NLP / שכנוע / רטוריקה - איך לעשות מניפולציה על תת המודע של האדם? איך ליצור התניה סמויה? איך להפוך טענה יחסית לטענה מוחלטת? איך לשכנע מישהו לעשות מה שאתה רוצה?... שכנוע רטוריקה - איך לעשות מניפולציה על תת המודע של האדם? איך ליצור התניה סמויה? איך להפוך טענה יחסית לטענה מוחלטת? איך לשכנע מישהו לעשות מה שאתה רוצה? וכאן אבאר עוד דרך ועוד שיטת שכנוע ומניפולציה, איך באפשרותך לשתול מחשבות בתת המודע של אדם אחר, ולגרום לו לעשות את מה שאתה רוצה שהוא יעשה, ולחשוב את מה ... מושגים שהוא לא בטוח לגביהם ושהוא צריך לקבל החלטה בקשר אליהם. לדוגמה: נניח שיש לאדם ספק האם לעשות דבר כלשהו, כגון לדוגמה האם לחסוך כסף או לבזבז כסף. ונניח שברצונך לשכנע את האדם לחסוך את הכסף. עכשיו, הדרך הרגילה לעשות זאת, היא על ידי זה שמנהלים עם האדם דו שיח רגיל, שבו מנסים להסביר לו כמה זה טוב לחסוך כסף וכמה זה רע לבזבז כסף וכולי. אבל, יש ... ירצה שיהיה לו כבוד עצמי. ואתה יודע גם, שמבחינתו של האדם השומע, הערך של חוסר כבוד עצמי, בוודאות שהאדם השומע לא ירצה להזדהות איתו. במקרה כזה לדוגמה, לפני שאתה מנסה לשכנע את האדם לחסוך את הכסף או לחשוב בצורה כלשהי לרצות דבר כלשהו, עליך לשבת עם עצמך ולנסות לחשוב, איך זה שהוא יעשה את מה שאתה רוצה שהוא יעשה, איך זה בעצם מחזק את הכבוד העצמי שלו. ... טוב עבור השומע, לבין הדבר שאתה רוצה שהוא יעשה. ובין הדבר שנתפש בעיניו כמאוד רע, לבין הדבר שאתה לא רוצה שהוא יעשה. וכאשר אתה משכנע אדם אחר בדבר כלשהו, אם ברצונך לשכנע אותו בקלות, עליך להשתדל כמה שיותר ליצור אצל השומע התניה מחשבתית ודימוי מחשבתי, בין האפשרות שאתה רוצה שהוא יבחר מתוך האפשרויות שיש לו, לבין הערך שאתה יודע שהוא מאוד רוצה אותו. ... ליצור גם הקבלה ודימוי מחשבתי, בין הדבר שאתה לא רוצה שהוא יעשה, לבין הדבר שאתה יודע שהוא לא היה רוצה להזדהות איתו. ואחדד: כי לכאורה, כל תהליך של שכנוע שבו אתה רוצה לשכנע מישהו על משהו שהוא טוב ועל דבר אחר שהוא רע, הרי תמיד השכנוע הוא באמצעות זה שלוקחים את סולם הערכים הקיים של האדם, ומסבירים לאדם, כיצד הדבר שאתה רוצה שהוא יחשוב שהוא טוב, כיצד ... עמוק יותר, והוא שאם רוצים שהשכנוע יצליח, לשם כך יש להשתמש בשכנוע של האדם, בדברים שלגביהם יש לאדם את רמת הוודאות הגדולה ביותר לטוב ולרע. שזה אומר, שלפני שאתה מנסה לשכנע מישהו במשהו, שלב ראשון עליך לזהות את סולם הערכים שלו ולדעת מהי מערכת האמונות שלו. ואיזה דברים בעיניו נתפשים כרעים ושקריים ואיזה דברים נתפשים בעיניו כטובים וכאמיתיים. ואיך ... אפקטיבי ויותר קל, לשם כך, כאשר אתה מנסה לגרום לאדם השני להתייחס אל דבר כלשהו בצורה חיובית וטובה, עליך לא סתם לנסות להסביר לו כמה הדבר הזה הוא טוב, אלא עליך לנסות לשכנע את האדם השני, שהדבר שאתה רוצה שהוא יסכים איתו, הוא דומה כמה שיותר, לאותו הדבר שהוא כבר בטוח בו כמה שיותר שהוא טוב. וכאשר אתה רוצה לגרום למישהו לא לעשות איזה דבר, עליך לדוגמה ... כרעים. ועליך לגרום לאדם השני לחשוב, שהדבר שאתה רוצה שהוא יחשוב שהוא רע, שהוא קשור לדבר הרע ביותר בסולם הערכים ובסדרי העדיפויות של האדם השני. כי אפשר סתם לנסות לשכנע מישהו במשהו, ואפשר גם לנסות לחשוב לפני מעשה, ולנסות לחשוב איך גורמים לתת המודע של האדם השני, ליצור התניה סמויה בתת ההכרה שלו, בין הדברים שהוא מאוד אוהב, לבין הדברים שאתה רוצה ... יחשוד, שמנסים לעשות עליו כאן מניפולציה. והוא יכול להרגיש שעושים עליו מניפולציה, אם הוא לא יראה מספיק טוב, את הדימוי שיש בין סולם הערכים שלו, לבין הדבר שאתה מנסה לשכנע אותו. כמו לדוגמה אם לא תאכל, יבוא שוטר. שהילד מפחד מהשוטר. ומנסים לגרום לו לחשוב, שאם הוא לא יאכל, אז זה יעניש אותו עם המפגש עם השוטר. אבל הילד מבין שזאת מניפולציה, כי הוא לא ... להשתכנע, גם אם מביאים לו טיעונים חזקים יותר וכולי. ולכן המסר הוא, שצריך לדעת איך לעשות את זה בצורה מאוד משכנעת, שבה לוקחים את הדברים שהכי חשובים לאדם, ומצליחים לשכנע אותו, שהם תלויים וקשורים בדבר שאתה רוצה שהוא יחשוב יעשה וכולי. שאז האדם לא רואה את המניפולציה שעושים עליו. ועכשיו אסביר עוד יותר לעומק את המניפולציה הנל. מה בדיוק עומד ... דבר אחר שיכול לקרות וזה בעצם אומר על האדם, כל דבר שיכול להיאמר. לדוגמה: אם תצליח במבחן, זה אומר שאתה חכם. את זה כולם יודעים. אבל מי שהוא עוד יותר חכם, הוא יכול לשכנע אותך, שאם תצליח במבחן, זה אומר שאתה טיפש. או לדוגמה: אם תהיה עשיר, תוכל לקנות הרבה יותר דברים. ומי שיש לו עוד יותר שכל יודע ויכול לשכנע אותך, שאם תהיה עשיר, תוכל לקנות הרבה פחות דברים. איך בדיוק? זה כבר עניין אחר שביארתי אותו במקומות אחרים. בכל מקרה הרעיון הוא, שמי שהוא חכם, הוא יכול לגרום לך להרגיש, שאם תעשה תחשוב תרצה דבר כלשהו, זה בעצם יזכיר לך כל ערך מסולם הערכים שלך. דהיינו, ניתן לקשר כל ערך מסולם הערכים, לכל פעולה שהיא, ולכל כיוון שהוא. זא שאם ברצונך לדוגמה לשכנע מישהו לבזבז כסף, באפשרותך לגרום לו לחשוב שככל שהוא יבזבז יותר כסף, כך הערך העצמי שלו יגדל. ובו זמנית אפשר גם לשכנע אותו, שככל שהוא יבזבז יותר כסף, כך הערך העצמי שלו יותר יפגע ויחלש. או לדוגמה שאפשר לשכנע מישהו, שאם הוא יעשה X, זה יהפוך אותו לאדם יותר שמח וזה יגרום לו לשמחה. ובו זמנית אפשר גם לשכנע אותו בהפך, שזה יגרום לו לעצבות ולדיכאון. או במילים אחרות, כל פעולה בעולם, גוררת ברמה יחסית כלשהי, את כל התוצאות האפשריות. ומי שהוא מספיק חכם, הוא יודע כיצד באופן יחסי, כל ... שהוא ערך חיובי וטוב, ועליך לאתר את ההשפעה היחסית הטובה של אותו דבר, על ערך חיובי אחר שהאדם כבר מתייחס אליו בצורה חיובית. ועליך בעצם להציג בפני האדם שאותו אתה רוצה לשכנע, את הקשר היחסי שיש, בין מה שאתה רוצה שהוא יעשה, לבין מה שהוא חושב שזה טוב בעיניו. אבל, התחכום הוא, שעליך להציג בפניו את הקשר היחסי, בצורה מוחלטת ואובייקטיבית. זא שעליך לשאול ... רוצה לחשוב על עצמו. וכיצד זה שהוא לא יעשה את X,כיצד זה אומר עליו בצורה יחסית, דבר שהוא לא רוצה לחשוב על עצמו. ואחרי שמצאת את הקשר היחסי שיש בין הדבר שאתה רוצה לשכנע את האדם שהוא טוב, לבין הדבר הטוב ביותר בסולם הערכים של האדם השני, עכשיו עליך להציג בפניו את הקשר שיש בין הדבר הטוב ביותר בעיניו, לבין הדבר שאתה רוצה שהוא יחשוב שהוא טוב. אבל ... מוחלט. שזאת כמובן סוג של מניפולציה. שהאדם לוקח דבר שהוא נכון בצורה יחסית, ומציג אותו כאילו הוא נכון בצורה מוחלטת. ונסכם: אחת הדרכים לעשות מניפולציה על אנשים כדי לשכנע אותם, היא על ידי זה שאתה לוקח את הדבר שנתפש בעיני השומע כדבר שהוא מחויב טוב, דהיינו, שהוא בטוח שהוא טוב, ואתה מוצא את הקשר היחסי שיש, בין הדבר שאתה רוצה שהוא יעשה, לבין אותו ...