12:37ניתוח שאלה, מה משתנה אצל חוזר בתשובה? בן אדם חזר בתשובה, מה השתנה אצלו? שינוי רצון, שינוי מציאות, איך להבין את השאלה? מהי חזרה בתשובה לפי רבי נחמן מברסלב? ישמע בזיונו ידום וישתוק, למה אנשים חוזרים בתשובה?
מה באמת משתנה אצל אדם שחוזר בתשובה?
השאלה שנידונה לעומק היא: כאשר אדם חוזר בתשובה, מה משתנה אצלו - הרצון או המציאות? אליעד כהן מציג שתי אפשרויות מרכזיות להבין את השאלה הזאת, ומפרט אותן בצורה מלאה ויסודית.
ראשית, יש שתי דרכים לפרש את השאלה "מה השתנה אצלו":
כיצד בדיוק משתנה המציאות אצל חוזר בתשובה?
אליעד כהן מסביר שהמציאות אצל האדם משתנה בכמה מובנים ברורים:
האם גם הרצונות של האדם משתנים?
אליעד כהן מפרט על הרצונות שהשתנו ועל אלה שנותרו זהים. יש רצונות עמוקים שלא משתנים אף פעם. למשל, הרצון הבסיסי של האדם להרגיש טוב, לרצות תמיד עוד ממה שיש לו, הרצון להערכה ואישור מהסביבה - כל אלו נשארים קבועים גם אחרי החזרה בתשובה.
אבל ברמה החיצונית והשטחית יותר, הרצונות משתנים מאוד. במקום לרצות לצאת לים בשבת, הוא רוצה ללכת לבית הכנסת, במקום לשאוף לקריירה חומרית או לתהילה, הוא מתחיל לשאוף לחיים רוחניים יותר ולשמירת מצוות. זהו שינוי ברור ברצונותיו החיצוניים של האדם.
מה גורם לאנשים לחזור בתשובה מלכתחילה?
אליעד מציין שישנם אנשים שחוזרים בתשובה כתוצאה משינוי במציאותם החיצונית (למשל, אסון, משבר, או התגלות רוחנית כלשהי), וישנם כאלה שחוזרים כתוצאה משינוי פנימי ברצונות שלהם (כמו תחושת ריקנות, אכזבה מחיי החולין, רצון להכניס משמעות עמוקה יותר לחייהם).
לדוגמה, אדם שהיה מפורסם ועשיר עשוי פתאום להרגיש שהחיים שלו ריקים וחסרי משמעות, והוא מתחיל לחפש סיפור חדש שייתן לו משמעות. הוא יבחר בסיפור כמו "אני חי בשביל העולם הבא" כדרך לתת משמעות חדשה לחיים.
חזרה בתשובה לפי רבי נחמן מברסלב - "ישמע בזיונו ידום וישתוק"
אליעד מציג הסבר עמוק יותר של מושג החזרה בתשובה לפי רבי נחמן מברסלב. לפי רבי נחמן, החזרה בתשובה האמיתית היא השבת הדבר למקומו הטבעי, אל שורשו - אל החוכמה, אל האמת הפנימית. רבי נחמן אומר שהשיא של התשובה מתבטא במשפט "ישמע בזיונו ידום וישתוק" - כלומר, כאשר אדם מתמודד עם מצב שפוגע בכבודו, עם השפלה או ביזוי, הוא מסוגל להישאר בשקט מוחלט ולקבל את זה בלי התנגדות.
אליעד מדגים זאת באמצעות מצב יומיומי פשוט: אדם רוצה להדליק אור ומישהו מכבה לו אותו. אם האדם חווה זאת כפגיעה ורוצה להתנגד לכך, סימן שהוא עדיין רחוק מהתשובה האמיתית לפי רבי נחמן. התשובה השלמה היא להגיע למצב שבו שום דבר לא יפגע באדם, כי הוא השיב את עצמו לשורש - למקום שבו אין פגיעה, אין התנגדות ואין חיסרון.
מה משמעות המושג "אידום וישתוק" של רבי נחמן?
המושג "אידום וישתוק" מציין מצב שבו האדם שותק שתיקה מוחלטת, ללא תחושת חיסרון או התנגדות פנימית. זהו מצב אידיאלי שבו האדם הופך לחכם באמת, חוזר למצב האלוהי המקורי שלו, מצב שבו הוא נמצא בהרמוניה מוחלטת עם המציאות, בלי מלחמה או מאבק נגד שום דבר.
אליעד מסביר את הרעיון באופן חד וברור: כל פגיעה בכבוד היא תוצאה של תחושת חיסרון פנימית, ולכן רק כאשר האדם מגיע למצב של שלמות מוחלטת עם עצמו ועם המציאות, הוא יכול להיות באמת שקט ומאוזן, ולהגיע לאותה "חזרה בתשובה" מושלמת שעליה דיבר רבי נחמן.
השאלה שנידונה לעומק היא: כאשר אדם חוזר בתשובה, מה משתנה אצלו - הרצון או המציאות? אליעד כהן מציג שתי אפשרויות מרכזיות להבין את השאלה הזאת, ומפרט אותן בצורה מלאה ויסודית.
ראשית, יש שתי דרכים לפרש את השאלה "מה השתנה אצלו":
- אפשר לפרש שהכוונה היא למה שהשתנה לפני שהאדם החליט לחזור בתשובה. כלומר, מה גרם לו לשינוי הזה מלכתחילה - האם זו היתה המציאות סביבו שהשתנתה, או שמא הרצונות הפנימיים שלו השתנו? לדוגמה, ייתכן שהאדם התחיל לפחד מאלוהים, או אולי חווה משבר אישי במציאות, שגרם לו להרגיש שחסר לו משהו בחיים ולחפש משמעות חדשה.
- האפשרות השנייה היא לפרש את השאלה כמתייחסת למה שהשתנה אחרי שהאדם כבר החליט לחזור בתשובה. כלומר, מרגע שהוא מתחיל לשמור מצוות ולחיות לפי ההלכה, מה משתנה בפועל - האם רק המציאות החיצונית שלו השתנתה (למשל הוא שומר שבת, הולך לבית כנסת), או שגם הרצונות הפנימיים שלו השתנו באופן משמעותי?
כיצד בדיוק משתנה המציאות אצל חוזר בתשובה?
אליעד כהן מסביר שהמציאות אצל האדם משתנה בכמה מובנים ברורים:
- האדם מתחיל לקיים בפועל מצוות - הוא שומר שבת, אוכל כשר, מתפלל וכו'.
- הוא מתחיל לחשוב אחרת על המציאות עצמה - למשל, הוא מתחיל להאמין באלוהים, בנשמה, בעולם הבא, בהשגחה פרטית וכו'. גם שינוי כזה בתפיסת העולם מוגדר כשינוי במציאות, כי הוא משנה את כל האופן שבו האדם חווה את העולם שסביבו.
האם גם הרצונות של האדם משתנים?
אליעד כהן מפרט על הרצונות שהשתנו ועל אלה שנותרו זהים. יש רצונות עמוקים שלא משתנים אף פעם. למשל, הרצון הבסיסי של האדם להרגיש טוב, לרצות תמיד עוד ממה שיש לו, הרצון להערכה ואישור מהסביבה - כל אלו נשארים קבועים גם אחרי החזרה בתשובה.
אבל ברמה החיצונית והשטחית יותר, הרצונות משתנים מאוד. במקום לרצות לצאת לים בשבת, הוא רוצה ללכת לבית הכנסת, במקום לשאוף לקריירה חומרית או לתהילה, הוא מתחיל לשאוף לחיים רוחניים יותר ולשמירת מצוות. זהו שינוי ברור ברצונותיו החיצוניים של האדם.
מה גורם לאנשים לחזור בתשובה מלכתחילה?
אליעד מציין שישנם אנשים שחוזרים בתשובה כתוצאה משינוי במציאותם החיצונית (למשל, אסון, משבר, או התגלות רוחנית כלשהי), וישנם כאלה שחוזרים כתוצאה משינוי פנימי ברצונות שלהם (כמו תחושת ריקנות, אכזבה מחיי החולין, רצון להכניס משמעות עמוקה יותר לחייהם).
לדוגמה, אדם שהיה מפורסם ועשיר עשוי פתאום להרגיש שהחיים שלו ריקים וחסרי משמעות, והוא מתחיל לחפש סיפור חדש שייתן לו משמעות. הוא יבחר בסיפור כמו "אני חי בשביל העולם הבא" כדרך לתת משמעות חדשה לחיים.
חזרה בתשובה לפי רבי נחמן מברסלב - "ישמע בזיונו ידום וישתוק"
אליעד מציג הסבר עמוק יותר של מושג החזרה בתשובה לפי רבי נחמן מברסלב. לפי רבי נחמן, החזרה בתשובה האמיתית היא השבת הדבר למקומו הטבעי, אל שורשו - אל החוכמה, אל האמת הפנימית. רבי נחמן אומר שהשיא של התשובה מתבטא במשפט "ישמע בזיונו ידום וישתוק" - כלומר, כאשר אדם מתמודד עם מצב שפוגע בכבודו, עם השפלה או ביזוי, הוא מסוגל להישאר בשקט מוחלט ולקבל את זה בלי התנגדות.
אליעד מדגים זאת באמצעות מצב יומיומי פשוט: אדם רוצה להדליק אור ומישהו מכבה לו אותו. אם האדם חווה זאת כפגיעה ורוצה להתנגד לכך, סימן שהוא עדיין רחוק מהתשובה האמיתית לפי רבי נחמן. התשובה השלמה היא להגיע למצב שבו שום דבר לא יפגע באדם, כי הוא השיב את עצמו לשורש - למקום שבו אין פגיעה, אין התנגדות ואין חיסרון.
מה משמעות המושג "אידום וישתוק" של רבי נחמן?
המושג "אידום וישתוק" מציין מצב שבו האדם שותק שתיקה מוחלטת, ללא תחושת חיסרון או התנגדות פנימית. זהו מצב אידיאלי שבו האדם הופך לחכם באמת, חוזר למצב האלוהי המקורי שלו, מצב שבו הוא נמצא בהרמוניה מוחלטת עם המציאות, בלי מלחמה או מאבק נגד שום דבר.
אליעד מסביר את הרעיון באופן חד וברור: כל פגיעה בכבוד היא תוצאה של תחושת חיסרון פנימית, ולכן רק כאשר האדם מגיע למצב של שלמות מוחלטת עם עצמו ועם המציאות, הוא יכול להיות באמת שקט ומאוזן, ולהגיע לאותה "חזרה בתשובה" מושלמת שעליה דיבר רבי נחמן.
- למה אנשים חוזרים בתשובה?
- מה השתנה אצל חוזר בתשובה?
- חזרה בתשובה לפי רבי נחמן
- מה זה "ישמע בזיונו ידום וישתוק"?
- איך הרצונות משתנים אחרי חזרה בתשובה?
- האם המציאות משתנה בחזרה בתשובה?