יהדות, חילוני מאושר,
דתי מאושר, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה,
שמירת מצוות, שכר ועונש,
קיום מצוות, אמיתות התורה, שמירת שבת, לשמור שבת, לחזור בתשובה, לצאת בשאלה, לחזור בשאלה, אמונה באלוהים האם
שמירת מצוות גורמת לך באמת להיות מאושר? אליעד מציג בהרצאה רעיון מרכזי שטוען כי חקירה מעמיקה של מושגי הטוב והרע מייתרת באופן מוחלט את העיסוק בנושאים של
שמירת מצוות, שכר ועונש, אמונה באלוהים, ושאלות הקשורות בחזרה בתשובה או ביציאה בשאלה. לפי אליעד, במקום לשאול את השאלה האם עלי לשמור שבת?, השאלה האמיתית שיש לשאול היא: האם לשמור שבת יעשה לי טוב?. כך, הנושא הופך משאלה
דתית לשאלה אישית ואגואיסטית, וההתמקדות היא במנגנון הפנימי של האדם ובחוויית הטוב והרע הפרטית שלו. מה באמת משמעותם של טוב ורע? לפי ... טוב, למעשה פועל לפי תפיסת הטוב שלו באותו רגע. האם שכר ועונש באמת קיימים? אליעד מציג ביקורת על מושגי השכר והעונש כפי שהם מוצגים
ביהדות כיום. לדבריו,
היהדות המקורית, כפי שמופיעה בתורה, כלל אינה מזכירה שכר ועונש רוחני בעולם הבא, אלא מדברת על שכר ועונש גשמי בלבד: גשם שיירד או לא יירד, ... היה ברור ומיידי, ללא ממדים רוחניים עתידיים כמו גן עדן או גיהנום. היום, אומר אליעד, המצב שונה. המדע התפתח, וטענות כמו אם לא תשמור
מצוות לא יהיה לך אוכל הפכו ללא רלוונטיות. אנשים כבר לא מאמינים באיום פיזי כזה, שכן הטכנולוגיה מאפשרת לפתור בעיות קיומיות בקלות יחסית. לכן
הדת עברה להשתמש באיומים רוחניים על חיי העולם הבא כדי לשלוט באנשים. האם אפשר להרגיש טוב ללא מילוי הרצון? אליעד מעלה שאלות פילוסופיות ... לא רוצה. לדבריו, זהו העיקרון החשוב ביותר להבנת מנגנון האושר והסבל האנושי. האם הנפש רוצה להתקרב לאלוהים? אליעד מתייחס לטענה הרווחת
ביהדות כי הנפש רוצה להתקרב לאלוהים, ולכן
קיום המצוות יוצר מילוי של רצון הנפש. הוא טוען כי למעשה, הטוב של האדם נובע לא מהקרבה לאלוהים כשלעצמה, אלא מכך שהרצון מתמלא. אם הנפש רוצה להתקרב לאלוהים, אז טוב לה כשהיא מתקרבת. אבל אם הנפש רוצה להתרחק מאלוהים, טוב לה דווקא כשהיא מתרחקת. לדבריו,
קיום המצוות אינו מוביל ישירות להתקרבות אמיתית לאלוהים, אלא רק הבנה אמיתית מובילה לכך. האם יש באמת הבדל בין
היהדות המקורית
ליהדות של היום? אליעד טוען באופן חד וברור
שהיהדות של היום אינה זהה
ליהדות שהייתה בזמן משה רבנו. הדגש אז היה שכר ועונש גשמי ופשוט, ואילו כיום הכל הפך לרוחני, מופשט ומורכב יותר. אנשים מייחסים לאלוהים כוונות ומשמעויות שלא היו קיימות בעבר, והוא מציע לחזור להבנת הפשט, שלפיה אין שום קשר בין מילוי הרצון לאמונה
דתית ספציפית. מהו הסוד להשגת אושר? הסוד לאושר, לפי אליעד, טמון אך ורק בהבנת מנגנון הרצון: מה אני רוצה, מי קובע את רצוני, ומדוע ... מתמלאים ולפעמים לא. ככל שאדם יבין טוב יותר את המנגנון הזה, כך יוכל לשלוט טוב יותר בחוויית האושר והסבל שלו, ללא תלות באמונה או
בקיום מצוות חיצוניות. מהי השאלה המרכזית שתוביל אתכם להארה פנימית? אליעד מסכם כי השאלה המרכזית שצריכה להוביל אתכם במסע להבנה אמיתית של המציאות והחיים אינה האם לקיים
מצוות, אלא שאלות כמו: - מה באמת עושה לי טוב? - למה אני בכלל רוצה להרגיש טוב? - מי מחליט מה אני רוצה ומתי רצוני מתמלא? לסיכום, לפי אליעד, המהות היא חקירה עמוקה של הרצון האנושי, ולא דיון אינסופי על
שמירת מצוות או אמונה. האם צריך לשמור שבת? מה זה טוב ומה זה רע? שכר ועונש בתורה מהו רצון אמיתי? איך להיות מאושר באמת? האם צריך להתקרב לאלוהים? האם
המצוות עושות אותי מאושר? אליעד: אני טוען שאם תחקור את הנושא של טוב ורע, ותבין מה זה טוב ומה זה רע, אז ממילא כל הנושאים של מיצוות, ... תפסיק עם המיצוות, בכל זאת תצטרך לשאול על המנגנון של הטוב והרע. מדוע אם תחקור את הטוב והרע, המיצוות כבר לא יהיו רלונטיות לגביך? כי
היהדות מבוססת על הסתכלות חיצונית ולא הסתכלות פנימית. למה? כי הטוב והרע נמדדים בשינוי חיצוני. בתורה נאמר לגבי השכר ועונש שזה חיצוני. היום ... בתשובה, אומרים לו שהוא יקבל שכר רוחני בעולם הבא. אבל בתורה עצמה ללא פירושים, לא מוזכר שכר ועונש רוחני, אלא מוזכר שכר ועונש גשמי.
היהדות של היום זה לא
היהדות של פעם, למה? בתקופה של הסיפור התנכי, האנשים עבדו עץ ואבן, וכאשר שאלו שאלות כמו מי מזיז את השמש? אמרו להם אלוהים, אז מבחינתם אלוהים ... אם היה צונאמי לפני 1000 שנה, היו אומרים, אלוהים כועס עלינו ולכן עשה צונאמי. אבל העובדה היא שהייתה רעידת אדמה, וזה לא קשור באם אתה
דתי או חילוני. אם תחקור את הנושא של שכר ועונש, זה יהפוך את כל העניין של
היהדות למיותר. אם תבין מה זה טוב ומה זה רע, ותבין שטוב ורע תלוי במה שאתה רוצה, אז כל המנגנון של שכר ועונש אין לו משמעות בכלל. מה שמשנה זה ... כולם מודדים את הרע לפי שינוי חיצוני, אבל כמה מבינים שלא משנה אם יש או אין אלא מה שמשנה זה האם יש התאמה בין הרצון למציאות. שאלה:
ביהדות הם אומרים שהתת מודע רוצה לקיים מיצוות. אליעד: מי מניח תפילין אתה או התת מודע שלך? אתה מניח. אז מה זה קשור לתת מודע? ואני יכול להגיד ... משנה מה הוא רוצה יותר באותו רגע, ובאותו רגע אתה לא רוצה שום דבר. אם תשאל מה אני באמת רוצה? באמת באמת אתה לא רוצה כלום. שאלה: לפי
היהדות האדם רוצה להתקרב לאלוהים, והמיצוות מחברות אותך לאלוהים. אליעד: אני קראתי ספר שאומר שאתה לא רוצה להתקרב לאלוהים אלא להיות אלוהים. ...