5:46מעשה במלך שיצא לצוד צבאים, להגיע אל האושר, ללכת עד הסוף, נחישות טוטאלית, להתאבד על המטרה, התמדה מוחלטת, מעשה במלך שרדף אחרי צבי, סיפורי מעשיות, רבי נחמן מברסלב
מה משמעות הסיפור על המלך שרדף אחרי הצבי הבלתי נתפס?
אליעד כהן מתאר סיפור של רבי נחמן מברסלב על מלך שיצא עם פמלייתו לצוד צבאים. הם רדפו אחרי צבי אחד מיוחד, אך לא הצליחו להשיג אותו בשום אופן. לאחר מאמצים מרובים, המשרתים התייאשו והציעו למלך לחזור, אבל המלך סירב בתוקף ואמר: "אם אני לא אצליח לצוד את הצבי הזה, חיי אינם נוחים לי. אין שום משמעות לחיי בלי הצבי הזה". המלך החליט שהוא ימשיך לרדוף אחריו, ואמר למשרתיו שכל מי שמעוניין לחזור רשאי לעשות זאת, אך הוא עצמו לא ישוב בלי הצבי, אפילו במחיר חייו.
מה מסמל הצבי בסיפור של רבי נחמן מברסלב?
אליעד מסביר שה"צבי" בסיפור מסמל את אותה מטרה בלתי אפשרית, דבר שהאדם חותר אליו ולא מצליח להשיגו. לכל אדם יש בתוכו מקום שמחפש את ה"צבי", שזהו בעצם הרצון האולטימטיבי, המטרה הכי חשובה וקשה להשגה. רוב האנשים מציבים לעצמם מטרות שונות בחיים שהם יכולים להשיג בקלות יחסית, אבל המלך, שמייצג את האדם בעל השאיפה הגבוהה ביותר, רוצה להשיג דווקא את מה שאף אחד לא מצליח להשיג. הצבי הוא הסמל לרצון הזה: המטרה הסופית, האושר האולטימטיבי, ההגעה לשלמות, להשגת הדבר והיפוכו בו - זמנית.
למה אנשים בוחרים מטרות שקל להשיג, ואיך מתבטאת האומץ האמיתי?
אליעד מדגיש שרוב האנשים הם "לוזרים" - כאלה שמעדיפים להציב מטרות שקל להשיג אותן כדי להרגיש טוב עם עצמם. הם לא רוצים להתמודד עם הכאב או התסכול שבהצבת מטרה שאולי לעולם לא יצליחו להשיג. לעומתם, מי שהוא אמיץ ויש לו שכל, מציב לעצמו את המטרה היחידה שהוא לא יכול להשיג, כי רק זה מאתגר אותו באמת. אותו אדם רוצה להתעלות על עצמו ולהגיע לאותה מטרה שאיש לא הצליח להגיע אליה לפניו. זוהי משמעות האומץ וההתמדה האמיתית.
מהי הדוגמה שנתן אליעד למטרה שאי אפשר להשיג?
אליעד נותן דוגמה למטרה בלתי אפשרית כזו: "פעם אחת להיות מרוצה במאה אחוז מהמציאות". לדבריו, כל המטרות בעולם הן בנות השגה, פרט למטרה זו. כי גם אם אדם ישיג הכל, עדיין ייתכן מצב שבו הוא לא יהיה מרוצה לגמרי. הרצון של האדם תמיד שונה מעט מהמציאות, לכן המטרה הבלתי אפשרית היא שהרצון והמציאות יהיו זהים לחלוטין. זוהי הדוגמה המדויקת לאותו צבי בלתי ניתן להשגה, וזו גם המטרה האמיתית של האדם המחפש משמעות ושלמות.
מדוע המלך מסרב לוותר על הצבי גם במחיר חייו?
המלך בסיפור מסרב לוותר על המטרה שלו משום שהוא מרגיש שאין משמעות לחיים שלו אם לא יגיע אליה. מבחינתו, כל מה שהוא עושה הוא חסר ערך אם לא ישיג את הצבי. לכן הוא מכריז בפני המשרתים שלו שכל מי שרוצה יכול לחזור, אך הוא ימשיך לבד אם יידרש. המלך מעדיף למות בדרך מאשר לחיות חיים חסרי משמעות, חיים שבהם ויתר על החלום הגדול ביותר שלו.
כיצד הסיפור מתקשר למושג "ארץ ישראל" על פי רבי נחמן?
אליעד מקשר את סיפור הצבי לאמירה של רבי נחמן על ארץ ישראל כ"צבי לכל הממלכות". "ארץ ישראל" כאן מסמלת את השכל הגדול ביותר, המטרה העליונה, הדבר שאדם באמת שואף אליו בכל ליבו. בדיוק כמו הצבי שהמלך רודף אחריו, ארץ ישראל מסמלת את האמת המוחלטת, את השלמות, את המקום האמיתי שאליו האדם חותר. זהו מקום שאי אפשר להגיע אליו בקלות, ודווקא משום כך הוא המטרה האמיתית של האדם, המקום שאליו הוא חייב להגיע.
מה המסר המרכזי של הסיפור על פי אליעד כהן?
המסר המרכזי של אליעד הוא שעל האדם לא לוותר אף פעם על המטרה העליונה שלו, גם אם נדמה שהיא בלתי אפשרית. האומץ האמיתי הוא לבחור דווקא במטרה שאי אפשר להשיג, כי רק היא תעניק משמעות אמיתית לחיים. מי שרודף אחרי מטרות שקל להשיגן יחיה חיים חסרי עומק ומשמעות. אך מי שמעז ללכת עד הסוף ולהתעקש להגיע אל הבלתי אפשרי, הוא זה שימצא את האושר האמיתי ואת המשמעות העמוקה ביותר של החיים.
אליעד כהן מתאר סיפור של רבי נחמן מברסלב על מלך שיצא עם פמלייתו לצוד צבאים. הם רדפו אחרי צבי אחד מיוחד, אך לא הצליחו להשיג אותו בשום אופן. לאחר מאמצים מרובים, המשרתים התייאשו והציעו למלך לחזור, אבל המלך סירב בתוקף ואמר: "אם אני לא אצליח לצוד את הצבי הזה, חיי אינם נוחים לי. אין שום משמעות לחיי בלי הצבי הזה". המלך החליט שהוא ימשיך לרדוף אחריו, ואמר למשרתיו שכל מי שמעוניין לחזור רשאי לעשות זאת, אך הוא עצמו לא ישוב בלי הצבי, אפילו במחיר חייו.
מה מסמל הצבי בסיפור של רבי נחמן מברסלב?
אליעד מסביר שה"צבי" בסיפור מסמל את אותה מטרה בלתי אפשרית, דבר שהאדם חותר אליו ולא מצליח להשיגו. לכל אדם יש בתוכו מקום שמחפש את ה"צבי", שזהו בעצם הרצון האולטימטיבי, המטרה הכי חשובה וקשה להשגה. רוב האנשים מציבים לעצמם מטרות שונות בחיים שהם יכולים להשיג בקלות יחסית, אבל המלך, שמייצג את האדם בעל השאיפה הגבוהה ביותר, רוצה להשיג דווקא את מה שאף אחד לא מצליח להשיג. הצבי הוא הסמל לרצון הזה: המטרה הסופית, האושר האולטימטיבי, ההגעה לשלמות, להשגת הדבר והיפוכו בו - זמנית.
למה אנשים בוחרים מטרות שקל להשיג, ואיך מתבטאת האומץ האמיתי?
אליעד מדגיש שרוב האנשים הם "לוזרים" - כאלה שמעדיפים להציב מטרות שקל להשיג אותן כדי להרגיש טוב עם עצמם. הם לא רוצים להתמודד עם הכאב או התסכול שבהצבת מטרה שאולי לעולם לא יצליחו להשיג. לעומתם, מי שהוא אמיץ ויש לו שכל, מציב לעצמו את המטרה היחידה שהוא לא יכול להשיג, כי רק זה מאתגר אותו באמת. אותו אדם רוצה להתעלות על עצמו ולהגיע לאותה מטרה שאיש לא הצליח להגיע אליה לפניו. זוהי משמעות האומץ וההתמדה האמיתית.
מהי הדוגמה שנתן אליעד למטרה שאי אפשר להשיג?
אליעד נותן דוגמה למטרה בלתי אפשרית כזו: "פעם אחת להיות מרוצה במאה אחוז מהמציאות". לדבריו, כל המטרות בעולם הן בנות השגה, פרט למטרה זו. כי גם אם אדם ישיג הכל, עדיין ייתכן מצב שבו הוא לא יהיה מרוצה לגמרי. הרצון של האדם תמיד שונה מעט מהמציאות, לכן המטרה הבלתי אפשרית היא שהרצון והמציאות יהיו זהים לחלוטין. זוהי הדוגמה המדויקת לאותו צבי בלתי ניתן להשגה, וזו גם המטרה האמיתית של האדם המחפש משמעות ושלמות.
מדוע המלך מסרב לוותר על הצבי גם במחיר חייו?
המלך בסיפור מסרב לוותר על המטרה שלו משום שהוא מרגיש שאין משמעות לחיים שלו אם לא יגיע אליה. מבחינתו, כל מה שהוא עושה הוא חסר ערך אם לא ישיג את הצבי. לכן הוא מכריז בפני המשרתים שלו שכל מי שרוצה יכול לחזור, אך הוא ימשיך לבד אם יידרש. המלך מעדיף למות בדרך מאשר לחיות חיים חסרי משמעות, חיים שבהם ויתר על החלום הגדול ביותר שלו.
כיצד הסיפור מתקשר למושג "ארץ ישראל" על פי רבי נחמן?
אליעד מקשר את סיפור הצבי לאמירה של רבי נחמן על ארץ ישראל כ"צבי לכל הממלכות". "ארץ ישראל" כאן מסמלת את השכל הגדול ביותר, המטרה העליונה, הדבר שאדם באמת שואף אליו בכל ליבו. בדיוק כמו הצבי שהמלך רודף אחריו, ארץ ישראל מסמלת את האמת המוחלטת, את השלמות, את המקום האמיתי שאליו האדם חותר. זהו מקום שאי אפשר להגיע אליו בקלות, ודווקא משום כך הוא המטרה האמיתית של האדם, המקום שאליו הוא חייב להגיע.
מה המסר המרכזי של הסיפור על פי אליעד כהן?
המסר המרכזי של אליעד הוא שעל האדם לא לוותר אף פעם על המטרה העליונה שלו, גם אם נדמה שהיא בלתי אפשרית. האומץ האמיתי הוא לבחור דווקא במטרה שאי אפשר להשיג, כי רק היא תעניק משמעות אמיתית לחיים. מי שרודף אחרי מטרות שקל להשיגן יחיה חיים חסרי עומק ומשמעות. אך מי שמעז ללכת עד הסוף ולהתעקש להגיע אל הבלתי אפשרי, הוא זה שימצא את האושר האמיתי ואת המשמעות העמוקה ביותר של החיים.
- איך להגיע לאושר מוחלט?
- מה המשמעות של הסיפור על המלך והצבי?
- למה אנשים מתפשרים על מטרות קטנות?
- איך להשיג מטרות בלתי אפשריות?
- מה מסמלת ארץ ישראל לפי רבי נחמן?
- מהי המטרה האמיתית של החיים?
- איך למצוא משמעות בחיים?
אליעד: "מעשה במלך אחד שהלך עם פמלייתו לצוד צבאים, ורדפו אחר צבי אחד ולא יכלו להשיגו בשום אופן, והתייאשו משרתיו לתופסו וייעצו למלך לשוב על עקביו לא הסכים לזה המלך ואמר אם אני לא יצוד את הצבי הזה חיי אינם נוחים לי, ואני חייב לצודו"
היה מלך שהלך עם הפמלייה שלו לצוד צבאים, ואז הם רדפו אחרי צבי אחד ולא הצליחו להשיג את הצבי הזה, ואז המשרתים שהתייאשו אמרו למלך בא נחזור כי אנחנו לא מצליחים לתפוס את הצבי, והמלך לא הסכים לחזור ואמר אין משמעות לחיי כמלך בלי הצבי הזה."ובכן ארדוף אחריו עד שאתפסהו ומי שברצונו לחזור שיחזור"
" ורדפו אחר צבי אחד ולא יכלו להשיגו בשום אופן... בתוך הבן אדם יש את המקום שמחפש את ה "צבי" ולא מצליח אף פעם להבין / להגיע לדבר והיפוכו, "והתייאשו משרתיו לתופסו... השכל הקטן אומר שאי אפשר לתפוס אותו.."ומייעצים למלך לשוב על עקבתיו לא הסכים לזה המלך ואמר אם אני לא אצוד את הצבי הזה חיי אינם נוחים לי".
" ואני חייב לצודו בכן ארדוף אחריו עד שאתפסהו ומי שברצונו לחזור שיחזור" וסיפר זו רבנו לעניין מאמר אבא שאול שאמר וצבי לא הגעתי הנאמר לעניין ארץ ישראל שהיא צבי לכל הממלכות"
רבי נחמן אומר יש את הדבר שנקרא ארץ ישראל שזה השכל הגדול... שהמלך אומר את הצבי הזה אני רוצה.
מה זה נקרא "הלכו לצוד צבאים"? באנלוגיה שבעולם שלנו יש הרבה אנשים ששמים לעצם מטרות כאלה ואחרות, אבל מי שהוא מלך לא מעניין אותו "לצוד צבאים" אלא הוא רוצה לצוד את ה"צבי שאי אפשר לצוד" ואם הוא לא תופס אותו אין לו שום עניין בלהיות מלך, המלך מבחינתו רודף דווקא אחרי ה"צבי שאי אפשר לתפוס".
בן אדם אמיץ / עם שכל מחפש את המטרה היחידה שהוא לא יכול להשיג ואת זה הוא רוצה.
עכשיו בעקרון כל המטרות אתה יכול להשיג אותם חוץ ממטרה אחת לדוגמא: פעם אחת להיות מרוצה במאה אחוז מהמציאות.
אז המלך אמר זה נקרא "צבי לכל הארצות" שכאילו יש הרבה צבאים אתה יכול לצאת לצוד הרבה מטרות, אבל המלך אמר אני רוצה את הצבי הזה שאתם לא יכולים לתפוס אותו ובלי הצבי אני לא חוזר גם במחיר של החיים שלי.
היה מלך שהלך עם הפמלייה שלו לצוד צבאים, ואז הם רדפו אחרי צבי אחד ולא הצליחו להשיג את הצבי הזה, ואז המשרתים שהתייאשו אמרו למלך בא נחזור כי אנחנו לא מצליחים לתפוס את הצבי, והמלך לא הסכים לחזור ואמר אין משמעות לחיי כמלך בלי הצבי הזה."ובכן ארדוף אחריו עד שאתפסהו ומי שברצונו לחזור שיחזור"
" ורדפו אחר צבי אחד ולא יכלו להשיגו בשום אופן... בתוך הבן אדם יש את המקום שמחפש את ה "צבי" ולא מצליח אף פעם להבין / להגיע לדבר והיפוכו, "והתייאשו משרתיו לתופסו... השכל הקטן אומר שאי אפשר לתפוס אותו.."ומייעצים למלך לשוב על עקבתיו לא הסכים לזה המלך ואמר אם אני לא אצוד את הצבי הזה חיי אינם נוחים לי".
" ואני חייב לצודו בכן ארדוף אחריו עד שאתפסהו ומי שברצונו לחזור שיחזור" וסיפר זו רבנו לעניין מאמר אבא שאול שאמר וצבי לא הגעתי הנאמר לעניין ארץ ישראל שהיא צבי לכל הממלכות"
רבי נחמן אומר יש את הדבר שנקרא ארץ ישראל שזה השכל הגדול... שהמלך אומר את הצבי הזה אני רוצה.
מה זה נקרא "הלכו לצוד צבאים"? באנלוגיה שבעולם שלנו יש הרבה אנשים ששמים לעצם מטרות כאלה ואחרות, אבל מי שהוא מלך לא מעניין אותו "לצוד צבאים" אלא הוא רוצה לצוד את ה"צבי שאי אפשר לצוד" ואם הוא לא תופס אותו אין לו שום עניין בלהיות מלך, המלך מבחינתו רודף דווקא אחרי ה"צבי שאי אפשר לתפוס".
בן אדם אמיץ / עם שכל מחפש את המטרה היחידה שהוא לא יכול להשיג ואת זה הוא רוצה.
עכשיו בעקרון כל המטרות אתה יכול להשיג אותם חוץ ממטרה אחת לדוגמא: פעם אחת להיות מרוצה במאה אחוז מהמציאות.
אז המלך אמר זה נקרא "צבי לכל הארצות" שכאילו יש הרבה צבאים אתה יכול לצאת לצוד הרבה מטרות, אבל המלך אמר אני רוצה את הצבי הזה שאתם לא יכולים לתפוס אותו ובלי הצבי אני לא חוזר גם במחיר של החיים שלי.