🖨טיימינג של שכנוע עקיף - איך לגרום למישהו לא להסכים עם עצמו, באמצעות שימוש במשחק מילים? איך לגרום למישהו לשנות את דעתו, באמצעות זה שמוציאים את דבריו מהקשרם? איך לגרום למישהו לחשוב מחשבה שהוא לא רוצה לחשוב? איך לגרום למישהו לחשוב שהוא טועה? האם זה משנה מתי ובאיזה רגע, האדם השני יתחיל לחשוב את מה שאנחנו רוצים שהוא יחשוב? איזה נזק יכול להיגרם, אם מישהו יסכים איתנו מוקדם מידי?וכאן אבאר עוד עיקרון בנושא של שכנוע, איך לגרום למישהו לשנות את דעתו, באמצעות זה שתגרום לו לחשוב שהוא טועה, בצורה זמנית, באמצעות מניפולציות כלשהן. ואסביר, כיצד לגרום למישהו לבדוק את דבריו ואת טענותיו, במידה ואתה לא יכול לומר לו בצורה ישירה לבדוק את טענותיו. ועוד אסביר כיצד באפשרותך לגרום למישהו להכיל את המחשבה שמנוגדת למה שהוא חושב כרגע, בצורות שונות. וכיצד לייצר אצל האדם השני את התחושה, שהוא לא מסכים עם עצמו.
ועוד אסביר עיקרון נוסף, בנושא של טיימינג. דהיינו, מתי אסור לך לגרום למישהו לחשוב שהוא טועה, לפני הזמן. ושיש טיימינג מסוים, שבו האדם השני צריך לחשוב את הדעה שאתה רוצה שהוא יחשוב. ולפעמים אתה רוצה שהאדם השני יחשוב את דעתו השגויה, עד לרגע מסוים. ואם הוא יחשוב שאתה צודק לפני הזמן ולא בצורה הנכונה, זה עלול לגרום לו דווקא עוד יותר לא להסכים איתך ועוד.
והעיקרון אומר, שאם ברצונך לגרום למישהו לשנות את דעתו ולא לחשוב משהו מסוים, עליך לנסות לגרום לו לחשוב שהוא טועה ולגרום לו לחשוב את ההפך של דעתו, גם באופן זמני / באופן עקיף / בהומור וכיו"ב. לדוגמה, נניח שמישהו חושב שעכשיו לילה. ונניח שאתה רוצה שהוא יחשוב שעכשיו יום. במקרה שכזה, אם תצליח אפילו בהומור / בטעות / בצורה לא קשורה, לגרום לו לחשוב שעכשיו יום ולא לילה, הרי שבעצם הרגלת אותו לחשוב שעכשיו יום ולא לילה.
וניתן לעשות זאת במספר דרכים. דרך אחת אפשרית לדוגמה, היא לקחת את הטענה של האדם, ולמצוא לה פירוש, שגם האדם השני יתנגד לטענה שלו, אם הוא יחשוב שזה הפירוש של הטענה שלו. ואז להציג את הדברים, בין בהומור ובין ברצינות, כאילו שאתה הבנת את הפירוש של דבריו, בצורה שגם הוא עצמו יסכים שדבריו לא נכונים, בגלל הפירוש שהוצג. ואז כאשר הוא בעצם לא מסכים עם עצמו במידה והוא "לא הובן נכון" / במידה ופירשת אותו לא נכון, הרי שתוך כדי זה בעצם, הוא לרגע אחד, חשב שהוא טועה ולא הסכים עם הדעה של עצמו.
לדוגמה: נניח שמישהו אומר: "אני לא רוצה ללכת לעבוד היום". אז נחשוב לדוגמה, איך ניתן לפרש את מה שהוא אומר, בצורה שהוא עצמו לא יסכים עם מה שהוא עצמו אמר. לדוגמה שנפרש שהוא התכוון לומר, שהוא לא רוצה יותר ללכת לעבוד בכלל בשום עבודה כלשהי. ואז לדוגמה נוכל להגיב לו: "אז אתה כבר יוצא לפנסיה בגיל כ"כ צעיר?". דהיינו, כאילו פירשנו את מה שהוא אמר, בצורה לא נכונה, ובצורה שהוא עצמו כנראה יגיד ויגיד משהו בסגנון של: "לא שאני לא יעבוד יותר בכלל, אלא רק היום אני לא רוצה ללכת לעבוד". ובכך בעצם השגנו תועלת, שכאשר הוא אמר "לא שאני לא יעבוד יותר בכלל", הרי שבשניות האלו הוא בעצם הזדהה עם הרעיון שהוא כן רוצה ללכת לעבוד, שזה ההפך של המחשבה שלו, שהוא לא רוצה ללכת לעבוד היום.
או לדוגמה, נניח שמישהו אומר "אני סובל מהפרעה שגורמת לי לחוסר ריכוז". ונניח שאנחנו רוצים לשכנע אותו שהוא לא סובל משום הפרעה. אז לדוגמה אפשר לקחת את הביטוי "סובל מהפרעה" ולשחק איתו משחק מילים, סוג של תרתי משמע, ולהגיב תגובה בסגנון של: "מי מפריע לך להתרכז". כאילו שהוא התכוון לומר שמישהו פיזית מפריע לו להתרכז. ואז הוא כנראה יגיב משהו בסגנון של "לא, אף אחד לא מפריע לי להתרכז, זו הפרעה נפשית שנובעת מטראומה כלשהי" וכיו"ב. ואז בעצם הרווחנו, שלמשך מספר שניות, הוא כביכול התנגד לדעה של עצמו, שיש לו הפרעה, במידה והפירוש של המשפט שלו, הוא כפי שאנחנו הבנו אותו.
או לדוגמה, נניח שמישהו אומר "לא בא לי לאכול". אז נניח אפשר להגיב לו משהו בסגנון של "מה, אתה כבר שבע שלא בא לך לאכול?!". או משהו בסגנון של "אז אתה היום ביום צום?!". או "מה, כבר סיימת לאכול שלא בא לך לאכול עוד". או כל ניסוח אחר, שבעצם לוקח את מה שהוא אמר, מפרש אותו בדרך שהוא לא התכוון אליה, ושהוא עצמו לא יסכים עם מה שהוא עצמו אמר, כאשר יוצג הפירוש שלנו. וכך בעצם תוך כדי שהוא מתכחש לפירוש שלנו את דבריו, הוא בעצם מתכחש לדעה של עצמו בהיבט מסוים.
לדוגמה: נניח שמישהו אוהב מאוד את הכלב שלו. אז אם לדוגמה נאמר לו משהו בסגנון של "ואם הכלב שלך תוך כדי שאתה ישן, ינסה לנשוך אותך בצוואר וינסה להרוג אותך, פעם אחרי פעם, האם עדיין תאהב אותו באותה מידה?!". שאז כנראה התשובה שתתקבל תהיה, שהוא פחות יאהב את הכלב שלו, אם יקרה דבר כלשהו. ואז, תוך כדי זה הוא בעצם חושב על זה שהוא פחות יאהב את הכלב שלו. אומנם רק אם יקרה X, אבל עדיין, תוך כדי שהוא חושב את זה, הוא חווה פחות אהבה לכלב שלו.
וכך גם כאן, שתוך כדי שהוא לא מסכים עם מה שפירשנו אותו, הוא בעצם לא מסכים עם פירוש אפשרי של מה שהוא עצמו אמר, שזה כאילו שהוא לא מסכים עם מה שהוא עצמו אמר, במובן מסוים.
ועוד דרך קיימת לגרום לכל הנ"ל, על ידי זה שאנחנו משדרים לאדם השני, את התחושה, שלא הבנו את מה שהוא אמר. שאז, כדי שהוא יבין אותנו, הוא בעצם צריך להזדהות עם המחשבה שלא מבינה את עצמו.
לדוגמה: נניח שמישהו אומר "נכשלתי במבחן ואני ממש עצבני". אז נניח אפשר לומר לו משהו בסגנון של "לא הבנתי מה אמרת? שזה שנכשלת במבחן גורם לך להיות ממש עצבני?". ולומר את זה באינטונציה שכאילו אין לנו מושג על מה הוא מדבר. כאילו הוא אמר לנו משהו בגיבריש, שלא ברור בכלל. דהיינו, להעביר לו את המסר, שמה שהוא אומר, לא ברור מאליו.
ואז, כאשר הוא מנסה להבין את מה שאמרנו לו, כדי להגיב למה שאמרנו, לשם כך הוא צריך להזדהות עם נקודת המבט שלא לוקחת כברור מאליו, את מה שהוא אומר.
נניח לדוגמה אדם דתי שאומר "ברוך השם". ונניח שאתה אומר לו משהו בסגנון של "לא הבנתי, את מי האשמת ובמה?" סוג של משחק מילים של המילה "השם / אשם". שאז בעצם אתה משדר לתת המודע של האדם השני, מסר שאומר, שמה שנראה לו כברור מאליו, לך זה לא ברור מאליו. כדי לגרום לו לא לקחת כברור מאליו את מה שהוא עצמו חושב
והמהות היא, שלפעמים מישהו מבלבל את המוח ואומר שטויות. ואם תגיד לו שלדעתך הוא אומר שטויות, הוא לא ירצה לתקשר איתך. ואז באפשרותך במקום לומר לו שהוא אומר...
למה אני אני לא רוצה לחיות? למה אנשים נמשכים לרגשות קיצוניים? מה זה משחק החיים ומדוע חשוב להבין שהוא רק משחק? האם יש בכלל משמעות, או שהכל אשליה? מהו עיקרון "רצוא ושוב" וכיצד הוא קשור להתעוררות רוחנית? מה ההשלכות של לשאול שאלות קיומיות עד הסוף? איך אפשר לפתח שכל תוך כדי עשייה יומיומית? איך לחיות את משחק החיים תוך מודעות שהוא משחק? למה האדם בוחר דברים אם אין לו סיבה? איך לשלב התעוררות רוחנית בחיי היומיום?למה אני אני לא רוצה לחיות? למה אנשים נמשכים לרגשות קיצוניים? מה זה משחק החיים ומדוע חשוב להבין שהוא רק משחק? האם יש בכלל משמעות, או שהכל אשליה? מהו עיקרון רצוא ושוב וכיצד הוא קשור להתעוררות רוחנית? מה ההשלכות של לשאול שאלות קיומיות עד הסוף? איך אפשר לפתח שכל תוך כדי עשייה יומיומית? איך לחיות את משחק החיים תוך מודעות שהוא משחק? למה האדם בוחר דברים אם אין לו סיבה? איך לשלב התעוררות רוחנית בחיי היומיום? מה ההבדל בין הרצון להרגיש טוב לבין הרצון לשחק את המשחק? אליעד כהן מסביר שישנו הבדל מהותי בין הרצון להרגיש טוב לבין הרצון לחיות את המשחק של החיים. אדם יכול להגיד שהוא לא רוצה לחיות, אך למעשה הוא מתכוון שהוא לא רוצה לחיות באופן מסוים, ... אליעד מסביר כי אפשר ללמוד לחיות חיים מלאים גם בלי להיסחף לרגשות קיצוניים, אלא להתבונן בהם בשלווה ובמודעות. מהו משחק החיים ולמה חשוב לזכור שזה רק משחק? החיים הם כמו משחק שבו האדם כל פעם מקבל מטרה חדשה (כסף, זוגיות, הצלחה), ואז רץ להשיג אותה. המשחק הוא לשכוח שאתה משחק, אך לזכור עמוק בפנים שזה רק משחק. האדם רוצה להאמין שהדברים אמיתיים כדי להרגיש משמעות, אבל צריך לזכור שזה בעצם לא משנה. ההבנה הזו נותנת חופש ... מדגיש שהאדם המתעורר צריך לשמור על קשר עם החיים המעשיים - לעבוד, לדבר עם אנשים ולתפקד, אך לזכור שזה משחק. אם אדם נפגע בשיחה עם מישהו, זה כי הוא לא מודע מספיק לכך שזה משחק בלבד. השילוב הנכון הוא לשחק מתוך מודעות גבוהה. האם לחזור לשחק זה אומר לחזור למשחק הישן? אליעד מדגיש שאדם לא באמת רוצה לחזור למשחק הישן אלא לשחק משחק חדש. למשל, מי שהיה בזוגיות קשה לא רוצה לחזור אליה, אך כן רוצה זוגיות חדשה ממקום של מודעות אחרת וגבוהה יותר. זו בחירה מודעת במשחק חדש לגמרי. איך התודעה משפיעה על עוצמת החוויות שלנו? ככל שהאדם מאמין יותר במשמעות של הדברים, הוא חווה אותם ... דוגמה מחלומות: אדם שמתעורר מחלום מפחיד כשנזכר שזה רק חלום, מקביל להתעוררות רוחנית בה האדם מבין שהמציאות היא רק משחק או חלום ומפחית את עוצמת הסבל והפחדים. איך יודעים אם התעוררת מספיק? הסימן שהאדם לא התעורר לגמרי הוא אם ... התעוררות מלאה מבטלת את הפחד והסבל. ככל שהאדם שואל שאלות קיומיות וחוקר פנימה, כך הוא מתעורר יותר ומבין את המשחק לעומקו. איך לפתח שכל חד דרך אתגרים יומיומיים? אליעד ממליץ לאדם שרוצה לפתח שכל להתמקד באתגרים מדידים. למשל, בהודעה ... לפי הסיבה. אם אין סיבה, אין בחירה אמיתית. לכן האדם ממשיך לפעול כאילו יש בחירה מתוך מודעות שזהו חלק מהמשחק. מהי התחושה שהאדם אינו קיים באמת? כאשר האדם מטיל ספק בכל דבר, כולל בעצמו, הוא יכול להגיע למצב שבו ... שמחזיק את תחושת הקיום. חקירה עמוקה יכולה להוביל לאובדן תחושת הקיום הנפרדת, ולהבנה חדשה של המציאות. איך לחיות את המשחק מתוך מודעות שזה משחק? אליעד מסכם שהמטרה היא לשחק את החיים מתוך מודעות עמוקה לכך שזה רק משחק, בלי לברוח ממנו. האדם יכול להתרגש, לאהוב או לפחד, אך לזכור תמיד שזה חלום. כך הוא חי בחופש מלא ... מהי משמעות החיים? איך להתעורר רוחנית? האם יש בחירה חופשית? מהו רצוא ושוב? איך לשלוט ברגשות? מה ההבדל בין משחק למציאות? איך להשתחרר מפחדים? מה ההבדל בין לרצות להרגיש טוב לבין לרצות לשחק את המשחק? אליעד כהן מסביר שישנו הבדל מהותי בין הרצון להרגיש טוב לבין הרצון לשחק את משחק החיים. כשאדם אומר אני לא רוצה לחיות, הוא למעשה מתכוון שהוא לא רוצה לחיות בצורה שבה הוא חי כרגע. ... יעלה, האדם צריך להתחיל לחיות כבר עכשיו. המטרה היא להבין שחיים טובים ומשמעותיים מגיעים דווקא מתוך עשייה והשתתפות פעילה במשחק החיים. למה אנשים נמשכים לרגשות קיצוניים? לדברי אליעד, רבים מאיתנו נמשכים לרגשות קיצוניים כי הם גורמים לנו להרגיש חיים. ... ברגשות האלה מבלי להיאחז בהם, וללמוד כיצד לחיות חיים מלאים ושלמים גם בלי לרדוף אחרי תחושות קיצון. מה זה משחק החיים ומדוע חשוב להבין שהוא רק משחק? אליעד כהן מתאר את החיים כמשחק שבו כל פעם האדם מקבל רצון חדש - כסף, זוגיות, הצלחה - ומתחיל לרוץ אחריו. המשחק הוא לשכוח שאתה במשחק, אך לזכור בתוכך שזה רק משחק. מצד אחד, האדם רוצה להאמין שזה אמיתי כדי להרגיש משמעות, אך מצד שני, הוא יודע שזה לא באמת משנה. ... מתייחס לשאלה האם יש משמעות אמיתית לחיים, ומסביר שמבחינה מוחלטת אין באמת משמעות. האדם יכול לחשוב שהכל הוא רק משחק או אשליה, אבל זה עלול להוביל לתחושת ריקנות. מצד שני, אם לוקחים הכל ברצינות רבה מדי, נוצרת סבלנות מיותרת. הפתרון הוא להבין שחוסר המשמעות הוא האמת, אך לאמץ זאת מתוך שלמות ולא מתוך ייאוש. האתגר הוא לשחק את המשחק באופן מודע, מתוך בחירה וללא תלות במשמעות מוחלטת. מהו עיקרון רצוא ושוב וכיצד הוא קשור להתעוררות? אליעד משתמש במושג ... ובקיא בשוב כדי להסביר שההתעוררות האמיתית היא היכולת לנוע בין מצב של ערות למצב של שינה, ולחזור לשחק את המשחק בכל פעם מחדש. רוב האנשים מנסים כל חייהם להבין שהדברים לא באמת משנים כדי להשתחרר, אך דווקא האדם המודע (הצדיק) מתאמץ לזכור שהדברים כן משנים, וזאת כדי להמשיך לשחק מתוך בחירה מלאה. המשחק האמיתי הוא המודעות לכך שזה משחק, ואז לבחור לשחק בו שוב ושוב. מה ההשלכות של לשאול שאלות קיומיות עד הסוף? כאשר האדם שואל שאלות כמו ... לצד ההתעוררות הרוחנית. האדם המתעורר צריך להמשיך לדבר עם אנשים, לעבוד ולתפקד בעולם, אך מתוך מודעות מלאה לכך שזה משחק. לדוגמה, אדם שנפגע בשיחה עם מישהו, נפגע משום שאינו מודע מספיק לכך שזה רק משחק. השילוב הנכון הוא לשחק את המשחק במלואו, אבל לא לשכוח שזה משחק בלבד. מה ההבדל בין לחזור לשחק לבין ...
משמעות בחיים מול משחק החיים - שילוב של משמעות בחיים שנובעת מהזדהות עם מטרות בחיים, מול תחושת משחק בחיים שנובעת מסוג של חוסר הזדהות עם מטרות בחיים, איך לחוות את החיים כמשחק עם משמעות בחיים? האם החיים הם משחק? איך לשחק את משחק החיים? משמעות החיים בתוך משחק החיים? האם יש משמעות לחיים בתוך משחק החיים? איך להזדהות עם מטרות בחיים, תוך כדי שמירה על תחושת משחק בחיים?משמעות בחיים מול משחק החיים - שילוב של משמעות בחיים שנובעת מהזדהות עם מטרות בחיים, מול תחושת משחק בחיים שנובעת מסוג של חוסר הזדהות עם מטרות בחיים, איך לחוות את החיים כמשחק עם משמעות בחיים? האם החיים הם משחק? איך לשחק את משחק החיים? משמעות החיים בתוך משחק החיים? האם יש משמעות לחיים בתוך משחק החיים? איך להזדהות עם מטרות בחיים, תוך כדי שמירה על תחושת משחק בחיים? מהם הרעיונות המרכזיים בהבנת תנודתיות התודעה והחזרה למשחק? אליעד כהן מציג את הרעיון המרכזי של התנודתיות של התודעה, שמדבר על המעברים השונים שהיא עוברת בין מצבים שונים, ... לתודעה שלנו, אנחנו לא מוגבלים על ידי הגוף שלנו ותחושת הקיום שלנו לא תלויה בגורמים פיזיים. כיצד נוכל לחזור למשחק ולהתחבר אליו? אליעד מציע שהחזרה למשחק מתארת תהליך שבו האדם מתחבר מחדש לתודעה או לחוויות החיים אחרי שהוא עבר חוויות של ריקנות או אובדן משמעות. כדי לחזור למשחק, עלינו להפסיק להתעקש על פרטים שוליים ולעיתים גם על משמעות מוחלטת, ולחזור לפשטות של חיים נוכחיים. הוא מדבר על כך שבמהלך החזרה למשחק אנחנו צריכים לא להתמקד בניסיון להשיג את כל התשובות, אלא פשוט להיות נוכחים ברגע, לחוות את הרגע בלי להילחם ... איזון בין השניים כדי לא להיתקע בחוויות שוחקות או מעייפות, וגם לא להיות מנותקים מדי. האם תודעה והחיים הם משחק? הדיבור על החיים כמשחק מציג את הרעיון שלפעמים החיים הם פשוט חוויה של משחק, שבה לא תמיד חייבת להיות משמעות או כוונה מאחורי כל פעולה. אליעד מציע שכאשר אנחנו לא מנסים להיאבק על כל חוויה, אלא פשוט לחוות את החיים, נוכל לראות אותם כמשחק שבו כל פעולה היא רק חלק מהחיים עצמם ולא חייבת לשאת משקל או משמעות גדולה. התודעה יכולה לשוטט בין רגעים של רגיעה מוחלטת לבין חוויות אינסופיות, ובסופו של דבר, כל חוויה היא רק חלק מהמשחק. אליעד מסביר גם שהחיים יכולים להרגיש כמשחק כשאתה מצליח להימנע מהצורך לחפש משמעות תמידית או תוצאה ברורה. השחקן במשחק הזה לא בהכרח צריך להבין כל פרט או פעולה, אלא פשוט צריך להיות חלק מהחוויה. כשאנחנו רואים את החיים כמשחק, אנחנו לא צריכים לחפש משמעות או להיאבק להרגיש משהו כל הזמן, חשוב יותר לחוות את הרגע וליהנות ממנו. תודעה והקיום הסנטר והחיים תנודתיות התודעה החזרה למשחק האם החיים הם משחק? מהם הרעיונות המרכזיים בהבנת תנודתיות התודעה והחזרה למשחק? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בנושאים של תנודתיות התודעה והחזרה למשחק, תוך שימוש במונחים כמו הסנטר ומשחק. אחד הרעיונות המרכזיים הוא שהתודעה אינה תלויה בגוף, ולכן לא ניתן להגדיר את תחושת הקיום שלנו רק על פי ... הגוף משתנה, דבר שמוביל להבנה שאין קשר ישיר בין תחושת הקיום לבין המבנה הגופני של האדם. כיצד נוכל לחזור למשחק ולהתחבר אליו? החזרה למשחק מתייחסת לתהליך שבו אדם מחפש חיבור מחדש לתודעה או לחוויות החיים אחרי אובדן תחושת משמעות או ריקנות. במהלך החזרה למשחק, התודעה צריכה להתמקד בכאן ועכשיו, ולא להיתפס בפרטים שוליים או מיותרים. תנודתיות התודעה מציינת את המעבר בין מצבים שונים ... ניתקע במרדף אחרי חוויות, ומאידך, לא נסתפק במצב של רגיעה מדי שתגרום לנו להפסיק לשחק. האם תודעה והחיים הם משחק? השיחה דנה בשאלה האם אפשר לראות את החיים כמשחק. התשובה היא חיובית, אך חשוב להבין שהחיים כמשחק לא מצריכים ממני לחפש אחר משמעות מוחלטת בכל פעולה, אלא פשוט להרגיש את הרגע ולחוות אותו. לעיתים, החיים יכולים להיות פשוט משחק שבו נבחר להחיות את הרגע, לשחק ולהתנסות מבלי לחפש תשובות מוחלטות לכל דבר. אליעד מציע שיש לנו את האפשרות ... לפעול מתוך תחושת משמעות עמוקה או פשוט לחיות את החיים ברגע הנוכחי. תודעה והקיום הסנטר והחיים תנודתיות התודעה החזרה למשחק האם החיים הם משחק? מה המשמעות של תודעה והאם אנחנו באמת שייכים לגוף שלנו? במהלך השיחה, אליעד מתמקד בהבנה העמוקה של התודעה והקיום. ... באופן ישיר מזווית ההתבוננות והכיוונים שאליהם אדם בוחר לפנות. השיחה נוגעת גם בנכונות לשחרר את השיפוטיות ולהבין שהחיים הם משחק בו אנו יכולים להשתתף ולהתנסות, מבלי להיות מקובעים לכללי החברה או ציפיות אישיות. הוא מציין את התודעה ככוח שמחבר ... הזו מאפשרת לאדם להבין את משמעותו לא מתוך עקרונות מוחלטים, אלא מתוך חוויות ותחושות אותנטיות. ההבנה של התודעה ותחושת המשחק בחיים בהמשך, אליעד מציין כי הקיום, שמבוסס על תודעה, לא בהכרח חייב לכלול את השיפוטיות כלפי פעולותיו של האדם. ... במחשבות ובמעשים. לסיום, אליעד מסביר איך כל תהליך של הבנת התודעה והתנסות עם תחושת הקיום עשוי להחזיר את האדם למשחק החיים, לא מתוך רצון לשלוט או למנוע, אלא מתוך הבנה כי כל דבר שמתרחש בעולם הוא חלק מהחוויה האנושית. הוא מדבר על הצורך לאתגר את עצמנו ולראות את החיים כמשחק מרתק שכולל את כל החוויות הקיימות. תודעה הקיום האנושי המשמעות של החיים חוויות ותודעה שיפוטיות והבנה עצמית מהם הרעיונות המרכזיים בהבנת תנודתיות התודעה והחזרה למשחק? שיחה זו מתמקדת בתהליך ההתעוררות המנטלית ובתנודתיות של התודעה, תוך דיון במושגים כמו הסנטר ומשחק. אחד הרעיונות המרכזיים שעולים בשיחה הוא כי התודעה אינה תלויה בגוף, וכי אנו לא בהכרח מוגבלים או נמדדים רק ...
לשחק משחקי חשיבה, איך לשחק משחק חשיבה? סודוקו, שש בש, דמקה, שחמט, קוביה הונגרית, אלגוריתם לפתור משחק, משחקי חשיבה לפיתוח המוח, משחקים לפיתוח חשיבה, כמה לשחק משחק חשיבה? לפתח את השכללשחק משחקי חשיבה, איך לשחק משחק חשיבה? סודוקו, שש בש, דמקה, שחמט, קוביה הונגרית, אלגוריתם לפתור משחק, משחקי חשיבה לפיתוח המוח, משחקים לפיתוח חשיבה, כמה לשחק משחק חשיבה? לפתח את השכללשחק משחקי חשיבה, איך לשחק משחק חשיבה? סודוקו, שש בש, דמקה, שחמט, קוביה הונגרית, אלגוריתם לפתור משחק, משחקי חשיבה לפיתוח המוח, משחקים לפיתוח חשיבה, כמה לשחק משחק חשיבה? לפתח את השכל איך משחקי חשיבה מפתחים את השכל? הרבה אנשים רוצים להיות חכמים יותר, כי הם מאמינים שככל שהם יהיו יותר חכמים, כך ... אליעד כהן מסביר שהדרך המרכזית לפתח את השכל היא לפתור בעיות, אך יש דרך נוספת וחשובה לא פחות: לשחק משחקי חשיבה. אליעד מדגיש שכל משחק מפעיל את השכל במידה מסוימת, אפילו משחקים פיזיים כמו כדורגל דורשים מחשבה. אך משחקי חשיבה ייעודיים, כמו סודוקו, שחמט, דמקה, שש בש וקובייה הונגרית, מתמקדים בהפעלת השכל הרבה יותר. הם מאפשרים לאדם להתמודד עם אתגרים מורכבים ולפתח את החשיבה בצורה משמעותית. מהי הדרך הנכונה לשחק משחקי חשיבה? כשאדם משחק משחק חשיבה, קיימים שלבים ברורים שעליו לעבור כדי למקסם את פיתוח השכל שלו: בשלב הראשון, השחקן צריך להכיר היטב את חוקי המשחק. בשלב השני, עליו לנסות לנצח את המשחק בפועל, כלומר, לפתור אותו בהצלחה. בשלב השלישי, עליו לחפש שיטה או נוסחה שתאפשר לו לפתור את המשחק באופן שיטתי. השלב הרביעי והמתקדם ביותר הוא בניית אלגוריתם אידיאלי לפתרון המשחק. הדוגמה שאליעד משתמש בה היא משחק סודוקו. בשלב הראשוני, אדם משחק ומנסה לפתור את הלוח. בשלב מתקדם יותר, עליו למצוא שיטה שתאפשר לו לפתור כל לוח סודוקו בצורה מהירה ויעילה. ... הטוב ביותר האפשרי - עם מספר הפעולות הנמוך ביותר שניתן לבצע. אליעד מסביר שכאשר מגיעים לפתרון האידיאלי ביותר של המשחק, כבר אין טעם להמשיך לשחק בו, כי אין התפתחות נוספת של החשיבה. לכן, יש לעבור למשחק הבא ולהתמודד עם אתגר חדש. איך נדע אם הבנו את המשחק לעומק? אליעד כהן אומר שהדרך לדעת האם באמת הבנו את השכל של המשחק היא לבדוק האם אנו מסוגלים לבנות תוכנה שתשחק נגד אנשים אחרים ותנצח אותם בצורה עקבית. כלומר, התוכנה צריכה להיות בנויה בצורה כזו שהיא מסוגלת לנצח כל משחק אפשרי במשחק הנתון. כשהגענו לנקודה הזו, משמעות הדבר היא שהבנו באופן מלא את העקרונות, החוקים והלוגיקה של אותו המשחק. אם לדוגמה בנינו תוכנה לפתרון קובייה הונגרית, חשוב לבדוק לא רק אם התוכנה מסוגלת לפתור את הקובייה בכל פעם, ... והמהיר ביותר שניתן למצוא. כל עוד הפתרון שלנו לא אידיאלי, עלינו להמשיך לשחק ולנסות לשפר את ההבנה שלנו לגבי המשחק. מהי החשיבות של מציאת הנוסחה האידיאלית במשחק? אליעד כהן מסביר שהרעיון המרכזי במשחקי חשיבה הוא לגלות את החוקיות שמאחורי פתרון המשחק. כשאדם מתמודד עם קושי במשחק, הוא למעשה מתמודד עם פערים בהבנת הלוגיקה של המשחק. לכן, מציאת הנוסחה האידיאלית היא לא רק הישג נקודתי במשחק, אלא שלב משמעותי בפיתוח החשיבה. לדוגמה, במשחק דמקה, על השחקן לגלות אסטרטגיות שיאפשרו לו לנצח באופן עקבי. אם הוא מסוגל לבנות תוכנה שתשחק נגד בני אדם ... טעם לשחק שוב ושוב, אלא כדאי לעבור לאתגר חדש כדי להמשיך לפתח את יכולות החשיבה. כמה זמן מומלץ לשחק משחק חשיבה? אליעד כהן ממליץ לשחק כל משחק חשיבה עד שמגיעים לנוסחה האידיאלית לפתרונו. הרעיון הוא לא לנצח כמה שיותר מהר או כמה שיותר פעמים, אלא להבין לעומק את המשחק ולמצוא את הדרך היעילה ביותר לפתרונו. כאשר מגלים את הנוסחה הזו ומוודאים שאין דרך יעילה יותר לפתרון, זהו הסימן לעבור למשחק הבא. לדוגמה, אם משחק סודוקו כבר לא מציב אתגר, כדאי לעבור למשחק אחר, כמו שחמט או דמקה, שבו נוכל להמשיך להתמודד עם אתגרים חדשים ולפתח את יכולת החשיבה שלנו עוד יותר. ...
מה המשמעות של להיות אלוהים במשחק החיים? למה אנשים מפחדים ממוות ומסבל? מה הופך תחושה למרגשת? האם אפשר לבחור מה להרגיש? איך לפרק תחושות לגורמים? איך לשחק את משחק החיים? איך ההבנה שהחיים הם משחק משנה את התפיסה? איך אפשר לחוות חופש במשחק החיים? מהם עקרונות הבחירה והתחושות בעולם של משחקים? האם אנחנו באמת בוחרים את הבחירות שלנו?מה המשמעות של להיות אלוהים במשחק החיים? למה אנשים מפחדים ממוות ומסבל? מה הופך תחושה למרגשת? האם אפשר לבחור מה להרגיש? איך לפרק תחושות לגורמים? איך לשחק את משחק החיים? איך ההבנה שהחיים הם משחק משנה את התפיסה? איך אפשר לחוות חופש במשחק החיים? מהם עקרונות הבחירה והתחושות בעולם של משחקים? האם אנחנו באמת בוחרים את הבחירות שלנו? מה הקשר בין דמויות שהאדם משחק לתחושות שהוא רוצה להרגיש? אליעד כהן פותח את השיחה בהסבר מרכזי: האדם לא חווה תחושות באופן מקרי, אלא מנסה כל הזמן לחוות תחושות ספציפיות. הדרך שבה האדם משיג את התחושות הללו היא באמצעות דמויות שהוא משחק במהלך חייו. לדוגמה, אדם הרוצה להרגיש שהוא מושך או יפה, יאמץ דמות של אדם מושך ויפה. מי שרוצה להרגיש ... ההרגשה שהדמות מאפשרת לו להרגיש. למה אנשים מתקשים להיות הדמות שהם בחרו? לעיתים קרובות אנשים חשים שהם לא באמת משחקים את הדמות מתוך בחירה אמיתית שלהם. הם חווים כאילו גורמים חיצוניים, כמו החברה, המשפחה או התרבות, כפו עליהם את הדמות שהם משחקים. מצב זה יוצר ניכור פנימי ותחושה של זיוף. אפילו אם האדם הוא זה שבחר בדמות, הוא עלול להרגיש כבול ... מתוך תחושת חופש ולא מתוך מחויבות. ההבנה כי מדובר בבחירה מאפשרת שחרור מתחושת הכפייה והזיוף. האם יש רמות של משחק בדמויות? אליעד מסביר שקיימות רמות שונות של משחק. יש אנשים המשחקים משחק פשוט, כמו הרצון להיות יפה, להתחתן, לקבל אהבה. לעומתם, ישנם אלו המשחקים משחקים מורכבים יותר, כמו הרצון להיות אדם רוחני, להציל את העולם או להבין את מהות המציאות. עם זאת, כל האנשים משחקים, בין אם מדובר בפרופסור שרוצה להציל את כדור הארץ או בבחורה שרוצה להרגיש יפה - כולם נמצאים במשחק כלשהו. איך ההבנה שהחיים הם משחק משנה את התפיסה? הבנה אמיתית של החיים כמשחק מובילה לתפיסת חיים אחרת. כאשר האדם מבין שכל מה שהוא עושה הוא סוג של משחק, הוא מתחיל לקחת פחות ברצינות את ההתרחשויות והתחושות שלו. הוא מבין שכל הדמויות, התפקידים והתחושות שהוא חווה הן פרי ... מתרחש בתוך התודעה שלו. אליעד מדגיש כי מדובר בהבנה חווייתית ולא רק שכלית. אדם שמצליח לחוות בזמן אמת שהוא משחק, חווה חופש אמיתי ותחושת שליטה על חייו. מה המשמעות של להיות אלוהים במשחק החיים? אליעד מציג רעיון עמוק, שבו האדם הוא כמו אלוהים שמשחק עם עצמו. כלומר, האדם בורא את הדמויות, בוחר את התחושות ומחליט על חוקי המשחק. אך כדי שהמשחק יהיה אפשרי, הוא חייב לשכוח שהוא אלוהים ולשחק בדמויות שונות, גם חלשות או סובלות, כאילו הן האמת המוחלטת. להיות ... הוא חווה פחד משום שהוא מרגיש מחויבות פנימית להמשיך להתקיים או להימנע מסבל. אך כאשר האדם מבין כי מדובר במשחק ובבחירה שלו, הוא יכול לבחור גם לחוות פחד או סבל מתוך חופש ובחירה, ואז התחושות האלו הופכות לפחות מאיימות ... תחושת סיפוק גדולה, לא בגלל המים עצמם אלא בגלל עוצמת הרצון שלו. ככל שהאדם מזוהה יותר עם הדמות שהוא משחק, כך התחושות הופכות למרגשות יותר ולעיתים אף למגבילות, שכן האדם מתקשה לצאת מהדמות ומהתחושות העוצמתיות שהזדהות כזו יוצרת. האם ... להרגיש? אליעד מציע רעיון רדיקלי, שלפיו האדם יכול לבחור את התחושות שלו אם הוא יבין שכל התחושות הן חלק ממשחק שהוא בוחר. אם האדם חווה דמות מסוימת הגורמת לו להרגיש רע, הוא יכול לבחור להזדהות עם דמות אחרת ולראות ... יותר, כך קל להבין שהתחושה אינה מחויבת אלא סיפור שהאדם בוחר להזדהות איתו או לא. איך אפשר לחוות חופש במשחק החיים? אליעד מסכם שהמפתח לחופש הוא להבין שהחיים הם משחק ושהדמויות הן רק תחפושות. האדם יכול לבחור לחוות כל דבר, אך אסור לו להרגיש מחויב לכך. תחושת חופש אמיתית נוצרת כשהאדם משחק מתוך בחירה מלאה ולא מתוך כפייה. השאלה המרכזית אינה מה אני רוצה?, אלא האם אני חייב את זה?. כשאדם מצליח לראות שהכל משחק, הוא יכול לבחור מחדש ולחוות חופש אמיתי בתוך המשחק של החיים. איך לבחור תחושות בחיים? מה הקשר בין דמות לרצון? איך להרגיש חופשי מתוך משחק? מה זה באמת להיות אלוהים? מהי הבחירה החופשית האמיתית? איך להשתחרר מהזדהות עם תחושות? מה ההבדל בין רצון לבין תחושה? מה הקשר בין רצון לדמות שהאדם משחק בחיים? אליעד כהן מסביר שהאדם לא חווה תחושות סתם - הוא כל הזמן מחפש תחושות מסוימות, והדרך בה הוא משיג אותן היא דרך משחק בדמויות שונות. לדוגמה, אדם שמרגיש תחושת ערך כשהוא מוצג כחכם, ישחק את דמות החכם. כלומר, כל דמות שאדם מאמץ ... לחוות. למה האדם מתקשה לחיות את הדמות שבחר בעצמו? אחת הבעיות המרכזיות היא שהאדם לעיתים מרגיש שהוא לא באמת משחק את הדמות מתוך בחירה חופשית. הוא מרגיש כאילו מישהו אחר - החברה, ההורים, התרבות - הם אלו שכפו עליו ... את החשיבות של הבחירה: לחוות את הדמות מתוך תחושת חופש, ולא מתוך מחויבות. איך דמות קשורה לרמת התחכום של המשחק? אליעד מסביר שיש רמות שונות של משחקים. יש אנשים שמשחקים משחקים פשוטים - כמו הרצון להיראות טוב, להתחתן, לקבל אהבה. ויש אנשים שמשחקים משחקים מתוחכמים יותר - כמו הרצון להיות ...
אושר בקלות, משחק החיים בקלות, איך לקחת את החיים בקלות? איך לזרום עם החיים? פרפקציוניזם, איך להיות קליל? איך לזכור שהחיים הם משחק? איך לזכור שהכל משחק? לא להיות פרפקציוניסט, טיפים להיות מאושר, הכל מושלם כרגע, לא חייב להרגיש טובאושר בקלות, משחק החיים בקלות, איך לקחת את החיים בקלות? איך לזרום עם החיים? פרפקציוניזם, איך להיות קליל? איך לזכור שהחיים הם משחק? איך לזכור שהכל משחק? לא להיות פרפקציוניסט, טיפים להיות מאושר, הכל מושלם כרגע, לא חייב להרגיש טובאושר בקלות, משחק החיים בקלות, איך לקחת את החיים בקלות? איך לזרום עם החיים? פרפקציוניזם, איך להיות קליל? איך לזכור שהחיים הם משחק? איך לזכור שהכל משחק? לא להיות פרפקציוניסט, טיפים להיות מאושר, הכל מושלם כרגע, לא חייב להרגיש טוב איך לחוות את החיים כמשחק ולהרגיש טוב? החיים הם מערכת של רצונות ומימושם. אליעד כהן מסביר כי כל אדם חווה את מציאות חייו דרך ... או סיפוק. אליעד כהן טוען כי חיים חסרי רצונות לא יתנו לאדם חוויה אמיתית, והאפשרות הנכונה היא לשחק את המשחק של הרצונות תוך שמירה על פרספקטיבה בריאה, ולהזכיר לעצמנו שהכל משחק. ניתן לרדוף אחרי הרצונות, אך במקביל להבין שמה שקורה במציאות אינו חייב להשפיע על תחושת האושר הפנימית שלנו. איך ... או להיכנס למתח ולהגיד לעצמנו לא אכפת לי. אליעד כהן מציע שתהיה לנו אפשרות להחליט מתי אנחנו רוצים לשחק במשחק של החיים ומתי להפסיק להתאמץ כל כך. תזכורת יומיומית לכך יכולה לעזור לנו לשמור על גישה רגועה יותר. האם ... לא להיות כל כך מחויבים למילוי כל רצוננו, וזאת כדי להימנע מהתסכול של חוסר הצלחה. כיצד לזכור שהחיים הם משחק? הדרך להימנע ממלכודת הפרפקציוניזם היא להרגיש שליטה על הדברים שיכולים לשגע אותנו ולהזכיר לעצמנו כל הזמן שהחיים הם משחק. לדוגמה, אפשר להשאיר לכלוך קטן בבית במקום לנקות אותו מיד, כך זה יהפוך לתזכורת שכל מה שקורה במציאות אינו ... לכך שאין צורך שהחיים יהיו מושלמים, שהכל בסדר כמו שהוא. אליעד כהן מציין כי כאשר אדם מבין שהחיים הם משחק, הוא מסוגל ליהנות מהם יותר ולהפסיק לקחת אותם יותר מדי ברצינות. מה היתרון בהבנה שהחיים הם משחק? כשהאדם מבין שהחיים הם משחק, הוא נהנה מהם יותר. הוא מפסיק לקחת את הדברים יותר מדי ברצינות ומפסיק לפחד מכישלון. במקום להרגיש לחץ עצום ... שמבינים את זה מצליחים להתמודד עם כישלונות באופן קל יותר, ויש להם פחות חרדה ודיכאון. כשהם מבינים שזה רק משחק, הם מוכנים להיכשל ולהתנסות שוב ושוב. כיצד ליישם את הגישה הזו בחיים? אם תצליחו לשים לב לדברים שלא מושלמים, ולבחור באופן מודע שלא לנסות לתקן אותם מיד, אתם תזכרו שכל מה שקורה זה רק משחק. כך תעצרו את הצורך לשלוט בכל פרט ותחוו את החיים ברוגע. אליעד כהן מציע לתרגל זאת בכל פעם שאתם ... בכך כתזכורת שאין צורך לשלוט בכל פרט בחיים. סיכום כדי לחיות חיים מאושרים יותר, חשוב לזכור שהחיים הם רק משחק. אפשר לרצות ולהשיג מטרות, אך לא חייבים להיות משועבדים לרצונות שלנו. דרך טובה להתמודד עם זה היא לבחור מדי ... את הרצון, ולחיות עם כך בשלום. כך נוכל להוריד את הלחץ המיותר וליהנות יותר מהחיים. איך לחוות את החיים כמשחק? איך לא לקחת דברים קשה? איך להתמודד עם כישלון? איך להשתחרר מהצורך בשלמות? איך להיות חופשי מהלחץ היומיומי? איך להרגיש טוב ואיך לחוות את החיים כמשחק? חיים הם מערכת של רצונות ומימושם. כאשר אדם רוצה משהו והוא מקבל אותו, הוא מרגיש טוב. כאשר אדם רוצה ... אכזבה או כאב. אך מצד שני, הוא גם לא יחווה שמחה או סיפוק. לכן, הבחירה הנכונה היא לשחק את המשחק של הרצונות, אך לזכור שהכל משחק - כלומר, להבין שמה שקורה במציאות אינו חייב להשפיע באופן מוחלט על תחושת האושר הפנימית. כיצד אפשר לשלוט בפרספקטיבה ... מכניס את עצמו למצוקה. הוא הופך להיות תלוי בתוצאה מסוימת, ובכך יוצר מתח, פחד ולחץ. כיצד אפשר לזכור שהכל משחק? כדי לזכור שהחיים הם משחק, אפשר לנקוט בגישה מודעת: לבחור שלא למלא את כל הרצונות, גם אם ניתן לממש אותם. לדוגמה: אם יש לכם ... זה מפחית חרדה, לחץ ופחד מכישלון. במקום לחשוב שהכל חייב להיות בדיוק כמו שאני רוצה, אפשר לומר: זה רק משחק, הכל בסדר כמו שהוא. מה היתרון של הבנה זו? כשאדם מבין שהחיים הם משחק, הוא נהנה מהם יותר. הוא מפסיק לקחת דברים יותר מדי ברצינות, מפסיק לפחד מהפסד, ומרגיש הרבה יותר חופשי. אנשים ... קיצון כמו דיכאון ואף מחשבות אובדניות, כי הם מרגישים שחייהם חייבים להיות מושלמים. אך כאשר מבינים שהחיים הם רק משחק, אפשר לשחק שוב ושוב, להיכשל, להצליח, ולהמשיך קדימה עם חיוך. כיצד ליישם זאת בחיים? ניתן ליצור לעצמכם תזכורת יומיומית ... שאתם לא חייבים למלא את כל הרצונות שלכם. בכל פעם שאתם רואים משהו שלא מושלם - זכרו, זה רק משחק. חוסר השלמות הוא חלק מהכיף שבחיים. החיים הם לא משימה שצריך להשלים בצורה מושלמת, אלא חוויה שאפשר ליהנות ממנה. סיכום כדי לחיות חיים מאושרים יותר, חשוב לזכור שהכל הוא משחק. אפשר לרצות, אפשר לשאוף, אבל לא חייבים להיות משועבדים לרצונות. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לבחור מדי פעם ... כך בשלום. כך ניתן ליהנות יותר מהחיים, לשחרר מתח מיותר, ולהיות הרבה יותר חופשיים ושמחים. איך לחוות שהחיים הם משחק איך לא לקחת דברים קשה איך להתמודד עם כישלון איך להשתחרר מהצורך בשלמות איך להיות חופשי מהלחץ היומיומי לא ...
משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח? איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? משחקי חשיבה הם כלי משמעותי לפיתוח היכולות השכליות, אך חשוב להבין שלא כל משחק חשיבה משפיע באותה צורה על המוח ועל מיומנויות החשיבה. כאשר אדם רוצה לבחור את משחק החשיבה היעיל ביותר לפיתוח השכל, עליו להבין תחילה אילו מיומנויות המשחק דורש ממנו להפעיל. קיימים הבדלים משמעותיים בין סוגי המשחקים, כאשר כל משחק מתמקד במיומנויות שונות וביכולות אחרות. מהן שתי הקטגוריות המרכזיות של משחקי חשיבה? ניתן לסווג את משחקי החשיבה לשתי קטגוריות עיקריות, בהתאם לסוג המיומנויות הנדרשות במשחק: משחקים מבוססי ידע מקדים - משחקים אלו מחייבים את השחקן להסתמך על מידע קודם ועל ידע נצבר, כגון אוצר מילים, ידע כללי, עובדות היסטוריות או חוקים מוגדרים מראש. דוגמאות לכך הן משחקי טריוויה, תשבצים ותשחצים. משחקים מסוג זה תורמים בעיקר לחיזוק הזיכרון ויכולת השליפה של מידע, ופחות מעודדים חשיבה מופשטת ויצירתית. משחקים מבוססי חשיבה טהורה - משחקים הדורשים מהשחקן בעיקר יכולות שכליות, כגון ניתוח מצבים, הסקת מסקנות, חשיבה אסטרטגית ותכנון מהלכים קדימה. משחקים כאלה, כמו שחמט, סודוקו, חידות לוגיות ומשחקי אסטרטגיה, מחזקים את היכולות השכליות ללא תלות משמעותית בידע קודם. איך ניתן להעריך את התרומה של משחק חשיבה לפיתוח המוח? כדי להבין איזה משחק חשיבה תורם יותר לפיתוח המיומנויות הרצויות, יש לבדוק מספר היבטים מרכזיים של המשחק: רמת הידע המקדים הנדרש - ככל שהמשחק דורש יותר ידע חיצוני, הוא מאתגר פחות את החשיבה היצירתית והמופשטת, מכיוון שהשחקן נשען על שליפת מידע מוכר במקום ליצור פתרונות חדשים ויצירתיים. יכולת פתרון בעיות וחשיבה אנליטית - משחקים המחייבים פתרון בעיות, ניתוח מצבים מורכבים, והסקת מסקנות, הם אלו המחזקים באופן משמעותי את היכולות השכליות של האדם. חשיבה לטווח ארוך - משחקים שדורשים מהשחקן לתכנן מהלכים רבים קדימה ולחזות מהלכים של היריב (כמו שחמט ומשחקי אסטרטגיה מתקדמים) תורמים באופן משמעותי לחשיבה האנליטית והאסטרטגית. שימוש בזיכרון - משחקים שמסתמכים בעיקר על זיכרון, כמו משחקי טריוויה ותשבצים, אינם תורמים ישירות לפיתוח החשיבה האנליטית, אך הם בהחלט משפרים את יכולת שליפת המידע והזיכרון. דוגמאות להשוואה בין משחקי חשיבה שונים לדוגמה, ניתן להשוות בין שני משחקי חשיבה נפוצים, כגון תשבץ היגיון ושחמט: תשבץ היגיון - משחק זה משלב בין ידע כללי, ידע לשוני, הסקת מסקנות והבנה של הגדרות ורמזים. במהלך המשחק, השחקן נדרש לזכור מילים ולהשתמש בידע מוקדם כדי להשלים את התשבץ. כתוצאה מכך, המשחק הזה מפעיל גם חשיבה לוגית אך גם נשען במידה רבה על ידע וזיכרון. שחמט - משחק זה כמעט ואינו מסתמך על ידע מוקדם או עובדות חיצוניות, אלא מתמקד באופן מובהק בחשיבה לוגית, בתכנון אסטרטגי, בחיזוי ... קדימה כדי להגיע לניצחון, מה שמפתח באופן משמעותי את החשיבה האנליטית ואת יכולות הניתוח והאסטרטגיה. במקרה הזה, השחמט ייחשב כמשחק יעיל יותר לפיתוח חשיבה לוגית ואנליטית, בעוד שתשבץ ההיגיון יהיה טוב יותר לפיתוח זיכרון, ידע כללי והסקת מסקנות מתוך ידע נתון. כיצד לבחור משחק חשיבה שמתאים למטרות האישיות? כאשר אדם מעוניין לבחור משחק חשיבה, עליו להגדיר תחילה מהן המיומנויות אותן הוא רוצה לשפר: ...
החיים כמשחק, משחק החיים - לשחק את המשחק, לשחק את החיים, לשחק את משחק החייםהחיים כמשחק, משחק החיים - לשחק את המשחק, לשחק את החיים, לשחק את משחק החיים ובו יתבאר העניין של משחק החיים. ויתבאר, כיצד לשחק את משחק החיים? ויתבאר, האם באמת החיים הם משחק? ואיך לקחת את החיים? ברצינות או כמשחק? ואיך האדם יכול לנוח באמצע המשחק של החיים? ואיך אפשר לפרוש מהמשחק של החיים, בלי להתאבד? ואיך אפשר לשלוט, בעוצמה של משחק החיים? ועוד. ומי שיתבונן על החיים, יראה שיש כאן סוג של משחק, שאפשר להסתכל עליו בכמה צורות. אפשר לומר, שהחיים משחקים באדם. דהיינו, שהמציאות לוקחת בן אדם, ומשחקת בו את המשחק שלה. ואפשר גם לומר, שהאדם משחק נגד המציאות. כי המציאות, יש לה את סדר העדיפויות שלה. והאדם כל הזמן מנסה לשנות את המציאות, או מנסה להתאים את עצמו אל המציאות. וניתן גם לומר, שהחיים, הם משחק של האדם, מול עצמו. שהאדם ממציא לעצמו כל מיני מטרות, ומנסה לכבוש אותן. אבל בכל מקרה, יש כאן משחק מאוד רציני. והמשחק המרכזי של החיים, הוא המרדף של האדם, אחרי מילוי הרצון שלו. כי האדם, כל חייו רודף אחרי מילוי הרצון שלו. דהיינו, כל הזמן מנסה למלא את הרצון שלו, בדרכים שונות ומשונות. ולמשחק הזה, אין לו סוף. כי בכל פעם שהאדם ממלא את הרצון שלו, מיד נוצר אצלו רצון אחר, שהוא ממשיך לרדוף אחריו. וכך הלאה, עד אין סוף. והמשחק של החיים, מי שלא לוקח אותו כמשחק, אז עבורו, החיים הם גיהנום של ממש. כי המשחק, נראה כמשחק אכזרי ביותר, שהוא תמיד בא על חשבון האדם. כי המציאות, היא בכל מקרה לא באמת אכפת לה, ההעדפות האישיות ... את החיים ברצינות, הוא, שהם מספקים לו ריגושים בעוצמה מלאה. כי מי שרוצה באמת להשיג איזה דבר, ולא רק כמשחק, אז ברגע שהוא משיג את הדבר, הוא באמת חווה אושר / שמחה / סיפוק רגשי / הנאה וכיוב. לעומת מי שלוקח את החיים כמשחק, שהוא כאשר הוא משיג את הרצון שלו, אז הוא חווה רגשות חיוביים, אבל הם בעוצמה יותר נמוכה. כי כגודל ... הסיפוק הרגשי שהאדם משיג, כאשר הוא מקבל את מה שהוא רוצה. וזה היתרון של מי שלא מתייחס אל החיים כמשחק, אלא לוקח אותם ברצינות. אבל, מי שלוקח את החיים ברצינות, יש לו גם חסרונות. והם, שגם החרדות / הדיכאונות ... וכל שאר הרגשות השליליים, גם אותם הוא חווה באופן מאוד ממשי ועוצמתי. כי כאשר האדם מזדהה יותר מידי עם המשחק של החיים, דהיינו, כאשר האדם לוקח באופן אישי את מה שקורה לו, וכאשר האדם מזדהה ברמה האישית, עם מה ... הוא גם מקבל המון רגשות רעים, כאשר הוא לא משיג את המטרה שלו. אבל מי שכן לוקח את החיים כמשחק, ומי שכן מתייחס אל החיים כמשחק, אז גם ברגע שהמציאות היא לא כרצונו, או גם ברגע שהמציאות היא כן כרצונו, אז השינויים במצב הרוח, הם ... הוא אילן חסון, אז הוא עומד על מקומו. והסופות והרוחות מכות בו חזק. אבל ברגע שהאדם לוקח את החיים כמשחק, והוא כמו עלה נידף ברוח, שהוא זורם להיכן שהרוח מובילה אותו, על ידי זה, אומנם הוא לא יציב במקום ... כך הוא חווה רגשות חזקים יותר, גם של אושר וגם של סבל. אבל ככל שהאדם לוקח את החיים יותר כמשחק, דהיינו, שלא ממש אכפת לאדם מה יקרה לו ומה יהיה איתו, אלא האדם זורם עם החיים באשר הם, בלי ... יותר בתחושה של הרמוניה עם המציאות, בלי תנודות קיצוניות ובלי שינויים קיצוניים במצב הרוח שלו. ולפעמים, האדם מתעייף באמצע משחק החיים, והאדם רוצה לנוח באמצע משחק החיים. או שהאדם רוצה להשתתף יותר או פחות במשחק החיים. והשאלה היא, איך עושים את זה? כי קיימת דרך עבור האדם, להחליט, האם ועד כמה הוא רוצה להשתתף במשחק של החיים. והדרך הזאת טובה, לא רק עבור מי שרוצה לנוח מהמשחק של החיים, אלא גם עבור מי שרוצה להשתתף בצורה יותר פעילה במשחק של החיים. כי יש כאלו שלא בא להם להשתתף במשחק של החיים, והם לא מוצאים בו עניין. וקיימת דרך עבור האדם, שהוא יכול להרגיש יותר מחובר למשחק החיים, ולקחת את החיים יותר ברצינות. והגורם שאחראי על האם ועד כמה האדם לוקח את החיים ברצינות או כמשחק, זאת רמת ההיצמדות לאמת, של האדם. דהיינו, עד כמה האדם אמיתי עם עצמו. כי מי שהוא יותר אמיתי עם ...
האם החיים משחק? ניצחתי ואנצח, האם אתה משחק? איך אתה חווה את החיים? האם אתה רוצה לנצח? איך לנצח במשחק החיים? עד כמה אתה מאושר? האם הגעת להארה רוחנית? בוחר להרגיש רע, המשחק של אלוהיםהאם החיים משחק? ניצחתי ואנצח, האם אתה משחק? איך אתה חווה את החיים? האם אתה רוצה לנצח? איך לנצח במשחק החיים? עד כמה אתה מאושר? האם הגעת להארה רוחנית? בוחר להרגיש רע, המשחק של אלוהיםהאם החיים משחק? ניצחתי ואנצח, האם אתה משחק? איך אתה חווה את החיים? האם אתה רוצה לנצח? איך לנצח במשחק החיים? עד כמה אתה מאושר? האם הגעת להארה רוחנית? בוחר להרגיש רע, המשחק של אלוהים האם החיים באמת משחק? אליעד כהן מתחיל את ההרצאה בנושא משמעות החיים ומציג את הרעיון שהחיים הם בעצם משחק. הוא מדגיש שוב ושוב שהחיים אינם מציאות מוחלטת אלא משחק שיש בו מטרות, חוקים ומכשולים. לפי אליעד, ניתן למדוד עד כמה האדם חווה את החיים כמשחק לפי התגובה שלו למצבים שונים, בעיקר מצבים מאתגרים או שליליים. איך אפשר לדעת אם אתה מתייחס לחיים כמשחק? אליעד מסביר שכדי לבדוק האם האדם באמת חווה את החיים כמשחק או לוקח אותם ברצינות, עליו לבחון את תגובותיו למצבים שבהם הוא נפגע או נפגעים הדברים החשובים לו. הוא נותן דוגמה של אדם שמקבל אגרוף, אם הכאב חולף במהירות והאדם מתאושש בקלות, ייתכן שהוא מתייחס לסיטואציה כמשחק. אך אם הכאב ממשיך והוא לוקח את זה ברצינות רבה, אזי עבורו החיים אינם באמת משחק אלא מציאות מוחלטת וכואבת. מה ההבדל בין לחיות במשחק לבין לחיות במציאות? אליעד מציג דוגמה נוספת: אדם עולה על רכבת הרים, יודע שזה רק משחק ולכן לא פוחד באמת ולא מתנגד למצב. אך אם היו אומרים לו שהנסיעה ברכבת הרים תימשך לנצח, הוא היה רוצה להפסיק, משום שזה כבר לא משחק מהנה. אותו עיקרון עובד בחיים: אם לאדם יש רצון לכסף או למטרה מסוימת, והוא מתייחס לזה ברצינות רבה מדי, הוא לא באמת רואה זאת כמשחק. למשל, אם היו מציעים לאדם את כל הכסף בעולם בלחיצת כפתור, והוא היה מסכים מיד, זה אומר שהוא רואה ... מוחלטת ומטרה סופית. אבל אם הוא היה מסרב ללחוץ על הכפתור כי הוא נהנה מהמרדף עצמו, אז הוא באמת משחק במשחק החיים. האם היית לוחץ על הכפתור לקבל את כל רצונך? אליעד נותן דוגמה נוספת הממחישה את העניין לעומק: אדם ... יציבו בפניו אפשרות לקבל מיידית את כל רצונו בלחיצת כפתור - אם הוא יסכים ללחוץ, הוא לא מתייחס לחיים כמשחק, משום שהוא רוצה לסיים את המשחק כמה שיותר מהר. אבל אם הוא יסרב ללחוץ כי הוא נהנה מהחוויה עצמה של החיפוש והמרדף, זה סימן שהוא באמת מתייחס לכך כאל משחק. אליעד מחדד את הדוגמה אף יותר כשהוא מתאר מצב שבו יש לך כפתור שמאפשר לך להפוך לאלוהים ולחוות שלמות ... ללא שום חסרונות. אך אם אדם לא ילחץ על הכפתור, אף שהוא יודע שהוא יכול, המשמעות היא שהוא באמת משחק ונהנה מהחוויה עצמה, ולא רק מחפש להגיע לסופה. אליעד מוסיף שאדם שמבין שזה משחק באמת לא ירצה את השלמות המוחלטת, משום שהוא נהנה מההגבלה ומהאתגרים במשחק החיים. למה אנשים רוצים אתגרים וקושי בחיים? אליעד כהן מסביר שאנשים באופן פרדוקסלי רוצים לחוות דווקא את הצמצום, את החוסר ואת האתגרים, כי אז המשחק נשאר חי, מעניין ומאתגר. הוא מביא כדוגמה את רבי נחמן מברסלב, שכאשר נאמר לו שהוא ישיג בעתיד את כל מה שהוא רוצה, הוא השיב שכבר עכשיו מבחינתו הוא השיג הכל וניצח את המשחק. מרגע שאדם חש שהוא כבר ניצח במשחק, כל החיים שלו הופכים למשחק מהנה ומרתק, משום שכבר אין תחושת חוסר עמוקה ומצוקה. איך להגיע לתחושה שהחיים הם משחק? לפי אליעד, ככל שהאדם מרגיש שיש לו בכיס את הכפתור המאפשר לו להיות בשלמות מוחלטת, הוא כבר פחות ירצה ללחוץ עליו. עצם הידיעה שהאפשרות לשלמות קיימת עבורו, משחררת אותו וגורמת לו ליהנות מהמשחק עצמו. כאשר האדם באמת מבין שהוא כבר הגיע לשלמות באופן פנימי, הוא מפסיק לרדוף אחר המטרות באופן נואש, והוא פשוט נהנה לשחק. כל עוד האדם לא הגיע להבנה הזאת, הוא עדיין תקוע במשחק ורוצה את מה שאין לו. אליעד מסכם בכך שאם האדם מתאכזב כאשר הוא לא מקבל את מה שהוא רוצה, הוא עדיין לא רואה את החיים כמשחק. אבל כשהוא מגיע למצב שבו הוא נהנה מהדרך ולא רוצה אפילו את השלמות המוחלטת אם הייתה מוצעת לו, הוא באמת חי את החיים כמשחק. האם החיים הם משחק? איך לדעת אם אני לוקח את החיים ברצינות? כיצד לנצח במשחק החיים? מהי הארה רוחנית? מדוע אנשים בוחרים להרגיש רע? האם היית לוחץ על כפתור לשלמות?
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...