7:49חיבור רגשי, ניתוק רגשי, התנתקות רגשית, הזדהות רגשית, התחברות רגשית, להדחיק רגשות, הדחקה רגשית
מהי התנתקות רגשית והאם היא באמת מועילה?
המושג התנתקות רגשית נשמע לפעמים חיובי מכיוון שהוא מאפשר לאדם להתרחק מהרגשות ולבחון את המצב בצורה אובייקטיבית ושכלית יותר. אבל אליעד כהן מסביר שאין באמת הבדל בין השכל לבין הרגש, ושבעצם המושג "התנתקות רגשית" מוטעה ולא מדויק. לפי אליעד, הוא לא מלמד אנשים להתנתק מהרגשות שלהם, אלא להפך - להתחבר אליהם באמת. אדם שמנותק רגשית הוא דווקא זה שמתכחש לרגש עמוק מאוד, הרגש של אחדות שקיים בתוכו.
לדוגמה, אם מישהו צובט אותך ואתה מרגיש כאב, לכאורה זה דבר רע. אבל אם תבדוק לעומק, תגלה שיש במצב הזה גם היבט חיובי או נייטרלי. כלומר, למרות שהתגובה הראשונית היא רגש שלילי, חיבור רגשי עמוק יותר יאפשר לך לחוות בו - זמנית גם את הצדדים הנוספים של החוויה. אפשר לומר שכאשר מישהו מתנתק מהרגש שהוא "רע" הוא מתחבר במקביל לרגש אחר, כמו הרגש שהמצב "טוב" או שהוא פשוט ניטרלי. אליעד מדגיש שזה לא ניתוק, אלא התחברות למקום רגשי פנימי רחב יותר.
כיצד מתבצעת חקירה פנימית שמובילה לחיבור רגשי?
אליעד נותן דוגמה פשוטה כדי להמחיש כיצד עובדת חקירה פנימית עמוקה שמובילה לחיבור רגשי. למשל, אם אדם אומר שהוא רוצה לשתות חלב, אפשר לשאול אותו מדוע הוא רוצה לשתות חלב. הוא יענה שהוא פשוט רוצה לשתות חלב, אבל אם הוא יבדוק עמוק יותר, הוא ימצא שהסיבה לכך היא הרצון שלו להיות מאושר. ואם הוא יתבונן אפילו עוד יותר עמוק בתוך הרצון הזה להיות מאושר, הוא יגלה שמתחת לכל הרצונות, התחושה הכי בסיסית היא שהכל מושלם ברגע הזה.
כך בעצם מתברר שהרגש הכי עמוק שנמצא אצל האדם הוא רגש האחדות והשלמות של המציאות. אליעד מסביר שאדם שמודע רגשית למה שהוא באמת מרגיש - ולא רק לרגשות השטחיים הראשוניים שלו - מחובר לרגשות שלו בצורה מלאה ולא חלקית.
האם אפשר להתחבר רגשית גם לחוויות של סבל וכאב?
כשאדם סובל, זה משום שהוא מזדהה רק עם ההיבט של החוויה שבו הוא לא רוצה את מה שקורה. אך קיימת אפשרות להתחבר רגשית גם לצדדים אחרים של אותה חוויה. אליעד נותן דוגמה קיצונית של אדם שסובל מכאבים חזקים ואומר שאותו אדם לא נהנה כי הוא אומר "אני לא רוצה את זה". אבל בעצם קיימת בתוכו גם האפשרות הפוכה של לומר "אני רוצה את זה", ומכאן להתחיל ליהנות גם מהסבל.
הנקודה שאליעד מדגיש היא שלא מדובר בשקר או בהכחשה, אלא ההפך - ההזדהות עם סבל בלבד היא הכחשה של האמת הרחבה יותר. אדם יכול בו זמנית להרגיש שכואב לו מאוד ושהוא לא רוצה את הכאב, וגם להרגיש את ההפך: שיש בו מקום פנימי שכן יכול ליהנות או לפחות לקבל את הכאב כחלק בלתי נפרד מהחוויה הכוללת של החיים.
האם מה שקורה לנו הוא נגדנו או בעדנו?
אליעד מסביר שכאשר אדם מסתכל על המציאות, הוא יכול לראות אותה בשתי דרכים שונות לחלוטין. הדרך הראשונה היא לראות את המציאות כמשהו אקראי לחלוטין, חסר משמעות ומנוגד לרצון שלו. זוהי הדרך שתוביל אותו לסבל מתמשך. הדרך השנייה היא לראות את הכל כרצון אלוהי מושלם. בדרך הזאת, כל מה שקורה הוא הרצון האמיתי והעמוק ביותר של המציאות עצמה, ולכן החוויה הופכת להיות קלה ונסבלת יותר.
אך יש גם נקודת מבט שלישית ועמוקה יותר: שאין שום הבדל בין שתי נקודות המבט הללו, ושהחוויה הכוללת של המציאות תמיד שלמה ומושלמת, לא משנה מה האדם מרגיש כרגע. זו הנקודה המאפשרת חיבור רגשי מלא ושלם, כי האדם מתחבר גם למקום שבו אין הבדל בין הכאב להנאה, בין הטוב לרע, ובין האחדות לנפרדות.
איך לשנות את ההזדהות עם הכאב לחיבור רגשי מלא?
כאשר אדם סובל, הוא מזדהה באופן חלקי בלבד עם המציאות. הוא מזדהה רק עם החלק שמרגיש כאב ודוחה את המצב. אליעד מציע לשנות את נקודת המבט על ידי כך שהאדם יפסיק להיות צבוע עם עצמו. האדם הצבוע הוא זה שמציג רק חצי מהמציאות: "רע לי". אבל המציאות השלמה היא לא רק "רע לי", אלא בו - זמנית גם "טוב לי", וגם "אין שום הבדל בין הטוב לרע". לכן, ההזדהות השלמה והכנה ביותר עם המציאות היא לראות את כל שלושת ההיבטים האלה יחד ולא רק אחד מהם.
לסיכום, מהו חיבור רגשי אמיתי?
חיבור רגשי אמיתי הוא לא התכחשות לרגשות שליליים או התנתקות מהם. להפך, הוא היכולת לזהות ולחוות בו - זמנית את כל הצדדים של כל חוויה, כולל את הטוב, את הרע, ואת האחדות שמחברת אותם. כאשר אדם מבצע חקירה פנימית עמוקה ומגיע לתובנה שהכל אחד, הוא מגיע לחיבור רגשי מלא ולאחדות רגשית פנימית אמיתית.
המושג התנתקות רגשית נשמע לפעמים חיובי מכיוון שהוא מאפשר לאדם להתרחק מהרגשות ולבחון את המצב בצורה אובייקטיבית ושכלית יותר. אבל אליעד כהן מסביר שאין באמת הבדל בין השכל לבין הרגש, ושבעצם המושג "התנתקות רגשית" מוטעה ולא מדויק. לפי אליעד, הוא לא מלמד אנשים להתנתק מהרגשות שלהם, אלא להפך - להתחבר אליהם באמת. אדם שמנותק רגשית הוא דווקא זה שמתכחש לרגש עמוק מאוד, הרגש של אחדות שקיים בתוכו.
לדוגמה, אם מישהו צובט אותך ואתה מרגיש כאב, לכאורה זה דבר רע. אבל אם תבדוק לעומק, תגלה שיש במצב הזה גם היבט חיובי או נייטרלי. כלומר, למרות שהתגובה הראשונית היא רגש שלילי, חיבור רגשי עמוק יותר יאפשר לך לחוות בו - זמנית גם את הצדדים הנוספים של החוויה. אפשר לומר שכאשר מישהו מתנתק מהרגש שהוא "רע" הוא מתחבר במקביל לרגש אחר, כמו הרגש שהמצב "טוב" או שהוא פשוט ניטרלי. אליעד מדגיש שזה לא ניתוק, אלא התחברות למקום רגשי פנימי רחב יותר.
כיצד מתבצעת חקירה פנימית שמובילה לחיבור רגשי?
אליעד נותן דוגמה פשוטה כדי להמחיש כיצד עובדת חקירה פנימית עמוקה שמובילה לחיבור רגשי. למשל, אם אדם אומר שהוא רוצה לשתות חלב, אפשר לשאול אותו מדוע הוא רוצה לשתות חלב. הוא יענה שהוא פשוט רוצה לשתות חלב, אבל אם הוא יבדוק עמוק יותר, הוא ימצא שהסיבה לכך היא הרצון שלו להיות מאושר. ואם הוא יתבונן אפילו עוד יותר עמוק בתוך הרצון הזה להיות מאושר, הוא יגלה שמתחת לכל הרצונות, התחושה הכי בסיסית היא שהכל מושלם ברגע הזה.
כך בעצם מתברר שהרגש הכי עמוק שנמצא אצל האדם הוא רגש האחדות והשלמות של המציאות. אליעד מסביר שאדם שמודע רגשית למה שהוא באמת מרגיש - ולא רק לרגשות השטחיים הראשוניים שלו - מחובר לרגשות שלו בצורה מלאה ולא חלקית.
האם אפשר להתחבר רגשית גם לחוויות של סבל וכאב?
כשאדם סובל, זה משום שהוא מזדהה רק עם ההיבט של החוויה שבו הוא לא רוצה את מה שקורה. אך קיימת אפשרות להתחבר רגשית גם לצדדים אחרים של אותה חוויה. אליעד נותן דוגמה קיצונית של אדם שסובל מכאבים חזקים ואומר שאותו אדם לא נהנה כי הוא אומר "אני לא רוצה את זה". אבל בעצם קיימת בתוכו גם האפשרות הפוכה של לומר "אני רוצה את זה", ומכאן להתחיל ליהנות גם מהסבל.
הנקודה שאליעד מדגיש היא שלא מדובר בשקר או בהכחשה, אלא ההפך - ההזדהות עם סבל בלבד היא הכחשה של האמת הרחבה יותר. אדם יכול בו זמנית להרגיש שכואב לו מאוד ושהוא לא רוצה את הכאב, וגם להרגיש את ההפך: שיש בו מקום פנימי שכן יכול ליהנות או לפחות לקבל את הכאב כחלק בלתי נפרד מהחוויה הכוללת של החיים.
האם מה שקורה לנו הוא נגדנו או בעדנו?
אליעד מסביר שכאשר אדם מסתכל על המציאות, הוא יכול לראות אותה בשתי דרכים שונות לחלוטין. הדרך הראשונה היא לראות את המציאות כמשהו אקראי לחלוטין, חסר משמעות ומנוגד לרצון שלו. זוהי הדרך שתוביל אותו לסבל מתמשך. הדרך השנייה היא לראות את הכל כרצון אלוהי מושלם. בדרך הזאת, כל מה שקורה הוא הרצון האמיתי והעמוק ביותר של המציאות עצמה, ולכן החוויה הופכת להיות קלה ונסבלת יותר.
אך יש גם נקודת מבט שלישית ועמוקה יותר: שאין שום הבדל בין שתי נקודות המבט הללו, ושהחוויה הכוללת של המציאות תמיד שלמה ומושלמת, לא משנה מה האדם מרגיש כרגע. זו הנקודה המאפשרת חיבור רגשי מלא ושלם, כי האדם מתחבר גם למקום שבו אין הבדל בין הכאב להנאה, בין הטוב לרע, ובין האחדות לנפרדות.
איך לשנות את ההזדהות עם הכאב לחיבור רגשי מלא?
כאשר אדם סובל, הוא מזדהה באופן חלקי בלבד עם המציאות. הוא מזדהה רק עם החלק שמרגיש כאב ודוחה את המצב. אליעד מציע לשנות את נקודת המבט על ידי כך שהאדם יפסיק להיות צבוע עם עצמו. האדם הצבוע הוא זה שמציג רק חצי מהמציאות: "רע לי". אבל המציאות השלמה היא לא רק "רע לי", אלא בו - זמנית גם "טוב לי", וגם "אין שום הבדל בין הטוב לרע". לכן, ההזדהות השלמה והכנה ביותר עם המציאות היא לראות את כל שלושת ההיבטים האלה יחד ולא רק אחד מהם.
לסיכום, מהו חיבור רגשי אמיתי?
חיבור רגשי אמיתי הוא לא התכחשות לרגשות שליליים או התנתקות מהם. להפך, הוא היכולת לזהות ולחוות בו - זמנית את כל הצדדים של כל חוויה, כולל את הטוב, את הרע, ואת האחדות שמחברת אותם. כאשר אדם מבצע חקירה פנימית עמוקה ומגיע לתובנה שהכל אחד, הוא מגיע לחיבור רגשי מלא ולאחדות רגשית פנימית אמיתית.
- איך להתחבר רגשית גם לרגשות שליליים?
- מהי הדרך להבין את הרגשות לעומק?
- כיצד חקירה פנימית עוזרת להתמודד עם רגשות?
- האם ניתן לחוות כאב בצורה חיובית?
- מהו ההבדל בין ניתוק רגשי לחיבור רגשי?
מהי התנתקות רגשית והאם היא רצויה?
התנתקות רגשית נתפסת לעיתים כהתרחקות מהרגשות כדי להסתכל על המציאות בצורה אובייקטיבית ושכלית. אך למעשה, לפי ההסבר שניתן, אין באמת הבדל בין השכל לרגש. לכן, הגישה המוצגת כאן אינה מלמדת כיצד להתנתק רגשית, אלא כיצד להתחבר רגשית. אדם שאינו מבין את הרגשת האחדות הפנימית שבו - למעשה, הוא מנותק רגשית. החיבור הרגשי משמעו להבין שהכל אחד ולא להתכחש לרגשות עמוקים אלה.
מהו הקשר בין רגשות לבין חוויית הנפרדות?
כאשר אדם חווה חוויה מסוימת, כמו כאב מצביטה, הוא מרגיש שזה רע. אך אם הוא יבדוק זאת לעומק, יוכל להבין שהחוויה אינה רק רעה, אלא יש בה גם היבט נייטרלי או אף חיובי. יש שיראו בכך ניתוק רגשי - כיוון שהאדם מתרחק מהזדהות מלאה עם הכאב - אך בפועל מדובר בחיבור רגשי, כיוון שהוא נפתח להיבטים נוספים של החוויה.
מהי הדרך להתחבר רגשית באמת?
חיבור רגשי משמעותו להיות מודע לכל ההיבטים של החוויה הרגשית. לדוגמה, אם אדם חש רצון לשתות חלב, אפשר לשאול אותו מה עומד מאחורי הרצון הזה. כאשר הוא יתעמק בכך, הוא יוכל לראות שהרצון לשתות חלב נובע, בסופו של דבר, מהרצון להיות מאושר. ואם ימשיך להתבונן לעומק, יוכל להגיע להבנה שכל הרגשות בסופו של דבר מובילים להרגשה שהכל מושלם ברגע הזה.
כיצד ניתן להתחבר רגשית גם לחוויות שליליות?
כאשר אדם סובל, הוא יכול לנסות להתחבר לחלק שבו שיכול ליהנות גם מהסבל. לדוגמה, אדם שחווה כאב יכול לזהות בתוכו נקודת מבט שמסוגלת לקבל את הכאב ואף ליהנות ממנו. ההזדהות עם הכאב נוצרת כאשר האדם אומר "אני לא רוצה את זה", אך קיימת אפשרות הפוכה שבה יוכל לזהות רצון שכן לקבל את החוויה.
האם כל מה שקורה הוא בעד או נגד הרצון שלנו?
ישנן שתי אפשרויות: ניתן לראות את כל מה שקורה כנגד הרצון של האדם (ואז הוא יסבול), או שאפשר לראות את הכל כרצון האלוהי (ואז הכל מקובל ונסבל). למעשה, קיימים שלושה היבטים:
1. החוויה נראית כחסרת משמעות ואקראית לחלוטין.
2. החוויה היא ההתגלות המושלמת ביותר של האחדות.
3. אין הבדל בכלל בין החוויות - הן כולן שוות.
איך ניתן לשנות את תפיסת הסבל?
כאשר אדם כואב לו, זה מפני שהוא מזדהה עם ההיבט של הכאב והסבל. אך ניתן בו זמנית להזדהות עם היבט נוסף שאומר שזהו רק חלק מהשלם. כאשר מסתכלים על החוויה כולה - הכאב, ההנאה והאחדות שביניהם - ניתן להגיע לתחושת חיבור רגשי אמיתי ולא להישאר בהזדהות חד - צדדית עם הכאב בלבד.
התנתקות רגשית נתפסת לעיתים כהתרחקות מהרגשות כדי להסתכל על המציאות בצורה אובייקטיבית ושכלית. אך למעשה, לפי ההסבר שניתן, אין באמת הבדל בין השכל לרגש. לכן, הגישה המוצגת כאן אינה מלמדת כיצד להתנתק רגשית, אלא כיצד להתחבר רגשית. אדם שאינו מבין את הרגשת האחדות הפנימית שבו - למעשה, הוא מנותק רגשית. החיבור הרגשי משמעו להבין שהכל אחד ולא להתכחש לרגשות עמוקים אלה.
מהו הקשר בין רגשות לבין חוויית הנפרדות?
כאשר אדם חווה חוויה מסוימת, כמו כאב מצביטה, הוא מרגיש שזה רע. אך אם הוא יבדוק זאת לעומק, יוכל להבין שהחוויה אינה רק רעה, אלא יש בה גם היבט נייטרלי או אף חיובי. יש שיראו בכך ניתוק רגשי - כיוון שהאדם מתרחק מהזדהות מלאה עם הכאב - אך בפועל מדובר בחיבור רגשי, כיוון שהוא נפתח להיבטים נוספים של החוויה.
מהי הדרך להתחבר רגשית באמת?
חיבור רגשי משמעותו להיות מודע לכל ההיבטים של החוויה הרגשית. לדוגמה, אם אדם חש רצון לשתות חלב, אפשר לשאול אותו מה עומד מאחורי הרצון הזה. כאשר הוא יתעמק בכך, הוא יוכל לראות שהרצון לשתות חלב נובע, בסופו של דבר, מהרצון להיות מאושר. ואם ימשיך להתבונן לעומק, יוכל להגיע להבנה שכל הרגשות בסופו של דבר מובילים להרגשה שהכל מושלם ברגע הזה.
כיצד ניתן להתחבר רגשית גם לחוויות שליליות?
כאשר אדם סובל, הוא יכול לנסות להתחבר לחלק שבו שיכול ליהנות גם מהסבל. לדוגמה, אדם שחווה כאב יכול לזהות בתוכו נקודת מבט שמסוגלת לקבל את הכאב ואף ליהנות ממנו. ההזדהות עם הכאב נוצרת כאשר האדם אומר "אני לא רוצה את זה", אך קיימת אפשרות הפוכה שבה יוכל לזהות רצון שכן לקבל את החוויה.
האם כל מה שקורה הוא בעד או נגד הרצון שלנו?
ישנן שתי אפשרויות: ניתן לראות את כל מה שקורה כנגד הרצון של האדם (ואז הוא יסבול), או שאפשר לראות את הכל כרצון האלוהי (ואז הכל מקובל ונסבל). למעשה, קיימים שלושה היבטים:
1. החוויה נראית כחסרת משמעות ואקראית לחלוטין.
2. החוויה היא ההתגלות המושלמת ביותר של האחדות.
3. אין הבדל בכלל בין החוויות - הן כולן שוות.
איך ניתן לשנות את תפיסת הסבל?
כאשר אדם כואב לו, זה מפני שהוא מזדהה עם ההיבט של הכאב והסבל. אך ניתן בו זמנית להזדהות עם היבט נוסף שאומר שזהו רק חלק מהשלם. כאשר מסתכלים על החוויה כולה - הכאב, ההנאה והאחדות שביניהם - ניתן להגיע לתחושת חיבור רגשי אמיתי ולא להישאר בהזדהות חד - צדדית עם הכאב בלבד.
- איך להתחבר רגשית גם לרגשות שליליים?
- מהי הדרך להבין את הרגשות לעומק?
- כיצד חקירה פנימית עוזרת להתמודד עם רגשות?
- האם ניתן לחוות כאב בצורה חיובית?
- מהו ההבדל בין ניתוק רגשי לחיבור רגשי?
מצב של התנתקות רגשית, מה זאת אומרת כשאת קודם הבאת את המחשבה שכאילו אני מסביר איך להתנתק רגשית ולהסתכל על זה בצורה אובייקטיבית נכון, עכשיו מי שאומר את זה עכשיו מה מנסים לומר, מנסים לומר שכאילו יש לנו את השכל ויש את הרגש ואתה כאילו צריך להתנתק ברגש ולהסתכל על זה בשכל אבל זה לא נכון זה לא מדויק, למה זה לא מדויק כי מצד האמת אין הבדל בין השכל לרגש והסברנו את זה גם פעם. אבל מה שאני בא לומר אני לא מלמד ניתוק רגשי אני מלמד חיבור רגשי, למה חיבור רגשי כי בן אדם שקורה לו משהו ביומיום אם הוא לא מבין את מה שאנחנו מדברים אז הוא מנותק רגשית כי הוא מתכחש לרגש של האחדות שנמצא בתוכו. הבנתם ואני מסביר לך פה אל תהיה מנותק רגשית, אל תתכחש לרגש בתוכך שאומר לך שהכל אחד.
ש: אבל יש כל מיני רגשות.
אליעד: כן, לא ברור אני אומר דוגמא נגיד שמישהו צובט אותך ואת מרגישה שזה רע ואז אני אומר לך תביני שזה גם רע אבל זה גם שווה, עכשיו לכאורה מישהו יכול להגיד "זה ניתוק רגשי כי אני הרגשתי שזה רע ואתה אומר לי תבין שזה אחד" אבל אפשר להגיד שזה חיבור אישי, את חייבת אפשר להגיד "אתה ניתקת אותי רגשית כי אני קודם חשבתי שזה עכשיו אתה אומר לי זה אחד" אפשר להגיד זה חיבור רגשי, למה חיבור רגשי כי קודם אתה הרגשת את הנפרדות שזה רע ואתה היית מנותק רגשית מהיכולת שלך להרגיש שזה לא טוב ולא רע או היית מנותק רגשית מהיכולת שלך לחוות שזה טוב ואני אומר לך תהיה מחובר רגשית תתחבר בתוכך למקום הרגשי בתוכך שמאפשר לך להרגיש שזה שווה.
את מבינה אפשר להגיד שתמיד כשאנחנו מתנתקים ממשהו זה אומרים שאנחנו בעצם מתחברים להפך שלו לכן אם אומרים "אתה מתנתק רגשית מהנפרדות זה אומרים שאתה מתחבר רגשית לאחדות" אז אני לא מלמד אותך ניתוק רגשי. אני טוען שבן אדם סובל מרגשות רעים בגלל שהוא מנותק רגשית כי הוא לא מצליח להרגיש את זה שהכל אחד הוא מנותק רגשית ואם אתה לא תתכחש לרגשות ואתה תבדוק "מה הרגש הכי חזק? הרגש של הקיום" שאתה מרגיש שאתה קיים אבל אם אתה תתבונן על הרגש עצמו "מה אני מרגיש? אני מרגיש שאני קיים, מה אני באמת מרגיש, מה יש מאחורי האני מרגיש שאני קיים" אתה בעצם תגיע "לאני מרגיש כלום" ואחר כך "לאני מרגיש שאני קיים", כאילו כשאתה תרגיש שאתה קיים אתה לא תהיה בניתוק רגשי שאתה מרגיש שאתה קיים וזהו אתה תהיה בחיבור רגשי שאתה מרגיש שאתה קיים ואתה גם מרגיש את זה שהכל אחד. את הבנת את זה?
ש: אם אני מרגישה שאני קיימת אני מרגישה שזה כואב לי.
אליעד: ברור אבל את מנותקת רגשית ממה את מנותקת?
ש: מהחצי השני של השלם.
אליעד: בדיוק את מנותקת גם מהחצי השני וגם מהשלם עצמו הרי אם את אומרת על משהו שהוא רע את מנותקת רגשית מזה שהוא טוב ואת מנותקת רגשית מזה שזה לא טוב ולא רע.
ש: כי אני לא מצליחה להיות רגשית.
אליעד: לא אני רק באתי להסביר בקו חשיבה שאני לא מסביר ניתוק רגשי אני מסביר חיבור רגשי ומי שלא יתכחש לרגשות שלו, שלא יתכחש לרגשות שלו שכל דבר ישאל "מה אני באמת מרגיש", נגיד לדוגמא כשבן אדם הולך לקנות חלב הוא אומר "אני רוצה חלב" אתה שואל אותו "למה אתה רוצה לקנות חלב" הוא אומר לך "כי אני מרגיש שאני רוצה לשתות חלב" אבל אם תגיד לו "אבל תתבונן לתוך, אבל מה אמרת שאתה מרגיש שאתה רוצה לשתות חלב תתבונן לתוך זה, מה אתה מרגיש שאתה באמת רוצה" אז הוא יגיד לך "אני מרגיש שאני רוצה להיות מאושר" ואז תגיד לו "ותתבונן, מה אתה מרגיש שאתה רוצה להיות מאושר תתבונן לתוך זה, איזה רגש עומד מאחורה מאחורי אני רוצה להיות מאושר איזה רגש עומד, אם אתה תתבונן לתוך הרגש העמוק הזה פנימה אתה תראה שהכל מושלם כרגע". את מבינה זה נקרא שאתה מחובר רגשית שאתה מודע לעצמך רגשית. מה הבנת?
ש: שאני צריכה לעשות את החקירה הזאתי.
אליעד: רק תשימי לב שלא אמרתי מה את צריכה אמרתי רק שתביני שזה לא ניתוק רגשי זה חיבור רגשי, רק על זה אני מדבר מבחינתי אל תעשי את זה, בסדר לא דיברתי על מה צריך דיברתי על זה שתביני בקונספט שתביני שזה לא קונספט שאומר לך "תתנתקי רגשית" זה קונספט שאומר לך "תתחברי רגשית".
ש: כן אני הבנתי את זה.
אליעד: נגיד שאת ממש סובלת תתחברי רגשית למקום בתוכך שמסוגל ליהנות מזה. הבנת?
ש: שמסוגל ליהנות מזה?
אליעד: כן, למה את מנותקת רגשית יש בתוכך מקום שגם יכול ליהנות מזה.
ש: גם ליהנות גם לסבול וגם שלא יהיה הבדל.
אליעד: כן, לא זה עכשיו בואי ניקח דוגמא, לדוגמא.
ש: איך הוא נהנה והוא צריך.
אליעד: בואי נקצין הכי גרוע הוא סובל, הוא חולה כאבים. אוקי יש דרך ליהנות מזה הסברנו את זה כמה פעמים, מה גורם לך שלא תהנה מזה שאתה אומר "אני לא רוצה את זה", למה אתה לא נהנה מזה כי אתה לא רוצה את זה בסופו של דבר אם אתה נהנה או לא זה לפי מה אתה רוצה, אם אתה לא רוצה אתה לא נהנה אם אתה רוצה אתה נהנה. עכשיו כשאתה אומר "אני לא רוצה את זה" זה בעצם כי אתה מזדהה עם ההיבט שאומר "אני לא רוצה את זה" הרי יש היבט אחר שאומר "אני רוצה את זה", תסתכלו איך הסברנו כשבן אדם אומר "אני" הכוונה לאלוהים נכון בסוף הגענו לאלוהים עכשיו השאלה הנשאלת מי ברא את הרצון של אלוהים יש לנו שתי תשובות, כן הוא אבל הוא ברא את זה כרצונו או בלי רצונו אז מהצד שהוא אבל עוד לא היה לו רצון, אז מצד אחד אפשר להגיד כל מה שקורה בעולם קורה נגד רצונו של אלוהים למה כי אלוהים מבחינתו הכל טוב למה שהוא יעשה משהו אז אם זה קורה כנראה זה נגד רצונו, אפשר להגיד "לא, מה זאת אומרת כל מה שקורה זה כרצונו הוא אלוהים הוא עושה הכל, הכל כרצונו".
זאת אומרת יש לנו שני צדדים צד אחד אומר שהנפרדות הזאת קיימת בלי שום סיבה, בלי שום שכל בלי שום היגיון, אין בזה שום תועלת זה לא נותן שום דבר, זה הכי גרוע שיכול להיות אין גרוע מזה אבל יש היבט הפוך שאומר הנפרדות הזאת שקיימת אין דבר טוב מזה כי זה שיא ההתגלות של האחדות זה הכי גדול, עכשיו שני ההיבטים קיימים אבל יש את ההיבט השלישי שאומר שאין הבדל בכלל. עכשיו אם אתה כואב לך זה כי אתה מזדהה עם זה שאתה הגוף ושאתה לא רוצה את הכאבים ושיש לך כאבים אבל בו זמנית אתה יכול להזדהות עם עוד פרספקטיבות, כמו שבן אדם אומר "מה אני אהיה צבוע אני אגיד שטוב לי" אני אומר "לא אל תהיה צבוע, עכשיו אתה צבוע כי עכשיו אתה אומר שרע לך" אל תהיה צבוע, תגיד "גם רע לי מהיבט מסוים וגם טוב לי מהיבט מסוים וגם מהיבט מסוים אין הבדל". את מבינה זה לא אומרים לך תשקר עכשיו אתה משקר, למה עכשיו אתה משקר כי אתה מסתכל רק על חצי כוס, תסתכל גם על הצד הזה של המטבע גם על הצד השני וגם על המקיף של שניהם זאת אותה אמת, נכון או לא נכון הבנו את הנקודה הספציפית הזאת?
ש: אבל יש כל מיני רגשות.
אליעד: כן, לא ברור אני אומר דוגמא נגיד שמישהו צובט אותך ואת מרגישה שזה רע ואז אני אומר לך תביני שזה גם רע אבל זה גם שווה, עכשיו לכאורה מישהו יכול להגיד "זה ניתוק רגשי כי אני הרגשתי שזה רע ואתה אומר לי תבין שזה אחד" אבל אפשר להגיד שזה חיבור אישי, את חייבת אפשר להגיד "אתה ניתקת אותי רגשית כי אני קודם חשבתי שזה עכשיו אתה אומר לי זה אחד" אפשר להגיד זה חיבור רגשי, למה חיבור רגשי כי קודם אתה הרגשת את הנפרדות שזה רע ואתה היית מנותק רגשית מהיכולת שלך להרגיש שזה לא טוב ולא רע או היית מנותק רגשית מהיכולת שלך לחוות שזה טוב ואני אומר לך תהיה מחובר רגשית תתחבר בתוכך למקום הרגשי בתוכך שמאפשר לך להרגיש שזה שווה.
את מבינה אפשר להגיד שתמיד כשאנחנו מתנתקים ממשהו זה אומרים שאנחנו בעצם מתחברים להפך שלו לכן אם אומרים "אתה מתנתק רגשית מהנפרדות זה אומרים שאתה מתחבר רגשית לאחדות" אז אני לא מלמד אותך ניתוק רגשי. אני טוען שבן אדם סובל מרגשות רעים בגלל שהוא מנותק רגשית כי הוא לא מצליח להרגיש את זה שהכל אחד הוא מנותק רגשית ואם אתה לא תתכחש לרגשות ואתה תבדוק "מה הרגש הכי חזק? הרגש של הקיום" שאתה מרגיש שאתה קיים אבל אם אתה תתבונן על הרגש עצמו "מה אני מרגיש? אני מרגיש שאני קיים, מה אני באמת מרגיש, מה יש מאחורי האני מרגיש שאני קיים" אתה בעצם תגיע "לאני מרגיש כלום" ואחר כך "לאני מרגיש שאני קיים", כאילו כשאתה תרגיש שאתה קיים אתה לא תהיה בניתוק רגשי שאתה מרגיש שאתה קיים וזהו אתה תהיה בחיבור רגשי שאתה מרגיש שאתה קיים ואתה גם מרגיש את זה שהכל אחד. את הבנת את זה?
ש: אם אני מרגישה שאני קיימת אני מרגישה שזה כואב לי.
אליעד: ברור אבל את מנותקת רגשית ממה את מנותקת?
ש: מהחצי השני של השלם.
אליעד: בדיוק את מנותקת גם מהחצי השני וגם מהשלם עצמו הרי אם את אומרת על משהו שהוא רע את מנותקת רגשית מזה שהוא טוב ואת מנותקת רגשית מזה שזה לא טוב ולא רע.
ש: כי אני לא מצליחה להיות רגשית.
אליעד: לא אני רק באתי להסביר בקו חשיבה שאני לא מסביר ניתוק רגשי אני מסביר חיבור רגשי ומי שלא יתכחש לרגשות שלו, שלא יתכחש לרגשות שלו שכל דבר ישאל "מה אני באמת מרגיש", נגיד לדוגמא כשבן אדם הולך לקנות חלב הוא אומר "אני רוצה חלב" אתה שואל אותו "למה אתה רוצה לקנות חלב" הוא אומר לך "כי אני מרגיש שאני רוצה לשתות חלב" אבל אם תגיד לו "אבל תתבונן לתוך, אבל מה אמרת שאתה מרגיש שאתה רוצה לשתות חלב תתבונן לתוך זה, מה אתה מרגיש שאתה באמת רוצה" אז הוא יגיד לך "אני מרגיש שאני רוצה להיות מאושר" ואז תגיד לו "ותתבונן, מה אתה מרגיש שאתה רוצה להיות מאושר תתבונן לתוך זה, איזה רגש עומד מאחורה מאחורי אני רוצה להיות מאושר איזה רגש עומד, אם אתה תתבונן לתוך הרגש העמוק הזה פנימה אתה תראה שהכל מושלם כרגע". את מבינה זה נקרא שאתה מחובר רגשית שאתה מודע לעצמך רגשית. מה הבנת?
ש: שאני צריכה לעשות את החקירה הזאתי.
אליעד: רק תשימי לב שלא אמרתי מה את צריכה אמרתי רק שתביני שזה לא ניתוק רגשי זה חיבור רגשי, רק על זה אני מדבר מבחינתי אל תעשי את זה, בסדר לא דיברתי על מה צריך דיברתי על זה שתביני בקונספט שתביני שזה לא קונספט שאומר לך "תתנתקי רגשית" זה קונספט שאומר לך "תתחברי רגשית".
ש: כן אני הבנתי את זה.
אליעד: נגיד שאת ממש סובלת תתחברי רגשית למקום בתוכך שמסוגל ליהנות מזה. הבנת?
ש: שמסוגל ליהנות מזה?
אליעד: כן, למה את מנותקת רגשית יש בתוכך מקום שגם יכול ליהנות מזה.
ש: גם ליהנות גם לסבול וגם שלא יהיה הבדל.
אליעד: כן, לא זה עכשיו בואי ניקח דוגמא, לדוגמא.
ש: איך הוא נהנה והוא צריך.
אליעד: בואי נקצין הכי גרוע הוא סובל, הוא חולה כאבים. אוקי יש דרך ליהנות מזה הסברנו את זה כמה פעמים, מה גורם לך שלא תהנה מזה שאתה אומר "אני לא רוצה את זה", למה אתה לא נהנה מזה כי אתה לא רוצה את זה בסופו של דבר אם אתה נהנה או לא זה לפי מה אתה רוצה, אם אתה לא רוצה אתה לא נהנה אם אתה רוצה אתה נהנה. עכשיו כשאתה אומר "אני לא רוצה את זה" זה בעצם כי אתה מזדהה עם ההיבט שאומר "אני לא רוצה את זה" הרי יש היבט אחר שאומר "אני רוצה את זה", תסתכלו איך הסברנו כשבן אדם אומר "אני" הכוונה לאלוהים נכון בסוף הגענו לאלוהים עכשיו השאלה הנשאלת מי ברא את הרצון של אלוהים יש לנו שתי תשובות, כן הוא אבל הוא ברא את זה כרצונו או בלי רצונו אז מהצד שהוא אבל עוד לא היה לו רצון, אז מצד אחד אפשר להגיד כל מה שקורה בעולם קורה נגד רצונו של אלוהים למה כי אלוהים מבחינתו הכל טוב למה שהוא יעשה משהו אז אם זה קורה כנראה זה נגד רצונו, אפשר להגיד "לא, מה זאת אומרת כל מה שקורה זה כרצונו הוא אלוהים הוא עושה הכל, הכל כרצונו".
זאת אומרת יש לנו שני צדדים צד אחד אומר שהנפרדות הזאת קיימת בלי שום סיבה, בלי שום שכל בלי שום היגיון, אין בזה שום תועלת זה לא נותן שום דבר, זה הכי גרוע שיכול להיות אין גרוע מזה אבל יש היבט הפוך שאומר הנפרדות הזאת שקיימת אין דבר טוב מזה כי זה שיא ההתגלות של האחדות זה הכי גדול, עכשיו שני ההיבטים קיימים אבל יש את ההיבט השלישי שאומר שאין הבדל בכלל. עכשיו אם אתה כואב לך זה כי אתה מזדהה עם זה שאתה הגוף ושאתה לא רוצה את הכאבים ושיש לך כאבים אבל בו זמנית אתה יכול להזדהות עם עוד פרספקטיבות, כמו שבן אדם אומר "מה אני אהיה צבוע אני אגיד שטוב לי" אני אומר "לא אל תהיה צבוע, עכשיו אתה צבוע כי עכשיו אתה אומר שרע לך" אל תהיה צבוע, תגיד "גם רע לי מהיבט מסוים וגם טוב לי מהיבט מסוים וגם מהיבט מסוים אין הבדל". את מבינה זה לא אומרים לך תשקר עכשיו אתה משקר, למה עכשיו אתה משקר כי אתה מסתכל רק על חצי כוס, תסתכל גם על הצד הזה של המטבע גם על הצד השני וגם על המקיף של שניהם זאת אותה אמת, נכון או לא נכון הבנו את הנקודה הספציפית הזאת?