טבעונות, צמחונות בעד ונגד,
אכילת בשר, למה כן
לאכול בשר? רגשות של צמחים, האם לצמחים יש רגשות? רגשות של בעלי חיים, אכילת ירקות, רגשות של דומם האם
צמחונות וטבעונות עדיפות על
אכילת בשר? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בדיון זה היא האם נכון או מוסרי
לאכול בשר, והאם
צמחונות או טבעונות הן אופציות טובות או מוסריות יותר. לאורך הדיון הוא מציג את כל ההיבטים האפשריים, ומציע זוויות מחשבה נוספות מעבר לדיון המוכר בין
טבעונים לאוכלי בשר. אליעד כהן אינו מציג עמדה חד - משמעית אלא מאפשר הבנה מעמיקה של שני הצדדים, תוך הצגת דוגמאות רבות והסברים מפורטים על הנושא. האם סבל של חיות זהה לסבל ... שהקרבה לבני אדם היא שיוצרת הזדהות גבוהה יותר, ולכן אנשים נוטים לראות את הסבל של בעלי החיים כמשמעותי יותר. מהי משמעות השתתפות בפשע של
אכילת בשר? אליעד דן בטענה של
צמחונים וטבעונים לפיה מי שאוכל בשר משתתף למעשה בסבלם של בעלי חיים. בתגובה לכך, הוא מציג את הטענה שגם מי שקונה מוצרי טקסטיל או אוכל ירקות משתתף בעקיפין בסבלם של אנשים - למשל ... האם מי שקונה בזול בסופר אחראי לסבל של העובד התאילנדי שעובד בשמש שעות ארוכות תמורת שכר נמוך? בכך הוא מרחיב את הדיון על מוסר מעבר לנושא
הטבעונות בלבד, ומדגיש את מורכבותה של ההחלטה המוסרית בעולם האמיתי. האם
הטבעונות היא באמת מוסרית יותר? אליעד טוען שלא ניתן לקבוע באופן מוחלט
שטבעונות מוסרית יותר, כי גם צמחים הם יצורים חיים, ואולי גם להם יש רגשות, למרות שאנחנו לא שומעים או רואים אותם מגיבים כמו בעלי חיים. הוא מסביר שהאמונה שלנו בסבל של אחרים ... טכנולוגיה, אבל מבחינת רצונות ותחושות בסיסיות - אין הבדל מהותי. הוא מעלה שאלות פרובוקטיביות לגבי אריה שטורף בני אדם, וטוען שהסיבה שאנשים
אוכלים בשר היא פשוט כי הם מסוגלים לכך, כמו שאריות מסוגלים לטרוף. הוא טוען שגם בני אדם אינם תמיד חופשיים בבחירה שלהם לגבי
אכילת בשר - הם כבולים להרגלים, לצרכים ביולוגיים ולרצונות שלהם, בדיוק כמו בעלי החיים עצמם. אדם רעב לא תמיד יכול להימנע
מלאכול בשר, בדיוק כפי שאריה לא יכול להימנע מלטרוף. האם הסבל הוא יחסי ומהו הקריטריון לסבל? אליעד מסביר כי הגדרת הסבל היא אישית מאוד. הוא שואל למשל, האם סבל של אדם שלא אוכל ... כל פעולה שנעשה כרוכה בפגיעה כלשהי באחרים, בין אם בעלי חיים, צמחים או אנשים אחרים. הוא טוען שאין אדם נקי לחלוטין מסבל שנגרם לאחרים,
והטבעונות לא בהכרח פותרת את הבעיה אלא פשוט מעבירה את הסבל למקום אחר. בסיום הדיון, אליעד אינו מנסה לשכנע לבחור בדרך כזו או אחרת, אלא מציע להתבונן לעומק בשאלות האלה ולבחור מתוך מודעות להשלכות, תוך הבנה של המורכבות המוסרית של כל החלטה. האם צמחים מרגישים סבל?
טבעונות בעד ונגד האם
צמחונות מוסרית יותר? למה
לאכול בשר? מה ההבדל בין בני אדם לחיות? האם אפשר להיות מוסרי לחלוטין? ...