להיצמד לאמת ולחיות בשקר, לחיות חיים כפולים, להיצמד לאמת שלך ולשקר אחרים, אנוסים חרדים, דתיים בעל כרחם, רבי נחמן חילוני, רבי נחמן דתי, חילוני בסתר, האם לחזור בשאלה? האם לצאת בשאלה? האם לשקר אחרים? אנוסים דתיים, היצמדות לאמת
האם כדאי לחיות בשקר כדי להיצמד לאמת שלך?
אליעד כהן מסביר על ההתמודדות של אנשים חרדים או דתיים שמגיעים למסקנה שהם לא מאמינים באלוהים, אך עדיין חיים בתוך חברה דתית או חרדית. אדם כזה עומד בפני דילמה מורכבת: האם להמשיך לחיות בשקר ולהעמיד פנים שהוא מאמין, או שעליו לעזוב את הדת לחלוטין, כדי להיות נאמן לאמת הפנימית שלו?
אליעד מדגיש כי התשובה לשאלה הזו מורכבת מכמה שאלות נפרדות. הוא מסביר שהשאלה האם להיות דתי או חילוני, השאלה האם יש אלוהים או אין אלוהים, והשאלה האם כדאי או לא כדאי לשמור מצוות - כולן שאלות שונות. אדם יכול להחליט שהוא מאמין באלוהים אך לא שומר מצוות, או שהוא לא מאמין באלוהים אך כן שומר מצוות מסיבות חברתיות או אישיות. לכן, כל אדם צריך לענות לעצמו על כל שאלה בנפרד.
מה המשמעות של להיצמד לאמת שלך לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מבהיר שכאשר הוא אומר להיצמד לאמת, הוא מתכוון לאמת פנימית של האדם כלפי עצמו בלבד. להיצמד לאמת זו אינה אומרת שאתה מחויב להגיד את האמת לאנשים אחרים, אלא רק לא לשקר לעצמך. הוא מדגיש את ההבחנה החשובה בין להיות כן עם עצמך לבין הצורך להציג אמת כלשהי כלפי החברה או כלפי אנשים אחרים.
הוא נותן דוגמה: אם חוטפים אותך ושואלים אם אתה יהודי, מותר לך לשקר ולהגיד שאתה לא יהודי. אם אתה חי בחברה דתית ואתה לא מאמין, מותר לך ואף סביר שתשקר כדי להמשיך לחיות בשלום עם החברה הסובבת אותך. אליעד מדגיש שלהיצמד לאמת שלך זה להיות אמיתי עם עצמך, ולא בהכרח עם אחרים.
למה לא לשקר לעצמך הוא הדבר החשוב ביותר?
אליעד כהן מסביר שהחטא היחיד או הפשע היחיד שאדם יכול לבצע כלפי עצמו הוא לשקר לעצמו. הוא מביא דוגמה שאדם שמאמין שהוא חייב להרגיש טוב ולא רע - משקר לעצמו. להיצמד לאמת פירושו לדעת שאתה לא חייב להרגיש טוב, אלא אתה בוחר בכך מרצון חופשי. אם אדם רוצה להיות בריא ולא חולה, והוא אומר לעצמו "אני חייב להיות בריא", זה שקר עצמי. האמת היא שהוא פשוט רוצה להיות בריא מתוך בחירה חופשית ולא מתוך חובה מוחלטת.
לפי אליעד, האמת היא לדעת ולזכור שאין חובה מוחלטת לשום דבר. כל חובה או איסור שאדם מרגיש היא רק בחירה אישית שלו, ואם אדם לא מבין זאת, הוא חי בשקר עצמי.
מדוע כולנו חיים בשקר?
אליעד טוען שכל האנשים בעולם משקרים בדרך זו או אחרת. הוא אומר שכל בני האדם הם סוג של "דתיים", אפילו מי שמאמין שהוא חילוני או כופר - הוא בעצם דתי לגבי אמונה אחרת כלשהי שיש לו. אליעד נותן דוגמה מהטבע: אריה שצד טרף עושה זאת בסתר, ולכן גם הוא בעצם משקר כדי לשרוד. לכן, אליעד מבהיר שכולנו נאלצים לשקר כחלק מההישרדות שלנו.
איך להתנהג עם אחרים כשאתה דבק באמת הפנימית שלך?
אליעד מדגיש שהאמת הפנימית אינה מחייבת אותך לפגוע באחרים או להיות גס רוח כלפי אחרים. אם האמת שלך היא שמישהו מטומטם, אין זה אומר שאתה צריך להגיד לו את זה. אם אתה שונא את אשתך או בגדת בה, זה לא אומר שאתה חייב לומר לה את זה. ההתנהגות כלפי אחרים צריכה להיות בהתאם לסיטואציה ולנסיבות, ואין קשר בין היצמדות לאמת הפנימית לבין התנהגות חיצונית כלפי אנשים אחרים.
לכן, לסיכום, לפי אליעד כהן:
אליעד כהן מסביר על ההתמודדות של אנשים חרדים או דתיים שמגיעים למסקנה שהם לא מאמינים באלוהים, אך עדיין חיים בתוך חברה דתית או חרדית. אדם כזה עומד בפני דילמה מורכבת: האם להמשיך לחיות בשקר ולהעמיד פנים שהוא מאמין, או שעליו לעזוב את הדת לחלוטין, כדי להיות נאמן לאמת הפנימית שלו?
אליעד מדגיש כי התשובה לשאלה הזו מורכבת מכמה שאלות נפרדות. הוא מסביר שהשאלה האם להיות דתי או חילוני, השאלה האם יש אלוהים או אין אלוהים, והשאלה האם כדאי או לא כדאי לשמור מצוות - כולן שאלות שונות. אדם יכול להחליט שהוא מאמין באלוהים אך לא שומר מצוות, או שהוא לא מאמין באלוהים אך כן שומר מצוות מסיבות חברתיות או אישיות. לכן, כל אדם צריך לענות לעצמו על כל שאלה בנפרד.
מה המשמעות של להיצמד לאמת שלך לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מבהיר שכאשר הוא אומר להיצמד לאמת, הוא מתכוון לאמת פנימית של האדם כלפי עצמו בלבד. להיצמד לאמת זו אינה אומרת שאתה מחויב להגיד את האמת לאנשים אחרים, אלא רק לא לשקר לעצמך. הוא מדגיש את ההבחנה החשובה בין להיות כן עם עצמך לבין הצורך להציג אמת כלשהי כלפי החברה או כלפי אנשים אחרים.
הוא נותן דוגמה: אם חוטפים אותך ושואלים אם אתה יהודי, מותר לך לשקר ולהגיד שאתה לא יהודי. אם אתה חי בחברה דתית ואתה לא מאמין, מותר לך ואף סביר שתשקר כדי להמשיך לחיות בשלום עם החברה הסובבת אותך. אליעד מדגיש שלהיצמד לאמת שלך זה להיות אמיתי עם עצמך, ולא בהכרח עם אחרים.
למה לא לשקר לעצמך הוא הדבר החשוב ביותר?
אליעד כהן מסביר שהחטא היחיד או הפשע היחיד שאדם יכול לבצע כלפי עצמו הוא לשקר לעצמו. הוא מביא דוגמה שאדם שמאמין שהוא חייב להרגיש טוב ולא רע - משקר לעצמו. להיצמד לאמת פירושו לדעת שאתה לא חייב להרגיש טוב, אלא אתה בוחר בכך מרצון חופשי. אם אדם רוצה להיות בריא ולא חולה, והוא אומר לעצמו "אני חייב להיות בריא", זה שקר עצמי. האמת היא שהוא פשוט רוצה להיות בריא מתוך בחירה חופשית ולא מתוך חובה מוחלטת.
לפי אליעד, האמת היא לדעת ולזכור שאין חובה מוחלטת לשום דבר. כל חובה או איסור שאדם מרגיש היא רק בחירה אישית שלו, ואם אדם לא מבין זאת, הוא חי בשקר עצמי.
מדוע כולנו חיים בשקר?
אליעד טוען שכל האנשים בעולם משקרים בדרך זו או אחרת. הוא אומר שכל בני האדם הם סוג של "דתיים", אפילו מי שמאמין שהוא חילוני או כופר - הוא בעצם דתי לגבי אמונה אחרת כלשהי שיש לו. אליעד נותן דוגמה מהטבע: אריה שצד טרף עושה זאת בסתר, ולכן גם הוא בעצם משקר כדי לשרוד. לכן, אליעד מבהיר שכולנו נאלצים לשקר כחלק מההישרדות שלנו.
איך להתנהג עם אחרים כשאתה דבק באמת הפנימית שלך?
אליעד מדגיש שהאמת הפנימית אינה מחייבת אותך לפגוע באחרים או להיות גס רוח כלפי אחרים. אם האמת שלך היא שמישהו מטומטם, אין זה אומר שאתה צריך להגיד לו את זה. אם אתה שונא את אשתך או בגדת בה, זה לא אומר שאתה חייב לומר לה את זה. ההתנהגות כלפי אחרים צריכה להיות בהתאם לסיטואציה ולנסיבות, ואין קשר בין היצמדות לאמת הפנימית לבין התנהגות חיצונית כלפי אנשים אחרים.
לכן, לסיכום, לפי אליעד כהן:
- להיצמד לאמת הפנימית שלך משמעותה לא לשקר לעצמך בלבד.
- אין זה אומר שאתה חייב לומר את האמת לאחרים.
- אין חובה לעזוב את הדת אם אינך מאמין, אלא לבחור בהתאם לסיטואציה החברתית או האישית שלך.
- השקר הוא חלק בלתי נפרד מהעולם, ולפעמים הכרחי להישרדות או לחיים שלווים.
- האמת הפנימית וההתנהגות החיצונית הן שני דברים נפרדים לגמרי.
- האם כדאי לחיות בשקר?
- היצמדות לאמת הפנימית שלך
- אנוסים חרדים
- האם לצאת בשאלה?
- רבי נחמן חילוני
- דתיים בעל כרחם
- האם חובה להגיד את האמת לאחרים?