הדרכת מטפלים, טיפול בדתיים, ייסורי מצפון על עבירות, חרטה על עבירה, חזרה בתשובה, מצוות תשובה, איך לעזור לבן אדם דתי? עברתי עבירה, אני לא סולח לעצמי, לחזור בתשובה, יעוץ למטפלים, אימון למטפלים, חרדה דתית, שמירת מצוות, פחד דתי
איך לעזור לבן אדם דתי שסובל מייסורי מצפון בגלל עבירה חמורה?
הסוגיה המרכזית שאליעד כהן מתייחס אליה היא כיצד לעזור לבן אדם דתי - חרדי הסובל מאוד עקב כך שעבר עבירה חמורה, לדוגמה: אכילת חזיר ביום כיפור שחל בשבת. אליעד מבהיר שהדוגמה הספציפית לא משנה - העיקר הוא שהאדם מאמין שהעבירה שביצע היא חמורה, והוא סובל מרגשות אשמה קשים. האדם מגיע לטיפול במטרה לקבל עזרה מכיוון שהוא מרגיש רע מאוד.
האם ניתן לעזור לבן אדם דתי בלי לערער על אמונתו?
אליעד כהן מדגיש כי התנאי הבסיסי לעזרה הוא לא לפגוע ולא לערער על האמונה של המטופל. אסור להגיד לו שהאמונה שלו שגויה, שאין אלוהים, או שאין בחירה חופשית. אסור להגיד משפטים כמו "אלוהים רחמן", שיכולים להתפרש כסותרים את חומרת העבירה לפי האמונה הדתית. ההנחה היא שהמטופל מאמין בתורה, במצוות, בשכר ובעונש, ומאמין לחלוטין שעבר עבירה חמורה.
איך לזהות את הגורם האמיתי שמפריע למטופל?
הדרך הראשונה לעזור לו היא לנסות להבין לעומק מה בדיוק מפריע לו. יש לבדוק האם הוא סובל אך ורק משום שכתוב בתורה שזו עבירה, או שישנם גורמים אחרים שמפריעים לו בנוסף לכך. למשל, אולי המטופל סובל משום שהוא מרגיש שאינו אדם מוסרי, אולי הוא מתבייש כי אינו מצליח לשלוט בעצמו, או שהדימוי העצמי שלו נפגע מכך שעבר עבירה.
הבדיקה שאליעד מציע למטפלים לבצע היא פשוטה: יש לשאול את המטופל בכנות, "אם התורה הייתה אומרת שמותר לך לעשות את אותה הפעולה - עדיין היית מרגיש רע?" התשובה לשאלה הזו תגלה את המקור האמיתי לכאב. אם המטופל עונה שבכל זאת הוא היה מרגיש רע, זה מעיד שהבעיה האמיתית אינה רק הממד הדתי, ויש להתמודד איתה באופן שבו מתמודדים עם אדם חילוני הסובל מחרטה או מצפון. אך אם התשובה היא שהכאב הוא אך ורק משום שהפעולה אסורה לפי התורה, אפשר להמשיך לשלב הבא בטיפול.
כיצד לעזור לאדם הדתי להתמודד עם עבירה לפי התורה עצמה?
אליעד כהן מציין שבתוך התורה עצמה נמצא הפתרון המושלם למי שמאמין באמת בכל מילה בתורה. באותה התורה שכתוב בה איסור על ביצוע העבירה, כתוב גם שיש דרך לתיקון באמצעות מצוות התשובה. התשובה לפי התורה היא מנגנון ברור ומסודר הכולל שלבים כגון וידוי, חרטה, קבלה לעתיד, וביצוע פעולות מסוימות כדי לתקן את העבירה.
לדוגמה, גם אם העבירה חמורה במיוחד - כמו רצח או עבירות חמורות אחרות - יש פרוטוקול ברור ומוגדר בתורה לתיקון. במקרים של עבירות בין אדם לחברו, התורה קובעת פעולות ספציפיות, כמו ללכת לקבר של האדם שנפגע ולבקש סליחה בדרך מסוימת. בעבירות בין האדם לאלוהים (בין אדם למקום), התורה מציינת את פרוטוקול התשובה - כולל וידוי, חרטה, וקבלה לעתיד.
האם אפשר להפוך את העבירה למצווה?
נקודה חשובה נוספת שאליעד מדגיש היא שתשובה אמיתית הנעשית מתוך אהבת אלוהים, ולא מתוך פחד מהעונש, לא רק מוחקת את העבירה אלא הופכת אותה למצווה של ממש. כלומר, אם אדם עבר עבירה שמחייבת אותו לשבעים שנה בגיהינום, והוא עושה תשובה מאהבה, לא רק שהעונש נמחק - אלא העבירה הופכת ממש לזכות עבורו. אליעד מדגים: אדם כזה הופך לצדיק יותר גדול מהצדיק שלא עבר את העבירה מלכתחילה, כיוון שהוא עשה תשובה עמוקה מהלב, מתוך אהבתו לאלוהים ולא מתוך פחד.
איך לבדוק מה באמת מציק לך?
חשוב שאליעד מבהיר למטפלים שמטרת הטיפול היא קודם כל לעזור למטופל להבין בדיוק מה באמת גורם לו לתחושות השליליות. האם הכאב הוא באמת רק בגלל עצם העבירה (המנוגדת לתורה), או שמא מדובר בתחושות אישיות של פגיעה בכבודו, דימוי עצמי נמוך, גאווה שנפגעה, או חוסר שליטה עצמית? הטיפול בכל אחד מהמקרים האלו הוא שונה, ולכן חשוב ביותר לזהות את הסיבה המדויקת.
אליעד מבהיר שגם אם המטופל מתעקש שהבעיה שלו היא רק ההיבט התורני - הרי שבתוך אותה התורה קיים גם הפתרון, והוא ברור וזמין. לכן, למעשה אין שום סיבה להמשיך לסבול, כיוון שאם המטופל מאמין באמת בכל מילה בתורה - הרי הוא אמור להאמין גם באפשרות התיקון שהתורה עצמה מספקת.
סיכום: לכל בעיה יש פתרון
המסר המרכזי שאליעד כהן מעביר הוא שלכל בעיה, גם החמורה ביותר, יש פתרון, ובמקרה של אדם דתי הפתרון קיים בתוך האמונה שלו עצמה. הדבר היחיד הנדרש הוא להבין לעומק את מקור הכאב, לפעול בכנות מלאה מול המטופל, ולכוון אותו לפתרון שהתורה עצמה מספקת, הכולל תהליך ברור של חזרה בתשובה.
הסוגיה המרכזית שאליעד כהן מתייחס אליה היא כיצד לעזור לבן אדם דתי - חרדי הסובל מאוד עקב כך שעבר עבירה חמורה, לדוגמה: אכילת חזיר ביום כיפור שחל בשבת. אליעד מבהיר שהדוגמה הספציפית לא משנה - העיקר הוא שהאדם מאמין שהעבירה שביצע היא חמורה, והוא סובל מרגשות אשמה קשים. האדם מגיע לטיפול במטרה לקבל עזרה מכיוון שהוא מרגיש רע מאוד.
האם ניתן לעזור לבן אדם דתי בלי לערער על אמונתו?
אליעד כהן מדגיש כי התנאי הבסיסי לעזרה הוא לא לפגוע ולא לערער על האמונה של המטופל. אסור להגיד לו שהאמונה שלו שגויה, שאין אלוהים, או שאין בחירה חופשית. אסור להגיד משפטים כמו "אלוהים רחמן", שיכולים להתפרש כסותרים את חומרת העבירה לפי האמונה הדתית. ההנחה היא שהמטופל מאמין בתורה, במצוות, בשכר ובעונש, ומאמין לחלוטין שעבר עבירה חמורה.
איך לזהות את הגורם האמיתי שמפריע למטופל?
הדרך הראשונה לעזור לו היא לנסות להבין לעומק מה בדיוק מפריע לו. יש לבדוק האם הוא סובל אך ורק משום שכתוב בתורה שזו עבירה, או שישנם גורמים אחרים שמפריעים לו בנוסף לכך. למשל, אולי המטופל סובל משום שהוא מרגיש שאינו אדם מוסרי, אולי הוא מתבייש כי אינו מצליח לשלוט בעצמו, או שהדימוי העצמי שלו נפגע מכך שעבר עבירה.
הבדיקה שאליעד מציע למטפלים לבצע היא פשוטה: יש לשאול את המטופל בכנות, "אם התורה הייתה אומרת שמותר לך לעשות את אותה הפעולה - עדיין היית מרגיש רע?" התשובה לשאלה הזו תגלה את המקור האמיתי לכאב. אם המטופל עונה שבכל זאת הוא היה מרגיש רע, זה מעיד שהבעיה האמיתית אינה רק הממד הדתי, ויש להתמודד איתה באופן שבו מתמודדים עם אדם חילוני הסובל מחרטה או מצפון. אך אם התשובה היא שהכאב הוא אך ורק משום שהפעולה אסורה לפי התורה, אפשר להמשיך לשלב הבא בטיפול.
כיצד לעזור לאדם הדתי להתמודד עם עבירה לפי התורה עצמה?
אליעד כהן מציין שבתוך התורה עצמה נמצא הפתרון המושלם למי שמאמין באמת בכל מילה בתורה. באותה התורה שכתוב בה איסור על ביצוע העבירה, כתוב גם שיש דרך לתיקון באמצעות מצוות התשובה. התשובה לפי התורה היא מנגנון ברור ומסודר הכולל שלבים כגון וידוי, חרטה, קבלה לעתיד, וביצוע פעולות מסוימות כדי לתקן את העבירה.
לדוגמה, גם אם העבירה חמורה במיוחד - כמו רצח או עבירות חמורות אחרות - יש פרוטוקול ברור ומוגדר בתורה לתיקון. במקרים של עבירות בין אדם לחברו, התורה קובעת פעולות ספציפיות, כמו ללכת לקבר של האדם שנפגע ולבקש סליחה בדרך מסוימת. בעבירות בין האדם לאלוהים (בין אדם למקום), התורה מציינת את פרוטוקול התשובה - כולל וידוי, חרטה, וקבלה לעתיד.
האם אפשר להפוך את העבירה למצווה?
נקודה חשובה נוספת שאליעד מדגיש היא שתשובה אמיתית הנעשית מתוך אהבת אלוהים, ולא מתוך פחד מהעונש, לא רק מוחקת את העבירה אלא הופכת אותה למצווה של ממש. כלומר, אם אדם עבר עבירה שמחייבת אותו לשבעים שנה בגיהינום, והוא עושה תשובה מאהבה, לא רק שהעונש נמחק - אלא העבירה הופכת ממש לזכות עבורו. אליעד מדגים: אדם כזה הופך לצדיק יותר גדול מהצדיק שלא עבר את העבירה מלכתחילה, כיוון שהוא עשה תשובה עמוקה מהלב, מתוך אהבתו לאלוהים ולא מתוך פחד.
איך לבדוק מה באמת מציק לך?
חשוב שאליעד מבהיר למטפלים שמטרת הטיפול היא קודם כל לעזור למטופל להבין בדיוק מה באמת גורם לו לתחושות השליליות. האם הכאב הוא באמת רק בגלל עצם העבירה (המנוגדת לתורה), או שמא מדובר בתחושות אישיות של פגיעה בכבודו, דימוי עצמי נמוך, גאווה שנפגעה, או חוסר שליטה עצמית? הטיפול בכל אחד מהמקרים האלו הוא שונה, ולכן חשוב ביותר לזהות את הסיבה המדויקת.
אליעד מבהיר שגם אם המטופל מתעקש שהבעיה שלו היא רק ההיבט התורני - הרי שבתוך אותה התורה קיים גם הפתרון, והוא ברור וזמין. לכן, למעשה אין שום סיבה להמשיך לסבול, כיוון שאם המטופל מאמין באמת בכל מילה בתורה - הרי הוא אמור להאמין גם באפשרות התיקון שהתורה עצמה מספקת.
סיכום: לכל בעיה יש פתרון
המסר המרכזי שאליעד כהן מעביר הוא שלכל בעיה, גם החמורה ביותר, יש פתרון, ובמקרה של אדם דתי הפתרון קיים בתוך האמונה שלו עצמה. הדבר היחיד הנדרש הוא להבין לעומק את מקור הכאב, לפעול בכנות מלאה מול המטופל, ולכוון אותו לפתרון שהתורה עצמה מספקת, הכולל תהליך ברור של חזרה בתשובה.
- איך לטפל בחרדה דתית?
- מהי הדרך לתשובה אמיתית ביהדות?
- איך להתמודד עם רגשות אשמה אחרי עבירה?
- חרטה על עבירה - מה עושים?
- הדרכת מטפלים לטיפול באנשים דתיים
- מה הפתרון לתחושת חטא וייאוש?
- איך לעזור למי שסובל מפחד דתי?