... כדרך למידה, איך לא ללמוד מאחרים? חיקוי אחרים, איך ללמוד מאחרים? חיקוי אנשים, איך לחקות אחרים? ללמוד מאנשים מצליחים, איך לנתח תהליכים?
תורה היא וללמוד אני צריך, חוכמת חזל האם חיקוי אנשים הוא הדרך הנכונה ללמידה? בהרצאה זו, אליעד כהן דן בשאלה האם נכון ללמוד על ידי חיקוי של אנשים אחרים, כיצד ראוי לחקות, והאם בכלל אפשר ללמוד בצורה יעילה על ידי התבוננות באחרים. אליעד כהן מציג את הרעיון דרך דוגמאות מפורטות מהמסורת
היהודית, מחזל ומהמציאות היום - יומית, ומסביר מדוע הדרך שבה אנשים רבים לומדים דרך חיקוי היא שגויה ומטעה. מה המשמעות של
תורה היא וללמוד אני צריך? אליעד מתייחס לסיפור מפורסם מחזל, שבו אחד התלמידים עקב אחרי הרב שלו, אפילו בשירותים, כדי ללמוד ממנו כיצד עליו להתנהג. כשהרב שאל אותו לפשר המעקב, ענה לו התלמיד:
תורה היא וללמוד אני צריך. התלמיד התכוון לומר שהוא חייב ללמוד את כל הפרטים הקטנים של התנהגות הרב, גם את אלו שנראים חסרי משמעות. מהסיפור הזה יוצאת ההנחה הבסיסית שכל פעולה ... מדוע חיקוי של פעולות מקריות הוא טעות? אליעד מסביר באמצעות דוגמה נוספת: אם הרב מוריד את חולצתו ומרים את ראשו כלפי מעלה, ייתכן שהתלמיד יחשוב שיש לזה משמעות
דתית או רוחנית עמוקה. אך האמת היא שייתכן שלרב פשוט כואב הצוואר. הוא מדגיש שפעולה אקראית אינה בהכרח פעולה נכונה או ראויה לחיקוי. הטעות של אנשים רבים היא שהם מניחים ... מקרית. אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמה הומוריסטית: אם הרב שלך לועס 37 לעיסות כי הוא אוכל משהו קשה, זה לא אומר שאתה צריך ללעוס 37 פעמים כי זה מספר עם משמעות
דתית או רוחנית. זו פעולה מקרית ואין להסיק ממנה דבר. האם תמיד יש לשאול כדי להבין? אליעד מוסיף ומסביר שאפילו אם אדם עקב אחרי הרב שלו, הוא עדיין חייב לשאול ולוודא אם ... ההיגיון והסיבות שמאחורי הפעולות. ללא הבנה זו, כל ניסיון לחקות הוא חסר תועלת ואף עלול להזיק. האם נכון ללמוד באמצעות חיקוי? איך לנתח תהליכים? מה המשמעות של
תורה היא וללמוד אני צריך? האם אפשר ללמוד מאנשים מצליחים? למה אסור לחקות פעולות אקראיות? ...