🖨הסוד של השכל ה*על* אנושי - איך להשיג אותו? איך להבין את *כל* המציאות? חלק 2וכאשר האדם מגיע לסוף ולקצה רמת העומק האפשרית של השכל שלו, אז הוא מגלה מידע חדש. והאדם מתוך הרגל מנסה להבין את המידע הזה בשכל הרגיל שלו. אך המידע הזה שהוא אמיתי ונכון, כדי להבין אותו לשם כך על האדם להשתמש בעומק השכל שלו, דהיינו, בשורש השכל שלו, דהיינו, בשכל עם יכולת תפישה על אנושית ואיך סופית.
אך מחמת שהאדם עוד לא הביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הזה שבו, לכן המידע שאותו האדם מגלה בסוף עומק ההתבוננות שלו, הוא נתפש בעיני האדם כשאלה מאוד גדולה, שהיא שאלת כל השאלות. כי את המידע הזה אפשר להבין רק בשכל על אנושי, דהיינו, רק עם שורש השכל.
ומאחר שהאדם מנסה בשכל רגיל להבין את המידע שאותו אפשר להבין רק עם שורש השכל, לכן המידע הזה לא נכנס בתוך השכל של האדם, ואז הוא נדמה לאדם כשאלה מאוד גדולה. שאלה כ"כ גדולה, עד שאי אפשר בשום דרך למצוא לה הסבר בשכל האנושי.
והדבר הוא מוכרח. דהיינו, מוכרח שלא יהיה הסבר בשכל אנושי. כי מהות המידע, קשורה לרמת העומק של שורש השכל של האדם. כי כל השכל של האדם, הוא רק חלק קטן מיכולת תפישה גדולה עוד יותר. שאיתה ורק איתה אפשר להבין את עומק המציאות.
והאדם שאין לו מושג מהו השכל העל אנושי, וכיצד שם באותו שכל תופשים את המציאות, הוא חושב שהמידע שאליו הוא הגיע, שהוא שאלה מאוד גדולה. השאלה הכי גדולה שבה הוא נתקל בחייו. למרות שבאמת זו בכלל תשובה ולא שאלה כלל.
וכאשר האדם מגיע לנקודה הזאת, עליו להשתמש ביכולת התפישה של שורש השכל של האדם. כי לכל אדם יש יכולות תפישה שונות. ויש לאדם את היכולת לתפוס במחשבתו את האין סוף. אך האדם לא משתמש בחיי היום יום ביכולת התפישה הזאת. משום ששם כל המציאות שלנו נתפשת אחרת.
וכאשר האדם רוצה לקבל תשובה לשאלת כל השאלות, עליו להשתמש ביכולת התפישה של שורש השכל האנושי. איך כיצד יכול האדם להתחבר ליכולת התפישה העל אנושית שלו?
והתשובה היא, שעל האדם לנסות לעשות 2 פעולות הפוכות בו זמנית, שהשילוב שלהן יגרום לאדם להתחבר לשורש השכל שלו, ולהבין את המציאות בשלמות.
והפעולה הראשונה שעל האדם לעשות, היא לנסות להמשיך להבין את מה שהוא לא מבין. דהיינו, על האדם לנסות להבין את מה שהוא לא מבין, עם השכל האנושי הרגיל שלו. אבל הדגש הוא לא לנסות להבין איך זה יכול להיות שהמידע נכון, אלא רק פשוט לנסות להבין עם השכל הרגיל, מהו המידע הזה שאותו קשה להבין.
כי בשכל האנושי הרגיל כן אפשר להבין את סיבת כל הסיבות וכולי. אבל אי אפשר להבין את הסיבה שמאפשרת את הקיום של סיבה כזאת. כי בשכל אנושי האדם לא יכול לתפוש במחשבתו את האפשרות שתהיה קיימת סיבה כזאת.
כי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, היא סיבה שניתן לומר ולהגדיר אותה בשכל אנושי רגיל. אך בשכל אנושי רגיל, לא ניתן להבין את קיומה ואת מהותה של הסיבה הזאת. כי קיומה נוגד את יכולת התפישה האנושית.
ולכן, כאשר האדם מגיע לנקודת ההתחלה של כל האירועים כולם, שהיא בכלל נמצאת הרבה לפני ציר הזמן ומרחב המקום שלנו, כי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, היא הסיבה שהיא נמצאת מחוץ לכל מעגלי הזמן האפשריים.
כי גם הזמן שלנו הוא חלק מישות זמן גדולה עוד יותר. וגם מרחב המקום שלנו, גם הוא חלק ממשהו אחר גדול עוד יותר. והסיבה הראשונה של כל הסיבות, נמצאת מחוץ לכל ציר הזמן ומרחבי המקום. דהיינו, היא נמצאת מחוץ לאין סוף מרחבי זמן. והיא נמצאת אחרי אין סוף תהליכים של סיבה ושל תוצאה, כי היא לפני שהיו בכלל סיבות או תוצאות. דהיינו, היא נמצאת גם מחוץ לעצמה.
כי קיומה של הסיבה הראשונה, נוגד את מהותה של עצמה. כי ברגע שאנחנו אומרים על דבר שהוא הסיבה הראשונה, הרי שבעצם אמרנו שהוא עצמו קיים בלי שהוא עצמו יהיה הסיבה של עצמו. כי נניח שנגדיר שדבר כלשהו הוא הסיבה הראשונה של כל הדברים, הרי שיש כאן סתירה פנימית.
כי שום דבר בעולם לא יכול להיות הסיבה של עצמו. ואם אנחנו אומרים על דבר כלשהו שהוא הסיבה הראשונה, הרי שהוא לא סיבת עצמו, כי הוא נפרד מכל הדברים. וא"כ הוא לא סיבת כל הדברים. או בפשיטות, לעולם לא ניתן להבין את הסיבה של הסיבה הראשונה עצמה. כי תמיד אפשר לשאול, מה הסיבה של הסיבה הראשונה עצמה.
כך שהסיבה הראשונה האמיתית, היא נמצאת גם מחוץ לעצמה. כי כדי שהיא תהיה סיבת כל הדברים וגם סיבת עצמה, הרי שהיא חייבת להיות גם מחוץ לעצמה. וזה כמובן דבר שלא נתפס בשכל אנושי. כי האדם לא מסוגל לתפוש דבר שהוא קיים בלי להיות קיים, ושהוא הסיבה של עצמו.
בכל מקרה, כאשר האדם מגיע לנקודת ההתחלה של סיבת כל הסיבות, עליו כן לנסות להבין את מה שהוא מבין ואת המידע שאליו הוא הגיע. אבל על האדם לא לנסות להבין עם השכל האנושי שלו, את אפשרות הקיום של המידע הזה.
כי בסוף הדרך האדם רואה את הסיבה הראשונה, והוא רואה שהיא נמצאת מחוץ לעצמה. כי היא גם סיבת כל הדברים והיא גם הסיבה של עצמה. ועל האדם כן לנסות להבין את המידע הזה, אבל לא לנסות להבין עם השכל האנושי איך זה יכול להיות שהמידע הזה נכון.
ועל ידי זה שהאדם מתבונן היטב על המידע שאליו הוא הגיע, ועל ידי זה שהאדם לא מנסה להבין עם השכל האנושי את אפשרות קיומו של המידע הזה, על ידי זה האדם מתחבר לשכל העל אנושי שלו. וליכולת התפישה העל שכלית, שורש השכל, השכל העל אנושי של האדם.
והחיבור של האדם לשורש השכל שלו, הוא אך ורק על ידי נקודת החיבור הזו. שהיא הניסיון להבין וההתעמקות להבין את סיבת כל הדברים, ואת נקודת ההתחלה ואת המהות של כל הדברים שיש במציאות. כי על ידי ההתעמקות של האדם, ההתעמקות עצמה מחברת את האדם לשורש השכל שלו.
ועל ידי זה שהאדם מתעמק ומנסה להבין את הסיבה הראשונה ואת נקודת ההתחלה הפנימית ביותר של כל הדברים, על ידי זה נפתחות לאדם עיני השכל שלו, והאדם מקבל שכל חדש. ואז המידע הגדול ביותר שנדמה לאדם כשאלת כל השאלות, הופך אצל האדם להיות תשובת כל התשובות.
ועוד נוסיף ונאמר, כי יש כאלו שנדמה להם שהם מבינים את סיבת כל הסיבות. וכל אחד מפרש פירוש אחר מהי סיבת כל הסיבות. אך על האדם להבין, כי כל זמן שסיבת כל הסיבות יכולה להיות אחרת ממה שהיא, הרי שהיא עצמה צריכה סיבה. וא"כ היא לא סיבת כל הסיבות.
לדוגמה: נניח שסיבת כל הסיבות היא כדי לעשות טוב. עכשיו על האדם לשאול את עצמו, האם זה הכרחי שהסיבה הזאת תתקיים? האם זה הכרחי שיהיה רצון כלשהו לעשות טוב? ומאחר שזה לא מוכרח שתהיה קיימת הסיבה של לעשות טוב, א"כ נמשיך לשאול מה הסיבה של הסיבה הזאת עצמה.
וכל סיבה שאליה מגיע האדם, תמיד על האדם לשאול את עצמו, האם הסיבה הזאת הכרחית? האם קיימת אפשרות תיאורטית שהסיבה הזאת לא תהיה קיימת? או שאולי היא תהיה קיימת בצורה קצת שונה או אחרת ממה שהיא? כי אם כן, אז עדיין יש לשאול מה הסיבה שלה עצמה.
ובנוסף יש להזכיר לאדם, כי גם אחרי שהוא ממציא סיבה כלשהי שהיא סיבת כל הסיבות, הרי שעל האדם עכשיו לחקור ולהבין, כיצד הסיבה הזאת באה לידי ביטוי בכל האירועים שיש בעולם, עד לרמת פרטי הפרטים של האירוע הקטן ביותר.
דהיינו, על האדם להבין כיצד הסיבה הראשונה מכריחה את כל האירועים שאחריה להיות כפי מה שהם. כי אם היא לא מכריחה את כל האירועים שאחריה להיות כפי מה שהם, הרי שעדין נוכל לשאול על חלק מהאירועים, מה הסיבה שלהם? והסיבה הראשונה של כל הסיבות, היא הדבר שמכריח את כל האירועים להיות כפי מה שהם.
ואם אחרי שהאדם חושב שהוא גילה את סיבת כל הסיבות, הוא עדיין יכול לשאול על דבר כלשהו בעולם מה הסיבה שלו? ומדוע הוא דווקא כך ולא אחרת? ומדוע מוכרח שכל הדברים יהיו כפי מה שהם? כל זמן שהאדם עוד לא יודע להסביר כיצד הסיבה הראשונה מכריחה את כל הדברים שיש בעולם בכל רגע ורגע להיות כפי מה שהם, הרי שהאדם עוד לא הגיע אל הסיבה הראשונה.
כי ע"פ ההיגיון ניתן להבין, כי הסיבה מכריחה את התוצאה להיות כפי מה שהיא. כי אם הסיבה לא מכריחה את התוצאה להיות כפי מה שהיא, הרי שהיא לא הסיבה האמיתית, אלא יש סיבה אחרת. כי אם התוצאה לא מוכרחת להיות כפי מה שהיא, א"כ ניתן לשאול מה הסיבה שלה. וא"כ הסיבה לא מספיק טובה.
כי סיבה היא רק דבר שמכריח ומחייב את התוצאה להיות כפי מה שהיא. וסיבת כל הסיבות, מכריחה את כל מה שקיים בעולם בכל רגע ורגע ובכל מקום ומקום להיות כפי מה שהוא. והחכם האמיתי שיודע את סוד הסיבה הראשונה, הוא גם רואה בעיני שכלו את הקשר שיש בין הסיבה הראשונה של כל הסיבות לבין כל אירוע ואירוע שקורה בכל רגע ורגע.
ולהבין את סיבת כל הסיבות, פירושו להבין מהי הסיבה שמכריחה ומחייבת את כל הדברים להיות כפי מה שהם בכל רגע ובכל מקום.
ולכן למדע אין שמץ ואפילו לא קצה קצהו של הסבר מהי הסיבה הראשונה. כי המדע חוקר ומנסה לגלות מה היה לפני המפץ הגדול. אך זה כמובן לא עונה על השאלה של מה היה לפני מה שהיה לפני המפץ הגדול. וזה גם לא עונה על השאלה, של מהי הסיבה של התרחשות כל האירועים האלו. וזה גם לא עונה על השאלה, של איך אותו אירוע ראשון מכריח את כל האירועים שאחריו להיות כפי מה שהם.
חלק 1הסוד של השכל העל אנושי - איך להשיג אותו? איך להבין את כל המציאות? חלק 1 כאן במאמר נסביר איך למצוא את התשובה לשאלה הגדולה ביותר בעולם. ונסביר גם את עניין השכל האנושי ואת שורש השכל שלו שהוא השכל העל אנושי. ואיך יכול כל אחד להשיג שכל על אנושי ויכולת תפישה על אנושית. ונסביר גם את עניין סיבת ... השורש של כל השאלות. והשאלה הזאת היא לא שאלה רגילה שיש עליה תשובה, אלא היא התשובה עצמה. אך מחמת שהשכל של התשובה הזאת הוא מאוד גדול, לכן האדם לא מסוגל להכיל בתוכו את המידע הזה, ואז נראה לו שהתשובה ... של המציאות. כי שם האדם מגלה את המהות האמיתית של המציאות, שהיא לא מה שהאדם רגיל לחשוב שהיא. כי השכל של המהות של המציאות הוא מאוד גדול. והשכל הזה הוא ככ גדול, עד שהוא לא מאפשר לעולם להתקיים כלל. דהיינו, כי כל הפעולות שיש בעולם הזה, וכל המחשבות וכל הרצונות והרגשות, כל אפשרות הקיום שלהם, היא רק על ידי הצמצום של השכל הזה. כי כאשר השכל הזה גלוי, אין שום קיום לשום דבר בעולם. כי השכל הזה הוא גדול מאוד. והאדם שחי בעולם הזה, הוא חי בסוג של צמצום של השכל הגדול של המציאות. כי כל חייו של האדם, תלויים ביכולת התפישה האנושית שלו. כי לכל אדם יש יכולת תפישה ... האדם לא יכול לחשוב בבת אחת על מידע אין סופי. והנה, גם לשכל של האדם יש שורש. כי גם השכל של האדם הוא חלק ממשהו אחר. כי יש יכולת תפישה אין סופית, שבה ורק בה ניתן לתפוס את האמת האובייקטיבית של המציאות, ולראות את התמונה המלאה וכולי. והשכל של האדם ויכולת התפישה של האדם וכל חוקי הלוגיקה של האדם, הם כולם חלק וצמצום קטן מהשכל הגדול יותר שקיים במציאות. כי כל דבר הוא חלק מדבר אחר גדול יותר. וכל דבר סופי, שיש לו סוף כלשהו, הוא תמיד חלק ממשהו אחר גדול יותר. וכל הדברים כולם, הם חלקים מהדבר האין סופי. וגם השכל של האדם שאיתו האדם משתמש בחיי היום יום, הוא לא השכל האמיתי, אלא הוא רק חלק קטן וצמצום קטן של השכל הגדול יותר והאין סופי. וכל הקיום של האדם ושל העולם, הכל תלוי בצמצום השכל של האדם. כי בשכל האין סופי שהוא שורש השכל של האדם, גם שם יש קיום לעולם, אך שם הקיום של העולם הוא שונה ממה שהאדם מכיר בחיי היום ... הדברים קיימים. אך שם מהות קיומם היא שונה ממהות קיומם של הדברים בזה העולם. והמציאות מכילה בתוכה גם את השכל האין סופי, וגם את השכל הסופי. והשלמות היא החיבור של שני השכלים האלו. כי השלמות היא שיהיו סוגי קיום שונים של העולם. ויש צורך בהכרח שיהיה קיים גם השכל של האדם, שהוא רק צמצום וחלק של השכל הגדול יותר. והנה, האדם רגיל לחיות את חייו מתוך השכל המצומצם שלו. ומאחר שהאדם רגיל לחיות את חייו מתוך שכל מצומצם, הדבר הזה גורם לכך שכאשר האדם מתקרב לעומק החוכמה ולעומק הכרת האני שלו, ולעומק הבנת המציאות, הרי שמה שקורה בעצם, זה שהאדם מתקרב ומגיע לשורש השכל שלו, שהוא התפישה האין סופית. כי השכל של האדם הוא צמצום וחלק של שכל אחר ויכולת תפישה אחרת אין סופית. וכל מה שיש בעולם, גם הוא ... עצמו ועל מהות העולם והמציאות וכולי, אז האדם מתקרב בעצם לשורש של כל הדברים כולם. שהוא אחד עם שורש השכל של האדם. כי כדי שהאדם יוכל לתפוש במחשבתו את המהות של המציאות, ואת האין סוף, ואת הסיבה הראשונה של ... ואת התכלית האחרונה של כל האירועים, וכדי שהאדם יוכל לראות את התמונה המלאה, לשם כך על האדם להתחבר לשורש השכל שלו, שהוא השכל האין סופי. שהוא ורק הוא יכול להכיל בתוכו את התשובה לשאלת כל השאלות. דהיינו, להבין את המציאות בשלמות. וכאשר ... את מחשבתו אל הבנת פנימיות ומהות המציאות שאותה אפשר לתפוש רק בשכל אין סופי. וככל שהאדם מתקרב יותר אל השכל הזה, כך לאט לאט התפישה של האדם את המציאות משתנה. כי בשכל האין סופי, שהוא שורש השכל של האדם, שם תפישת המציאות היא שונה. וכאשר האדם מגיע ומגלה את הסוד של המציאות, דהיינו, מבין את מהות ... וטרנספורמציה. כי ככל שהאדם מעמיק יותר את מחשבתו ומנסה להבין טוב יותר את העולם וכולי, כך האדם מתקרב לשורש השכל שלו. שהוא בעצם תת המודע של האדם. כי יש אצל האדם רמות מודעות שונות. והתודעה של רוב בני האדם ... וכל שכן שרוב בני האדם גם לא יודעים ולא מבינים כיצד המציאות נתפשת באותו שכל גדול יותר שהוא שורש השכל של האדם. והחכם האמיתי הוא מחובר לשורש השכל שלו, בדיוק כפי שהוא מחובר לשכל האנושי שלו. כי החכם האמיתי הוא זה שהוא מכיל בתוכו בבת אחת את שני השכלים האלו. דהיינו, שהוא גם מבין ומחובר בשלמות לשורש השכל של עצמו, וגם הוא חי עם השכל האנושי של בני האדם. והשכל של החכם האמיתי, הוא החיבור של שורש השכל ושל השכל האנושי, שזאת שלמות השכל. כי השורש של השכל הוא גדול ככ, עד שהוא שכל הפוך ומנוגד לשכל האנושי של ...
חלק 3הסוד של השכל העל אנושי - איך להשיג אותו? איך להבין את כל המציאות? חלק 3 ועוד נוסיף ונאמר, כי יש כאלו ... גם הוא לא מוכרח. ויש סיבה אחת גדולה מאוד מאוד וכולי... ועוד נוסיף ונגלה, שסיבת כל הסיבות, היא שורש השכל עצמו. כי סיבת כל הסיבות, היא לא נפרדת והיא לא ישות אחרת שונה משורש השכל של האדם. אלא שורש השכל של האדם, הוא עצמו סיבת כל הסיבות. כי יכולת התפישה העל אנושית של האדם, היא עצמה סיבת כל הסיבות. פירוש: כי סיבת כל הסיבות היא לא ישות כלשהי. אלא שבשכל העל אנושי של האדם, שהוא שורש השכל של האדם, שם השאלה של מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, שם השאלה הזאת לא קיימת כלל ולא יכולה להתקיים כלל. כי שם אין שום שאלה כלל. משום שהשכל העל אנושי, הוא עצמו סיבת כל הסיבות. ואילו הבין האדם את שורש השכל של עצמו, הוא ממילא היה מבין גם את הסיבה של כל הסיבות. ובקיצור, סיבת כל הסיבות היא עצמה התפישה ... אחרי שהאדם מגיע למידע שאותו הוא לא יכול להכיל בשכל רגיל אלא רק בשכל על אנושי. שאז מתגלה לאדם השכל העל אנושי, ואז האדם תופש במחשבתו את הסיבה הראשונה של כל הסיבות. וזה בעצם אומר, שכל זמן שהאדם עוד ... אז האדם עוד לא מבין את סיבת כל הסיבות. ורק אחרי שהאדם מגיע לשאלה ככ חזקה, עד שאין ביד השכל האנושי להכיל את השאלה עצמה, ורק אחרי שהאדם מקבל שכל חדש שהוא שורש השכל, ושאז השאלה נעלמת מעצמה, רק שם האדם מבין את סיבת כל הסיבות. ועוד נוסיף, כי יש כאלו שנדמה להם ... ויש בהם סודות גדולים ועוד רמות עומק שונות שלא נכתבו כאן, ושאותם האדם מגלה רק אחרי שהוא מקבל את השכל האין סופי. אבל כל הדברים האלו עמוקים, רק בשכל אנושי. כי החכם האמיתי שהוא כבר קיבל והשיג את השכל העל אנושי, שהוא שורש השכל של כל בני האדם, שהוא נקודת האמת של כל מחשבות בני האדם ושל כל הרעיונות שיש בעולם וכולי, אחרי שהאדם השיג את שורש השכל הזה, אז למרות שכל הדברים האלו נראים כמסובכים, הרי שהם מאוד פשוטים עבור החכם האמיתי שיש לו את השכל הגדול יותר. וכל הדיבורים של החכם האמיתי, שורשם בשורש השכל האין סופי של כל בני האדם. כי החכם האמיתי ברמת המודעות הרגילה שלו, הוא משתמש גם בשכל העל אנושי שלו. כי אצלו אין הבדל בין השכל הרגיל לבין השכל העל אנושי. ובעיניו שניהם רק ביטויים שונים של אותו הדבר. וכאשר החכם האמיתי נותן לאדם עצה כלשהי בכל נושא שהוא, שורש העצה של החכם האמיתי, הוא בשורש השכל העל אנושי של כל בני האדם. כי יש חכמים רבים. ויש מנהיגים רבים. וכל אחד מתיימר לתת עצות שונות ומשונות. אך כל זמן שהאדם לא הגיע לשורש השכל של עצמו, שהוא השורש של כל המציאות ושל סיבת כל הסיבות, הרי שהשכל של האדם הוא עדיין פגום ולא ראוי לתת עצות. והדבר דומה לתינוק קטן שינסה לתת עצות לעצמו. שכמובן שכל ... שלו, הרי שבינתיים גם רמת העצות וההבנה שלו את המציאות, גם הן מוגבלות. והאדם שעוד לא גילה את שורש השכל האין סופי שהוא סיבת כל הסיבות, הוא עדיין כמו תינוק קטן שמנסה ללמוד ללכת. ובכלל זה כמובן נכללים כל ... פיצחו את הבנת סיבת כל הסיבות, הרי שעדיין שכלם פגום, וגם העצות שלהם פגומות, מאחר שהן לא מגיעות משורש השכל, אלא רק מצמצום של השכל, שהוא השכל האנושי, שהוא רק צמצום של שכל אחר גדול יותר. ומי שרוצה ללמוד ללכת וללמוד לרוץ וללמוד להיות אלוף הריצה ... מאמן אישי שילמד אותו לרוץ בצורה נכונה. דהיינו, מי שרוצה לצלוח את הים של החיים בשלום, ולגלות את שורש השכל ולהתחיל ליהנות מהחיים, עליו לחפש מנהיג אמיתי, חכם אמיתי, גדול מאוד במעלה, שהוא כן הבין את סיבת כל הסיבות ושהוא כן מודע ברמת המודעות האישית שלו, לשורש השכל האנושי של כל בני האדם. ועל ידי זה שהאדם מחפש ומוצא חכם אמיתי שכזה, על ידי זה תת המודע של האדם נחשף לשורש של השכל האנושי, בצורה עוצמתית יותר. כי החכם האמיתי, בכל העצות שלו הוא מביא לידי ביטוי את שורש השכל האנושי, בצורה עוצמתית וחזקה, וגם בצורה פשוטה שאותה יוכל האדם להבין. ועל ידי זה שהאדם מעמיק את מחשבתו בעצות ובשכל של החכם האמיתי, על ידי זה האדם מקרב את עצמו לשורש השכל האנושי, שהוא יכולת התפישה האין סופית, עד שבסופו של דבר על ידי העצות של החכם האמיתי, גם האדם עצמו ...
לזרוק את השכל, אין שכל אין דאגות, להשתמש בשכל במאה אחוז, לצאת מהשכל, גבולות השכל, לפתח את השכל למאה אחוז, מי שמאמין לא מפחד? שימוש בשכל יתרונות וחסרונות, בעד ונגד לזרוק את השכל, להאמין בצדיק, אמונה עיוורת, אמונה במאה אחוזלזרוק את השכל, אין שכל אין דאגות, להשתמש בשכל במאה אחוז, לצאת מהשכל, גבולות השכל, לפתח את השכל למאה אחוז, מי שמאמין לא מפחד? שימוש בשכל יתרונות וחסרונות, בעד ונגד לזרוק את השכל, להאמין בצדיק, אמונה עיוורת, אמונה במאה אחוזלזרוק את השכל, אין שכל אין דאגות, להשתמש בשכל במאה אחוז, לצאת מהשכל, גבולות השכל, לפתח את השכל למאה אחוז, מי שמאמין לא מפחד? שימוש בשכל יתרונות וחסרונות, בעד ונגד לזרוק את השכל, להאמין בצדיק, אמונה עיוורת, אמונה במאה אחוז האם עדיף לזרוק את השכל או להשתמש בו? השאלה המרכזית של ההרצאה היא האם כדאי להסתמך על השכל ולנתח את כל מה שקורה בחיים, או שמא עדיף פשוט לזרוק את השכל ולחיות חיים נטולי ספקות ודאגות. המונח לזרוק את השכל מתאר מצב שבו אדם בוחר להאמין בצורה מוחלטת במשהו - לדוגמה, בצדיק, בגורו, באלוהים או במנטור - מבלי להפעיל את השכל או להטיל ספק. בהיבט הזה, עולות השאלות האם השימוש בשכל דווקא יוצר בעיות, והאם האמונה העיוורת בגורו או בצדיק עשויה להביא להקלה. מה היתרונות של זריקת השכל? כאשר אדם בוחר להאמין במשהו בצורה מוחלטת, הוא עשוי להימנע מבעיות של התלבטויות ושאלות בלתי פוסקות. אדם שמאמין במשהו ... הנכון. השקט הפנימי שמלווה את האמונה המוחלטת יכול להפחית את הלחץ הנפשי שנגרם מהתלבטויות אינסופיות. מה החסרונות של זריקת השכל? הבעיה העיקרית שנובעת מזריקת השכל היא שהיא הופכת את האדם לפגיע במצבים שבהם האמונה שלו נתקלת בספק. אם אדם מאמין במנטור או בצדיק, ואז ... צריך להאמין בזה גם כן. אם יש לך ספק באמונה במאה אחוז, אתה נמצא בבעיה, כי זה מעורר את השכל שלך, וזריקת השכל התערערת. הבעיות שהשכל יכול לפתור השכל חשוב לא רק בגלל שהוא מייצר דאגות, אלא גם בגלל שהוא יכול להגן עלינו ולהציל אותנו מבעיות שלא היו קיימות אם לא היינו מפעילים אותו. כאשר אדם בוחר לזרוק את השכל, הוא עשוי למצוא את עצמו חסר אונים כשבעיות אמיתיות מתעוררות. אם השכל לא פעיל, כל מחשבה או תחושה עלולה להשתלט על האדם. למשל, אם אדם משאיר את הדלת פתוחה לביתו, הוא יכול להיות חשוף לבעיות כמו גניבה או פריצה. זהו דימוי לכך שכאשר השכל לא פעיל, אדם עלול להיתקל בבעיות חמורות. השכל מספק לנו את היכולת להבחין בין טוב לרע ולהימנע מסכנות פוטנציאליות. מה עדיף? להשתמש בשכל או לזרוק אותו? אין תשובה חד משמעית לשאלה הזו. השימוש בשכל יכול להוביל לסבל בגלל ההתלבטויות המלוות אותו, אולם מצד שני, זריקת השכל עשויה להוביל לאי - יכולת להתמודד עם בעיות אמיתיות. מה שמצא את פתרונו הוא שמירה על איזון. השכל יכול להיות מועיל כל עוד אנו מבינים את המגבלות שלו. הבעיה האמיתית היא שלא תמיד אפשר לבחור מתי להשתמש בו ומתי לא. השיטה הטובה ביותר היא לא לזרוק את השכל, אלא לפתח אותו למאה אחוז, כך שנוכל לדעת מתי נכון להפעיל אותו ומתי לא. איך מיישמים את זה? כדי לזרוק את השכל באופן אמיתי, צריך קודם כל לפתח אותו למקסימום יכולתו. זהו תהליך שבו עלינו להעמיק בשאלות, לחשוב ולהתנסות עד שנגיע לנקודה שבה נבין את מגבלות השכל שלנו. כאשר נבין כי כל השכל שלנו מבוסס על אמונה כלשהי, נוכל להשתמש בשכל כשהוא מועיל ולהימנע מהשימוש בו כשזה לא מתאים. האם כדאי לזרוק את השכל? אמונה עיוורת שימוש בשכל פיתוח השכל למאה אחוז היתרונות של זריקת השכל חסרונות האמונה במאה אחוז השאלה: האם עדיף לזרוק את השכל או להשתמש בו? ההתלבטות המרכזית כאן היא האם עדיף להשתמש בשכל ולחשוב על כל דבר לעומק, או אולי עדיף פשוט לזרוק את השכל, להאמין במשהו, ולחיות חיים נטולי ספקות ודאגות. הרעיון של לזרוק את השכל מתאר מצב שבו האדם בוחר להאמין בעיוורון בגורו, במנטור, בצדיק, באלוהים או בכל דמות אחרת, במקום לנתח ולהתלבט כל הזמן. למה אנשים רוצים לזרוק את השכל? שימוש בשכל מביא עמו הרבה דילמות, התלבטויות ולחצים. האדם מתמודד עם שאלות של מה נכון, מה לא נכון, מה ... האם זה טוב לו או רע לו - כל אלו מכבידים עליו. לכן, לפעמים נראה כאילו עדיף לזרוק את השכל ולסמוך על אמונה עיוורת כדי להיפטר מכל הדאגות. היתרון בזריקת השכל כאשר אדם זורק את השכל ומאמין במשהו בצורה מוחלטת, אין לו ספקות או חששות. אם אדם מאמין במאה אחוז שאלוהים דואג לו, שכל מה ... לו על מה לדאוג, הוא חי בשלווה. כלומר, אם האמונה היא מוחלטת, היא יכולה להעלים כל דאגה. החיסרון בזריקת השכל הבעיה מתעוררת כאשר נכנס ספק. אם אדם מאמין במישהו או במשהו אבל לפתע הוא נתקל בקושי שמערער את אמונתו ... להאמין שהוא חי. אם אינך מסוגל להאמין בזה במאה אחוז, אתה בבעיה. למה? כי אז כל המבנה של זריקת השכל מתערער - אם תתחיל להפעיל ספקות, כל המערכת תקרוס. בעיה נוספת של זריקת השכל לפעמים המוח שלנו מייצר בעיות שלא קיימות במציאות. אם אנחנו רגילים לא להפעיל את השכל, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו חסרי יכולת להתמודד עם בעיות כאשר הן כן צצות. משל לכך: אם אתה מחליט ...
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן חא א (ברסלב) למה קשה לנו להבין מה אנחנו באמת רוצים? אליעד כהן מסביר בהרצאה מדוע ... אפשר להבין את הרצונות שלי? איך להשיג סיפוק אמיתי? למה אני ממשיך לרדוף אחרי מטרות שלא מספקות אותי? מהו השכל ואיך להסתכל עליו? רבי נחמן מברסלב מדבר על עיקרון יסוד בתורתו: איך להסתכל על השכל שיש בכל דבר. הוא מציין כי איש ישראלי צריך להסתכל תמיד על השכל שבכל דבר, כדי להתקרב לשם יתברך. כלומר, כל דבר בעולם מכיל חוכמה ושכל פנימי, וההבנה של השכל הזה יכולה לקרב את האדם לאלוהים. רבי נחמן לא מדבר על קיום מצוות מסוימות, אלא על איך להסתכל בעולם בצורה של חיפוש תמידי אחרי השכל האמיתי שיש בו. הוא מסביר גם שתורת השם, כפי שהיא נתפסת אצל בני האדם, אינה תמיד תורת השם האמיתית. ... המושגים כמו ישראלי ויהודי הם בגדר מושאל, שנכנסים לתוך ההבנה של כל אחד לפי דרכו. רבי נחמן מלמד שדרך השכל יש התחדשות מתמדת - כל רגע יש חידוש, אדם שמזוהה כיהודי הוא למעשה אדם שמתחדש כל הזמן, שמעלה את עצמו מדרגה לדרגה. מי שמגיע לארץ ישראל, שהיא במובנים רוחניים השכל הגבוה ביותר, חווה את ההתחדשות השכלית הזאת. מה הכוונה שהשכל נמצא בכל דבר? רבי נחמן מסביר כי כל דבר בעולם, בין אם מדובר בתופעות טבע או בהתנהגות אנושית, נושא ... מדוע המים זורמים למטה והאש עולה למעלה? השאלות הללו לא נשאלות מתוך סקרנות גולמית, אלא מתוך רצון להבין את השכל של אלוהים שמסתתר מאחורי כל תופעה. המטרה, לפי רבי נחמן, היא לחשוף את רצון אלוהים דרך חקירת העולם, להבין ... המציאות היא כפי שהיא ולא אחרת. כל דבר בעולם, הוא טוען, הוא ספר שנכתב על ידי אלוהים, והאדם, חוקר השכל, צריך לפענח את הרמזים שמובילים אותו אל האמת. מה הקשר בין השכל לאור ולחיים טובים? במהלך ההרצאה, רבי נחמן מסביר כי השכל הוא אור גדול שמאיר לאדם את הדרך. השכל אינו רק כלי להבנת העולם, אלא גם מקור להנאה רוחנית עמוקה. מי שלמד להסתכל על השכל שבכל דבר, לא רק מבין את הסיבה הראשונה שמניעה את כל המציאות, אלא גם חווה את האור הפנימי של החיים. זהו אור השכל, שמאיר לאדם את דרכיו כמו השמש, ומספק לו חוויות חיים עמוקות ומחודשות. ההנאה הגדולה שמגיעה משימוש בשכל, לפי רבי נחמן, היא ההנאה שבחוויית ההתחדשות השכלית. האדם יכול לחוות חידושים בכל רגע, וההבנה של השכל שמסתתר בכל דבר מספקת את הדרך להתחדשות זו. האם יש סתירה בין חקירת השכל והאמונה בה? רבי נחמן מחדד את העמדה כי חקירת השכל לא סותרת את האמונה. להיפך, זו הדרך להתקרב לאלוהים. חקירת השאלות הגדולות, שמובילות להבנת רצון אלוהים, מתבצעת מתוך ההבנה ... חלק מהבריאה של אלוהים. מי שמפחד לשאול שאלות, שמתחמק להבין את השורש של כל דבר, לא יוכל להכיר את השכל האמיתי שמוביל אותו לאלוהים. רבי נחמן מעודד את תלמידיו לחקור את כל דבר, גם אם התשובות אינן תמיד נגישות, ולהבין שזו הדרך להתקרב לאור השכל הגדול. האם יש מקום לשאלות ולספקות בתורה ובאמונה? רבי נחמן מציין כי השאלות הן לא רק מותרות, אלא הכרחיות. ... שמסוכן להאמין בו. רבי נחמן אומר הפוך: השאלות הן הדרך להתקרב אל האמת. התשובות שהאדם מוצא לשאלותיו מצביעות על השכל של אלוהים שמנחה את כל הבריאה. למה השכל כה חשוב בהתקרבות לשם יתברך? ההתקרבות לשם יתברך, לפי רבי נחמן, אינה מתרחשת רק דרך קיום מצוות או תפילות חיצוניות. ההתקרבות היא תוצאה של חוויה פנימית של שלמות השכל, חיפוש אחרי הסיבה הראשונה שמניעה את כל המציאות. הדרך להגיע למצב של שלמות רוחנית היא לא רק על ידי ... מה שמוביל את האדם לחוויית אור פנימי - זהו החיבור האמיתי עם אלוהים. האם כל אדם יכול להבין את השכל הזה? רבי נחמן טוען שכל אדם יכול להגיע להבנה הזו אם יחקור ויתאמץ להבין את השכל שבכל דבר. זהו תהליך של חיפוש אינסופי אחרי האמת הפנימית של כל דבר - תהליך שמעורר את האדם לחוויות של התחדשות. הכסיל, לעומת זאת, לא ינסה להבין את השכל, אלא ישפוט את הדברים לפי הבנתו השטחית. החכם, רבי נחמן אומר, תמיד שואל ומחפש את הסיבה האמיתית של כל דבר, ובכך הוא מתקרב יותר ויותר אל האמת. תורת רבי נחמן שכל והתחדשות רוחנית החיים דרך השכל חקירת העולם לפי רבי נחמן האמונה והשכל בהבנת מציאות החיים ונאמר, כי איש ישראלי צריך תמיד להסתכל בשכל שיש בכל דבר, לקשר עצמו אל החוכמה והשכל, שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר, כדי להתקרב לשם יתברך, על ידי אותו הדבר. מה רבי נחמן אומר? איש ישראלי, מה צריך לעשות? לשמור תריג מצוות? לא. אלא להסתכל על השכל שיש בכל דבר. רבי נחמן הסביר שתורת השם, זה תורת המושאל, זה לא באמת תורת השם, רק בגלל שבני ... בכל רגע ורגע הוא חווה דברים חדשים. ומי שרוצה להגיע לזה, צריך להגיע לארץ ישראל, מה זה ארץ ישראל? השכל הגבוה ביותר שקיים בעולם, השכל של האין סוף. ורבי נחמן רמז בזה, שמושה לא הגיע לדרגה הגבוהה ביותר, למה? כי הוא לא הגיע לארץ ... נחמן אומר, בכל דבר בעולם יש שכל, שכל מסוים, עומק פנימי מסוים, הבנה פנימית, ואתה צריך להסתכל תמיד על השכל שיש בכל דבר. ואני אוסיף ואומר, שמי שכבר כן זכה להגיע לארץ ישראל, מה כל כך כיף בארץ ישראל? מה כיף שהאדם נכלל באין סוף? זאת ההתחדשות השכלית. מה הטעם של ארץ ישראל? טעם של שכל. מה ההנאה הגדולה הרוחנית שיש בארץ ישראל? זה דומה לטעם של ... יותר חזקה מיתוש? מה הסיבה? ולמה האריה חזק בצורה כזאת? ולמה היתוש יכול לעוף? ולאריה יש יכולות אחרות? מה השכל שיש בזה. רבי נחמן אומר, שהצדיק הוא חוקר טבע, הוא שואל, למה רצון אלוהים הוא שהמים יזרמו למטה, ושהאש ... עובדים ככה ולמה אטומים אחרים בצורה אחרת. צדיק אמיתי זה לא אחד שלומד תורה, אלא אחד שמנסה להבין את השכל של אלוהים שיש בכל דבר. אלוהים כתב ספר, והספר זה העולם שהוא ברא. כל מה שקיים זה הספר של אלוהים, וצדיק אמיתי כל הזמן מחפש מה השכל שיש בכל דבר? הצדיק חופר וחוקר כדי להבין את רצון השם. ולמה? לגלות את רצון השם, הכוונה לא מה ...
הסוד של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל?הסוד של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל? כפי שכבר ביארתי וכידוע לכל, יכולת התפישה של האדם מוגבלת. והאדם לא מסוגל למצוא בשכל שלו תשובות לכל השאלות. ... לדוגמה לנסות להבין, מה היה לפני הזמן, שגם זה אינו אפשרי. כי לפני הזמן, פירושו זמן גדול יותר וכיוב. והשכל של האדם לא יכול להבין את הכל. וגם אם האדם ממש יתעקש וממש ירצה להבין בשכל שלו את הכל, הרי שהמלחמה של האדם אבודה מראש. משום, שעצם מהותו של השכל, היא שהוא לא יכול להבין את הכל. ולנסות להבין את הכל, פירושו לנסות לשנות את המהות של השכל, וזה לא אפשרי. וכפי שכבר ביארתי, יש גם עוד סוג של שכל נוסף, שהוא השכל שיש מעל השכל. והשכל שיש מעל השכל, הוא השורש של השכל האנושי. כי כל דבר בעולם, הוא חלק מדבר אחר גדול יותר. וגם השכל של האדם ויכולת התפישה של האדם, גם היא, רק חלק משכל אחר גדול יותר. כי יש יכולת תפישה אין סופית ובלתי מוגבלת, שהיא השכל הגדול, שחלק ממנו בא לידי ביטוי בשכל של האדם. ועוד ביארתי, שבשכל הגדול ביותר, שם יש תשובה לשאלה של ... יותר, השאלות האלו שנדמות לאדם כשאלות קשות, שם, הן לא קיימות כלל. והעניין הוא, כי יש הבדל מהותי בין השכל האנושי הרגיל, לבין שורש השכל של האדם. ויש משהו מסוים, שהוא זה שמגדיר ומגביל ויוצר את ההבדל בין השכל של האדם, לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האין סופי, שהוא ללא שום מגבלת תפישה כלשהי. ולכל השאלות הקשות ביותר בעולם, לכולן יש שורש. כי כפי שכבר ... דבר שבו תלוי הקיום של שאלת כל השאלות. והשורש והסיבה של הקיום של שאלת כל השאלות, היא כמובן מגבלת השכל של האדם. כי אם לאדם לא הייתה מגבלה שכלית, הרי שממילא היה האדם יכול להבין בשכלו, מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, למרות שהיא נמצאת במרחק אין סופי מהאדם. וכאן נגלה סוד עמוק נוסף, והוא, שגם למגבלת השכל האנושי, גם לה יש שורש וסיבה. והשורש והסיבה של מגבלת השכל האנושי, היא בעצם ההבדל המהותי שיש, בין השכל האנושי לשורש השכל האנושי שהוא השכל האין סופי. כי יש משהו בצורת המחשבה של האדם, שהוא זה שאחראי לכך שהמחשבה והשכל של האדם מוגבלת. ובין השכל של האדם, לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האמיתי, יש הבדל כלשהו. שמי שמגלה את ההבדל הזה, על ידי זה הוא מבין גם, מהו השכל שיש מעל השכל, והוא גם מבין את מהות המגבלה של השכל האנושי. כי השכל האנושי, לא מוגבל סתם כך ללא סיבה, אלא יש דבר וסיבה מדוע השכל האנושי מוגבל. ומי שרוצה לדעת, מה יש מעל השכל האנושי, עליו לנסות לגלות את הסיבה שבגללה השכל האנושי מוגבל. והסיבה הזאת היא כמובן עמוקה מאוד מאוד, עד שאין שום דבר בעולם יותר עמוק ממנה. כי אם האדם מבין, מה מגביל את השכל שלו, הרי שבעצם, בכך הוא מבין את ההבדל שבין השכל לבין שורש השכל, ואכ ממילא האדם מבין את השכל שיש מעל השכל, שהוא שכל אין סופי בגודלו ובעמקותו... ובשכל העל אנושי, ששם אין את הדבר שמגביל את השכל של האדם לתפוס את האין סוף, שם, כל השאלות האלו שנראות לאדם כשאלות קשות ובלתי פתירות בשכל האנושי, שהן ...
קונפליקט רגשי - מה לעשות כאשר השכל והרגש לא מסכימים?קונפליקט רגשי - מה לעשות כאשר השכל והרגש לא מסכימים?קונפליקט רגשי - מה לעשות כאשר השכל והרגש לא מסכימים? מהו קונפליקט רגשי וכיצד הוא נוצר? קונפליקט רגשי הוא מצב שבו אדם חווה התלבטות פנימית כאשר השכל והרגש שלו אינם מסכימים ביניהם. מצד אחד, השכל מציע פתרון הגיוני ורציונלי, המבוסס על ניתוח לוגי ומושכל של המצב. מצד שני, הרגש מציע פתרון שונה, המבוסס על תחושות, אינטואיציות ורגשות. כאשר השכל והרגש מסכימים ביניהם, האדם חש שלמות וביטחון בהחלטותיו. אך כאשר הם לא מסכימים, נוצר מתח פנימי, חוסר וודאות, ספקות ... ספק יכול להתבטא בשאלות כמו האם עשיתי את ההחלטה הנכונה?, מה יקרה לי אם אטעה? או מה עדיף, מה שהשכל אומר או מה שהרגש אומר?. בכל רע שאדם חווה, תמיד מעורב ספק כלשהו. אפילו כשאדם חולה, הסבל שלו קשור ... אלא מתוך הבנה עמוקה ומדויקת של המציאות. כל עוד האדם לא מגיע לנקודה ברורה זו, הקונפליקט ימשיך להטריד אותו. השכל והרגש ימשיכו להיות מפוצלים, כי שניהם מרגישים שמשהו חסר בתפיסת המציאות שלו. מדוע תפיסת המציאות חשובה לפתרון הקונפליקט? אליעד ... לרע בצורה נכונה. הוא רואה את הדברים כפי שהם באמת, ללא עיוותים של פחדים או דמיון לא מבוקר. כיצד השכל והרגש הופכים לאחד? במהותם, השכל והרגש אינם כוחות מנוגדים באמת, אלא שני היבטים של אותו דבר. השכל נתפס כרציונלי והרגש כלא רציונלי, אך האמת היא שכל דבר במציאות הוא רציונלי לחלוטין, גם אם איננו מסוגלים להבין ... כאשר האדם לא מצליח להסביר משהו בשכלו, הוא מכנה אותו רגש. למעשה, הרגש הוא דמיון המאפשר לאדם לתפוס דברים שהשכל לא מצליח לתפוס. ברגע שהאדם מבין שכל הדברים, גם השכל וגם הרגש, הם חלק מאותה מציאות אחת, הם מתאחדים. במצב כזה נעלם הקונפליקט הרגשי לחלוטין, כי האדם מבין באופן ... אחדות פנימית ושלמות. במצב זה, הרצון שלו משתנה והוא אינו חש עוד חוסר תמידי. תפיסת האחדות מייצרת מצב שבו השכל והרגש מתפקדים יחד כישות אחת. כאשר האדם מבין שאין הבדל אמיתי בין הדברים שנראים לו מנוגדים, הוא מפסיק לחוות ספקות וחוסר סיפוק, והשכל והרגש שלו הופכים לחברים טובים, מאוחדים ופועלים בהרמוניה מלאה. מה הפתרון המעשי לקונפליקט רגשי בין השכל לרגש? ברמה הפרקטית, אליעד מציע לאדם שחווה קונפליקט בין השכל והרגש לעצור ולשאול את עצמו: מה באמת נכון עבורי? האם זה באמת משנה אם אבחר כך או אחרת?. אם ... על האדם לשאול ולברר ללא הפסק מהי האמת המדויקת עבורו. דרך זו מובילה בסופו של דבר לתפיסת אחדות, בה השכל והרגש מאוחדים, ואין עוד סתירה ביניהם. לסיכום, קונפליקט רגשי נובע מחוסר בתפיסת אמת מדויקת ואמיתית. על ידי התבוננות מעמיקה וחיפוש מתמיד של האמת, האדם יכול להגיע לתפיסת אחדות, שבה השכל והרגש הם אחד, וכל קונפליקט פנימי נפתר. קונפליקט רגשי שכל מול רגש תפיסת אמת תפיסת אחדות רצון ורגש איך לפתור קונפליקט פנימי? מדוע השכל והרגש מתנגשים? מהו קונפליקט רגשי וכיצד לפתרו? בהרצאה זו, נענה על השאלה כיצד לפתר קונפליקט רגשי, שבו השכל והרגש אינם מסכימים. כלומר, כאשר אדם חווה קונפליקט פנימי, שבו השכל מציע פתרון אחד והרגש מציע פתרון אחר. מהו הפתרון לקונפליקט זה? איך ניתן למצוא פתרון שבו השכל והרגש שותפים להחלטה? ההסבר המרכזי של ההרצאה הוא שהאדם מקבל החלטות באמצעות שני כוחות: השכל והרגש. השכל הוא כוח רציונאלי שמתכנן ומקבל החלטות מבוססות על חשיבה וניתוח, בעוד הרגש הוא חלק לא רציונאלי, שמניע את האדם לפי תחושותיו הפנימיות. כאשר השכל והרגש מסכימים על דבר מה, יש הרגשה של שלמות, כיוון שההחלטה נתפסת כמאוזנת ונכונה. אולם, לעיתים יש מצב שבו השכל והרגש לא מסכימים. בשלב כזה, האדם מתחיל לחוות קונפליקט פנימי - הוא לא יודע האם להקשיב לשכל או לרגש. ... החלטתי נכון?. כל רע בעולם נובע מספק, ואם יש ספק, יש קונפליקט פנימי. כיצד ניתן לפתור את הקונפליקט בין השכל לרגש? הפתרון לקונפליקט בין השכל והרגש הוא האמת. כלומר, על האדם לשאול את עצמו: מהי האמת? - כלומר, איזה פתרון הוא באמת מאמין בו, ... לחוות אותה באופן ברור. כל עוד האדם לא מגיע לאמת פנימית כזו, הוא ימשיך לחוות את הקונפליקט הזה בין השכל לרגש. בהקשר הזה, יש לקחת בחשבון תפיסת מציאות מסוימת של האדם. לדוגמה, כאשר אדם אומר שדבר מסוים הוא טוב ... והרע בצורה אמיתית ומדויקת. כלומר, מה שנראה לו כטוב הוא באמת טוב, ומה שנראה לו כרע הוא באמת רע. השכל והרגש צריכים להתאחד ולהפוך לכוח אחד. השכל הוא הרציונאלי והרגש הוא הלא רציונאלי, אבל למעשה, כל דבר במציאות הוא רציונאלי - גם מה שנראה לנו לא ... לא מצליח לראות את הרציונל שבדבר, הוא יכנה אותו בשם רגש. דהיינו, אם אדם לא מצליח להבין משהו באמצעות השכל, הוא יגיד שזו תחושה, רגש, ולא משהו שניתן להסביר רציונאלית. האיזון בין השכל לדמיון האדם נמצא בתהליך מתמשך של איזון בין השכל לדמיון. השכל מבין דבר אחד, אך לא תמיד מצליח להסביר את מה שהוא מרגיש בו זמנית. אם הוא מצליח להסביר את הרגש, אז גם זה הופך להיות חלק מהשכל, כי השכל והרגש הופכים לאחד. המטרה היא להבין שהרגש הוא סוג של דמיון - דרכו אנו יכולים לדמיין דברים לא נכונים, ... אמיתיים, שאין אפשרות להבין אותם בשכל הרגיל. לדוגמה, כדי להבין את רעיון אחדות הדברים, האדם צריך להשתמש בדמיון, כי השכל לא תמיד יכול לתפוס את ההפכים האלה כאחד. השכל יאמר שזו טוב וזה רע, אך יכול להיות שזה לא כל כך קריטי. אולי אין באמת הבדל בין טוב ... של עצמו ושל רצונותיו. הוא עשוי לגלות שאין צורך ברצונות הללו ושהם נובעים מחוסר תודעה. תפיסת האחדות והשפעתה על השכל והרגש לאחר התבוננות מעמיקה, האדם מגיע להבנה שמצד האמת, כל הדברים הם אחד. אין באמת הבדל בין רצון ללא רצון, בין טוב לרע. כל דבר במציאות הוא חלק מאותו שלם. כאשר אדם מגיע לתפיסה הזו, השכל והרגש מתחברים והם פועלים כישות אחת. ברגע הזה, הקונפליקט בין השכל לרגש נעלם. אין ניגוד ביניהם, כי הם מבינים שהמציאות כולה היא אחד, אין הפכים אמיתיים. מה קורה כשהשכל והרגש ...
השכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעוןהשכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעון מה הקשר בין האדם לשכל שלו? אנשים רבים חושבים שהם והשכל שלהם הם דברים נפרדים. אליעד מסביר שכשאדם אומר השכל שלי, יש כאן הנחה של הפרדה, כאילו האדם נמצא בנפרד מהשכל. בפועל, השכל הוא הכלי דרכו האדם חווה את עצמו ואת המציאות. השכל יוצר את כל ההבחנות שאדם עושה: מי אני, מה שלי, מה לא שלי, מה טוב ומה רע. כל החוויות שלנו - פחדים, שמחות, עצבות, בעיות, יתרונות וחסרונות - כולן מתרחשות בתוך השכל בלבד. האם אפשר בכלל לצאת מהשכל שלנו? הרבה אנשים מתעניינים ביציאה מהשכל, אליעד מתייחס לכך שזו פעולה שלכאורה בלתי אפשרית. הוא נותן דוגמה לאדם שמנסה לצאת מהגוף או לדמיין שהוא מחוץ למקום מסוים. גם כאשר אתה מדמיין שאתה מחוץ לגוף שלך, בפועל אתה עדיין חווה הכל דרך השכל שלך, כלומר, אתה לא באמת יצאת מעצמך. זה נכון גם כאשר מישהו אומר: אני רוצה להסתכל על השכל שלי מבחוץ, כיוון שהניסיון לצאת מחוץ לשכל שלך הוא בעצם פעולה שכלית בפני עצמה, ולכן לא באמת יוצאת מהשכל. מה קורה כאשר אין שכל בכלל? אליעד מסביר שאם אין שכל, אין בעצם חוויות כלל, לא טובות ולא רעות. האדם לא יכול לדעת שום דבר, כיוון שכל ידע וכל הבחנה מתקיימים רק בתוך השכל. דוגמה שמבהירה זאת היא שאם לא היה לך שכל, לא היית יודע בכלל שאתה קיים. לכן, בהיעדר השכל, לא רק שלא תוכל לדעת מה קיים ומה לא, אלא שגם לא תחווה שום דבר באופן מוחלט. מה ההבדל ... אין הפרדות ואין חוויה של כלום. אבל אליעד מוסיף שיש מצב נוסף שלישי, מקיף יותר, שבו אין הבדל בין השכל לבין האין - שכל. במצב הזה, האדם חווה בו - זמנית גם את ההפרדה של השכל וגם את האחדות שבהיעדרו. במצב כזה הוא נמצא בחוויה של גם וגם: גם יודע דברים וגם לא יודע שום דבר בו זמנית. איך אפשר להבין את ההיגיון של השכל? הדרך להבין את ההיגיון של השכל היא פשוט להתבונן בו עצמו. כלומר, במקום להסתכל החוצה על המציאות, יש להפנות את תשומת הלב פנימה אל השכל עצמו. אליעד ממליץ לבדוק איך השכל חושב: מי מחליט בשבילנו שדבר אחד נמצא פה והדבר האחר נמצא שם? איך נוצרות ההבחנות האלה? הוא מדגים שאולי כל ההבחנות של השכל מוטעות מלכתחילה, כמו למשל אדם שמסתכל על שני עצמים ונראה לו ברור שהם נמצאים בשני מקומות שונים, אבל אולי ... אלא חווה אותה באופן מלא, תוך כדי שאתה מודע שהכל אחד ושהנפרדות עצמה היא רק סוג של תבנית של השכל. דוגמה שהוא נותן: אם אתה נמצא במטוס ואתה חושש לקפוץ ממנו כי אתה מפריד בין פה (המטוס) לשם (האדמה), ... עם תחושת נפרדות ברורה. מה קורה אם מפקפקים בשכל עד הסוף? אליעד מסביר שאם אדם יפקפק בכל ההנחות של השכל, בסופו של דבר הוא יגיע למצב שבו הוא כבר לא יידע כלום בוודאות מוחלטת. זוהי חוויה עמוקה ביותר שבה האדם בעצם חוזר למצב שלפני השכל, למצב של אי - ידיעה מוחלטת. במצב הזה, האדם נמצא בשלמות ובשלווה עמוקה, כיוון שהמקור לסבל הוא ההבדלים וההפרדות של השכל. כאשר אדם נמצא בחוויה של לא יודע באמת, כבר אין שום שאלה, אין שום בעיה ואין שום פחד. מה ... התבוננות פנימית ועמוקה, שבה האדם יהיה כן ואמיתי עם עצמו באופן מוחלט. האדם צריך לבחון את כל ההנחות של השכל שלו עד הסוף ולהגיע לנקודת הספק המוחלט. כשהוא מגיע לנקודה שבה הוא מבין שאינו יכול להיות בטוח בכלום, הוא מתחבר למקום שממנו השכל נובע, ומגיע לחוויה השלמה והמקיפה ביותר. כך האדם מגיע למצב שהוא גם חווה את הנפרדות וגם מחובר בו זמנית לאחדות המוחלטת, ומתוך זה חי בשלמות ובשלווה. איך להשתחרר מהשכל? מה זה לצאת מהשכל? האם אפשר לחוות מציאות ללא שכל? איך לדעת שהשכל טועה? מהי חוויית אחדות ונפרדות? האם אפשר לא לדעת שום דבר? איך מתבוננים על השכל מבחוץ?
איזה תחום למידה מפתח את השכל? איזה תחומים ללמוד כדי לפתח את החשיבה? פיתוח החשיבה באמצעות למידה של תחומים חדשים, ללמוד משהו כדי לפתח את השכל, איך לשפר את היכולת השכלית? פיתוח החשיבה, פיתוח יכולות שכליותאיזה תחום למידה מפתח את השכל? איזה תחומים ללמוד כדי לפתח את החשיבה? פיתוח החשיבה באמצעות למידה של תחומים חדשים, ללמוד משהו כדי לפתח את השכל, איך לשפר את היכולת השכלית? פיתוח החשיבה, פיתוח יכולות שכליותאיזה תחום למידה מפתח את השכל? איזה תחומים ללמוד כדי לפתח את החשיבה? פיתוח החשיבה באמצעות למידה של תחומים חדשים, ללמוד משהו כדי לפתח את השכל, איך לשפר את היכולת השכלית? פיתוח החשיבה, פיתוח יכולות שכליות מהם התחומים שיכולים לפתח את השכל? כל תחום יכול לפתח את השכל, אך הדבר תלוי כיצד נעשה בו שימוש אינטליגנטי ומאתגר. לא משנה אם מדובר במוזיקה, אומנות, שחמט או תחום אחר, כל תחום יכול לפתח את השכל אם תהליך הלמידה בו כולל הפעלת היגיון ומאמץ מחשבתי. הפיתוח השכלי לא נמדד רק על פי התחום שבו עוסקים, אלא על פי המאמץ המושקע בתהליך הלמידה. מה ההבדל בין זיכרון לשכל? זיכרון דורש חזרתיות בלבד, בעוד שפיתוח השכל מצריך הפעלת היגיון ויכולת לנתח סיבתיות ולהסיק מסקנות. לדוגמה, אם לומדים שפה חדשה, חזרה על מילים לא מפתחת את השכל, אך אם יש חיפוש אחרי דרכים חדשות לזכור את המילים, זו כבר הפעלת חשיבה שמפתחת את השכל. האם כל תחום יכול לפתח את השכל? כפי שנאמר, כל תחום יכול לפתח את השכל אם הוא מעורב בהפעלת חשיבה והיגיון. אפילו תחומים מעשיים כמו אינסטלציה יכולים לפתח את השכל אם הם כוללים פתרון בעיות, הבנת מורכבות וניתוח של המנגנונים הפיזיים. לעיתים, תחום מעשי יכול לאתגר את השכל יותר מתחום תיאורטי, תלוי במורכבות ובפיתוח היכולת לחשוב על דרכים חדשות לבצע משימות. האם כל מאמץ לשיפור אישי תורם לפיתוח השכל? כן. כל מאמץ אישי לשיפור עצמי, אם הוא נעשה תוך כדי חשיבה והיגיון, יכול לתרום לפיתוח השכל. לדוגמה, אם אדם מתאמן על תרגילים גופניים תוך ניתוח השפעתם על השרירים או עובד על שיפור הזוגיות תוך מחשבה על דרכים יעילות יותר לשיפור, הוא מפתח את השכל. לסיכום: כיצד ניתן לפתח את השכל? כדי לפתח את השכל, יש להתמקד בהפעלת היגיון וחשיבה מתמשכת. זה לא משנה אם מדובר בלימוד מוזיקה, שפה חדשה, או ביצוע משימות יומיומיות. כל עוד יש בתהליך הלמידה אתגר מחשבתי, התמודדות עם בעיות וחשיבה מעמיקה, התהליך יכול לפתח את השכל. פיתוח חשיבה והיגיון איך לשפר את השכל? פיתוח זיכרון ומיומנויות למידה איך לשפר את יכולת ההסקה ללמוד תחומים חדשים ולפתח את השכל מהם התחומים שיכולים לפתח את השכל שלנו? האם לימוד מוזיקה, אומנות או שחמט מפתח את השכל? התשובה לכך היא חיובית, אך חשוב להבין שיש הבדל בין תהליך הלמידה לבין מהות הלמידה עצמה. כל תחום, לא משנה אם מדובר במוזיקה, אומנות, שחמט או תחום אחר, יכול לפתח את השכל, כל עוד נעשה בו שימוש אינטליגנטי שמאתגר את יכולת החשיבה. מה מפתח את השכל באמת? ללמוד כל דבר בעולם יכול לפתח את השכל, אך המפתח לכך הוא לא בהכרח בתחום הלמידה, אלא במאמץ השכלי המושקע בתהליך הלמידה. לדוגמה, ללמוד מוזיקה יכול לפתח את השכל, אך אם הלימוד נעשה על בסיס חזרתיות בלבד, ללא הפעלת היגיון, התהליך לא בהכרח יוביל לפיתוח השכל. לעומת זאת, אם במהלך הלמידה יש חיפוש אחר דרכים חדשות לפתרון בעיות, כמו למשל ללמוד שפה חדשה ולהתמודד עם קשיים בלמידת מילים, תהליך החשיבה וההיגיון מעורבים והם שמפתחים את השכל. מהי ההבחנה בין זיכרון לשכל? ההבדל בין לפתח זיכרון לבין לפתח את השכל טמון בכך שזיכרון דורש חזרתיות בלבד, בעוד שיכולת השכל מצריכה הפעלת היגיון, ניתוח סיבתיות ויכולת להסיק דבר מתוך דבר. לדוגמה, חזרה על מילים בשפה חדשה אינה בהכרח מפתחת את השכל, אך כאשר יש התמודדות עם בעיות של זיכרון תוך חיפוש אחרי דרכים יעילות ללמוד ולזכור, זה כבר תהליך שכלי. האם כל תחום יכול לפתח את השכל? למעשה, כל תחום יכול לפתח את השכל, בתנאי שנעשה בו שימוש אינטליגנטי. גם תחומים שמרבים במעשיות, כמו אינסטלציה, יכולים לפתח את השכל אם הם מעורבים בהבנת המורכבות, בהמצאת פתרונות חדשים ובניתוח של המנגנונים הפיזיים שמאחוריהם. לעיתים תחום כמו פיזיקה גרעינית עשוי להיות פחות מאתגר מבחינת השכל מאשר תחום אינסטלציה, תלוי ברמת המורכבות. האם כל מאמץ לשיפור אישי תורם לפיתוח השכל? כן. כל מאמץ אישי לשיפור עצמי, בין אם מדובר בעבודה, זוגיות או כושר גופני, יכול לתרום לפיתוח השכל אם נעשה תוך כדי מחשבה והיגיון. לדוגמה, אם מישהו מתאמן על תרגילים גופניים תוך ניתוח השפעתם על השרירים, או ... הזוגיות על ידי חשיבה מעמיקה על דרכים לשיפור, הוא משתמש בשכל. תהליך החשיבה שמוביל לשיפור הוא מה שמפתח את השכל. לסיכום: כיצד ניתן לפתח את השכל? לסיכום, כל תחום יכול לפתח את השכל, כל עוד הוא כרוך בהפעלת היגיון ...
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... האחדות. ברגע שאדם רואה את העולם כקיים בתוך חוקים, הוא שוכח שהבורא מהווה את הכל בכל רגע מחדש. המוסר השכל - חזרה למלוכה דרך חוויית האחדות המסר המרכזי הוא שכל אדם הוא הבן המלך, שכל אדם נמצא בנפרדות מתוך ... כל מקום זה נקרא אמצעות הדעלמה איכה. זאת אומרת כל מחשבה ומחשב הכל צמצום וצמצום מצד האמת הוא אינסוף. השכל האנושי של האדם לא תופש ככה את המציאות, אבל מצד האמת כל צמצום וצמצום שקיים בעולם מצד האמת הוא אינסוף ואין עוד מלבדו, אין עוד מלבדו על כל צמצום וצמצום, למרות שהשכל לא מבין את זה. אם אתה אומר שיש כמה צמצומים אז איך יכול להיות שכל צמצום הוא אינסופי אם ... את העניין - זה לא שיש אלוהים אחד ובריאה וצמצומים אלא יש לנו אינסוף אלוהים. עכשיו, נכון שזה נגד השכל, אבל מי שיחקור ויתבונן בסוף יגלה שזה הדבר. שכל צמצום הוא בעצם אינסוף, הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני ... מעליו. מה הכוונה הכוונה שתדע לך שיש בורא לבורא לבורא לבורא לבורא עד אינסוף. שזה נקרא מקיפים מעל הזמן שהשכל לא יכול לדבר מהם. מה שרבי נחמן המר שהשכל הגבוה ביותר שניתן לדבר ממנו בעולם הזה, שנקרא השכל של זעיר אנפין, הוא ההבנה שהכל אחד. ורבי נחמן אומר שאחרי שתקבל את השכל שהכל טוב והכל אחד עכשיו נוכל להתחיל לדבר איתך מהשכל של עתיק הסתימא, הכוונה המקיפים שמעל הזמן. השכל שהוא לא נכנס בשכל הרגיל. ומה יש בשכל הז במקיפים דעתיקא סתימא יש בעצם את הפרדוקסים האלה. כי כשאנחנו ... שלומות אלוהים, זה שלמות למה אנחנו צרכים שני שלמות מספיק שלמות אחת. אבל אף על פי כן, אחרי הבריאה מהשכל של אחרי הבריאה אנחנו אומרים שאם יש יותר מאלוהים אחד אז אם לא מחוברים לשורשם זה שמחה, ואם מחוברים לשורשם זה שמחה גדולה מאד. אבל עדיין לזכור שזה רק מהשכל של אחרי הבריאה. מהשכל שלפני הבריאה אין הבדל בין אצל המלך ובנו, כי זה אחד. אין הבדל בכלל. כי כל השמחה היתה של ... את עצמך בשמחה, איך תהיה שמח. על ידי שתשתוק. הכוונה תבין שזה אחד, זה הכוונה שזה אחד. תשתיק את השכל. תשתיק את הנפרדות. זה לא שכל אמיתי. תשתיק את השכל הקטן שאומר לך שזה טוב וזה רע. אל תגיד זה טוב וזה רע. תשתוק. תבין שזה מחובר בשורשו ואם ... מלך היה חכם, אבל אבא שלו לא היה חכם. מה זאת אומרת אבא שלו לא היה חכם הכוונה פשוטה. השכל שמעל השכל לא שייך להגיד שהוא חכם. זאת אומרת יש את האבא והבן. האבא זה הכוונה שהכל שמעל לשכל, המקום שבו ... אין חכמה. כי בשל של האחדות תכלית הידיעה שלא נדע. רבי נחמן אמר אני לא יודע כלום. כי כאשר השכל שלך גדול ממש אז אתה חווה את הכל כאחד, וכאשר אתה חווה את הכל כאחד, אז מה שייך להגיד ... מה שאני בא להגיד שאפשר להסתכל על אלוהים גם מהכיוון ההפוך של החוסר שכל. בכל מקרה אפשר להגיד שזה השכל הכי גדול. אפשר להסתכל על זה בכל כיוון שרוצים. בכל מקרה הרעיון הוא שהבן מלך היה חכם, היה חכם פירושו רבי נחמן אומר תדע שהשכל שלך הוא החכם. יש לנו מעל השכל שאפשר להגיד שהוא גם מתחת לשכל, כי יש שכל ויש מה שמקיף אותו. מה מקיף את השכל את השכל מקיף ישות אחת שהיא גם מעל השכל וגם מתחת לשכל. אותה ישות. הישות שמתחת לשכל היא אותה ישות שמעל לשכל כי היא מקיפה את השכל. זאת אומרת שהחכמה הכי גדולה והטפשות הכי גדולה זה אותו הדבר שניהם זה חוסר ידיעה מוחלט. החכמה הכי גדולה ... לדעת שום דבר, אולי זה חכמה הכי גדולה בכל מקרה הבן מלך היה חכם. אצל הבן מלך היה את השכל. המחלוקת שבן החכמים, החכמה הצמצומים ההפרדה בין דבר לדבר זה נקרא חכמה. היה אוהב חכמה מאד. כי כל העניין ... אין אין חכמה ואין תבונה ואין עצה כנגד ה - מה זאת אומרת כי החכמה זה בעצם הצמצום של השכל האינסופי. כי בשכל האינסופי אין חכמה, למה. כי הכל אחד. אז מה שייך חכמה אבל בשכל שלנו יש חכמה. ... גדולה עץ הדעת טוב ורע. הוא חכם, הוא מבדיל בין טוב ורע. אבל למה זרקו אותו מגן עדן בדיוק השכל שלו של הפרדה בין טוב ורע זה מה שהפריד אותו מגן עדן. למה סיפור זה אל באמת קרה. כסיפור ... למסקנה היו אומרים, נו מי אמר שזה נכון, אבל אם חקרנו כנראה שזה נכון. זאת אומרת, הם חושבים שהתהליך השכלי מוביל למסקנות יותר אמיתיות, אבל הפוך. אם אחרי הרבה מחקר הגעת למסקנה הזו, אז מאד יכול להיות שהמסקנה הזו ... של העולם הזה זה בעצם החכמה. כל המהות של הבריאה זה בעצם בריאת החכמה. הבריאה פירושו יצירת החכמה. יצירת השכל, יצירת הצמצום, יצירת ההפרדה בין הטוב לרע זה בעצם עיקר בריאת העולם. ולכן זה הדבר היחיד שחשוב פה, כי ... וגדולים מאד מאד של אותה מדינה. מה זה נקרא שכחו תכסיסי מלחמה. מה זה תכסיסי מלחמה תכסיסי מלחמה זה השכל של האחדות. איך מנצחים את כל השונאים על ידי השתיקה. איך מנצחים את כל, אך הבן מלך שחשב שהוא ... האחדות אלי. כי השתיקה בשכל של האחדות אין שאלה בכלל. השאלה לא מתחילה ולא נגמרת. והם בגלל החכמות, בגלל השכל של הנפרדות בגלל זה הם שכחו את התכסיסי מלחמה. מה זה תכסיסי מלחמה התכסיסי מלחמה הכוונה של האמיתי של ... המחלוקת. המחלוקת זה החכמה, עצם החכמה זה עצמו המלחמה. מה זה תכסיסי מלחמה זה לנצח את המלחמה. אבל עצם השכל שלך זה מלחמה. אז איך אתה יכול לנצח את המלחמה עי ההפך של השכל, עי האחדות. עוד פעם, זה לא ההפך של השכל, הכוונה השכל הגדול ביותר זו הכוונה. אנחנו לא נגד שכל. כי הטפשים חושבים שרבי נחמן היה נגד שכל, אנחנו לא נגד שכל. אנחנו בעד השכל האמיתי, שהוא השכל של האחדות. שהוא השכל הנקנה שאז תשתמש בכל השכל, רק אז תגיע אליו. ומחמת החכמות התפקרו החכמים של אותה המדינה. זאת אומרת שבעיקרון אתה צריך להשתמש בשכל, זה ... אדרבא זה יותר טוב. המלך ברא את העולם, המלך ברא את הבן, המלך ברא את החכמה המלך ברא את השכל כדי שיהיה שכל וגם השכל הוא מלך. גם הנפרדות היא מלך. אדרבא, זה הכבוד שגם יש נפרדות. אלא, שכל ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?