חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית, רצון חופשי, דטרמיניזם, יחסי גוף ונפש, תודעה נפרדת מהגוף, קיומה של הנשמה, היכן נמצאת הנשמה? היכן נמצאת הנפש? כאבי פנטום, כאב רפאים
האם באמת יש לאדם בחירה חופשית?
בשיחה ארוכה ומפורטת אליעד כהן מציג דיון עמוק סביב השאלה של בחירה חופשית, ומביא מגוון דוגמאות והסברים על הנושא. הוא פותח את הדיון בטענה בסיסית מאוד: כדי שתתקיים שאלה בכלל, חייבות להתקיים לפחות שתי אפשרויות. אילו הייתה קיימת רק אפשרות אחת, לא הייתה שום שאלה, כי לא הייתה התלבטות. מתוך כך עולה השאלה האם האדם מנהל את עצמו, או שמא הוא מנוהל על ידי גורם אחר.
מי באמת מנהל את האדם?
אליעד מסביר שבכל פעם שאדם חושב על בחירה חופשית הוא מתמודד עם שתי אפשרויות מרכזיות:
מה אם כל דבר מנהל את עצמו?
אליעד מציע אפשרות נוספת: אולי כל דבר מנהל את עצמו. הוא מבהיר את הרעיון בעזרת דוגמה פשוטה: כשהאדם מרים יד, הוא יכול לומר שהוא החליט להרים את היד, או שהיד החליטה לזוז בעצמה. אליעד ממשיך את ההסבר ומציע לחשוב שהמציאות מורכבת מאינספור חלקיקים קטנים, כאשר כל חלקיק מחליט על תנועתו בעצמו. במקרה כזה, האדם עצמו לא עושה כלום, הכל פשוט קורה מעצמו. אליעד מחדד עוד יותר ואומר שאם כל נקודה במרחב ובזמן מחליטה לזוז מעצמה, גם אז אין משמעות לבחירת האדם, כי הכל מתרחש באופן עצמאי ללא שליטתו.
האם קיים הבדל בין אדם לכיסא?
בנקודה זו עולה השאלה של תודעה: האם יש הבדל אמיתי בין האדם לבין חפצים דוממים כמו כיסא? אליעד משתמש בדוגמה ואומר שאם היינו מסתכלים על המציאות ברמת האטומים, לא היינו רואים הבדל אמיתי בין אדם לכיסא - הכל פשוט אטומים שזזים. האדם חושב שיש לו בחירה, כי הוא חווה את עצמו כמודע, ואילו הכיסא נראה לו חסר תודעה. אך אליעד שואל, מנין לאדם הביטחון שהכיסא באמת חסר תודעה? אולי גם הכיסא חווה את עצמו כבוחר להישאר במקום, בדיוק כפי שהאדם חווה שהוא בוחר לזוז.
היכן נמצאת התודעה?
אליעד כהן מעלה עוד שאלות משמעותיות בנוגע לתודעה, ושואל היכן בדיוק היא נמצאת. הוא מציין שאם התודעה מחוץ לגוף, מדוע האדם יכול להזיז רק חלקים שמחוברים אליו? מדוע התודעה לא יכולה להזיז דברים שנמצאים רחוק? אם היא בתוך הגוף, באיזה חלק בגוף בדיוק היא נמצאת? הוא מסביר שגם אם התודעה במוח, אם מוציאים את המוח מהגוף, המוח כבר לא מתפקד. אם כך, התודעה אולי מפוזרת בכל הגוף, או שאין לה מיקום מוגדר כלל.
האם לכאבי פנטום יש משמעות בדיון על תודעה?
אליעד מדגים את הנושא באמצעות כאבי פנטום (כאב רפאים) - מצב בו אדם שאיבד איבר חש עדיין כאב באותו איבר שאינו קיים יותר. אליעד מסביר שהאדם לא באמת מרגיש את האיבר עצמו, אלא הוא מרגיש דרך עצבים שמדמים שהאיבר קיים. הדוגמה הזו מחזקת את הטענה שהקשר בין התודעה לגוף מורכב מאוד, ולא ברור איפה התודעה באמת קיימת ואם היא אכן חלק מהגוף.
האם בכלל יש משמעות לשאלה של בחירה חופשית?
אליעד מגיע למסקנה שיש אפשרויות רבות לחשוב על השאלה של בחירה חופשית, והוא...
בשיחה ארוכה ומפורטת אליעד כהן מציג דיון עמוק סביב השאלה של בחירה חופשית, ומביא מגוון דוגמאות והסברים על הנושא. הוא פותח את הדיון בטענה בסיסית מאוד: כדי שתתקיים שאלה בכלל, חייבות להתקיים לפחות שתי אפשרויות. אילו הייתה קיימת רק אפשרות אחת, לא הייתה שום שאלה, כי לא הייתה התלבטות. מתוך כך עולה השאלה האם האדם מנהל את עצמו, או שמא הוא מנוהל על ידי גורם אחר.
מי באמת מנהל את האדם?
אליעד מסביר שבכל פעם שאדם חושב על בחירה חופשית הוא מתמודד עם שתי אפשרויות מרכזיות:
- האדם שולט בעצמו ומנהל את פעולותיו.
- המציאות או גורם חיצוני כלשהו הם אלו שמנהלים אותו.
מה אם כל דבר מנהל את עצמו?
אליעד מציע אפשרות נוספת: אולי כל דבר מנהל את עצמו. הוא מבהיר את הרעיון בעזרת דוגמה פשוטה: כשהאדם מרים יד, הוא יכול לומר שהוא החליט להרים את היד, או שהיד החליטה לזוז בעצמה. אליעד ממשיך את ההסבר ומציע לחשוב שהמציאות מורכבת מאינספור חלקיקים קטנים, כאשר כל חלקיק מחליט על תנועתו בעצמו. במקרה כזה, האדם עצמו לא עושה כלום, הכל פשוט קורה מעצמו. אליעד מחדד עוד יותר ואומר שאם כל נקודה במרחב ובזמן מחליטה לזוז מעצמה, גם אז אין משמעות לבחירת האדם, כי הכל מתרחש באופן עצמאי ללא שליטתו.
האם קיים הבדל בין אדם לכיסא?
בנקודה זו עולה השאלה של תודעה: האם יש הבדל אמיתי בין האדם לבין חפצים דוממים כמו כיסא? אליעד משתמש בדוגמה ואומר שאם היינו מסתכלים על המציאות ברמת האטומים, לא היינו רואים הבדל אמיתי בין אדם לכיסא - הכל פשוט אטומים שזזים. האדם חושב שיש לו בחירה, כי הוא חווה את עצמו כמודע, ואילו הכיסא נראה לו חסר תודעה. אך אליעד שואל, מנין לאדם הביטחון שהכיסא באמת חסר תודעה? אולי גם הכיסא חווה את עצמו כבוחר להישאר במקום, בדיוק כפי שהאדם חווה שהוא בוחר לזוז.
היכן נמצאת התודעה?
אליעד כהן מעלה עוד שאלות משמעותיות בנוגע לתודעה, ושואל היכן בדיוק היא נמצאת. הוא מציין שאם התודעה מחוץ לגוף, מדוע האדם יכול להזיז רק חלקים שמחוברים אליו? מדוע התודעה לא יכולה להזיז דברים שנמצאים רחוק? אם היא בתוך הגוף, באיזה חלק בגוף בדיוק היא נמצאת? הוא מסביר שגם אם התודעה במוח, אם מוציאים את המוח מהגוף, המוח כבר לא מתפקד. אם כך, התודעה אולי מפוזרת בכל הגוף, או שאין לה מיקום מוגדר כלל.
האם לכאבי פנטום יש משמעות בדיון על תודעה?
אליעד מדגים את הנושא באמצעות כאבי פנטום (כאב רפאים) - מצב בו אדם שאיבד איבר חש עדיין כאב באותו איבר שאינו קיים יותר. אליעד מסביר שהאדם לא באמת מרגיש את האיבר עצמו, אלא הוא מרגיש דרך עצבים שמדמים שהאיבר קיים. הדוגמה הזו מחזקת את הטענה שהקשר בין התודעה לגוף מורכב מאוד, ולא ברור איפה התודעה באמת קיימת ואם היא אכן חלק מהגוף.
האם בכלל יש משמעות לשאלה של בחירה חופשית?
אליעד מגיע למסקנה שיש אפשרויות רבות לחשוב על השאלה של בחירה חופשית, והוא...
- האם יש בחירה חופשית?
- מהי תודעה נפרדת מהגוף?
- מה הקשר בין גוף לנפש?
- האם לכיסא יש מודעות?
- איך פועלים כאבי פנטום?
- האם המציאות דטרמיניסטית?
- היכן נמצאת הנשמה?