אלוהים מחוץ לזמן מחוץ למקום, האם יש או למה
אין אלוהים מעל הזמן מעל המקום? למה אין העדר מקום או זמן? האם יכול להיות
אלוהים שנמצא מחוץ לזמן ולמקום? אליעד כהן עוסק בשאלה האם יכול להיות קיום
לאלוהים מחוץ לזמן ולמקום, ומסביר את המורכבות הלוגית והפילוסופית שמאחורי השאלה. אליעד מתחיל בטענה שכדי לדעת אם יש או
אין אלוהים, ראשית עלינו להבין מה זה בכלל אומר יש ואין. אליעד מציג בעיה לוגית: אם
אלוהים מוגדר כישות שנמצאת מחוץ לכל מקום וזמן, המשמעות היא
שאלוהים לא נמצא בשום מקום וזמן כלל, ואז נשאלת השאלה מה המשמעות של המילה קיום במקרה כזה? האם יש משמעות לשאלה
האם יש אלוהים מחוץ לזמן ולמקום? אליעד מסביר שאין משמעות לשאלה הזאת, כי ברגע שמישהו אומר שיש קיום מחוץ לזמן ולמקום, הוא יוצר פרדוקס. עצם הרעיון של קיום ... באופן מוחלט לזמן ולמקום, כלומר, משהו קיים רק אם ניתן להגדיר את המיקום והזמן שבו הוא נמצא. אם אין זמן ואין מקום, אין דרך להגדיר את המונח יש או קיים. מדוע
לא יכול להיות קיום ללא זמן ומקום? כדי להבין את הנקודה הזאת, אליעד מביא דוגמה פשוטה מהחיים היומיומיים: אם אדם נמצא בחדר ריק, האם ייתכן שיש פיל בחדר בלי שאותו אדם יראה את הפיל? כמובן שלא, כי אם אין מקום ואין זמן שבו אפשר לראות או לחוות משהו, אז הדבר לא יכול להתקיים כלל. אליעד מדגיש שכאשר
דתיים אומרים שיש
אלוהים שהוא מחוץ לזמן ולמקום, הם למעשה מודים בכך
שאלוהים הוא משהו שאי אפשר
להוכיח או להראות, ובאותה המידה אי אפשר
להוכיח את ההיפך. הטענה שלהם הופכת לחסרת משמעות. מדוע
האמונה באלוהים היא סתירה עצמית? אליעד טוען כי מי
שמאמין באלוהים יוצר סתירה עצמית, כי אם
אלוהים הוא אינסופי ונמצא בכל מקום, אז זה אומר שאין שום דבר אחר חוץ ממנו. אך אם יש משהו אחר מלבד
אלוהים, אז הוא כבר לא אינסופי, ומכאן נובעת הסתירה הלוגית. אליעד נותן הסבר ברור: אם אדם אומר שיש
אלוהים, הוא מודה בכך שיש משהו שהוא לא
אלוהים (למשל האדם עצמו), וזה סותר את האמירה
שאלוהים הוא הכל. האם ייתכן
שאלוהים נמצא מחוץ לזמן ולמקום? אליעד מתמודד גם עם הטענה הנפוצה
שאלוהים נמצא מחוץ לזמן ולמקום. הוא מסביר שהמונח מחוץ לזמן ולמקום הוא בעצמו הגדרה של סוג מסוים של מקום, ולכן גם ההגדרה הזאת לא מצליחה לפתור את הבעיה, אלא ... את הסתירה. איך ההסבר של אליעד מתחבר לדברי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מזכיר שרבי נחמן מברסלב כבר העלה את השאלה הזאת בצורה ברורה. רבי נחמן טען ששאלת הקיום של
אלוהים היא בלתי פתירה, ושאין שום רב
דתי שיכול לענות עליה באופן מספק. לפי רבי נחמן, כל מי שטוען שיש לו תשובה לשאלה
האם יש אלוהים? אינו מבין את עומק השאלה או את התשובה שהוא עצמו נותן. למה כל ניסיון להגדיר את
אלוהים נכשל? אליעד מסביר שכל ניסיון להגדיר את
אלוהים מוביל לפרדוקס. אם
אלוהים הוא אינסופי, אין שום דבר מחוץ לו, ולכן אין שום משמעות לדבר עליו כמשהו שקיים או לא קיים. מצד שני, אם
אלוהים מוגבל ואינו אינסופי, אז הוא