אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה להיאנס ✔חרבות ברזל, אנטישמיות, למה שונאים אותנו? צביעות העולם, למה שונאים את היהודים? מוסריות צהל הצבא המוסרי בעולם, המלחמה בטרור, המלחמה בחמאס...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
🖶 חרבות ברזל, אנטישמיות, למה שונאים אותנו? צביעות העולם, למה שונאים את היהודים? מוסריות צהל הצבא המוסרי בעולם, המלחמה בטרור, המלחמה בחמאס, אמנת זנבה, חוקי המלחמה, פשעי מלחמה, הצבא הכי מוסרי בעולם, פגיעה בחפים מפשע, מדיניות ההכלה
וכאן ניתן עוד נקודת מבט, לגבי השאלה המפורסמת של, למה באמת יש אנטישמיות בעולם? האם אנטישמיות באמת נובעת מקנאה? למה העולם בעד החמאס ולא בעדינו? איך זה יכול להיות שיש לנו את הצבא הכי מוסרי בעולם ועדיין מאשימים אותנו בפשעי מלחמה? וכולי עם כל ההטיות השונות של אותה השאלה בצורות שונות כאלו ואחרות.

ועל הדרך נשיב גם לשאלה, האם ועד כמה עלינו להתחשב במה יגידו אומות העולם? אם במסגרת הלחימה בטרור, יהרגו גם חפים מפשע בזמן מלחמה וכולי.

אז ראשית נסביר ונחדד את המבנה של השאלות הנ"ל ובכך נחדד עוד יותר את אחת התשובות לשאלה הנ"ל. והנחות היסוד של השאלה הן כדלקמן:

1 - אנשים אמורים לאהוב את מי שמתנהג טוב.

2 - אנחנו מתנהגים טוב יותר מכולם בהקשר של מוסריות ואי פגיעה בחפים מפשע וכולי.

3 - שונאים אותנו.

ומכאן נובעת עוצמת השאלה בצורה הכי חזקה שיש, איך זה יכול להיות שמצד אחד אנחנו כ"כ מוסריים ומתנהגים במוסריות? שיש לנו את הצבא הכי מוסרי בעולם ושאנחנו חסידי אומות העולם ואנחנו הצדיקים בסדום העולמי ושאנחנו לא פוגעים בחפים מפשע וכולי, ולמרות זאת העולם כ"כ שונא אותנו והעולם דווקא אוהד את החמאס והעולם בעד החמאס ובעד הטרור? איך זה יכול להיות? זה ממש לא הגיוני שלמרות שאנחנו כ"כ טובים לעומת החמאס, העולם שונא אותנו ולא את החמאס וכולי. אז איך זה יכול להיות?

אז התשובה הפשוטה והלא נכונה לכך, היא שהעולם שונא יהודים, אנטישמיות, מקנאים בנו, אנחנו הקורבן, כולם נגדנו לא משנה ומה ואיך, אנחנו העם הנבחר, אלוהים מעניש אותנו וכיו"ב. ולכן לא משנה כמה ננסה להיות טובים ולהתחשב במה שיגידו, אז למרות זאת העולם יהיו נגדנו.

ומכך נובע שעלינו בכל זאת ולמרות הנ"ל, עלינו להתמיד בהסברה עולמית ולנסות להיות עוד יותר מוסריים וכולי, כדי שאולי בכל זאת העולם יראה כמה אנחנו טובים ולא רעים והעולם לא ישנא אותנו. כי אולי אין לנו הסברה טובה ואולי העולם לא רואה כמה אנחנו טובים ולא רעים וכולי.

וההסבר היותר מדוייק לכל הנ"ל, הוא שלא נכון לומר שלמרות שאנחנו כ"כ טובים שונאים אותנו, אלא כן נכון לומר שבגלל שאנחנו כ"כ טובים שונאים אותנו. ותכניסו את זה טוב טוב לראש ושלא יעבדו עליכם, לא שונאים אותנו למרות שאנחנו הצבא הכי מוסרי, אלא שונאים אותנו בגלל שאנחנו הצבא הכי מוסרי. ואני אסביר.

ואחדד, שמה שאומר כאן, זאת נקודת מבט, שאין בה כדי למצות את כל הסיבות ואת כל מה שיש לומר לגבי הנושא, אבל בהחלט זאת נקודת מבט שרוב העולם לא מבינים אותה ולכן נחדד אותה. שההפך הוא הנכון. ולא נכון לומר ששונאים אותנו, למרות שאנחנו כ"כ טובים, אלא נכון לומר ששונאים אותנו בגלל שאנחנו כ"כ טובים. ואני אסביר את ההיגיון בטענה הנ"ל.

והרעיון הוא, שהעולם אכן אוהב את מי שהעולם חושב שהוא הטוב בסיפור. וזה אמת לומר שאנחנו אכן מתנהגים בצורה יותר טובה מאשר החמאס וכולי. אבל מה שצריך להבין זה, שברגע שאנחנו מתנהגים כ"כ טוב לחמאס, זה גורם לעולם לחשוב שאנחנו הרעים במלחמה בחמאס. ולכן העולם שונא אותנו. דהיינו, העולם שונא אותנו בגלל שהוא חושב שאנחנו הרעים בצד של הסיפור. והעולם חושב שאנחנו רעים דווקא בגלל שאנחנו כ"כ טובים. אבל איך זה יכול להיות?

וההסבר הוא, שאנשים מפרשים סיטואציות בדרך של השתקפות עצמית ובצורה פשוטה ולא מתוחכמת. דהיינו, כאשר אנחנו רואים סיטואציה, ש X עושה משהו, אנחנו נניח ש X עושה את מה שהוא עושה, מהסיבות שאנחנו היינו עושים את אותו ה X, אם אנחנו היינו עושים את אותו ה X.

לדוגמא, אנחנו מניחים שבן אדם צועק צעקות של כאב, כי כואב לו. אנחנו מניחים שבן אדם אוכל, כי הוא רעב. אנחנו מניחים שבן אדם בוכה, כי הוא עצוב וכולי. כי איך אנשים מפרשים אנשים אחרים? כאשר אנחנו רואים תופעה כלשהי, ואנחנו מנסים להבין את הסיבות של התופעה, אנחנו עושים השלכה עצמית ואנחנו מדמיינים שאנחנו עצמנו עושים את ההתנהגות שאנחנו רואים. ומכאן אנחנו משליכים את הפירוש על ההתנהגות של האדם האחר.

והנושא הזה של השתקפות עצמית, השלכה עצמית, איך אנשים מפרשים אנשים אחרים וכולי? זה כמובן נושא אחר שאין כאן מקומו. אבל במהות היא, אנשים בד"כ יטו לפרש את ההתנהגות שלך מנקודת המבט שלהם, כאילו הם עצמם מתנהגים את ההתנהגות שלך.

דהיינו, אם בן אדם מתנהג בצורה מסויימת, ויש מספר אפשרויות איך לפרש את ההתנהגות שלו, אנשים יעדיפו ויטו לפרש את ההתנהגות שלו, שהיא תהיה לפי הפירוש שהם עצמם היו מתנהגים כך, אם הם עצמם היו מתנהגים בהתנהגות הזאת. וזה כמובן נושא אחר וכולי.

אבל מכך נובע, שדווקא בגלל שהעולם לא מוסרי כמונו ודווקא בגלל שאנחנו הרבה יותר טובים מהם והרבה יותר מוסריים מהם וכולי, דווקא בגלל זה העולם חושב שאנחנו הרעים ולא הטובים. כי בעיני העולם, רק מי שהוא הרע בסיפור, רק הוא יתנהג בצורה שאנחנו מתנהגים כפי שתכף אסביר. ולכן לא שונאים אותנו למרות שאנחנו כ"כ טובים, אלא שונאים אותנו דווקא בגלל שאנחנו כ"כ טובים. שבגלל זה חושבים שאנחנו כ"כ רעים. והעולם שונא את הרעים ולכן שונאים אותנו, כי אנחנו מתנהגים כמו האנשים הכי רעים בעולם.

וההסבר לכך הוא, שההתנהגות והמוסריות שלנו, היא יוצאת דופן ואין בה שום היגיון אבולוציוני הישרדותי. כי בטבע החזק שורד ולא המוסרי שורד. ובטבע אין מוסריות, אלא יש רק הישרדות. והפעולות והצורה שבה אנחנו נלחמים, היא לא פעולה נטו הישרדותית, אלא היא גם מה שנקרא מוסרית, למרות שהיא גורמת לנו להרוגים וכולי. כדי לא לפגוע בבלתי מעורבים וכדי לא לפגוע בחפים מפשע. ומאחר שההתנהגות שלנו, כ"כ לא הגיונית וכ"כ לא טבעית, לכן נראה שאנחנו דווקא הרעים בסיפור. כי ההסבר שאנחנו הרעים בסיפור, יותר הגיוני מההסבר שאנחנו הקורבן המוסרי בסיפור.

כי ניקח לדוגמא בחורה שנאנסת, האם ועד כמה היא תיזהר לא לפגוע בזה שאונס אותה תוך כדי שהוא אונס אותה? מה טבע האדם במקרה כזה? כמה היא תחמול ותיזהר לפגוע בזה שאונס אותה רק באופן מידתי ולא טיפה יותר מכך? כמה הנאנסת תסכים להיאנס כדי לא לפגוע באונס יותר מכמה שהוא מכאיב לה שהוא אונס אותה?

כמובן, שאם נראה תופעה שכזו, נסיק מכך שהוא כנראה לא אונס אותה, אלא מדובר על משחק כלשהו של "בי די אס אם" / סאדו מאזו וכיו"ב. כי בטבע האנושי, הנאנסת נגד רצונה לא מתנהגת כלפי זה שאונס אותה בצורה מוסרית וידידותית.

או ניקח לדוגמא בן אדם שנקלע לסיטואציה שבה הוא רואה 2 אנשים שרבים על חפץ כלשהו ושניהם טוענים לבעלות עליו. ואחד מהם מתנהג יותר בתוקפנות ועושה הכל כדי להשיג את החפץ וכדי לשמור עליו. והשני מתנהג בצורה יותר עדינה כדי להוציא את החפץ מידיו של השני. והשני עושה הכל כדי לא לפגוע בצד הראשון שטוען שהחפץ שלו. אם אנחנו נצטרך להחליט אינטואיטיבית של מי החפץ, מה נניח? נניח שהוא של האדם הראשון, שאומר "כולה שלי" ו"המוציא מחברו עליו הראיה".

יש בעולם שלנו מושג שנקרא לנהוג "מנהג בעל הבית". שזה אומר שיש התנהגות מקובלת של אדם בבית שהוא הבעל הבית שלו, ביחס לאיך שמתנהג אורח בבית. אם נראה שני אנשים בבית, האם נוכל לנסות לשער על בסיס ההתנהגות שלהם? מי בעל הבית ומי האורח? התשובה היא שכן, כי מי שנוהג מנהג בעל הבית, דהיינו, מתנהג יותר בחופשיות וכולי, הוא כנראה בעל הבית.

וכמובן שאפשרי להביא כאן עוד אין סוף דוגמאות, שמהותן היא, שבדרך כלל כשפוגעים במישהו בצורה שהנפגע חושב שהיא לא הוגנת, אז הנפגע מגיב בצורה לא מידתית ולא מוסרית בזה שפוגע בו. וניתן להביא עוד אין סוף דוגמאות לכך, שדווקא כאשר פושע בא לפגוע בקורבן חף מפשע, אז הפושע הרבה פעמים מהסס ולא רוצה לפגוע יותר מידי בקורבן. כי גם הפושע, הוא עדיין בן אנוש והוא גם מוסרי וכולי.

ולכל כלל יש יוצא מן הכלל, אבל זהו הכלל. שטבע הקורבן הצודק, להגן על עצמו, בלי להתחשב בפושע שפוגע בו. וטבע הפושע, להציב לעצמו גבולות מוסריים כלשהם, כי גם לפושעים יש קווים אדומים וכולי.

אז ברגע שהעולם רואה אותנו מול החמאס, שמצד אחד הם כ"כ רעים ועושים דברים כ"כ רעים ומצד שני אנחנו כ"כ מרחמים עליהם, ומשתדלים שלא לפגוע בחפים מפשע תוך כדי לחימה, וכשהעולם רואה שאנחנו מעדיפים להיות מוסריים ושימותו חייל צהל, יותר מאשר שיפגעו האזרחים של האוייב, איך העולם אמור לפרש את הסיטואציה הזאת?

איזו מדינה לדעתכם, אם יורים עליה, לא מגיבה בירי חוזר למקום שממנו יורים עליה, כדי לא לפגוע בחפים מפשע? האם יש צדיק בסדום יותר מאיתנו? האם יש מדינה אחת בעולם שיירו עליה מתוך בית חולים ושהיא לא תגיב בירי חזרה לבית החולים כדי להגן על האזרחים שלה? האם יש מדינה שתדאג לאזרחי האוייב בזמן מלחמה? האם יש מדינה שתתנהג כ"כ במוסריות כלפי אלו שבאים להרוג אותה, גם במחיר וודאי של הרג של אזרחים וחיילים שלה? האם יש מדינה מותקפת שעסוקה כ"כ הרבה בהגנה ולא בהתקפה.

הרי ההגנה הכי טובה היא התקפה. אבל אצלנו אנחנו המקום הראשון בעולם בלפתח מערכות הגנה. כל העולם רוכש מאיתנו מערכות הגנה. אנחנו מומחים בלפתח מערכות הגנה. כיפת ברזל וכיו"ב. יש עוד מדינה שמפתחת כ"כ הרבה מערכות הגנה? האם אנחנו משתמשים יותר במערכות הגנה או במערכות התקפה? האם מערכות ההגנה שלנו, הן תוכנית הגיבוי שלנו, או שהן חלק ממדיניות ההכלה שלנו וכולי.

כל בר דעת שעיניו בראשו ושהוא לא מתוחכם מידי ושהוא לא שייך לעם החכם בעולם כמונו שאנחנו העם הנבחר הכי חכם בעולם, כל אדם רגיל ובן אנוש רגיל שאינו מפותח מוסרית כמונו, יבין תכף ומיד שכנראה אנחנו הרעים בסיפור. ושכל המוסריות שלנו, היא לא בגלל שאנחנו כ"כ טובים, אלא דווקא בגלל שאנחנו לא כ"כ רעים.

דהיינו, האדם הממוצע יחשוב, שאנחנו מוסריים, לא בגלל שאנחנו קורבנות מוסריים אלא דווקא בגלל שאנחנו פושעים עם ייסורי מצפון. כי בטבע האנושי, יש יותר פושעים מוסריים עם גבולות אדומים, מאשר קורבנות מוסריים שמרחמים ומשתדלים שלא לפגוע במי שפוגע בהם ושמוכנים להיפגע כדי לא לפגוע באופן לא מידתי במי שפוגע בהם.

מפה לשם ניתן להבין את המהות, שדווקא בגלל שאנחנו כ"כ מוסריים וכולי, לכן העולם שונא אותנו. ואם נתנהג בצורה טבעית כמו שקורבנות רגילים מתנהגים, ואם לא ננסה להתחכם ולהיות יותר צדיקים מהאפיפיור, אז הגאונות שלנו לא תיראה כשיגעון. כי הגאון נראה כמשוגע בעיני רוב העם. ולכן ברומא תהיה רומאי וכולי.

ועוד אוסיף ואומר, שגם החמאס עצמם שונאים אותנו בגלל שאנחנו מרחמים עליהם. ואני לא מדבר רק על נקודת המבט שהחמאס לא מפחדים מאיתנו כי אנחנו מרחמים עליהם, אלא אני אומר שהם שונאים אותנו בגלל שאנחנו מרחמים עליהם.

כי לחמאס עצמם יש ספק אם הם צודקים או לא. ואם הם הקורבן או התוקף באירוע הזה. וגם החמאס לא רוצים להיות התוקף אלא הם מעדיפים להרגיש שהם הקורבן בסיפור. וברגע שאנחנו מוסריים כלפיהם, אנחנו בעצם מחזקים אצלם את המחשבה שהם הקורבן. ובכך אנחנו מעודדים אותם עוד יותר להילחם בנו. כעונש על זה שהם הקורבן ושאנחנו התוקף.

ואיך הגענו עד הלום? איך העם היהודי שרד עד הלום? איך הוקמה המדינה? האם באמצעות רחמנות על האוייב? כמובן שלא. ופשוט אפשר ללמוד מעט היסטוריה ולראות את הגישה שבה במחיית זכר עמלק נאמר "אפילו תינוק בעריסתו". דהיינו, 0 רחמנות. והמרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים והבא להורגך השקם להורגו. ובסיפורי התנך, במלחמת שאול בעמלק שאול קיבל עונש מאלוהים על כך שהוא נהג ברחמנות כלפי האוייב במקום באכזריות. וכמו שנאמר "ונתן לך רחמים וריחמך", דהיינו, שאלוהים מצווה אותנו לא לחמול על האוייב (עיר הנידחת) ואז הוא ירחם עלינו.

וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם, שצריכים לדעת איך להתנהג עם מידת הרחמנות. ורחמי רשעים אכזרי ולפעמים אכזריות היא רחמנות ולפעמים רחמנות היא אכזריות. ואם הרופא ירחם על החולה שלא להכאיב לו, הוא יהרוג את החולה. ולכן יש רחמנות שהיא אכזריות וכולי.

אז לסיכומו של דבר, מה קדם למה? הביצה או התרנגולת? התשובה היא, ששונאים אותנו, בגלל שאנחנו כ"כ מוסריים ולא למרות שאנחנו מוסריים. ואם נתנהג בדרך טבעית רגילה, שבה הקורבן מגן על עצמו בהתקפה ולא באין סוף הגנות כדי לא לפגוע באוייב, אז העולם ישנה את דעתו לגבינו ויבין שאנחנו כאן הקורבן וכולי.

והנמשל הפנימי של כל הנ"ל הוא, שלפעמים, X לא קורה למרות Y, אלא X קורה דווקא בגלל Y. ולפעמים מה שנראה לאדם שזו תוצאה של משהו, זאת בכלל הסיבה של משהו. לדוגמא, אולי יש לך חרדה? בגלל שכל כך טוב לך ולא למרות שכל כך טוב לך. או אולי אתה כועס על מישהו, בגלל שאתה כ"כ אוהב אותו ולא למרות שאתה כ"כ אוהב אותו. ויש כאן עוד המון דוגמאות שאפשרי להביא.

אבל מהות המסר היא, לחקור אמונות שאומרות ש X קורה למרות Y, אולי ההפך הוא הנכון? אולי X קורה בגלל Y. אז? שלא תעבדו על עצמיכם...
ענישה איך אנשים מפרשים מחדל ה 7 לאוקטובר מוסרי אלוהים הסברים דוגמאות ל תשובה החלטה קבלת החלטות למה באמת אמנת זנבה אנטישמיות בעולם ה 7 באוקטובר הכלה המלחמה בחמאס המלחמה בטרור העולם הצבא הכי מוסרי בעולם הצבא המוסרי בעולם השביעי באוקטובר השביעי לאוקטובר חוקי המלחמה חמאס חפים מפשע חרבות ברזל טרור יהדות יהדות תורה מצוות אלוהים יהודי יהודים יכולת הכלה למה שונאים למה שונאים אותנו למה שונאים את למה שונאים את היהודים מדיניות ההכלה מוסר מוסרי מוסריות מוסריות צהל מחדל ה 7 באוקטובר מחדל ה 7 לאוקטובר מחדל השביעי באוקטובר מחדל השביעי לאוקטובר מלחמה מלחמה בטרור מלחמות עולם פגיעה פגיעה בחפים מפשע פשעי מלחמה פשעים צבא צבא מוסרי צביעות צביעות העולם צהל צהל צבא מוסרי שונא שונאים אותנו שונאים את היהודים
איך לטפל בטראומה? קורבן אונס, טיפול בטראומה מינית, טיפול בטראומה נפשית, טיפול בפוסט טראומה מאונס, טיפול נפשי בטראומה, פגיעה מינית, אלימות מינית, תקיפה מינית, התמודדות עם אונס, טיפול בטראומות
איך לטפל בטראומה? קורבן אונס, טיפול בטראומה מינית, טיפול בטראומה נפשית, טיפול בפוסט טראומה מאונס, טיפול נפשי בטראומה, פגיעה מינית, אלימות מינית, תקיפה מינית, התמודדות עם אונס, טיפול בטראומות
... וקורים וכל מה שקורה כרגע אתה רוצה אם בן אדם יבדוק הוא יראה שיש דברים שכרגע קורים לו שהוא לא רוצה אותם יותר ממה שהוא לא רצה להיאנס באותו יום, אלא מה שהדברים שלא קורים לו כרגע לדוגמא נגיד למות אם אומרים לבן אדם תקשיב כולם לא ... למות אבל בגלל שאמרו לך כולם מתים טוב אז אני רוצה למות. אז ומה בן אדם יותר לא רוצה בן אדם יותר לא רוצה למות מאשר נגיד לא רוצה להיאנס נניח, סתם היה כדוגמא אבל הרעיון הוא אם בן אדם אומר אוקי רע לי מזה שקרה דבר שלא רציתי, אז מה אם ...
מניפולציות במערכות יחסים, האח הגדול, צביעות, התחסדות, להגן על החלשים, לומר את כל האמת בפנים, אגרסיביות, התחזות, הזהרו מן הצבועים, אלימות, תוקפנות, ערסיות, תקשורת בין אישית, צבא האמת של שי חי, צבא האמת של אנשי השקר, התנהגות של ערסים
מניפולציות במערכות יחסים, האח הגדול, צביעות, התחסדות, להגן על החלשים, לומר את כל האמת בפנים, אגרסיביות, התחזות, הזהרו מן הצבועים, אלימות, תוקפנות, ערסיות, תקשורת בין אישית, צבא האמת של שי חי, צבא האמת של אנשי השקר, התנהגות של ערסים
... במערכות יחסים, האח הגדול, צביעות, התחסדות, להגן על החלשים, לומר את כל האמת בפנים, אגרסיביות, התחזות, הזהרו מן הצבועים, אלימות, תוקפנות, ערסיות, תקשורת בין אישית, צבא האמת של שי חי, צבא האמת של אנשי השקר, התנהגות של ערסים מהי האסטרטגיה של אנשים שמתחזים לאנשי מוסר וצדק? אליעד כהן מסביר שיש סוג של אנשים שמטרתם להיראות מוסריים וערכיים כלפי חוץ. הוא מתאר את ... להרוג את היטלר כשהיה ילד. מצד אחד, זה נשמע מוסרי כי זה היה מונע נזק עצום לעולם, ... שני, הילד לא עשה עדיין דבר רע. כך, כל עמדה מוסרית היא מורכבת וניתן למצוא בה גם צדדים לא מוסריים או בעייתיים. אפילו כשמדובר ... רק למנוע את הפיגוע. כלומר, תמיד יש מורכבות מוסרית. מה המשמעות של הסיפור על שני ... קיצונית: אם אדם מוחא כפיים, ניתן להאשים אותו בפגיעה בחיידקים. אם הוא עובד הרבה, ... יעשה האדם, תמיד מישהו יוכל לבוא ולהאשים אותו בפגיעה כלשהי, בין אם באופן מגוחך ובין ... כנגד התוקף. במצב כזה, האדם שמתחזה כאילו הוא מוסרי ואנושי בעצם משתמש באותה שיטה ... וכך הופך בעצמו לתוקפן. כלומר, הוא מצביע על צביעותם של אנשים שמנסים להצטייר כאבירים מוסריים, אך בעצם הם עצמם תוקפניים ... המסקנה של אליעד היא שלא קיים אדם שמסוגל להיות מוסרי לחלוטין בלי לפגוע באף אחד. עלינו ... שהם מתיימרים להתנגד אליהם. צריך לשים לב לצביעות זו, ובעיקר לזכור שלכל מעשה ולכל ... מהי מניפולציה במערכות יחסים? איך לזהות אנשים צבועים? מה המשמעות של להגן על ...
שי חי מהאח הגדול, הערצה לשי חי, צבא האמת של שי חי, למה מעריצים מישהו? למה אוהבים מישהו? תוכניות ריאליטי, עידוד אלימות באח הגדול, שי חי מעריצים, ללכת עם האמת שלך
... חי מהאח הגדול, הערצה לשי חי, צבא האמת של שי חי, למה מעריצים מישהו? למה אוהבים מישהו? תוכניות ריאליטי, עידוד אלימות באח הגדול, שי חי מעריצים, ללכת עם האמת שלך למה אנשים מעריצים ... הפנימית שלו, דבר שהצופים בבית מאוד העריצו. אליעד מבהיר שכאן נמצאת הנקודה המרכזית: המעריצים לאו דווקא מסכימים עם הדרך של שי חי מבחינה מוסרית, אלא הם מעריכים אותו על עצם זה שהוא לא מתפשר על העקרונות שלו. מה מיוחד בשי חי שמושך אליו כל כך הרבה מעריצים? אליעד מסביר שבני אדם נולדים לתוך ... בשני, לאבד כל רגישות לסביבה, ולהוביל לחוסר משמעות טוטאלי בחיים. הוא נותן דוגמה היפותטית של אדם שהאמת שלו היא לפגוע באחרים, מה שיגרום לפגיעה קשה בחברה ובסופו של דבר להרס מוחלט של המשמעות בחיים. מצד שני, הוא מדגיש שללכת אך ורק לפי מה שהחברה רוצה גם כן יגרום לאובדן משמעות, מכיוון שהאדם ... כך נוצר מצב בו התנהגות שאצל אדם אחר הייתה מגונה לחלוטין, אצל שי חי נתפסת כאמיתית ואפילו ראויה להערצה. למה מעריצים את שי חי? מה זה צבא האמת של שי חי? האם תוכניות ריאליטי מעודדות אלימות? מהי האמת הפנימית של האדם? למה אנשים הולכים עם האמת שלהם? מה הסיבה להערצת אנשים שנויים ...
הטפת מוסר, סקס מוסרי, ריבוי פרטנרים מיניים, יחסי מין לא מוסריים, העברת ביקורת, האם להעיר למישהו? איך להעביר ביקורת על מישהו? סקס לא מוסרי, דעות קדומות
... מוסר, סקס מוסרי, ריבוי פרטנרים מיניים, יחסי מין לא מוסריים, העברת ביקורת, האם להעיר למישהו? איך להעביר ביקורת על מישהו? סקס לא מוסרי, דעות קדומות האם נכון להעביר ביקורת על מישהו שעושה סקס עם פרטנרים רבים? אליעד כהן מציג שיחה העוסקת בשאלה האם נכון להעביר ביקורת או להעיר למישהו על התנהגות מינית שנתפסת כלא מוסרית, כמו קיום יחסי מין עם מספר פרטנרים שונים. תחילה, הוא מתייחס למצב שבו בחורה בוחרת לקיים יחסי מין עם כמה גברים, ושואל האם קיום יחסים עם פרטנרים רבים הופך את המעשה ללא מוסרי או מזיק. אליעד מבהיר שהסיכון במחלות אינו בהכרח קשור לכמות הפרטנרים אלא בעיקר לשימוש באמצעי ... ביקורת: האם היא מודאגת מהחברה עצמה, או שאולי היא מושפעת מתפיסותיה האישיות על מוסר? הוא נותן דוגמה לאדם שמכור לסרטי אקשן או לשוקולד: האם האדם שמעיר, מעיר באמת לטובת החבר או מתוך ... על עובדות ולא על פירושים. למשל, לומר למישהו שקיום יחסי מין עם אנשים רבים זה לא מוסרי, הוא פירוש ולא עובדה. לעומת זאת, אם החברה חושבת שיכולות להיות השלכות עתידיות, כמו רגשות אשם ... לגיטימית רק אם היא באמת מיועדת לטובת האדם השני ולא ממניעים אישיים או של תפיסות מוסריות סובייקטיביות. למה אנשים נוטים לראות ביחסים מיניים עם פרטנרים רבים דבר שלילי? אליעד בוחן את ... ביקורת לוודא שכוונתו היא באמת לסייע לאחר ולא לכפות עליו תפיסות אישיות של מוסר וערכים. כדי להבין אם ההתערבות נחוצה, יש לזהות מהו האינטרס האמיתי מאחורי הביקורת: האם הוא לעזור ... במחלה מינית בעקבות חוסר שימוש באמצעי מניעה זו עובדה, בעוד שלומר שההתנהגות לא מוסרית או לא מקובלת זו פרשנות סובייקטיבית. לכן, יש להיות ערניים ולוודא שביקורת מבוססת על עובדות ולא ... לאדם להשתחרר מתפיסות מוגבלות של טוב ורע. כיצד נכון להתייחס לביקורת ולהטפת מוסר בנושא יחסי מין? בסופו של דבר, אליעד מסכם שהתשובה לשאלה האם להעביר ביקורת על התנהגות מינית של ... מיותרת או להעביר מסרים סובייקטיביים באופן סמוי. האם סקס עם פרטנרים רבים לא מוסרי? איך להעביר ביקורת על חבר? איך לדעת אם הביקורת שלי נכונה? האם להעיר למישהו שמתנהג לא מוסרי? הטפת מוסר בנושא מיניות ...
OCD מוסרי, מרגיש שאני גנב, מרגיש שאני לא מוסרי, לא רוצה לעבוד במכירות, מרגיש שאני גונב את הלקוחות, למכור מוצר יקר, מרגיש שאני מרמה אנשים, איך לטפל ב OCD? איך לטפל במחשבה טורדנית? מרגיש שאני לא בסדר, טיפול OCD
OCD מוסרי, מרגיש שאני גנב, מרגיש שאני לא מוסרי, לא רוצה לעבוד במכירות, מרגיש שאני גונב את הלקוחות, למכור מוצר יקר, מרגיש שאני מרמה אנשים, איך לטפל ב OCD? איך לטפל במחשבה טורדנית? מרגיש שאני לא בסדר, טיפול OCD
... מוסרי, מרגיש שאני גנב, מרגיש שאני לא מוסרי, לא רוצה לעבוד במכירות, מרגיש שאני גונב את הלקוחות, למכור ... מרגיש שאני מרמה אנשים, איך לטפל ב OCD? איך לטפל במחשבה טורדנית? מרגיש שאני לא בסדר, טיפול OCD מהו OCD מוסרי ואיך להתמודד עם מחשבות על חוסר מוסריות? OCD מוסרי הוא מצב נפשי שבו האדם מרגיש שהוא עושה משהו לא מוסרי או לא תקין מבחינה מוסרית, עד כדי כך שהתחושות והספקות המוסריים מפריעים לו לחיות חיים תקינים. בהרצאה, אליעד כהן מסביר לעומק מה עומד מאחורי תופעה זו, ומדגים כיצד יש להתמודד עם מחשבות אובססיביות של מוסר, דרך דוגמאות מוחשיות ושיטות מעשיות להתמודד איתן. מדוע אנשים מרגישים שהם גנבים או לא מוסריים? אליעד כהן מציג דוגמה של אדם שמוכר מוצר אותו קנה בשקל, ... יכול היה לקנות במקום זול יותר. אליעד מסביר שהתהליך מתחיל בכך שהאדם מטיל ספק בשאלה אם הפעולה שלו מוסרית או לא. משם, הספק מתפתח לתחושה קבועה של ניצול או גניבה, ואז ... ואולי גם להם לא נגרום סבל, ואז הוא חושב שגם לחיידקים יש רגשות ואולי גם אותם לא ראוי להרוג. כך, הספק המוסרי גדל וגדל עד למצב אבסורדי לחלוטין. האם הסברים הגיוניים ... ולתת לו רשימת נימוקים לא פותר את בעייתו, מכיוון שהאדם כבר נמצא במעגל סגור שבו הוא מוטרד מעצם התחושה המוסרית שלו, ולא ממעשה קונקרטי. במקום זאת, הדרך לטפל בבעיה לפי אליעד היא קודם כל להבין מדוע האדם כל כך מפחד מהאפשרות להיות גנב. הפחד מהיותו לא מוסרי הוא זה שמזין את המחשבות הטורדניות. אם האדם יבין את הסיבה ... והרגיש שהבריאה נפגמה והוא חייב לקנות אותה. אלה דוגמאות למחשבות טורדניות מוגזמות, שמקורן בפחד מוסרי עמוק. איך להתמודד עם המחשבות הטורדניות על גניבה או חוסר מוסריות? הטיפול של אליעד מתבסס על שיטה מיוחדת שהוא מתאר באופן ... כדאי דווקא לקחת את החשיבה שלו לקיצוניות. במקום להקל עליו, הוא מציע לסבך את האדם עוד יותר בתוך הספק המוסרי, עד לאבסורד מוחלט. למשל, הוא אומר שאם האדם מרגיש רע מכך ... מלהיות גנב. לפי ההסבר שלו, כל פעולה של האדם מובילה לשרשרת אירועים בלתי נשלטת, שבסופו של דבר יוצרת פגיעה כלשהי, גם אם עקיפה, במישהו או במשהו. לדוגמה, הוא מסביר ... על העור עלולה להיחשב רצח. מצד שני, גם להימנע מעשייה היא בעייתית, כי לפעמים דווקא האי - עשייה תגרום לפגיעה. באופן זה, אליעד ממחיש לאדם שכל החלטה וכל פעולה שהוא יעשה או לא יעשה, מובילה באופן בלתי נמנע לפגיעה כלשהי. הרעיון הזה אמור לעזור לאדם להשתחרר מתחושת האשמה הבלתי מוצדקת, ולהבין שהוא חייב להפסיק לנסות להימנע ממצב בלתי אפשרי של מושלמות מוסרית. איך לבחור האם אני מוסרי או לא? לבסוף, אליעד מסביר שהמטרה היא לא להכריע האם האדם מוסרי או לא, אלא להראות לו שהמושגים גנב, לא מוסרי, רוצח, הם מושגים יחסיים שתמיד תלויים בנקודת מבט. כשהאדם מבין שכל פעולה יכולה להיתפס גם כמוסרית וגם כלא - מוסרית בו זמנית, הוא יכול להשתחרר מהפחד ומהמחשבות הטורדניות, כיוון שהוא מבין שאין שום מעשה שהוא מושלם ואין שום מצב של פעולה נטולת פגיעה בכלל. לסיכום, כדי להשתחרר ממחשבות טורדניות על מוסר וגניבה, אליעד כהן מציע להעמיק ולערער על תפיסות המוסר, להביא את המחשבה לקיצוניות ולאבסורד, ובסופו של דבר להבין שכל פעולה מכילה בתוכה גם מוסריות וגם חוסר
מוסריות וערכיות, מהו מוסר? האם מעשה הוא מוסרי? ייסורי מצפון, איך לדעת אם משהו מוסרי או לא מוסרי? האם זה מוסרי? מי מחליט מה מוסרי? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? מוסר אוניברסאלי, מוסריות יחסית, אתיקה, מוסר אובייקטיבי
מוסריות וערכיות, מהו מוסר? האם מעשה הוא מוסרי? ייסורי מצפון, איך לדעת אם משהו מוסרי או לא מוסרי? האם זה מוסרי? מי מחליט מה מוסרי? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? מוסר אוניברסאלי, מוסריות יחסית, אתיקה, מוסר אובייקטיבי
מוסריות וערכיות, מהו מוסר? האם מעשה הוא מוסרי? ייסורי מצפון, איך לדעת אם משהו מוסרי או לא מוסרי? האם זה מוסרי? מי מחליט מה מוסרי? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? מוסר אוניברסאלי, מוסריות יחסית, אתיקה, מוסר אובייקטיבי איך אפשר לדעת האם מעשה הוא מוסרי או לא מוסרי? אליעד כהן מדבר על השאלה מהו מוסר?, ומדגים באופן מפורט כיצד אפשר להבין האם פעולה מסוימת היא מוסרית או לא. המפתח להבנת מושג המוסריות לפי אליעד נמצא במשפט הבסיסי: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. אליעד מסביר שבאופן כללי, המוסר הוא עניין יחסי ואישי, המשתנה לפי הזמן, המקום והאדם. הוא נותן דוגמה לכך שפעולה שהייתה מוסרית בגרמניה הנאצית לא תהיה מוסרית בעיני אחרים, ובאופן דומה, פעולת טרור מצד פלסטיני לא תיחשב למוסרית בעיני ישראלי, אך כן בעיני הפלסטיני עצמו. אליעד מציין שאין באמת מוסר אובייקטיבי, ושהמוסר הוא בסופו של דבר תולדה של קונצנזוס חברתי והחלטות שרירותיות. הוא נותן כדוגמה את הגיל החוקי ליחסים מיניים, שנקבע באופן שרירותי ואינו נשען על ערך מוסרי אובייקטיבי. אף אחד לא החליט באופן מוחלט שזה מוסרי או לא מוסרי דווקא בגיל מסוים, אלא יש החלטה חברתית שרירותית לגבי מה מקובל ומה לא. האם מוסריות נקבעת רק לפי מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? אליעד מדגיש את הרעיון שלפיו המוסריות נקבעת לפי הכלל מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. הוא מסביר שכל פעולה שלא היית רוצה שיעשו לך, היא פעולה לא מוסרית מבחינתך. לדוגמה, אם אדם לא היה רוצה שיגנבו ממנו, אז גם אם הוא גונב מאחרים הוא מתנהג בצורה לא מוסרית. אך הוא גם מוסיף דוגמה המראה מורכבות רבה יותר: למשל, אדם עשוי להגיד שלא אכפת לו אם ירביצו לו ולכן מותר לו להרביץ לאחרים, אך אליעד מציין שזה עדיין לא מוסרי, משום שבבסיס זה פעולה שלא היית רוצה שיקרה לך מלכתחילה. לכן, לדעת האם פעולה
מוסריות מהי, מהי התנהגות מוסרית? האם זה מוסרי או לא מוסרי? נשותיו של גואל רצון, האם לספר או לא לספר? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? ואהבת לרעך כמוך, איך לחנך אוטיסט? איך ללמד מישהו להתנהג? כללי התנהגות בחברה
מוסריות מהי, מהי התנהגות מוסרית? האם זה מוסרי או לא מוסרי? נשותיו של גואל רצון, האם לספר או לא לספר? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? ואהבת לרעך כמוך, איך לחנך אוטיסט? איך ללמד מישהו להתנהג? כללי התנהגות בחברה
מוסריות מהי, מהי התנהגות מוסרית? האם זה מוסרי או לא מוסרי? נשותיו של גואל רצון, האם לספר או לא לספר? מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? ואהבת לרעך כמוך, איך לחנך אוטיסט? איך ללמד מישהו להתנהג? כללי התנהגות בחברה האם מוסרי לגרום לאדם לרצות משהו שיגרום לו להתאמץ? השאלה המרכזית שעולה בהרצאתו של אליעד כהן היא האם זה מוסרי לעורר באדם רצונות חדשים, כאשר השגת אותם רצונות תדרוש ממנו מאמץ גדול וייתכן שתגרום לו סבל שלא היה קיים קודם. אליעד מסביר שכאשר מעוררים באדם ... מטילים עליו עול חדש של מאמץ, לחץ וציפיות שלא היו לו קודם. זה מעלה את השאלה האם אכן פעלנו בצורה מוסרית. אליעד נותן דוגמא נוספת של אישה מוכה, שחווה סוג של תסמונת סטוקהולם ומזדהה עם התוקף שלה. כאשר גורמים לה להבין שרע לה ושהיא יכולה לשנות את ... חדש מכיוון שעד עכשיו היא לא הבינה שהיא במצב של מצוקה. דוגמה זו ממחישה היטב את המורכבות של השאלה המוסרית. האם נכון לספר לאדם על טראומה שקרתה לו? דוגמה נוספת שנותן אליעד היא אדם שנאנס תחת הרדמה ואינו מודע לכך. השאלה שעולה היא האם לספר לו או לא לספר לו? מצד אחד, גילוי האמת נתפס כמוסרי כי הוא מונע הסתרה או חוסר יושר. מצד שני, הוא עלול לגרום לאותו אדם טראומה וסבל חדשים. זוהי דילמה שבה המעשה המוסרי והלא מוסרי כרוכים זה בזה באופן הדוק. אליעד מדגים זאת גם במקרה של נשותיו של גואל רצון. הן חיו במצב שנראה להן טוב לפחות באופן שטחי, וכאשר החברה התערבה ... מרחיב זאת לדוגמה של בעלי חיים: אם אדם מציל גדי מאריה שרוצה לטרוף אותו, הוא פועל לכאורה בצורה מוסרית כלפי הגדי, אך למעשה הוא מונע מהאריה מזון טבעי. גם האכלה של אריה בשבי היא דוגמה לכך: מצד אחד האדם מציל אותו מרעב, אך מצד שני הוא פוגע בכישורי הציד הטבעיים שלו. האם קיימת תשובה מוחלטת לשאלה מהי מוסריות? אליעד מבהיר כי מוסר הוא מושג סובייקטיבי לחלוטין, שנוצר על ידי בני אדם ואין לו הגדרה אבסולוטית. בדרך כלל המוסריות מוגדרת על פי הכלל הידוע מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך או ואהבת לרעך כמוך. המשמעות היא שאם האדם היה רוצה שיעשו לו את המעשה, הוא רואה בו מוסרי. אם לא, המעשה נחשב ללא מוסרי. עם זאת, אליעד מדגיש שאין לכך תשובה אחידה ומוחלטת. לדוגמה, דבר שאדם אחד היה שמח שיעשו לו, אדם אחר עלול לסבול ממנו מאוד. כלומר, הגדרת המוסריות היא אישית ותלויה מאוד ברצונות ובתחושות של האדם הספציפי. איך אפשר ליישם מוסריות בחיים באופן מעשי? אליעד מציע דרך מעשית ליישום המוסריות, באמצעות בדיקה פשוטה של כל אדם כלפי עצמו. על האדם לשאול: האם אני הייתי רוצה שיעשו לי את מה שאני מתכנן לעשות לאחר? אם התשובה חיובית, מבחינת האדם מדובר בפעולה מוסרית, ואם לא, אז לא. אליעד מוסיף ומציע לשאול את עצמך: האם הייתי רוצה שיעשו זאת לילד שלי או למישהו שחשוב לי? תשובה חיובית פירושה שהפעולה מוסרית בעיניך. למרות זאת, הוא מבהיר שגם שיטה זו לא תמיד פותרת את כל הדילמות, כיוון שלאנשים שונים רצונות ורגישויות שונים. איך ללמד מישהו (אוטיסט או ... אחרים מתנהגים ולנסות להבין מכך את הציפיות שלהם. כך ניתן ללמוד וליישם כללים בסיסיים של התנהגות ומוסר. לסיכום, מוסריות היא עניין סובייקטיבי מאוד, ולמרות העיקרון הפשוט של מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך, המציאות מורכבת יותר וכל החלטה מוסרית טומנת בחובה יתרונות וחסרונות. האם לספר לו שבוגדים בו? האם לספר לה שבוגדים בה? איך מתנהגים בחברה? האם לגלות או לא לגלות? הבסיס הרעיוני של ואהבת לרעך כמוך איך להתנהג עם אנשים? מוסריות והבחירה החופשית של האדם מדוע עולה השאלה לגבי מוסריות כשגורמים למישהו לרצות משהו חדש? השאלה מתמקדת ברעיון של גרימת רצון לאדם אחר, רצון שעלול לדרוש ממנו להתאמץ כדי להשיג את מטרתו. מצד אחד, ... לצאת מהמצב. דוגמה נוספת היא אדם שנאנס תחת הרדמה ואינו יודע על כך. אם מספרים לו, אולי מגנים עליו מוסרית ומונעים הסתרה, אך בו זמנית מייצרים עבורו טראומה וסבל שלא היו לו לפני שידע. האם עזרה לאדם תמיד משרתת את טובתו או עלולה לפגוע בו? בכל פעולה ... לחיות שנים ארוכות עם סבל. גם בהצלת בעל חיים בטבע, למשל להציל גדי שאריה מתכוון לטרוף, יש צד של מוסריות מצדנו (איננו רוצים לראות יצור קטן נטרף), אך מנקודת המבט של האריה - ההצלה מונעת ממנו מזון. אם מצילים אריה מרעב באמצעות אספקת מזון בשבי, הוא ... יש יתרון וחיסרון, וקשה להגדיר באופן אבסולוטי מהו המעשה הנכון. מדוע אין תשובה מוחלטת לשאלה מהו מוסרי? הרעיון המרכזי הוא ש
שקרים ומוסריות, האם זה מוסרי לשקר? האם לשקר או לא לשקר? האם זה מוסרי או לא מוסרי? שקרים לבנים, סוגים של שקרים, שקרים מזיקים, שקרים טובים, לשקר מישהו לטובתו, שקרים בזוגיות, שקרים בראיון עבודה, שקרים במכירות, שקר שחור, מתי לשקר?
שקרים ומוסריות, האם זה מוסרי לשקר? האם לשקר או לא לשקר? האם זה מוסרי או לא מוסרי? שקרים לבנים, סוגים של שקרים, שקרים מזיקים, שקרים טובים, לשקר מישהו לטובתו, שקרים בזוגיות, שקרים בראיון עבודה, שקרים במכירות, שקר שחור, מתי לשקר?
... ומוסריות, האם זה מוסרי לשקר? האם לשקר או לא לשקר? האם זה מוסרי או לא מוסרי? שקרים לבנים, סוגים של שקרים, שקרים מזיקים, שקרים טובים, לשקר מישהו לטובתו, שקרים בזוגיות, שקרים בראיון עבודה, שקרים במכירות, שקר שחור, מתי לשקר? האם זה מוסרי לשקר? שאלת המוסריות של השקר תלויה בראש ובראשונה בהקשר ובמטרת השקר. כדי להבין האם שקר הוא מוסרי או לא, יש לבחון את ההשלכות שלו ואת השאלה המרכזית: האם היית רוצה שישקרו לך באותו המצב? מתי שקר הוא שקר מזיק ולא מוסרי? כאשר השקר גורם נזק ממשי לאדם השני, זה נחשב לשקר לא מוסרי. לדוגמה, אם אדם מוכר לך רכב והוא יודע שהרכב מקולקל אך משקר ואומר שהוא תקין, הוא גורם לך נזק. זהו שקר שפוגע בך, ולכן לא היית רוצה שיתנהגו אליך כך. דוגמה נוספת ... ברור ומוחלט: הוא גורם נזק, ולכן מבחינה מוסרית הוא פסול. האם כל שקר הוא בהכרח לא מוסרי? לא כל שקר בהכרח נחשב לבלתי מוסרי, מאחר וישנם מקרים שבהם השקר לא באמת גורם נזק ממשי. לדוגמה, אם אדם מוכר רכב ואתה שואל אותו האם הרכב אי פעם חנה בשמש, כי בראש שלך קיימת אמונה שרכב שעמד בשמש ... השקר במקרה כזה הוא לא בהכרח בלתי מוסרי באופן מוחלט, מאחר שלא נגרם שום נזק אמיתי. האם מותר לשקר כדי לעזור לאחר? קיימים מצבים שבהם דווקא שקר יכול להיות הפתרון המוסרי. לדוגמה, אם ילד חולה מסרב לקחת תרופה ואתה אומר לו שזאת לא תרופה אלא משהו אחר, והוא משתכנע ולוקח אותה - זהו שקר מוסרי. השקר הזה לא רק שלא הזיק, אלא אף הועיל לילד. גם במקרה של אדם שסובל מהפרעה נפשית ומדמיין שחובה לעשות דבר מסוים, ואם הוא מגלה שלא עשית אותו הוא מסרב לאכול, אז ... השקר נעשה למען טובתו של האחר ולכן הוא מוסרי. האם שקרים במקום עבודה הם תמיד בעייתיים? בנושא העבודה, המצב מורכב יותר. אם לדוגמה שואלים אותך בריאיון עבודה אם יש לך ניסיון ספציפי בתחום מסוים, ואתה יודע ... יש מצבי קיצון שבהם השקר הופך להכרחי ולמוסרי ביותר. לדוגמה, אם אדם מאיים בהתאבדות ושואל אותך שאלה שהתשובה האמיתית אליה תגרום לו לקפוץ ולהתאבד, ברור שלשקר במקרה זה הוא הדבר הנכון וההכרחי לעשות. כאן, השקר ... מונע נזק, הוא אף יכול להציל חיים, ולכן מוסרית הוא מוצדק לחלוטין. מהי המסקנה הכללית לגבי שקרים ומוסריות? בסופו של דבר, הכלל המנחה העיקרי הוא שאם השקר שלך עלול לגרום נזק אמיתי לאחר, זה לא מוסרי לשקר, מכיוון שגם אתה לא היית רוצה שישקרו לך במצב כזה. לעומת זאת, אם השקר יכול להביא תועלת ברורה ולא לגרום לנזק אמיתי, אפשר לשקול לשקר בזהירות רבה, במיוחד אם ... מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך? התנהגות מוסרית שקרים בתהליך טיפולי שקר למניעת התאבדות מתי צריך לשקר? שקר לטובה למה רע לשקר? שלום חברים, הפעם נעסוק בשאלה הבאה: האם זה מוסרי לשקר? יש אנשים שחשוב להם להיות מוסריים, או לפחות לחשוב שהם כאלה, והשאלה היא - האם לשקר זה מוסרי או לא? האם לבוא למישהו ולשקר לו זה דבר מוסרי או לא מוסרי? תשובה עקרונית: תלוי בהקשר בסופו של דבר, השאלה האם זה מוסרי לשקר תלויה בהרבה גורמים, אך הגורם המרכזי ביותר הוא האם היית רוצה שיעשו לך את אותו הדבר? כלומר, האם היית רוצה שישקרו לך באותו המצב? מתי שקר מזיק ומתי לא? ... במקרים כאלו, בהנחה שאתה רוצה להיות מוסרי, אל תשקר, כי הרי לא היית רוצה שיתנהגו אליך כך. לעומת זאת, יש מצבים שבהם השקר לא באמת גורם נזק. לדוגמה, נניח שאתה מחפש לקנות רכב ואתה שואל את המוכר: הרכב הזה ... עוזר לו לאכול - האם באמת עשית משהו לא מוסרי? שקרים במקום עבודה נניח שאתה מתראיין לעבודה ושואלים אותך: האם יש לך ניסיון בתחום מסוים? אם אתה יודע שאתה מסוגל לתרום ולעשות את העבודה כמו שצריך, אבל חסר לך ... המסקנה הכללית אם אתה רוצה להיות מוסרי ולא לשקר, הדבר הבטוח הוא שאם השקר שלך יגרום נזק לאדם השני - אל תשקר. לעומת זאת, אם השקר יביא תועלת ולא יגרום נזק אמיתי - אז אם אפשר להימנע מלשקר, עדיף, אבל אם ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על חרבות ברזל, אנטישמיות, למה שונאים אותנו? צביעות העולם, למה שונאים את היהודים? מוסריות צהל הצבא המוסרי בעולם, המלחמה בטרור, המלחמה בחמאס, אמנת זנבה, חוקי המלחמה, פשעי מלחמה, הצבא הכי מוסרי בעולם, פגיעה בחפים מפשע, מדיניות ההכלה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: להיאנס, איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: להיאנס, איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעביר ביקורת בונה? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור אהבה? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להיגמל מהימורים? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעריך את עצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה לא להתאבד? אולי אנחנו במטריקס? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש או אין אלוהים? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? האם הכל אפשרי? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לימודים, מאמן אישי, קואצר לזוגיות בתחום להיאנס - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2188 שניות - עכשיו 28_06_2025 השעה 13:52:44 - wesi1