🖨כלום = הכל = מציאות = אלוהים. הכיצד? חלק 5מדע / אסטרופיזיקה / קוסמוגוניה:
הנ"ל שופך אור על תופעות מדעיות וקוסמולוגיות רבות. כגון: תאוריית הכל, תורת היחסות, תורת הקוונטים, סופרפוזיציה קוונטית, קריסה קוונטית, הצופה הקוונטי, יקומים מקבילים, עולמות מקבילים קוונטיים, עקרון אי הוודאות, קריסת פונקציית הגל, בעיית המדידה, ניסוי שני הסדקים, תורת השדות הקוונטית, אנרגיית נקודת האפס, אופק אירועים, אינפלציה קוסמית, אנרגיה אפלה, בעיית המסה החסרה, גיל היקום, היווצרות היקום, הילה של חומר אפל, המפץ הגדול, הפרדוקס של גיל היקום, הקבוע הקוסמולוגי, התפשטות היקום, זמן פלאנק, חומר אפל, חוק וין, חור לבן, חור שחור, חור תולעת, חורים שחורים, יקום מחזורי, יקום מקביל, כוכב כפול, מהירות האור, מהירות מילוט, מסע בזמן, מסת מנוחה, מרחב / זמן, פרדוקס בנטלי, פרמטר הסקאלה של היקום, פרמטר הצפיפות, צורת היקום, צפיפות היקום, קרינת הרקע הקוסמית, תאוריית המצב היציב, תווך בין כוכבי ועוד.
נחדד ונאמר, כי מי שרואה את התמונה המלאה כולה של המציאות כנ"ל, מבין את שורש נקודת האמת ואת חלקי האמת שמסתתרים בתוך כל התופעות הפיזיקאליות ובתוך כל התיאוריות השונות לגבי היקום וכולי.
*
יהדות / תורת הסוד / תורת הנסתר / תורת הקבלה / תורת הצמצום:
אין סוף = ה"שלם" / הישות האחת שמהווה את הכל.
בטרם בריאת העולם (שמתרחשת בכל רגע), הכל היה אין סוף. לא היה שום "יש" אלא רק "אין".
האין סוף שהוא אלוהים עצמו, צמצם את עצמו כביכול ויצר חלל פנוי, שבתוכו הוא ברא את העולם.
החלל הפנוי היינו ההסתרה של המהות האחת.
זה שנראה שיש דברים שונים זה מזה, זה חלל פנוי.
זה שאדם חושב שהוא שונה ממשהו אחר, זה חלל פנוי.
זה שאדם אינו מרגיש שהוא והמציאות זאת ישות אחת, זה חלל פנוי.
אדם הראשון קודם החטא, לא ראה הבדל בין טוב לבין רע. בעיניו הוא היה באחדות מלאה עם הבורא.
בטרם החטא לא היה אצלו הבדל בינו לבין אשתו. אשתו היא בחינת החלל הפנוי / העולם כידוע.
האיש הוא בחינת הבורא, שממנו נלקחה האישה. דהיינו, האיש מייצג את מה שהיה לפני הבריאה והאישה את מה שהיה אחרי הבריאה.
אחרי החטא כמובן, האדם ראה את עצמו כנפרד מהבורא, דהיינו, גם כנפרד וכשונה מאשתו שהיא בכלל חלק ממנו ממש.
התורה שקדמה לעולם, היא התורה הנצחית. התורה שקדמה לעולם היא ההתגלות של האין סוף בתוך הצמצומים השונים שיש בבריאה.
אלו ואלו דברי אלוהים חיים, וכאשר האדם מבין שכל ההפכים נמשכים מאין סוף, וכאשר האדם רואה בעיני שכלו את ההשתלשלות הזאת ממש מהאין סוף עצמו, עד לנקודה האחרונה של עולם העשייה, זאת תורת ה' ממש שקדמה לעולם ושלא תשתנה לעולם.
לעתיד לבוא דהיינו, כאשר האדם מגיע לבחינת העולם הבא והתכלית הסופית, שבו נכלל הבריאה בלפני הבריאה, שבו נתקן חטא אדם הראשון, בשלב הזה הכלל נכלל באין סוף, וכל העברות הופכת לזכויות כידוע.
הקליפות והשדים הם הדמיונות שיש לאדם שלא נותנים לו להבין שהכל זו מהות אחת.
שדים / קליפות = הסתרה ולבושים של האין סוף. כאשר האדם לא מרגיש אחדות עם כל מה שקיים, הרי שהוא בתוך הקליפות וההסתרה של האין סוף בתוך החלל הפנוי.
סודות התורה נמצאים בעמקי הקליפות, ואפילו בעשרה כתרי דמסאבותא (טומאה) גם שם יש את סודות התורה הגדולים ביותר, רק ששם הצמצום הוא גדול מאוד.
אפילו פרעה שאמר "לי יאורי ואני עשיתיני"...
אלוהים, האם יכול להיות שיש אלוהים? איפה נמצא אלוהים? האם אלוהים קיים? האם אלוהים הוא המציאות? האם אלוהים הוא בתוך המציאות? האם אלוהים הוא חלק מהמציאות? האם המציאות היא חלק מאלוהים? מה זה אלוהים? מה זה מציאות? קיום אלוהיםאלוהים, האם יכול להיות שיש אלוהים? איפה נמצא אלוהים? האם אלוהים קיים? האם אלוהים הוא המציאות? האם אלוהים הוא בתוך המציאות? האם אלוהים הוא חלק מהמציאות? האם המציאות היא חלק מאלוהים? מה זה אלוהים? מה זה מציאות? קיום אלוהיםאלוהים, האם יכול להיות שיש אלוהים? איפה נמצא אלוהים? האם אלוהים קיים? האם אלוהים הוא המציאות? האם אלוהים הוא בתוך המציאות? האם אלוהים הוא חלק מהמציאות? האם המציאות היא חלק מאלוהים? מה זה אלוהים? מה זה מציאות? קיום אלוהים האם אלוהים קיים? מהי המציאות? אליעד פותח את הרצאתו בשאלה המרכזית: האם יש אלוהים או אין אלוהים? האם יכול להיות שיש אלוהים? או שאין אלוהים? התשובה לשאלה זו מתחילה בהגדרה בסיסית של אלוהים. לפני שנדבר על קיומו של אלוהים, יש להבין קודם כל מה הכוונה באלוהים. אם נשאל, למשל, אם יש פיל בכף היד שלנו, עלינו להגדיר קודם מהו פיל, ורק אז נדע אם יש פיל בכף היד או לא. באותו האופן, לא ניתן לשאול אם יש אלוהים או אין אלוהים מבלי להגדיר קודם מהו אלוהים. לצורך הדיון, אליעד מגדיר את אלוהים כמשהו שקיים, כל - יכול ובלתי מוגבל. עתה השאלה היא אם אכן יכול להיות משהו כזה. האם ישנו משהו שהוא כל - יכול ובלתי מוגבל, או שזו רק רעיון תיאורטי שאין לו קיום בעולם? ההגדרה והבדיקה של קיום אלוהים לפי אליעד, אם נניח שאלוהים הוא כל - יכול ובלתי מוגבל, עלינו לבחון אם קיים דבר כזה בעולם. הוא מחדד את השאלה בעזרת דוגמה ... בסיסי בלוגיקה: אין לשאול אם משהו קיים מבלי להבין קודם מהו הדבר. אותו הדבר חל על שאלת קיומו של אלוהים. העולם, כדור הארץ והיקום כדי להבין את עקרון קיום אלוהים במציאות, אליעד משתמש בדימוי כדור הארץ והיקום. כל דבר בעולם יכול להיות בתוך כדור הארץ, הוא יכול להיות כדור ... אם נשמיד את כל מה שקיים, המציאות הריקה תישאר. כלומר, מציאות היא משהו תמידי, שלא משנה מה יקרה. המציאות ואלוהים כשמדובר על מציאות, אליעד טוען שאין אפשרות שמשהו יהיה מחוץ למציאות, כי אם היה משהו מחוץ לה, אז הייתה קיימת מציאות גדולה יותר. לכן, כל דבר בעולם יכול להיות או חלק מהמציאות, או המציאות עצמה. אם נתייחס לאלוהים כאל חלק מהמציאות, אז אלוהים לא יהיה אינסופי ולא כל - יכול. הוא יהיה מוגבל בזמן ובמקום, כמו כל דבר אחר במציאות. אם נתייחס לאלוהים כאל המציאות עצמה, אז כל מה שקורה בעולם - כל פעולה, מחשבה, דיבור - הוא ביטוי של אותה מציאות, שהיא בעצם אלוהים. אלוהים והמציאות: יחסים או זהות? אם אלוהים הוא המציאות עצמה, אז כל פעולה בעולם, כל תפיסה של טוב ורע, וכל מערכת יחסים בין אדם לאלוהים תיעלם. כמו שאצבע לא יכולה לתת דין וחשבון לגוף, כך גם אדם לא יכול להפריד בין עצמו לבין אלוהים אם הם אחד. כל מה שקורה בעולם הוא ביטוי של המציאות, שאין לו שום הפרדה בינו לבין האדם. אם אלוהים רק חלק מהמציאות, אז הוא לא אינסופי ולא ברא את העולם, אלא הוא חלק ממנה, כמו כל דבר אחר. הוא יהיה מוגבל בזמן ובמקום. האם אלוהים יכול להיות מחוץ למציאות? אליעד דוחה את הרעיון שאלוהים יכול להיות מחוץ למציאות, כי אם הוא מחוץ למציאות, אז המציאות צריכה להיות בתוכו או לצאת ממנו, אך אז אלוהים בעצם יהיה המציאות כולה. זהו מצב שאין לו פתח לעיון נוסף: אם אלוהים הוא מחוץ למציאות, אז הוא בעצם המציאות עצמה. השלכות על הדת, מצוות, שכר ועונש אם אלוהים הוא המציאות, אז כל רעיון של מצוות, שכר ועונש מאבד את המשמעות. כל פעולה שנעשית - בין אם זה ...
האם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקוםהאם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקוםהאם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקום האם אלוהים קיים? מהו אלוהים? שאלת קיומו של אלוהים היא אחת השאלות הפילוסופיות הגדולות ביותר. השאלה אינה פשוטה, שכן כדי להבין אם אלוהים קיים או לא, יש צורך להגדיר את המשמעות של המילה אלוהים. אליעד מציין כי כאשר שואלים האם אלוהים קיים, חשוב להבין מה בדיוק מתכוונים בשאלה זו. עבור רוב האנשים, מדובר בשאלה אם יש ישות מסוימת שהיא אלוהים, אך השאלה עצמה אינה ברורה אם לא מבינים מהו אותו אלוהים. הגדרת השאלה לשם הבהרה, שאלה כמו האם יש חתול על היד שלי? היא שאלה פשוטה, שכן ישנה הבנה אוניברסלית מהו חתול ומהו יד. אולם כאשר שואלים האם אלוהים קיים?, זו שאלה מורכבת יותר, שכן אין הסכמה מוחלטת על מהות האלוהים. אנשים שונים עשויים להתייחס לאלוהים בצורה שונה: יש שמדברים על אלוהים כישות מימית, אחרים ככוח אינסופי חסר צורה, ויש המציעים לראות את אלוהים כמייצג של המציאות עצמה. האם אלוהים מוגדר במושגים של מקום וזמן? אליעד מציין כי כל דבר בעולם, בין אם מדובר בחפץ פיזי כמו יד, כדור הארץ או רעיון, קיים במקום ובזמן. כאשר שואלים אם אלוהים קיים, השאלה היא האם הכוונה לאלוהים שנמצא במקום פיזי, בזמן מסוים (כמו אלוהים בשמיים), או האם מדובר בישות שמחוץ למקום ולזמן, כפי שתיארוה בחלק מהתפיסות הדתיות והפילוסופיות. האם אלוהים מוגבל או אינסופי? אם אלוהים מוגדר כישות הנמצאת בתוך מקום וזמן, הרי שמדובר בישות מוגבלת. כלומר, אם אלוהים מוגבל למקום וזמן, הוא לא שונה מהותית מכל ישות אחרת בעולם, ובכך לא ניתן להתייחס אליו כאל אלוהים במובן העמוק של המילה. למעשה, כל ישות מוגבלת במרחב ובזמן היא רק עוד חלק מהיקום, ואינה יכולה להיות אלוהית במובן של כוח אינסופי וחסר גבול. האם אלוהים קיים מחוץ למקום ולזמן? אם נטען שאלוהים קיים מחוץ למקום ולזמן, עלינו להבין מה משמעות הדבר. במונחים של התפיסה האנושית, כל דבר שמקיים מקום וזמן נחשב ... כאשר מדברים על דבר שמחוץ למקום ולזמן, קשה מאוד להגדיר אותו כיש. הדבר יוצר את הקושי להביע את קיום אלוהים, שכן אם הוא לא נמצא במקום ולא נמצא בזמן, קשה להבין כיצד ניתן לומר שהוא קיים. האם מציאות היא אלוהים? בהמשך לכך, אליעד מציע גישה המראה כי המציאות עצמה עשויה להתפרש כאלוהים. כאשר אנו מדברים על המציאות, אנו מתייחסים לסך כל מה שקיים. כל דבר בעולם, בין אם מדובר במשהו מוחשי ... אנו רוצים להגדיר אותה או לא, ויש המציעים לראות את המציאות כישות האינסופית המקיפה את כל הדברים הקיימים. האם אלוהים הוא סך כל מה שקיים? אליעד מציין כי לא ניתן לחשוב על אין מציאות. כל דמיון על אין כלום ... עצמה. אם נבחן את המציאות כולה, ניתן לראות בה את אותה אלוהות או כוח אינסופי שמקיף את הכל. לכן, אלוהים יכול להתפרש כמציאות עצמה - לא ישות נפרדת, אלא מהות כל הקיום. האם אלוהים קיים בכל מקום ובכל זמן? עוד פרספקטיבה מציגה את אלוהים כישות שנמצאת בכל מקום ובכל זמן, אך כשנבדוק את זה לעומק, נגלה שמדובר בפרדוקס. אם משהו קיים בכל מקום ... הוא? אם הכל אחד, איך אנו מייחסים לעצמנו זהות נפרדת? שאלות אלו מצביעות על הקושי בהבנת קיום של ישות כאלוהים שהיא נוכחת בכל מקום ובכל זמן. האם אפשר להוכיח קיומו של אלוהים? לסיכום, אליעד מציין כי אם אנחנו שואלים אם אלוהים קיים, השאלה תלויה בהגדרת אלוהים. אם מדובר בישות מוגבלת בזמן ובמקום, אז אלוהים לא שונה מישות אחרת ביקום. אך ...
להיות אלוהים, האם כדאי להיות אלוהים? הספר להיות אלוהים, האם טוב להיות אלוהים? האם טוב להיות אין סופי? האם טוב להיות כל יכול? האם כדאי להיות כמו אלוהים? הספר להיות אלוהים, הבעיות של אלוהים, הצרות של אלוהים, איך להיות אלוהים?להיות אלוהים, האם כדאי להיות אלוהים? הספר להיות אלוהים, האם טוב להיות אלוהים? האם טוב להיות אין סופי? האם טוב להיות כל יכול? האם כדאי להיות כמו אלוהים? הספר להיות אלוהים, הבעיות של אלוהים, הצרות של אלוהים, איך להיות אלוהים?להיות אלוהים, האם כדאי להיות אלוהים? הספר להיות אלוהים, האם טוב להיות אלוהים? האם טוב להיות אין סופי? האם טוב להיות כל יכול? האם כדאי להיות כמו אלוהים? הספר להיות אלוהים, הבעיות של אלוהים, הצרות של אלוהים, איך להיות אלוהים? האם כדאי להיות אלוהים? מה פירוש להיות אלוהים? אליעד כהן מציג את השאלה אם כדאי להיות אלוהים, ומתאר את מושג האלוהים כפי שהוא נתפס בדרך כלל - אלוהים כל יכול, בלתי מוגבל לחלוטין, יכול לעשות כל דבר מתי שבא לו, ללא שום מחויבות או מגבלה. מדובר בישות ... באמת כדאי? האם באמת כדאי להיות כל יכול? האינטואיציה הראשונית של רוב האנשים תהיה חיובית - בוודאי שכדאי להיות אלוהים! כל יכול, בלי מגבלות, בלי סבל, כל מה שאני רוצה קורה! זאת נשמעת כמו התגשמות של כל חלום. אנשים ... אתגר, שינוי, הפתעה, ואפילו את ההרגשה של הצלחה וכישלון - כל מה שמעניין ומרגש את החיים האנושיים. הסבל של אלוהים אם אתה כל יכול, אז אתה גם חייב להיות מסוגל לחוות חיסרון, אחרת אתה לא באמת כל יכול. וזו בעיה - אם אלוהים הוא כל יכול, אז הוא לא יכול לחוות שום חיסרון. אם הוא לא חווה שום חיסרון, הוא לא חווה את החוויה האנושית של הצמיחה וההתגברות על אתגרים. אלוהים, שלכאורה לא סובל, דווקא סובל מכך שאין לו את היכולת להרגיש חיסרון, כי הוא לא יכול להשתנות או לשאוף ... שמחה, עצב, אתגר, הצלחה, כישלון. בני אדם חווים את החיים על כל שלביהם, ויש להם את האפשרות להשתנות ולהתפתח. אלוהים, בהיותו כל יכול, לא יכול ליהנות מכל זה - הוא לא יכול לחוות את חוויות הקיום כמו אדם, ולכן לא באמת נהנה מהקיום. האלוהים האמיתי אז מה עדיף להיות אלוהים? אליעד כהן מציע את התפיסה של האלוהים האמיתי - אלוהים שהוא גם כל יכול וגם מוגבל, גם יכול להיות בלתי מוגבל וגם יכול להיות מוגבל. אלוהים האמיתי יכול לחוות חיסרון ולצמוח ממנו. הוא לא נמצא במצב של סטטיות, אלא חי את האתגר של קיום אנושי ... של שינוי, אתגר והתגברות. זהו מצב שבו אפשר להרגיש את ההרגשות של חוויית חיים אמיתית. האם ייתכן שאתה כבר אלוהים האמיתי? כחלק מהשיעור, אליעד כהן מציע ששאלת האלוהים האמיתי לא בהכרח קשורה למצב חיצוני או לישות על - אנושית. אולי כל אחד מאיתנו כבר חי את החיים כאלוהים האמיתי - השילוב של שלמות ומגבלה, שליטה וחוסר שליטה, הם חלק מהקיום האנושי. כלומר, ייתכן שאנחנו כבר נמצאים במצב הזה מבלי שאנחנו מבינים זאת. סיכום בסופו של דבר, להיות אלוהים כפי שאנחנו מדמיינים אותו - כל יכול לחלוטין - לא כדאי. זה לא מביא לתחושת סיפוק או משמעות. מה ... החיים - להרגיש חיסרון, אתגר והצלחה, וכך להתפתח ולהיות שלם עם כל ההיבטים של הקיום האנושי. מה זה להיות אלוהים? האם באמת כדאי להיות כל יכול? האם אפשר ליהנות בלי סבל? איך ניתן להגיע לשלמות בחיים? האם יש פתרון לפרדוקס היותך כל יכול? האם כל אחד הוא כבר אלוהים האמיתי? האם כדאי להיות אלוהים? ניתוח מעמיק של השאלה מה פירוש להיות אלוהים? האם להיות אלוהים זה באמת כדאי? אם הייתה אפשרות להפוך לאלוהים בלחיצת כפתור - ללא תנאים, ללא אותיות קטנות, ללא תשלום נסתר - האם היית בוחר בכך? האם יש כאן איזו מלכודת? האם ייתכן שיש בכך חיסרון נסתר? או שזו ההגשמה האולטימטיבית של כל רצון? הגדרת המושג אלוהים בהקשר הזה לפני שנדון בשאלה, יש להגדיר במדויק למה הכוונה באלוהים כאן. מדובר באלוהים שהוא כל יכול, בלתי מוגבל לחלוטין, שעושה מה שבא לו, מתי שבא לו, איך שבא לו. שום דבר אינו ... חיצוני, אין לו תלות בשום דבר, הוא הישות המוחלטת, האינסופית, שאין לה גבולות ואין לה חוקים. האם כדאי להיות אלוהים? האינטואיציה הראשונית רוב האנשים, באופן אינטואיטיבי, יאמרו שכן - בוודאי שכדאי להיות אלוהים! הרי להיות כל יכול, משמעו שאין מגבלות, אין תסכולים, אין מחסור, אין סבל. היכולת להגשים כל רצון ללא מאמץ ... לא מוגבל. אם יש לך חסרונות - אתה רוצה להשתחרר מהם. ההגבלה והחיסרון הם מה שיוצרים את הרצון להיות אלוהים. אך מה קורה אם אתה כבר כל יכול? ברגע שאין לך שום מחסור, אין לך שום רצון. אם כל ... חווה משהו שאינך רוצה בו. ואם אתה כל יכול באמת - אז אתה לא יכול לחוות חיסרון בכלל. ולכן אלוהים שסובל מחוסר - אינו אלוהים אמיתי. ואלוהים שלא סובל מחוסר - אינו יכול לחוות את החוויה של להיות אנושי. ...
אין אלוהים! אלוהים לא קיים! הוכחות שאין אלוהים! מהי הוכחה שאין אלוהים? האם יש או למה אין אלוהים?אין אלוהים! אלוהים לא קיים! הוכחות שאין אלוהים! מהי הוכחה שאין אלוהים? האם יש או למה אין אלוהים? מה ההוכחה שאין אלוהים לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר בהרצאה זו בצורה לוגית מפורטת שאין אלוהים ושאין שום סיבה להתווכח או לחשוב אחרת, מאחר ואלוהים במהותו הוא ישות בלתי אפשרית. כדי להבין למה אין אלוהים, הוא טוען שצריך פשוט להבין מה פירוש המילה אלוהים באופן מדויק. מהן שתי האפשרויות לקיומו של אלוהים? אליעד מסביר שיש שתי אפשרויות בלבד לאופן שבו ניתן להגדיר את קיומו של אלוהים: אלוהים נמצא בתוך מקום וזמן. אלוהים נמצא מחוץ למקום וזמן. לדבריו, אם אלוהים היה נמצא בתוך מקום וזמן, הוא בהכרח לא היה אלוהים, מכיוון שאלוהים מוגדר כישות מוחלטת, בלתי מוגבלת, שהיא הבסיס לקיום עצמו. אם אלוהים היה קיים בתוך מקום וזמן, הוא היה מוגבל למקום וזמן האלו, ולכן לא היה יכול להיות הבסיס והגורם לקיומם, אלא רק תוצר שלהם. למה אלוהים לא יכול להיות קיים בתוך מקום וזמן? אליעד טוען שלפי הדת, אלוהים הוא מי שברא את המקום והזמן, ולכן לא יכול להיות שהוא עצמו יהיה תלוי בהם או מוגבל על ידם. אם אלוהים היה קיים בתוך מקום וזמן כלשהם, המשמעות היא שיש מרחב זמן ומקום קדום יותר וגדול יותר, שמכיל אותו, ולכן אותה ישות לא יכולה להיות מוגדרת כאלוהים. כאן אליעד נותן את דוגמת המפץ הגדול. לפי המדע, המקום והזמן נוצרו במפץ הגדול. אבל אליעד מסביר שזה בלתי ... זמן ומקום תמיד קיימים באופן אינסופי, ואף אירוע לא יכול להתרחש מחוץ לזמן ומקום לחלוטין. לכן, אפילו אם נאמר שאלוהים ברא את העולם במפץ הגדול, הוא היה חייב לעשות זאת מתוך מקום וזמן גדולים יותר. למה אלוהים לא יכול להיות מחוץ למקום וזמן? אליעד מדגיש שכאשר מדברים על אלוהים שנמצא מחוץ למקום וזמן, אין הכוונה רק מחוץ לזמן ולמקום המוכרים לנו, אלא מחוץ לכל זמן ומקום אפשריים, לחלוטין. הוא מסביר שזו בעצם המשמעות המקורית של המושג אלוהים - ישות שנמצאת מחוץ לכל דבר קיים. אך כאן נעוצה הסתירה שאליעד מציג: אם אלוהים נמצא מחוץ לכל מקום אפשרי וכל זמן אפשרי, הוא למעשה אינו קיים בכלל. המושג יש פירושו ישות התופסת מקום ... פיל נמצא במרחב המחשבה. המרחב הזה, למרות שאינו חומרי, עדיין מהווה סוג של מקום וזמן שבו הפיל קיים. אבל אלוהים, לפי ההגדרה הדתית, לא נמצא בשום מקום או זמן, אפילו לא במרחב דמיוני או מחשבתי, ולכן פשוט לא יכול להיות קיים. מה הסתירה המרכזית בטענת הדתיים לגבי קיום אלוהים? אליעד מסביר שהדתיים טוענים שאלוהים ברא את הזמן והמקום שלנו. אבל הוא שואל אותם, ומי ברא את המקום והזמן שבתוכם אלוהים עצמו נמצא? אם הם אומרים שהזמן והמקום הללו תמיד היו קיימים, אפשר לומר בדיוק באותה מידה שגם הזמן והמקום שלנו תמיד היו קיימים, ואז אין צורך במושג אלוהים שברא אותם. זוהי הסתירה המרכזית: אם אלוהים נמצא בתוך מקום וזמן קדומים, הוא אינו אלוהים. ואם הוא נמצא מחוץ לכל מקום וזמן באופן מוחלט, הוא למעשה לא קיים כלל. מדוע האמירה יש אלוהים היא חסרת היגיון לפי אליעד? אליעד טוען שהאמירה יש אלוהים היא חסרת היגיון משום שהמילה יש והמילה אלוהים סותרות זו את זו. יש פירושו ישות שתופסת זמן ומקום כלשהו. אלוהים פירושו ישות שאינה תופסת שום זמן ושום מקום. לכן, המילים האלו בהכרח מנוגדות. הוא מסביר שאם מישהו טוען שאלוהים קיים, הוא חייב להגדיר באיזה זמן ומקום אלוהים נמצא. ואם הוא יאמר שאלוהים נמצא מחוץ לכל זמן ומקום אפשריים, זה בדיוק כמו לומר שאלוהים הוא אין. כלומר, המושג אלוהים הוא מושג נרדף ...
תקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובהתקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובהתקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובה האם לתקשור יש משמעות אמיתית? אליעד כהן מסביר כי למרות שיש סוגים רבים של ... לא ייעלם באמת. תמיד תרצה עוד דבר ועוד דבר, ולכן תקשור במהותו אינו משנה את מצבך הפנימי. למה גם אלוהים אינו מאושר באופן מוחלט? אליעד מדגים שאפילו אם תהפוך להיות אלוהים ותוכל לעשות כל מה שאתה רוצה, אתה עדיין לא תהיה מאושר. הוא מבקש לדמיין מצב שבו הגשמת את כל ... ומה הלאה? הרצון תמיד קיים ומשתנה. הוכחתו היא שהמציאות עצמה קיימת - כלומר, יש משהו שעדיין לא מספק את אלוהים, ולכן הוא ממשיך לברוא. הסרט ברוס הגדול מכולם משמש כדוגמה, שם הגיבור מחליף את אלוהים, מגשים לכולם את משאלותיהם ויוצר כאוס מוחלט. גם אלוהים, אם היה מאושר לגמרי, לא היה ממשיך ליצור מציאות. מהי השליטה האמיתית במציאות לפי אליעד? לדברי אליעד, שליטה אמיתית ... אלא בהבנה שכל מה שמתרחש הוא חלק מתודעה אחת אוניברסלית שמנהלת הכל. הוא מדגים שאם האדם מבין שהכל הוא אלוהים, הוא מפסיק לחפש תקשור חיצוני כי הוא מבין שהוא עצמו אלוהים. שליטה אמיתית, אם כך, היא הידיעה העמוקה שהכל הוא פעולה אחת מתמשכת של המציאות. איך מגיעים לתודעה של אחדות ... אחד. כאשר אדם מגיע למצב שבו אין הבדל בין אני עושה לבין נעשה עבורי, הוא מתמזג עם התודעה של אלוהים וחווה אחדות מוחלטת, שבה אין סבל. למה ההבנה של אני עושה הכל לא מביאה אושר מוחלט? גם אם האדם מכניס לעצמו לראש באופן מוחלט שהוא עושה הכל, עדיין לא מובטח שהוא יהיה מאושר. אליעד מסביר שאלוהים עצמו, בתור מי שעושה את הכל, אינו מאושר לגמרי, כי תמיד קיימת פעולה ורצון לשינוי. האושר האמיתי מגיע רק ... ספק. מהי מחשבת הבריאה ואיך היא קשורה לאושר? מחשבת הבריאה, לפי אליעד, היא ההבנה שכל המציאות היא מחשבה של אלוהים, שאנו למעשה חלק ממנה. הוא מדגים זאת דרך אנלוגיה לילד שטרם נולד - לפני שהוא נפרד מהוריו הוא מאוחד איתם לחלוטין. כך הבריאה כולה הייתה מאוחדת לחלוטין בתוך אלוהים לפני שהוא חשב עליה והוציא אותה לפועל. כאשר מבינים שכל המציאות היא חלק ממחשבתו של אלוהים, מתבטלים כל הפחדים והסבל, והאדם חווה אהבה מוחלטת למציאות כפי שאלוהים אוהב אותה - אהבה שבדעת. מהי המשמעות האמיתית של לחזור בתשובה? לחזור בתשובה לפי אליעד, זה להשיב כל דבר ... האם תקשור עם מלאכים אמיתי? מה הקשר בין רצון ואושר? כיצד לשלוט במציאות? מה המשמעות האמיתית של תקשור? האם אלוהים יכול להיות מאושר? איך לשלוט במחשבות וברגשות? האם אפשר לשלוט במציאות האישית? מה המשמעות של תקשור לפי אליעד כהן? ... עם ישויות כמו מלאכים הוא משמעותי? אליעד מדגיש שמבחינה עקרונית, כל תקשור עם ישות כלשהי הוא למעשה תקשור עם אלוהים עצמו. אלוהים הוא הכוח העליון המניע הכל, ולכן גם כאשר אדם משוחח לכאורה עם מלאך או חייזר, הוא למעשה מקבל את המסר מאלוהים. הוא מביא דוגמה פשוטה: אם כוס נשברת ומעוררת תגובה רגשית באדם, זוהי למעשה דרך של אלוהים לתקשר עם האדם דרך האירוע עצמו. מכיוון שהכל נובע מאלוהים, אין באמת הבדל אם המסר הגיע דרך מלאך, אדם אחר או אירוע אקראי. זו אותה תופעה של תקשור תמיד. ... שהידיעה מראש, אפילו של כל מה שעומד לקרות, לא יכולה להביא לאושר אמיתי. הוא משתמש בדוגמה שבה אדם יהפוך לאלוהים בעצמו, שיש לו יכולת אינסופית ושהכל קורה בדיוק כרצונו. גם במצב כזה, אליעד מסביר, האדם לא יהיה מאושר באמת. ... שלו היא שהרצון לעולם אינו נעלם לחלוטין. תמיד יהיה חוסר מסוים, תמיד האדם ירצה משהו נוסף. זו הסיבה לכך שאלוהים ממשיך ליצור את המציאות שוב ושוב, כי גם לו יש רצון, גם לו אין סיפוק מוחלט, אחרת היה מפסיק לברוא את המציאות. הוא נותן דוגמה מסרט בשם ברוס הגדול מכולם, שבו הגיבור מחליף את אלוהים לשבוע ומנסה להגשים לכולם את רצונותיהם, מה שמוביל לכאוס מוחלט בעולם. הדוגמה הזו ממחישה את חוסר האפשרות להגיע למצב שבו הרצונות נגמרים או שהכל מסודר לחלוטין. מדוע גם אלוהים עצמו לא יכול להיות מאושר באופן מוחלט? אליעד טוען שגם אלוהים עצמו לא יכול להגיע לאושר מוחלט. הוא מציין שכל זמן שקיים אני ועוד משהו שהוא לא אני, קיים תמיד ... ישנו רצון, ולכן אף אחד לא יכול להגיע לאושר מוחלט או מלא באופן סופי. הוא מדגיש שאפילו יכולתו של אלוהים היא אינסופית, העובדה שיש בכלל מציאות קיימת היא עדות לכך שגם אלוהים לא מרוצה לגמרי, אחרת לא היה צורך בשום פעולה ובשום בריאה. ההוכחה שהוא מביא לכך היא עצם הקיום של העולם והדברים סביבנו, כולל הקיר בחדר, שמצביעים על כך שאלוהים רוצה משהו ולכן יוצר אותו, משמע יש בו עדיין רצון וחוסר סיפוק. האם תקשור יכול לשנות את המציאות? אליעד מסביר שאין אפשרות אמיתית לשנות את המציאות בדרך של תקשור, כי אין באמת צורך בכך. לדבריו, האדם הוא אלוהים בעצמו, ולכן התקשור לא נועד כדי להשיג משהו שאיננו קיים, אלא נובע מתוך חוסר הבנה שהכל הוא אחד ממילא. ... זה, ולכן הוא מחפש דרכים לתקשר ולדעת דברים חיצוניים לו, אבל לו היה מבין שהוא עצמו חלק בלתי נפרד מאלוהים, לא היה צורך בשום תקשור. איך מתקשרים לאלוהים באמת? לדברי אליעד כהן, התקשור האמיתי לאלוהים הוא פשוט לחוות את המציאות מתוך נקודת מבט שבה מבינים שכל מה שקורה הוא פעולת אלוהים. האדם יכול להגיע להבנה כזו רק כאשר הוא נכנס לתוך תודעתו שלו ומעמיק לתוך השאלה מהי האמת?. בתהליך כזה האדם מתקרב ומתחבר בהדרגה לתודעת האלוהים. אליעד מסביר שתהליך כזה הוא היחיד שבאמת יכול לקרב את האדם לאושר אמיתי, ולא אף סוג אחר של תקשור או ניבוי עתידות. הוא מוסיף כי כאשר האדם מגיע להבנה אמיתית ועמוקה של האחדות עם אלוהים, הוא כבר לא צריך לשאול שאלות או לתקשר, כי כל מה שהוא אומר וחושב זה אלוהים עצמו אומר וחושב דרכו. מהו הסוד לאושר לפי אליעד כהן? אליעד אומר שהסוד האמיתי לאושר הוא פשוט ליהנות מעצם ... צורך לצפות שמשהו בעתיד יפתור את כל בעיותיו. האם תקשור עם מלאכים אמיתי? מה הקשר בין רצון ואושר? האם אלוהים יכול להיות מאושר? מה המשמעות האמיתית של תקשור? כיצד לשלוט במציאות? האם תפיסת אני עושה הכל מביאה אושר אמיתי? ... היראה לשורשה, מי שמתנתק מכל הפחדים שלו, זוכה להתגלות האהבה שבדעת, מה זאת אומרת? שהוא אוהב את הבריאה כפי שהבורא אהב אותה לפני שהוא ברא אותה עכשיו אסביר מה היא מחשבת הבריאה. ניקח למשל ילד ואבא, אלו שני ישויות ... כשאת אמרת אני, התכוונת לאלוהים, יש רק אני אחד, אני זה אלוהים, אין אני ולא אני, הכל אחד, עכשיו הבורא הוציא את הבריאה מכוח אל הפועל, מה זה אומר הוציא, חשב את הבריאה, הוא חושב את הבריאה, למשל אתה מדמיין פיל, הפיל קיים בתוך המחשבה שלך, עכשיו הבורא חושב אותנו, הבורא זה הכוח הראשון חושב את הכל, אז היכן אנחנו נמצאים? בתוכו, כל המקום הגדול הזה היכן נמצא, בתוך אלוהים, ...
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... אך השמחה החיצונית הזאת היא רק שלב זמני בדרך לשמחה האמיתית. השמחה האמיתית, לפי רבי נחמן, היא השמחה בדבקות באלוהים. זוהי שמחה שנובעת מההבנה העמוקה שהכל אחד ושהמציאות כולה מחוברת בשורשה לבורא. השמחה האמיתית אינה תלויה בנסיבות חיצוניות, אלא ... מתוך אחדות היא שמחה מוחלטת, הנובעת מהבנה שאין כלל הבדל בין טוב לרע - הכל הוא ביטוי של השלמות האלוהית. אדם בשמחה אמיתית מסוגל לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא משום שהוא מוצא בהם נקודת אור, אלא משום שהוא מבין ... לשמחה. לא רק לחפש בהם צד טוב שיתרחש בעתיד, אלא לשמוח בהם עצמם, כיוון שהם חלק בלתי נפרד מהשלמות האלוהית. מה משמעות הסיפור על המלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו? המשל של רבי נחמן על המלך ובנו הוא עמוק ביותר. המלך מייצג את האלוהים, והבן מייצג את הבריאה, את כל מה שנראה כנפרד מאלוהים. בדרך כלל, מלך מוסר את המלוכה רק לאחר מותו. כאן, המלך מחליט למסור את המלוכה לבנו עוד בחייו, מה שמסמל שהבריאה היא מלך בדיוק כמו האל עצמו. הרעיון הוא שמצד האמת אין הבדל בין אלוהים לעולם - הנפרדות היא רק אשליה, והאחדות של המציאות קיימת גם בתוך העולם המפוצל שנראה לנו נפרד מהבורא. כלומר, המלך (אלוהים) עדיין קיים, ועדיין שולט, אך בו בזמן גם הבן (הבריאה) הוא מלך. זוהי אחדות מוחלטת בין הבורא לבריאה. רבי נחמן מסביר שהמלך אף פעם לא מת, וכך גם האחדות והשלמות שלפני הבריאה ממשיכות להתקיים גם בתוך ... המלוכה (הירידה מהמלוכה)? רבי נחמן מתאר שהמלך חוזה בכוכבים ורואה שהבן ירד מהמלוכה - כלומר, האדם ישכח את מקורו האלוהי בעקבות חוקי הטבע, הזמן והמקום. חוקי הפיזיקה והמציאות הנתפסת הם שמרחיקים את האדם מהאחדות האלוהית. אך המלך מבקש מבנו שכאשר זה יקרה, הוא לא יתעצב, אלא ישמור על שמחה פנימית. מדוע השמחה חשובה כל ... בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את עצמו כנפרד. כשהאדם עצוב, הוא מתכחש לשלמות המציאות ולכך שהוא עצמו הבורא. רבי נחמן מסביר כי כשאדם עצוב, אלוהים דווקא שמח - לא מתוך רוע, אלא כי זהו הביטוי לכך שהאדם אינו ראוי להיות מלך. אך כשהאדם חוזר ... החלק הזה של הסיפור הוא שהאדם נמצא במצב של מלך ששכח שהוא מלך. כל אדם הוא למעשה המלך בעצמו, האלוהים, אך הוא שוכח זאת בגלל התפיסה השגויה של נפרדות, זמן וחוקי טבע. הדרך לתיקון ולחזרה למלוכה היא לשמור על ... יתברך? רבי נחמן אומר במקום אחר: ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. כלומר, השמחה האמיתית היא השמחה הנובעת מהקשר עם הבורא. אך מה קורה כאשר אדם אינו מצליח להיות שמח בקשר עם הבורא? רבי נחמן מציע כמה שלבים: אם אינך יכול לשמוח בהשם - תשמח בכך שיש לך רבי כזה, רבי שמכוון ... בשורש המציאות. שמחה זו מגיעה מתוך הבנה שהכל מחובר לבורא, שאין באמת טוב ורע בעולם, אלא שהכל חלק מהשלמות האלוהית. ההבדל בין שמחה בתוך נפרדות לשמחה מתוך אחדות שמחה בתוך נפרדות היא שמחה שתלויה בתנאים חיצוניים. לדוגמה, אדם שמח ... צד טוב. הוא שמח לא כי זה לטובה, אלא כי עצם קיומם של הדברים הרעים הוא עצמו חלק מהשלמות האלוהית. המשל על המלך ובנו - הבן המלך כמשל לבריאה המלך בסיפור מסמל את הבורא, והבן מסמל את הבריאה כולה. אך הבן המלך אינו רק האדם, אלא כל המציאות כולה. הבריאה כולה היא בן המלך, משום שהיא ההשתקפות של הרצון האלוהי. רצה המלך למסור את המלוכה לבנו בחייו - משמעות עמוקה בדרך כלל, מלך מוסר את המלוכה לבנו רק לאחר ... המלך רוצה למסור את המלוכה לבנו בעודם שניהם חיים. זה מרמז על כך שהנפרדות והאחדות אינן שני דברים שונים. הבורא נותר מלך, אך גם הבן הוא מלך. זה מסמל את העובדה שמצד האמת, העולם והבורא אינם שני דברים נפרדים. מחויב המציאות ואפשרי המציאות - איחוד בין השניים יש תפיסה לפיה רק הבורא הוא מחויב המציאות, והעולם הוא אפשרי המציאות. אך רבי נחמן מלמד שכאשר האדם מתעמק באמת, הוא מגלה שהעולם כולו ... חוקי הטבע, שהם אלו שגורמים לאדם לשכוח את האחדות. ברגע שאדם רואה את העולם כקיים בתוך חוקים, הוא שוכח שהבורא מהווה את הכל בכל רגע מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם ... באלף הרמות וכו וכו אינו יודע מפני מה הוא שמח. הרעיון הוא שהאדם, בכל השמחות שבעולם מלבד הדבקות של הבורא והאדם צריך לשמוח בשורש, מה זאת אומרת לשמוח בשורש שהאדם ישמח מעצם הדבקות שלו בבורא, זה נקרא שמחה בהשם ... הרע. זה הכוונה. זאת אומרת, כאילו תחפש את הטוב שיש בכל דבר. מה הדבר היחיד שיש בכל דבר האחדות, הבורא, הוא נמצא בכל. ואתה צריך להיות שמח ממה שמחייה את כל הדברים, זה נקרא לשמוח שמחה אמיתית. שזה נקרא ... מלך ולמלך היה בן יחידה והמלך רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו. עכשיו מה הנמשל אז כמובן שהמלך זה אלוהים והבן היחיד - פה כמובן כולם טעים, כולם חושבים שהבן היחיד מדובר עליהם. ונכון, זה מדובר עליהם. אבל העניין ... מדבר על בן המלך או על בת המלך, או הבן והבת שהלכו לאיבוד ביער, רבי נחמן מדבר בעצם על אלוהים עצמו. על הבחינת בן של אלוהים. מה זאת אומרת יש שתי בחינות - יש מה ויש בן. הרעיון הוא שכל העולם הזה כולו הוא בעצם מבחינת בן של אלוהים. אלוהים מוליד ילד, מי זה הילד העולם. אלוהים מוליד ילדה, מי זו הילדה העולם. לא משנה. כל בחינה נמוכה יש יש אב ויש בן, מה שנקרא אבן, ... הוא בעצם מדבר על הבחינת בן של המלך עצמו. זאת אומרת, כי כל העולם הזה כולו הוא החלום של אלוהים, המדמה של אלוהים, הבן של אלוהים. זאת אומרת שרבי נחמן אומר היה לו בן יחיד תכף נסביר גם מה זה רצה. לבנו ... מסר המלך את המלוכה לבנו בחייו. כי האתאיסטים חושבים שיש אלוהים ויש עולם ויש בני אדם שהם כאילו נפרדים מהבורא. ואלוהים ברא אותך כדי להיטיב וכל מיני שטויות כאלה ואחרות. ואז אתה שואל אותם אז למה הוא ברא לך ... שאנחנו מגיעים לאלוהים האמיתי שהוא ברא את האלוהים היהודי שהוא בעצם השטן, דהיינו, כשאנו מבינים את פרספקטיבת האחדות שבה הבורא והבריאה זה אחד שזה בעצם אלוהים, עכשיו יש לנו אלוהים שברא אותו ואלוהים ושברא אותו ואלוהים שברא אותו עד ... רואה את כל הצמצום שבעולם המצב הוא כמו לפי הבריאה. כי כל צמצום וצמצום הוא בעצם אחדות מוחלטת עם הבורא לפני הבריאה. כל צמצום, כל אפשרי המציאות הוא בעצם גם מחויב המציאות. כי אפשרי ומחויב זה שני צדדים של ... הוא סיטרא דה מותא, אז הטוב מאד הזה הוא מאד מאד מאד רע. כי אז הצמצומים הם מאד רחוקים מהבורא, זה מאד רע. השאלה היא זה תמיד האם זה קשוא לשורשו או לא אם זה קשור לשורשו אז זה ... כל השמחה היתה של המלך זה רק אחרי שהתהווה הרצון שלו, רק אחרי הבריאה, הבריאה זה התהוות הרצון של הבורא, אבל לפני הבריאה אז זה לא משנה, לפני התהוות הרצון של הבורא אין הבדל בכלל כי אם יש מלך אחד או שני מלכים או אם יש בין המלך או אין בין ... אף על פי כן יש פה את ההפרדה. רבי נחמן אומר דע לך שעיקר מהות ההפרדה בין השכל לבין הבורא זה בדיוק עניין החלל הפנוי. בדיוק בגלל השאלות הפרדוקסליות, שהם העיקר. למרות שהם מחיים את כל שאר החכמות. יש ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?