אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יהודים ✔לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
האם לימוד גמרא באמת מפתח את השכל?

הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא השאלה האם לימוד גמרא ותורה אכן מפתח את השכל, והאם הוא משפר את החשיבה הלוגית ואת היכולת לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טובה יותר. לדעת אליעד, התשובה לשאלה זו אינה חד - משמעית, אלא תלויה באופי הלימוד ובדרך שבה האדם לומד.

מהי הכוונה ב"פיתוח השכל" באמצעות לימוד תורה?

ראשית, חשוב להבין מה הכוונה בביטוי "פיתוח השכל". אם הכוונה היא להעשיר את הידע בשפות, אזי ברור שלימוד גמרא מפתח את השכל מכיוון שהיא כתובה בארמית, ולימודה משפר את כישורי השפה. אך השאלה האמיתית היא האם הלימוד תורם לשיפור החשיבה הלוגית, כלומר, ליכולת לנתח מצבים בצורה חדה ומדויקת ולהסיק מסקנות נכונות.

באילו מקרים לימוד גמרא מפתח את השכל בצורה יעילה?

אליעד כהן מסביר שלימוד גמרא אכן יכול לפתח את השכל כאשר הוא כולל בתוכו תהליכים של חקירה וניתוח עמוקים, שבהם האדם נדרש להבין את ההיגיון שמאחורי טיעונים שונים. לדוגמה, הוא נותן דוגמה בדיונית לחלוטין - אפילו אם הנחות היסוד אינן נכונות (כגון מצב שבו חוצנים ידרשו להוציא מים מסלע באמצעות דיבור), עצם ההתמודדות עם שאלות כאלה מאלצת את האדם לחשוב בצורה מורכבת ולוגית.

כאשר אדם מתאמץ להבין מדוע דבר מסוים מוביל לדבר אחר, הוא עוסק בניתוח סיבתיות, תהליך שהוא חיוני לפיתוח החשיבה הלוגית. לימוד שכזה משפר את היכולת לנתח מצבים מורכבים ולהגיע למסקנות ברורות ומדויקות.

מתי לימוד גמרא אינו מפתח את החשיבה?

לעומת זאת, לא כל לימוד תורה או גמרא אכן תורם לשיפור יכולות החשיבה. לדוגמה, כאשר האדם לומד גמרא אך ורק כדי לזכור את הטקסטים בעל - פה, הוא אינו מפתח את החשיבה הלוגית אלא רק את הזיכרון שלו. אדם יכול לשנן מאות פעמים קטע מהגמרא ולהכיר אותו בעל - פה, אבל זה לא אומר שהשכל שלו התפתח - הוא פשוט פיתח זיכרון.

בנוסף לכך, אליעד מתאר מצבים שבהם האדם לומד אגדות דתיות, סיפורים או רעיונות מופשטים ללא שום מאמץ להבין את ההיגיון והסיבות מאחוריהם. במקרה כזה, האדם למעשה ממלא את ראשו ברעיונות ואמונות שאינן תורמות לחשיבה מעמיקה, אלא יכולות אף להוביל לחשיבה מבולבלת ולא מסודרת. הוא נותן דוגמה מאנשים שלומדים ספר הזוהר או פרשת שבוע, ומסיקים מסקנות על סמך גימטריה או פרשנויות שאינן מבוססות על ניתוח לוגי, אלא על דמיון. תהליך כזה אינו מפתח את החשיבה, אלא דווקא את הדמיון או האמונה.

האם לימוד גמרא יכול להזיק לחשיבה?

אליעד גם מתייחס לכך שלימוד גמרא או תורה יכול לפעמים אפילו לגרום לנזקים לחשיבה. הוא מסביר שישנם אנשים הלומדים תורה מתוך גישה אידיאולוגית, מבלי לערוך שום חקירה או ביקורת עצמית, ומקבלים הנחות לא בדוקות כדברים מוחלטים. לימוד כזה עלול לגרום לבלבול, אי - בהירות והפרעות חשיבה שונות, ובמקרים קיצוניים אפילו להפרעות נפשיות. אליעד מציין שלעיתים, אנשים שמשלבים לימוד תורה עם סמים או עם מצבים נפשיים קשים, עשויים לזרז בכך את הפרעות החשיבה שלהם.

איך להבטיח שלימוד תורה או גמרא יפתח את החשיבה הלוגית?

אליעד מדגיש שההבדל החשוב הוא לא במה שאתה לומד, אלא באיך אתה לומד. אם אתה מתאמץ לחקור ולבדוק את ההיגיון שבכל טענה וטענה, מתאמץ להבין למה דברים קורים, ומנסה כל הזמן לחקור את הסיבתיות - השכל שלך אכן יתפתח. הוא נותן דוגמה נוספת מתחום המוסכים: אם אתה לומד להיות מוסכניק, אתה יכול פשוט לצבור ידע טכני, אך אם אתה מנסה להבין לעומק מדוע תקלה מסוימת קורית, מה הסיבה ומה התוצאה - אז אתה מפתח את השכל שלך בדיוק כמו בלימוד גמרא עמוק.

דוגמת חדר הכושר והשוואה ללימוד גמרא

אליעד משתמש בדוגמה נוספת: חדר כושר. יש אנשים שמגיעים לחדר כושר ומתאמנים שעות רבות, אבל בפועל אינם מאמצים את השריר באמת. הם פשוט עוברים על התנועות. באותו אופן, יש אנשים שלומדים גמרא שעות רבות, אך אינם מתאמצים להבין ולנתח את מה שלמדו באמת. לכן, השכל שלהם אינו מתפתח בצורה משמעותית.

מסקנה וסיכום כללי

לסיכום דבריו של אליעד כהן, לימוד גמרא בהחלט יכול להיות אמצעי לפיתוח השכל, אבל רק אם האדם משקיע מאמץ משמעותי בהבנת הטיעונים, בניתוח הלוגי ובהסקת מסקנות מתוך הבנה עמוקה. לימוד שמבוסס רק על שינון וזיכרון או על אגדות דתיות ללא חשיבה ביקורתית לא יתרום לפיתוח החשיבה בצורה משמעותית.
האם לימוד גמרא מפתח את השכל או לא?

האם לימוד גמרא או לימוד תורה בכלל באמת מפתח את השכל? ישנה טענה לפיה מי שלומד גמרא הוא יותר חכם ומפחית את יכולת החשיבה, אך השאלה המרכזית היא: האם לימוד תורה משפר את כושר החשיבה הלוגי והיכולת להסיק מסקנות? התשובה לא חד משמעית ותלויה בפרטים של הלימוד.

ראשית, צריך להבין מה הכוונה ב"פיתוח השכל". אם הכוונה היא לשיפור הכישורים בשפות, אז כן, לימוד גמרא יכול להעשיר את הידע בשפות, שכן הגמרא נכתבה בארמית, ולימוד שלה עשוי לשפר את כישורי השפה. אך השאלה האמיתית היא האם לימוד גמרא מפתח את החשיבה הלוגית והיכולת לנתח, כלומר, את היכולת להסיק מסקנות בצורה חדה ומדויקת. התשובה לכך היא - תלוי.

לימוד גמרא כולל לעיתים חקירה עמוקה של טיעונים והשוואות, שבהן על הלומד להסיק מסקנות ולהבין את הלוגיקה שבבסיסם. לדוגמה, אם דנים בשאלה תיאורטית על חוצנים שדורשים לדבר עם סלע כדי להוציא ממנו מים, למרות שהנחות היסוד עשויות להיות שגויות (כמו היעדר חוצנים), עדיין יש כאן תהליך מחשבתי שמאתגר את הלומד לחשוב בצורה לוגית ולהסיק מסקנות.

לימוד גמרא שמכיל דיונים כאלה אכן תורם לפיתוח השכל במובן של יכולת הניתוח, כפי שעושים זאת גם מדענים, אם כי חשוב לציין שהדבר אינו מובטח לכל תלמיד גמרא. תהליכים של ניתוח טקסטים מסובכים, בחינה של מקורות שונים, והסקת מסקנות לוגיות - כל אלו אכן מפתחים את השכל, ומי שעוסק בהם באופן רציני ישפר את יכולת החשיבה והניתוח שלו.

עם זאת, לא כל לימוד תורה בהכרח תורם לפיתוח החשיבה. ישנם חלקים בלימוד תורה ובפרט בלימוד הגמרא שעוסקים בהבנת אגדות ואמונות שאינן בהכרח קשורות לפיתוח חשיבה לוגית. לדוגמה, אם אדם לומד גמרא על פי אגדות דתיות ללא ניסיון להבין את השאלות והסיבות שמאחורי הטיעונים, הוא עשוי לפתח את זיכרונו ולא את יכולת החשיבה.

הבעיה היא שלפעמים אדם יכול ללמוד גמרא רק כדי לזכור אותה בעל פה מבלי לעסוק בחקירה או בניתוח מחשבתי מעמיק. אז במקום לפתח את החשיבה, הוא מפתח את הזיכרון.

במקביל, בלימוד תורה ישנם גם מרכיבים שיכולים להוביל לפיתוח חשיבה בצורה לא חיובית. לימוד שלא מתמקד בניתוח סיבתיות ובניית טיעונים מדויקים עשוי להוביל לדעות לא מבוססות ולגישה אידיאולוגית שאינה תורמת לחשיבה הוגנת ובלתי משוחדת. פעמים רבות, יש אנשים שמקבלים אגדות או רעיונות מבלי לבחון אותם בצורה מעמיקה, וזה יכול לגרום לאי - בהירות ולתפיסות שגויות.

לסיכום, לימוד גמרא יכול להוות אמצעי מצוין לפיתוח השכל, אך רק אם זה נעשה תוך כדי מאמץ להבנה, ניתוח והסקת מסקנות בצורה לוגית ומעמיקה. לימוד שכולל חזרה על זיכרון בעל - פה או עיסוק באגדות דתיות בלבד לא בהכרח יפתח את השכל.
תרחיש קצה יכולת שכלית להיות יותר חכם מחלות נפש דמיונות איך לשפר את השכל איך להבין את השאלה הסקת מסקנות לוגיות שיפור השכל האם הפרעות נפשיות הנחת יסוד איך לאמן את החשיבה איך לאמן את המוח איך להיות גאון איך להיות חכם איך להיות יותר חכם איך לחשוב בהיגיון איך לטפל בהפרעה נפשית איך לטפל בהפרעות אישיות איך לטפל בהפרעות נפשיות איך לטפל בהפרעת אישיות איך לטפל בחולה נפש איך לטפל בחולי נפש איך לטפל במחלה נפשית איך לטפל במחלות נפש איך לטפל במחלות נפשיות איך לטפל במחלת נפש איך לפתח את החשיבה איך לפתח את המוח איך לפתח את השכל איך לפתח חשיבה איך לפתח יכולת חשיבה איך לשפר את החשיבה איך לשפר את המוח איך לשפר את השכל איך לשפר יכולות חשיבה איך לשפר יכולות שכליות אימון המוח אימון קוגניטיבי בעיה נפשית בעיות נפשיות האם הפרעה נפשית האם הפרעות נפשיות האם לטפל בהפרעה נפשית האם לטפל במחלת נפש האם לימוד גמרא מפתח את השכל הפרעה הפרעה נפשית הפרעה פסיכיאטרית הפרעות הפרעות אישיות הפרעות נפש הפרעות נפשיות הפרעות נפשיות ולימוד תורה הפרעות פסיכיאטריות הפרעת אישיות השכל התפתחות החשיבה התפתחות שכלית זוכי פרס נובל חולה נפש חולי נפש חשיבה חשיבה הגיונית טיפול בבעיה נפשית טיפול בבעיות נפשיות טיפול בהפרעה נפשית טיפול בהפרעה פסיכיאטרית טיפול בהפרעות אישיות טיפול בהפרעות נפשיות טיפול בהפרעות פסיכיאטריות טיפול בהפרעת אישיות טיפול בחולה נפש טיפול בחולי נפש טיפול במחלה נפשית טיפול במחלות נפש טיפול במחלות נפשיות טיפול במחלת נפש טיפול במחלת רוח יהדות יהדות תורה מצוות אלוהים יהודי יהודים יהודים זוכי פרס נובל יכולות חשיבה יכולות קוגניטיביות יכולות שכליות יכולת חשיבה יכולת קוגניטיבית יכולת שכלית כישורי חשיבה כישורים קוגניטיביים כישורים שכליים לאמן את החשיבה לאמן את המוח לאמן את השכל להיות גאון להיות חכם להיות יותר חכם לחשוב בהיגיון לטפל בבעיה נפשית לטפל בבעיות נפשיות לטפל בהפרעה נפשית לטפל בהפרעה פסיכיאטרית לטפל בהפרעות אישיות לטפל בהפרעות נפשיות לטפל בהפרעות פסיכיאטריות לטפל בהפרעת אישיות לטפל בחולה נפש לטפל בחולי נפש לטפל במחלה נפשית לטפל במחלות נפש לטפל במחלות נפשיות לטפל במחלת נפש לטפל במחלת רוח לימוד לימוד גמרא לימוד גמרא ופיתוח השכל לימוד גמרא מפתח את השכל לימוד תורה לימוד תורה ופיתוח החשיבה למה לפתח את המוח למה לפתח את השכל למידה לפתח לפתח את החשיבה לפתח את המוח לפתח את השכל לפתח חשיבה לפתח יכולות חשיבה לפתח יכולות קוגניטיביות לפתח יכולות שכליות לפתח יכולת חשיבה לפתח יכולת קוגניטיבית לפתח יכולת שכלית לשפר את החשיבה לשפר את המוח לשפר את השכל לשפר יכולות חשיבה לשפר יכולות קוגניטיביות לשפר יכולות שכליות לשפר יכולת חשיבה לשפר יכולת קוגניטיבית לשפר יכולת שכלית מהן מחלות נפש מחלה נפשית מחלות נפש מחלות נפשיות מחלת נפש מחלת רוח מיומנויות חשיבה מיומנויות קוגניטיביות מיומנויות שכליות מיומנות חשיבה מיומנות קוגניטיבית מיומנות שכלית מפתח את השכל נפש פיתוח פיתוח החשיבה פיתוח המוח פיתוח השכל פיתוח חשיבה פיתוח יכולות חשיבה פיתוח יכולות קוגניטיביות פיתוח יכולות שכליות פיתוח יכולת חשיבה פיתוח יכולת קוגניטיבית פיתוח יכולת שכלית פסיכיאטר פסיכיאטריה פרס נובל שיטות לפיתוח החשיבה שיטות לפיתוח המוח שיטות לפיתוח השכל שיטות לפיתוח חשיבה שיעורי תורה שיעורי תורה ופיתוח החשיבה שיפור שיפור החשיבה שיפור המוח שיפור השכל שיפור יכולות שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא שיפור יכולות חשיבה שיפור יכולות קוגניטיביות שיפור יכולות שכליות שיפור יכולת חשיבה שיפור יכולת קוגניטיבית שיפור יכולת שכלית שכל תורה תרגול קוגניטיבי תרגילים לפיתוח החשיבה תרגילים לפיתוח המוח תרגילים לפיתוח השכל תרגילים לפיתוח חשיבה
אנטישמיות מהי, למה יש אנטישמיות? איך נוצרת אנטישמיות? הצורך הרגשי באנטישמיות, איך להתמודד עם אנטישמיות? איך לפתור את בעיית האנטישמיות? שנאת זרים, שנאת יהודים, שנאת נשים, שנאת חלשים, הומופוביה, שנאת שחורים, שנאת אחרים
אנטישמיות מהי, למה יש אנטישמיות? איך נוצרת אנטישמיות? הצורך הרגשי באנטישמיות, איך להתמודד עם אנטישמיות? איך לפתור את בעיית האנטישמיות? שנאת זרים, שנאת יהודים, שנאת נשים, שנאת חלשים, הומופוביה, שנאת שחורים, שנאת אחרים
... אנטישמיות? איך נוצרת אנטישמיות? הצורך הרגשי באנטישמיות, איך להתמודד עם אנטישמיות? איך לפתור את בעיית האנטישמיות? שנאת זרים, שנאת יהודים, שנאת נשים, שנאת חלשים, הומופוביה, שנאת שחורים, שנאת אחרים מהי אנטישמיות? איך נוצרת אנטישמיות ומה הפתרון לה? אנטישמיות היא שנאה כלפי יהודים, אך המהות שלה היא שנאה בלתי מוצדקת כלפי קבוצה מסוימת, במקרה זה יהודים. היא אינה נובעת ממעשים שליליים של יהודים כלפי אחרים, אלא נובעת רק מהיותם יהודים. כלומר, אנטישמיות היא שנאה כלפי יהודים בלי קשר להתנהגותם או למעשים שהם ביצעו. חשוב להבין כי מדובר בשנאה שאין לה סיבה הגיונית או מוצדקת. זהו ... קשור לאופי העבודה או להתנהלותו במשרד, זו שנאה שאין לה בסיס הגיוני. אנטישמיות היא בדיוק כזו - שנאה כלפי יהודים, לא על בסיס פעולה מסוימת שלהם, אלא רק בגלל היותם יהודים. למה דווקא יהודים נתפסים כמושא לשנאה? השאלה מדוע דווקא יהודים הם הקורבן העיקרי של שנאה כלפי קבוצות מיעוט היא שאלה מורכבת. אליעד כהן מסביר שהשנאה כלפי יהודים נובעת פעמים רבות מכך שאנשים רוצים להימנע מלקיחת אחריות על בעיותיהם האישיות. הם מוצאים מישהו להאשים בו את קשייהם, ובמקרים רבים זה מתבטא בהאשמת היהודים. מדובר כאן בצורך פסיכולוגי להמעיט באחריות האישית ולמצוא מישהו אחר כקורבן. ברגע שמישהו מאשים את היהודים על בעיותיו האישיות, הוא למעשה מונע מעצמו את הצורך להתמודד עם הבעיות הפנימיות שלו. אנטישמיות היא סוג של מנגנון ... להמעיט בהכרה באחריות האישית. האם אנטישמיות קשורה לשנאה כלפי קבוצות מיעוט אחרות? אנטישמיות לא מוגבלת אך ורק לשנאה כלפי יהודים, אלא היא יכולה להתפרס לשנאה כלפי קבוצות מיעוט אחרות כמו שנאת אתיופים, שנאת נשים, שנאה כלפי הומואים ועוד. הצורך ... האישיות, ובכך יפתח שנאה כלפי מי שהוא רואה כנציג של הקבוצה הזו. אותו עיקרון נכון גם כלפי שנאה כלפי יהודים - מדובר במנגנון פסיכולוגי שבו אדם שונא את האחרים כדי לא להתמודד עם עצמו ועם הבעיות האישיות שלו. מהו ... לעודד אנשים לקחת אחריות על עצמם, ולא להאשים את הסביבה. תהליך זה יכול להוביל לתוצאה של הפחתת השנאה כלפי יהודים וכלפי כל קבוצת מיעוט אחרת. אם כל אדם ילמד לא להאשים אחרים על מצוקותיו האישיות, ייווצר עולם שבו השנאה כלפי קבוצות מסוימות, כמו היהודים, תקטן או תיעלם כליל. תהליך של לקיחת אחריות אישית, כמו גם חינוך למודעות זו, יכול להוביל להפחתה של אנטישמיות ולהפסקת השנאה הכללית. אנטישמיות שנאה כלפי יהודים לקיחת אחריות שנאת זרים הומופוביה מהי אנטישמיות? מדוע יש אנטישמיות? איך נוצרת אנטישמיות? אנטישמיות היא שנאה כלפי יהודים, אך המהות שלה היא שנאה בלתי מוצדקת כלפי קבוצה מסוימת, במקרה זה יהודים. אנטישמיות אינה נובעת ממעשים שליליים של יהודים כלפי אחרים, אלא מכך שנאה מופנית כלפי יהודים פשוט בגלל שהם יהודים. כלומר, אם אדם שונא יהודי על שום סיבה שאינה קשורה להתנהגות או מעשה ספציפי, זו אנטישמיות. באופן כללי, אנטישמיות היא שנאה שאין לה היגיון ... אתיופי, זו שנאה לא מוצדקת, כי אין קשר בין זהות אתנית לבין התנהלות או פעולה מזיקה כלשהי. למה שונאים יהודים דווקא? אחת השאלות המרכזיות היא למה דווקא יהודים הם האובייקט של שנאה. התשובה טמונה בכך שלעיתים אנשים פונים לשנוא את היהודים כי הם רוצים להימנע מלקיחת אחריות על הבעיות האישיות שלהם. הם מוצאים מישהו להאשים בו את קשייהם, ובמקרים רבים זה מתבטא בהאשמת היהודים. יש כאן צורך פסיכולוגי להמעיט באחריות האישית ולמצוא מישהו אחר כקורבן. המקרה לא חייב להיות אמיתי, אך ברגע שמישהו מאשים את היהודים על בעיותיו האישיות, הוא למעשה מניח את האשמה על קבוצה חיצונית, כדי לא להתמודד עם הבעיות הפנימיות שלו. האם יש קשר בין אנטישמיות לנושא אחר כמו הומופוביה או שנאת נשים? התופעה של אנטישמיות לא מוגבלת רק לשנאה כלפי יהודים. היא קיימת גם כלפי קבוצות אחרות כמו הומופוביה, שנאת נשים, שנאה כלפי אתיופים או קבוצות מיעוט אחרות. הצורך בהאשמת ... לעודד אנשים לקחת אחריות על עצמם, ולא להאשים את הסביבה. תהליך זה יכול להוביל לתוצאה של הפחתת השנאה כלפי יהודים וכלפי כל קבוצה מיעוט אחרת. אם כל אדם לומד לא להאשים אחרים על מצוקותיו האישיות, ייווצר עולם פחות שנאה. אנטישמיות שנאה כלפי יהודים לקיחת אחריות שנאת זרים הומופוביה שנאת חינם, לקחת אחריות, להסיר אחריות, להאשים אחרים בצרות שלך, שנאה כלפי אחרים, שנאה כלפי יהודים, שנאת ישראלים, שנאה כלפי ישראלים
חוכמת היהודים, זוכי פרס נובל יהודים, האם היהודים יותר חכמים? האם ליהודים יש גן של חוכמה? למה היהודים יותר מצליחים? האם היהודים יותר טובים מהגויים? חוכמת התורה, חוכמת היהדות, העם היהודי, גנטיקה יהודית, העם הנבחר
חוכמת היהודים, זוכי פרס נובל יהודים, האם היהודים יותר חכמים? האם ליהודים יש גן של חוכמה? למה היהודים יותר מצליחים? האם היהודים יותר טובים מהגויים? חוכמת התורה, חוכמת היהדות, העם היהודי, גנטיקה יהודית, העם הנבחר
חוכמת היהודים, זוכי פרס נובל יהודים, האם היהודים יותר חכמים? האם ליהודים יש גן של חוכמה? למה היהודים יותר מצליחים? האם היהודים יותר טובים מהגויים? חוכמת התורה, חוכמת היהדות, העם היהודי, גנטיקה יהודית, העם הנבחר האם יהודים באמת יותר חכמים מאחרים? אליעד כהן דן בשאלה האם היהודים אכן חכמים יותר או מצליחים יותר מאנשים שאינם יהודים, כפי שמקובל לחשוב. הוא מתחיל בשאלה פשוטה: האם העובדה שיהודים רבים מצליחים בתחומים שונים מעידה בהכרח על כך שהם יותר חכמים או שיש להם גן ייחודי של חוכמה? תחילה אליעד מברר עם השואל את מקור ההנחה שהיהודים הם אכן יותר מוצלחים. אליעד מסביר כי השאלה אם יהודים מצליחים יותר קשורה באופן שבו אנו נחשפים למידע. לדוגמה, מי שחי בישראל או בקהילה יהודית יחשוב שיהודים מצליחים מאוד, כי זה מה שהתקשורת סביבו מדגישה. אך אם הוא היה חי בסין או בהודו, הוא היה חושב ... תחושת ההצלחה של קבוצה מסוימת יכולה לנבוע לאו דווקא ממציאות אובייקטיבית אלא מהדרך שבה מידע מגיע אלינו. האם באמת יהודים זוכים ביותר פרסי נובל? אליעד מביא כדוגמה את פרס נובל, ומספר על כתבה שהציגה נתונים לגבי מדינות שהוציאו הכי ... במקום הראשון מבחינה יחסית. המסקנה של אליעד היא שזה לא בהכרח אומר משהו על הגנטיקה או על התבונה של היהודים דווקא, אלא על מאפיינים שונים כמו השקעה בחינוך, הזדמנויות ונסיבות. האם יש קשר בין היהדות לחוכמה? אליעד מעלה נקודה נוספת, שבמידה והיהודים אכן נושאים בגנים חכמים במיוחד, או אם יש קשר מהותי בין היהדות עצמה לחוכמה, הרי שהיינו אמורים לראות פריצות ... משמעי, וכי הצלחה היא תוצאה של משתנים אחרים כמו חינוך מודרני, נסיבות חברתיות, ואולי אפילו צירוף מקרים. האם הצלחה יהודית היא תוצאה של גנטיקה או נסיבות? אליעד מפרק את ההנחה של גנטיקה יהודית או גן יהודי של חוכמה ומסביר שאם אכן היה קשר כזה ברור בין הגנטיקה היהודית להצלחה, כל מי שהיה קרוב יותר ליהדות המקורית (כמו הרבנים והחרדים) היה אמור להיות מוצלח באופן בולט יותר. אך בפועל אנו רואים כי ההצלחה של יהודים בעולם המודרני, כמו בזכיות בפרסי נובל או בהקמת עסקים מצליחים, קשורה יותר לתרבות חילונית, להשכלה גבוהה מודרנית ולהשקעה בחינוך מדעי וטכנולוגי, ולא בהכרח לגנטיקה או לדת היהודית עצמה. אז מדוע יהודים נתפסים כמוצלחים? אליעד מציע הסבר נוסף: היהודים נתפסים כמוצלחים משום שיש ליהודים נטייה לשים לב להצלחות של עצמם ולהתגאות בהן, וכן בגלל שהתקשורת היהודית (ובעיקר הישראלית) מדגישה הצלחות של יהודים בעולם. אילו היה השואל חי במדינה אחרת, סביר להניח שהיה מתפעל מהצלחתם של אנשים מאותה מדינה. אליעד מסכם כי התפיסה שהיהודים מוצלחים יותר היא במידה רבה תוצאה של פרספקטיבה, סביבה ונסיבות תרבותיות וחינוכיות. האם היהודים חכמים יותר? למה יהודים זוכים בפרס נובל? האם ליהודים יש גן מיוחד של הצלחה? חוכמת התורה והצלחות מדעיות האם יהודים מוצלחים יותר מגויים? האם ההצלחה היהודית היא תוצאה של חינוך? האם רבנים תורניים חכמים יותר?
אנטישמיות, למה כולם נגדנו? למה העולם נגדנו? הססנות, למה שונאים אותנו? להחליט לא להחליט, מנהיגות והחלטיות, חוסר החלטיות, למה שונאים את היהודים? למה שונאים יהודים? למה מאשימים אותנו? למה שונאים את ישראל? למה הם שונאים אותנו?
אנטישמיות, למה כולם נגדנו? למה העולם נגדנו? הססנות, למה שונאים אותנו? להחליט לא להחליט, מנהיגות והחלטיות, חוסר החלטיות, למה שונאים את היהודים? למה שונאים יהודים? למה מאשימים אותנו? למה שונאים את ישראל? למה הם שונאים אותנו?
... כולם נגדנו? למה העולם נגדנו? הססנות, למה שונאים אותנו? להחליט לא להחליט, מנהיגות והחלטיות, חוסר החלטיות, למה שונאים את היהודים? למה שונאים יהודים? למה מאשימים אותנו? למה שונאים את ישראל? למה הם שונאים אותנו? למה העולם נגדנו ואיך חוסר החלטיות גורם לשנאה? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מציג הוא שהעולם אינו נגדנו בגלל אנטישמיות, שנאת יהודים או מתוך קנאה, אלא מפני שאנחנו כמדינה וכעם מתנהלים בצורה לא החלטית מבולבלת ודו - פרצופית. לפי אליעד, מדינת ... תהיה החלטי וברור. אל תשדר חולשה ואל תתנדנד בין החלטות, אחרת העולם יתייחס אליך בהתאם לחולשה שאתה משדר. שנאת יהודים חוסר החלטיות התנהלות פוליטית מלחמה ושלום איך להיות החלטי הנקודה המרכזית שעולה היא שהעולם נגדנו לא כי הוא אנטישמי, ולא בגלל שאנחנו יהודים או מיוחדים באיזשהו אופן, אלא בגלל שאנחנו עצמנו פועלים בחוסר החלטיות, מבולבלים, דו - פרצופיים ולא מאמינים בדרכנו. כלומר, ... היה רך. אבל אל תהיה באמצע, כי אז אתה משדר מסר של בלבול וחולשה, והעולם יתנגד לך בהתאם. שנאת יהודים חוסר החלטיות התנהלות פוליטית מלחמה ושלום איך להיות החלטי פגיעה בחפים מפשע, המלחמה נגד החמאס, המלחמה בטרור, הססנות מול ...
גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה?
גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה?
גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה? האם יש הבדל בין הנשמה של גויים ליהודים? אליעד כהן עונה לשאלה האם יש הבדל בין הנשמה של גויים לבין נשמות של יהודים, ומרחיב את הדיון לשאלה מהותית יותר, הנוגעת לנשמה בכלל. הוא מסביר שההפרדה בין בני אדם (יהודים וגויים) ובין חי, צומח ודומם, היא בעצם כפירה באחדות האלוהית. לדעתו, כל ההבדלים שנוצרים בין בני האדם ובין שאר ... הן תוצר של השחצנות האנושית, שמנסה לייצר משמעות ונפרדות. האדם יוצר הפרדה דמיונית בין עצמו ובין הדומם או בין יהודי לגוי, כדי להעניק לעצמו תחושת עליונות ומשמעות. אך לפי האמת, כל מה שנכון לגבי האדם נכון גם לגבי הדומם, ... הבנת האחדות הזאת היא, לדבריו, המפתח לחיים שלמים וטובים באמת. האם יש נשמה לגויים? מה ההבדל בין נשמה של יהודי לגוי? האם יש הבדל בין אדם לבהמה? האם שלמה המלך אמר שאין הבדל בין אדם לבהמה? האם הרבנים סילפו ... האלוהית? האם יש בחירה חופשית? הפעם אני רוצה להשיב על שאלה שנשאלתי, האם יש הבדל בין הנשמה של הגויים והיהודים האם מבחינה קוסמולוגית יש לגויים פחות נשמה? ונרחיב את השאלה בנושא הנשמה, אנשים כופרים באחדות של הבורא והם חווים ... לא מדבר זה אומר שהוא שונה? איך שלא נסובב את זה בן אדם, דומם, וצומח זה אותו דבר. ודתיים יהודים שכופרים באחדות הבורא, טוענים ומשקרים כי יש נשמה לגוי ויש נשמה שונה ליהודי. ואני רוצה לצטט פסוק מספר קהלת אותו כתב שלמה המלך: (פרק ג) אמרתי אני בלבי על דברת בני האדם ...
התבוללות, נישואי תערובת, יהודים גויים, עם ישראל, העם היהודי, מסורת ישראל, המורשת היהודית, זהות יהודית
התבוללות, נישואי תערובת, יהודים גויים, עם ישראל, העם היהודי, מסורת ישראל, המורשת היהודית, זהות יהודית מהי המשמעות האמיתית של התבוללות לפי אליעד כהן? הנושא המרכזי שעליו מדבר אליעד כהן בהרצאה הוא נושא ההתבוללות, נישואי תערובת, והמשמעות האמיתית של הזהות היהודית אל מול הגויים. אליעד מתחיל בהסבר על ההתנגדות שקיימת לנישואי תערובת ולתהליך ההתבוללות בעם היהודי, כאשר יש הטוענים שזה יוביל להשמדת העם היהודי. הוא מתייחס לחשש הרווח שאבותינו שמרו על זהותם היהודית במשך 3,000 שנה, ולכן עולה השאלה, האם צריך להקל על אלה שמתגיירים או להקשות עליהם כדי לוודא שמדובר ביהודים אמיתיים. למה יוצרים קשיים למתגיירים לפי אליעד כהן? אליעד מסביר את התהליך של גיור על ידי דימוי של כניסה ... באמת משוגע. כך גם הגיור - כאשר אדם בוחר להתגייר, בעצם בודקים האם הוא באמת מוכן ומסוגל להצטרף לעם היהודי עם כל המשמעויות של זה. אליעד כהן מבהיר זאת בעזרת דוגמה נוספת: אדם שהיה קודם נוצרי או מוסלמי, וכעת רוצה להפוך ליהודי, כנראה יש בו מידה של שיגעון, ולכן זה מוצדק שיוסיפו לו קשיים בתהליך הגיור. הוא מדגיש כי אין צורך שכולם יהיו יהודים, כניסה ליהדות, לדבריו, כמוה ככניסה לגיהינום, ולכן הגיוני לפתוח רק מעט את הדלת ולא להקל על כולם להיכנס. מהי ... טוב לרע. רק אחרי שחטא ואכל מעץ הדעת, נוצרה ההפרדה בין טוב ורע, ומאז נוצרו כל ההפרדות - בין יהודי לגוי, דתי לחילוני וכדומה. לכן, אליעד טוען שהמצווה המקורית והאמיתית של אלוהים לאדם הראשון היא לבטל את ההבדלים, להתבולל לגמרי ולהפסיק להבדיל בין אדם לאדם ובין קבוצה לקבוצה. למה התורה היהודית לדעת אליעד כהן היא שיגעון? לפי אליעד, התורה היהודית הקיימת כיום היא סוג של שיגעון, מכיוון שהיא יוצרת הפרדות והבדלים מלאכותיים. הוא טוען שכל דת וכל קבוצה שמגדירה ... הוא לחזור למצב התודעה שהיה אצל אדם הראשון לפני החטא - מצב שבו אין הבדל בין טוב לרע, בין יהודי לגוי או בין מצווה לעבירה. מה הקשר בין נישואי תערובת לגאולה לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שהגאולה האמיתית ... העולם תגיע רק כאשר כל בני ישראל יתחתנו עם גויים, ואז יפסיקו כל המלחמות והוויכוחים בין דתיים לחילונים, בין יהודים לגויים. הוא אומר שככל שתהליך ההתבוללות יואץ, כך יגיע התיקון לעולם מהר יותר. לדבריו, אין זה מספיק שיהיו נישואים ... ואחר כך גירושים) אינה התבוללות אמיתית. התבוללות אמיתית היא רק התבוללות פנימית - כאשר האדם מבין שאין הבדל בין יהודי לגוי ומוחק את האמונה שהוא טוב יותר או פחות מכל אדם אחר. כיצד ניתן לזרז את ההתבוללות האמיתית לפי ... טוען שהדרך המהירה ביותר לזירוז ההתבוללות היא באמצעות השכל וההיגיון. האדם צריך לשאול את עצמו: מה באמת ההבדל בין יהודי לגוי? הרי כולנו נבראנו על ידי אותו הבורא, וכולם הם התגלות של אלוהים באותה המידה, בין אם מדובר ביהודי או בגוי, בפרח או בחיה. הוא מביא את דברי שלמה המלך שאמר ומותר האדם מן הבהמה אין, כלומר, אין הבדל אמיתי בין אדם לבין בעל חיים, ובוודאי שאין הבדל מהותי בין יהודי לגוי. לדבריו, כל מלחמות הדת וכל הסבל בעולם נובעים מהאמונה השקרית שיש הבדל מהותי בין קבוצות שונות של בני ... האדם, למחיקת ההפרדות והאמונות המזויפות ולחזרה למצב שבו כל בני האדם רואים את עצמם כאחד. האם יש הבדל בין יהודי לגוי? מהי המשמעות של נישואי תערובת? מהי הזהות היהודית? למה התורה יוצרת הפרדות? איך התבוללות פנימית תביא לגאולה? האם נישואי תערובת הם הפתרון למלחמות דת? מה התפקיד של ...
מהפכה בעולם הערבי, דיקטטורה, הפלת המשטר, אחדות כוחות המהפכה, העולם הערבי, יהודים בשואה, אחדות רצונות
מהפכה בעולם הערבי, דיקטטורה, הפלת המשטר, אחדות כוחות המהפכה, העולם הערבי, יהודים בשואה, אחדות רצונות
מהפכה בעולם הערבי, דיקטטורה, הפלת המשטר, אחדות כוחות המהפכה, העולם הערבי, יהודים בשואה, אחדות רצונות איך מתמודדים עם כאבים ומסיחים את תשומת הלב מהם? כאשר אדם חווה כאבים פיזיים או נפשיים, ... השונים בתוכו שמה שהוא רוצה טוב גם עבורם, כך שכולם יהיו מוכנים להתאחד סביב אותה מטרה. מה ניתן ללמוד מהיהודים בשואה על איחוד כוחות? אליעד מביא כדוגמה את המצב של היהודים בשואה, כאשר אלף יהודים עמדו מול שני חיילים נאצים ולא ניסו להתנגד. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא שלמרות היתרון המספרי, היהודים לא היו מאוחדים באמת. אילו היו מאוחדים, הם יכלו להתנגד ולהינצל. בהקבלה פנימית, זה מדגים שהאדם צריך להיות מאוחד ... לאחד רצונות סותרים? איך מתמודדים עם דיקטטורה פנימית? מה ניתן ללמוד מהמהפכה בעולם הערבי? כיצד מפילים משטר פנימי? למה היהודים בשואה לא התמרדו? מה הקשר בין שכל לאינטרס? איך יוצרים מטרה משותפת פנימית?
פחד מג'וקים, פוביות, אמונה באלוהים, צורך להאמין באלוהים, ערבים ויהודים, יחסי ערבים יהודים, התבוללות, להיגעל, האמונה הראשונה
פחד מג'וקים, פוביות, אמונה באלוהים, צורך להאמין באלוהים, ערבים ויהודים, יחסי ערבים יהודים, התבוללות, להיגעל, האמונה הראשונה
פחד מגוקים, פוביות, אמונה באלוהים, צורך להאמין באלוהים, ערבים ויהודים, יחסי ערבים יהודים, התבוללות, להיגעל, האמונה הראשונה למה אנשים מחפשים אחיזה ואמונה במשהו? השאלה המרכזית שאליעד מתמודד איתה היא למה האדם מחפש ... הכרחי. זה מה שיכול לשחרר את האדם ולהביא אותו לחוויה אחרת לגמרי של החיים. מה עומד מאחורי יחסי ערבים ויהודים, ואיך מגיעים לשלום? אליעד נותן דוגמה מיחסי ערבים ויהודים, ומסביר שהאדם לא נולד עם הפרדה טבעית בין יהודים לערבים, אלא הוא מאמץ אותה במהלך חייו מתוך הרגל. הוא מסביר שהערבים לא באמת רוצים להשמיד את היהודים כאנשים, אלא את הרעיון של שליטה של היהודים בהם. הוא מסביר שהפחד מהתבוללות הוא פחד מהרגלים שהאדם למד ולא פחד אמיתי. אם אדם יבין שכל החלוקות האלה ...
קללות גזעניות, השמצות גזעניות, גזענות נגד רוסים, גזענות נגד אתיופים, גזענות נגד ערבים, גזענות נגד שחורים, גזענות נגד יהודים, גזענות נגד מזרחים, גזענות נגד חרדים, גזענות כלפי מיעוטים
קללות גזעניות, השמצות גזעניות, גזענות נגד רוסים, גזענות נגד אתיופים, גזענות נגד ערבים, גזענות נגד שחורים, גזענות נגד יהודים, גזענות נגד מזרחים, גזענות נגד חרדים, גזענות כלפי מיעוטים מה עומד מאחורי קללות גזעניות ומה גורם לאנשים להשתמש בהן? ... שבניגוד לקללות רגילות כמו מטומטם או חוצפן, קללות גזעניות מכוונות למאפיינים מולדים, שאינם ניתנים לשינוי, כמו להיות רוסי, אתיופי, יהודי, חרדי, מזרחי או ערבי. מה המשמעות כאשר מקללים אדם על בסיס מוצאו? אליעד מציג כי יש כאן שתי נקודות ...
תלמידי חכמים שדים יהודאין - מהם שדים יהודים? מיהו השטן? - ליקוטי מוהרן חא כח (ברסלב)
תלמידי חכמים שדים יהודאין - מהם שדים יהודים? מיהו השטן? - ליקוטי מוהרן חא כח (ברסלב) מהם תלמידי חכמים שדים יהודאין לפי רבי נחמן? אליעד כהן מסביר ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: יהודים, איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? מהי תכלית ומשמעות החיים? אולי אנחנו במטריקס? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם באמת הכל לטובה? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: יהודים, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בדידות? דיכאון? כעס ועצבים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם עצבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך להצליח בזוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם גירושין? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לא להישחק בעבודה? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
איך להתכונן לאסון? ליקוטי מוהרן חא נא ריבית על מינוס לזכות בלוטו הצדדים של המטבע אהוד אולמרט פחד מנשים פחד מכישלון טוב איך לטפל בבניית ביטחון עצמי? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל אהבה בלי תנאים? אני באמת אוהבת אותו מאושר בלי חברים עצבות בלי סיבה לכל אחד מתאים להיות בזוגיות איך להיפרד מבחורה בלי לפגוע בה? החלטה שקולה טוב להחליט התמודדות עם כאבים פיזיים איך להתמודד עם רגשות רעים? למה קשה לך להתמיד? הצלחה אוטומטית מאמצי שכנוע להתמודד עם לקוחות מתלוננים באינטרנט הילד משתמש במריחואנה ילדה חוזרת בתשובה שקרים של מורים רוחניים דימוי עצמי רוחני תסמונת ביפולרית מפחד שיגלו שאני לוקח כדורים פסיכיאטרים האם להיות ידיד של האקסית? לשכנע אקסים לרצות אותך איך לפתח את הקשר שריר מחשבה? חסרונות טווח תנועה חלקי יאוש אלוהי למה אלוהים עושה רע לצדיקים וטוב לרשעים? המבחן של ההארה הרוחנית שריר מוארך האם הבנת את הספר להיות אלוהים? להיות אלוהים וישויות בחלום פרויקט נדלן הכנסות עתידיות משמעות החיים כמשחק מטרת החיים בימות המשיח להתמודד עם מיתוג שלילי בגוגל ביקורות חיוביות של לקוחות בפייסבוק האם יש חופש בחירה? בחירה חופשית בתהליך טיפולי הוכחות לקיום הבורא כל העולם כולו עוד נושאים ...
האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להפרעות קשב, קואצ'ר, מטפל קוגניטיבי התנהגותי בתחום יהודים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.5469 שניות - עכשיו 10_10_2025 השעה 15:54:30 - wesi1