🖨כלום = הכל = מציאות = אלוהים. הכיצד? חלק 5מדע / אסטרופיזיקה / קוסמוגוניה:
הנ"ל שופך אור על תופעות מדעיות וקוסמולוגיות רבות. כגון: תאוריית הכל, תורת היחסות, תורת הקוונטים, סופרפוזיציה קוונטית, קריסה קוונטית, הצופה הקוונטי, יקומים מקבילים, עולמות מקבילים קוונטיים, עקרון אי הוודאות, קריסת פונקציית הגל, בעיית המדידה, ניסוי שני הסדקים, תורת השדות הקוונטית, אנרגיית נקודת האפס, אופק אירועים, אינפלציה קוסמית, אנרגיה אפלה, בעיית המסה החסרה, גיל היקום, היווצרות היקום, הילה של חומר אפל, המפץ הגדול, הפרדוקס של גיל היקום, הקבוע הקוסמולוגי, התפשטות היקום, זמן פלאנק, חומר אפל, חוק וין, חור לבן, חור שחור, חור תולעת, חורים שחורים, יקום מחזורי, יקום מקביל, כוכב כפול, מהירות האור, מהירות מילוט, מסע בזמן, מסת מנוחה, מרחב / זמן, פרדוקס בנטלי, פרמטר הסקאלה של היקום, פרמטר הצפיפות, צורת היקום, צפיפות היקום, קרינת הרקע הקוסמית, תאוריית המצב היציב, תווך בין כוכבי ועוד.
נחדד ונאמר, כי מי שרואה את התמונה המלאה כולה של המציאות כנ"ל, מבין את שורש נקודת האמת ואת חלקי האמת שמסתתרים בתוך כל התופעות הפיזיקאליות ובתוך כל התיאוריות השונות לגבי היקום וכולי.
*
יהדות / תורת הסוד / תורת הנסתר / תורת הקבלה / תורת הצמצום:
אין סוף = ה"שלם" / הישות האחת שמהווה את הכל.
בטרם בריאת העולם (שמתרחשת בכל רגע), הכל היה אין סוף. לא היה שום "יש" אלא רק "אין".
האין סוף שהוא אלוהים עצמו, צמצם את עצמו כביכול ויצר חלל פנוי, שבתוכו הוא ברא את העולם.
החלל הפנוי היינו ההסתרה של המהות האחת.
זה שנראה שיש דברים שונים זה מזה, זה חלל פנוי.
זה שאדם חושב שהוא שונה ממשהו אחר, זה חלל פנוי.
זה שאדם אינו מרגיש שהוא והמציאות זאת ישות אחת, זה חלל פנוי.
אדם הראשון קודם החטא, לא ראה הבדל בין טוב לבין רע. בעיניו הוא היה באחדות מלאה עם הבורא.
בטרם החטא לא היה אצלו הבדל בינו לבין אשתו. אשתו היא בחינת החלל הפנוי / העולם כידוע.
האיש הוא בחינת הבורא, שממנו נלקחה האישה. דהיינו, האיש מייצג את מה שהיה לפני הבריאה והאישה את מה שהיה אחרי הבריאה.
אחרי החטא כמובן, האדם ראה את עצמו כנפרד מהבורא, דהיינו, גם כנפרד וכשונה מאשתו שהיא בכלל חלק ממנו ממש.
התורה שקדמה לעולם, היא התורה הנצחית. התורה שקדמה לעולם היא ההתגלות של האין סוף בתוך הצמצומים השונים שיש בבריאה.
אלו ואלו דברי אלוהים חיים, וכאשר האדם מבין שכל ההפכים נמשכים מאין סוף, וכאשר האדם רואה בעיני שכלו את ההשתלשלות הזאת ממש מהאין סוף עצמו, עד לנקודה האחרונה של עולם העשייה, זאת תורת ה' ממש שקדמה לעולם ושלא תשתנה לעולם.
לעתיד לבוא דהיינו, כאשר האדם מגיע לבחינת העולם הבא והתכלית הסופית, שבו נכלל הבריאה בלפני הבריאה, שבו נתקן חטא אדם הראשון, בשלב הזה הכלל נכלל באין סוף, וכל העברות הופכת לזכויות כידוע.
הקליפות והשדים הם הדמיונות שיש לאדם שלא נותנים לו להבין שהכל זו מהות אחת.
שדים / קליפות = הסתרה ולבושים של האין סוף. כאשר האדם לא מרגיש אחדות עם כל מה שקיים, הרי שהוא בתוך הקליפות וההסתרה של האין סוף בתוך החלל הפנוי.
סודות התורה נמצאים בעמקי הקליפות, ואפילו בעשרה כתרי דמסאבותא (טומאה) גם שם יש את סודות התורה הגדולים ביותר, רק ששם הצמצום הוא גדול מאוד.
אפילו פרעה שאמר "לי יאורי ואני עשיתיני"...
חלק 1כלום = הכל = מציאות = אלוהים. הכיצד? חלק 1 כלום = הכל = המציאות = אלוהים. פילוסופיה. תורת ההוויה. תורת היש. אונטולוגיה. מטאפיזיקה. אונטולוגיה. תורת ההכרה. מתמטיקה. לוגיקה. גבולות ... המציאות, ללא שום דעה קדומה וכולי. המאמר: קיימים 2 דברים שאין באפשרותו של שכל אנושי לחשוב עליהם. 1 - כלום. 2 - הכל. האדם אינו יכול לחשוב בבת אחת על הכל דהיינו, על המציאות כולה, על השלם שבתוכו הכל נמצא. כמו כן האדם אינו יכול לחשוב על כלום, או במילים אחרות לא לחשוב על שום דבר / לא לחשוב שום מחשבה, דהיינו, לחשוב על כלום. כמו כן האדם אינו מסוגל לחשוב על דבר שגדול יותר מאשר אין סוף, או קטן יותר מאשר כלום. מאחר שהאדם אינו מסוגל להכניס אל תוך המחשבה שלו את מהות הכלום / אין סוף, משום כך מבחינתו של האדם כל מה שגדול מאין סוף הוא אין סוף וכל מה שקטן מכלום הוא כלום. למרות שכמובן מצד האמת יתכן שגם אחרי האין סוף וגם מתחת לכלום עדיין ניתן להתקדם הלאה... רק משום שהשכל אינו מסוגל לתפוס שום הבדל בין אין סוף לבין שני אין סוף, או בין כלום לבין שני כלום, לכן האדם מגדיר את כל מה שמעבר לקצה כמהות אחת. זא מאחר שמצד השכל של האדם המהות של האין סוף זהה לחלוטין למהות של שני אין סוף (וכן כלום לשני כלום), רק משום כך האדם מגדיר את 2 הדברים ששונים זה מזה כישות וכמהות אחת, משום שזהו הגבול של השכל האנושי. אם נשאל את האדם מה הם שני ההפכים הגדולים ביותר שהוא מכיר, הוא יאמר הכל וכלום, אלו שני ההפכים הגדולים ביותר שקיימים. ההכל מייצג את הקצה האחרון והגדול ביותר של מה שישנו, והכלום מייצג את הקצה האחרון והקטן ביותר של מה שישנו. ההכל מייצג את האין סוף, דהיינו, את השלם / התמונה המלאה / המציאות כולה. הכלום לעומתו מייצג את האין, דהיינו, ההעדר הגמור של השלם, הדבר שאינו קיים. ונחדד את העניין. כלום אמיתי אין משמעותו מקום אין סופי ריק. כלום אמיתי משמעותו אין מקום כלל. מקום ריק, הוא עדיין משהו. כלום אמיתי = העדר מוחלט של כל המקום כולו. אם ניקח את כל מרחב המקום כולו, נרוקן אותו מכל מה שיש בו, נכניס אותו לתוך נקודה אחת ואחכ נמחק אותה, אז נשאר עם כלום, דהיינו, מציאות חסרת מרחב מקום. כלום = אין זמן. כשאין כלום, אין שינויים, אין עבר / הווה / עתיד = אין ציר זמן. הכלום מייצג עבור האדם את ההעדר הגמור, כלום = 0 מוחלט, כלום = אין דבר, כלום = שום דבר, כלום = אין מקום, כלום = אין זמן. כלום אמיתי הוא כלום מוחלט. דהיינו, אין מחשבה, אין רצון, אין רגש, אין שום ישות נפרדת מדבר אחר. אין שום דבר שנבדל מדבר ... אין שום דבר ששונה מדבר אחר. מחשבה / מודעות עצמית של האדם לאני שלו וכיוב, זה עדיין משהו ממשי. כלום מוחלט כפי שהיה בטרם כל דבר, הוא כלום שאין שם שום מחשבה / רצון / סיבה / תוצאה / ישות וכולי, אלא רק שתיקה מוחלטת של כל דבר אפילו של מחשבה. בכלום המוחלט אין שום דיבור / מחשבה וכולי משום סוג. נמצא אם כן, כי ההכל מייצג את הקצה העליון של היש והכלום מייצג את הקצה התחתון של היש דהיינו, האין המוחלט. לכאורה הדבר נראה, כי אלו שני הפכים ששונים זה מזה במהותם בתכלית. וכפי שבני אדם רגילים לומר, או הכל או כלום, כאילו שאלו 2 ההפכים המוחלטים שקיימים. כל הדברים שבהם נתקל האדם בעולם, כולם נמצאים בטווח שבין הכל / כלום. כל דבר גדול מכלום וכל דבר קטן מהכל. האדם תמיד נמצא בטווח שבין ההכל לבין הכלום. וכנל, לתוך מחשבה ניתן להכניס רק דברים שהם באמצע הטווח הנל, כי הרי לא ניתן להכניס את ההכל לתוך מחשבה, וגם לא ניתן להכניס כלום אל תוך המחשבה כנל. כפי שכבר ביארתי מספר פעמים, כל הסבל של האדם, כל השקר, כל השאלות / ספקות ... מרגיש חוסר שלמות. כדי להגיע אל השלמות, צריך לא לפחד וללכת על כל הקופה כולה, על: או הכל או כלום. ולא ממש צריך לפחד, כי בסוף מגלים שכלום = הכל, כך שלא משנה להיכן הולכים, אם הולכים עד הסוף ...
כלום, איך להיות מאושר בלי לעשות כלום? איך להשיג אושר מוחלט בלי לעשות כלום? איך להצליח בהכל בלי לעשות כלום? איך לא לעשות כלום? הכי טוב לא לעשות כלום, בשביל מה לעשות משהו? הפחד מהכלום, הפחד מהשעמום, להפוך להיות כלוםכלום, איך להיות מאושר בלי לעשות כלום? איך להשיג אושר מוחלט בלי לעשות כלום? איך להצליח בהכל בלי לעשות כלום? איך לא לעשות כלום? הכי טוב לא לעשות כלום, בשביל מה לעשות משהו? הפחד מהכלום, הפחד מהשעמום, להפוך להיות כלוםכלום, איך להיות מאושר בלי לעשות כלום? איך להשיג אושר מוחלט בלי לעשות כלום? איך להצליח בהכל בלי לעשות כלום? איך לא לעשות כלום? הכי טוב לא לעשות כלום, בשביל מה לעשות משהו? הפחד מהכלום, הפחד מהשעמום, להפוך להיות כלום מהו הרעיון המרכזי של הרצאה על איך להיות מאושר בלי לעשות כלום? המרצה, אליעד כהן, מציג את הרעיון המרכזי של איך להיות מאושר לחלוטין בלי לעשות שום דבר, בתור הדרך להשגת ... טוב ב - 100%, לאהוב את עצמו באופן מוחלט ולהיות שלם, צריך להגיע למצב שבו הוא מסוגל לא לעשות כלום מבחירה חופשית. זהו אתגר לא פשוט, שכן אנשים בדרך כלל מרגישים צורך לשנות משהו כל הזמן - עליהם לתרגל מצבים שבהם הם יושבים או שוכבים ומפסיקים לבצע כל פעולה מבחירה מודעת. מדוע קשה כל כך לא לעשות כלום? למרות שהרעיון של לא לעשות כלום עשוי להישמע פשוט, מדובר באתגר עצום. אליעד מסביר שהאבנים, הקירות, או מי שמת לא עושים כלום. אלא שמי שעדיין חי, לא מצליח לשבת בלי לדחוף את עצמו לפעולה כלשהי. בכל רגע עולה מחשבה שמביאה אותנו לרצות לזוז, לשנות, להגיב או לעשות משהו, אף אם אין לכך צורך אמיתי. מהו לא לעשות כלום ומה זה אומר בפועל? הכוונה בלא לעשות כלום היא לא להימנע מפעולות שלא בשליטתנו, כמו זרימת הדם בגוף, אלא להימנע מכל פעולה שנעשית מתוך בחירה. למשל, יש ... רצון לשנות משהו. מה קורה כאשר מחשבות מתחילות לצוף בזמן שנפנים לתרגול זה? כאשר אדם עוסק בתרגול לא לעשות כלום, המחשבות מתחילות לצוף: קום, עשה משהו, אתה לא יכול לשבת פה לנצח, או משעמם לי. המוח מנסה לשכנע אותנו ... הזה מחליש את הדחף לשנות את המציאות ולבצע פעולות מתוך רצון לברוח משעמום או פחד. איך התרגול לא לעשות כלום מחליש את הרצון המתמיד לשנות את המציאות? ההבנה המרכזית היא שכל פעולה שאדם עושה היא מתוך רצון לשנות את ... המציאות. ככל שהאדם יתמודד עם המחשבה הזו ויחקור אותה יותר, הדחף לשנות יחלש בהדרגה. האם התרגול של לא לעשות כלום גורם לדיכאון? אליעד מדגיש כי לא לעשות כלום לא משדר תחושת דיכאון. יש הבדל ברור בין אדם שלומד לא לעשות כלום מתוך חקירה פנימית לבין אדם שנכנס לדיכאון, שבו כל פעולה נראית חסרת ערך. התרגול אינו קשור לחוויות של פסימיות, ... זהו לא תהליך של שלילה אלא של חקירה חיובית ועמוקה על המניעים שלנו. מהן התועלות האפשריות מהתרגול לא לעשות כלום? ישנן מספר תועלות מרכזיות: 1. חיזוק יכולת ההתמודדות עם הדחף המתמיד לשנות את המציאות. 2. יצירת זמן של רוגע ... סכנה בהצהרה שום דבר לא משנה משום שהיא עשויה ליצור אחדות שקרית, בה אדם משדר שהוא לא אכפת לו מכלום, בעוד שבפועל הוא ממשיך לשאת רגשות פנימיים של סבל. במקום זאת, אליעד מציע שאלו יהיו שאלות פתוחות: למה אני ... למה אני צריך לעשות משהו? ולא לקבל את המחשבות כוודאות. איך להחליש את הרצון? איך להשתחרר מהרצון? מהי מדיטציית כלום? איך להרגיש שהחיים הם משחק? איך להשתחרר מכל הרצונות? מה לעשות במדיטציה? איך להיות מאושר במאה אחוז? מהו הרעיון ... להגיע לכך. אך ההסבר מדגיש שאם אדם רוצה להיות מאושר לחלוטין, הוא צריך להגיע למצב שהוא מסוגל שלא לעשות כלום מבחירה חופשית. מדוע הדבר הקשה ביותר הוא לא לעשות כלום? הפעולה של לא לעשות כלום נראית פשוטה, אך למעשה היא אחד האתגרים הגדולים ביותר. האבנים לא עושות כלום, קירות אינם עושים כלום, מי שמת לא עושה כלום, ומי שטרם נולד גם לא עושה כלום. אך עבור אדם חי, הדבר קשה מאוד: בכל רגע עולה מחשבה כלשהי שגורמת לו לרצות לזוז, לשנות, להגיב, לעשות. מה זה אומר בפועל לא לעשות כלום? הכוונה היא שאם אדם באמת רוצה לחוות אושר מושלם או לאהוב את עצמו באופן מוחלט, עליו לתרגל מצבים שבהם הוא יושב או שוכב, ופשוט לא עושה כלום מבחירה מודעת. - אפשר לשבת על כיסא, ספסל, מיטה, איפה שרוצים. - אין הגבלה לזמן: אפשר כמה דקות, חמש ... עושים זאת, אך מנסים לא להיגרר לפעילות חדשה שנובעת מרצון לשנות משהו. מה קורה כשמופיעות מחשבות בזמן שלא עושים כלום? כשאדם מפסיק לזוז, מתחילות לצוף מחשבות: המוח יאמר: קום, עשה משהו, אתה לא יכול לשבת כאן לנצח. אדם עלול ... הרעיון הוא להתמודד עם הדחף ולא לקבל כמובן מאליו את הצורך לשנות או לעשות משהו. איך התרגיל לא לעשות כלום מחליש את הרצון המתמיד לשנות את המציאות? כל פעולה שאדם עושה באופן חופשי, הוא עושה כי נדמה לו שיותר ... לא להשתעמם, והדבר לא באמת הכרחי, אפשר לראות את החיים יותר כמשחק ופחות כמאבק הישרדות לחוץ. האם לא לעשות כלום משמעותו להיכנס לדיכאון? לא. יש הבדל גדול בין אמירה בשביל מה לעשות, בכל מקרה הכל רע (גישה דיכאונית) לבין תרגול לא לעשות כלום כדי להבין לעומק מדוע מתעורר הרצון לפעול. דיכאון נובע מתחושה פסימית שלא כדאי להתאמץ כי הכל גרוע. התרגיל כאן ... יש סיבה אמיתית לקום ולפעול, ולא להניח הכל רע או הכל טוב מראש. מהן התועלות האפשריות מהתרגיל לא לעשות כלום? החלשה הדרגתית של הדחף התמידי לשנות את המציאות. אפשרות להירגע, להתמסר לרגע הנוכחי בלי לחץ להספיק או לעשות. הבנה ... שום דבר לא משנה כדי לפתור הכל? לא. אמירה פשטנית של שום דבר לא משנה או אני לא רוצה כלום עלולה לייצר בעיה שנקראת אחדות שקרית, שבה אדם משתכנע בצורה לא נכונה שלא אכפת לו מדבר, אך בפועל הוא ... לתרגל אי - עשייה ולשאול את המוח למה? בכל פעם שעולה הדחף לזוז ולעשות. לא מדובר בהצהרה מזויפת של כלום לא משנה, אלא בחקירה כנה של ההנחות המוטמעות בנו, שגורמות לרצון תמידי לשנות ולפעול. באמצעות התרגיל, נחלשת מחויבות היתר ... דרכים להתמודדות עם שעמום אחדות שקרית ואחדות אמיתית עשייה מתוך אי - עשייה למה כל כך קשה לא לעשות כלום אחדות שקרית, עשייה מתוך אי עשייה, פעולות משתנות מתוך אחדות, למה לעשות משהו? האם זה באמת משנה? איך להחליש את הרצון? איך להשתחרר מהרצון? מדיטציית כלום, מדיטציית ויפאסנה, מה לעשות במדיטציה? מדיטציית שתיקה, מה הדבר הכי קשה בעולם? איך להיות מאושר במאה אחוז? איך להשתחרר ...
רוצה להיות כלום, רוצה להיות משהו, כלום או משהו, מה זה כלום? מה זה משהו? מה גדול ממה? כלום יחסי, כלום מוחלט, משהו יחסי, משהו מוחלט, מה זה אין סוף? חלק ממשהו, חלק מהשלםרוצה להיות כלום, רוצה להיות משהו, כלום או משהו, מה זה כלום? מה זה משהו? מה גדול ממה? כלום יחסי, כלום מוחלט, משהו יחסי, משהו מוחלט, מה זה אין סוף? חלק ממשהו, חלק מהשלםרוצה להיות כלום, רוצה להיות משהו, כלום או משהו, מה זה כלום? מה זה משהו? מה גדול ממה? כלום יחסי, כלום מוחלט, משהו יחסי, משהו מוחלט, מה זה אין סוף? חלק ממשהו, חלק מהשלם מה זה כלום ומה זה משהו? אליעד כהן מסביר באופן עמוק ומפורט על המושגים כלום ומשהו, ומנסה להראות שאין עדיפות מוחלטת לאף אחד מהמושגים האלה. תחילה הוא מסביר שהבעיה המרכזית היא שאנשים לא מגדירים ... ברורות. הוא מדגיש שאם האדם יגדיר באופן מוחלט ומדויק את השאלות, הוא יקבל תשובות מוחלטות וברורות. מה ההבדל בין כלום יחסי לכלום מוחלט? אליעד מבהיר שיש כלום יחסי ויש כלום מוחלט. כלום יחסי הוא מצב בו חסר דבר ספציפי, למשל אם יש קופסה בלי תפוחים, נאמר שהקופסה היא ריקה, ולכן זה כלום יחסי. אבל כלום מוחלט הוא מצב בו לא קיים דבר כלל, אפילו לא אוויר או מקום. כלום מוחלט, לדבריו של אליעד, הוא מושג שאינו קיים באופן ממשי כי בכל רגע נתון קיים משהו, אפילו אם הוא ... אם הוא היה הופך למשהו מוחלט, כזה שממלא את כל המציאות, הוא היה מאבד את הייחודיות שלו והופך שוב לכלום. מכאן, שכל מושג של משהו או כלום מוגדר תמיד ביחס למשהו אחר. מה המשמעות של אינסוף ביחס למשהו ולכלום? אליעד מדגיש כי אינסוף הוא מושג שאינו ניתן להגדרה מוחלטת, וכאשר מנסים לתפוס אינסוף, מתמודדים עם העובדה שאי אפשר להגדירו באופן סופי. גם כלום מוחלט דומה לאינסוף, כי אי אפשר להגדיר או לתפוס אותו באמת. לכן, גם מושגים כמו משהו או כלום הם תמיד מוגבלים ביחס לאינסוף, ותמיד קיימת בהם אי - ודאות מסוימת. למה אנשים רוצים להיות כלום? אליעד כהן נותן דוגמאות רבות מדוע אנשים מעדיפים לפעמים להיות כלום ולא משהו. למשל, אדם אומר שהוא רוצה להיות כלום כי הוא מרגיש שמשהו מפריע לו. אליעד מסביר שזו אשליה - כי אם באמת היה אותו אדם כלום מוחלט, לא היה לו שום רצון או יכולת להגיד שהוא כלום. הרצון עצמו להיות כלום כבר מעיד שהוא משהו. אנשים מחפשים להיות כלום כי זה נתפס כמצב בלי סבל או בעיות, אבל גם המצב הזה הוא יחסי ולא מוחלט. האם כלום גדול או קטן ממשהו? אליעד נותן דוגמאות מעניינות על השאלה מה גדול ממה - כלום או משהו. מצד אחד, נדמה שמשהו הוא גדול יותר, כי הוא כולל בתוכו את הכלום. מצד שני, כלום הוא אינסופי ולכן יכול להכיל הכל, ולכן אולי הוא דווקא גדול יותר ממשהו. אליעד מדגים את זה בדוגמה של ... לכן, כדי לחוות את השלמות, האדם צריך להיפרד מההזדהות שלו עם המשהו שהוא חושב שהוא. האם אפשר להיות רק כלום מוחלט או רק משהו מוחלט? אליעד מסביר שאי אפשר באמת להיות רק כלום מוחלט או רק משהו מוחלט, כי כל אחד מהם תמיד מכיל בתוכו את ההפך שלו. לכן, אדם שמנסה להגיע לכלום מוחלט נתקל בפרדוקס - כי אם באמת יהיה כלום מוחלט, לא יוכל אפילו להרגיש שהוא כלום. כמו כן, גם משהו מוחלט לא באמת אפשרי, כי הוא מאבד את הגדרתו והופך לכלום. האם הרצון להיות כלום הוא יתרון או חיסרון? אליעד מדגים שאם אדם אומר שהוא מוכן להיות אפילו כלום, אז למעשה הוא אומר שלא אכפת לו להיות משהו, אבל הוא עדיין מחפש יתרון מסוים בכלום. אם הכלום היה מוחלט באמת, לא היה צורך להעדיף אותו על משהו. לכן, אליעד מסביר שהרצון להיות כלום או משהו הוא ...
מה זה אין סוף? מה זה הכל? מה זה כלום? כלום זה הכל, הכל זה כלום, סוגים של אין סוף, כמה זמן עבר מהתחלת הזמן? הכל עשוי מכלום, ממה הכל עשוי, סוגים של כלום, סוגים של אין, יש או אין, מהות המציאותמה זה אין סוף? מה זה הכל? מה זה כלום? כלום זה הכל, הכל זה כלום, סוגים של אין סוף, כמה זמן עבר מהתחלת הזמן? הכל עשוי מכלום, ממה הכל עשוי, סוגים של כלום, סוגים של אין, יש או אין, מהות המציאותמה זה אין סוף? מה זה הכל? מה זה כלום? כלום זה הכל, הכל זה כלום, סוגים של אין סוף, כמה זמן עבר מהתחלת הזמן? הכל עשוי מכלום, ממה הכל עשוי, סוגים של כלום, סוגים של אין, יש או אין, מהות המציאות מה זה אינסוף והאם באמת הכל עשוי מכלום? ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בשאלות פילוסופיות עמוקות ומאתגרות, העוסקות במושגים אינסוף, הכל וכלום. ההסבר נפתח ברעיון הטוען כי הכל בעצם זה כלום, וכי הכלום הזה מכיל בתוכו את כל הדברים האפשריים. אליעד מסביר באמצעות דוגמאות רבות את הטענה כי המושג הכל כולל בתוכו ... גם לא שולחן, כיסא שהוא גם לא כיסא), מתקבל משהו חסר כל הגדרה, בלתי ניתן לתפיסה, אך לא באמת כלום. אליעד מדגיש נקודה זו: גם אם זה לא מוגדר, זה עדיין משהו. לדבריו, הכלום האמיתי הוא לא חוסר הגדרה, אלא מצב שבו סך כל הדברים כולל את ההפכים שלהם בצורה שמבטלת כל אפשרות ... כך בעצם האינסוף של כל המספרים וההפכים שלהם, כאשר הם מחוברים יחד, הופך לאפס. זהו בעצם המושג הכל שהוא כלום. האם אפשר באמת לדמיין כלום או אין? אליעד מוסיף דוגמה נוספת, מתחום הפיזיקה והתפיסה החושית: הוא מתאר מצב שבו לוקחים מיקרוסקופ ומתקרבים יותר ויותר ... מסוים. ככל שמתקרבים יותר פנימה, רואים פחות ופחות, עד שלכאורה לא רואים דבר. אבל אליעד מדגיש שהמושג לא רואים כלום אינו מדויק. לדבריו, גם כאשר אנו לא רואים כלום, זה עדיין משהו. אם נסתכל על חומר ונעשה לו זום - אין אינסופי, בסוף נגיע למצב שבו אנחנו לא מזהים שום דבר, אלא משהו אחיד. אבל המשהו הזה הוא עדיין לא כלום. הוא אמנם אחיד וחסר הגדרות, אבל הוא עדיין משהו. לכן, אי אפשר באמת לדמיין כלום אמיתי, אלא רק מצבים של משהו חסר הגדרות או צורה. איך הכל והכלום קשורים למציאות עצמה? הטענה המרכזית של אליעד כהן בהרצאה היא שהמציאות, או מהות המציאות, מורכבת דווקא מהחיבור של כל ... וגם את אי - קיומו של האדם. מצב כזה, של הכל וההפכים יחד, יוצר מצב בלתי מוגדר, שהוא בעצם כלום. לכן, לדבריו, המציאות היא מצב שבו הכל והכלום הם שני צדדים של אותה מטבע. לדעתו של אליעד, אם אנחנו חושבים שהעולם מורכב מדבר אחד בסיסי (אטומים), הדבר הזה, גם אם הוא אחיד, הוא לא באמת כלום. הוא פשוט חומר בסיסי שאינו מוגדר מספיק כדי שנזהה אותו כדבר ספציפי, אבל הוא עדיין קיים. בכך, אליעד מחדד את הרעיון שהמושגים הכל וכלום הם מושגים פילוסופיים עמוקים שקשורים אחד בשני, ושהמציאות היא בעצם ביטוי של המורכבות והפשטות גם יחד. לסיכום, אליעד מסביר שהמושג כלום אמיתי הוא לא חוסר בחומר, אלא דווקא המצב שבו כל החומרים וכל ההפכים שלהם מתמזגים יחד לכדי מצב חסר ... לדבריו, היא בדיוק המקום שבו ההפכים האלה מתבטאים בצורה נפרדת ומוגדרת, אך מאחורי הקלעים, כולם עשויים ממה שהוא מכנה כלום. מה זה אינסוף? האם הכל עשוי מכלום? סוגים של כלום מה ההבדל בין אפס לאינסוף? איך כלום יכול להיות הכל? מה זה מהות המציאות? האם אפשר לדמיין כלום?
אפסיות, מרגיש שאני אפס, מרגיש שאני כלום, מרגיש חסר אונים, מרגיש שאני לא שווה כלום, מרגיש שאני חסר משמעות, מרגיש שאני זבל, מרגיש חוסר ערך, להרגיש שאני כלום, חוסר אונים, צניעות, ענווה, גאווה, יוהרה, להפוך להיות אלוהיםאפסיות, מרגיש שאני אפס, מרגיש שאני כלום, מרגיש חסר אונים, מרגיש שאני לא שווה כלום, מרגיש שאני חסר משמעות, מרגיש שאני זבל, מרגיש חוסר ערך, להרגיש שאני כלום, חוסר אונים, צניעות, ענווה, גאווה, יוהרה, להפוך להיות אלוהיםאפסיות, מרגיש שאני אפס, מרגיש שאני כלום, מרגיש חסר אונים, מרגיש שאני לא שווה כלום, מרגיש שאני חסר משמעות, מרגיש שאני זבל, מרגיש חוסר ערך, להרגיש שאני כלום, חוסר אונים, צניעות, ענווה, גאווה, יוהרה, להפוך להיות אלוהים איך להתמודד עם התחושה של אפסיות וחוסר ערך? תחושת האפסיות, חוסר הערך, והחוסר אונים היא תחושה שהרבה אנשים חווים במהלך חייהם. לעיתים, אדם מרגיש שהוא כלום, חסר ערך, ושהוא לא מסוגל לעשות דבר. לעיתים הוא מרגיש כאילו הוא קליפת אשום או עלה ברוח, חסר כל ... מטרה. התחושה הזאת מלווה לעיתים בתחושת חוסר אונים קיומי, כאילו אין לו שום יכולת לשלוט במציאות. האם באמת אנחנו כלום? אחת הדרכים להתמודד עם תחושות אלו היא להבין שהן מבוססות על אמת עמוקה - אנחנו באמת כלום. אם נתבונן ביקום הרחב, נגלה שאנחנו כגרגיר חול זעיר במרחב אינסופי. בתוך גרגיר החול יש אטומים, פרוטונים ואלקטרונים, וכל ... הבלתי נגמר. גם אם נניח שהעולם תמיד היה קיים, אנחנו רק חלק מזעיר בציר הזמן והמרחב האינסופיים. התחושה שאנחנו כלום אינה בהכרח רעה. כשנבין שאנחנו באמת כלום, נוכל להתחיל לקבל את זה ולפעול מתוך תחושה של חיבור לכל המציאות. האם יש פתרון או בשורה טובה? הבשורה ... אותה, הוא מתחיל להתמזג עם כל מה שסובב אותו. כאשר אדם מבטל לחלוטין את האני הפרטי שלו ומקבל שהוא כלום, הוא למעשה הופך להיות כלום ובו זמנית גם כל המציאות. כשהוא לא נפרד מהמציאות, הוא חווה אותה כחלק ממנו, וכתוצאה מכך הוא מתחיל לחוות ... ממנו, הוא שליח שלו. מהי הדרך להפוך להיות אלוהים? היכולת להפוך לאלוהים, לפי התפיסה הזאת, עוברת דרך ההבנה שאתה כלום. ברגע שאתה מבטל את האני שלך, אתה הופך להיות הכל, את כל מה שקורה אתה תופס כמשהו שאתה יזמת. ... שלך מתאחד עם המציאות, כל מה שמתרחש בסביבה נתפס כרצונך. לכן, כדי להפוך להיות אלוהים, אתה צריך להסכים להיות כלום. ברגע שאתה כלום, אתה הופך להיות הכל. איך להגיע לשלמות אישית? כשהאדם מפנים את העובדה שהוא כלום, הוא מפסיק לחוות את עצמו כאדם מנותק מהמציאות. תחושת האפסיות מפסיקה להיות כאב, והופכת לאנרגיה שמחברת אותו לכל דבר. ... אותו למקום של שלמות פנימית, שבו הוא מרגיש מאושר במאה אחוז. איך להתמודד עם חוסר אונים? איך להרגיש שאני כלום ולהתחבר למציאות? איך להפוך להיות אלוהים? איך להשיג שלמות ולהיות מאושר במאה אחוז? איך מתעוררת לפעמים התחושה של חוסר אונים? לפעמים אדם מרגיש שהוא אפס, שהוא כלום, שהוא לא שווה כלום ושאין לו שום יכולת. הוא מרגיש חסר אונים, מרגיש תלוי, מרגיש כאילו הוא קליפת אשום או כמו עלה ברוח. תחושת אפסיות כזאת מביאה לעתים לתחושת חוסר ערך מוחלטת, כאילו הוא לא מסוגל לעשות כלום ושהוא שום דבר. איך אפשר להתמודד עם ההרגשה הזאת? אם היינו ניגשים לאיזה דוקטור לענייני שקר כלשהו, אולי היו ... סיפורים ונוסFormula מסוימת, אבל כאן התשובה היא אחרת: אחת הדרכים המרכזיות להתמודדות היא להסכים לקבל את העובדה שאתה באמת כלום. פירוש הדבר להכיר באמת העמוקה שאתה באמת אפס, כלום ושום דבר. כשמסתכלים על היקום העצום, מבינים שאנחנו פחות מגרגיר של גרגיר של גרגיר חול, ובתוך הגרגיר עצמו יש ... משהו - אבל למעשה הוא לא יותר מנקודה שאין לה שום משמעות ביחס למרחבי היקום האינסופי. למה באמת אנחנו כלום? כי מבחינת המציאות אנחנו יכולים להיעלם בכל רגע. אם יש אלוהים, הוא יכול לעשות כרצונו. הוא לא חייב להסביר, ... עצום ללא גבול. אין לנו שום שליטה אמיתית, אפילו לא על המחשבה שלנו עצמה. אם המציאות רוצה שנחשוב שאנחנו כלום - כך נחשוב, ואם היא רוצה שנחשוב שאנחנו משהו - כך נחשוב. באמת אין לנו שום כוח משלנו. האם יש בשורה טובה בכל זה? לצד ההבנה המייאשת שאנחנו כלום ושום דבר, קיימת בשורה טובה: מי שמקבל לחלוטין את העובדה שהוא כלום, ומתמסר לכך באמת, מגיע למצב שבו הוא מרגיש שהוא אלוהים. איך זה קורה? מפני שברגע שאדם מבטל לחלוטין את ... הוא נעשה כל יכול מבחינתו, משום שהוא מפסיק לחוות את עצמו כמשהו נפרד מהמציאות. מה קורה למי שמוכן להיות כלום? ברגע שאדם באמת מוכן לחוות שהוא אפס ושאין לו כלום, הוא חדל לחוות את האני המצומצם שלו. אז, מבחינתו, כל המציאות היא האני החדש שלו, ולכן הוא חש שהכל בשליטתו. הדבר יכול להוביל להרגשה של שלמות מוחלטת, להיות מאושר במאה אחוז. במקום לברוח מהתחושה הקשה של אני כלום, אפשר להשתמש בה כדי להתמזג עם המציאות כולה ולהפוך להיות הכל. איך להתמודד עם חוסר אונים? איך להרגיש שאני כלום ולהתחבר למציאות? איך להפוך להיות אלוהים? איך להשיג שלמות ולהיות מאושר במאה אחוז?
הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, כלום, אין, המקום והזמן, חלק 2הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, כלום, אין, המקום והזמן, חלק 2הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, כלום, אין, המקום והזמן, חלק 2 איך נוצר הרצון ומה הוא האני? כדי להבין איך נוצר הרצון ומהו האני של ... גם את האין, שהוא ההוויה שממנה הכל עשוי. האדם שואל: מה יש לפני האני והלא אני? והתשובה היא - כלום מוחלט, העדר מוחלט של מקום וזמן. כאשר מפרקים את כל הצורות של העולם (כולל את המקום והזמן עצמם), נשאר רק כלום, וזוהי ההוויה האמיתית של המציאות. לכן אליעד מסביר שהמהות האמיתית של האדם, של הרצון, ושל כל המציאות היא כלום, אין, והעדר מוחלט. איך האדם יכול לחוות את הכלום? אליעד מדגים שבחוויה הפנימית ביותר, האדם הוא כלום, הוא לא קיים כלל. כשהאדם מסתכל עמוק לתוך עצמו ושואל מי אני?, הוא מגלה שאין שם שום דבר, לא מחשבות, לא תחושות, אלא רק כלום מוחלט. אבל הכלום הזה הוא בכל זאת משהו ממשי, למרות שהשכל האנושי אינו מסוגל להבין אותו עד הסוף. ככל שהאדם מתבונן יותר, הוא מתחיל לחוות שהדברים הם בעצם כלום בצורת משהו. בשלב זה האדם מבין שהיש והאין הם בעצם ישות אחת ממש, שבה אין יותר הבדל בין קיום ... קולט שהנפרדות והאחדות הן ישות אחת ממש. לסיכום, אליעד מסביר שהאדם והרצון שלו הם בסופו של דבר צורה של כלום, של הוויה אחת, ולכן כל ההבדלים, הרצונות, והבעיות שלנו הם אשליות הנובעות מכך שאיננו מבינים שאנחנו והמציאות הם למעשה דבר אחד מוחלט. איך נוצר הרצון? מהו האני? מהי מחויב המציאות? איך אפשר להבין את הכלום? מהי ההוויה? איך להיות אלוהים? נקרא בעמוד 194, אני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון, איך נוצר האני של ... את התודעה ואת רצונו, מוכרח להבין את מהות מה שישנו. וכבר עכשיו ניתן להבין, שמה שישנו הוא בעצם האין והכלום. למה אנחנו מבינים שמה שיש לפני האני והלא אני זה בעצם כלום? איך הגענו למסקנה שלפני האני והלא אני יש כלום? אם הולכים לפני האני ולא אני, יש למעשה מקום וזמן לפניהם, אם לא היה מקום וזמן לא יכול להיות ... למשל כדי שיהיה אני צריך שיהיה מקום וזמן. אם נפרק את כל הצורות, נעלים את כל הצורות, אז נקבל כלום. האני נמצא בתוך מקום וזמן, ויש מקום וזמן שבו האני לא נמצא. מה מקיף את כל הצורות? הכלום. אם נסיר מהעולם את כל הצורות שהם אני ואת כל הצורות שהם לא אני, מה יישאר? נקבל מקום וזמן ... אומר שבהוויה שלי אין את הצורה שלי ואין את הצורה של הלא אני עם המקום והזמן, אז ההוויה זה הכלום. אני ולא אני, פירושו דבר שקיים בתוך מקום וזמן, אם נסיר את כל הצורות של האני ונסיר את כל ... של מקום, הדבר שממנו עשוי המקום לא יכול להיות מקום. אולי המקום עשוי ממקום אחר? אבל המקום האחר הוא כלום וגם הזמן האחר הוא כלום. שאלה: למה לא נקרא לו קיום? אליעד: כשאתה אומר שאין פה כלום, אתה מתכוון שיש פה מקום ריק. אבל זה לא כלום, זה עדיין מקום ריק. אבל אם אני אשאל אותך מה הוא כלום מוחלט? תגיד שאין בו אפילו מקום ריק. שאלה: מה זה האני הזה? אליעד: מה אתה יודע על האני? שהוא ... להבין לפחות משהו אחד, ואחר י זה אוכל להתקדם קדימה, וראיתי שאני לא מצליח, למה? כי הבנתי שאני עשוי מכלום כלשהו, אז אם אני לא מבין את הכלום, אז איך אוכל להבין את עצמי שאני צורה של הכלום הזה? למשל אדם שואל, למה אני רוצה? כי יש כלום שגורם לו לרצות, אבל אם הוא לא מבין את הכלום איך הוא יבין למה הוא רוצה? אז הבנתי למה אני לא מבין, ולמה אי אפשר להבין, אבל מה לעשות ... אם אתה מכריח את עצמך להבין, אתה מבין. בשלב הראשון לפחות תבין, למה אתה לא מבין. קשה להבין כי הכלום זה דבר כל כך מופשט, שאנחנו אפילו לא מתייחסים אליו. אבל הכלום הזה, שאתה קורא לו כלום, אתה עשוי ממנו. שאלה: מתי הדיסק מתחלף במוח? אליעד: יש דרגות שונות. למשל אם אתה מכיר בכך שאתה צורה ... או שהוא מרגיש שהמקום והזמן זזים? זה כבר מראה שהדיסק התחלף. ואז הוא חושב, מה זה מקום וזמן? זה כלום, אז איך אני מצפה להבין את עצמי, אם זה כלום בסוף. איך אני יכול להבין מה זה כלום? אז כמו שאמרתי, מי שהוא איש חיל ואמיץ בסוף יבין מה זה הכלום. שאלה: איך הוא יבין? אליעד: על ידי זה שהוא מתעקש להבין. מכריח את עצמו להבין. שאלה: האם אפשר להבין ... החוויה, כי לא יתכן שהחלק השכלי שלך יישאר מחוץ לעניין. שאלה: מה קודם צריך להבין, את האני או את הכלום? אליעד: אם הבנת שאני זה כלום בצורת אני, אז כדי להבין מה זה אני, צריך להבין מה זה כלום. לכאורה האדם יגיד, אין כלום, מה אני יכול להבין. אני מוכר מוצר, מה אני מוכר? תפיסת מציאות שיש ואין זה אחד. אז איך אני ... את התהליך אני יכול לדעת מה הם ההתנגדויות. כול מה שישנו, אם תוריד ממנו את כל הצורות, מה תקבל? כלום. אם תקלף את הצורות יישאר לך מקום וזמן ריקים, איך מורידים את הצורה של המקום והזמן? קודם תדמיין מה זה, ואחר כך תנסה לחשוב על משהו הפוך, תראה שאתה לא יכול לחשוב, נכון? זה נקרא כלום. זה אומר שההפך שלו, זה הדבר שאתה לא יכול לחשוב עליו. שאלה: אין הפך של זמן ומקום. אליעד: נכון, האין הפך, הוא הכלום. האין הזה שלא נכנס לי במחשבה, הוא הכלום. אם תחשוב בבית מה זה לפני הזמן והמקום, אתה תגלה שזה ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?