לרצות את הסבל, ליהנות מהסבל, לרצות ולא לרצות בו זמנית, להסתכל על עצמך מבחוץ, הזדהות רצונית, הרצון של המציאות
האם אפשר לרצות את הסבל וליהנות ממנו?
ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בשאלה האם אפשר לרצות את הסבל, ליהנות ממנו, או להיות במצב של רצון ואי - רצון בו זמנית. אליעד מסביר שאדם יכול לחוות תחושות מנוגדות בתוך עצמו, כמו למשל מצב שבו הוא סובל אך במקביל ברמה עמוקה יותר רוצה את הסבל הזה. אליעד נותן דוגמה של אדם שנשרף באש: ברמה החיצונית, האדם כמובן לא ירצה להישרף כי זה כואב, אך אליעד מדגים שישנה אפשרות עמוקה יותר שבה אותו אדם עשוי לרצות את עצם העובדה שהוא לא רוצה להישרף. כלומר, הסבל הוא לא רק תוצאה של האירוע, אלא תוצאה של הרצון הפנימי של האדם לגבי האירוע.
מתי בדיוק מתחיל הסבל?
אליעד מסביר שהסבל אינו קשור ישירות לאירוע עצמו אלא אך ורק לרצון של האדם ביחס לאירוע. לדוגמה, אם אדם סובל מכך ששורפים לו את היד, הסבל אינו נובע מהאש או מהכאב אלא מכך שהוא לא רוצה את מה שקורה. אם האדם היה רוצה בכך שישרפו אותו באש, הוא לא היה סובל כלל. כלומר, הסבל הוא תוצר ישיר של ההתנגדות הפנימית של האדם למציאות המתרחשת.
איך להפסיק לסבול באמצעות שינוי הרצון?
אליעד מדגיש שהדרך להפסיק לסבול היא להבין את מקור הסבל ולהתמודד איתו. הוא מציע שני פתרונות עיקריים:
אליעד מסביר גם את הרעיון של הסתכלות מבחוץ. במקום להזדהות עם הסבל ולהישאר "בתוך האירוע", אפשר להסתכל על עצמך כאילו אתה דמות בסרט או מישהו אחר. לדוגמה, אם מישהו סובל מבגידה של בת הזוג, הוא יכול לצאת מתוך עצמו, להסתכל מבחוץ ולומר: "האדם הזה סובל כי הוא לא רוצה את מה שקורה, אבל אני, שמסתכל מבחוץ, יכול דווקא לרצות את זה. לי לא אכפת שהדמות הזו סובלת". ברגע שאדם יכול לעשות זאת באמת, הוא מפסיק לסבול מהאירוע כי הוא כבר אינו מזדהה באופן אישי עם הרצון של הדמות הסובלת.
מה הקשר בין רצון המציאות לרצון האישי?
אליעד מסביר את המורכבות בין רצון האדם לרצון המציאות. הוא אומר שיש רצון שהמציאות רוצה משהו ספציפי (לדוגמה, שהיד תישרף), ויש רצון שהאדם לא רוצה שזה יקרה. הסבל נובע מהפער בין שני הרצונות האלה. כדי להפסיק את הסבל, האדם יכול להזדהות באופן מלא עם רצון המציאות (לקבל את מה שקורה בלי התנגדות), או להזדהות באופן מלא עם הרצון האישי שלו ולהחליט שהוא רוצה בדיוק את מה שהמציאות מביאה. אליעד מדגיש שאין חובה להבין למה המציאות רוצה משהו, מה שחשוב הוא להחליט אם אתה הולך עם רצון המציאות או מתנגד לה.
האם אפשרי לרצות ולא לרצות בו זמנית?
כן, אליעד מסביר שאפשר לרצות ולא לרצות בו זמנית. אדם יכול...
ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בשאלה האם אפשר לרצות את הסבל, ליהנות ממנו, או להיות במצב של רצון ואי - רצון בו זמנית. אליעד מסביר שאדם יכול לחוות תחושות מנוגדות בתוך עצמו, כמו למשל מצב שבו הוא סובל אך במקביל ברמה עמוקה יותר רוצה את הסבל הזה. אליעד נותן דוגמה של אדם שנשרף באש: ברמה החיצונית, האדם כמובן לא ירצה להישרף כי זה כואב, אך אליעד מדגים שישנה אפשרות עמוקה יותר שבה אותו אדם עשוי לרצות את עצם העובדה שהוא לא רוצה להישרף. כלומר, הסבל הוא לא רק תוצאה של האירוע, אלא תוצאה של הרצון הפנימי של האדם לגבי האירוע.
מתי בדיוק מתחיל הסבל?
אליעד מסביר שהסבל אינו קשור ישירות לאירוע עצמו אלא אך ורק לרצון של האדם ביחס לאירוע. לדוגמה, אם אדם סובל מכך ששורפים לו את היד, הסבל אינו נובע מהאש או מהכאב אלא מכך שהוא לא רוצה את מה שקורה. אם האדם היה רוצה בכך שישרפו אותו באש, הוא לא היה סובל כלל. כלומר, הסבל הוא תוצר ישיר של ההתנגדות הפנימית של האדם למציאות המתרחשת.
איך להפסיק לסבול באמצעות שינוי הרצון?
אליעד מדגיש שהדרך להפסיק לסבול היא להבין את מקור הסבל ולהתמודד איתו. הוא מציע שני פתרונות עיקריים:
- לקבל את המציאות באופן מוחלט, ולא להתנגד לה בשום צורה. במצב כזה האדם אומר "לא אכפת לי מה קורה לי, לא אכפת לי אם טוב או רע, אני מקבל כל דבר שהמציאות תביא". האדם במצב הזה לא סובל, כי הוא מיישר קו עם הרצון של המציאות.
- הדרך ההפוכה: שהאדם ישלוט באופן מוחלט ברצון שלו ויאמר "לא אכפת לי מה המציאות רוצה, אני אלוהים של עצמי, ואני אחליט שאני רוצה את מה שקורה". האדם במקרה הזה משנה בכוח את הרצון שלו כך שהוא רוצה את האירוע שמתרחש, ובכך מפסיק את הסבל לחלוטין.
אליעד מסביר גם את הרעיון של הסתכלות מבחוץ. במקום להזדהות עם הסבל ולהישאר "בתוך האירוע", אפשר להסתכל על עצמך כאילו אתה דמות בסרט או מישהו אחר. לדוגמה, אם מישהו סובל מבגידה של בת הזוג, הוא יכול לצאת מתוך עצמו, להסתכל מבחוץ ולומר: "האדם הזה סובל כי הוא לא רוצה את מה שקורה, אבל אני, שמסתכל מבחוץ, יכול דווקא לרצות את זה. לי לא אכפת שהדמות הזו סובלת". ברגע שאדם יכול לעשות זאת באמת, הוא מפסיק לסבול מהאירוע כי הוא כבר אינו מזדהה באופן אישי עם הרצון של הדמות הסובלת.
מה הקשר בין רצון המציאות לרצון האישי?
אליעד מסביר את המורכבות בין רצון האדם לרצון המציאות. הוא אומר שיש רצון שהמציאות רוצה משהו ספציפי (לדוגמה, שהיד תישרף), ויש רצון שהאדם לא רוצה שזה יקרה. הסבל נובע מהפער בין שני הרצונות האלה. כדי להפסיק את הסבל, האדם יכול להזדהות באופן מלא עם רצון המציאות (לקבל את מה שקורה בלי התנגדות), או להזדהות באופן מלא עם הרצון האישי שלו ולהחליט שהוא רוצה בדיוק את מה שהמציאות מביאה. אליעד מדגיש שאין חובה להבין למה המציאות רוצה משהו, מה שחשוב הוא להחליט אם אתה הולך עם רצון המציאות או מתנגד לה.
האם אפשרי לרצות ולא לרצות בו זמנית?
כן, אליעד מסביר שאפשר לרצות ולא לרצות בו זמנית. אדם יכול...
- איך להפסיק לסבול?
- ליהנות מהסבל
- רצון המציאות
- להזדהות עם הסבל
- האם אפשר לא לרצות דבר ולהיות מאושר?