אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה לשמור ✔איך לשפר ריכוז? איך לשמור על ריכוז? איך להתרכז? יכולת ריכוז גבוהה, שיפור יכולת ריכוז, ריכוז בזמן למידה, להצליח להתרכז, בעיות ריכוז, קושי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
11:39איך לשפר ריכוז? איך לשמור על ריכוז? איך להתרכז? יכולת ריכוז גבוהה, שיפור יכולת ריכוז, ריכוז בזמן למידה, להצליח להתרכז, בעיות ריכוז, קושי להתרכז, הפרעת קשב וריכוז, לא מצליח להתרכז
האם אפשר לשפר את יכולת הריכוז או שהיא קבועה מראש?

אליעד כהן פותח את הדיון בשאלה האם ניתן לשפר את יכולת הריכוז או שמדובר בתכונה קבועה שלא ניתן לשנות אותה. עלתה דוגמה של אדם שהיה מטופל בריטלין עד כיתה ז', ואחרי שהחליט להפסיק לקחת את התרופה, בתחילה לא הצליח להתרכז כלל, אך בהמשך הצליח ללמוד לשלוט בזה בהדרגה. מכאן עולה הטענה שאולי כן ניתן לשפר את הריכוז עם הזמן. מנגד, אליעד כהן מציג אפשרות אחרת לפיה ייתכן שבשני המצבים האדם לא באמת שיפר את הריכוז שלו, אלא רק חשב שהוא מרוכז או לא מרוכז בגלל חוסר הבנה או חוסר מודעות עצמית. לדוגמה, אדם יכול לחשוב שהוא מרוכז כשהוא בכלל לא מרוכז או להיפך.

מהי בעצם בעיית ריכוז ומדוע אנשים מתקשים להתרכז?

אנשים מתארים את בעיית הריכוז שלהם למשל בכך שהם יושבים בכיתה ומרגישים חוסר יכולת להקשיב, מתחממים ומאבדים סבלנות במהרה. אך אליעד כהן מעלה את האפשרות שהבעיה אינה באמת בריכוז אלא בנושא המשעמם או בחוסר העניין שיש לאותו אדם. אילו הנושא היה מעניין ומושך במיוחד, אותו אדם כנראה היה מצליח להתרכז ללא בעיה. הוא נותן דוגמה של תלמיד שלא מצליח להתרכז בשיעור, אבל יכול לשבת שעות ולהתרכז במשחק מחשב. מכאן ברור שלעיתים ההגדרה "הפרעת קשב וריכוז" איננה תמיד מדויקת, ולעיתים הבעיה היא פשוט שהנושא לא מעניין מספיק עבור האדם.

האם הבעיה היא אמיתית או שמדובר באבחון מוטעה?

אליעד כהן מסביר כי כל אדם תמיד מרוכז במשהו, אלא שלא תמיד הוא מרוכז במה שמצופה ממנו. לדוגמה, ילד בכיתה יכול להיות מרוכז לחלוטין במחשבות על ההפסקה או על משחקים במקום בשיעור עצמו. מכאן עולה השאלה האם באמת מדובר ב"בעיה" או שמדובר רק בפער בין הציפייה של הסביבה לבין מה שהאדם מעוניין להתרכז בו באופן טבעי.

מה קובע במה האדם יבחר להתרכז?

אליעד מסביר עיקרון פשוט: אדם תמיד יתרכז במה שהוא חושב שיביא לו יותר תועלת ופחות סבל. אם הילד חושב שיותר מועיל לו לחשוב על ההפסקה במקום על השיעור, הוא באופן טבעי יפנה לשם את הריכוז שלו. אם פתאום המצב יהיה מסוכן או חשוב במיוחד, כמו למשל כשאדם בורח מאריה שרודף אחריו, הוא מיד מתרכז בסכנה ואין לו בעיה של ריכוז, כי התועלת בבריחה ברורה וגדולה מכל מחשבה אחרת.

האם אפשר להחליט באופן מודע לשפר את הריכוז?

יש טענה לפיה אפשר לשפר ריכוז באופן מודע על ידי שכנוע עצמי שהדבר הלא - מעניין לכאורה הוא כן בעל ערך רב. אפשר לנסות להמחיש את התועלת הממשית או הרגשית של נושא מסוים, וכך לשפר את הריכוז בו. מנגד, עולה השאלה מדוע האדם צריך לנסות לשכנע את עצמו בדבר כזה, אם המוח שלו כבר הגיע למסקנה שהנושא האחר מועיל לו יותר. לפעמים הבעיה איננה מוטיבציה אלא עלות גבוהה מדי של הריכוז בדבר מסוים, למשל כשאדם מתקשה להבין את החומר ואז הוא מרגיש מושפל או מיואש.

איך שיפור השכל משפיע על יכולת הריכוז?

אליעד מדגיש כי אחת הדרכים היעילות לשפר ריכוז היא לשפר את יכולת ההבנה והשכל באופן כללי. כשהאדם מבין בקלות רבה יותר את החומר הנלמד, העלות של הריכוז יורדת משמעותית. במקום להרגיש חסר אונים ומושפל כי הוא לא מבין, האדם מרגיש שהוא יכול להתמודד עם החומר. כתוצאה מכך, קל לו יותר להישאר מרוכז לאורך זמן.

כיצד משפיעים גורמים פיזיים ורגשיים על הריכוז?

אליעד כהן מציין שגורמים פיזיים כמו רעב, עייפות, חום, כאב או אי - נוחות פיזית, עשויים להקשות מאוד על הריכוז. במקרים אלו הגוף שולח איתותים חזקים יותר מכל נושא אחר. לכן, שמירה על תזונה נכונה, שינה מספקת וסביבה נוחה הם דרכים פרקטיות מאוד לשפר ריכוז. הוא מדגים זאת דרך מאכלים הגורמים לקפיצות סוכר והפרעות לריכוז.

האם באמת יש לאדם הפרעת קשב או שהבעיה נמצאת בסביבה?

אליעד מעלה ביקורת על כך שמערכת החינוך, המורים וההורים לפעמים מחליטים שלילד יש הפרעת קשב, כאשר ייתכן שהבעיה בכלל היא במורה שלא מצליח לעניין את הילד או לא מלמד בצורה שמתאימה לו. הוא מביא כדוגמה את המשפט ההלכתי "מכים אותו עד שיאמר רוצה אני", שמראה כיצד ניתן להפוך מצב רצוי או לא רצוי בהתאם לכוחו של מי שמחליט. באותה מידה, ניתן לומר שהמורה הוא זה שאינו מרוכז בתלמיד ובצרכים שלו.

כיצד ניתן בכל זאת לשפר את יכולת הריכוז בפועל?

אליעד כהן מציע ארבעה צעדים מרכזיים לשיפור הריכוז:
  • להבין ולהמחיש את הערך והתועלת שיש בדבר שאליו רוצים להתרכז, או להראות מה יקרה אם לא יתרכזו בו.
  • להפחית את הקשיים הקוגניטיביים, למשל על ידי למידה יעילה יותר ושיטות להבנת החומר.
  • לטפל בגורמים פיזיים ורגשיים כמו רעב, עייפות, או חוסר ביטחון וחרדות, המונעים מהאדם להתרכז.
  • לפתח ולחזק את השכל הכללי, וכך להוריד את עלות ההבנה של נושאים חדשים ומורכבים.
האם תרופות כמו ריטלין הן פתרון מספיק?

אליעד מבהיר כי תרופות יכולות לעזור באיזון פיזיולוגי לטווח קצר, אך הן אינן פותרות את שורש הבעיה, בעיקר אם הבעיה היא חוסר עניין או קושי בהבנה. לכן, לצד תרופות, חשוב מאוד להשקיע בפן החינוכי, ההתנהגותי והקוגניטיבי ולא להסתפק רק בכדורים.

לסיכום, אליעד כהן מסביר כי הריכוז תמיד קיים, אלא שהוא מופנה לדבר שנתפס כמועיל ביותר. כדי לשפר ריכוז, צריך להדגיש את הערך החיובי ולהקטין את הקושי שבדבר שרוצים להתמקד בו.
האם ניתן לשפר את יכולת הריכוז או שמדובר במשהו קבוע מראש?

הדיון התחיל כשאדם אחד סיפר על חווייתו האישית עם ריטלין עד כיתה ז'. לאחר שהפסיק לקחת ריטלין, הוא הרגיש שבהתחלה לא הצליח להתרכז כלל, אבל עם הזמן למד לשלוט בזה בהדרגה. הוא רואה בכך ראיה לכך שאפשר לשפר את יכולת הריכוז. מצד שני, עלתה האפשרות שאולי לא באמת חל שינוי של ממש ביכולת הריכוז עצמה, אלא בשיפוט העצמי של האדם לגבי כמה הוא מרוכז או לא. הופיעה הדוגמה של מישהו שלא היה מרוכז בכלל, אך לעיתים חשב בטעות שהוא כן מרוכז, או להפך - אדם שהיה מרוכז מאוד, אבל חשב בטעות שהוא לא מצליח להתרכז.

מה פירוש "בעיית ריכוז" ולמה בעצם אנשים טוענים שיש להם קושי להתרכז?

יש מי שמספר שהקושי מתבטא בכך שהוא יושב בכיתה, מתוסכל מכך שהוא לא מצליח להקשיב, חם לו, והוא פשוט לא יכול להמשיך ולהתמקד בדברי המורה. נשאלת השאלה האם זו אכן בעיית ריכוז, או שהבעיה היא שהתוכן עצמו לא מעניין מספיק. אם היה מדובר בנושא מסעיר ומלהיב, ייתכן שהאדם היה מרותק עד כדי כך שהדברים היו נקלטים לו בקלות. לכן, ייתכן שמה שמכונה "הפרעת קשב וריכוז" לפעמים הוא בעצם חוסר עניין אמיתי בחומר הנלמד, ולאו דווקא חוסר יכולת טכנית להתרכז.

האם באמת "הכל בראש" או שיש כאן אבחון אובייקטיבי?

הועלתה הטענה שבעצם כולם מרוכזים כל הזמן במשהו, רק לא תמיד במשהו שהסביבה מצפה שנתמקד בו. למשל, התלמיד עשוי להיות עסוק בעולמו הפנימי במקום בשיעור: בזמן השיעור הוא מרוכז במחשבות על מה שיקרה בהפסקה, בחוויות מאתמול, או אולי במחשבות על משחק מחשב שהוא אוהב. מנקודת המבט של המורה או של המאבחנים, אומרים על אותו תלמיד שהוא אינו מצליח להתרכז. אבל האמת היא שהוא כן מרוכז - רק בנושא אחר. הרעיון המרכזי הוא שאדם נוטה להפנות את הריכוז שלו לכיוון שהוא מאמין שיביא לו יותר טוב ופחות רע.

איך פועלת הבחירה שלנו במה להתרכז?

הוסבר עיקרון: בכל רגע נתון, האדם מתמקד בעניין שנראה לו מועיל יותר או מספק יותר ביחס לאלטרנטיבה. אם ילד חושב שלחשוב על ההפסקה יביא לו יותר הנאה או פחות סבל מאשר לשמוע את השיעור, מוחו טבעית עובר להתעסק בהפסקה. לעומת זאת, אם השיעור יתפס בעיניו כמאוד משמעותי, חשוב ואפילו קריטי (נניח שזו הזדמנות משמעותית להצליח במשהו שיקר לו) - הוא ממילא יבחר להתרכז. דוגמה קיצונית לכך היא מצב של סכנה אמיתית: אם רודף אחריו אריה, האדם מיד נהיה מרוכז בלברוח ובשמירה על חייו. אין כאן 'בעיית ריכוז', ישנו צורך חזק שדוחף את תשומת הלב למקום אחד.

אז האם ניתן "להחליט" לשפר ריכוז, או שהדבר תלוי באינטרס הפנימי?

יש הטוענים שאם האדם רוצה בכנות לשפר את הריכוז, הוא צריך למצוא דרך לשכנע את עצמו שהנושא המשעמם לכאורה כן יעשה לו טוב, או למפות לעצמו מה יהיו ההשלכות השליליות אם לא יצליח להתמקד בו. אולם, עלתה השאלה למה בכלל לעשות זאת אם המוח באופן טבעי מקבל החלטה מושכלת שדבר אחר עדיף לו כרגע. לעיתים, הרצון להשתפר בלימודים לא מספיק חזק בהשוואה לתועלת שמגיעה ממחשבות על משחקים או בילויים, ולכן האדם 'מתפזר' בהכרה שלו. אך אם פתאום תצוץ סיבה חזקה מאוד שבגינה הלימוד הופך להכרחי (לדוגמה, הצלחה במבחן גורלית, איום ממשי בעונש גדול, או הזדמנות ייחודית לרווח עצום) - ממילא הריכוז יעלה.

שיפור הריכוז דרך "שיפור השכל"

התחדד רעיון חשוב: גם אם ברור שיש עניין ותועלת בדבר מסוים, לעיתים יש לאדם עלות גבוהה בהתמקדות בו. למשל, אם החומר הנלמד קשה להבנה, האדם עלול להרגיש מושפל, חסר אונים או פשוט מותש מלהיאבק בו. במצב כזה, למרות היתרונות שבידיעה "אם אלמד זה יביא לי טוב", המוח אומר: "אבל העלות גבוהה מדי, אני לא מצליח להבין, ולכן אני מעדיף לברוח למחשבות נעימות יותר". אם מפתחים את יכולת ההבנה, לומדים לחבר בין מושגים ולפרש אותם בקלות, העלות בריכוז פוחתת מאוד. כתוצאה מזה, גם אם החומר עדיין לא מרתק, לפחות הוא כבר לא מרגיש בלתי אפשרי או משפיל. שיפור השכל הוא אפוא דרך להקטין את הקושי, ומכאן - לשפר את הריכוז.

הפרעות פיזיות והשפעתן על קשב וריכוז

נוסף על כך, יש מקרים שאנשים לא מתרכזים כי גופם משדר איתותים חזקים יותר מכל נושא אחר: רעב, עייפות, חום, חולי. במצב כזה, אפילו הדבר המעניין ביותר לא מצליח לתפוס אותם לזמן ארוך, כי הגוף דורש מענה. אם מטפלים בצרכים פיזיים - אוכלים כראוי, מאזנים רמות סוכר, מקפידים על שעות שינה, הופכים את סביבת הלמידה לנוחה יותר - במקרים רבים יכולת הריכוז עולה. לפעמים ממליצים לאנשים להפחית ממתקים או מאכלים גורמי נפילה באנרגיה, כדי שהגוף לא ייכנס לטלטלות שיפריעו לשהות בריכוז רציף.

מי מחליט למי יש "הפרעת קשב" ואיך מושפעים מכך?

כאן עולה ביקורת: לעיתים החברה, המורים, או ההורים בוחרים להגדיר את הילד כבעל "הפרעת קשב", בעוד שהילד בכלל מרגיש שהבעיה היא במורה שלא מלמד באופן מעניין או בשיטה שמתאימה לו. אפשר לדמיין מצב שהכיתה משעממת מאוד, והתלמיד עסוק בלחשוב על דברים אחרים. המורה קובע שיש לו "בעיית קשב". אולם אם נהפוך את התמונה - אולי לתלמיד יש נושאים אחרים חשובים ביותר בעיניו, והמורה אינו "מרוכז" מספיק כדי לראות שאלה הם הצרכים האמיתיים של התלמיד. מאחר שהמורה או המאבחן הם בעלי הסמכות, הם שמחליטים איך להגדיר את המצב.

הדוגמה הקיצונית: "רוצה אני" והכפיה החיצונית

נזכרה דוגמה: ישנו רעיון הלכתי ישן שאומר "מכים אותו עד שיאמר רוצה אני". אם אדם מסרב לקיים מצווה מסוימת, אפשר להפעיל עליו כוח פיזי עד שהוא מצהיר "רוצה אני" ועושה את הפעולה. לכאורה, נשמעת השאלה "האם הוא באמת רוצה, או שהוא רק נכנע לכוח?". התשובה המסורתית היא "בעומק נשמתו הוא כן רוצה, אלא שהיצר הרע מונע זאת, וכעת אנו סילקנו את המכשול". טענה זו יכולה להפוך גם בכיוון ההפוך: אפשר להכריח מישהו לאכול מאכל האסור עליו ולהגיד "בעומק נשמתך אתה כן רוצה". הדוגמה הזו מדגישה שאפשר להגדיר "חוסר רצון" או "חוסר ריכוז" גם כבעיה של האדם, ואפשר להגדיר את זה בדיוק להפך. הכל תלוי בכוח ובשליטה של מי מעלה את הטענה.

השורה התחתונה: כיצד בכל זאת משפרים יכולת ריכוז?

1.

הבנת התועלת שבנושא

יש לבדוק מדוע ללמוד או להתמקד בעניין מסוים בכלל משתלם. אם האדם לא מבין מה יצא לו מזה, או מהן ההשלכות אם לא יעשה זאת, מוחו לא ישקיע בכך אנרגיה. לכן, אחד האפיקים הוא להראות לעצמך או לאחרים בצורה משכנעת את הערך הממשי, הרגשי או הפרקטי, שיגיע מריכוז בנושא.

2.

הפחתת הקשיים והעלויות

אם קשה מאוד להבין את החומר, או שהאדם לא מכיר שיטות לימוד יעילות, או שהוא עייף ורעב - אפשר לפעול להפחתת הקשיים. ברגע שההרגשה ש"זה קשה מדי" יורדת, החשק להתרכז עולה. לפעמים זו בדיוק הנקודה שמסבירה למה יש אנשים שנראים בעלי "פוטנציאל לא מנוצל": בפועל, הם לא יודעים מאיפה להתחיל להבין, אז הם מוותרים מהר.

3.

בדיקת מנגנונים פיזיים ורגשיים

לפעמים הבעיה איננה בחומר אלא בסביבה הרועשת, או בהפרעות פנימיות כמו חששות, חרדות, תחושת חוסר ביטחון וכדומה. כשטפלים בגורם הרגשי, מגלים פתאום שיש יכולת ללמוד ולהתרכז מצוין.

4.

חיזוק השכל באופן כללי

ככל שהאדם מתרגל יותר הבנה וחשיבה רחבה, כך העלות של לימוד נושאים חדשים פוחתת. במקום שהלימוד ייתפש כמאמץ אדיר, הוא הופך לחוויה מובנת וקלה, והדחייה הטבעית יורדת.

ומה לגבי תרופות ואבחונים מקצועיים?

הדיון הציג עמדה שעשויה לטעון שתרופות כדוגמת ריטלין הן רק פתרון נקודתי. הן עשויות לעזור באיזון מסוים של המוח, או בהכוונת הקשב לאורך זמן קצר, אך הן אינן מחליפות חיפוש עומק אחר הסיבות לחוסר הריכוז. אפשרי שהתרופות יקלו על חלק מהתופעות הפיזיולוגיות, אך אם לאדם אין שום עניין בחומר, או שיש לו קושי עצום בהבנה, התרופה לא תפתור לגמרי את הבעיה. מנגד, יש הטוענים שיש מצבים נוירולוגיים אמיתיים שדורשים תרופה כדי לייצב את הקשב, אך גם אז חשוב להשקיע בפן החינוכי וההדרכתי, ולא להסתפק רק בכדורים.

הוויכוח: סביבה משעממת או בעיה אישית?

אנשים מתקשים לפעמים להסכים אם מקור הבעיה הוא אצל הילד - "אין לו יכולת קשב" - או שמא זו המערכת הלימודית שמפספסת אותו ולא מעניינת אותו בכלל. ייתכן שהמציאות מורכבת יותר: לפעמים יש באמת קושי אובייקטיבי, אך במקרים אחרים אפשר לפתור חלק מהקשיים על ידי שינויים בהוראה, בתוכן או בהבנה האישית. מכל מקום, עיקרון "אדם מתרכז במה שהוא חושב שיועיל לו" נשאר תקף, ובסופו של דבר, אם העניין יעלה או אם תהליכי ההבנה ישתפרו, עולה הסיכוי שהאדם יצליח להתמקד.

לסיכום: כי תמיד יש ריכוז, רק הוא הולך למקום שהכי משתלם

בין אם מכנים זאת "בעיית ריכוז" ובין אם לא, העובדה היא שהאדם תמיד מפנה את תשומת הלב שלו למקום שמרגיש לו שנותן יותר טוב ופחות רע. כדי לגרום לו למקד את הריכוז במקום רצוי, יש לעבוד על שני הצדדים: הגברת המשיכה החיובית והפחתת הקושי הכרוך בלמידה או בכל נושא מבוקש. לפעמים הפתרון פשוט יותר - לספק תשובה לצרכי הגוף, להפוך את הסביבה לנוחה ולהבהיר את הערך שבדבר. ולפעמים הפתרון הוא רחב ועמוק יותר - לשנות את צורת החשיבה, להגדיל את השכל, להוריד את רמת השעמום ולפתח מוטיבציה אמיתית מבפנים.
עכשיו תתרכזו טוב האם ניתן לשפר יכולת ריכוז זאת השאלה, ריכוז האם ניתן לשפר יכולת ריכוז כן או לא?

ש: כן.

אליעד: כן אוקי למה אתה חושב?

ש: כי אני הייתי עם ריטלין עד כיתה ז' ואז החלטתי שאני לא לוקח יותר ובהתחלה לא הייתי מרוכז בכלל לא הצלחתי ולאט לאט שלטתי בזה.

אליעד: אחלה עכשיו השאלה היא מה שאמרת זה נכון או לא כי אולי לא היית מרוכז וחשבת שקודם היית מרוכז ואחר כך לא ויכול להיות שבשניהם לא היית מרוכז ובשניהם כן היית מרוכז, היה אחד שהיה כל כך לא מרוכז שלפעמים הוא חשב שהוא מרוכז כשהוא לא מרוכז והיה אחד שהיא מאוד מרוכז רק הוא התבלבל הוא חשב בטעות שהוא לא מרוכז.

ש: אז אני אגיד לך אני לפני זה לא יכולתי לשבת בכיתה ולהתרכז יותר מדי זמן במה מדברים במה מלמדים.

אליעד: תסתכל אתה מכיר מישהו שסובל מבעית ריכוז?

ש: אני.

אליעד: מה לדוגמה מה זה אומר ריכוז, מה זה אומר בעיית ריכוז "לא מצליח להתרכז" מה זה אומר?

ש: אני מפרש בעיית ריכוז אצלי שאני יושב ואני לא מצליח להקשיב ונהיה לי חם ואני פשוט לא יכול לשבת.

אליעד: אבל זאת לא בעיית ריכוז אולי זאת בעיה שמה שהוא אומר לא מעניין אותך, דרך אגב גם אם המורה בבית הספר היה מדבר על נושאים יותר מעניינים היית מקשיב אז זאת לא בעיה בך זאת בעיה בו יכול להיות, דרך אגב גם אתה אם היית מבקש מהמורה.

ש: אבחנו אצלי אבל בעיית קשב.

אליעד: תתרכז בסדר גם אלה שאבחנו אצלך בעיית קשב וריכוז.

ש: גם הם לא.

אליעד: תקשיב רגע תתרכז בא נגיד שאתה לא רצית להקשיב בבית הספר סבבה אבל היית בא הביתה נגיד משחק שעות במה?

ש: משחק מחשב.

אליעד: נגיד משחק מחשב עכשיו נגיד תבקש מאלה ויכולת לשחק עליו שעות להתרכז בו שעות אבל תבקש מאלה שעשו לך את הפרעת הקשב והריכוז את האבחון לשחק שעות במשחק הזה תראה גם הם לא מצליחים להתרכז "יש לך בעיה להתרכז הפרעת קשב וריכוז אתה לא מצליח להתרכז במשחק", מה אז מה זה אומר שאולי להם יש בעיית קשב וריכוז כי הם לא מצליחים להתרכז במשחק.

ש: תמיד מרוכזים השאלה במה.

אליעד: יפה אז מההתחלה אז קודם כל כולם מרוכזים כל הזמן במשהו השאלה במה, זאת אומרת שבעצם בעיית ריכוז פירושו בעיית ריכוז בנושא מוגדר. קודם כל בא נתחיל מזה כולם מרוכזים כל הזמן בן אדם הוא היה בכיתה מהרגע שהוא נכנס לכיתה הוא היה מרוכז בהפסקה "הפסקה מה אני אעשה בהפסקה מה היה אתמול בהפסקה" לא משנה משהו הבן אדם מרוכז במשהו אין דבר כזה בעיית ריכוז אתה תמיד מרוכז במשהו. השאלה היא האם ניתן לשפר את המיומנות שלך להתרכז במשהו מוגדר, תשובה מה התשובה?

ש: כן.

אליעד: כן ולא, סתם מה כן?

ש: אבל למה להאמין למה כן.

אליעד: למה כן אז בא נחשוב בהיגיון.

ש: אם הוא בדרך כלל מרוכז.

אליעד: מה אתה נותן תשובה לפני שהבנת את השאלה קודם כל צריך לשאול במה תלוי אם אתה מרוכז במה אתה מרוכז, היא אומרת עניין במה תלוי עניין?

ש: רצון.

אליעד: במה תלוי רצון מה זה אומר רצון, לא מה אומר רצון בן אדם מרוכז במה שהוא חושב שיעשה לא יותר טוב מרע זה הכל אם אתה יושב בכיתה והמורה מדבר על משהו ואתה חושב שיצא לך יותר תועלת מלחשוב על ההפסקה תחשוב על ההפסקה ואם אתה חושב שיצא לך יותר תועלת מלהקשיב למורה אתה תקשיב למורה זה כל הסיפור כולו, לא היה סיפור שונה ולא יהיה סיפור שונה.

ש: אז מה הקטע שהם.

אליעד: חכה רגע.

ש: עבדו עלי.

אליעד: עבדו עליך.

ש: עבדו עלי?

אליעד: כן עכשיו שנייה קודם כל ככה בן אדם במאה אחוז מהמקרים מתרכז במה שהוא חושב שיעשה לו יותר טוב מרע, מאה אחוז בן אדם לדוגמה עייף לא מצליח להתרכז באיזה ספר למה כי הוא חושב שהתועלת שתהיה לו מלישון גדולה מהתועלת שיבוא לו מהבנת הספר אבל אם לדוגמה נגיד עכשיו היה רודפים אחריו פתאום באריה פתאום הוא נהיה ערני, איך כי הוא חושב שלברוח מהאריה מביא לו יותר תועלת מלישון זה מה שהוא חושב.

עכשיו אז בעצם השאלה היא מאחר שבסופו של דבר בן אדם תמיד מתרכז במה שהוא חושב שיעשה לו יותר טוב מרע אז בעצם מה זה אומר לשפר יכולת ריכוז, איך משפרים את יכולת הריכוז אתה יכול להגיד תראה אם זה יהיה יותר מעניין אני אתרכז בזה אבל איך ניתן לשפר יכולת ריכוז הרי בכל מקרה כולם מתרכזים כל הזמן ומה שהם חושבים שיעשה להם יותר טוב מרע.

ש: אם תהפוך הרבה דברים לטוב אני לא אלך על הכל אבל אם תהפוך כמה שיותר דברים.

אליעד: כן אבל אז לא שיפרת את יכולת הריכוז זה כמו לשאול איך לראות דברים כטובים אם תראה אותם כטובים אז אתה ממילא תתרכז בהם יותר אבל לא שיפרת בזה את יכולת הריכוז.

ש: אתה צריך לשאול את עצמך איך הדבר הזה שאותו אני הולך לשמוע יעזור לי.

אליעד: למה שתעשה כזה דבר הרי המוח שלך כבר עשה את השקלול וגילה שיותר טוב לך לחשוב על משהו אחר.

ש: אז תטיל בו ספק.

אליעד: למה שבן אדם ירצה לעשות כזה דבר זאת גם מחשבה עקומה בן אדם אומר "אוקי המוח שלי גילה לי שעדיף לי לחשוב", ה - default של הבן אדם שהוא תמיד מרוכז במה שהוא חושב שיעשה לו יותר טוב למה לשנות את זה מלכתחילה "לא אני רוצה לחשוב שזה יעשה לי יותר טוב" למה שתרצה לחשוב כזה דבר חשבת וחשבת הגעת למסקנה שעדיף לך לחשוב על משהו אחר.

ש: אם המחשבה הזאת לא נותנת לך שום תועלת.

אליעד: לא, בסדר מה האמת שגם כשאתה אומר "אני רוצה להתרכז בלימודים" אתה לא באמת רוצה להתרכז כי אם היית רוצה היית מתרכז אתה רוצה להגיד שאתה רוצה ועדיין להתרכז במשהו אחר.

ש: זאת אומרת שאתה חושב שהלימודים הם לא טובים בשבילך אז אל תלמד.

אליעד: אתה לא חושב שהם לא טובים ואתה לומד בלית ברירה לא משנה בהנחה שאין אפשרות כזאת. אתם פה פספסתם משהו בסיסי אתם לא הייתם מרוכזים מה דיברנו בן אדם מתרכז במה שהוא חושב שיעשה לו יותר טוב מרע, נכון זאת אומרת שכדי לגרום לך להתרכז במשהו צריך שתחשוב שלהתרכז בו יעשה לך יותר טוב מרע.

עכשיו איך עושים את זה אפשרות אחת על ידי גורמים לך להבין כמה תועלות יצא לך מזה שתתרכז בדבר וכמה רע יהיה לך אם לא תתרכז בדבר זאת אפשרות אחת, אפשרות שנייה היא שגורמים לכך שכשתתרכז בדבר יהיה לך פחות רע מלהתרכז שיהיה לך פחות רע להתרכז. בשביל לגרום לך להתרכז ב - x או שנשכנע אותך שאם תתרכז בזה יהיה לך מאוד טוב או שנשכנע אותך שאם לא תתרכז בזה יהיה לך מאוד רע זה צד אחד ויש עוד צד למשוואה, מה העלות שלך להתרכז מה הקושי שלך להתרכז.

אחת מהסיבות שבן אדם קשה לו להתרכז זה כי הוא לא מבין מה מדברים איתו כי הוא לא יודע איך לגשת למידע, כי הוא לא יודע איך לנתח אותו ואז העלות להתרכז גדלה ואז לא משנה כמה תועלת יביא לו הדבר שאם הוא יתרכז בו אבל התועלת יורדת כי העלות להתרכז גדלה, אם בן אדם לדוגמה מנסה להתרכז בלימודים והוא לא מבין בשכל איך להבין אז תחושת ההשפלה והחוסר אונים שלו להבין את הנלמד מפריעה לו להתרכז כי הוא לא מבין ואז הוא אומר "נכון שזה יציל את חיי אבל אני מרגיש מושפל מזה שאני לא מבין".

ולכן הדרך לשפר יכולת ריכוז היא על ידי שיפור השכל באופן כללי כי אם אתה תשפר את השכל והיה לך יותר שכל יהיה לך יותר קל להבין ואם יהיה לך יותר קל להבין העלות להתרכז תקטן וכשהעלות להתרכז תקטן אוטומטית התועלת מהדבר תגדל ואז יהיה לך יותר קל להתרכז זה הכל. עכשיו ולמה עוד פעם לא עליתם על התשובה כי צריך לנתח מלכתחילה מה אמרנו להבין את השאלה לפני התשובה והשאלה היא זה במה תלוי אם אתה מתרכז או לא מזה שאתה חושב שלהתרכז יעשה לך יותר טוב מרע, במה תלוי אם אתה חושב שזה יעשה לך יותר טוב מרע בתועלות שלך להתרכז ובנזקים שלא תתרכז ובתועלות ונזקים אם תתרכז גם זה יש לזה איזו עלות.

ובמה נובעת העלות להתרכז מזה שאתה לא מבין אתה לא יודע איך לגשת לזה אתה לא מבין את זה קשה לך להבין את זה אבל אם בן אדם מפתח את השכל יותר קל לו להתרכז, למה כי הוא לא צריך להתאמץ להבין זה מבין בשנייה. מה אתה אומר?

ש: שני דברים אולי הם קוראים לזה ריכוז חוסר ריכוז אבל הם מתכוונים שזה חוסר הבנה יש לו בעיה הוא לא מבין מספיק כאילו שעושים להם את המבחנים אז בודקים אותם בתחומים מסוימים רואים פה הוא לא עוקב.

אליעד: על מה אתה מדבר מה נושא השיחה עכשיו?

ש: על זה על ריכוז.

אליעד: מה איתו מי זה הם?

ש: אלא שקוראים לזה שיש בעיית ריכוז.

אליעד: מה האמת אם הם רוצים שתתרכז בלימודים.

ש: לא איך הם בודקים למה אתה לא מרוכז הם עושים לך מבחנים בתחומים מסוימים ואז הם רואים פה אתה פחות טוב פה אתה יותר טוב.

אליעד: בסדר בשביל זה צריך לעשות מבחן אבחון.

ש: לא ואז הם רואים שכאילו בתחום הזה יש לך חוסרים.

אליעד: אז אמרו אז מה אם אמרו קח את הבן אדם הכי לא מרוכז במשהו כמו יש איזה רבי אחד שאמר מכים אותו עד שיאמר רוצה אני, ראיתם את זה שאם בן אדם לא מניח תפילין או משהו יש תפיסה שאומרת הכה אותו עד שהוא יגיד רוצה אני כאילו עד שהוא יגיד "אני רוצה להניח תפילין" ואז הוא יניח אותן ואז שאלו אבל מה זאת אומרת אבל כאילו הוא לא באמת רוצה אז היה איזה רב אחד שאמר כזה דבר תראה כל יהודי בתוכו רוצה לשמור מצוות הוא לא שומר אותן כי יש לו יצר רע עכשיו אנחנו נכה אותו חזק עד שהוא יגיד רוצה אני הוא לא שיקר הוא באמת רוצה רק הוא לא ידע שהוא רוצה.

עכשיו מה האמת שאפשר לקחת את אותו רב להכות אותו עד שהוא יאכל חזיר עד שיאמר רוצה אני לאכול חזיר ביום כיפור, נכה אותו מספיק חזק הוא יאכל חזיר ביום כיפור וגם ישתה לו את הדם אחר כך סבבה ואז נגיד מה ההוכחה והוא בתוך תוכו רוצה לשתות את הדם של החזיר אלא מה הוא פשוט יש לו דמיונות פחדים מאלוהים דמיוני אבל אם נכה אותו מספיק חזק הוא יאמר רוצה אני לאכול את החזיר.

מה שאני מנסה להגיד אותו דבר עם הקשב וריכוז זה אותו דבר, כל דבר אתה יכול לגלגל אותו או שהנושא לא מעניין או לגלגל אותו על ההוא שלא מבין אפשר לגלגל את זה על מי שרוצים בקיצור יכולים לגלגל את זה אצל מי שרוצים. עכשיו מי מחליט למי יש בעיית קשב וריכוז למי שיש יותר כוח להחליט את זה מאחר שההורה או המורה הוא בשלטון הוא מחליט שהילד לא יכול להתרכז זה הכל אבל אם זה היה הפוך הילד היה אומר "אתה לא מתרכז אתה לא מבין אותי בכלל אני מנסה להסביר לך שלא מעניין אותי השיעור ואתה לא מרוכז אתה אומר לי תמשיך ללמוד".

ש: עוד שאלה לגבי הנושא של.

אליעד: כן אתה הבנת מה הפתרון לשפר את הריכוז?

ש: כן מצד אחד זה התועלות או כמה רע זה יעשה לו מצד שני זה לבדוק מה העלות אולי הוא לא מבין מספיק.

אליעד: איך מנמיכים את העלות?

ש: על ידי חיזוק השכל.

אליעד: ואם השכל מתחזק יותר קל לך להבין דברים ואז העלות קטנה הלאה יפה.

ש: זאת אחת הדרכים להוריד את העלויות יכול להיות עוד עלויות.

אליעד: נכון ואיזה עוד דרכים יש לדוגמה לבדוק למה הוא לא מצליח להתרכז, נכון לבדוק למה הוא לא מצליח להתרכז למה כי חלק מהמחשבה שלו מוסטת לזה שהוא רעב נכון תאכל יהיה לך יותר קל להתרכז ומזה גם גזרו שיש כאילו מאכלים יותר טובים לריכוז הם לא באמת יותר טובים לריכוז בהנחה שהם יותר נוחים לגוף אז הגוף יותר נוח לו יותר נוח לו אתה פחות חושב על צרכי הגוף כי צרכי הגוף יותר חשובים מהשיעור, אם תהיה רעב ועייף אתה לא יכול להתרכז בשיעור כי הגוף פשוט המוח מנתב אנרגיה לגוף. מה אתה רוצה להגיד?

ש: כמו למשל אתה אוכל ממתקים אז כאילו הסוכר עולה בבת אחת ואז זה יוצר אצלו.

אליעד: מה רצית לשאול או להגיד?

ש: לגבי תרופות פסיכיאטריות אם זה אותו עיקרון.

אליעד: לא יודע אני יודע דבר אחד שמה שאני אומר זה בטוח נכון והוא עובד מה יש כל השאר לא יודע תביא נושא ספציפי נבדוק אותו.
פיתוח יכולות שכליות לחשוב על משהו מחנכים טיפול בבעיה נפשית הפרעות אישיות מה ישנו מחנך חיפוש לקיים מצוות מיומנויות חשיבה אפשרי adhd איך להתרכז איך לשמור איך לשמור על ריכוז איך לשפר איך לשפר ריכוז בעיה בעיות בעיות קשב בעיות קשב וריכוז בעיות ריכוז בעיית קשב בעיית קשב וריכוז בעיית ריכוז הפרעה הפרעות הפרעות קשב הפרעות קשב וריכוז הפרעות ריכוז הפרעת קשב הפרעת קשב וריכוז הפרעת ריכוז הצלחה הקשבה יכולות יכולת יכולת ריכוז יכולת ריכוז גבוהה לא מצליח להתרכז להצליח להצליח להתרכז להתרכז למידה לשמור לשמור על ריכוז לשפר לשפר ריכוז מצליח להתרכז קושי קושי להתרכז קשב קשב וריכוז קשיים ריכוז ריכוז בזמן למידה ריכוז וקשב שיפור שיפור יכולות שיפור יכולת שיפור יכולת ריכוז
גב ישר, גב עקום, גב זקוף, חוליות עמוד השדרה, איך למנוע פריצת דיסק? למה חשוב לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב ישר? איך לשמור על עמוד השדרה? איך לשמור על הגב? מה גורם לפריצת דיסק? למה חשוב לשמור על גב זקוף?
גב ישר, גב עקום, גב זקוף, חוליות עמוד השדרה, איך למנוע פריצת דיסק? למה חשוב לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב ישר? איך לשמור על עמוד השדרה? איך לשמור על הגב? מה גורם לפריצת דיסק? למה חשוב לשמור על גב זקוף?
... ישר, גב עקום, גב זקוף, חוליות עמוד השדרה, איך למנוע פריצת דיסק? למה חשוב לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב ישר? איך לשמור על עמוד השדרה? איך לשמור על הגב? מה גורם לפריצת דיסק? למה חשוב לשמור על גב זקוף? למה חשוב לשמור על גב ישר? בשיחה זו, אליעד כהן דן בשאלה קריטית: למה חשוב לשמור על גב ישר, כיצד ניתן להימנע מפגיעות בעמוד השדרה, ומהם ... מציין את החשיבות של קרוב השכמות זו לזו, שיכול להוריד את העומס מהחוליות ולהעביר אותו לשרירים, כך שעמוד השדרה יישאר מוגן ומאוזן. כיצד לשמור על גב ישר? אליעד מסביר שבשמירה על גב ישר, העומס אמור ... זווית של כפיפה לא תאפשר להם להתמודד עם העומס בצורה טובה. הסבר נוסף שהוא נותן נוגע לפעולות היומיום: כאשר אדם מרים חפץ כבד מהקרקע, עליו לשמור על יציבה נכונה. אם עמוד השדרה נשאר ישר בזמן הרמת ... ישר במידה הנכונה, הוא שמור בצורה מיטבית ומפחית את הסיכון לפציעות, במיוחד בשגרה שבה אנשים מבצעים פעולות תנועתיות רבות מדי יום. מה חשוב לשמור על גב ישר? איך להרים משקל בצורה נכונה? מהי יציבה נכונה? איך לשמור על עמוד השדרה? מהו גב זקוף? כיצד למנוע פריצת דיסק? איך להימנע מכאבי גב? איך לשמור על יציבה נכונה? מהי יציבה נכונה? ישיבה זקופה, עמידה עקומה, יציבה לקויה, איך לשבת זקוף? איך לשמור על גב זקוף? למה לשמור על גב זקוף? ההבדל שבין גב ישר לגב זקוף, שרירי הגב, ... מתיחה, איך להרים דברים כבדים? איך להרים חפצים? איך להרים משא נכון? איך להרים משאות? איך להרים נכון דברים כבדים? איך לעמוד זקוף? איך לשמור על הגב? איך לשמור על בריאות הגב, איך לשמור על בריאות עמוד השדרה? מהו גב זקוף בקלות? מהו גב כפוף? ... גורם לכפיפה בחוליות הגב? מהי כפיפה בעמוד השדרה? לא מצליח לעמוד זקוף, איך להרים משקל בצורה נכונה? איך ללכת עם גב זקוף? לעמוד זקוף, איך לשמור על חוליות עמוד השדרה? מהי עמידה זקופה? מהי עמידה ישרה? ...
התנוצצות שכלית, איך לשחזר תובנה? איך לשמור על התובנה שלא תיעלם? איך לשמר תחושה? איך לשמר הבנה? איך לשמור על תחושה? איך להקפיא תחושה? רגרסיה בהבנה, לשמור על ההתנוצצות, איך לשמור על האסימון שנפל? לשמור על הארה שנעלמת
התנוצצות שכלית, איך לשחזר תובנה? איך לשמור על התובנה שלא תיעלם? איך לשמר תחושה? איך לשמר הבנה? איך לשמור על תחושה? איך להקפיא תחושה? רגרסיה בהבנה, לשמור על ההתנוצצות, איך לשמור על האסימון שנפל? לשמור על הארה שנעלמת
... שכלית, איך לשחזר תובנה? איך לשמור על התובנה שלא תיעלם? איך לשמר תחושה? איך לשמר הבנה? איך לשמור על תחושה? איך להקפיא תחושה? רגרסיה בהבנה, לשמור על ההתנוצצות, איך לשמור על האסימון שנפל? לשמור על הארה שנעלמת למה תובנות ... לשחרור ממנה, מה שיאפשר צמיחה לתובנות חדשות ועמוקות יותר. איך לשחזר תחושות ותובנות? איך לשמור על הארה? למה הבנה נעלמת עם הזמן? ... הבנה שנעלמת, הבנה חד פעמית, תובנה חד פעמית, איך לא לשכוח תובנה? איך לא לשכוח הבנה? איך לשמור על הרגש? איך לשמור על ההארה? ...
שמירת רגשות, שליטה ברגשות, הקפאת רגשות, האם אפשר לשמור רגש לזמן אחר? איך אפשר לשמור רגש טוב? איך אפשר לשמור רגש רע? איך לשמור תחושה? איך לא לתת לתחושה לחלוף? איך נוצר רגש? טריגרים רגשיים
שמירת רגשות, שליטה ברגשות, הקפאת רגשות, האם אפשר לשמור רגש לזמן אחר? איך אפשר לשמור רגש טוב? איך אפשר לשמור רגש רע? איך לשמור תחושה? איך לא לתת לתחושה לחלוף? איך נוצר רגש? טריגרים רגשיים
... רגשות, שליטה ברגשות, הקפאת רגשות, האם אפשר לשמור רגש לזמן אחר? איך אפשר לשמור רגש טוב? איך אפשר לשמור רגש רע? איך לשמור תחושה? איך לא לתת לתחושה לחלוף? איך נוצר רגש? טריגרים רגשיים האם אפשר לשמור רגש לזמן אחר? אליעד כהן מסביר כיצד נוצרים רגשות והאם ניתן לשלוט בהם או לשמור אותם לזמן מאוחר יותר. אנשים רבים מרגישים טוב במצבים מסוימים ורוצים לשמר את התחושה הטובה גם להמשך, או להיפך, רוצים לשמור תחושה רעה כדי לחקור אותה או להבין אותה לעומק. דוגמה שאליעד נותן היא אדם שמעשן סמים ומרגיש טוב מאוד, והוא שואל את עצמו: הלוואי שהייתי יכול לשמור את התחושה הזאת למחר כשאני בעבודה. דוגמה נוספת היא אדם שנמצא בזוגיות, ובת זוגתו אומרת לו שהיא אוהבת אותו, והוא רוצה לשמור את הרגע הזה לזמן שבו הם יריבו, כדי לזכור את התחושה הטובה או לשכוח את הרגע השלילי. מהם הקשיים בשמירת רגשות? ... נוצרים בעקבות טריגרים חיצוניים ופנימיים שמתרחשים בזמן אמת. אם המצב החיצוני משתנה, הרגש שנובע ממנו גם הוא משתנה בהתאם. לכן, מי שמנסה לשמור רגש חווה קושי, כי הוא מנסה להחזיק במשהו שתלוי באירועים חיצוניים דינמיים. כדוגמה, אדם שהרגיש עצב בעקבות פרידה ... הרגש הזה, אבל לאחר כמה ימים כבר אינו מרגיש את העצב באותה עוצמה, ולכן קשה לו לשחזר את החוויה המדויקת שהיתה לו באותו הרגע. איך בכל זאת אפשר לשמור רגש לאורך זמן? הפתרון שאליעד מציע הוא להבין לעומק את ההיגיון הפנימי שיוצר את הרגש. הוא מסביר שאם אדם יבין בדיוק ... מרגיש טוב או רע. כאשר האדם יזהה את המנגנונים האלה ויבין לעומק מדוע הוא בוחר להאמין לגורמים חיצוניים, הוא ישיג חופש רגשי גדול יותר. איך לשמור רגש טוב? מה גורם לתלות רגשית? איך טריגרים משפיעים על הרגש? האם ניתן לשלוט ברגשות? כיצד נוצרים רגשות? איך לשמר ...
איך לשמור על התשוקה בזוגיות לאורך זמן? איך לשמור על משיכה לאורך זמן? איך לשמור על פרפרים בבטן? איך לא לאבד את המשיכה בזוגיות? איך לשמור על זוגיות לאורך זמן? קשה להשגה, לגרום למישהו להתגעגע אליך, עודף מוטיבציה לכסף
איך לשמור על התשוקה בזוגיות לאורך זמן? איך לשמור על משיכה לאורך זמן? איך לשמור על פרפרים בבטן? איך לא לאבד את המשיכה בזוגיות? איך לשמור על זוגיות לאורך זמן? קשה להשגה, לגרום למישהו להתגעגע אליך, עודף מוטיבציה לכסף
איך לשמור על התשוקה בזוגיות לאורך זמן? איך לשמור על משיכה לאורך זמן? איך לשמור על פרפרים בבטן? איך לא לאבד את המשיכה בזוגיות? איך לשמור על זוגיות לאורך זמן? קשה להשגה, לגרום למישהו להתגעגע אליך, עודף מוטיבציה לכסף איך לשמור על התשוקה והמשיכה בזוגיות לאורך זמן? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה היא כיצד ניתן לשמר תשוקה, התלהבות ... ובלתי ניתן לשינוי, הוא מפסיק להיות מרגש. למשל, אם נאמר לאדם שלא משנה מה הוא יעשה, הוא לעולם לא ימות, הוא יאבד את המוטיבציה לשמור על חייו, כי החיים יהפכו לדבר מובטח ומובן מאליו. אותו דבר נכון לגבי כסף: אם הכסף מובטח לאדם ללא מאמץ, ... הצד השני תמיד יהיה שם, המשיכה תיפגע. המשיכה מבוססת על תחושה של אי - ודאות מסוימת, על האפשרות לאבד את הצד השני. לכן, כדי לשמור על משיכה לאורך זמן, חשוב לא לשדר לצד השני את המסר שאנחנו מובטחים עבורו. לדוגמה, אם בן הזוג תמיד עונה ... של אי ודאות שגורמת לצד השני להתעניין יותר ולרצות יותר. מה הדרך לשמר את תחושת האי - ודאות בזוגיות? אליעד כהן מדגיש שחשוב מאוד לשמור על איזון בין קרבה לריחוק. הוא נותן דוגמה לכך שאם כל יום אדם יאכל באותה מסעדה, אפילו אם היא האהובה עליו ... רוצה יותר מדי את בן הזוג, הוא עשוי להשקיע יותר מדי, להפוך להיות זמין מדי, וכך להבריח את הצד השני ולהרוס לעצמו את הקשר. איך לשמור על מוטיבציה נכונה ולא מוגזמת בזוגיות? המפתח הוא להגיע למצב שבו מצד אחד יש רצון בזוגיות, אך מצד שני האדם ... כי הצלחת הזוגיות לאורך זמן תלויה בשמירת האיזון בין הקרבה והריחוק, ובהכרה העמוקה כי זוגיות היא רצויה אך לא הכרחית לאושר. איך לשמור על זוגיות לאורך זמן? איך לגרום למישהו להתגעגע אליך? איך לשמור על המשיכה בזוגיות? מה עושים כשהתשוקה נעלמת? מהו האיזון בין קרבה לריחוק? עודף מוטיבציה לכסף וזוגיות ...
גב ישר או גב זקוף, מה ההבדל שבין גב ישר לבין גב זקוף? מה ההבדל שבין לשבת ישר לבין לשבת זקוף? ישיבה ישרה או ישיבה זקופה, מה ההבדל שבין לשמור על גב זקוף לבין לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב זקוף?
גב ישר או גב זקוף, מה ההבדל שבין גב ישר לבין גב זקוף? מה ההבדל שבין לשבת ישר לבין לשבת זקוף? ישיבה ישרה או ישיבה זקופה, מה ההבדל שבין לשמור על גב זקוף לבין לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב זקוף?
... ישר או גב זקוף, מה ההבדל שבין גב ישר לבין גב זקוף? מה ההבדל שבין לשבת ישר לבין לשבת זקוף? ישיבה ישרה או ישיבה זקופה, מה ההבדל שבין לשמור על גב זקוף לבין לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב זקוף? מה ההבדל בין גב ישר לגב זקוף? בהרצאה זו, אליעד ... יכול להיות במנח טבעי או ישר, כאשר כל אחד מאיתנו יש לו את המנח הטבעי של עמוד השדרה שלו, שלפיו הוא לא מבצע עומס מיותר על החוליות. המטרה היא לשמור על מנח שבו עמוד השדרה לא עקום ולא כפוף, וכך לא מעמיסים על ... בצורה זקופה. הוא מסביר את הקשר בין כיפוף עמוד השדרה והסיכון לפגיעות בחוליות, במיוחד כאשר אין תשומת לב למנח נכון של עמוד השדרה. איך נוכל לשמור על בריאות הגב? אליעד מדגיש את החשיבות של שמירה על עמוד שדרה ... חיצונית, אך לא בהכרח שומר על בריאות הגב. כשהרגליים נשארות במנח טבעי, לא מעמיסים על עמוד השדרה, והמשקל נשאר מאוזן על השרירים האחוריים. איך לשמור על גב ישר? מה גורם לכאבי גב? איך להרים משקל בצורה נכונה? ... ישר לגב זקוף? איך להרים דברים כבדים? איך להרים חפצים? איך להרים משא נכון? איך להרים משאות? איך להרים נכון דברים כבדים? איך לעמוד זקוף? איך לשמור על הגב? איך לשמור על בריאות הגב, איך לשמור על בריאות עמוד השדרה? מהו גב זקוף בקלות? מהו גב כפוף? מהו ... בעמוד השדרה? לא מצליח לעמוד זקוף, איך להרים משקל בצורה נכונה? איך להרים משקל נכון? איך ללכת עם גב זקוף? לעמוד זקוף, איך לשבת זקוף? איך לשמור על חוליות עמוד השדרה? מהי עמידה זקופה? מהי עמידה ישרה? מהי ...
איך להחליט אם לשמור או לזרוק משהו? איך לקבל החלטה? האם לזרוק או לשמור משהו? האם לשמור משהו? האם לזרוק משהו? אגרנות כפייתית, הפרעת אספנות כפייתית, איך לקבל החלטה?
איך להחליט אם לשמור או לזרוק משהו? איך לקבל החלטה? האם לזרוק או לשמור משהו? האם לשמור משהו? האם לזרוק משהו? אגרנות כפייתית, הפרעת אספנות כפייתית, איך לקבל החלטה?
... להחליט אם לשמור או לזרוק משהו? איך לקבל החלטה? האם לזרוק או לשמור משהו? האם לשמור משהו? האם לזרוק משהו? אגרנות כפייתית, הפרעת אספנות כפייתית, איך לקבל החלטה? איך להחליט אם לשמור או לזרוק משהו? הרבה אנשים מוצאים את עצמם מתלבטים שוב ושוב: האם לזרוק או לשמור חפצים שהם לא משתמשים בהם. אליעד כהן מתייחס לשאלה הזאת באופן עמוק ומפורט, ומציע ... חפצים שהוא לא משתמש בהם, או להמשיך לאגור אותם בביתו. מהן השיטות המקובלות להחלטה אם לזרוק או לשמור? תחילה, אליעד מציג כמה שיטות נפוצות שאנשים נוהגים להשתמש בהן, אך הוא מדגיש שהן לא ... שיטה שלישית מציעה לשאול אם אתה חושב שאולי בעתיד תשתמש בזה. שיטה נוספת בודקת האם יש מקום בבית לשמור את החפץ, או שאין מקום ואז חייבים להיפטר ממנו. אליעד כהן מציין ששיטות אלו הן חלקיות ... בנוגע לאגרנות כפייתית או לאיסוף חפצים מיותרים בביתם. מהי הנוסחה הנכונה לקבלת החלטה אם לזרוק או לשמור? הנוסחה שאליעד כהן מציע היא לבדוק באופן יסודי ומדויק את היתרונות והחסרונות של כל ... ולהפך. לדוגמה, אם יש בארון חולצה שלא לבשת תקופה ארוכה: יש אפשרות לזרוק את החולצה. יש אפשרות לשמור אותה. כדי לקבל החלטה נכונה, יש לבדוק את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות בפני עצמה. ... אם עלות השמירה של החפץ היא אפסית, כלומר, החפץ לא מפריע לך כלל, לא תופס מקום משמעותי, לא עולה כסף לשמור אותו ולא מייצר אי - נוחות, אליעד מציע שלא תזרוק אותו. הסיבה היא שלזרוק את החפץ היא ... רק בתועלת המיידית, אלא בחישוב הגיוני של עלויות ותועלות עתידיות. בצורה זו, החלטה האם לזרוק או לשמור מתקבלת בצורה מדויקת יותר, ללא השפעות רגשיות בלבד. לסיכום - איך לקבל החלטה אם לשמור או לזרוק חפץ בצורה נכונה? הנוסחה שאליעד כהן מציע היא פשוטה וברורה, ומטרתה להסיר את ... סמך חישוב זה להחליט בצורה שקולה. איך להחליט אם לזרוק משהו? הפרעת אגרנות כפייתית נוסחה להחלטה אם לשמור או לזרוק האם כדאי לשמור חפצים ישנים? איך לחשב עלות מול תועלת? ...
איך לא לאכול את העוגה? איך לשמור על המשקל? איך לשמור על הדיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לרדת במשקל? ירידה במשקל, שמירה על המשקל, אכילת יתר, איך לא לאכול מתוק? התמכרות למתוק, חלק 2
איך לא לאכול את העוגה? איך לשמור על המשקל? איך לשמור על הדיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לרדת במשקל? ירידה במשקל, שמירה על המשקל, אכילת יתר, איך לא לאכול מתוק? התמכרות למתוק, חלק 2
... לא לאכול את העוגה? איך לשמור על המשקל? איך לשמור על הדיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לרדת במשקל? ירידה במשקל, שמירה על המשקל, אכילת יתר, איך לא לאכול מתוק? התמכרות למתוק, חלק 2 איך לא לאכול את העוגה? איך לשמור על המשקל? אליעד כהן עוסק בסוגיית ההתמודדות עם הפיתויים הקולינריים, במיוחד עם עוגות מתוקות, ולמה קשה לאנשים לעמוד בפיתוי לאכול למרות שהם לא רוצים. הוא מסביר ... אנחנו יכולים לבחור בצורה חופשית, מתוך הכרה ברורה שבכל מצב יש לנו את האפשרות לבחור אם לאכול או לא. איך להפסיק לאכול מתוק? התמכרות למתוק איך לשמור על דיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? למה אני אוכל כשאני לא רעב? למה אנחנו לא מצליחים לעמוד בפיתוי של עוגה? אליעד כהן מציג את המורכבות הפסיכולוגית ... שהיא מאמנת ולכן חשוב לה לשמש דוגמה טובה לאחרים - כלומר, היא מאמינה שאם תשמין, היא לא תהיה דוגמה טובה עבור המתאמנות שלה. מכאן נובע הלחץ לשמור על משקל תקין. מה באמת מפריע לנו באכילת יתר? אליעד שואל באופן ישיר - מה יקרה אם מישהו יאכל 10 עוגות, מדוע זה באמת מפריע לו? התשובה היא שהאדם מרגיש רע, ... המשתתפת עונה שלא באותה מידה כמו היום, אך עדיין הייתה מעדיפה שלא לשקול כפול. עם זאת, היא מודה שאחרי זמן מסוים לבד בעולם, ייתכן שהייתה מפסיקה לשמור על עצמה כי אין מי שיבחן אותה. מכאן אליעד מסיק שהמניע לשמור על משקל תקין הוא בעיקר חברתי ופחות פנימי. איך אהבה עצמית משפיעה על ההתמכרות למתוק? אליעד מסביר את המנגנון הפסיכולוגי שבאכילת עוגה, שלפיו כאשר האדם אוכל עוגה ... הוא משתחרר מהצורך הכפייתי לאכול או להימנע מאכילה, ומסוגל לבחור באופן חופשי לחלוטין בכל פעם מחדש. איך להפסיק לאכול מתוק? התמכרות למתוק איך לשמור על דיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? למה אני אוכל כשאני לא רעב? ...
איך לא לאכול את העוגה? איך לשמור על המשקל? איך לשמור על הדיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לרדת במשקל? ירידה במשקל, שמירה על המשקל, אכילת יתר, איך לא לאכול מתוק? התמכרות למתוק, חלק 1
איך לא לאכול את העוגה? איך לשמור על המשקל? איך לשמור על הדיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לרדת במשקל? ירידה במשקל, שמירה על המשקל, אכילת יתר, איך לא לאכול מתוק? התמכרות למתוק, חלק 1
... לא לאכול את העוגה? איך לשמור על המשקל? איך לשמור על הדיאטה? איך לשמור על תזונה נכונה? איך לרדת במשקל? ירידה במשקל, שמירה על המשקל, אכילת יתר, איך לא לאכול מתוק? התמכרות למתוק, חלק 1 אליעד כהן מסביר בהרצאה זו כיצד להתמודד עם הקושי לשמור על דיאטה ולהימנע מאכילת יתר, ובעיקר מתוקים. הוא מציג דרך חשיבה מעמיקה על המניעים והסיבות שמובילים אותנו לאכילה מיותרת, במיוחד כשמדובר במזון מתוק, ... - האם אני רוצה להיראות טוב יותר? אם כן, אז יש מוטיבציה לשמור על דיאטה נכונה. כמו כן, אליעד מציין את החשיבות שבהבנה שכל פעולה היא תוצאה של בחירה. גם כאשר אוכלים את הביס האחרון, יש תמיד את הבחירה לא לבלוע אותו. ... עם הצורך הרגשי בצורה מודעת. איך להפסיק לאכול מתוק? איך לשמור על דיאטה לאורך זמן? האם אפשר לאכול עוגה ולרדת במשקל? התמכרות למתוקים וטיפול איך לרדת במשקל בלי לסבול? איך לשלוט באכילה רגשית? איך לשמור על הדיאטה ולהפסיק לאכול מתוקים? אליעד כהן מסביר כיצד להתמודד עם הקושי לשמור על דיאטה ולהימנע מאכילת יתר, ובעיקר מדבר על הקושי של אנשים להפסיק לאכול מתוקים ולהתמיד בירידה במשקל. בשיחה מפורטת זו, הוא מציג דרך חשיבה מעמיקה ... אני רוצה להיראות טוב יותר? אם התשובה כן, אז יש מוטיבציה לשמור יותר על אכילה מאוזנת. מה הסיבה הרגשית שבגללה אני רוצה לאכול את העוגה? אולי העוגה מפצה אותי על משהו רע שקרה לי במהלך היום. כיצד להחליט לאכול או לא ... יותר לבחור באופן מאוזן, בין אם לאכול מתוק או לא, ובין אם לשמור על הדיאטה או ליהנות מהעוגה. איך להפסיק לאכול מתוק? איך לשמור על דיאטה לאורך זמן? האם אפשר לאכול עוגה ולרדת במשקל? התמכרות למתוקים וטיפול איך לרדת במשקל בלי לסבול? איך לשלוט באכילה רגשית? ...
חוסר גמישות בהמסטרינג וכאבי גב, טריקים איך לשמור על גב ישר, איך חוסר גמישות בהמסטרינג משפיע על גב עקום? שיטות איך לשמור על גב ישר, למה ירך אחורית לא גמישה גורמת לכאבי גב? איך לשמור על בריאות הגב?
חוסר גמישות בהמסטרינג וכאבי גב, טריקים איך לשמור על גב ישר, איך חוסר גמישות בהמסטרינג משפיע על גב עקום? שיטות איך לשמור על גב ישר, למה ירך אחורית לא גמישה גורמת לכאבי גב? איך לשמור על בריאות הגב?
... גמישות בהמסטרינג וכאבי גב, טריקים איך לשמור על גב ישר, איך חוסר גמישות בהמסטרינג משפיע על גב עקום? שיטות איך לשמור על גב ישר, למה ירך אחורית לא גמישה גורמת לכאבי גב? איך לשמור על בריאות הגב? איך חוסר גמישות בהמסטרינג ... את הגב בצורה נכונה. איך למנוע נזקים לכאבי גב תוך שמירה על גב ישר? אליעד מציין כי כדי להימנע מנזקים בכאבי גב, חשוב לשמור על גב ישר בעת ביצוע תנועות של כיפוף קדימה. ... של שרירי ההמסטרינג חשוב לא רק לצורך הימנעות מכאבי גב, אלא גם כדי להקל על תנועות יומיומיות. כל פעולה שבה אדם מנסה לשמור על גב ישר תוך כדי כיפוף קדימה, נצפית הרבה ... ההמסטרינג על ידי כפיפת הברכיים, נוכל להתכופף בקלות יותר ושלא נעשה שימוש לא נכון בכפיפה של הגב עצמו. למה חשוב לשמור על הגב ישר? שמירה על גב ישר היא אחד מהמרכיבים ... וכתוצאה מכך למנוע פציעות עתידיות. איך גמישות בהמסטרינג משפיעה על הבריאות? מהם תרגילים לגמישות שרירי ההמסטרינג? איך לשמור על גב ישר במהלך התכופפות? כיצד למנוע כאבי גב עקב חוסר גמישות בשרירים? מהי הדרך הנכונה לשמור על ברכיים ישרות בזמן כיפוף? איך להרים משקל ... גורם חוסר גמישות בהמסטרינג? שריר דו מפרקי, מתיחת שריר דו מפרקי, הורדת מתח משריר דו מפרקי, איך להתכופף נכון? איך לשמור על גב ישר? איך לשמור על גב זקוף? ...
איך לשמור על איזון נפשי? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך לא להגיע למשבר נפשי? איך לא להיכנס לדיכאון? איך לא ליפול למצב רוח רע? איך לא להיכנס לחרדה? איך לשמור על בריאות נפשית? איך לא להרגיש רע? למה להרגיש טוב בלי תנאים?
איך לשמור על איזון נפשי? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך לא להגיע למשבר נפשי? איך לא להיכנס לדיכאון? איך לא ליפול למצב רוח רע? איך לא להיכנס לחרדה? איך לשמור על בריאות נפשית? איך לא להרגיש רע? למה להרגיש טוב בלי תנאים?
איך לשמור על איזון נפשי? איך לשמור על מצב רוח טוב? איך לא להגיע למשבר נפשי? איך לא להיכנס לדיכאון? איך לא ליפול למצב רוח רע? איך לא להיכנס לחרדה? איך לשמור על בריאות נפשית? איך לא להרגיש רע? למה להרגיש טוב בלי תנאים? איך לשמור על איזון נפשי ולהימנע ממשברים רגשיים? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא כיצד לשמור על איזון נפשי ולהימנע ממשברים רגשיים כמו דיכאון, חרדה ותחושות שליליות ... איך לאהוב את עצמך בלי תנאים איך נוצרת חרדה? איך לשמור על בריאות נפשית לאורך זמן לכל דבר יש מחיר איך לשמור על איזון נפשי ולהימנע ממשברים קשים? ההרצאה מסבירה כי מצבים של דיכאון עמוק, ... מדובר בהימנעות מוחלטת מהנאות החיים. הרעיון הוא לשמור על רשת ביטחון של להרגיש טוב בלי תנאים, ורק אז לשחק במשחקי החיים. אדם שיש לו ... וכיצד לנהל אותם איך לאהוב את עצמך בלי תנאים איך לשמור על בריאות נפשית לאורך זמן איך לחזק ביטחון עצמי בלי תלות בסביבה להרגיש טוב ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על איך לשפר ריכוז? איך לשמור על ריכוז? איך להתרכז? יכולת ריכוז גבוהה, שיפור יכולת ריכוז, ריכוז בזמן למידה, להצליח להתרכז, בעיות ריכוז, קושי להתרכז, הפרעת קשב וריכוז, לא מצליח להתרכז
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: לשמור, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: לשמור, איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעריך את עצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בראיון עבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להיות מאושר ושמח? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך להאמין בעצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להנות בחיים? למה לא להתאבד? מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם אפשר לדעת הכל? בשביל מה לחיות? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש אמת מוחלטת? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא הדרכה, אימון אישי להרזייה, מאמן אישי לילדים בנושאי לשמור - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3438 שניות - עכשיו 15_07_2025 השעה 19:57:25 - wesi1