הנאה, ממה צריך ליהנות, כסף, המשמעות של הכסף, להבדיל בין טוב לרע, להבין שהטוב והרע הם אחד
למה אי אפשר באמת לחשוב שאין הבדל בין טוב לרע?
הרעיון של טוב ורע הוא נושא שכולם עוסקים בו, אך מעטים מבינים אותו לעומק. אליעד כהן מסביר כי אדם לא באמת מסוגל לחיות את חייו תחת התחושה שאין הבדל בין טוב לרע. כדוגמה לכך הוא מביא מצב שבו אדם מאבד כסף, ואז נאמר לו "זה טוב שאיבדת כסף". לכאורה, האדם מנסה להרגיע את עצמו שזו סיטואציה טובה, אך אליעד מדגיש כי אם אותו אדם באמת היה חווה את אובדן הכסף כדבר טוב מוחלט, הוא כבר לא היה שומר יותר על כספו. אם אדם ירגיש באופן שלם וטהור שהפסד כספי זה טוב לחלוטין, הוא בהכרח יפסיק לתת חשיבות לכסף. לכן, אם האדם עדיין נותן משמעות לכסף, לא ייתכן שהוא באמת מאמין שהאובדן הוא דבר טוב לחלוטין.
מה המשמעות של להגיד "זה טוב" כאשר קורה דבר רע?
כאשר אנשים אומרים "זה טוב" על אירוע שלילי, כמו הפסד כספי, המשמעות העמוקה של האמירה היא ניסיון להסביר שאין משמעות אמיתית לכסף או לדבר שאבד. אולם אליעד מבהיר כי אנשים לא באמת מתכוונים לזה בצורה מוחלטת. הם עדיין רוצים להחזיק בכסף, עדיין מייחסים לו משמעות, ולכן בפועל הם לא מאמינים באופן מלא ושלם שהאובדן הוא אכן "טוב". להגיד שמשהו רע הוא "טוב" באופן מלא היה דורש שהאדם ישחרר את כל ההיקשרות שלו לתוצאה הספציפית, וכמעט אף אדם לא מסוגל לכך בפועל.
איך אפשר לדעת שתמיד יהיה טוב?
אליעד כהן מסביר שככל שאדם מבין יותר טוב את המציאות, הוא מתחיל להבין בצורה עמוקה יותר את מה שיקרה, עד שהוא מגיע לנקודה שהוא תמיד יודע שיהיה טוב. הכוונה כאן איננה שאותו אדם יודע בוודאות שאירועים רעים לא יקרו, אלא שההבנה שלו הגיעה למקום גבוה יותר, שבו הוא מסתכל על העולם מנקודת מבט אחרת, נקודת מבט שהיא מעבר להבחנה של "טוב" ו"רע".
לדוגמה, אם פתאום התקרה תיפול עליו, אליעד אומר שהוא עצמו לא יחשוב שזה טוב במובן הרגיל של המילה, אך מבחינה פנימית ועמוקה יותר הוא כן רואה את ה"רע" כחלק מטוב גבוה יותר. הוא מגיע לנקודה שבה הוא רואה את המציאות מנקודת המבט שלפני החלוקה בין טוב לרע. בנקודה הזו אין הגדרות ואין תבניות, ולכן באופן פנימי אין משמעות להבדל בין מה שנתפס כטוב לבין מה שנתפס כרע.
מה קיים במקום שמעבר לטוב ולרע?
לפי אליעד, במקום שמעבר לטוב ולרע אין ישויות, אין מחשבות ואין רצונות. מדובר במצב קיומי בו כל ההגדרות, כל החלוקות וכל ההבחנות מתבטלות לחלוטין. כאשר אדם מחפש את האמת, הוא מתחיל לבדוק שאלות יסוד כגון: "האם יש סיבה לקיום המציאות?" ו"האם יש משמעות אמיתית לטוב ולרע?". כאשר האדם הולך עם הבדיקה עד הסוף, הוא מגיע להבנה שאין הבדל בין "יש סיבה" ל"אין סיבה", ולמעשה כל ההבחנות הופכות לחסרות משמעות. במקום הגבוה ביותר, הטוב והרע הם מושגים יחסיים בלבד, שנוצרים אך ורק במוחו של האדם מתוך ההיקשרות לתוצאות והגדרות.
מדוע בכל זאת קיימות הבחנות בין טוב לרע?
למרות ההסבר העמוק של אליעד, הוא מדגיש כי בעולם הפרקטי והיומיומי, הבחנות בין טוב לרע הן הכרחיות. אם אדם יפסיק להבחין באופן מוחלט בין טוב לרע, הוא לא יפעל ולא יתאמץ להשיג מטרות. לדוגמה, אם הפסד כספי הוא באמת חסר משמעות לחלוטין, האדם לא ישמור על הכסף שלו. לכן, יש צורך להבין שהעולם החומרי והיומיומי מבוסס על ההבחנות האלו, אך בתוך ההבנה הפנימית והעמוקה יותר ניתן להגיע לתפיסה שבה הטוב והרע מתאחדים לדבר אחד שאין בו חלוקה.
בסופו של דבר, אליעד מסביר שהמציאות הגבוהה ביותר היא מציאות שבה אין הבדל בין טוב לרע. אך כל עוד האדם חי ומתנהל בתוך המציאות היום - יומית, הוא חייב להכיר ולהשתמש בהבחנות האלה כדי לפעול בצורה מועילה ואפקטיבית.
הרעיון של טוב ורע הוא נושא שכולם עוסקים בו, אך מעטים מבינים אותו לעומק. אליעד כהן מסביר כי אדם לא באמת מסוגל לחיות את חייו תחת התחושה שאין הבדל בין טוב לרע. כדוגמה לכך הוא מביא מצב שבו אדם מאבד כסף, ואז נאמר לו "זה טוב שאיבדת כסף". לכאורה, האדם מנסה להרגיע את עצמו שזו סיטואציה טובה, אך אליעד מדגיש כי אם אותו אדם באמת היה חווה את אובדן הכסף כדבר טוב מוחלט, הוא כבר לא היה שומר יותר על כספו. אם אדם ירגיש באופן שלם וטהור שהפסד כספי זה טוב לחלוטין, הוא בהכרח יפסיק לתת חשיבות לכסף. לכן, אם האדם עדיין נותן משמעות לכסף, לא ייתכן שהוא באמת מאמין שהאובדן הוא דבר טוב לחלוטין.
מה המשמעות של להגיד "זה טוב" כאשר קורה דבר רע?
כאשר אנשים אומרים "זה טוב" על אירוע שלילי, כמו הפסד כספי, המשמעות העמוקה של האמירה היא ניסיון להסביר שאין משמעות אמיתית לכסף או לדבר שאבד. אולם אליעד מבהיר כי אנשים לא באמת מתכוונים לזה בצורה מוחלטת. הם עדיין רוצים להחזיק בכסף, עדיין מייחסים לו משמעות, ולכן בפועל הם לא מאמינים באופן מלא ושלם שהאובדן הוא אכן "טוב". להגיד שמשהו רע הוא "טוב" באופן מלא היה דורש שהאדם ישחרר את כל ההיקשרות שלו לתוצאה הספציפית, וכמעט אף אדם לא מסוגל לכך בפועל.
איך אפשר לדעת שתמיד יהיה טוב?
אליעד כהן מסביר שככל שאדם מבין יותר טוב את המציאות, הוא מתחיל להבין בצורה עמוקה יותר את מה שיקרה, עד שהוא מגיע לנקודה שהוא תמיד יודע שיהיה טוב. הכוונה כאן איננה שאותו אדם יודע בוודאות שאירועים רעים לא יקרו, אלא שההבנה שלו הגיעה למקום גבוה יותר, שבו הוא מסתכל על העולם מנקודת מבט אחרת, נקודת מבט שהיא מעבר להבחנה של "טוב" ו"רע".
לדוגמה, אם פתאום התקרה תיפול עליו, אליעד אומר שהוא עצמו לא יחשוב שזה טוב במובן הרגיל של המילה, אך מבחינה פנימית ועמוקה יותר הוא כן רואה את ה"רע" כחלק מטוב גבוה יותר. הוא מגיע לנקודה שבה הוא רואה את המציאות מנקודת המבט שלפני החלוקה בין טוב לרע. בנקודה הזו אין הגדרות ואין תבניות, ולכן באופן פנימי אין משמעות להבדל בין מה שנתפס כטוב לבין מה שנתפס כרע.
מה קיים במקום שמעבר לטוב ולרע?
לפי אליעד, במקום שמעבר לטוב ולרע אין ישויות, אין מחשבות ואין רצונות. מדובר במצב קיומי בו כל ההגדרות, כל החלוקות וכל ההבחנות מתבטלות לחלוטין. כאשר אדם מחפש את האמת, הוא מתחיל לבדוק שאלות יסוד כגון: "האם יש סיבה לקיום המציאות?" ו"האם יש משמעות אמיתית לטוב ולרע?". כאשר האדם הולך עם הבדיקה עד הסוף, הוא מגיע להבנה שאין הבדל בין "יש סיבה" ל"אין סיבה", ולמעשה כל ההבחנות הופכות לחסרות משמעות. במקום הגבוה ביותר, הטוב והרע הם מושגים יחסיים בלבד, שנוצרים אך ורק במוחו של האדם מתוך ההיקשרות לתוצאות והגדרות.
מדוע בכל זאת קיימות הבחנות בין טוב לרע?
למרות ההסבר העמוק של אליעד, הוא מדגיש כי בעולם הפרקטי והיומיומי, הבחנות בין טוב לרע הן הכרחיות. אם אדם יפסיק להבחין באופן מוחלט בין טוב לרע, הוא לא יפעל ולא יתאמץ להשיג מטרות. לדוגמה, אם הפסד כספי הוא באמת חסר משמעות לחלוטין, האדם לא ישמור על הכסף שלו. לכן, יש צורך להבין שהעולם החומרי והיומיומי מבוסס על ההבחנות האלו, אך בתוך ההבנה הפנימית והעמוקה יותר ניתן להגיע לתפיסה שבה הטוב והרע מתאחדים לדבר אחד שאין בו חלוקה.
בסופו של דבר, אליעד מסביר שהמציאות הגבוהה ביותר היא מציאות שבה אין הבדל בין טוב לרע. אך כל עוד האדם חי ומתנהל בתוך המציאות היום - יומית, הוא חייב להכיר ולהשתמש בהבחנות האלה כדי לפעול בצורה מועילה ואפקטיבית.
- האם יש הבדל בין טוב לרע?
- איך לדעת שהכל לטובה?
- מה המשמעות האמיתית של כסף?
- איך להשתחרר ממשמעות של כסף?
- האם קיים טוב מוחלט?