אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה נצחי ✔להיות מאושר תמיד, אושר נצחי, עשייה לשם עשייה, עשייה לשם שמיים, מהו אושר בשלמות? אחדות הסיבה והתוצאה, ליהנות בחיים, ליהנות מהדרך אל האושר...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
50:11להיות מאושר תמיד, אושר נצחי, עשייה לשם עשייה, עשייה לשם שמיים, מהו אושר בשלמות? אחדות הסיבה והתוצאה, ליהנות בחיים, ליהנות מהדרך אל האושר, סוד האושר, לשמה ושלא לשמה
מהו האושר האמיתי ואיך להשיג אותו?

בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בהשגת האושר האמיתי, כלומר, אושר שנובע מתוך העשייה עצמה ולא מתוך תוצאה עתידית. כל אדם שואל את עצמו איך להגיע למצב שבו כל פעולה נעשית לשם העשייה בלבד, ללא שום אינטרס. השאלה הזו מעלה דיון חשוב: האם ניתן לשחרר את עצמנו לחלוטין מהאינטרס או אולי ניתן למלא כל פעולה בכל אינטרס, כך שכל פעולה תהפוך למטרה בפני עצמה?

האם אפשר לבצע פעולה ללא אינטרס?

כדי להבין אם אפשר באמת לבטל את האינטרס, יש לבחון שתי גישות עיקריות. האחת מציעה להיפטר לחלוטין מכל אינטרס, והאחרת טוענת שניתן למלא את האינטרס בכל פעולה, כך שכל פעולה תשא את ערכה הפנימי. לדוגמה, אם אדם מכין סלט, הוא מבצע סדרה של פעולות כמו לקום מהכיסא, לפתוח את המקרר ולחתוך את הירקות. השאלה היא האם הוא יכול לעשות כל פעולה מתוך הנאה מהעשייה עצמה, בלי לחשוב על תוצאה עתידית כמו לאכול את הסלט.

האם פעולה לשם עצמה גם נחשבת אינטרס?

בזמן שאנחנו מבצעים פעולה, תמיד יש איזושהי כוונה מאחוריה. אם אנחנו מבצעים פעולה מתוך רצון לעשות אותה בלבד, האם זה לא הופך גם סוג של אינטרס? למשל, אדם עשוי להזיז כיסא כדי שאחרים יוכלו לשבת עליו, אך הוא לא עושה זאת סתם - הוא רוצה לראות את התוצאה של פעולה זו. אם היו אומרים לו שבקרוב הוא ייעלם, הוא לא היה מזיז את הכיסא, כי אין לו שום אינטרס בעתיד. השאלה כאן היא אם ניתן לבצע פעולה רק לשם עצמה, בלי שום כוונה לתוצאה כלשהי.

איך דוגמת הרקדן עוזרת להבין את רעיון העשייה לשם העשייה?

אדם שמבצע פעולה מתוך הנאה מיידית מהעשייה עצמה, כמו רקדן שרוקד "לשם הריקוד", נראה כאילו הוא לא ממתין לתוצאה כלשהי. אך בפועל, כשבודקים את הדבר לעומק, הרקדן עדיין חווה את הריקוד כפלטפורמה להשגת תחושה טובה. כלומר, גם כאשר אדם רוקד מתוך הנאה מהריקוד, יש כאן אינטרס לא מודע - הוא נהנה מהתחושה שמתקבלת אחרי כל תנועה.

האם אפשר להפסיק לחשוב על תוצאה וליהנות מהעשייה עצמה?

ההנאה מהעשייה עצמה כרוכה בהפנמת רעיון שמסתכל על הפעולה כמשהו מוחלט בפני עצמו. אם אדם עושה פעולה מתוך הנחה שהיא מושלמת, ללא קשר לתוצאה, אז כל פעולה הופכת להיות שלמה. לדוגמה, אם האדם היה יודע שזו הפעולה האחרונה בחייו, הוא היה עושה אותה כאילו היא המושלמת ביותר עבורו, בלי לחשוב על שום דבר אחר. הבעיה, עם זאת, היא שבדרך כלל, ברגע שפעולה הופכת לשלמה, האדם עשוי להרגיש צורך לשנות אותה - מה שיוצר פרדוקס. אם אתה מאמין שהפעולה שאתה עושה היא שלמה ומושלמת, מדוע לשנות אותה לאחר מכן?

האם אפשר לשאול אם הכל מושלם בו זמנית?

ההבנה שעלולה להתעורר בשלב זה היא שאין באמת דבר כזה שלמות מוחלטת, לפחות לא כשמדובר בהיגיון האנושי. השכל האנושי לא יכול להחזיק את הרעיון של שלמות בלתי מוגבלת בתוך צורה מוגדרת. כל דבר שהוא סופי הוא מוגבל, ואי לכך לא יכול להיות מושלם על פי הגדרה. במילים אחרות, כל דבר שכולל צורת גבול לא יכול להיחשב כשלם באופן מוחלט.

האם ניתן להגיע למצב של שלמות מוחלטת?

המוח האנושי לא מסוגל לתפוס שלמות אינסופית. אם אנחנו מנסים להבין את כל הזמן והמקום בו זמנית, אנחנו נתקלים במצב של שלמות האין - סוף, כי כל דבר נשאר כלול בהווייתו. עם זאת, לא כל אדם מסוגל לחוות את הרגע הזה, כי המוח שלנו לא בנוי להבין את השלם כפי שהוא באמת.

האם חיפוש אחרי פעולה ללא אינטרס מצריך את היציאה מהשכל?

הביטוי "אין שכל" מתאר מצב שבו הגבולות בין טוב ורע, בין שלמות לחוסר שלמות, אינם מוגדרים. במצב זה, אפשר לחוות את כל הדברים בו זמנית - טוב ורע יחד, רצון ללא רצון. זהו מצב שבו אפשר לשאול אם אפשר להגיע למצב של עשייה לשם העשייה, אך יש כאן מחירים לא ברורים. לא תמיד האושר האמיתי מלווה בהיגיון, ולפעמים הבעיה עולה דווקא כאשר אנחנו מנסים לחוות את שלמות האין - סוף בצורה מלאה.

איך לחוות יותר הנאה בעשייה?

למי שמחפש לחוות יותר הנאה בעשייה, יש כמה דרכים להתמודד עם זה. אחת מהן היא למקד את תשומת הלב ברגע הנוכחי ולהתמקד במה שאתה עושה עכשיו - להרגיש את החיתוך של העגבנייה או את הקצב של הריקוד. השנייה היא להעמיק את ההבנה של מקור הרצון והאינטרס, ולגלות כיצד ניתן לפרוץ את גבולות השכל כדי להגיע למקום שבו כל פעולה נראית מושלמת. כל דרך מביאה עם עצמה אתגרים ותובנות שונות, אך כל אחת מהן מאפשרת גישה חדשה להבנת הרצון, האינטרס וההנאה.

מה עושים כאשר אפילו הטוב ביותר לא משחרר לגמרי?

במהלך ההתבוננות הזאת, אדם מגלה שלכל חוויה חיובית יש צדדים מורכבים. לפעמים גם כאשר אנו חווים את הטוב ביותר, עולה תחושת תסכול - "אם זה מושלם, אז למה אני מרגיש את הצורך לשנות?". מצב זה מצביע על הבעיה שבחיפוש אחרי שלמות מוחלטת. כל עוד יש ציפייה לשיפור או שינוי, אין באמת תחושת שלמות אמיתית. כל זה מייצג את המורכבות שמצויה בתוך כל חוויה חיובית.
איך אפשר לשאול את השאלה המרכזית על פעולה ללא אינטרס?

יש מי שתוהה: איך מגיעים למצב שבו כל פעולה שאנו מבצעים היא בפני עצמה, ללא שום אינטרס וללא ציפייה למשהו שיקרה אחר כך? השאלה הזאת פורצת דרך, כי היא מנסה להבין האם בכלל אפשר לבטל את האינטרס לגמרי, או אולי למלא אותו בכל פעולה שנעשית, עד כדי כך שכל פעולה נחוויית כהגשמה מלאה וכמטרה בפני עצמה.

האם יש אפשרות אמיתית לביטול האינטרס או למילויו בכל פעולה?

יש שתי גישות שנידונות לעומק. האחת היא להיפטר מהאינטרס לגמרי כך שלא תורגש שום ציפייה או מטרה עתידית. השנייה היא למלא את האינטרס בכל דבר קטן, כך שכל פעולה מייצגת עבור האדם את מלוא הרצון והמשמעות ברגע נתון. לדוגמה, כשהאדם הולך להכין סלט, הוא מבצע הרבה פעולות: הוא קם מהכיסא, ניגש למטבח, פותח את המקרר, שוטף את הירקות וכו'. בגישה השנייה, כל שלב הרכבת הסלט נעשה למען עצמו, כדי לעשות את הפעולה עצמה. אבל עולה כאן השאלה האם בכלל אפשר ליישם את זה, כי בדרך כלל יש לנו יעד: אנחנו מכינים סלט כדי לאכול אותו אחר כך. השאלה היא האם אפשר לבצע כל חלק בתהליך אך ורק לשם פעולת החיתוך, השטיפה והערבוב, בלי שום מחשבה על התוצאה.

האם פעולה למען עצמה היא גם סוג של אינטרס?

נשאלת שאלה: אם האדם עושה את הפעולה למען הפעולה, האין זו גם צורה של אינטרס? כי בכל פעם שיש רצון, הוא כאילו טומן בחובו אינטרס כלשהו. לרוב, אדם עושה משהו כי הוא מצפה להשפעה בעתיד: הוא רוצה שמשהו ישתנה ברגע הבא. לדוגמה, אדם מזיז את הכיסא כדי שמישהו יוכל לשבת עליו, או כדי שיהיה לו נוח יותר. כלומר, הוא לא רק מזיז את הכיסא כדי להזיז אותו, אלא כדי להגיע למצב הבא שבו הכיסא נמצא במקום אחר. אם היו אומרים לאדם שבעוד רגע הוא נעלם, לרוב הוא לא ימשיך לעשות פעולות, כי הוא לא רואה טעם בפעולה אם אין לה השפעה על הרגע הבא. לכן, השאלה הבסיסית היא האם באמת קיימת אפשרות להזיז כיסא אך ורק כי עצמך רצית להזיז את הכיסא, בלי לשאול מה יהיה בשלב הבא.

איך דוגמה של רקדן מסייעת להבין הנאה ברגע העשייה?

לעיתים מביאים כדוגמה רקדן שרוקד "לשם הריקוד עצמו". לכאורה, הוא אינו ממתין לשום דבר שיקרה אחר כך, אלא נהנה מהריקוד באותו הרגע. אך עדיין, כשבודקים זאת לעומק, המחשבה שעוברת בראשו היא "טוב לי" כתגובה לחוויית הריקוד. קורים פה שני שלבים בזמן: קודם הוא מזיז את הגוף, אחר כך הוא שם לב לתחושה הטובה. ובנוסף, ייתכן שזה לא רק הריקוד אלא גם התחושה הטובה שתתקבל ממנו, ואולי אפילו ההרגשה שהוא "רוקד יפה" או מרשים אחרים. לכן, כשאומרים שהרקדן נהנה מעצם הריקוד, זו לרוב חלוקה לזמנים שונים: ברגע אחד הוא מרוכז בתנועות ובקצב, וברגע הבא הוא חווה את ההנאה. ואם הוא רוקד כדי להרגיש את ההנאה, אז לכאורה גם כאן יש אינטרס ליהנות.

האם אפשר ליהנות נטו מהפעולה, בלי לחפש תחושה נעימה?

בחינה נוספת מראה שליהנות מעצם העשייה כרוכה ברעיון של "להפוך את האפשרי למחויב". כלומר, להסתכל על הפעולה כאילו היא מוכרחת להיות בדיוק כך, והיא שלמות בפני עצמה. אם היית יכולה לזוז ימינה שנייה לפני שאת נעלמת, והזזת היד הזאת הייתה הדבר האחרון שאת עושה כי זה מושלם עבורך - זו דוגמה קיצונית ששואלת: האם אז אפשר לטעון שזה לגמרי ללא אינטרס, או שבעצם עדיין יש סיבה נסתרת?

למה לפעמים פעולה שנראית לשמה בכל זאת מלווה בהחלפת פעולה אחרת?

קושי נוסף עולה כשאומרים "אם הפעולה הזאת מושלמת, למה שינית אותה?". אם הריקוד בעמדה מסוימת מושלם, למה לזוז לעמדה חדשה? אם הזזת היד למקום אחד היא הפעולה המושלמת, מדוע להמשיך ולשנות את מיקומה? זה מלמד שיש כאן פרדוקס: ברגע שאדם מייחס לפעולה אחת שלמות מוחלטת, מוזר להניח שהוא מיד יבצע פעולה אחרת באותה רמת שלמות, כי מדוע לו לוותר על השלמות הראשונה?

האם יש מצב שבו הכל מושלם בו זמנית?

יש הטוענים שלחוות פעולה מסוימת כהתגלמות השלמות זו חוויה לא הגיונית במסגרת השכל, כיוון שהשכל האנושי אינו מסוגל לתפוס אין - סוף של שלמות בתוך צורה סופית. לדוגמה, להגיד "המחברת מושלמת" פירושו להתייחס למחברת מצומצמת כאל המציאות האין - סופית. בשכל זה לא מתיישב: המחברת איננה האין - סוף, כי היא צורה אחת מתוך רבות, בעוד המושלם, לפי הרעיון הזה, הוא רק האין - סוף, המציאות כולה.

איך נכנס כאן מושג ה'אין שכל'?

כדי לפתור את הבעיה הלוגית, אפשר לפנות לרובד שנקרא "אין שכל", מקום שבו הגבולות בין טוב לרע, בין שלמות לחוסר שלמות, אינם מוגדרים. באין שכל, ניתן במקביל לומר "המחברת מושלמת" וגם "המחברת לא מושלמת", מבלי לעורר סתירה. שם, הצורות הסופיות יכולות להיתפס כאין - סופיות, כי אין מגבלות ההיגיון הרגיל. אך גם יש כאן שיקול: אם נכנסים למצב התודעה הזה, מקבלים יחד איתו את החוויות המורכבות שהוא מביא. כי באין שכל אתה יכול להיות מאה אחוז מרוצה מהפעולה, ובאותו הרגע בדיוק להיות מאה אחוז לא מרוצה, בלי שהדבר יסתור את עצמו מבחינה לוגית. זהו מצב קיצוני שבו אפשר לרצות ולא לרצות בו זמנית. כך אפשר לומר שלפעולה אחת יש אינטרס, ובאותה נשימה להגיד שאין אינטרס כלל.

מה מחירו של 'אין שכל' ולמה יתכן שבכל זאת נעדיף את ה'שכל'?

כאן יש שני חוקי משחק: חוקי המשחק הרגיל של טוב ורע, שבהם צריך לרצות משהו כדי להרגיש סיפוק, אך הוא לעולם לא יהיה סיפוק מוחלט ללא טיפת רע. המשחק השני הוא משחק של אין הבדל בין טוב לרע, שבו אפשר לחוות דברים באופן לא מוגבל, אבל אז חווים גם את המורכבות של "אני כבר שמח, אז אולי אני גם סובל". בעצם, כשאדם בורח מהשכל כדי להימנע מסבל, הוא נכנס למקום שבו לא הכל ברור כטוב או רע, מה שעלול ליצור בלבול מסוג אחר, וזו מעין "בעיה" אחרת.

למה השכל לא יכול לתפוס שלמות אין - סופית באף צורה סופית?

לפי ההסבר, המוח החושב לא מצליח ולא יכול לתייג שלמות מוחלטת בתוך צורה מסוימת, כי כדי לתפוס שלמות לגמרי, צריך לתפוס את הכל בבת אחת, לתפוס את האין - סוף. המוח הרגיל תופס דברים בהגדרות נפרדות, ולא יכול לחבר את הכל בלי גבולות. לכן הוא לא יכול להגיד באופן עקבי "פעולה זו היא מושלמת" בלי להיתקל בשאלה "אז למה לשנות אותה אחר כך?" או "האם אין עוד צורות מושלמות אחרות?".

איך חוקרים את האין - סוף?

יש המלצה לחקור דבר אחד לעומק בצורה אינסופית. אם לוקחים, למשל, פעולה קטנה או מושג מסוים, ומעמיקים בו עוד ועוד, מנסים להבין את שורשיו ואת סיבותיו עד אינסוף, אז כך פוגשים את פניו של האין - סוף. מי שמנסה לתפוס בכל רגע את סך הזמן והמקום בבת אחת, יוכל לכאורה להגיע לחוויה של שלמות האין - סוף, כי הכל נכלל בו זמנית. אולם אז גם עולים ל"מגרש משחקים" שונה, שבו מה שחשבנו על טוב ורע כבר לא תקף במובנים הרגילים.

מה יוצא בסופו של דבר מהשאלה על פעולה ללא אינטרס?

במבט ראשון, השאלה "איך אפשר להגיע למצב שכול פעולה נעשית בלי שום אינטרס?" מעוררת רצון פשוט: או שבאמת אין לי אינטרס ואני פשוט עושה דברים, או שיש לי אינטרס בכל דבר אבל האינטרס הוא רק העשייה עצמה. אבל העומק מראה שהשכל לא באמת מאפשר פעולה כזאת בלי לגמרי לגלוש למקום שמחוץ לשכל, ואין שום ודאות שהמקום הזה הוא רק יתרון. אפשר כמובן לשחק במשחק של השכל, שבו יש טוב ורע, ולהבין שתמיד נהיה בתנועה בין רצון לעתיד לבין עשייה ברגע הזה, ולקבל שגם אם יש מידה מסוימת של רצון לתוצאה, עדיין אפשר להשתדל לחוות את העשייה כהנאה של "כאן ועכשיו". אפשר גם ללכת לקצה ולצאת אל מחוזות האין שכל, אבל אז מתרחשת מציאות הרבה יותר מורכבת, שבמסגרתה טוב ורע יכולים להתקיים יחד. כך או כך, השאלה עצמה מגרה את החשיבה ופותחת פתח להבין את עומק המשמעות של אינטרס, הנאה, וחופש.

מה ניתן לעשות אם בכל זאת רוצים לחוות יותר הנאה בעשייה?

יש מי שיבחר להישאר במשחק הטוב והרע ולנסות להביא כמה שיותר ריכוז לרגע הפעולה, וליהנות מהצעד הנוכחי: כשחותכים עגבנייה, מנסים להיות בהווה ולחוות את החיתוך במלואו. מצד שני, יש כאלו שיבחרו לחקור עד הסוף את מהות הרצון והאינטרס ולגלות שאפשר לפרוץ את גבולות השכל, אבל יחד עם זה להכיר בכך שהתודעה נכנסת לאזור לא יציב מבחינת היגיון. בכל דרך, עצם החקירה מעמיקה את התודעה ומאפשרת להבין טוב יותר את מושג הרצון והאינטרס.

מדוע לפעמים גם הטוב ביותר לא משחרר לגמרי?

כאשר אדם נכנס לרמות עמוקות של הבנה, הוא מגלה שלכל חוויה חיובית יש צד מורכב. לדוגמה, אדם נהנה מטוב מושלם, אבל לפתע עולה חוויה של "אם כבר מושלם, אז אין לאן להשתפר, וזה עלול ליצור תסכול מסוג חדש". זאת דוגמה לעלויות של האין שכל: כשאין הבדל בין טוב לרע, אי אפשר להגדיר את הטוב כרצוי יותר מהרעה, ופתאום יש מצב שיכול גם להישמע מבולבל מאוד. מצד שני, מי ששוכן שם חווה גם חופש ממגבלות השכל.

למה בכל זאת יש קסם בשאיפה לעשות דברים "למען עצמם"?

ההתבוננות בשאלה הזאת מאפשרת לראות שיש יופי ברעיון שכל פעולה נעשית מכיוון שהיא מושלמת ברגע זה. זה ממלא את הרגע בסיפוק ומשאיר פחות מקום לחרטה או לתסכול. אלא שברמה השכלית, קשה מאד לקבע את המצב הזה כנצחי. רוב האנשים משתמשים בחלק מהזמן ברעיון הזה כדי להתחבר לרגע, וחלק מהזמן כן מניחים לעצמם לחשוב על תוצאות עתידיות. זו כנראה הגמישות האנושית: לפעמים אנחנו בהיגיון ולפעמים אנחנו קצת פורצים אותו.

מדוע המסקנה כוללת גם המלצה וגם הצבעה על מורכבות?

בסיום מתחדדת ההבנה שיש הבדל עצום בין היכולת לדבר על פעולה ללא אינטרס ובין היכולת לחוות אותה בפועל. מי שבאמת ינסה לחקור עד הקצה ייתקל בפרדוקסים של השכל, במושג האין שכל, ובמצבים שבהם טוב ורע מתערבבים. יש אנשים שהמסע הזה מושך אותם והם ממשיכים קדימה, ויש כאלו שמעדיפים לשחק במשחק הרגיל של חיפוש מטרה ותוצאה, ולהסתפק בתחושת ההנאה הכנה שיש בפעולה בהווה, גם אם היא מלווה בציפייה לתוצאה.

איך לסכם את הדרך האישית?

כל אחד רשאי לבחון האם ברצונו להעמיק לחקור את מקור האינטרס, האם הוא רוצה להגיע לחוויה של פעולה שלמה שעומדת בפני עצמה, או לחוות בדרך מאוזנת גם את ההתלהבות מהעשייה וגם את הסיפוק במילוי האינטרס. הדרך הפשוטה יותר היא לנסות למזג את שני העולמות: מצד אחד להיות נוכח בפעולה וליהנות ממנה, ומצד שני לקבל את העובדה שכמעט תמיד אנחנו מונעים גם מרצון לתוצאה עתידית כלשהי.
שאלה: איך אפשר להגיע למצב שכול דבר הוא בפני עצמו, ללא כל אינטרס?

אליעד: אפשרות אחת זה להיפטר מהאינטרס, אפשרות שנייה זה למלא את האינטרס שלך בכל דבר.

למשל את רוצה להכין סלט, אז את קמה מהכסא, הולכת למטבח, פותחת את המקרר וכו'... יש כאן הרבה פעולות. ואת רוצה להגיע למצב שכול פעולה עשית אותה כדי לעשות אותה.

אז בואי נראה אם בכלל יש אפשרות כזאת.

אפשרות אחת היא שלא יהיה לך שום אינטרס, ואם את בכל זאת מחליטה לעשות משהו, אז את עושה אותו ללא אינטרס. שאת עושה את הדבר למען הדבר, הדבר עצמו הוא האינטרס.

שאלה: זה לא אינטרס?

אליעד: האדם עושה משהו למען לעתיד, זאת הכוונה שמה שאתה עושה זה בגלל אינטרס. כל פעולה שאתה עושה אותה, אתה עושה אותה בגלל מה שיקרה ברגע הבא. אתה עושה פעולה כדי שברגע הבא יהיה משהו שונה מעכשיו.

אבל אתה לא עושה את הפעולה בגלל שאתה רוצה לעשות את הפעולה.

אם היו אומרים לך שבעוד רגע אתה נעלם, האם היית ממשיך לעשות פעולות?

אם למשל היו אומרים לך שעוד שנייה התודעה שלך נעלמת, ואז את רוצה להזיז את הכסא, שנייה לפני שאת נעלמת. מה זה אומר על הפעולה? שהיא הייתה כל כך חשובה לך, שלפני שאת נעלמת זה הדבר הכי חשוב.

מי שעושה פעולות ברמה כזאת, הוא תמיד מרוצה במאה אחוז, כי כל פעולה שהוא עושה הוא מרוצה ממנה במאה אחוז, ולא מחכה לרגע הבא.

למשל אדם מזיז את הכסא כדי שמישהו אחר יוכל לשבת עליו, אבל מה האדם רוצה בסוף, הוא לא מגיע לסוף.

שאלה: למשל רקדן, רוקד בשביל הריקוד עכשיו.

אליעד: ולמה הוא רוקד עכשיו? כי זה עושה לו טוב.

האדם יכול לחשוב רק מחשבה אחת ברגע אחד, כשאתה אומר שהוא נהנה מעצם הריקוד, זה קורה בשני רגעים.

מה זה ריקוד? למשל להזיז את הרגל שמאלה, ואז המוח מקבל את האינפורמציה שהרגל זזה ואז באה המחשבה, איזה כיף לי.

יש דברים שקורים מעצמם.

אבל אם אתה עושה את הפעולה, בשנייה שהמוח שלך מרוכז במה שאתה עושה, בשנייה לאחר מכן אתה נהנה מזה שעשית. אבל זה קורה שנייה אחרי ולא תוך כדי הריכוז בריקוד.

אתה עושה ולאחר מכן נהנה מהעשייה, זה לא באותו זמן, זה בשתי שניות.

כשאדם עושה ומתרכז בעשייה, הוא אפילו לא מרוכז בתחושות, אלא רק בעשייה. ואז המוח בודק איזו תחושה עולה, ואז המוח שוב בודק האם אני רוצה את התחושה או לא רוצה אותה. ואם הוא רוצה אותה טוב לו, אבל זה בכמה רגעים שונים, זה לא בדיוק באותה שנייה.

ונגיד שזה באותו רגע, הרקדן רוקד בגלל התחושה הטובה שתהיה לו מהריקוד. זאת אומרת שהוא לא רוקד למען הריקוד אלא למען התחושה שתהיה לו בגלל הריקוד.

האדם לא נהנה מהריקוד עצמו.

ליהנות מעצם העשייה, פירושו להפוך את האפשרי למחויב.

אם היו אומרים לך שזה הרגע האחרון בחיים שלך, ואומרים לך לזוז ימינה, אז תשאל מה זה יתן לי? שתהיה בצד ימין.

אם היו אומרים לרקדן, תזיז את הרגל ימינה בלי שזה יתן לאף אחד כלום, האם הוא היה מזיז את הרגל ימינה? לא, זה אומר שהוא לא חווה את הריקוד כמושלם, אלא הריקוד משמש אותו למשהו נוסף.

עצם זה שאומרים שהרקדן נהנה לרקוד, זה כבר אומר שהרקדן לא רוקד סתם, אלא יש לו אינטרס ליהנות.

לעשות משהו למען העשייה, פירושו אני רוצה לרקוד ללא שום סיבה. בלי קשר אם אני יהנה או יסבול או אם זה יתן לי משהו או למישהו אחר. אני רוקד כי ככה אני רוצה וזהו. וזה לא קשור לשום דבר שהיה ולא לשום דבר שיהיה, ולא כלפי ולא כלפי מישהו אחר.

אם אני מזיז את היד כדי לכתוב, אני מזיז בגלל אינטרס.

אך אם אני סתם מזיז את היד, סתם כי בא לי להזיז אותה, הפעולה בפני עצמה.

שאלה: אז זה סתמי.

אליעד: לא, מה פתאום סתמי, יש לו מאה אחוז משמעות.

אז איך עושים ללא אינטרס.

אם לא חסר לך שום דבר, בשום צורה שהיא, ואת בכל זאת עושה דברים.

שאלה: אך זה תמיד מתוך רצון.

אליעד: לא, זה ללא רצון, ואם זה מתוך רצון, זה מתוך רצון ללא חיסרון.

שאלה: האם יש דבר כזה?

אליעד: אם יש דבר כזה, אז יש אפשרות לעשות ללא אינטרס.

שאלה: למה לעשות דברים רק לשם עשייה?

אליעד: האם אתה לא יכול לראות את השלמות בפעולה עצמה? אני מזיז את היד, סתם ככה, כי אני חושב שזה יהיה מושלם אם היד שלי תהיה שם. המציאות הכי טובה בעולם זה שהיד שלי נמצאת פה.

שאלה: אז האם פעולה לשמה זה בגלל שאני רוצה להרגיש שלמות?

אליעד: לא, זה - שלמות המציאות היא הפעולה.

ואז יש בעיה יותר קשה, שאם אתה עושה פעולה לשמה, למה אחר כך החלפת אותה?

אם הזזת את היד, ואתה חווה שזאת הפעולה המושלמת, אז למה אחר כך הזזת אותה למקום אחר? חשבנו שהפעולה הראשונה הייתה מושלמת, אז מדוע חפשת פעולה מושלמת אחרת?

אני אומר שיש כאן פרדוקס, כי אם אתה אומר שכול פעולה מושלמת בפני עצמה, זה עוד אפשר להגיד שזה הגיוני.

אני למשל חושב שתכלית המציאות זה להזיז את היד ימינה, אז אם זה כל כך מושלם בעיניך, אז למה שינית שוב את התנוחה?

אם הלב שלך לא מצליח בראש שלך לעשות סדר, אם זה מושלם בעיני, למה אני משנה, אז אתה לא יכול לחוות את חוויה הזאת.

שאלה: זה כמו להגיד איך היש נוצר מכלום.

אליעד: נכון, כמעט.

בסופו של דבר, לעשות פעולה לשמה, זה עוד הגיוני, אבל לעשות פעולות לשם הפעולה זה לא הגיוני.

שאלה: למה לא?

אליעד: כי אתה בעצם אומר שיש יותר משלמות אחת.

לעשות פעולה לשמה, זה לעשות פעולה שהיא שיא השלמות של המציאות.

למשל כל פעולה שתעשי, תחווי שזאת המציאות המושלמת.

ואז זה יתחיל להציק לך, שתחשבי, שאם זה מושלם, מדוע אני משנה.

לחוות שמשהו מושלם, זה לחוות שכול מה שאתה רוצה זה את הדבר עצמו, שהוא חווה אושר אבסולוטי שכול הרצונות שלו התמלאו.

אז אולי האדם יכול אולי פעם אחת בחיים שלו להגיע למצב שהוא עושה את הפעולה למען הפעולה.

יש רק דרך אחת לעשות פעולות לשמן, למרות שבתכלס אפילו פעולה אחת אי אפשר לעשות לשמה. למה? כי פעולה זה משמעות סופית, ולשמה זה אין סופית ולכן אי אפשר לעשות פעולה לשמה.

אבל יש דבר שנקרא אין שכל, מעבר ליש ולאין, שם הכל אפשרי.

ושם אפשר לחשוב שזה מושלם, ושגם ההוא מושלם. אמנם זה לא הגיוני, כי אם זה מושלם איך זה שגם ההוא מושלם?

אז תגיד גם זה מושלם וגם זה מושלם, אבל זה מראה שלא הבנת מה פירוש המילה מושלם. מושלם פירושו שלם, להגיד זה מושלם, זה כשלעצמו לא יכול להיות מושלם, כי המילה "זה" פירושו לא מושלם.

אם "זה" היה שלם, מושלם פירושו המציאות, יש רק דבר אחד מושלם וזה המציאות כמציאות היא מושלמת, וכל השאר זה חלקים שלה. להגיד שהמחברת מושלמת זה להגיד שהמחברת היא המציאות האין סופית, אבל האם המחברת היא המציאות האין סופית? המחברת זה צמצום, והמושלם הוא האין סוף.

בשכל אי אפשר להגיד שזה מושלם וזה מושלם, ואפילו אי אפשר להגיד על דבר אחד שהוא מושלם, כי כל דבר הוא צמצום.

אבל באין שכל, אתה יכול להגיד שהמחברת מושלמת, וגם דבר אחר מושלם. המחברת שווה סך כל הדברים, וכך כל דבר אחר. איך זה יכול להיות? ככה זה.

אבל מה הצרה, שאם אתה באין שכל, יכול להיות שאתה עושה דבר לשמו, ותוך כדי שאתה עושה אותו לשמו, אתה לא רוצה לעשות אותו.

בשכל, האדם אומר שאם הוא עושה משהו לשמו אז הוא חווה אושר.

אבל באין שכל, מרוב שאין היגיון, את יכולה להגיע למצב שגם תרצי וגם לא תרצי.

רק באין שכל את יכולה לעשות פעולה בשביל הפעולה עצמה, אבל באין שכל, את יכולה להגיע למצב, שתוך כדי שאת עושה פעולה לשמה, את גם מאה אחוז לא רוצה לעשות את הפעולה כי את לא רוצה לעשות אותה.

את גם מאה אחוז רוצה לעשות את הפעולה הזאת, וגם מאה אחוז לא רוצה לעשות את הפעולה הזאת, בו זמנית.

בשכל יש היגיון, של רוצה או לא רוצה, אבל באין שכל אין את ההיגיון של רוצה או לא רוצה, ואז כאשר אין היגיון של רוצה או לא רוצה, אז אתה יכול במכה אחת גם לרצות לעשות את הפעולה וגם לא לרצות לעשות את הפעולה במאה אחוז בו זמנית.

באין שכל, הטוב והרע הם אחרים, כי אין גבולות ברורים ביניהם. הטוב הוא גם רע וגם קצת רע וגם טוב ורע ולהפך.

שאלה: האם אתה ממליץ להגיע לאין שכל?

אליעד: מצד השכל יש יתרונות וחסרונות.

ומצד האין שכל, אני לא יודע מה שאלת.

יש שני חוקי משחק.

יש משחק של טוב ורע, ויש משחק של אין הבדל בין טוב לרע.

במשחק של הטוב והרע, זה המשחק של השכל, כדי להרגיש טוב, אתה לפני זה צריך להרגיש רע. אי אפשר ליהנות בלי לסבול.

ואז האדם אומר שהוא רוצה טוב בלי רע.

ואז הוא יוצא מהשכל, וכאשר הוא יוצא מהשכל, אז התודעה שלו יכולה לחוות דבר והיפוכו בו זמנית. ואם אתה יכול לחוות דבר והיפוכו בו זמנית, אז אתה יכול לחוות טוב מבלי שיהיה רע. ואז אתה יכול להגיע למצב שכול הזמן טוב לך.

אבל יש כאן בעיה קשה, כי פה בשכל, כאשר טוב לך אז טוב לך.

אבל באין שכל, יתכן שמצד אחד תמיד טוב לך, אבל מצד שני אתה מגיע לצרה כל כך גדולה, שכשאפילו טוב לך לא באמת טוב לך. ולמזלך הגרוע אתה לא יכול שיהיה לך יותר טוב, כי כבר טוב לך.

באין שכל, אם רע לך ואתה רוצה לעשות משהו שישמח אותך, אתה לא יכול, כי אתה כבר שמח במאה אחוז.

בקיצור באין שכל יש הכל.

אני רוצה לחדד את העניין.

המוח שלך לא יכול לחוות דבר שלם בשלמות אין סופית. המוח לא יכול לתפוס שום צורה בעולם בגודל אין סופי. ולכן לא יכול להיות שתחשוב שמשהו מושלם, כי אתה לא יכול לדמיין משהו מושלם.

המוח לא יכול לתפוס אין סוף, המוח לא יכול לתפוס שלמות, ולכן הוא לא יכול לעולם לתייג את השלמות על צורה, ולכן לא יכול להיות שהאדם עושה צורה בגלל שהוא חושב שהיא מושלמת, כי המוח לא יכול לתפוס שלמות.

שאלה: איך להגיע לאין סוף?

אליעד: קח דבר אחד, ותחקור אותו עד לעומק אין סופי, ואז תפגוש את האין סוף.

אם תגיעי למצב שבו את יכולה לדמיין את כל המקום וכל הזמן בבת אחת, אז תוכלי לעשות פעולה מושלמת.

יש כאן מהלך יפה, בשכל אתה רואה בעיה, ומנסה לפתור אותה באין שכל, אבל אתה לא יודע מראש את העלויות של זה שתפתור את הבעיה השיכלית דרך האין שכל.

כי אם תפתור בעיה שיכלית באין שכל, עכשיו גם קבלת את החסרונות של האין שכל.

וכל מה שאני אומר זה רק זווית מסויימת של האין שכל.

כי יש אין שכל מסויים שבו אין יתרונות ואין חסרונות. והאם זה יתרון או חיסרון? זוהי שאלה מעניינת.
אתגר איך להשיג אותו חרטה רמאי פעולה להפסיק לאהוב ידיד עשייה קשיים מקום וזמן להישאר שינויים אושר אושר בשלמות אושר נצחי אושר תמיד אחדות אחדות הסיבה והתוצאה איך להיות מאושר בשלמות דרך אל האושר הדרך אל האושר הנאה הסיבה והתוצאה חיים להיות מאושר להיות מאושר תמיד להיות מאושרים ליהנות ליהנות בחיים ליהנות מהדרך ליהנות מהדרך אל האושר ליהנות מהחיים לשם שמיים לשמה ושלא לשמה נצח נצחי סוד סוד האושר סודות סיבה סיבות עשייה עשייה לשם עשייה עשייה לשם שמיים שלמות תוצאות
טוב נצחי - מהו ואיך לחוות טוב נצחי אמיתי?
טוב נצחי - מהו ואיך לחוות טוב נצחי אמיתי?
... נצחי - מהו ואיך לחוות טוב נצחי אמיתי? מה זה טוב נצחי ואיך מגיעים אליו? טוב נצחי הוא מצב של תחושת טוב שאינה תלויה בשום סיבה, בשום דבר חיצוני או פנימי, ובשום תנאי. אליעד כהן מסביר שכל סוג של טוב שאדם חווה בדרך כלל, הוא תלוי ... כי כל עוד הטוב מותנה בסיבה כלשהי, הוא לא נצחי ולא אמיתי לחלוטין. למה טוב שתלוי בסיבות הוא לא נצחי? אליעד כהן נותן דוגמאות רבות להסביר מדוע טוב שתלוי בסיבות הוא לא נצחי: אם אדם מאושר בגלל שיש לו משהו (כסף, זוגיות, הצלחה), הרי שברגע שהדבר הזה ייעלם, גם האושר ייעלם. אם הטוב של האדם תלוי בפעולה שהוא עושה, ברגע ... ולהפסיק, ולכן גם טוב שמבוסס על מחשבה אינו נצחי. המשמעות היא שכל טוב שתלוי בדבר כלשהו, במחשבה או בעשייה, הוא זמני בלבד ולא מוחלט. מה הכוונה טוב נצחי מוחלט? אליעד כהן מסביר שטוב נצחי מוחלט פירושו טוב שקיים מאז ומתמיד, קיים תמיד ויהיה קיים תמיד, ללא שום תנאי. זהו טוב שלא יכול להיפסק בשום אופן, ולא משנה אילו אירועים מתרחשים ... טובים לחלוטין. איך אפשר לדעת שהטוב אינו נצחי? אליעד מדגיש את חשיבות השאלה: האם הטוב שאני מרגיש כרגע הוא מחויב או אפשרי? האדם צריך לבדוק אם הוא יכול לחשוב על מצב שבו הוא הרגיש רע בעבר, ... שהטוב הנוכחי שלו הוא אפשרי בלבד, ולכן גם לא נצחי. כל מצב שבו אדם הרגיש בעבר פחות טוב מעיד כי באופן תיאורטי, המצב הזה יכול לחזור ולהופיע שוב בעתיד. מה הדרך היחידה להגיע לטוב נצחי אמיתי? הדרך היחידה שאליעד כהן מציע להגיע לטוב נצחי אמיתי היא דרך הבנת האמת. משמעות הבנת האמת היא להבין לעומק את המציאות ואת כל התהליכים בה: האדם צריך לשאול את עצמו מהי הסיבה הראשונה של כל ... על ידו כטוב מושלם ברגע שהוא מבין את הטוב הנצחי. כאשר האדם מבין שכל דבר רע הוא למעשה טוב באופן מוחלט, ממילא אין הבדל בין טוב לרע מבחינתו, וכל האירועים נחווים כטובים באופן שווה לחלוטין. האם אדם יכול לאבד את הטוב הנצחי? אליעד מדגיש שאם אדם הגיע לטוב נצחי אמיתי, הוא לא יכול לאבד אותו, גם אם באופן תיאורטי הוא יאבד את זיכרונו או את יכולת ההבנה שלו. הסיבה היא שהאדם שחווה טוב נצחי אינו תלוי בזיכרון או במחשבה חיובית, ולכן גם אם יקרה לו דבר שיגרום לו לשכוח הכל, הוא עדיין יחווה טוב מוחלט. זאת מכיוון שטוב נצחי לא מותנה בשום דבר, גם לא בהבנה או בזיכרון. מהם השלבים להגיע לטוב נצחי? אליעד כהן מסכם את השלבים כך: לשאול ולגלות מהו הגורם הראשון לכל התהליכים שמתרחשים במציאות. לברר לעומק את השאלה למה יש רע בעולם, למה יש טוב, ... מגיע להבנה הזו, הוא למעשה מגיע לחוויה של טוב נצחי אמיתי, שאינו מותנה בשום דבר. מהו טוב נצחי? איך לחוות טוב מוחלט? טוב שלא תלוי בדבר למה הטוב שלי משתנה? הבנת הסיבה הראשונה של המציאות איך לראות שהכל טוב מוחלט? הפעם אני רוצה לענות על השאלה, איך אדם יכול לחוות טוב נצחי ומה הכוונה לטוב נצחי? טוב נצחי, פירושו טוב, שקיומו של הטוב לא תלוי בסיבה כלשהי אם שואלים אדם למה טוב לו והוא אומר כי, זה תלוי בסיבה כלשהי, וזה לא טוב אמיתי. ואיך אפשר להרגיש טוב נצחי, יש כל מיני שיטות, חשיבה חיובית ועוד וכל עוד האדם עושה משהו, הוא רוצה משהו מסוים, הוא חושב משהו מסוים או בדרך מסוימת או כי יש לו משהו מסוים, ... זה ברור כי כל עוד זה תלוי במשהו זה לא טוב נצחי, כי זה יכול להשתנות. כמו כן אם האדם תלוי במה שאתה עושה זה גם יכול להשתנות, כי אולי תעשה משהו אחר וגם מחשבה זו עשייה, כי הוא אמור לחשוב משהו, ... לא מחויב, כי תמיד הטוב יכול להשתנות הוא לא נצחי, ולהגיע לטוב נצחי אפשר על ידי הבנת האמת, וגם הבנת האמת תלויה בהבנה אך האדם צריך להבין מה שקורה במציאות, מה הסיבה הראשונה? מה הכוח המניע את הדברים? כל האירועים ... יחווה טוב אמיתי. ושיהיה לכולם המשך יום טוב נצחי אמיתי. ...
איך לא לפחד מהפחד הגדול ביותר בעולם? מהו הפחד הגדול ביותר בעולם? האם רגש יכול להימשך לנצח? האם אפשר להרגיש רע לנצח? האם אפשר להרגיש טוב לנצח? מה קורה בגיהנום? מה קורה בגן עדן? פחד מסבל נצחי, מפחד לסבול לנצח, טוב נצחי, פחד מגיהנום
איך לא לפחד מהפחד הגדול ביותר בעולם? מהו הפחד הגדול ביותר בעולם? האם רגש יכול להימשך לנצח? האם אפשר להרגיש רע לנצח? האם אפשר להרגיש טוב לנצח? מה קורה בגיהנום? מה קורה בגן עדן? פחד מסבל נצחי, מפחד לסבול לנצח, טוב נצחי, פחד מגיהנום
... לנצח? מה קורה בגיהנום? מה קורה בגן עדן? פחד מסבל נצחי, מפחד לסבול לנצח, טוב נצחי, פחד מגיהנום איך לא לפחד מהפחד הגדול ביותר בעולם? הפחד הגדול ביותר בעולם, לפי אליעד כהן, הוא הפחד לסבול לנצח. זהו פחד ... מהמצב. אליעד מציין כי הפחד הזה נוגע לתחושה של סבל נצחי, מצב שבו האדם לא מצליח למצוא שום תקווה או הפסקה מהכאב, מה שמוביל לתחושה של חוסר אונים מוחלט. בשלב הזה, עולה שאלה קריטית: ... בפחד הזה בתיאורים של גיהינום וגן עדן - עונש או גמול נצחיים למעשים שנעשו בחיים. הנצח - עיקרון מרכזי בפחד הפחד מנצח משחק תפקיד מרכזי בכך. כשאדם שואל את עצמו מהו הדבר הגרוע ביותר ... האדם היה מפסיק להרגיש את עוצמתו. רעיון גיהינום נצחי ומהות הסבל המוחלט האם אפשר להימנע מסבל נצחי? אליעד מציין כי באופן תיאורטי, לא ניתן להישאר במצב של סבל נצחי. השכל הישר וההיגיון הפסיכולוגי מראים שאין אפשרות של סבל קבוע ללא הפסקה. השינוי בין תחושות הוא מה שמאפשר לנו לחוות את ... באופן עוצמתי - אחרת הוא מאבד את משמעותו. האם טוב נצחי אפשרי? כמו שבני אדם לא יכולים להרגיש רע לנצח, כך גם קשה לדמיין טוב לנצח. אם אדם היה חי בגן עדן נצחי, ללא שום שינוי, הוא היה מפסיק להרגיש את עונגו. טוב או רע, אם הם נמשכים לנצח, מאבדים את משמעותם, משום שהמוח האנושי לא יכול לתפוס תחושות יציבות ונצחיות ללא ניגודיות. איך מסייעת ההבנה הזו להתמודד עם פחדים? הבנה זו מסייעת להימנע מפחדים מגיהינום או גן עדן נצחיים. כל תחושה חייבת להתחלף - אם אדם מבין שאין שום אפשרות להישאר באותה תחושה לנצח, הפחד מהסבל הנצחי נחלש. אי אפשר לשמר את תחושת הסבל או העונג לנצח, כי כל תחושה חייבת לנוע בין הפכים כדי שתהיה קיימת בעוצמה. ההבנה של תודעה ... פועלים, הוא מבין שלמרות הפחד מהסבל או מההנאה הנצחיים, שום דבר לא יכול להישאר קבוע. אם אדם יכול להפסיק לפחד מהרע לנצח, הוא יוכל גם להבין את הדרך בה הוא יכול להתמודד עם ... מהו הדבר הנורא ביותר בעולם?, התשובה שמתבהרת היא סבל נצחי - מצב שבו אדם מרגיש 100 אחוז של כאב ללא כל הפסקה, ללא שום נקודת יציאה, ללא הפוגה וללא תקווה. שאלה: מדוע דווקא הסבל לנצח ... לכוד בתחושה אחידה שאינה משתנה. הרעיון של סבל שהוא נצחי אומר מאה אחוז רע, מאה אחוז מהזמן - ואין דבר שכואב יותר מזה. הקשר בין פחד ממוות לבין פחד מרע לנצח אנשים לעתים מפחדים ... מבנה תודעה שאנחנו מכירים. שאלה: ומה לגבי גיהינום נצחי? יש דתות שמבטיחות עונש נצחי למי שעובר עבירות? תשובה: ברעיון התיאורטי הזה, אומרת האמונה שאלוהים יכול לעשות הכל, אז אולי הוא יכול להבטיח לאדם סבל ... לא תהיה תחושת סבל אמיתית. אותו הדבר לגבי טוב נצחי כמו שקשה לחוות רק רע לנצח, כך גם קשה לדמיין רק טוב לנצח. אם אדם יחיה בגן עדן קבוע ללא שינוי, הוא יפסיק לשים לב לטוב. טוב ... לנצח, הם מבינים שאין שום היגיון אמיתי לחשוש מסבל נצחי במובן הסטטי והבלתי - משתנה. שאלה: האם בכל זאת יכול להיות שיש אלוהים שגורם לרע נצחי או טוב נצחי בצורה על - טבעית? תשובה: מבחינה הגיונית, אם אלוהים פועל על פי מבנים אחרים לגמרי של תודעה, הרי שזה משהו שכלל לא ניתן ... שאנשים חווים עליות וירידות, ושום מצב נפשי אינו נצחי. אדם שרוכש משהו חדש ומרגש - עם הזמן יתרגל וההתרגשות תרד. אדם שחווה אסון או פציעה - עם הזמן יתרגל למצב, והכאב יתמתן. ... קבועה. למה לא לפחד מסבל לנצח? אין טעם לפחד מסבל נצחי, כי המציאות וההיגיון מצביעים על כך שהסבל חייב להשתנות. ברמה המוחשית אין שום אפשרות אמיתית להישאר ב - 100 אחוז כאב ללא הפסקה. גם טוב נצחי לא באמת נתפס במוח האנושי, כי גם הוא מצריך שינוי כדי להחוות כטוב. לכן, אין סיבה אמיתית להיאחז ברעיון של מה יהיה אם אעבור ... להבין שאם מופיע פחד חזק ומתמשך מאיזשהו רעיון של סבל נצחי, כדאי לזכור שכל סבל - וגם כל עונג - זקוקים לניגוד כדי להתקיים. התודעה שלנו מחייבת תנועה בין קצוות, ואנו לא באמת יכולים ... התמודדות עם מחשבות של מה יהיה לנצח האם יש גן עדן נצחי? האם יש גיהנום נצחי? שכר ועונש אחרי המוות, שכר נצחי, עונש נצחי, איך עובדים רגשות? האם רגש יכול להתקיים לנצח? האם רגש יכול להימשך לנצח? למה רגש חייב להשתנות? איך לענות אנשים? איך לענות ...
נצחיות מהי, ההגדרה של נצחיות, נצחי לא משתנה, לחיות לנצח, חיים נצחיים, קיום נצחי, פשיטות נצחית, מהי נצחיות? מה זה נצח?
נצחיות מהי, ההגדרה של נצחיות, נצחי לא משתנה, לחיות לנצח, חיים נצחיים, קיום נצחי, פשיטות נצחית, מהי נצחיות? מה זה נצח?
נצחיות מהי, ההגדרה של נצחיות, נצחי לא משתנה, לחיות לנצח, חיים נצחיים, קיום נצחי, פשיטות נצחית, מהי נצחיות? מה זה נצח? מהי נצחיות והאם נצחי הוא משהו שלא משתנה לעולם? אליעד כהן מסביר בהרצאה מהי נצחיות, תוך שימוש בדוגמאות מפורטות ושאלות מעמיקות על מהותו של הנצח. הוא מתחיל מהתייחסות לטקסט שנשלח אליו, שבו מתואר אדם שהיה לו שתי קופסאות סיגריות, כל אחת עם שלוש סיגריות. ... על משמעותה של נצחיות, ועל הקשר בין הנצחי לבין הדברים שבהם האדם בוחר להיאחז. מה הקשר בין הקופסאות לנצחיות , ומהי הסיבה שהאדם העביר סיגריות מקופסה שחוקה לקופסה חדשה? אליעד מדגים את ההסבר על ידי כך שהוא מציג שתי אפשרויות לתפיסת הנצחיות: האפשרות הראשונה היא שהאדם העביר את הסיגריות לקופסה החדשה כיוון שזו נתפסת בעיניו כנצחית יותר - חדשה יותר, רעננה יותר, ולכן תשרוד זמן רב יותר. האדם, לפי תפיסה זו, נמשך אל ההיבט הנצחי שהוא רואה בחדש. למשל, כשאנשים בוחרים במוצר חדש או במערכת יחסים חדשה, הם למעשה בוחרים במה שנראה להם כנצחי יותר, כי החדש נראה פחות מתכלה או משתנה. האפשרות השנייה, מנגד, מצביעה דווקא על כך שהקופסה הישנה יותר היא זו שקרובה יותר לנצח, דווקא בגלל שהיא כבר עברה שינויים רבים, ובכך ... נתפס על ידי אליעד כנצחי משום שאי אפשר להעלים אותו. הוא לא משתנה כי אין לו צורה מוגדרת. מהבחינה הזאת, הדבר השחוק, הקרוב לכלום, הוא דווקא הדבר הנצחי באמת. מהו ההבדל בין ישן לחדש, ואיך הוא קשור לרעיון הנצחיות? אליעד מרחיב על כך שהמושג שחוק מייצג משהו מת, משומש, שהתיישן, לעומת החדש שמסמל חיים והמשכיות. אך בפועל, אומר אליעד, גם הקופסה החדשה הולכת בסופו של דבר אל החידלון. ... יחסי ולא מוחלט. הנצחיות תלויה באופן שבו האדם תופס את הדברים. אדם יכול לראות את הישן כמייצג יותר נצחיות דווקא משום שהוא עבר שינויים רבים והוכיח עמידות לאורך זמן. מנגד, אדם יכול לתפוס דווקא את החדש כיותר נצחי כי הוא טרם השתנה, ולכן נראה לו יציב ועמיד יותר לזמן ארוך. מי נצחי יותר - הדבר הפשוט או הדבר המורכב? אליעד כהן מביא דוגמאות נוספות כדי להסביר את מהותו של הנצח. הוא מציג את הרעיון לפיו הדבר הפשוט הוא נצחי יותר, כי הוא פחות מושפע משינויים. למשל, גוק שורד בתנאים קיצוניים יותר מאדם, משום שהוא פשוט יותר מבחינה מבנית. כך, ככל שהדבר פשוט יותר, הוא קרוב יותר לנצחיות, כיוון שהוא פחות נתון לשינויים ולהשפעות סביבתיות. מצד שני, לעיתים המורכבות היא זו שיוצרת עמידות גבוהה יותר לזמן, כמו עם ישראל, ששרד לאורך אלפי שנים. אך גם במקרה זה, ... להגדיר את המושג נצחי בצורה הגיונית? אליעד שואל מהו נצחי בצורה שתהיה הגיונית ועקבית, ומציע את ההגדרה הבאה: נצחי הוא דבר שלא משתנה כלל, שהוא קיים תמיד כפי שהוא. לכן, ככל שהדבר פשוט יותר, חסר הגדרות ספציפיות וצורות מוגדרות, כך הוא פחות משתנה וממילא נחשב לנצחי. כדוגמה נוספת, אליעד מתייחס לקופסה חדשה עם פינות חדות - היא פחות
שמירת מצוות, האם התורה אמת? האם לשמור מצוות? ההימור של פסקל, חיי נצח, גיהנום וגן עדן, שכר נצחי, עונש נצחי, האם יש אלוהים? חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, אמיתות התורה, יהדות, מי נתן את התורה?
שמירת מצוות, האם התורה אמת? האם לשמור מצוות? ההימור של פסקל, חיי נצח, גיהנום וגן עדן, שכר נצחי, עונש נצחי, האם יש אלוהים? חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, אמיתות התורה, יהדות, מי נתן את התורה?
... נצח, גיהנום וגן עדן, שכר נצחי, עונש נצחי, האם יש אלוהים? חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, אמיתות התורה, יהדות, מי נתן את ... מצוות בגלל הסיכוי לשכר נצחי? אליעד כהן דן בשאלות יסודיות שעוסקות בשמירת מצוות, אמיתות התורה וקיום ... יותר רק באפשרות של טוב נצחי או כלום, אלא גם באפשרות של עונש נצחי . אליעד מדגים זאת עם דוגמאות נוספות: הוא מתאר מצב שבו יש קופסה עם פתק ... להיות מורגש, ולכן גן עדן נצחי מבחינה לוגית הוא מצב בעייתי. בנוסף, הרעיון של עונש נצחי נראה גם הוא לא הגיוני, כי אם אלוהים באמת כל - יכול וטוב, למה הוא ייצור ...
אושר, רוצה להיות מאושר תמיד, מצבי רוח משתנים, אושר נצחי, איך להיות מאושר באמת? הדרך אל האושר, הסוד של האושר, מהו אושר נצחי? איך אפשר להיות מאושר? סוד האושר, אושר בחיים
אושר, רוצה להיות מאושר תמיד, מצבי רוח משתנים, אושר נצחי, איך להיות מאושר באמת? הדרך אל האושר, הסוד של האושר, מהו אושר נצחי? איך אפשר להיות מאושר? סוד האושר, אושר בחיים
... מאושר תמיד, מצבי רוח משתנים, אושר נצחי, איך להיות מאושר באמת? הדרך אל האושר, הסוד של האושר, מהו אושר נצחי? איך אפשר להיות מאושר? סוד האושר, אושר בחיים איך ניתן להיות מאושר תמיד, למרות שהמציאות משתנה? בהרצאה זו, אליעד כהן מציג את השאלה ... השאלה העולה היא אם יש דרך להיות מאושר נצחית, גם כשמצבים משתנים כל הזמן. האם ניתן להיות מאושר בלי תנאים? שואל אחד משתף כי אם יקבל את המציאות כפי שהיא, הכל יהיה טוב, אך ברגע שזה ... לא יחסר לו שום דבר. מהו המפתח לאושר נצחי? לסיום, אם אדם יוכל להבין שהוא לא יכול להיות בטוח במציאות או בקיומו, הוא ישחרר את עצמו מהמגבלות של הרצון והחיסרון. כל עוד יש לאדם תחושת ... איך להיות מאושר תמיד? מהו אושר נצחי? כיצד לשחרר את עצמך מהחיסרון? האם אפשר לשנות את הרצון כך שיתאים למציאות? מה גורם לשינויים במצב הרוח? איך אפשר להיות מאושר באמת? מהו האושר הנצחי? בהרצאה, אליעד דן בשאלה איך ניתן להיות מאושר תמיד, למרות שהמציאות משתנה כל הזמן. הוא מתחיל בשיחה על הצורך בהבנה של איך לקבל את המציאות ... שצפה היא אם ניתן למצוא את האושר הנצחי, או לפחות את הדרך להיות מאושר בלי תנאים, גם כאשר מצבים משתנים. מה קורה כאשר אדם רוצה להיות מאושר, אך בו זמנית רוצה גם לשנות את המציאות? ... כל מה שאתה בטוח בו. מהו המפתח לאושר נצחי? בסופו של דבר, אם אדם יבין שהוא לא יכול להיות בטוח במציאות או בקיומו, הוא יוכל לשחרר את עצמו מהמגבלות של הרצון והחיסרון. כל עוד יש לאדם ... לשנות את המציאות. כיצד להשיג אושר נצחי הבנת הרצון והמציאות השפעת הציפיות על מצב הרוח איך להשיג יציבות רגשית האם אפשר לשנות את הרצון כך שיתאים למציאות שאלה: אם אקבל את המציאות ...
שכר ועונש, גיהנום וגן עדן, אלוהים, שמירת מצוות, קיום מצוות, אמיתות התורה, שכר נצחי, עונש נצחי, לחזור בתשובה, לחזור בשאלה, החזרה בתשובה, החזרה בשאלה, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני
שכר ועונש, גיהנום וגן עדן, אלוהים, שמירת מצוות, קיום מצוות, אמיתות התורה, שכר נצחי, עונש נצחי, לחזור בתשובה, לחזור בשאלה, החזרה בתשובה, החזרה בשאלה, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני
... שמירת מצוות, קיום מצוות, אמיתות התורה, שכר נצחי, עונש נצחי, לחזור בתשובה, לחזור בשאלה, החזרה בתשובה, החזרה בשאלה, אליעד כהן דתי, אליעד כהן חילוני ... לחלוטין. אם אדם מאמין לחלוטין שיש אלוהים ושכר נצחי , שום אילוץ או קושי לא יכול לעצור אותו מלקיים את המצוות בשלמות, בדיוק כמו שאדם לא יעבור על ... עדן וגיהנום? אמונה באלוהים ללא ספק? שכר ועונש נצחי? מדוע אנשים חוטאים למרות האמונה? אליעד כהן דתי או חילוני? האם קיום מצוות מחייב אמונה ...
דיכאון קיומי, סבל קיומי, רוצה להיות מאושרת, מועקה קיומית, חיסרון קיומי, תמיד יש חיסרון, יתרון וחיסרון בכל דבר, סבל נצחי, אושר נצחי, הדרך אל האושר, איך להיות מאושר? למה רע לך?
דיכאון קיומי, סבל קיומי, רוצה להיות מאושרת, מועקה קיומית, חיסרון קיומי, תמיד יש חיסרון, יתרון וחיסרון בכל דבר, סבל נצחי, אושר נצחי, הדרך אל האושר, איך להיות מאושר? למה רע לך?
... קיומי, סבל קיומי, רוצה להיות מאושרת, מועקה קיומית, חיסרון קיומי, תמיד יש חיסרון, יתרון וחיסרון בכל דבר, סבל נצחי, אושר נצחי, הדרך אל האושר, איך להיות ... מציין כי הדרך להתמודד עם הסבל הקיומי היא לא בהכרח להימנע ממנו, אלא להבין אותו וללמוד כיצד לנצלו לטובתנו. הוא מדבר על רעיון של הסבל הנצחי מול האושר הנצחי, וטוען שלעיתים אדם צריך להרגיש ... ואיך לנצל את הקיום כדי להשיג את האושר האמיתי. מהו דיכאון קיומי? איך להתמודד עם סבל קיומי? מהם היתרונות והחסרונות בכל דבר? האם אושר נצחי אפשרי? מהו האושר האמיתי? האם ...
אושר למתקדמים, למה לא יכול להיות רק רע? למה לא יכול להיות רק טוב? למה הסבל לא נצחי? למה האושר לא נצחי? התאבדויות, למה אנשים מתאבדים? אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב
אושר למתקדמים, למה לא יכול להיות רק רע? למה לא יכול להיות רק טוב? למה הסבל לא נצחי? למה האושר לא נצחי? התאבדויות, למה אנשים מתאבדים? אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב
... למה לא יכול להיות רק טוב? למה הסבל לא נצחי? למה האושר לא נצחי? התאבדויות, למה אנשים מתאבדים? אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב למה אי אפשר שיהיה רק טוב או רק רע? אליעד כהן מסביר שהבסיס של כל חוויה אנושית בנוי על ההבדל שבין טוב ... ואחרי. האם הסבל או האושר יכולים להיות נצחיים? אליעד מבהיר שאין אפשרות שהסבל או האושר יימשכו לנצח, משום שהמוח האנושי מתרגל לכל מצב לאורך זמן. הוא מסביר כי הדרך היחידה לשמור על מצב של סבל היא להחמיר את התנאים ... או לצאת ממנו לחלוטין. למה הסבל לא נצחי? למה אי אפשר להיות מאושר תמיד? למה אנשים מתאבדים? האם אפשר לחיות בלי סבל בכלל? איך לצאת מהמשחק של טוב ורע? ...
להיות מאושר תמיד, אושר כל הזמן, מאה אחוז סבל, אושר או סבל, טוב או רע, להבדיל בין טוב לבין רע, האם הכל יכול להיות? סובל כל הזמן, אושר נצחי, סבל נצחי, מצבי רוח משתנים
להיות מאושר תמיד, אושר כל הזמן, מאה אחוז סבל, אושר או סבל, טוב או רע, להבדיל בין טוב לבין רע, האם הכל יכול להיות? סובל כל הזמן, אושר נצחי, סבל נצחי, מצבי רוח משתנים
... מאושר תמיד, אושר כל הזמן, מאה אחוז סבל, אושר או סבל, טוב או רע, להבדיל בין טוב לבין רע, האם הכל יכול להיות? סובל כל הזמן, אושר נצחי, סבל נצחי, מצבי רוח משתנים מהו ההיגיון שבסבל 100% מפסיקים לסבול? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק ברעיון המרכזי שמופיע בספרו, לפיו כאשר אדם סובל באופן מוחלט, כלומר, ...
אושר בחיים, להיות מאושר בחיים, מהו אושר, אושר זמני, אושר נצחי, הדרך אל האושר, החיפוש אחר האושר, מהות האושר, סוגים של אושר
... בחיים, להיות מאושר בחיים, מהו אושר, אושר זמני, אושר נצחי, הדרך אל האושר, החיפוש אחר האושר, מהות האושר, סוגים של אושר ... ונחדד: כי ככל שהאדם מוצא יותר אושר זמני, כך גם רמת האושר שלו יורדת. כי האדם רוצה למצוא אושר נצחי. ובהתחלה, נדמה לאדם שהוא ימצא אושר נצחי, כאשר הוא ישיג דבר כלשהו. ואחכ האדם משיג את הדבר, וכמובן שהוא ... את הצורך הרגשי שלו, למצוא את האושר, ולהפסיק לחפש את האושר. אאכ האדם מראש לא רוצה למצוא אושר נצחי, אלא רוצה למצוא רק אושר זמני וכולי. ולכן, מי שרוצה למצוא אושר בחיים, עליו לשאול את עצמו: איזה סוג אושר אני מחפש. האם אושר זמני או אושר נצחי. כי אם מדובר באושר נצחי , אז להשיג אושר נצחי, פירושו, להשיג דבר, שגורם לכך שתפסיק לחפש אושר. כי אם ממשיכים לחפש את האושר, אז זה לא ממש עזר, כי החיפושים ממשיכים. ולכן, מי שמחפש אושר נצחי, עליו לשאול את עצמו, מהו הדבר, שאם אשיג אותו, אפסיק לחפש את האושר הנצחי. כי אם החיפוש יימשך, אז הדבר הוא חסר תועלת, ביחס להשגת האושר הנצחי. ונחדד: כי להפסיק לחפש את האושר, פירושו, שהאושר לא מעניין ... מחפשים, אז ב100% מהמקרים, מוצאים את האושר שאותו לא מחפשים, דהיינו, חוסר אושר. ומי שמחפש אושר נצחי, עליו לשאול את עצמו, מהו הדבר, שכאשר אשיג אותו, אפסיק לחפש את ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על להיות מאושר תמיד, אושר נצחי, עשייה לשם עשייה, עשייה לשם שמיים, מהו אושר בשלמות? אחדות הסיבה והתוצאה, ליהנות בחיים, ליהנות מהדרך אל האושר, סוד האושר, לשמה ושלא לשמה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: נצחי, איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בזוגיות? איך לפרש חלומות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם גירושין? איך לנהל את הזמן? איך להיגמל מהימורים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לקבל החלטות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בראיון עבודה? איך למצוא זוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לחנך ילדים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לא להישחק בעבודה? איך להאמין בעצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: נצחי, איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? כעס ועצבים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? האם יש או אין אלוהים? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? אולי אנחנו במטריקס? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה יש רע וסבל בעולם? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל רב תחומי, מאמן לכלכלת המשפחה, אימון אישי בתל אביב בתחום נצחי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3438 שניות - עכשיו 16_07_2025 השעה 13:17:27 - wesi1