10:19אמת ושקר - איך לזהות באופן מוחלט?
איך ניתן לזהות אמת ושקר באופן מוחלט?
הנושא שאליעד כהן מדבר עליו הוא כיצד ניתן לזהות באופן מוחלט מהי אמת ומהו שקר. הוא מדגיש שהיכולת להבחין בין אמת לשקר תלויה אך ורק באדם עצמו. הסיבה לכך היא שאדם שמשקר לעצמו לא יכול לזהות מתי אחרים משקרים לו. לכן, האדם חייב להגיע לנקודת האמת הפנימית שלו, נקודה שבה הוא ישר לחלוטין עם עצמו, כדי שיוכל לזהות מה אמיתי ומה שקרי באופן מוחלט.
מדוע האדם לא יכול לזהות אמת ושקר כל עוד הוא משקר לעצמו?
הבעיה המרכזית של האדם היא שהוא כל הזמן משקר לעצמו, ולכן הוא גם לא יכול לזהות כשאחרים משקרים לו. לדוגמה, אדם מרגיש רעב אך אומר לעצמו שהוא מרגיש טוב, הוא מבין שדבר מסוים אינו בהכרח נכון, אך מתעקש שהוא נכון. כאשר אדם אומר לעצמו שהוא בטוח במשהו, הוא למעשה משקר, כי תמיד קיימת האפשרות ההפוכה. כל עוד קיימת אפשרות אחרת בראשו של האדם, משמעות הדבר שהוא לא באמת יודע את הדבר הזה בוודאות, אלא רק מאמין בו. מכיוון שהאדם משקר לעצמו כל הזמן, הוא לא יכול להבחין מהי אמת ומהו שקר בסביבתו.
איך מגיעים לידיעה מוחלטת של אמת?
הדרך היחידה להגיע לידיעה מוחלטת של אמת היא להפסיק לשקר לעצמך ולהיות אמיתי לגמרי. אליעד כהן מסביר שהאדם צריך לבדוק כל דבר בצורה קיצונית, לשאול שאלות ולחקור. לדוגמה, על כל אמירה שאדם שומע או חושב לעצמו, עליו לשאול: "אולי ההפך זה הנכון?". כלומר, אם מישהו מבטיח לך שטוב לעשות פעולה מסוימת, עליך לשאול את עצמך אם אולי דווקא ההפך הוא הנכון, ואם הפעולה כלל לא נדרשת או אף מזיקה. התהליך הזה מוביל את האדם אל האמת, מכיוון שאם ניתן להעלות אפשרות הפוכה לאמירה כלשהי, הדבר מצביע על כך שאין זו אמת מוחלטת.
מדוע אמונות אינן אמיתות?
אליעד כהן מדגיש שהצרות והבעיות של האדם נובעות מאמונות שלא אומתו. אדם חייב להבין שכל עוד לא אימת את האמונה שלו באופן מוחלט, היא לא יותר מאמונה, לא משנה כמה היא הגיונית או משכנעת. לדעתו, "אמת מוחלטת" היא מצב שבו אי אפשר לחשוב את ההפך, מכיוון שההפך פשוט אינו קיים. כל זמן שניתן לחשוב על אפשרות אחרת, זוהי אינדיקציה לכך שזו רק אמונה ולא אמת מוחלטת.
לדוגמה, אם האדם חושב "אני בטוח שצריך לנהוג כך", עליו לשאול: "אולי ההפך הוא הנכון?". אם הוא מסוגל לחשוב על כך שההפך עשוי להיות נכון, זה סימן לכך שהאמונה הזו עדיין לא אומתה אצלו באופן מוחלט.
איך להימנע מרמאות עצמית?
כדי להימנע מרמאות עצמית, האדם צריך להיות כנה לחלוטין לגבי מה שהוא מרגיש, חושב ורוצה. אליעד כהן נותן דוגמה שבה האדם אומר שהוא אוהב את משפחתו ומוכן לעשות הכל עבורם, אך למעשה, הוא אוהב רק את עצמו ואת התחושות הטובות שהם מספקים לו. כלומר, הוא לא באמת אוהב אותם באופן אבסולוטי אלא רק באופן מותנה בכך שהם מסייעים לו להרגיש טוב יותר לגבי עצמו. לכן הוא אומר לאדם להיות כנה עם עצמו ולשאול "מה אני באמת רוצה?", ואם הוא לא יודע, שיגיד לעצמו בכנות שהוא לא יודע. אסור לאדם לשקר לעצמו, אחרת ימצא את עצמו בדרך לגיהינום, שהדרך אליו רצופה בכוונות טובות אך שקריות.
למה האדם חייב להודות במה שהוא לא יודע?
אליעד כהן מסביר שכדי לזהות שרלטנים ושקרנים, האדם חייב להודות במה שהוא לא יודע. אם הוא אינו בטוח במשהו, עליו להודות שאינו בטוח, אם הוא רק מאמין במשהו, עליו לומר שהוא רק מאמין ולא יודע בוודאות. רק אדם שמודה בפערים בידע שלו ומפסיק לטעון דברים מתוך ביטחון שקרי, יכול לזהות מתי אחרים מנסים לרמות אותו.
האם התפיסה האנושית מסוגלת להוכיח אמת מוחלטת?
לפי אליעד כהן, התפיסה האנושית היא סובייקטיבית ומוגבלת, ולכן אינה מסוגלת להוכיח אמת מוחלטת באופן אובייקטיבי. כאשר אדם משתמש בשכלו כדי להוכיח שדבר כלשהו הוא אמת, הוא בעצם מסתמך על השכל המוגבל והסובייקטיבי שלו, ולכן הוא עלול לטעות. זו אחת הסיבות לכך שהאדם חייב לשאול את עצמו שוב ושוב "מי אמר שזה נכון?" ו"אולי ההפך הוא נכון?", עד שהוא מגיע למשהו שאי אפשר להטיל בו ספק. רק אז הוא יגיע לידיעת אמת מוחלטת.
איך לבדוק את הרעיונות שאליעד כהן מציג?
אליעד כהן עצמו מדגיש שהמאזינים צריכים לבדוק בעצמם כל דבר שהוא אומר. הם צריכים לנסות להטיל ספק, לשאול שאלות, ולחקור את עצמם פנימה כדי לראות אם אכן הדברים הם אמת או לא. הוא אינו מבקש לקבל את דבריו כמובנים מאליהם, אלא לבדוק כל דבר לעומק עד שתתגלה האמת הפנימית של האדם.
לסיכום - איך להבחין בין אמת ושקר באופן מוחלט?
הדרך היחידה לדעת מהי אמת ומהו שקר באופן מוחלט היא להפסיק לשקר לעצמך. אדם חייב להיות ישר, להודות באמת שהוא לא יודע, לא בטוח או רק מאמין. עליו לבדוק את אמונותיו, להטיל בהן ספק, ולנסות לחשוב הפוך עד שיגיע לדבר שלא ניתן לסתור. רק כך יוכל האדם להבחין בצורה ברורה בין אמת לבין שקר, ולהגן על עצמו מרמאות ושקרים.
הנושא שאליעד כהן מדבר עליו הוא כיצד ניתן לזהות באופן מוחלט מהי אמת ומהו שקר. הוא מדגיש שהיכולת להבחין בין אמת לשקר תלויה אך ורק באדם עצמו. הסיבה לכך היא שאדם שמשקר לעצמו לא יכול לזהות מתי אחרים משקרים לו. לכן, האדם חייב להגיע לנקודת האמת הפנימית שלו, נקודה שבה הוא ישר לחלוטין עם עצמו, כדי שיוכל לזהות מה אמיתי ומה שקרי באופן מוחלט.
מדוע האדם לא יכול לזהות אמת ושקר כל עוד הוא משקר לעצמו?
הבעיה המרכזית של האדם היא שהוא כל הזמן משקר לעצמו, ולכן הוא גם לא יכול לזהות כשאחרים משקרים לו. לדוגמה, אדם מרגיש רעב אך אומר לעצמו שהוא מרגיש טוב, הוא מבין שדבר מסוים אינו בהכרח נכון, אך מתעקש שהוא נכון. כאשר אדם אומר לעצמו שהוא בטוח במשהו, הוא למעשה משקר, כי תמיד קיימת האפשרות ההפוכה. כל עוד קיימת אפשרות אחרת בראשו של האדם, משמעות הדבר שהוא לא באמת יודע את הדבר הזה בוודאות, אלא רק מאמין בו. מכיוון שהאדם משקר לעצמו כל הזמן, הוא לא יכול להבחין מהי אמת ומהו שקר בסביבתו.
איך מגיעים לידיעה מוחלטת של אמת?
הדרך היחידה להגיע לידיעה מוחלטת של אמת היא להפסיק לשקר לעצמך ולהיות אמיתי לגמרי. אליעד כהן מסביר שהאדם צריך לבדוק כל דבר בצורה קיצונית, לשאול שאלות ולחקור. לדוגמה, על כל אמירה שאדם שומע או חושב לעצמו, עליו לשאול: "אולי ההפך זה הנכון?". כלומר, אם מישהו מבטיח לך שטוב לעשות פעולה מסוימת, עליך לשאול את עצמך אם אולי דווקא ההפך הוא הנכון, ואם הפעולה כלל לא נדרשת או אף מזיקה. התהליך הזה מוביל את האדם אל האמת, מכיוון שאם ניתן להעלות אפשרות הפוכה לאמירה כלשהי, הדבר מצביע על כך שאין זו אמת מוחלטת.
מדוע אמונות אינן אמיתות?
אליעד כהן מדגיש שהצרות והבעיות של האדם נובעות מאמונות שלא אומתו. אדם חייב להבין שכל עוד לא אימת את האמונה שלו באופן מוחלט, היא לא יותר מאמונה, לא משנה כמה היא הגיונית או משכנעת. לדעתו, "אמת מוחלטת" היא מצב שבו אי אפשר לחשוב את ההפך, מכיוון שההפך פשוט אינו קיים. כל זמן שניתן לחשוב על אפשרות אחרת, זוהי אינדיקציה לכך שזו רק אמונה ולא אמת מוחלטת.
לדוגמה, אם האדם חושב "אני בטוח שצריך לנהוג כך", עליו לשאול: "אולי ההפך הוא הנכון?". אם הוא מסוגל לחשוב על כך שההפך עשוי להיות נכון, זה סימן לכך שהאמונה הזו עדיין לא אומתה אצלו באופן מוחלט.
איך להימנע מרמאות עצמית?
כדי להימנע מרמאות עצמית, האדם צריך להיות כנה לחלוטין לגבי מה שהוא מרגיש, חושב ורוצה. אליעד כהן נותן דוגמה שבה האדם אומר שהוא אוהב את משפחתו ומוכן לעשות הכל עבורם, אך למעשה, הוא אוהב רק את עצמו ואת התחושות הטובות שהם מספקים לו. כלומר, הוא לא באמת אוהב אותם באופן אבסולוטי אלא רק באופן מותנה בכך שהם מסייעים לו להרגיש טוב יותר לגבי עצמו. לכן הוא אומר לאדם להיות כנה עם עצמו ולשאול "מה אני באמת רוצה?", ואם הוא לא יודע, שיגיד לעצמו בכנות שהוא לא יודע. אסור לאדם לשקר לעצמו, אחרת ימצא את עצמו בדרך לגיהינום, שהדרך אליו רצופה בכוונות טובות אך שקריות.
למה האדם חייב להודות במה שהוא לא יודע?
אליעד כהן מסביר שכדי לזהות שרלטנים ושקרנים, האדם חייב להודות במה שהוא לא יודע. אם הוא אינו בטוח במשהו, עליו להודות שאינו בטוח, אם הוא רק מאמין במשהו, עליו לומר שהוא רק מאמין ולא יודע בוודאות. רק אדם שמודה בפערים בידע שלו ומפסיק לטעון דברים מתוך ביטחון שקרי, יכול לזהות מתי אחרים מנסים לרמות אותו.
האם התפיסה האנושית מסוגלת להוכיח אמת מוחלטת?
לפי אליעד כהן, התפיסה האנושית היא סובייקטיבית ומוגבלת, ולכן אינה מסוגלת להוכיח אמת מוחלטת באופן אובייקטיבי. כאשר אדם משתמש בשכלו כדי להוכיח שדבר כלשהו הוא אמת, הוא בעצם מסתמך על השכל המוגבל והסובייקטיבי שלו, ולכן הוא עלול לטעות. זו אחת הסיבות לכך שהאדם חייב לשאול את עצמו שוב ושוב "מי אמר שזה נכון?" ו"אולי ההפך הוא נכון?", עד שהוא מגיע למשהו שאי אפשר להטיל בו ספק. רק אז הוא יגיע לידיעת אמת מוחלטת.
איך לבדוק את הרעיונות שאליעד כהן מציג?
אליעד כהן עצמו מדגיש שהמאזינים צריכים לבדוק בעצמם כל דבר שהוא אומר. הם צריכים לנסות להטיל ספק, לשאול שאלות, ולחקור את עצמם פנימה כדי לראות אם אכן הדברים הם אמת או לא. הוא אינו מבקש לקבל את דבריו כמובנים מאליהם, אלא לבדוק כל דבר לעומק עד שתתגלה האמת הפנימית של האדם.
לסיכום - איך להבחין בין אמת ושקר באופן מוחלט?
הדרך היחידה לדעת מהי אמת ומהו שקר באופן מוחלט היא להפסיק לשקר לעצמך. אדם חייב להיות ישר, להודות באמת שהוא לא יודע, לא בטוח או רק מאמין. עליו לבדוק את אמונותיו, להטיל בהן ספק, ולנסות לחשוב הפוך עד שיגיע לדבר שלא ניתן לסתור. רק כך יוכל האדם להבחין בצורה ברורה בין אמת לבין שקר, ולהגן על עצמו מרמאות ושקרים.
- איך להבחין באמת ושקר?
- האם אמונות הן אמיתות?
- למה אנשים משקרים לעצמם?
- איך לזהות שרלטנים?
- כיצד להגיע לאמת מוחלטת?
- איך להפסיק לשקר לעצמך?
- האם השכל יכול להוכיח אמת מוחלטת?
אמת ושקר - איך לזהות באופן מוחלט?
הפעם אשיב לשאלה איך לזהות מהי אמת, ומהו שקר באופן מוחלט?
ואני אסביר, אדם מחפש את דרכו, ונתקל בכל מיני רעיונות, ובכל מיני חכמים, ואלו מתחייבים שאם תעשה ככה תהיה מאושר, ואם לא תעשה ככה תהיה מאושר יותר וכו' וכו'
וגם האדם ממציא לעצמו דברים שיגרמו לו להיות מאושר או לא.
ואיך אפשרי לאדם לזהות מי משקר אותו ומי לא?
ואין דרך לדעת, שום דרך בעולם אין אפשרות שתאפשר לדעת מי משקר ומי לא
כל זמן שהאדם עצמו עם עצמו לא הגיע לנקודת האמת הפנימית עם עצמו אין לו דרך לדעת מי משקר או לא, כי האדם משקר לעצמו, והאדם מרגיש כל הזמן שחסר לו משהו
ואת הלב של האדם אי אפשר לשקר, ותמיד הוא מרגיש שצריך לעשות או להיות אחרת
תמיד רוצה משהו שונה, ועד שהאדם לא יהיה יש ר עם עצמו בהכל עד הסוף
הוא לא יבין מהי אמת או מהו שקר.
ואנשים משקרים את עצמם כל הזמן, מרגישים רע, אומרים סתם שמרגישים טוב
יודעים שמשהו לא צריך להיות ככה, ומתחייבים שכך צריך להיות, אין אמת מדויקת בין מה שהם אומרים למה שקורה איתם בפועל במציאות, לא רק כלפי חוץ, קודם כל האדם עם עצמו פנימה
חייב להיות אמיתי עם עצמו וככל שיעשה כן ממילא יהיה אמיתי עם הסובבים אותו.
והאדם משקר את עצמו מכאן ועד הודעה חדשה, שקרים שהופך אותם לאמיתות, אמונות טפלות שהופך אותם לאמיתות, ואיך הוא מצפה לדעת מה זה אמת ומה זה שקר אם משקר את עצמו?
ורק אם יהיה ישר כמו סרגל, יגיע לידיעת האמת.
וחוץ להיות אמיתי, מי שרוצה לדעת את האמת, עליו לשאול שאלות ולחקור, ולא להפסיק לשאול על כל דבר, אולי ההפך זה הנכון? לבדוק כל דבר.
והבעיות והצרות של האדם מתחילות באמונות, ועם כל הכבוד לאמונות של בני האדם
כל עוד האדם לא אימת את הדבר באופן מוחלט, מוחלט אומר שאין כל אפשרות להפוך אותו, אי אפשר לחשוב אחרת ממנו
ואמונה היא לא יותר מאשר אמונה, אולי היא נכונה, אבל אתה לא יודע אותה, אז זה לא אמיתי.
הידיעה היא אמיתית, אמונה הי אפשרית בלבד.
ברגע שאדם לוקח דבר שהוא מבין בשכל שלו וחושב שזו אמת, ויש לו סיבות למה זו אמת
והסיבות נותנות כוח לדבר, אבל מי אמר שזו אמת? אולי יש שכל אחר אמיתי?
ומי שרוצה לזהות שרלטנים ושקרנים צריך להיות אמיתי במאה אחוז עם עצמו
אם אתה לא יודע משהו, תגיד אני לא יודע, אם רע לך שאתה לא יודע מה אתה רוצה, תגיד אני לא יודע, אתה מרגיש טוב, תהיה ישר ותגיד אני מרגיש טוב דבר שאתה רק מאמין בו, תגיד אני רק מאמין בזה אני לא בטוח שזה נכון, לבדוק מה אתה באמת רוצה, אל תקמבן, אל תרמה את עצמך כי אחר כך ירמו אותך ותמצא את עצמך בדרך לגיהנום שרצופה בכוונות טובות.
ונסכם, הדרך היחידה בעולם של האדם לדעת מי משקר אותו, עליו להפסיק לשקר את עצמו ועד הסוף לא לשקר.
כמו שאדם אומר אני אוהב את בני משפחתי, אני עושה למענם הכל, אבל אתה לא באמת אוהב אותם, אתה אוהב את עצמך, אתה אוהב את מה שהם גורמים לך להרגיש גם אם אתה "עושה", עבורם. הם עוזרים לך לאגו שלך, והאדם משקר כל הזמן שקרים לגבי תחושות, רגשות
או אמירה שבטוח שצריך ככה וככה, ואיך אתה בטוח? והרי יש עוד אפשרויות, ואתה לא באמת בטוח אם תבדוק ותודה באמת.
ומי שיהיה אמיתי עם עצמו, ויחפש את האמת הפנימית שלו, וגם הדברים שאני אומר
בדקו האם זו האמת
בדקו פנימה ואז תדעו מהי אמת ומהו שקר.
הפעם אשיב לשאלה איך לזהות מהי אמת, ומהו שקר באופן מוחלט?
ואני אסביר, אדם מחפש את דרכו, ונתקל בכל מיני רעיונות, ובכל מיני חכמים, ואלו מתחייבים שאם תעשה ככה תהיה מאושר, ואם לא תעשה ככה תהיה מאושר יותר וכו' וכו'
וגם האדם ממציא לעצמו דברים שיגרמו לו להיות מאושר או לא.
ואיך אפשרי לאדם לזהות מי משקר אותו ומי לא?
ואין דרך לדעת, שום דרך בעולם אין אפשרות שתאפשר לדעת מי משקר ומי לא
כל זמן שהאדם עצמו עם עצמו לא הגיע לנקודת האמת הפנימית עם עצמו אין לו דרך לדעת מי משקר או לא, כי האדם משקר לעצמו, והאדם מרגיש כל הזמן שחסר לו משהו
ואת הלב של האדם אי אפשר לשקר, ותמיד הוא מרגיש שצריך לעשות או להיות אחרת
תמיד רוצה משהו שונה, ועד שהאדם לא יהיה יש ר עם עצמו בהכל עד הסוף
הוא לא יבין מהי אמת או מהו שקר.
ואנשים משקרים את עצמם כל הזמן, מרגישים רע, אומרים סתם שמרגישים טוב
יודעים שמשהו לא צריך להיות ככה, ומתחייבים שכך צריך להיות, אין אמת מדויקת בין מה שהם אומרים למה שקורה איתם בפועל במציאות, לא רק כלפי חוץ, קודם כל האדם עם עצמו פנימה
חייב להיות אמיתי עם עצמו וככל שיעשה כן ממילא יהיה אמיתי עם הסובבים אותו.
והאדם משקר את עצמו מכאן ועד הודעה חדשה, שקרים שהופך אותם לאמיתות, אמונות טפלות שהופך אותם לאמיתות, ואיך הוא מצפה לדעת מה זה אמת ומה זה שקר אם משקר את עצמו?
ורק אם יהיה ישר כמו סרגל, יגיע לידיעת האמת.
וחוץ להיות אמיתי, מי שרוצה לדעת את האמת, עליו לשאול שאלות ולחקור, ולא להפסיק לשאול על כל דבר, אולי ההפך זה הנכון? לבדוק כל דבר.
והבעיות והצרות של האדם מתחילות באמונות, ועם כל הכבוד לאמונות של בני האדם
כל עוד האדם לא אימת את הדבר באופן מוחלט, מוחלט אומר שאין כל אפשרות להפוך אותו, אי אפשר לחשוב אחרת ממנו
ואמונה היא לא יותר מאשר אמונה, אולי היא נכונה, אבל אתה לא יודע אותה, אז זה לא אמיתי.
הידיעה היא אמיתית, אמונה הי אפשרית בלבד.
ברגע שאדם לוקח דבר שהוא מבין בשכל שלו וחושב שזו אמת, ויש לו סיבות למה זו אמת
והסיבות נותנות כוח לדבר, אבל מי אמר שזו אמת? אולי יש שכל אחר אמיתי?
ומי שרוצה לזהות שרלטנים ושקרנים צריך להיות אמיתי במאה אחוז עם עצמו
אם אתה לא יודע משהו, תגיד אני לא יודע, אם רע לך שאתה לא יודע מה אתה רוצה, תגיד אני לא יודע, אתה מרגיש טוב, תהיה ישר ותגיד אני מרגיש טוב דבר שאתה רק מאמין בו, תגיד אני רק מאמין בזה אני לא בטוח שזה נכון, לבדוק מה אתה באמת רוצה, אל תקמבן, אל תרמה את עצמך כי אחר כך ירמו אותך ותמצא את עצמך בדרך לגיהנום שרצופה בכוונות טובות.
ונסכם, הדרך היחידה בעולם של האדם לדעת מי משקר אותו, עליו להפסיק לשקר את עצמו ועד הסוף לא לשקר.
כמו שאדם אומר אני אוהב את בני משפחתי, אני עושה למענם הכל, אבל אתה לא באמת אוהב אותם, אתה אוהב את עצמך, אתה אוהב את מה שהם גורמים לך להרגיש גם אם אתה "עושה", עבורם. הם עוזרים לך לאגו שלך, והאדם משקר כל הזמן שקרים לגבי תחושות, רגשות
או אמירה שבטוח שצריך ככה וככה, ואיך אתה בטוח? והרי יש עוד אפשרויות, ואתה לא באמת בטוח אם תבדוק ותודה באמת.
ומי שיהיה אמיתי עם עצמו, ויחפש את האמת הפנימית שלו, וגם הדברים שאני אומר
בדקו האם זו האמת
בדקו פנימה ואז תדעו מהי אמת ומהו שקר.