... לקבל החלטות, מהות הספק של
אלוהים, למה
אלוהים ברא את העולם, מה התכלית של התכלית מדוע אנשים מתקשים לקבל החלטות? אליעד כהן מסביר שהקושי של בני אדם לקבל החלטות בחיי היום - יום נובע משורש עמוק ופילוסופי שקשור בשאלה מדוע
אלוהים ברא את העולם. בכל פעם שאדם נמצא בספק או בהתלבטות, הוא מחפש תשובה ... חייב שתהיה לו תשובה מוחלטת וברורה לשאלה שלו. למעשה, עצם הניסיון להגיע לתשובה שכלית מוחלטת הוא השורש לסבל. מה הקשר בין קושי להחליט לבין הספק של
אלוהים? אליעד כהן ממשיך ומקשר בין הקושי האנושי לקבל החלטה לבין ההתלבטות הראשונה של
אלוהים: האם לברוא את
העולם או לא. הוא מסביר שהספק המקורי והראשון ביותר הוא של
אלוהים עצמו, מאחר שכביכול לא הייתה סיבה הגיונית לברוא את
העולם, וכל סיבה שמישהו יציע לכך מיד תיתקל בשאלה נוספת: ומה הסיבה שלשמה קיימת התכלית הזאת?. כך נוצר מצב פרדוקסלי שבו מצד אחד מוכרח שיש סיבה
לבריאת העולם כי הוא
נברא בפועל, ומצד שני מוכרח שאין סיבה כי לא ניתן להצדיק סיבה מוחלטת והגיונית לבריאה זו. הספק של
אלוהים הוא בעצם המקור לכל ספק אחר שקיים בעולם, כי הספק הוא מהותי בעצם
הקיום של כל דבר. כלומר, העובדה
שאלוהים לא מסוגל היה להגיע להחלטה שכלית ברורה
לבריאת העולם, היא בדיוק אותו מנגנון פנימי שקורה אצל אדם פרטי כשהוא מתקשה ... הפרטי מתמודד עם מצב שבו שתי האפשרויות שלפניו נראות לו טובות באותה מידה או רעות באותה מידה או פשוט לא משנות באותה מידה. בדיוק באותו אופן, גם
אלוהים לא היה מסוגל להגיע להחלטה ברורה חד - משמעית, אך בכל זאת
העולם קיים. האם יש סיבה מוחלטת
לבריאת העולם? אליעד מדגיש שאין אפשרות לתת תשובה שכלית מוחלטת לשאלה מדוע
אלוהים ברא את העולם. כל תשובה שכלית שתינתן תוביל מיד לשאלות נוספות על התכלית של התכלית עצמה. מכאן נובע הפרדוקס שההחלטה של
אלוהים לברוא את
העולם היא מצד אחד בלתי אפשרית ומצד שני עובדה קיימת. באותה מידה, גם כל אדם ... בחייו, מחליט מתוך פרדוקס: ההחלטה אינה באמת שכלית לחלוטין, אך היא בכל זאת מתקיימת ומתממשת. אליעד מדגיש שגם אם בסוף האדם בוחר החלטה מסוימת, כמו
שאלוהים החליט לבסוף לברוא את
העולם, אין זה אומר שהייתה סיבה מוחלטת שהכריעה את ההתלבטות, אלא שההחלטה ... האמיתי של הסבל בהתלבטויות, לפי אליעד כהן, הוא לא עצם ההתלבטות, אלא האמונה שהאדם חייב למצוא תשובה חד - משמעית שתפתור את ההתלבטות. הסבל אינו בעצם
קיום הספק, אלא מתוך המחשבה שהמצב שבו אין לך תשובה הוא מצב רע או שגוי. האדם סובל רק משום שהוא חושב שצריך להיות לו פתרון מוחלט. לכן, הפתרון האמיתי לסבל הוא ההבנה שאין בהכרח צורך למצוא תשובה סופית ומוחלטת, בדיוק כפי
שאלוהים אינו באמת חייב תשובה חד - משמעית מדוע
ברא את העולם. אליעד מדגיש את חשיבות ההבנה העמוקה שכל תשובה שננסה לתת לשאלה הגדולה ביותר - מדוע
אלוהים ברא את העולם - לא תספק את השכל באופן מוחלט, משום שלכל תשובה אפשר ... מוחלטת לשום החלטה. עצם ההבנה הזאת מאפשרת לאדם לפעול בלי הסבל הנלווה לספק ולחוסר הוודאות, גם אם הוא ממשיך לפעול ולבחור בפועל דבר מסוים. למה
אלוהים ברא את העולם? מה השורש של הסבל בהתלבטויות? איך לקבל החלטה בלי ... ככה, מה מהות הספק ואז אם הוא מבין את השאלה הוא אומר רגע אבל זה לא משנה בכלל זה אחד. ש: אבל בכל זאת הוא עושה משהו בסופו של דבר. אליעד: בכל זאת
אלוהים בסוף
ברא את העולם גם בלי סיבה. ש: זה לא משנה מה תעשה אתה עושה, אתה עושה מה שבא לך אבל תכלס זה לא משנה מה אתה עושה אתה מבין שגם זה וגם זה, זה בסופו של דבר זה לא ישנה שום דבר. אליעד: תבין אין שום אפשרות לתת תשובה שכלית לשאלה למה
אלוהים ברא את העולם כי כל סיבה שתיתן אני אשאל אותך ומה הסיבה שלשמה ...