... למלחמה בטרור ובהתמודדות עם הרע מתוך
תורתו של רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן (חלק א',
תורה ח'). הוא פותח באמירה של רבי נחמן על משמעות ה"אנחה" (הנחה), ומסביר שכאשר לאדם יש חסרונות והוא נאנח בגללם, הוא למעשה מושך אל עצמו רוח חיים חדשה. ... שבכוחו להעניק רוח חיים, מאחר והוא מחובר
לתורה שמהווה את מקור החיים. אדם שמחובר לצדיק, כשהוא נאנח על החיסרון שלו, למעשה מושך רוח חיים ישירות מהצדיק, ובכך הוא מתקרב לשלמות. לעומת זאת, אדם ... בכוח. אליעד מדגים זאת בסיפור עמלק: התנ"ך
מצווה להשמיד את עמלק לחלוטין ולא להשאיר אפילו אחד חי, מחשש שבעתיד הם יקומו ויתקפו שוב. כאשר לא פוגעים ברע בכוח, משאירים אפשרות שהרע יחזור בפועל, ... כולל אלו שמסביבו. הוא אומר שזו הגישה של
התורה במלחמה בעמלק,
שמצווה להרוג את כל עמלק כדי למנוע לחלוטין כל אפשרות של התקפה חוזרת בעתיד. אליעד מודע לכך שגישה זו נשמעת קשה ואף אכזרית, אך מדגיש שהמטרה כאן היא להגיע ... בין היכולת להתאכזר לבין גילוי סודות
התורה? נקודה נוספת שאליעד מציג מתוך רבי נחמן היא ההקשר שבין היכולת להתאכזר, אפילו כלפי עצמך או הקרובים לך, לבין היכולת לקבל גילויים עמוקים של
התורה. הוא מצטט את רבי נחמן שאומר שרק מי שיכול "להשחיר פניו כבני עורב" ולהתאכזר אפילו כלפי ילדיו, יכול לקבל את סתרי
התורה. משמעות הדבר היא שלפעמים כדי להשיג שלמות מוחלטת ברוחניות, על האדם לנתק את עצמו מכל הזדהות רגשית, כולל עם הקרובים ביותר אליו, ולהתמקד אך ורק ... שתי הנקודות המרכזיות בליקוטי מוהר"ן ח"א,
תורה ח'? לסיכום, אליעד מחדד את שתי הנקודות המרכזיות
בתורה זו של רבי נחמן: ההבדל בין רע בפועל לבין רע בכוח, וההכרח לטפל לא רק ברע הקיים, אלא גם ברע הפוטנציאלי כדי למנוע לחלוטין את הישנותו בעתיד. הצורך ...