7:11יאוש, ויתור, אכזבה, תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, מה זה יאוש? למה יש יאוש? ממה נובע יאושר, למה לא להתייאש? למה אסור להתייאש? איך לא להתייאש? אין דבר העומד בפני הרצון
מה המשמעות האמיתית של המשפט "אין שום ייאוש בעולם כלל"?
אליעד כהן מסביר את המשפט "אין שום ייאוש בעולם כלל", ומבהיר כי המשמעות העמוקה שלו היא שאדם לעולם לא אמור להרגיש מיואש משום דבר, כי אם הוא באמת רוצה משהו בצורה שלמה ומוחלטת, הוא בהכרח ישיג אותו. לפי אליעד, רבי נחמן התכוון להדגיש שייאוש איננו מצב אובייקטיבי הכרחי אלא נובע מחוסר שלמות הרצון או מאמונה מוגבלת ביכולת להשיג את הרצוי.
לדוגמה, אדם שרוצה להשיג משהו מסוים כמו הצלחה כלכלית, זוגיות, או כל דבר אחר, ונתקל בקושי להשיג אותו, עלול להרגיש ייאוש. הייאוש נובע מהאמונה שהרצון שלו בלתי אפשרי להשגה, אבל אליעד מסביר כי אם אותו אדם היה רוצה את הדבר באמת ובשלמות, הוא היה מוצא דרך להשיג אותו. הוא מדגיש שאם הרצון של האדם אינו ממומש, זה יכול להצביע על כך שהרצון אינו אמיתי ושלם, ולכן האדם מתייאש.
למה באמת אנשים מתייאשים למרות שרבי נחמן אמר "אין ייאוש"?
אליעד מפרט שאנשים מתייאשים כאשר הם חושבים שיש להם רצון מאוד מוגדר שהם חייבים לממש, אך מאמינים שזה בלתי אפשרי. ברגע שאדם משוכנע שהוא חייב להשיג משהו מסוים בצורה מסוימת, ובמקביל מאמין שהוא לא יכול להשיג אותו, הוא נכנס למצב של ייאוש. אליעד מסביר שייאוש מתרחש רק כאשר יש רצון ספציפי שאינו ממומש. אם לאדם אין רצון כזה או שהרצון שלו כבר ממומש, הוא לעולם לא ירגיש ייאוש.
איך ניתן להתמודד עם ייאוש לפי רבי נחמן ואליעד כהן?
אליעד מציע תהליך מחשבתי עמוק שמטרתו לעזור לאדם להבין שאין הצדקה אמיתית לייאוש. הוא מסביר כי אדם שמרגיש מיואש בגלל רצון שלא מתממש, יכול לשאול את עצמו שאלות כמו "למה אני רוצה את הדבר הזה?" וכך להגיע לשורש הרצון. כשאדם מבצע תהליך של "למה, למה", הוא מגלה בדרך כלל שמה שהוא באמת רוצה זה משהו עמוק יותר, מופשט יותר, שאותו כן אפשר להשיג, ואז אין סיבה להתייאש.
לדוגמה, אם מישהו רוצה קשר זוגי עם אדם ספציפי אך לא מצליח להשיג זאת, הוא עלול להתייאש. אך אם הוא ישאל את עצמו למה הוא רוצה את הקשר, ייתכן שיגיע לתשובה עמוקה יותר, למשל שהוא רוצה אהבה, ביטחון או הערכה. את הדברים האלה הוא יכול להשיג בדרכים שונות, וכך הייאוש נעלם, כי אין סיבה ממשית להתייאש כאשר מה שאתה באמת רוצה אפשרי להשגה.
מה עושים כשמגלים שהרצון האמיתי הוא דבר והיפוכו?
אליעד מסביר שרבי נחמן התייחס למצב שבו אדם מגלה שהרצון שלו מכיל בתוכו גם את ההיפך מהרצון עצמו. למשל, אדם עשוי לרצות עושר אך באותו זמן לא לרצות את המחיר של העבודה הקשה והאובדן של הזמן הפנוי. במצב כזה האדם מגלה שרצונו הוא למעשה דבר והיפוכו, מה שעלול לגרום לייאוש, כי נראה שאין דרך להשיג זאת.
אך גם במקרה כזה, אליעד אומר שאין סיבה אמיתית לייאוש, כיוון שאם האדם באמת ירצה את הדבר ברצון מוחלט ושלם, הוא יוכל להשיג גם את מה שנראה בלתי אפשרי. הוא מדגיש כי מה שנראה בלתי אפשרי להשגה, בדרך כלל נובע מהתפיסה המוגבלת של האדם ולא ממציאות אובייקטיבית, ולכן גם הרצון לדבר והיפוכו הוא אפשרי להשגה, אם הרצון הוא שלם ואמיתי.
האם ייאוש מתרחש כשלא יודעים מה רוצים באמת?
אליעד מסביר שייאוש יכול להתרחש גם כאשר האדם אינו יודע מה הוא רוצה באמת. במצב שבו אדם שואל את עצמו "מה אני באמת רוצה?" ואינו מצליח לענות על כך בבירור, הוא יכול להרגיש תסכול וייאוש. התסכול מגיע מכך שהאדם מחפש משהו אך אינו בטוח מה הוא בדיוק מחפש. אליעד ממליץ שבמצבים כאלו יש לעצור ולחקור את הרצונות העמוקים יותר כדי להבין מה באמת חשוב ומה באמת רוצים, וכך להימנע מתחושת הייאוש.
לסיכום, מהי ההבנה המרכזית של המשפט "אין שום ייאוש בעולם כלל"?
ההבנה המרכזית של המשפט היא שהייאוש אינו אמיתי אלא תוצאה של תפיסה מוגבלת של הרצון והיכולת. אליעד כהן מציע כי כל תחושת ייאוש היא אשליה שנובעת מכך שהאדם לא באמת יודע מה הוא רוצה, או שאינו רוצה את הדבר בצורה שלמה ומוחלטת. כאשר אדם מגיע להכרה שהוא יכול להשיג כל דבר שירצה באמת, ושאם הוא חוקר את רצונותיו לעומק הוא ימצא פתרונות אפשריים, תחושת הייאוש מתפוגגת לחלוטין.
אליעד כהן מסביר את המשפט "אין שום ייאוש בעולם כלל", ומבהיר כי המשמעות העמוקה שלו היא שאדם לעולם לא אמור להרגיש מיואש משום דבר, כי אם הוא באמת רוצה משהו בצורה שלמה ומוחלטת, הוא בהכרח ישיג אותו. לפי אליעד, רבי נחמן התכוון להדגיש שייאוש איננו מצב אובייקטיבי הכרחי אלא נובע מחוסר שלמות הרצון או מאמונה מוגבלת ביכולת להשיג את הרצוי.
לדוגמה, אדם שרוצה להשיג משהו מסוים כמו הצלחה כלכלית, זוגיות, או כל דבר אחר, ונתקל בקושי להשיג אותו, עלול להרגיש ייאוש. הייאוש נובע מהאמונה שהרצון שלו בלתי אפשרי להשגה, אבל אליעד מסביר כי אם אותו אדם היה רוצה את הדבר באמת ובשלמות, הוא היה מוצא דרך להשיג אותו. הוא מדגיש שאם הרצון של האדם אינו ממומש, זה יכול להצביע על כך שהרצון אינו אמיתי ושלם, ולכן האדם מתייאש.
למה באמת אנשים מתייאשים למרות שרבי נחמן אמר "אין ייאוש"?
אליעד מפרט שאנשים מתייאשים כאשר הם חושבים שיש להם רצון מאוד מוגדר שהם חייבים לממש, אך מאמינים שזה בלתי אפשרי. ברגע שאדם משוכנע שהוא חייב להשיג משהו מסוים בצורה מסוימת, ובמקביל מאמין שהוא לא יכול להשיג אותו, הוא נכנס למצב של ייאוש. אליעד מסביר שייאוש מתרחש רק כאשר יש רצון ספציפי שאינו ממומש. אם לאדם אין רצון כזה או שהרצון שלו כבר ממומש, הוא לעולם לא ירגיש ייאוש.
איך ניתן להתמודד עם ייאוש לפי רבי נחמן ואליעד כהן?
אליעד מציע תהליך מחשבתי עמוק שמטרתו לעזור לאדם להבין שאין הצדקה אמיתית לייאוש. הוא מסביר כי אדם שמרגיש מיואש בגלל רצון שלא מתממש, יכול לשאול את עצמו שאלות כמו "למה אני רוצה את הדבר הזה?" וכך להגיע לשורש הרצון. כשאדם מבצע תהליך של "למה, למה", הוא מגלה בדרך כלל שמה שהוא באמת רוצה זה משהו עמוק יותר, מופשט יותר, שאותו כן אפשר להשיג, ואז אין סיבה להתייאש.
לדוגמה, אם מישהו רוצה קשר זוגי עם אדם ספציפי אך לא מצליח להשיג זאת, הוא עלול להתייאש. אך אם הוא ישאל את עצמו למה הוא רוצה את הקשר, ייתכן שיגיע לתשובה עמוקה יותר, למשל שהוא רוצה אהבה, ביטחון או הערכה. את הדברים האלה הוא יכול להשיג בדרכים שונות, וכך הייאוש נעלם, כי אין סיבה ממשית להתייאש כאשר מה שאתה באמת רוצה אפשרי להשגה.
מה עושים כשמגלים שהרצון האמיתי הוא דבר והיפוכו?
אליעד מסביר שרבי נחמן התייחס למצב שבו אדם מגלה שהרצון שלו מכיל בתוכו גם את ההיפך מהרצון עצמו. למשל, אדם עשוי לרצות עושר אך באותו זמן לא לרצות את המחיר של העבודה הקשה והאובדן של הזמן הפנוי. במצב כזה האדם מגלה שרצונו הוא למעשה דבר והיפוכו, מה שעלול לגרום לייאוש, כי נראה שאין דרך להשיג זאת.
אך גם במקרה כזה, אליעד אומר שאין סיבה אמיתית לייאוש, כיוון שאם האדם באמת ירצה את הדבר ברצון מוחלט ושלם, הוא יוכל להשיג גם את מה שנראה בלתי אפשרי. הוא מדגיש כי מה שנראה בלתי אפשרי להשגה, בדרך כלל נובע מהתפיסה המוגבלת של האדם ולא ממציאות אובייקטיבית, ולכן גם הרצון לדבר והיפוכו הוא אפשרי להשגה, אם הרצון הוא שלם ואמיתי.
האם ייאוש מתרחש כשלא יודעים מה רוצים באמת?
אליעד מסביר שייאוש יכול להתרחש גם כאשר האדם אינו יודע מה הוא רוצה באמת. במצב שבו אדם שואל את עצמו "מה אני באמת רוצה?" ואינו מצליח לענות על כך בבירור, הוא יכול להרגיש תסכול וייאוש. התסכול מגיע מכך שהאדם מחפש משהו אך אינו בטוח מה הוא בדיוק מחפש. אליעד ממליץ שבמצבים כאלו יש לעצור ולחקור את הרצונות העמוקים יותר כדי להבין מה באמת חשוב ומה באמת רוצים, וכך להימנע מתחושת הייאוש.
לסיכום, מהי ההבנה המרכזית של המשפט "אין שום ייאוש בעולם כלל"?
ההבנה המרכזית של המשפט היא שהייאוש אינו אמיתי אלא תוצאה של תפיסה מוגבלת של הרצון והיכולת. אליעד כהן מציע כי כל תחושת ייאוש היא אשליה שנובעת מכך שהאדם לא באמת יודע מה הוא רוצה, או שאינו רוצה את הדבר בצורה שלמה ומוחלטת. כאשר אדם מגיע להכרה שהוא יכול להשיג כל דבר שירצה באמת, ושאם הוא חוקר את רצונותיו לעומק הוא ימצא פתרונות אפשריים, תחושת הייאוש מתפוגגת לחלוטין.
- איך להתמודד עם אכזבות?
- מה זה ייאוש ואיך להתגבר עליו?
- רבי נחמן והחיים האישיים
- מהי המשמעות האמיתית של הרצון?
- איך לא להתייאש כאשר יש לך רצון לא מושג?
מה המשמעות של המשפט "אין שום ייאוש בעולם כלל"?
המשמעות של המשפט "אין שום ייאוש בעולם כלל" היא שאין סיבה להתייאש באמת משום דבר. רבי נחמן אמר את המשפט הזה כדי להדגיש כי כל דבר שאדם באמת רוצה, אם הוא רוצה אותו בצורה שלמה ומוחלטת, יכול להתממש. כלומר, אין שום דבר בעולם שמונע ממך להשיג את רצונך, כל עוד אתה באמת רוצה אותו. רבי נחמן אמר, "אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל, " כלומר, אם אתה באמת רוצה להשיג משהו, אפילו אם זה נראה בלתי אפשרי, אתה תוכל להשיג אותו בסופו של דבר.
מהו ייאוש ולמה הוא קורה?
הייאוש הוא מצב שבו אדם מרגיש שאין לו שום סיכוי להשיג את הרצון שלו. זה קורה כאשר יש לאדם רצון מסוים שהוא לא מצליח להשיג, ואז הוא מרגיש שאין שום סיכוי להשיג אותו. ייאוש יכול להיות תוצאה של תחושת אכזבה, תסכול או חוסר אמונה ביכולת להשיג את המטרה. רבי נחמן מציין שבמצבים כאלה אין סיבה להרגיש כך, כי אם באמת תרצה את מה שאתה רוצה בצורה אמיתית ושלמה, תוכל להשיג אותו.
איך רבי נחמן מתאר את הייאוש?
כאשר רבי נחמן אומר "אין שום ייאוש בעולם כלל", הוא לא מתכוון לכך שייאוש לא קיים. הוא מדבר על כך שייאוש הוא תוצאה של מראה חיצוני ולא של מציאות אמיתית. אם לא היה ייאוש, לא היה צורך בכלל לומר "אין שום ייאוש", כי אם לא היה ייאוש, לא הייתה סיבה לומר ש"לא ייאשו את עצמם". כך הוא בעצם מעורר את האדם להבין שאם הוא מתייאש, זה אומר שהוא לא באמת רוצה את המטרה שלו בצורה שלמה. אם היית רוצה את המטרה שלך באמת ובשלמות, היית משיג אותה.
מה ההסבר האמיתי מאחורי "אין שום ייאוש"? האם יש ייאוש בכלל?
לפי רבי נחמן, אם אתה באמת תרצה את מה שאתה רוצה, לא יהיה שום סיבה להתייאש. הייאוש בא כתוצאה מההנחה שאנחנו לא יכולים להשיג את מה שאנחנו רוצים. ברגע שאתה לא מצליח להשיג משהו, תתחיל להרגיש שאתה לא יכול להשיג אותו, ותכנס למצב של יאוש. אבל רבי נחמן אומר שהייאוש הוא לא משהו שנכפה עליך. אם אתה באמת רוצה את הדבר, אתה תוכל להשיג אותו. זו התשובה גם לשאלה אם יש ייאוש בכלל - הייאוש נובע ממקום שבו אתה לא באמת רוצה את הדבר או שאתה לא מוכן להשקיע את המאמץ הנדרש.
מהו התהליך הפנימי שמוביל לייאוש?
הייאוש קורה כשאנשים חושבים שהם לא יכולים להשיג את הרצון שלהם, כי הם לא מצליחים להשיג את מה שהם רוצים. כאשר אדם מחזיק בתפיסה שהוא לא יכול להשיג את המטרה שלו, הוא מרגיש אכזבה. למשל, אדם שרוצה להשיג מטרה מסוימת ולא מצליח עשוי להגיע למסקנה שאין לו סיכוי להצליח, מה שמוביל אותו לייאוש. רבי נחמן אומר שאין סיבה להתייאש, כי אם אתה באמת רוצה את המטרה שלך בלב שלם, תוכל להשיג אותה. הייאוש מתרחש בגלל שהאדם חושב שאין לו סיכוי להשיג את מה שהוא רוצה, אבל אם הרצון הוא שלם, אין ייאוש.
איך להימנע מייאוש כאשר הרצון שלי הוא דבר והיפוכו?
רבי נחמן מציין כי כאשר אדם באמת שואל את עצמו מה הוא רוצה, הוא מגלה שהוא למעשה רוצה את הדבר והיפוכו. כלומר, כל רצון כולל בתוכו גם את החיסרון של מה שיכול להיווצר אם הוא יתממש. לדוגמה, אם אדם רוצה להיות עשיר, הוא גם יכול לשאול את עצמו "ומה המחיר של להיות עשיר?" האם הוא מוכן להקריב את הזמן עם המשפחה? האם הוא מוכן לעבוד קשה מאוד? זהו מצב שבו הרצון שלך כולל גם את ההפך ממנו. מה שקורה כאן הוא שהאדם מגלה שהוא רוצה את כל היתרונות של כל הצדדים בבת אחת, אך כמובן שזה בלתי אפשרי. רבי נחמן מציין שאם אדם יגלה שהוא רוצה דבר והיפוכו, הוא יכול להתייאש ולומר "לא ניתן להשיג את זה, " אבל הוא מחדש את עצמו בכך שהוא אומר גם את ההפך אפשר להשיג, רק אם אתה באמת רוצה את זה בצורה שלמה.
מה המשמעות המעשית של "אין שום ייאוש"? איך זה קשור לחיים האישיים שלנו?
המשמעות המעשית של "אין שום ייאוש" היא שאם יש לך רצון אמיתי ושלם, אין סיבה שלא תוכל להשיג אותו. אם יש לך רצון חזק ולא מוגדר סתם, אז תמיד תוכל להתגבר על מכשולים ולהשיג את מטרותיך. מה שגורם לנו להרגיש ייאוש זה הנחת הדרך בה נוכל להשיג את רצוננו. אם תבין שאין דרך אחת אחת, ואם תסכים להסתכל על הרבה דרכים שונות להשגת הרצון שלך, תוכל להימנע מייאוש ולהשיג את מה שאתה באמת רוצה. חשוב להבין שייאוש נובע מהמחשבה שאתה חייב להשיג את דבר מסוים בדרך מסוימת ובזמן מסוים.
האם יש ייאוש אם אני לא יודע מה אני רוצה?
הייאוש יכול להתרחש גם כאשר אתה לא באמת יודע מה אתה רוצה. הרבה פעמים אנשים מחפשים משהו, אבל בעצם לא ברור להם מה זה. לדוגמה, אדם יכול לשאול את עצמו "מה אני באמת רוצה?" ולגלות שהוא לא באמת יודע. כל עוד אין לך הבהירות לגבי מה שאתה רוצה, תוכל להרגיש אובדן או תסכול, כי אתה לא באמת יודע מה אתה מחפש. אם תוכל להפסיק לחפש רק דבר אחד ולהתמקד במה שאתה באמת רוצה מתוך כל האפשרויות, תוכל להימנע מייאוש.
המשמעות של המשפט "אין שום ייאוש בעולם כלל" היא שאין סיבה להתייאש באמת משום דבר. רבי נחמן אמר את המשפט הזה כדי להדגיש כי כל דבר שאדם באמת רוצה, אם הוא רוצה אותו בצורה שלמה ומוחלטת, יכול להתממש. כלומר, אין שום דבר בעולם שמונע ממך להשיג את רצונך, כל עוד אתה באמת רוצה אותו. רבי נחמן אמר, "אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל, " כלומר, אם אתה באמת רוצה להשיג משהו, אפילו אם זה נראה בלתי אפשרי, אתה תוכל להשיג אותו בסופו של דבר.
מהו ייאוש ולמה הוא קורה?
הייאוש הוא מצב שבו אדם מרגיש שאין לו שום סיכוי להשיג את הרצון שלו. זה קורה כאשר יש לאדם רצון מסוים שהוא לא מצליח להשיג, ואז הוא מרגיש שאין שום סיכוי להשיג אותו. ייאוש יכול להיות תוצאה של תחושת אכזבה, תסכול או חוסר אמונה ביכולת להשיג את המטרה. רבי נחמן מציין שבמצבים כאלה אין סיבה להרגיש כך, כי אם באמת תרצה את מה שאתה רוצה בצורה אמיתית ושלמה, תוכל להשיג אותו.
איך רבי נחמן מתאר את הייאוש?
כאשר רבי נחמן אומר "אין שום ייאוש בעולם כלל", הוא לא מתכוון לכך שייאוש לא קיים. הוא מדבר על כך שייאוש הוא תוצאה של מראה חיצוני ולא של מציאות אמיתית. אם לא היה ייאוש, לא היה צורך בכלל לומר "אין שום ייאוש", כי אם לא היה ייאוש, לא הייתה סיבה לומר ש"לא ייאשו את עצמם". כך הוא בעצם מעורר את האדם להבין שאם הוא מתייאש, זה אומר שהוא לא באמת רוצה את המטרה שלו בצורה שלמה. אם היית רוצה את המטרה שלך באמת ובשלמות, היית משיג אותה.
מה ההסבר האמיתי מאחורי "אין שום ייאוש"? האם יש ייאוש בכלל?
לפי רבי נחמן, אם אתה באמת תרצה את מה שאתה רוצה, לא יהיה שום סיבה להתייאש. הייאוש בא כתוצאה מההנחה שאנחנו לא יכולים להשיג את מה שאנחנו רוצים. ברגע שאתה לא מצליח להשיג משהו, תתחיל להרגיש שאתה לא יכול להשיג אותו, ותכנס למצב של יאוש. אבל רבי נחמן אומר שהייאוש הוא לא משהו שנכפה עליך. אם אתה באמת רוצה את הדבר, אתה תוכל להשיג אותו. זו התשובה גם לשאלה אם יש ייאוש בכלל - הייאוש נובע ממקום שבו אתה לא באמת רוצה את הדבר או שאתה לא מוכן להשקיע את המאמץ הנדרש.
מהו התהליך הפנימי שמוביל לייאוש?
הייאוש קורה כשאנשים חושבים שהם לא יכולים להשיג את הרצון שלהם, כי הם לא מצליחים להשיג את מה שהם רוצים. כאשר אדם מחזיק בתפיסה שהוא לא יכול להשיג את המטרה שלו, הוא מרגיש אכזבה. למשל, אדם שרוצה להשיג מטרה מסוימת ולא מצליח עשוי להגיע למסקנה שאין לו סיכוי להצליח, מה שמוביל אותו לייאוש. רבי נחמן אומר שאין סיבה להתייאש, כי אם אתה באמת רוצה את המטרה שלך בלב שלם, תוכל להשיג אותה. הייאוש מתרחש בגלל שהאדם חושב שאין לו סיכוי להשיג את מה שהוא רוצה, אבל אם הרצון הוא שלם, אין ייאוש.
איך להימנע מייאוש כאשר הרצון שלי הוא דבר והיפוכו?
רבי נחמן מציין כי כאשר אדם באמת שואל את עצמו מה הוא רוצה, הוא מגלה שהוא למעשה רוצה את הדבר והיפוכו. כלומר, כל רצון כולל בתוכו גם את החיסרון של מה שיכול להיווצר אם הוא יתממש. לדוגמה, אם אדם רוצה להיות עשיר, הוא גם יכול לשאול את עצמו "ומה המחיר של להיות עשיר?" האם הוא מוכן להקריב את הזמן עם המשפחה? האם הוא מוכן לעבוד קשה מאוד? זהו מצב שבו הרצון שלך כולל גם את ההפך ממנו. מה שקורה כאן הוא שהאדם מגלה שהוא רוצה את כל היתרונות של כל הצדדים בבת אחת, אך כמובן שזה בלתי אפשרי. רבי נחמן מציין שאם אדם יגלה שהוא רוצה דבר והיפוכו, הוא יכול להתייאש ולומר "לא ניתן להשיג את זה, " אבל הוא מחדש את עצמו בכך שהוא אומר גם את ההפך אפשר להשיג, רק אם אתה באמת רוצה את זה בצורה שלמה.
מה המשמעות המעשית של "אין שום ייאוש"? איך זה קשור לחיים האישיים שלנו?
המשמעות המעשית של "אין שום ייאוש" היא שאם יש לך רצון אמיתי ושלם, אין סיבה שלא תוכל להשיג אותו. אם יש לך רצון חזק ולא מוגדר סתם, אז תמיד תוכל להתגבר על מכשולים ולהשיג את מטרותיך. מה שגורם לנו להרגיש ייאוש זה הנחת הדרך בה נוכל להשיג את רצוננו. אם תבין שאין דרך אחת אחת, ואם תסכים להסתכל על הרבה דרכים שונות להשגת הרצון שלך, תוכל להימנע מייאוש ולהשיג את מה שאתה באמת רוצה. חשוב להבין שייאוש נובע מהמחשבה שאתה חייב להשיג את דבר מסוים בדרך מסוימת ובזמן מסוים.
האם יש ייאוש אם אני לא יודע מה אני רוצה?
הייאוש יכול להתרחש גם כאשר אתה לא באמת יודע מה אתה רוצה. הרבה פעמים אנשים מחפשים משהו, אבל בעצם לא ברור להם מה זה. לדוגמה, אדם יכול לשאול את עצמו "מה אני באמת רוצה?" ולגלות שהוא לא באמת יודע. כל עוד אין לך הבהירות לגבי מה שאתה רוצה, תוכל להרגיש אובדן או תסכול, כי אתה לא באמת יודע מה אתה מחפש. אם תוכל להפסיק לחפש רק דבר אחד ולהתמקד במה שאתה באמת רוצה מתוך כל האפשרויות, תוכל להימנע מייאוש.
- איך להתמודד עם אכזבות?
- מה זה ייאוש ואיך להתגבר עליו?
- רבי נחמן והחיים האישיים
- מהי המשמעות האמיתית של הרצון?
- איך לא להתייאש כאשר יש לך רצון לא מושג?
ש: יש איזה משפט של נחמן שאומר אין ייאוש בעולם כלל.
אליעד: אתה שמעת אותו אומר את זה?
ש: לא אבל יש ציטוטים בכל מקום.
אליעד: של מה?
ש: אין ייאוש בעולם כלל.
אליעד: זה ציטוט שלו?
ש: אני חושב שכן.
אליעד: אתה בדקת שהציטוט נכון?
ש: זהו שהוא אבסורדי.
אליעד: כל מה שבאתי להגיד היית צריך להגיד אז אם הוא אבסורדי אז לא הגיוני שזה שלו.
ש: לא עזוב זה לא משנה.
אליעד: אז למה אתה אומר שזה אומר רבי נחמן, כל מה שבאתי להגיד היית צריך להגיד יש משפט בשם רבי נחמן לא של רבי נחמן כי אתה לא יודע אם הוא אמר את זה או לא, הלאה.
ש: עכשיו אם אין ייאוש בעולם כלל אז מה זה בעצם ייאוש?
אליעד: אין שום יאוש בעולם כלל, רבי נחמן אמר "אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל".
ש: אז מאיפה הייאוש בא?
אליעד: אוקי מה זה אומר מאיפה הוא בא באמת אם אין יאוש אז מה ההפך של ייאוש?
ש: תקווה.
אליעד: תקשיב אתה הכל התחיל מזה שאתה לא הבנת את המשפט המקורי ומזה הכל השתבש, הבנת?
ש: יכול להיות.
אליעד: בוא נדגים לך בליקוטי מוהר"ן, תקשיב רגע חלק ב' אות קי"ב בא נראה, בוא אני אקרא לך מהספר נראה מה כתוב לא אז זה לא כתוב פה אתה רואה למרות שכתוב פה ק' י"ב ולא כתוב פה, בכל מקרה לפי מה שאני זוכר אז רבי נחמן אמר "אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל" בסדר זה מה שהוא אמר. עכשיו מה האמת אם לא היה שום יאוש אז למה הוא צריך להגיד אין שום ייאוש, נכון אז זה עוד יותר שאלה מה האמת מה ההסבר תנסה למצוא הסבר, אולי כשהוא אמר אין שום יאוש הוא התכוון להגיד אין שום סיבה להתייאש או שום יאוש הוא לא באמת אמיתי או משהו כזה יכול להיות שזה הוא התכוון.
ש: אוקי אז יש ייאוש.
אליעד: תראה אם לא היה יאוש לא היה צריך להגיד אין ייאוש די ברור כאילו אין ייאוש אז למה אתה אומר לי שאין ייאוש למה הוא לא מראה להם פילים ורודים כי אין פילים ורודים למה להגיד אין פילים ורודים נכון?
ש: אוקי למה באמת הוא אמר את זה?
אליעד: טוב בוא אני אסביר למה הוא התכוון או למה אפשר לפרש שהוא התכוון וזה יהיה הגיוני מה זה ייאוש, ייאוש זה כשבן אדם יש לו רצון והוא לא מצליח להשיג את הרצון ואז יש לו ספק האם להתייאש מזה או האם לא להתייאש מזה אז רבי נחמן אומר "אל תתייאש כי אין שום יאוש בעולם כלל". עכשיו למה אין שום יאוש בעולם כלל קודם כל כי מהיבט מסוים אם אתה באמת תרצה את תשיג את כל מה שתרצה ולכן אין שום יאוש בעולם כלל כי אם מישהו מתייאש הוא אומר "למה אתה מתייאש" הוא אומר "כי אני רוצה משהו ואני לא משיג אותו", יאוש פירושו יאוש מרצון, נכון?
ש: עניין.
אליעד: ויש לך רצון בדיוק, שיש לך כאילו איזה רצון שאתה לא מצליח להשיג אותו ואז אתה מתייאש מלהשיג את הרצון. אם אין לך רצון יכול להיות לך ייאוש?
ש: לא.
אליעד: לא אם יש לך רצון ממומש שייך להגיד יאוש לגבי רצון שמתממש לא, מתי שייך ייאוש אם יש לך רצון שלא מתממש עכשיו מה קורה במצב שיש לך רצון שלא מתממש אז אתה יכול להרגיש מזה רע אתה יכול להגיד אני אוותר על הרצון, אתה יכול להתייאש מזה שתשיג את הרצון. אוקי עכשיו רבי נחמן אומר "אין שום ייאוש" בכמה מובנים קודם כל אין שום יאוש בעולם כלל כי מצד האמת אם אתה באמת תרצה להשיג את מה שתרצה אתה תוכל לא משנה אם תרצה אתה תשיג שזה מה שהסברנו הרבה פעמים אם אתה תגיע למצב שאתה רק את זה אז אתה כבר תשיג את זה, בסדר?
ש: ואם אתה מתייאש זה אומר שלא רצית את זה באמת.
אליעד: אז אתה לא באמת רוצה את זה בלב שלם עכשיו זה 1. עכשיו 2. כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש" כאילו בן אדם מתייאש כשרבי נחמן אומר לו "למה אתה מתייאש" הוא אומר "כי אני לא יכול להשיג את המטרה שלי" ואז רבי נחמן כאילו אומר לו "תקשיב איזה מטרה אתה לא יכול להשיג" הוא אומר "אני לא יכול להשיג את הבחורה " נגיד אז הוא אומר לו "ואתה מתייאש מזה" הוא אומר "כן לא יכול להשיג ואומרים לו "ולמה אתה רוצה את הבחורה" ואם אתה תעשה "למה, למה" אתה תראה שאת מה שאתה באמת רוצה אתה יכול להשיג אז למה אתה מתייאש הוא אומר "אני מתייאש אין לי סיכוי להשיג את מה שאני רוצה", "אתה בכלל לא רוצה את זה אז מה אתה מתייאש, אתה רוצה משהו אחר בכלל".
בכל מקרה כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש" הכוונה היא שבן אדם נמצא בתופעה של יאוש רבי נחמן אמר כאילו אין שום הצדקה לייאוש אתה לא באמת אמור להיות בייאוש, אל תתייאש כי אתה לא אמור להיות בייאוש אתה יכול להתגבר על זה כי זה לא באמת מחויב כי אתה לא באמת חייב לרצות את זה כי אם אתה באמת תרצה את זה אתה תשיג את זה.
ש: אז למה אנשים באמת מתייאשים?
אליעד: כי הם חושבים שיש להם רצון שמוגדר מחויב והם חושבים שמחויב שהם לא יוכלו להשיג אותו, הבנת כי הם חושבים שיש להם רצון מוגדר מחויב אם לא היה להם שום רצון מוגדר מחויב לא שייך ייאוש, אם אין לך רצון מוגדר ספציפי שאתה רוצה אז לא שייך להתייאש, נכון יפה אז אם יש לך רצון ספציפי שאתה רוצה ואתה חושב שאתה חייב להשיג אותו ואתה חושב שבטוח שלא תשיג אותו אז אתה מתייאש נכון זהו.
עכשיו כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש בעולם כלל" הוא התכוון לעוד דבר רבי נחמן התכוון לזה שכל אחד, יש לזה עוד משמעות נוספת שהיא כלולה בקודמים אבל זה בעוד היבט שכל אחד שמחפש את עצמו יש שלב שהוא מגיע אליו שבו הוא רוצה משהו שהוא בלתי אפשרי להשיג, כאילו אם אתה תבדוק מה אתה באמת רוצה בסופו של דבר אתה תגלה שאתה רוצה דבר והיפוכו כי אתה לא יכול לרצות את אחד מהצדדים כי בכל אחד מהם יש חיסרון, אתה הבנת מה אמרתי עכשיו מה הבנת?
ש: שבכל אחד יש חיסרון.
אליעד: ולכן אם אתה תבדוק מה אתה באמת רוצה מה אתה תגלה?
ש: שאתה רוצה גם את ההפך.
אליעד: נגיד שבן אדם יושב עם עצמו ושואל את עצמו "טוב מה אני רוצה" הוא יראה שהוא לא מצליח "מה אני רוצה" ברמה של מה אני רוצה שאם יהיה לי אותו אני אהיה מרוצה במאה אחוז והוא יראה שאין דבר כזה, למה אין דבר כזה כי בכל דבר יש חיסרון ואז הוא שואל "טוב מה אני רוצה אז אני רוצה את היתרונות של כל הצדדים בבת אחת" אבל אתה לא יכול לקבל את היתרון של הדרום ושל הצפון בבת אחת אבל זה מה שאתה רוצה.
עכשיו אם אתה תגלה יום אחד שמה שאתה רוצה הוא דבר והיפוכו אז אתה יכול להתייאש להגיד "הלך עלי כי גיליתי שמה שאני רוצה זה הדבר היחיד שאי אפשר להשיג אותו" ורבי נחמן מחדש לך "אל תתייאש כי גם את זה אפשר להשיג", למה גם את זה אפשר להשיג בדיוק כמו מה שאמרתי קודם מאותן שתי סיבות, קודם כל כי לא בטוח שאתה רוצה את זה בכלל כי לא בטוח שיש הבדל בין "יש לאין" ודבר שני כי אם אתה באמת תרצה את זה ברצון אין סופי אתה תשיג גם את זה למרות שזה דבר והיפוכו זה הכל. טוב את ההיבט הזה הבנו אותו?
ש: אם אתה יכול רק לחדד כאילו ענית לי על מה שרציתי לשאול אבל כאילו שאני לא באמת יודע מה אני רוצה אבל אמרת שבן אדם רוצה דבר והיפוכו.
אליעד: בנפרד, טוב.
אליעד: אתה שמעת אותו אומר את זה?
ש: לא אבל יש ציטוטים בכל מקום.
אליעד: של מה?
ש: אין ייאוש בעולם כלל.
אליעד: זה ציטוט שלו?
ש: אני חושב שכן.
אליעד: אתה בדקת שהציטוט נכון?
ש: זהו שהוא אבסורדי.
אליעד: כל מה שבאתי להגיד היית צריך להגיד אז אם הוא אבסורדי אז לא הגיוני שזה שלו.
ש: לא עזוב זה לא משנה.
אליעד: אז למה אתה אומר שזה אומר רבי נחמן, כל מה שבאתי להגיד היית צריך להגיד יש משפט בשם רבי נחמן לא של רבי נחמן כי אתה לא יודע אם הוא אמר את זה או לא, הלאה.
ש: עכשיו אם אין ייאוש בעולם כלל אז מה זה בעצם ייאוש?
אליעד: אין שום יאוש בעולם כלל, רבי נחמן אמר "אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל".
ש: אז מאיפה הייאוש בא?
אליעד: אוקי מה זה אומר מאיפה הוא בא באמת אם אין יאוש אז מה ההפך של ייאוש?
ש: תקווה.
אליעד: תקשיב אתה הכל התחיל מזה שאתה לא הבנת את המשפט המקורי ומזה הכל השתבש, הבנת?
ש: יכול להיות.
אליעד: בוא נדגים לך בליקוטי מוהר"ן, תקשיב רגע חלק ב' אות קי"ב בא נראה, בוא אני אקרא לך מהספר נראה מה כתוב לא אז זה לא כתוב פה אתה רואה למרות שכתוב פה ק' י"ב ולא כתוב פה, בכל מקרה לפי מה שאני זוכר אז רבי נחמן אמר "אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל" בסדר זה מה שהוא אמר. עכשיו מה האמת אם לא היה שום יאוש אז למה הוא צריך להגיד אין שום ייאוש, נכון אז זה עוד יותר שאלה מה האמת מה ההסבר תנסה למצוא הסבר, אולי כשהוא אמר אין שום יאוש הוא התכוון להגיד אין שום סיבה להתייאש או שום יאוש הוא לא באמת אמיתי או משהו כזה יכול להיות שזה הוא התכוון.
ש: אוקי אז יש ייאוש.
אליעד: תראה אם לא היה יאוש לא היה צריך להגיד אין ייאוש די ברור כאילו אין ייאוש אז למה אתה אומר לי שאין ייאוש למה הוא לא מראה להם פילים ורודים כי אין פילים ורודים למה להגיד אין פילים ורודים נכון?
ש: אוקי למה באמת הוא אמר את זה?
אליעד: טוב בוא אני אסביר למה הוא התכוון או למה אפשר לפרש שהוא התכוון וזה יהיה הגיוני מה זה ייאוש, ייאוש זה כשבן אדם יש לו רצון והוא לא מצליח להשיג את הרצון ואז יש לו ספק האם להתייאש מזה או האם לא להתייאש מזה אז רבי נחמן אומר "אל תתייאש כי אין שום יאוש בעולם כלל". עכשיו למה אין שום יאוש בעולם כלל קודם כל כי מהיבט מסוים אם אתה באמת תרצה את תשיג את כל מה שתרצה ולכן אין שום יאוש בעולם כלל כי אם מישהו מתייאש הוא אומר "למה אתה מתייאש" הוא אומר "כי אני רוצה משהו ואני לא משיג אותו", יאוש פירושו יאוש מרצון, נכון?
ש: עניין.
אליעד: ויש לך רצון בדיוק, שיש לך כאילו איזה רצון שאתה לא מצליח להשיג אותו ואז אתה מתייאש מלהשיג את הרצון. אם אין לך רצון יכול להיות לך ייאוש?
ש: לא.
אליעד: לא אם יש לך רצון ממומש שייך להגיד יאוש לגבי רצון שמתממש לא, מתי שייך ייאוש אם יש לך רצון שלא מתממש עכשיו מה קורה במצב שיש לך רצון שלא מתממש אז אתה יכול להרגיש מזה רע אתה יכול להגיד אני אוותר על הרצון, אתה יכול להתייאש מזה שתשיג את הרצון. אוקי עכשיו רבי נחמן אומר "אין שום ייאוש" בכמה מובנים קודם כל אין שום יאוש בעולם כלל כי מצד האמת אם אתה באמת תרצה להשיג את מה שתרצה אתה תוכל לא משנה אם תרצה אתה תשיג שזה מה שהסברנו הרבה פעמים אם אתה תגיע למצב שאתה רק את זה אז אתה כבר תשיג את זה, בסדר?
ש: ואם אתה מתייאש זה אומר שלא רצית את זה באמת.
אליעד: אז אתה לא באמת רוצה את זה בלב שלם עכשיו זה 1. עכשיו 2. כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש" כאילו בן אדם מתייאש כשרבי נחמן אומר לו "למה אתה מתייאש" הוא אומר "כי אני לא יכול להשיג את המטרה שלי" ואז רבי נחמן כאילו אומר לו "תקשיב איזה מטרה אתה לא יכול להשיג" הוא אומר "אני לא יכול להשיג את הבחורה " נגיד אז הוא אומר לו "ואתה מתייאש מזה" הוא אומר "כן לא יכול להשיג ואומרים לו "ולמה אתה רוצה את הבחורה" ואם אתה תעשה "למה, למה" אתה תראה שאת מה שאתה באמת רוצה אתה יכול להשיג אז למה אתה מתייאש הוא אומר "אני מתייאש אין לי סיכוי להשיג את מה שאני רוצה", "אתה בכלל לא רוצה את זה אז מה אתה מתייאש, אתה רוצה משהו אחר בכלל".
בכל מקרה כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש" הכוונה היא שבן אדם נמצא בתופעה של יאוש רבי נחמן אמר כאילו אין שום הצדקה לייאוש אתה לא באמת אמור להיות בייאוש, אל תתייאש כי אתה לא אמור להיות בייאוש אתה יכול להתגבר על זה כי זה לא באמת מחויב כי אתה לא באמת חייב לרצות את זה כי אם אתה באמת תרצה את זה אתה תשיג את זה.
ש: אז למה אנשים באמת מתייאשים?
אליעד: כי הם חושבים שיש להם רצון שמוגדר מחויב והם חושבים שמחויב שהם לא יוכלו להשיג אותו, הבנת כי הם חושבים שיש להם רצון מוגדר מחויב אם לא היה להם שום רצון מוגדר מחויב לא שייך ייאוש, אם אין לך רצון מוגדר ספציפי שאתה רוצה אז לא שייך להתייאש, נכון יפה אז אם יש לך רצון ספציפי שאתה רוצה ואתה חושב שאתה חייב להשיג אותו ואתה חושב שבטוח שלא תשיג אותו אז אתה מתייאש נכון זהו.
עכשיו כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש בעולם כלל" הוא התכוון לעוד דבר רבי נחמן התכוון לזה שכל אחד, יש לזה עוד משמעות נוספת שהיא כלולה בקודמים אבל זה בעוד היבט שכל אחד שמחפש את עצמו יש שלב שהוא מגיע אליו שבו הוא רוצה משהו שהוא בלתי אפשרי להשיג, כאילו אם אתה תבדוק מה אתה באמת רוצה בסופו של דבר אתה תגלה שאתה רוצה דבר והיפוכו כי אתה לא יכול לרצות את אחד מהצדדים כי בכל אחד מהם יש חיסרון, אתה הבנת מה אמרתי עכשיו מה הבנת?
ש: שבכל אחד יש חיסרון.
אליעד: ולכן אם אתה תבדוק מה אתה באמת רוצה מה אתה תגלה?
ש: שאתה רוצה גם את ההפך.
אליעד: נגיד שבן אדם יושב עם עצמו ושואל את עצמו "טוב מה אני רוצה" הוא יראה שהוא לא מצליח "מה אני רוצה" ברמה של מה אני רוצה שאם יהיה לי אותו אני אהיה מרוצה במאה אחוז והוא יראה שאין דבר כזה, למה אין דבר כזה כי בכל דבר יש חיסרון ואז הוא שואל "טוב מה אני רוצה אז אני רוצה את היתרונות של כל הצדדים בבת אחת" אבל אתה לא יכול לקבל את היתרון של הדרום ושל הצפון בבת אחת אבל זה מה שאתה רוצה.
עכשיו אם אתה תגלה יום אחד שמה שאתה רוצה הוא דבר והיפוכו אז אתה יכול להתייאש להגיד "הלך עלי כי גיליתי שמה שאני רוצה זה הדבר היחיד שאי אפשר להשיג אותו" ורבי נחמן מחדש לך "אל תתייאש כי גם את זה אפשר להשיג", למה גם את זה אפשר להשיג בדיוק כמו מה שאמרתי קודם מאותן שתי סיבות, קודם כל כי לא בטוח שאתה רוצה את זה בכלל כי לא בטוח שיש הבדל בין "יש לאין" ודבר שני כי אם אתה באמת תרצה את זה ברצון אין סופי אתה תשיג גם את זה למרות שזה דבר והיפוכו זה הכל. טוב את ההיבט הזה הבנו אותו?
ש: אם אתה יכול רק לחדד כאילו ענית לי על מה שרציתי לשאול אבל כאילו שאני לא באמת יודע מה אני רוצה אבל אמרת שבן אדם רוצה דבר והיפוכו.
אליעד: בנפרד, טוב.