... התפתחות תודעתית, מערכת החינוך, חינוך ילדים, האם העולם מתפתח
ומתקדם האם העולם
מתקדם לקראת שינוי תודעתי ורוחני? אליעד כהן פותח את הדיון בשאלה האם העולם
מתקדם לכיוון שינוי תודעתי. התשובה שהוא מציע מורכבת: מצד אחד, התודעה תמיד משתנה ומתפתחת, אך מצד שני, המהות הבסיסית שלה לעולם אינה ... שאין שום שינוי. ברובד של נפרדות, כל שינוי נתפס בעיני המתבונן
כהתקדמות או כהתפתחות, אבל מנקודת מבט מוחלטת, ההפך גם יכול להיחשב כהתפתחות. אליעד מביא כדוגמה את נקודת המבט של אלוהים: עבור ... להחלפת הקונספט הישן של חינוך בצורת חשיבה חדשה לחלוטין. במקום לנסות
לשפר את שיטות ההוראה בתוך המסגרת הנוכחית, אולי עדיף שהמסגרת כולה תוחלף. מצד שני, ניתן להסתכל על המצב גם בצורה הפוכה: אם נצליח
לשפר את איכות החינוך, המערכת תהפוך ליעילה יותר ותישמר את המבנה הנוכחי, לטוב ולרע. אליעד מדגיש שאין קונספט חינוכי אבסולוטי אחד ... ויעשה זאת במהירות וביעילות רבה ככל האפשר. אם אדם מאמין שצריך
לשפר את איכות המורים, הוא צריך לפעול מיידית לשיפורם. אם הוא מאמין שצריך להחליף לגמרי את שיטת החינוך, עליו
להתקדם במהירות בכיוון זה. כך ניתן לעבור במהירות לשלב הבא, ללא התמהמהות או עצלות. מהו הקונספט החינוכי הנכון וכיצד ניתן
לשפר את מערכת החינוך? אליעד כהן טוען שאין שום קונספט חינוכי מוחלט שצריך ללכת לפיו. לדעתו, האדם צריך לעשות את מה שהוא חושב שטוב ... על האדם עצות מעשיות לחיפוש פנימי ולניהול חיים רוחניים האם העולם
מתקדם לעבר שינוי תודעתי? השואל מתעניין האם המציאות
מתקדמת לכיוון שינוי תודעתי ומה המשמעות של התפתחות רוחנית ותודעתית בעולם. אליעד מסביר שיש בתודעה תמיד תנועה כפולה: מצד אחד היא ... הכל עניין של נקודת מבט: בנפרדות אנו מדברים על ערכים כמו להתפתח,
להתקדם, להשתפר, אך מנקודת המבט המוחלטת אין הבדל בין התפתחות ללא התפתחות. האם מערכת החינוך באמת מתדרדרת? השאלה עוברת למערכת החינוך ולשאלה האם היא
מתקדמת או מתדרדרת. אליעד טוען שההתדרדרות עשויה להיות תהליך חיובי, כי הקונספט של חינוך במתכונתו הקיימת הוא שגוי מיסודו. קריסת המבנה ... נחלשת, אולי זה יביא בסופו של דבר לשינוי מהותי, במקום לנסות רק
לשפר שיטות לימוד בתוך אותה מסגרת. מצד שני, ניתן להסתכל על המצב גם אחרת: אם משפרים את המערכת, היא אולי תיהפך ליעילה יותר, ועל ידי כך תשמר את הקיים. בכל אופן, השורה התחתונה היא שהמציאות
מתקדמת תמיד לכיוון מסוים, אך שאלת הכיוון הנכון תלויה בנקודת המבט של המתבונן. מהו קונספט החינוך הנכון לפי אליעד? אליעד מסביר שאין ... את מה שהוא חושב שנכון ולמהר להגשים את רצונו. אם אדם משוכנע שצריך
לשפר את איכות המורים, שילך ויעשה זאת בכל הכוח. אם אדם אחר חושב שדווקא מערכת החינוך צריכה להתפרק, שילך לכיוון הזה. כשמסיימים למצות ... הרב חכם מאוד, הופכת למכשול עבור התלמיד, שנצמד לחוכמת הרב במקום
להתקדם בעצמו. כך שהטוב והרע בכל שיטה אינם מוחלטים. האם המטרה היא להפסיק את כל הרצונות? בסוף השיחה עולה השאלה אם המטרה הסופית היא לא ... יהיו יותר חכמים איך שמסתכלים על זה. ש: אבל מה הקונספט הדחוף שצריך
לשפר אותו או מה הקונספט הנכון. אליעד: מה שהם עושים זה טוב כאילו מה שהם חושבים שצריך
לשפר צריך
לשפר . ש: מה לדעתך כיוון. אליעד: מה שהם חושבים אין כיוון מה שהם חושבים זה הכיוון. ש: אמרת עכשיו רקוב למה אתה מתכוון? אליעד: כל אחד שיבדוק מה הוא חושב שהוא צריך
לשפר שישפר שיעשה את זה הרבה יותר מהר לא משנה מה, מה הוא חושב שעושה לו טוב ותשפר רק תרוץ
תתקדם בבקשה תעשה את זה יותר מהר. ש: אין איזה קונספט של ילדים נכנסים לכיתה א מה צריך ללמד אותם? אליעד: אין קונספט אין שום משמעות לקונספט אתה צריך שזה יבוא מתוכך, מה שאתה חושב שצריך
לשפר תשפר רק תעשה את זה יותר בזריזות. אתה מהר מאוד תגלה מה השלב הבא. ש: הבנתי זאת אומרת מתוך וזה תהליך שאי אפשר לקדם אותו? אליעד: אפשר מה אמרתי תעשה מה שאתה רוצה רק
תקדם אותו, זה בדיוק מה שאמרתי. ש: אבל איך
תקדם אותו? אליעד: איך
מקדמים תהליכים בעולם שיותר חשוב לך אז אני עומד ואומר לך אתה יודע מה שאתה רוצה זה מאוד חשוב רוץ קדימה תסיים אותו זהו יש לך פרויקט ... תשובה הפוכה, קודם כל התשובה הראשונה מה שאתה חושב שצריך לקדם אותו
תקדם עכשיו תשובה הפוכה, מה צריך לקדם
תקדם את איכות המורים לדוגמה אם הבן אדם עצמו המורים ההורים יהיו יותר חכמים יותר מבינים את עצמם אז ממילא גם החינוך יהיה אולי יותר ... שהוא כל כך חכם זה בעצם היה הבלוק המחסום, זאת אומרת למה התלמיד לא
מתקדם מעל רבו כי הוא אומר הרב שלי היה כל כך חכם מה אני יותר חכם ממנו, זאת אומרת שאם הרב לא היה חכם אולי זה היה גורם לך לבדוק יש ...