אבל הוא לא יחפש לנקום במי שפגע בו לאחר האירוע. לדוגמה, חתול שתוקפים אותו עלול לתקוף חזרה רק אם הוא מרגיש סכנה ממשית, אך לא יחפש לנקום לאחר מכן. דוגמה זו ממחישה עד כמה אינסטינקט ההישרדות והמניעה הוא חזק יותר מהדחף לנקמה.
כיצד סדרות כמו "נמלטים" וסרטים כמו "רמבו" מדגימים את ההבדל?
בהרצאה מובאת גם דוגמה קונקרטית מהסדרה "נמלטים", שבה העונות הראשונות היו ממוקדות בבריחה ובחילוץ, ולעומתן העונות המאוחרות היו ממוקדות בנקמה. אליעד טוען שהעונות העוסקות בחילוץ היו מוצלחות יותר בעיני הצופים, כי הן יצרו הזדהות עמוקה יותר עם המצב בו נמצא הגיבור. דוגמה דומה...
- איך לעשות סרט פעולה טוב?
- מה ההבדל בין סרטי נקמה לסרטי הצלה?
- למה הזדהות עם חילוץ חזקה יותר מנקמה?
- סרטי נקמה או סרטי הצלה, מה עדיף?
- הסדרה נמלטים, מה הופך אותה למוצלחת?
- ניתוח סרטי פעולה וסדרות דרמה
- איך לגרום לצופים ליהנות מסרט פעולה?