9:03חוק הזנות, הפללת צרכני זנות, הפללת לקוחות זנות, מאבק בסחר בנשים, זנות חוקית, זנות מרצון, זנות מבחירה, זנות מחוץ לחוק, מאבק בזנות, חוק איסור צריכת זנות, מיסוד הזנות בישראל, חוק איסור צריכת שירותי זנות
האם חוק הפללת לקוחות הזנות הוא הגיוני ואפקטיבי?
אליעד כהן מסביר את הדיון סביב חוק הזנות, שמטרתו להפליל את צרכני הזנות. הוא מציג את התפיסה שלפיה, מתוך מטרה להילחם בסחר בנשים ובניצולן, המדינה רוצה להעניש את הצרכנים, כדי להרתיע אותם וכך להפחית את התופעה. אליעד טוען שהמחשבה מאחורי החוק היא שאם אנשים יפחדו מעונש, הם יימנעו מלצרוך שירותי זנות, וכך תיפסק התופעה.
אליעד מציג בעייתיות בגישה זו: היא מניחה שכל אישה שעוסקת בזנות עושה זאת בכפייה ובניגוד לרצונה, ולכן יש להגן עליה. אבל לדבריו, לא כל מי שעוסקת בזנות אכן מנוצלת. הוא מדגיש שייתכן בהחלט שקיימות נשים שעוסקות בזנות מרצון חופשי ומבחירה אישית, אך הן אינן מתראיינות או מופיעות בציבור בגלל הסטיגמה. הוא מזכיר שיש מקרים שבהם נשים מתראיינות בפנים מטושטשות ומספרות בגלוי כי הן בחרו לעסוק בזנות מרצונן החופשי, ולכן לא נכון לטעון באופן גורף שכל אישה בזנות מנוצלת.
למה חוק ההפללה לא מתמקד בסרסורים עצמם?
אליעד מדגים שכאשר מגלים מקום בו מנצלים נשים, הגישה ההגיונית ביותר תהיה לעצור את הסרסור או בעל המקום שמנצל בפועל את הנשים. הוא טוען שהגיוני יותר להילחם במקור הבעיה - הסרסורים, ולא בלקוח הסופי. הרי הלקוח לא תמיד מודע לכך שהאישה שמולו מנוצלת, והוא לא בהכרח שותף לפשע.
הוא מציג דוגמה לכך שאם יש ראיות שהלקוח יודע בבירור שיש ניצול - במקרה כזה יש היגיון להפליל גם את הלקוח. אבל באופן כללי, טוען אליעד, החוק לא מבדיל בין לקוחות מודעים ללקוחות שאינם מודעים, ולכן הוא לא נכון. הוא מסביר שזה לא הוגן להפליל כל לקוח באופן גורף, כאשר הבעיה האמיתית נמצאת במקום אחר - אצל מי שבאמת מבצע את הניצול.
מה הנזק בחוק ההפללה לצרכנים ולנשים עצמן?
אליעד מבהיר את הנזק הכפול: מצד אחד, הלקוחות שמנסים לצרוך שירותי זנות באופן לגיטימי נענשים על לא עוול בכפם. מצד שני, הנשים שבחרו בזנות באופן חופשי גם נפגעות, כי הן אינן יכולות לעסוק בעבודה שהן בחרו בה באופן חוקי ולגיטימי.
הוא מדגיש כי בפועל, החוק הזה לא ימנע מהסרסורים להמשיך בפעילותם, מאחר שהם מראש עבריינים וכבר פועלים מחוץ לחוק. הסרסורים ימשיכו לעסוק בזנות כי הם כבר בוחרים להסתכן מלכתחילה, בעוד שהאנשים הנורמטיביים יחששו מהחוק ולא יצטרכו שירותים כאלה. בפועל, הסרסורים עדיין יתקיימו, אך יפגעו קצת בהכנסות שלהם, כיוון שיהיו פחות לקוחות, אך לא תיפתר הבעיה מהשורש.
כיצד חוק ההפללה מתבסס על הנחות מוטעות?
אליעד מציין כי יש בעיה מהותית בתפיסה החברתית לפיה "אישה לא יכולה לבחור בזנות מרצונה", ולכן מניחים מראש שכל אישה בזנות היא בהכרח קורבן ניצול. תפיסה זו נובעת מההנחה האישית של אנשים, שרובם אינם היו בוחרים בעצמם לעסוק בזנות, ולכן הם מניחים שזה נכון לגבי כולם.
אליעד גם מדגים את הטעות בתפיסה באמצעות ההשוואה ל"גולדיגריות" - נשים שמחפשות גבר עשיר לתמיכה כלכלית. הוא שואל: האם אישה שמחפשת גבר עשיר שמספק לה כסף תמורת קשר, גם אם מדובר בקשר מתמשך, אינה סוג של זונה? מה בעצם ההבדל בין קשר כזה לבין זנות "קלאסית"? הוא מדגיש כי הגבול בין סוגים שונים של יחסים תמורת כסף הוא לא ברור בכלל.
הוא מסביר שבמקום להתמקד בצרכן הסופי, על החוק להתמקד במאבק בניצול עצמו, ואם יש ניצול מוכח - להעניש בחומרה את המנצלים הישירים. לטענתו, זה הפתרון ההגיוני והיעיל באמת, בעוד שהפללה גורפת של לקוחות היא בעייתית ומבוססת על הנחות מוטעות ולא מבוססות.
האם חוק ההפללה פוגע בחירות הפרט?
אליעד כהן מחדד כי בפועל חוק הפללת לקוחות הזנות פוגע בחירות הפרט הן של הלקוחות והן של הנשים שבחרו לעסוק בזנות. במקום לפתור את הבעיה, החוק הזה יוצר בעיות חדשות ואינו פותר את הניצול. הוא מבהיר שאם המטרה היא למנוע ניצול אמיתי, צריך להתמודד באופן ישיר וממוקד עם הסרסורים והעבריינים ולא עם מי שצורך שירותים באופן לגיטימי וללא כוונה לנצל אף אחד.
אליעד מבהיר שבחוק יש אבסורד בכך שמפלילים גם אנשים שאינם מודעים לניצול, או שפשוט עוסקים בזנות באופן חוקי ומוסכם. לדבריו, כל עוד לא ניתן להוכיח ניצול, לא נכון ולא צודק להפליל אנשים באופן גורף.
מהו הפתרון האמיתי למאבק בניצול בזנות?
אליעד כהן מסכם ואומר שהדרך הנכונה להילחם בניצול בזנות היא לפעול באופן נקודתי ומדויק נגד המנצלים, תוך שימוש בראיות ובבירורים ברורים. הוא מדגיש שצריך להגדיר קריטריונים מדויקים למהו ניצול אמיתי, ורק אז לפעול נגד מי שבאמת אחראי לו. הפללה כוללת של צרכנים אינה הפתרון ואינה הוגנת.
הוא מסיים ואומר שהפללת הלקוחות היא כמו לסגור קיוסקים כי חלקם מוכרים סמים. זה לא היגיון וזה גם לא פותר את הבעיה מהשורש. לטענתו, הפתרון הנכון והיעיל הוא להילחם ישירות במקור הניצול - הסרסורים, העבריינים ומי שמפעיל זנות בכפייה.
אליעד כהן מסביר את הדיון סביב חוק הזנות, שמטרתו להפליל את צרכני הזנות. הוא מציג את התפיסה שלפיה, מתוך מטרה להילחם בסחר בנשים ובניצולן, המדינה רוצה להעניש את הצרכנים, כדי להרתיע אותם וכך להפחית את התופעה. אליעד טוען שהמחשבה מאחורי החוק היא שאם אנשים יפחדו מעונש, הם יימנעו מלצרוך שירותי זנות, וכך תיפסק התופעה.
אליעד מציג בעייתיות בגישה זו: היא מניחה שכל אישה שעוסקת בזנות עושה זאת בכפייה ובניגוד לרצונה, ולכן יש להגן עליה. אבל לדבריו, לא כל מי שעוסקת בזנות אכן מנוצלת. הוא מדגיש שייתכן בהחלט שקיימות נשים שעוסקות בזנות מרצון חופשי ומבחירה אישית, אך הן אינן מתראיינות או מופיעות בציבור בגלל הסטיגמה. הוא מזכיר שיש מקרים שבהם נשים מתראיינות בפנים מטושטשות ומספרות בגלוי כי הן בחרו לעסוק בזנות מרצונן החופשי, ולכן לא נכון לטעון באופן גורף שכל אישה בזנות מנוצלת.
למה חוק ההפללה לא מתמקד בסרסורים עצמם?
אליעד מדגים שכאשר מגלים מקום בו מנצלים נשים, הגישה ההגיונית ביותר תהיה לעצור את הסרסור או בעל המקום שמנצל בפועל את הנשים. הוא טוען שהגיוני יותר להילחם במקור הבעיה - הסרסורים, ולא בלקוח הסופי. הרי הלקוח לא תמיד מודע לכך שהאישה שמולו מנוצלת, והוא לא בהכרח שותף לפשע.
הוא מציג דוגמה לכך שאם יש ראיות שהלקוח יודע בבירור שיש ניצול - במקרה כזה יש היגיון להפליל גם את הלקוח. אבל באופן כללי, טוען אליעד, החוק לא מבדיל בין לקוחות מודעים ללקוחות שאינם מודעים, ולכן הוא לא נכון. הוא מסביר שזה לא הוגן להפליל כל לקוח באופן גורף, כאשר הבעיה האמיתית נמצאת במקום אחר - אצל מי שבאמת מבצע את הניצול.
מה הנזק בחוק ההפללה לצרכנים ולנשים עצמן?
אליעד מבהיר את הנזק הכפול: מצד אחד, הלקוחות שמנסים לצרוך שירותי זנות באופן לגיטימי נענשים על לא עוול בכפם. מצד שני, הנשים שבחרו בזנות באופן חופשי גם נפגעות, כי הן אינן יכולות לעסוק בעבודה שהן בחרו בה באופן חוקי ולגיטימי.
הוא מדגיש כי בפועל, החוק הזה לא ימנע מהסרסורים להמשיך בפעילותם, מאחר שהם מראש עבריינים וכבר פועלים מחוץ לחוק. הסרסורים ימשיכו לעסוק בזנות כי הם כבר בוחרים להסתכן מלכתחילה, בעוד שהאנשים הנורמטיביים יחששו מהחוק ולא יצטרכו שירותים כאלה. בפועל, הסרסורים עדיין יתקיימו, אך יפגעו קצת בהכנסות שלהם, כיוון שיהיו פחות לקוחות, אך לא תיפתר הבעיה מהשורש.
כיצד חוק ההפללה מתבסס על הנחות מוטעות?
אליעד מציין כי יש בעיה מהותית בתפיסה החברתית לפיה "אישה לא יכולה לבחור בזנות מרצונה", ולכן מניחים מראש שכל אישה בזנות היא בהכרח קורבן ניצול. תפיסה זו נובעת מההנחה האישית של אנשים, שרובם אינם היו בוחרים בעצמם לעסוק בזנות, ולכן הם מניחים שזה נכון לגבי כולם.
אליעד גם מדגים את הטעות בתפיסה באמצעות ההשוואה ל"גולדיגריות" - נשים שמחפשות גבר עשיר לתמיכה כלכלית. הוא שואל: האם אישה שמחפשת גבר עשיר שמספק לה כסף תמורת קשר, גם אם מדובר בקשר מתמשך, אינה סוג של זונה? מה בעצם ההבדל בין קשר כזה לבין זנות "קלאסית"? הוא מדגיש כי הגבול בין סוגים שונים של יחסים תמורת כסף הוא לא ברור בכלל.
הוא מסביר שבמקום להתמקד בצרכן הסופי, על החוק להתמקד במאבק בניצול עצמו, ואם יש ניצול מוכח - להעניש בחומרה את המנצלים הישירים. לטענתו, זה הפתרון ההגיוני והיעיל באמת, בעוד שהפללה גורפת של לקוחות היא בעייתית ומבוססת על הנחות מוטעות ולא מבוססות.
האם חוק ההפללה פוגע בחירות הפרט?
אליעד כהן מחדד כי בפועל חוק הפללת לקוחות הזנות פוגע בחירות הפרט הן של הלקוחות והן של הנשים שבחרו לעסוק בזנות. במקום לפתור את הבעיה, החוק הזה יוצר בעיות חדשות ואינו פותר את הניצול. הוא מבהיר שאם המטרה היא למנוע ניצול אמיתי, צריך להתמודד באופן ישיר וממוקד עם הסרסורים והעבריינים ולא עם מי שצורך שירותים באופן לגיטימי וללא כוונה לנצל אף אחד.
אליעד מבהיר שבחוק יש אבסורד בכך שמפלילים גם אנשים שאינם מודעים לניצול, או שפשוט עוסקים בזנות באופן חוקי ומוסכם. לדבריו, כל עוד לא ניתן להוכיח ניצול, לא נכון ולא צודק להפליל אנשים באופן גורף.
מהו הפתרון האמיתי למאבק בניצול בזנות?
אליעד כהן מסכם ואומר שהדרך הנכונה להילחם בניצול בזנות היא לפעול באופן נקודתי ומדויק נגד המנצלים, תוך שימוש בראיות ובבירורים ברורים. הוא מדגיש שצריך להגדיר קריטריונים מדויקים למהו ניצול אמיתי, ורק אז לפעול נגד מי שבאמת אחראי לו. הפללה כוללת של צרכנים אינה הפתרון ואינה הוגנת.
הוא מסיים ואומר שהפללת הלקוחות היא כמו לסגור קיוסקים כי חלקם מוכרים סמים. זה לא היגיון וזה גם לא פותר את הבעיה מהשורש. לטענתו, הפתרון הנכון והיעיל הוא להילחם ישירות במקור הניצול - הסרסורים, העבריינים ומי שמפעיל זנות בכפייה.
- הפללת צרכני זנות
- חוק איסור צריכת שירותי זנות
- מיסוד הזנות בישראל
- האם כל זנות היא ניצול?
- זנות מבחירה אישית
- הבדל בין זנות ל"גולדיגרית"
- איך להילחם בסרסורים בזנות?