השתקפות עצמית, השכל שיש בכל דבר, כבשת הרש, שיפוטיות חיצונית, גל הטרור, ביבי נתניהו, שלום או מלחמה, העולם הפנימי, תת מודע
מדוע אנשים כועסים על ביבי נתניהו כשהם רואים אותו בטלוויזיה?
כאשר אדם צופה בחדשות ורואה את בנימין נתניהו (ביבי) מתבטא בנושא כלשהו, פעמים רבות הוא מגיב בכעס ובשיפוטיות כלפי ההתנהגות או ההחלטות של ביבי. הסיבה המרכזית לכעס, כפי שמוסבר בהרצאה של אליעד כהן, היא שהאדם שמסתכל מהצד בטוח שלו הוא היה במקומו של ביבי, הוא היה נוהג אחרת. כלומר, האדם סבור שיש לו אופי או מחשבה אחרת משל ביבי, והוא משוכנע שבאותו מצב הוא היה מגיב בצורה יותר טובה או נבונה. אך לפי אליעד, כל אדם שרואה התנהגות מסוימת אצל האחר, צריך להבין שההתנהגות הזו נמצאת גם בו עצמו. האדם חושב שהוא לא טיפש או חסר הבנה כמו האדם שהוא שופט, אך בפועל הוא משתקף באדם הזה, מפני שכל העולם הוא השתקפות של העולם הפנימי של האדם.
מהו השכל שמסתתר מאחורי "כבשת הרש" של דוד המלך?
אליעד מציג את סיפור "כבשת הרש" כדוגמה לכך שכל אדם הוא השתקפות של האחר. כאשר הנביא נתן בא אל דוד המלך וסיפר לו על האיש העשיר שלקח בכוח את כבשת הרש מהאיש העני, דוד זעם מיד ואמר כי האיש הזה צריך למות. באותו רגע נתן הסביר לדוד שהאיש העשיר הוא למעשה הוא עצמו, דוד המלך. לפי אליעד, אילו דוד היה מודע מראש שהסיפור משקף את עצמו, הוא לא היה ממהר לשפוט ולגנות, מפני שהיה מבין מיד שגם הוא מתנהג כך. ההסבר המרכזי של אליעד הוא שכל ביקורת ושיפוט שהאדם מפנה החוצה, נמצאים גם אצלו בפנים, וכל המציאות החיצונית היא למעשה השתקפות עצמית של עולמו הפנימי של האדם.
איך "גל הטרור" מתבטא בעולם הפנימי של האדם?
בהתייחסותו של אליעד ל"גל הטרור", הוא מסביר שמדובר במצב שבו האדם לא מחליט בבירור אם לעשות שלום או מלחמה. האדם נמצא בקונפליקט פנימי שבו הוא לא מוכן להכריע החלטה ברורה - לקבל את המציאות או להילחם בה. המצב הזה גורם לקונפליקט פנימי תמידי, בדיוק כפי שמדינה שאינה מחליטה להילחם או לעשות שלום יוצרת מצב של טרור מתמשך. כל מצב חיצוני של אלימות, פיגועים או טרור משקף את הקונפליקטים הפנימיים של האדם עצמו. אליעד מסביר שהפתרון לקונפליקט הפנימי הזה הוא או להילחם עד הסוף, בלי שום ויתור, או לקבל לחלוטין את המציאות כמו שהיא - ללא תנאים. כל מצב של ביניים גורם לסבל ולקונפליקט תמידי.
מה המשמעות של "השכל שיש בכל דבר" לפי אליעד?
אליעד מדגיש שכל דבר שהאדם רואה או חווה בעולם הוא השתקפות של העולם הפנימי שלו עצמו. הוא מסביר שעל האדם להסתכל על כל מצב, אפילו אם הוא נראה חסר משמעות או מטופש, ולנסות להבין מהו השכל או המהות העמוקה שמסתתרים מאחוריו. ההסתכלות על המציאות החיצונית כמשהו שמשקף את הפנימיות של האדם הופכת את כל התהליך להרבה יותר משמעותי ומעניין. לפי אליעד, כאשר האדם רואה פעולה טיפשית או רעה אצל אחרים, עליו לשאול את עצמו - איפה ההתנהגות הזו קיימת גם בי? כל תהליך חיצוני הוא הזדמנות להתבוננות פנימית.
מדוע האדם מתקשה להכיר בכך שהוא דומה לאדם אחר שהוא מבקר?
כאשר אדם רואה מישהו שמתנהג בצורה לא ראויה בעיניו, הוא מנסה להרחיק את ההתנהגות הזו ממנו ולהכחיש שהיא קיימת בו עצמו. אליעד מסביר שההכחשה הזו נובעת מחוסר שלמות פנימית. אם האדם היה שלם עם עצמו, הוא לא היה מתנגד להכיר בכך שגם הוא מתנהג כך. אם האדם היה מודע לכך שכל פעולה, מחשבה או רגש שלילי קיימים גם בתוכו, הוא היה מתייחס למציאות בצורה הרבה יותר רגועה ופחות שיפוטית. אדם שלם מסוגל לקבל ולהכיל גם התנהגות שלילית שלו ושל אחרים, בלי לברוח מזה ובלי להשליך זאת החוצה.
איך מתבטא הקונפליקט בין "לנטרל" או "לחסל"...
כאשר אדם צופה בחדשות ורואה את בנימין נתניהו (ביבי) מתבטא בנושא כלשהו, פעמים רבות הוא מגיב בכעס ובשיפוטיות כלפי ההתנהגות או ההחלטות של ביבי. הסיבה המרכזית לכעס, כפי שמוסבר בהרצאה של אליעד כהן, היא שהאדם שמסתכל מהצד בטוח שלו הוא היה במקומו של ביבי, הוא היה נוהג אחרת. כלומר, האדם סבור שיש לו אופי או מחשבה אחרת משל ביבי, והוא משוכנע שבאותו מצב הוא היה מגיב בצורה יותר טובה או נבונה. אך לפי אליעד, כל אדם שרואה התנהגות מסוימת אצל האחר, צריך להבין שההתנהגות הזו נמצאת גם בו עצמו. האדם חושב שהוא לא טיפש או חסר הבנה כמו האדם שהוא שופט, אך בפועל הוא משתקף באדם הזה, מפני שכל העולם הוא השתקפות של העולם הפנימי של האדם.
מהו השכל שמסתתר מאחורי "כבשת הרש" של דוד המלך?
אליעד מציג את סיפור "כבשת הרש" כדוגמה לכך שכל אדם הוא השתקפות של האחר. כאשר הנביא נתן בא אל דוד המלך וסיפר לו על האיש העשיר שלקח בכוח את כבשת הרש מהאיש העני, דוד זעם מיד ואמר כי האיש הזה צריך למות. באותו רגע נתן הסביר לדוד שהאיש העשיר הוא למעשה הוא עצמו, דוד המלך. לפי אליעד, אילו דוד היה מודע מראש שהסיפור משקף את עצמו, הוא לא היה ממהר לשפוט ולגנות, מפני שהיה מבין מיד שגם הוא מתנהג כך. ההסבר המרכזי של אליעד הוא שכל ביקורת ושיפוט שהאדם מפנה החוצה, נמצאים גם אצלו בפנים, וכל המציאות החיצונית היא למעשה השתקפות עצמית של עולמו הפנימי של האדם.
איך "גל הטרור" מתבטא בעולם הפנימי של האדם?
בהתייחסותו של אליעד ל"גל הטרור", הוא מסביר שמדובר במצב שבו האדם לא מחליט בבירור אם לעשות שלום או מלחמה. האדם נמצא בקונפליקט פנימי שבו הוא לא מוכן להכריע החלטה ברורה - לקבל את המציאות או להילחם בה. המצב הזה גורם לקונפליקט פנימי תמידי, בדיוק כפי שמדינה שאינה מחליטה להילחם או לעשות שלום יוצרת מצב של טרור מתמשך. כל מצב חיצוני של אלימות, פיגועים או טרור משקף את הקונפליקטים הפנימיים של האדם עצמו. אליעד מסביר שהפתרון לקונפליקט הפנימי הזה הוא או להילחם עד הסוף, בלי שום ויתור, או לקבל לחלוטין את המציאות כמו שהיא - ללא תנאים. כל מצב של ביניים גורם לסבל ולקונפליקט תמידי.
מה המשמעות של "השכל שיש בכל דבר" לפי אליעד?
אליעד מדגיש שכל דבר שהאדם רואה או חווה בעולם הוא השתקפות של העולם הפנימי שלו עצמו. הוא מסביר שעל האדם להסתכל על כל מצב, אפילו אם הוא נראה חסר משמעות או מטופש, ולנסות להבין מהו השכל או המהות העמוקה שמסתתרים מאחוריו. ההסתכלות על המציאות החיצונית כמשהו שמשקף את הפנימיות של האדם הופכת את כל התהליך להרבה יותר משמעותי ומעניין. לפי אליעד, כאשר האדם רואה פעולה טיפשית או רעה אצל אחרים, עליו לשאול את עצמו - איפה ההתנהגות הזו קיימת גם בי? כל תהליך חיצוני הוא הזדמנות להתבוננות פנימית.
מדוע האדם מתקשה להכיר בכך שהוא דומה לאדם אחר שהוא מבקר?
כאשר אדם רואה מישהו שמתנהג בצורה לא ראויה בעיניו, הוא מנסה להרחיק את ההתנהגות הזו ממנו ולהכחיש שהיא קיימת בו עצמו. אליעד מסביר שההכחשה הזו נובעת מחוסר שלמות פנימית. אם האדם היה שלם עם עצמו, הוא לא היה מתנגד להכיר בכך שגם הוא מתנהג כך. אם האדם היה מודע לכך שכל פעולה, מחשבה או רגש שלילי קיימים גם בתוכו, הוא היה מתייחס למציאות בצורה הרבה יותר רגועה ופחות שיפוטית. אדם שלם מסוגל לקבל ולהכיל גם התנהגות שלילית שלו ושל אחרים, בלי לברוח מזה ובלי להשליך זאת החוצה.
איך מתבטא הקונפליקט בין "לנטרל" או "לחסל"...
- השתקפות עצמית
- כבשת הרש
- מהי שיפוטיות חיצונית?
- איך להתמודד עם גל הטרור?
- מדוע כועסים על ביבי נתניהו?
- מלחמה או שלום פנימי?
- מה מסתיר תת המודע?