וכאן נסביר, האם הגיוני שהעונש למחבל יהודי על טרור יהודי, יהיה זהה לעונש למחבל פלסטיני על טרור פלסטיני. לדוגמה, אם יוחלט לגרש משפחות מחבלים פלסטינים, האם הגיוני שמצד הצד והדין, שיגרשו גם משפחות מחבלים יהודים? ואם יחליטו מחר על עונש מוות למחבלים פלסטינים, האם הגיוני שיהיה גם עונש מוות למחבלים יהודים? האם אין כאן גזענות? האם אין כאן אכיפה בררנית, כאשר רוצים להעניש טרוריסט פלסטיני יותר מאשר טרוריסט יהודי?
והתשובה לכך היא, שהעונש צריך להיות שווה וזהה לכולם. אם יש עונש מוות לטרוריסט ערבי, צריך להיות גם עונש מוות לטרוריסט ישראלי. ואם מגרשים את המשפחה של המחבל הערבי, צריכים לגרש גם את המשפחה של המחבל הישראלי.
אלא מה? שחומרת הענישה לא צריכה להיות בהתאם לזהות של הטרוריסט, אם הוא יהודי או ערבי, אבל היא כן צריכה להיות בהתאם לרקע של פעולת הטרור. דהיינו, אם לדוגמה מתבצע רצח על רקע פלילי, העונש לא צריך להיות זהה לרצח שמתבצע על רקע לאומני. ואם מישהו מבצע אונס על רקע פלילי, הוא צריך לקבל עונש יותר קל מאשר מישהו שמבצע אונס על רקע לאומני.
ואם ישראלי יהודי, יבצע פעולת טרור על רקע לאומני, הוא צריך לקבל עונש זהה ומדויק ואולי אפילו חמור יותר מאשר של טרוריסט ערבי, כי עונש על בגידה יכול להיות חמור יותר (עונש מוות לבוגדים).
וההיגיון הוא, שלענישה שהפושע מקבל על הפשע שלו, יש כל מיני מטרות. הרתעה, מניעה, נקמה וכל מיני שיקולים אחרים. והעונש צריך להתאים גם בהתאם לרמת האיום והסכנה שנשקפת מהפושע. ואם יש פושע טרוריסט יהודי שהחליט לפגוע בערבים על דעת עצמו, הרי שהוא מבצע פשע על פי החוק, אבל אין לו כוונה לפגוע במדינת ישראל והוא לא חפץ ולא רוצה בהשמדת מדינת ישראל והוא לא מנסה לגרום לפגיעה במדינת ישראל עצמה. הוא אומנם מבצע פשע, חמור ברמה כזו או אחרת, בהתאם לספר החוקים, אבל אין לו כוונה לפגוע במדינה עצמה.
לעומת זאת, טרוריסט ערבי, הוא מנסה לפגוע במדינה עצמה, הוא חפץ בהשמדת מדינת ישראל, הוא היה שמח אם כל תושבי המדינה היו נפגעים, הוא היה רוצה לראות את מדינת ישראל מושמדת. ועל כך שהוא פעל מכוח האידיאולוגיה הזאת, על כך הוא אמור לקבל עונש חמור, יותר מאשר מי שמבצע פשע שאינו מהווה איום למדינה עצמה.
ושוב, הענישה צריכה להלום ולהתאים לרמת הסכנה הנשקפת מהפושע. ואם הפושע מהווה סכנה לקיומה של המדינה, במובן שהוא פועל באופן מודע כדי לפגוע בקיומה של מדינת ישראל, הרי שהוא צריך לקבל את העונש החמור ביותר שקיים.
האם צריך לפגוע גם במשפחה שלו? תשובה: כנראה שכן. למרות שהם אולי חפים מפשע. כי בסיכוי גבוה, שמחבל מתאבד שהולך למות, לא אכפת לו מכלום, למעט שאולי כן אכפת לו מהמשפחה שלו / החברים שלו וכיו"ב. כי במובן מסוים, הוא מוכן למות למענם. ולכן אם הוא ידע, שקרוביו יפגעו אם הוא יפגע במדינה, הרי שזה מגדיל את הסיכוי לכך שהוא לא יפגע במדינה שלנו.
בנוסף, במובן כזה או אחר, צריך להטיל את האחריות על פגיעה במדינה, גם על הסביבה של הטרוריסט שפוגע במדינה. כדי להגדיל את הסיכוי לכך שבפעם הבאה הסביבה שלו אותו מחבל, תמנע מאותו המחבל לבצע את אותו הפיגוע.
אז כן, הגיוני להעניש גם מעט אולי חפים מפשע, שאולי לא ידעו כלום, דהיינו, משפחת המחבל, כדי למנוע פגיעה בהמון חפים מפשע, שאר אזרחי מדינת ישראל. זה ברמה העקרונית. האם גירוש משפחות מחבלים וכיו"ב, האם זה מגדיל את הסיכוי לכך שהמחבל לא יבצע את הפיגוע? זה עוד נושא בפני עצמו. איך אפשרי לפגוע בצורה יותר חזקה במשפחת המחבל, גם אם הם חפים מפשע, כדי להגדיל את הסיכוי להגן על שאר אזרחי המדינה שגם הם חפים מפשע? זה עוד נושא בפני עצמו. האם פגיעה במשפחת המחבל, תגדיל את הסיכוי לכך שהמחבל לא יבצע פיגוע? זה עוד נושא בפני עצמו.
אבל כן, מה שבטוח נכון, זה שמי שמבצע פיגוע מתוך כוונה לפגוע במדינת ישראל, מתוך כוונה לאיים על קיומה של מדינת ישראל, הוא צריך להיענש בחומרה יותר קשה, מאשר בן אדם שמבצע פעולה זהה לחלוטין, אבל מתוך כוונה אחרת. ולכן טרוריסט ערבי שבא לפגוע בישראלי על רקע לאומני, הוא צריך להיענש בצורה יותר חמורה, מאשר ישראלי שמבצע פעולה שמוגדרת כפעולת טרור, כנגד ערבים. שאומנם שתי הפעולות אכן זהות, ואומנם שתיהן מוגדרות כפעולות טרור אסורות, אבל האיום הנשקף משתי הפעולות, אינו זהה. כי הטרור הערבי, מהלך אימים על קיומה של מדינת ישראל, מה שאין כך בדרך כלל הטרור היהודי.
נקודה נוספת שצריכים לשים אליה לב, זה שצריכים לעשות הפרדה בין השאלה, האם הפעולה עצמה מהווה סכנה לקיום המדינה, לבין האם הטרוריסט ניסה לפגוע בקיום המדינה. דהיינו, יתכן לדוגמה שבן אדם יבצע במכוון או בשגגה פעולה כלשהי שתהווה סכנה לקיום המדינה וסכנה לביטחון המדינה ברמה כזו או אחרת, לדוגמה הדלפת מידע בטחוני, לדוגמה להתעלם מהתרעות על השביעי באוקטובר או לדוגמה קריאה לסרבנות וכיו"ב. אבל עדיין צריכים להחמיר את הענישה על מי שניסה באופן מודע מתוך כוונת מכוון לפגוע בקיום המדינה.
אם לדוגמה מישהו מבצע פעולת טרור יהודי, והוא היה יודע בוודאות שהפעולה שלו תפגע בקיום המדינה, האם הוא היה עדיין מבצע את הפעולה שלו? תשובה: כנראה שלא. כי הטרוריסט היהודי, גם אם הוא מבין שהפעולה שלו פוגעת גם במדינה בדרך כזו או אחרת, הרי שהוא חושב שבסופו של דבר, הפעולה שלו טובה למדינה. לעומת הטרור הפלסטיני, שמייחל להשמדת המדינה שלנו. ועל כך צריכים להחמיר את הענישה וכולי.
והתשובה לכך היא, שהעונש צריך להיות שווה וזהה לכולם. אם יש עונש מוות לטרוריסט ערבי, צריך להיות גם עונש מוות לטרוריסט ישראלי. ואם מגרשים את המשפחה של המחבל הערבי, צריכים לגרש גם את המשפחה של המחבל הישראלי.
אלא מה? שחומרת הענישה לא צריכה להיות בהתאם לזהות של הטרוריסט, אם הוא יהודי או ערבי, אבל היא כן צריכה להיות בהתאם לרקע של פעולת הטרור. דהיינו, אם לדוגמה מתבצע רצח על רקע פלילי, העונש לא צריך להיות זהה לרצח שמתבצע על רקע לאומני. ואם מישהו מבצע אונס על רקע פלילי, הוא צריך לקבל עונש יותר קל מאשר מישהו שמבצע אונס על רקע לאומני.
ואם ישראלי יהודי, יבצע פעולת טרור על רקע לאומני, הוא צריך לקבל עונש זהה ומדויק ואולי אפילו חמור יותר מאשר של טרוריסט ערבי, כי עונש על בגידה יכול להיות חמור יותר (עונש מוות לבוגדים).
וההיגיון הוא, שלענישה שהפושע מקבל על הפשע שלו, יש כל מיני מטרות. הרתעה, מניעה, נקמה וכל מיני שיקולים אחרים. והעונש צריך להתאים גם בהתאם לרמת האיום והסכנה שנשקפת מהפושע. ואם יש פושע טרוריסט יהודי שהחליט לפגוע בערבים על דעת עצמו, הרי שהוא מבצע פשע על פי החוק, אבל אין לו כוונה לפגוע במדינת ישראל והוא לא חפץ ולא רוצה בהשמדת מדינת ישראל והוא לא מנסה לגרום לפגיעה במדינת ישראל עצמה. הוא אומנם מבצע פשע, חמור ברמה כזו או אחרת, בהתאם לספר החוקים, אבל אין לו כוונה לפגוע במדינה עצמה.
לעומת זאת, טרוריסט ערבי, הוא מנסה לפגוע במדינה עצמה, הוא חפץ בהשמדת מדינת ישראל, הוא היה שמח אם כל תושבי המדינה היו נפגעים, הוא היה רוצה לראות את מדינת ישראל מושמדת. ועל כך שהוא פעל מכוח האידיאולוגיה הזאת, על כך הוא אמור לקבל עונש חמור, יותר מאשר מי שמבצע פשע שאינו מהווה איום למדינה עצמה.
ושוב, הענישה צריכה להלום ולהתאים לרמת הסכנה הנשקפת מהפושע. ואם הפושע מהווה סכנה לקיומה של המדינה, במובן שהוא פועל באופן מודע כדי לפגוע בקיומה של מדינת ישראל, הרי שהוא צריך לקבל את העונש החמור ביותר שקיים.
האם צריך לפגוע גם במשפחה שלו? תשובה: כנראה שכן. למרות שהם אולי חפים מפשע. כי בסיכוי גבוה, שמחבל מתאבד שהולך למות, לא אכפת לו מכלום, למעט שאולי כן אכפת לו מהמשפחה שלו / החברים שלו וכיו"ב. כי במובן מסוים, הוא מוכן למות למענם. ולכן אם הוא ידע, שקרוביו יפגעו אם הוא יפגע במדינה, הרי שזה מגדיל את הסיכוי לכך שהוא לא יפגע במדינה שלנו.
בנוסף, במובן כזה או אחר, צריך להטיל את האחריות על פגיעה במדינה, גם על הסביבה של הטרוריסט שפוגע במדינה. כדי להגדיל את הסיכוי לכך שבפעם הבאה הסביבה שלו אותו מחבל, תמנע מאותו המחבל לבצע את אותו הפיגוע.
אז כן, הגיוני להעניש גם מעט אולי חפים מפשע, שאולי לא ידעו כלום, דהיינו, משפחת המחבל, כדי למנוע פגיעה בהמון חפים מפשע, שאר אזרחי מדינת ישראל. זה ברמה העקרונית. האם גירוש משפחות מחבלים וכיו"ב, האם זה מגדיל את הסיכוי לכך שהמחבל לא יבצע את הפיגוע? זה עוד נושא בפני עצמו. איך אפשרי לפגוע בצורה יותר חזקה במשפחת המחבל, גם אם הם חפים מפשע, כדי להגדיל את הסיכוי להגן על שאר אזרחי המדינה שגם הם חפים מפשע? זה עוד נושא בפני עצמו. האם פגיעה במשפחת המחבל, תגדיל את הסיכוי לכך שהמחבל לא יבצע פיגוע? זה עוד נושא בפני עצמו.
אבל כן, מה שבטוח נכון, זה שמי שמבצע פיגוע מתוך כוונה לפגוע במדינת ישראל, מתוך כוונה לאיים על קיומה של מדינת ישראל, הוא צריך להיענש בחומרה יותר קשה, מאשר בן אדם שמבצע פעולה זהה לחלוטין, אבל מתוך כוונה אחרת. ולכן טרוריסט ערבי שבא לפגוע בישראלי על רקע לאומני, הוא צריך להיענש בצורה יותר חמורה, מאשר ישראלי שמבצע פעולה שמוגדרת כפעולת טרור, כנגד ערבים. שאומנם שתי הפעולות אכן זהות, ואומנם שתיהן מוגדרות כפעולות טרור אסורות, אבל האיום הנשקף משתי הפעולות, אינו זהה. כי הטרור הערבי, מהלך אימים על קיומה של מדינת ישראל, מה שאין כך בדרך כלל הטרור היהודי.
נקודה נוספת שצריכים לשים אליה לב, זה שצריכים לעשות הפרדה בין השאלה, האם הפעולה עצמה מהווה סכנה לקיום המדינה, לבין האם הטרוריסט ניסה לפגוע בקיום המדינה. דהיינו, יתכן לדוגמה שבן אדם יבצע במכוון או בשגגה פעולה כלשהי שתהווה סכנה לקיום המדינה וסכנה לביטחון המדינה ברמה כזו או אחרת, לדוגמה הדלפת מידע בטחוני, לדוגמה להתעלם מהתרעות על השביעי באוקטובר או לדוגמה קריאה לסרבנות וכיו"ב. אבל עדיין צריכים להחמיר את הענישה על מי שניסה באופן מודע מתוך כוונת מכוון לפגוע בקיום המדינה.
אם לדוגמה מישהו מבצע פעולת טרור יהודי, והוא היה יודע בוודאות שהפעולה שלו תפגע בקיום המדינה, האם הוא היה עדיין מבצע את הפעולה שלו? תשובה: כנראה שלא. כי הטרוריסט היהודי, גם אם הוא מבין שהפעולה שלו פוגעת גם במדינה בדרך כזו או אחרת, הרי שהוא חושב שבסופו של דבר, הפעולה שלו טובה למדינה. לעומת הטרור הפלסטיני, שמייחל להשמדת המדינה שלנו. ועל כך צריכים להחמיר את הענישה וכולי.