מסורת יהודית, שמירת מסורת, האם לשמור על המסורת היהודית? האם לכבד את המסורת? שמירת מצוות, שמירת חגי ישראל, כיבוד מסורת ישראל, העם היהודי, ראש השנה, לצום ביום כיפור, מועדי ישראל, שמירת שבת, יהדות, להניח תפילין
האם כדאי לשמור על המסורת היהודית?
אנשים רבים שואלים את עצמם אם זה נכון והגיוני לשמור על המסורת היהודית. אליעד כהן מסביר שקיימות כמה דרכים להתייחס למסורת ולשמירת מצוות, ומפרט בדיוק מהי הגישה הבריאה והרציונלית לכך.
האם נכון לכבד את המסורת מבחינה תרבותית בלבד?
אליעד כהן אומר שזה לגיטימי לחלוטין שאדם יחליט לשמור את המסורת מתוך עניין תרבותי בלבד. למשל, יש אנשים שבפורים מתחפשים כי כך נהוג בתרבות שלהם, בדיוק כפי שאינדיאנים מקיימים טקסים או מנהגים תרבותיים שונים. באותו אופן, אדם יהודי יכול לבחור לשמור שבת, לצום ביום כיפור, להניח תפילין, או כל מנהג אחר כחלק מתרבות, ולא מתוך אידיאולוגיה דתית. במקרה כזה, מדובר בבחירה תרבותית ואישית של אותו אדם, כמו שאנשים שומרים על התרבות ההודית, הסינית או תרבות אחרת.
האם לשמור מצוות רק אם מאמינים שאלוהים נתן את התורה?
אליעד כהן מדגיש שאם אדם באמת מאמין שאלוהים קיים, ושאלוהים הוא שנתן את התורה ואת המצוות, זה בסדר גמור והגיוני שישמור על המצוות בצורה מלאה ואמיתית. כלומר, אם האדם חקר, בדק והגיע למסקנה שאלוהים נתן את התורה, עליו לשמור על כל המצוות כולן בלי לדלג על שום מצווה. אליעד ממליץ לאנשים דתיים לשים לב לא רק למצוות הפופולריות אלא לשמור גם על המצוות שלכאורה נראות קטנות ופחות חשובות. לדוגמה, לדבר לשון הרע או להפריע לשכן לישון זו עבירה לא פחות חמורה מרצח, כיוון ששתי המצוות כתובות זו ליד זו בדיוק באותו הספר. המסר הוא שההקפדה צריכה להיות מלאה וללא יוצאים מן הכלל.
מי האנשים שהכי מתקשים בנושא שמירת המסורת?
אליעד כהן טוען שהבעיה העיקרית היא אצל אנשים שנמצאים באמצע, אלו שלא באמת חקרו ולא באמת בדקו האם יש אלוהים או האם התורה אמיתית. האנשים האלה הם בדרך כלל מבולבלים, "מישמישים" לפי אליעד, ופועלים מתוך חוסר החלטיות. הם לעיתים עושים מצוות ולעיתים לא, מתוך מחשבה של "אם יש אלוהים כדאי לשמור, ואם אין - אז לא נורא". למשל, יש אנשים ששמים מזוזה כי אולי יש אלוהים, אך בשבת הם צופים בטלוויזיה כי אולי אין אלוהים. או שהם מתפללים מצד אחד ומצד שני הולכים לים. האנשים האלו, לפי אליעד, לא ברורים לעצמם, והתנהגותם מראה על חוסר ודאות פנימית שמייצרת אצלם סבל ובלבול.
איך לפתור את הבעיה של אנשים מבולבלים לגבי שמירת מצוות?
ההמלצה של אליעד כהן היא חד - משמעית: לבדוק ולחקור מה האמת. אם האדם מגיע למסקנה שאלוהים נתן את התורה, עליו לשמור על כל המצוות ללא שום יוצא מן הכלל, מהמצווה הראשונה עד האחרונה. אם האדם מגיע למסקנה שאין אלוהים ושהתורה היא המצאה אנושית בלבד, הוא יכול לשמור על המסורת מתוך עניין תרבותי בלבד. בכל אופן, עליו להיות ברור לעצמו, ולא להישאר במצב של בלבול, שבו הוא לעיתים מקיים ולעיתים לא מקיים את המצוות.
לסיכום, אליעד כהן אומר שאפשרות אחת היא להאמין באלוהים ולשמור מצוות במלוא הרצינות, ואפשרות שנייה היא לא להאמין ולעשות זאת מתוך הנאה ותרבות. אך רוב האנשים נמצאים במצב של חוסר בהירות, ולכן עליהם לבחור צד ברור ולהיות שלמים עם ההחלטה שלהם.
אנשים רבים שואלים את עצמם אם זה נכון והגיוני לשמור על המסורת היהודית. אליעד כהן מסביר שקיימות כמה דרכים להתייחס למסורת ולשמירת מצוות, ומפרט בדיוק מהי הגישה הבריאה והרציונלית לכך.
האם נכון לכבד את המסורת מבחינה תרבותית בלבד?
אליעד כהן אומר שזה לגיטימי לחלוטין שאדם יחליט לשמור את המסורת מתוך עניין תרבותי בלבד. למשל, יש אנשים שבפורים מתחפשים כי כך נהוג בתרבות שלהם, בדיוק כפי שאינדיאנים מקיימים טקסים או מנהגים תרבותיים שונים. באותו אופן, אדם יהודי יכול לבחור לשמור שבת, לצום ביום כיפור, להניח תפילין, או כל מנהג אחר כחלק מתרבות, ולא מתוך אידיאולוגיה דתית. במקרה כזה, מדובר בבחירה תרבותית ואישית של אותו אדם, כמו שאנשים שומרים על התרבות ההודית, הסינית או תרבות אחרת.
האם לשמור מצוות רק אם מאמינים שאלוהים נתן את התורה?
אליעד כהן מדגיש שאם אדם באמת מאמין שאלוהים קיים, ושאלוהים הוא שנתן את התורה ואת המצוות, זה בסדר גמור והגיוני שישמור על המצוות בצורה מלאה ואמיתית. כלומר, אם האדם חקר, בדק והגיע למסקנה שאלוהים נתן את התורה, עליו לשמור על כל המצוות כולן בלי לדלג על שום מצווה. אליעד ממליץ לאנשים דתיים לשים לב לא רק למצוות הפופולריות אלא לשמור גם על המצוות שלכאורה נראות קטנות ופחות חשובות. לדוגמה, לדבר לשון הרע או להפריע לשכן לישון זו עבירה לא פחות חמורה מרצח, כיוון ששתי המצוות כתובות זו ליד זו בדיוק באותו הספר. המסר הוא שההקפדה צריכה להיות מלאה וללא יוצאים מן הכלל.
מי האנשים שהכי מתקשים בנושא שמירת המסורת?
אליעד כהן טוען שהבעיה העיקרית היא אצל אנשים שנמצאים באמצע, אלו שלא באמת חקרו ולא באמת בדקו האם יש אלוהים או האם התורה אמיתית. האנשים האלה הם בדרך כלל מבולבלים, "מישמישים" לפי אליעד, ופועלים מתוך חוסר החלטיות. הם לעיתים עושים מצוות ולעיתים לא, מתוך מחשבה של "אם יש אלוהים כדאי לשמור, ואם אין - אז לא נורא". למשל, יש אנשים ששמים מזוזה כי אולי יש אלוהים, אך בשבת הם צופים בטלוויזיה כי אולי אין אלוהים. או שהם מתפללים מצד אחד ומצד שני הולכים לים. האנשים האלו, לפי אליעד, לא ברורים לעצמם, והתנהגותם מראה על חוסר ודאות פנימית שמייצרת אצלם סבל ובלבול.
איך לפתור את הבעיה של אנשים מבולבלים לגבי שמירת מצוות?
ההמלצה של אליעד כהן היא חד - משמעית: לבדוק ולחקור מה האמת. אם האדם מגיע למסקנה שאלוהים נתן את התורה, עליו לשמור על כל המצוות ללא שום יוצא מן הכלל, מהמצווה הראשונה עד האחרונה. אם האדם מגיע למסקנה שאין אלוהים ושהתורה היא המצאה אנושית בלבד, הוא יכול לשמור על המסורת מתוך עניין תרבותי בלבד. בכל אופן, עליו להיות ברור לעצמו, ולא להישאר במצב של בלבול, שבו הוא לעיתים מקיים ולעיתים לא מקיים את המצוות.
לסיכום, אליעד כהן אומר שאפשרות אחת היא להאמין באלוהים ולשמור מצוות במלוא הרצינות, ואפשרות שנייה היא לא להאמין ולעשות זאת מתוך הנאה ותרבות. אך רוב האנשים נמצאים במצב של חוסר בהירות, ולכן עליהם לבחור צד ברור ולהיות שלמים עם ההחלטה שלהם.
- האם כדאי לשמור שבת?
- למה אנשים שומרים מצוות?
- האם אלוהים נתן את התורה?
- שמירת מצוות או תרבות?
- האם חובה להניח תפילין?
- איך להתמודד עם ספקות באמונה?
- למה לשמור את המסורת היהודית?