אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה העולם ✔התפתחות רוחנית, התפתחות תודעתית, מערכת החינוך, חינוך ילדים, האם העולם מתפתח ומתקדם ✔ האם העולם מתקדם לקראת שינוי תודעתי ורוחני? אליעד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
7:38התפתחות רוחנית, התפתחות תודעתית, מערכת החינוך, חינוך ילדים, האם העולם מתפתח ומתקדם
האם העולם מתקדם לקראת שינוי תודעתי ורוחני?

אליעד כהן פותח את הדיון בשאלה האם העולם מתקדם לכיוון שינוי תודעתי. התשובה שהוא מציע מורכבת: מצד אחד, התודעה תמיד משתנה ומתפתחת, אך מצד שני, המהות הבסיסית שלה לעולם אינה משתנה. כלומר, השינוי מתרחש רק ברמת הצורה, בעוד שהמהות נשארת זהה. אליעד מדגיש כי בפועל, אנשים חושבים שהם פונים פנימה לכיוון הרוחניות, אך לרוב הם פשוט מחליפים צורה אחת של חיצוניות בצורה אחרת. לדוגמה, אדם שעבד כל חייו וכעת נמאס לו מהעבודה מחליט לפנות לרוחניות, מתוך תחושה שהוא "נכנס פנימה", אך בפועל הוא יוצר לעצמו צורה חדשה של נפרדות. כעת הוא חושב שהרוחניות היא "טובה", בעוד העבודה היא "רעה".

דוגמה נוספת שמביא אליעד היא של אדם דתי שמחליט להפוך לחילוני. גם כאן, למרות שזה נתפס כהתפתחות או כשינוי משמעותי, זה למעשה מעבר מצורה אחת של אחיזה לצורה אחרת. האדם לא באמת הולך ל"פנימיות" מוחלטת, אלא פשוט משנה את צורת החשיבה החיצונית שלו. אליעד מדגיש שישנו רובד מוחלט של אחדות, שם אין משמעות למושגים כמו התפתחות או התדרדרות, משום שאין שום שינוי. ברובד של נפרדות, כל שינוי נתפס בעיני המתבונן כהתקדמות או כהתפתחות, אבל מנקודת מבט מוחלטת, ההפך גם יכול להיחשב כהתפתחות. אליעד מביא כדוגמה את נקודת המבט של אלוהים: עבור אלוהים, דווקא העובדה שאדם מצליח לשכוח שהוא אלוהים ולהפוך לנפרד היא אולי ההתפתחות הגדולה ביותר.

האם מערכת החינוך מתדרדרת או מתפתחת?

השיחה עוברת לנושא של מערכת החינוך. יש טענה נפוצה כי מערכת החינוך נמצאת בתהליך של התדרדרות. אליעד מסביר שלמעשה ההתדרדרות הזו עשויה להיות חיובית, משום שהקונספט הנוכחי של החינוך הוא עצמו שגוי מיסודו. התדרדרות המערכת עלולה להביא בסופו של דבר להחלפת הקונספט הישן של חינוך בצורת חשיבה חדשה לחלוטין. במקום לנסות לשפר את שיטות ההוראה בתוך המסגרת הנוכחית, אולי עדיף שהמסגרת כולה תוחלף. מצד שני, ניתן להסתכל על המצב גם בצורה הפוכה: אם נצליח לשפר את איכות החינוך, המערכת תהפוך ליעילה יותר ותישמר את המבנה הנוכחי, לטוב ולרע.

אליעד מדגיש שאין קונספט חינוכי אבסולוטי אחד שמתאים לכולם. הוא מציע שכל אדם יפעל לפי מה שהוא מאמין שנכון, ויעשה זאת במהירות וביעילות רבה ככל האפשר. אם אדם מאמין שצריך לשפר את איכות המורים, הוא צריך לפעול מיידית לשיפורם. אם הוא מאמין שצריך להחליף לגמרי את שיטת החינוך, עליו להתקדם במהירות בכיוון זה. כך ניתן לעבור במהירות לשלב הבא, ללא התמהמהות או עצלות.

מהו הקונספט החינוכי הנכון וכיצד ניתן לשפר את מערכת החינוך?

אליעד כהן טוען שאין שום קונספט חינוכי מוחלט שצריך ללכת לפיו. לדעתו, האדם צריך לעשות את מה שהוא חושב שטוב לו, ולבצע זאת בזריזות וביעילות. הוא מסביר שגם איכות גבוהה של מורים יכולה לפעמים להזיק. לדוגמה, בחינוך הדתי, לעיתים הרבנים החכמים מאוד יוצרים מצב בו התלמידים נצמדים לחוכמת הרב במקום לפתח חשיבה עצמאית. כך החוכמה של הרב דווקא עוצרת את ההתפתחות של התלמיד. אליעד אומר שאם הרב היה פחות חכם, אולי זה היה מעודד את התלמידים לחשוב באופן עצמאי ולפתח רעיונות חדשים משל עצמם.

לסיכום נקודה זו, אליעד מציע תמיד להסתכל משני הצדדים: חוכמת המורה יכולה להיות יתרון וגם חיסרון. הדבר החשוב הוא לא להיצמד לשום קונספט קבוע, אלא תמיד לבדוק מה עובד עבור האדם עצמו ולקדם זאת במהירות האפשרית.

האם המטרה היא לבטל את כל הרצונות או דווקא לממש אותם?

בשיחה על הרצונות, עולה השאלה האם המטרה הסופית של האדם היא להפסיק שיהיו לו רצונות. אליעד מסביר שהאדם בדרך כלל שואף לממש את רצונותיו, ואם היה מקבל את כל מה שהוא רוצה, בסופו של דבר הוא היה מגיע למצב שבו אין לו יותר רצונות. אליעד טוען שזה דווקא מצב חיובי, שבו האדם מרגיש שהוא השיג את הכל ואין לו מה לרצות עוד. כלומר, אין סתירה בין הרצון למלא את כל המשאלות לבין המטרה להגיע למצב נטול רצונות. כשאדם מממש את כל רצונותיו, הוא יכול להגיע למצב של שלמות ושל סיפוק, ואולי גם להבין את המציאות באופן שונה.
האם העולם מתקדם לעבר שינוי תודעתי?

השואל מתעניין האם המציאות מתקדמת לכיוון שינוי תודעתי ומה המשמעות של התפתחות רוחנית ותודעתית בעולם. אליעד מסביר שיש בתודעה תמיד תנועה כפולה: מצד אחד היא משתנה, מצד שני היא נשארת תמיד אותה מהות. ברמה המעשית, יש אנשים הסבורים שהחברה הולכת יותר "פנימה" ומעדיפה עיסוק רוחני על פני פעולות חיצוניות, אך בפועל האדם רק מחליף צורה חיצונית אחת באחרת. לדוגמה, מי שנמאס לו לעבוד עשוי להתחיל לחפש רוחניות, אך זו גם יכולה להיות "יציאה החוצה" לצורה אחרת של נפרדות, כמו אדם דתי שהופך לחילוני או להיפך. אליעד מחדד שתמיד אפשר להתייחס לזה כהתפתחות או כהתרחקות, תלוי בפרספקטיבה: מנקודת מבט של אחדות מוחלטת, לא באמת קורה שינוי, אך בתוך עולם הצורות יש תנועה והתחדשות.

האם יש משמעות להתפתחות רוחנית או למעבר לרוחניות?

השואל מציין שאנשים מאוכזבים מכך ששום דבר חיצוני לא ממלא אותם, ולכן פונים פנימה. אליעד מציין שבמקרים רבים הם לא באמת פונים ל"פנימה" מוחלט אלא לנפרדות חדשה: חילופי אמונות, או מעבר מצורה אחת לצורה אחרת. יש נקודה מוחלטת של אחדות שבה לא שייך לדבר על התפתחות, כי שם אין שום שוני. ואולם ברובד הנפרדות, כל שינוי שאדם עובר בחייו - בין אם זה חיפוש רוחניות, עזיבת הדת, חזרה בתשובה, או חילופי עבודה - נתפס בעיני הסביבה כ"התפתחות" מסוג מסוים.

מהי ההתפתחות המוחלטת מנקודת המבט של אחדות?

אליעד מביא דוגמה: מהזווית האלוהית, אפשר לומר שהעולם "מתפתח" בכך שאלוהים מצליח להיות אדם נפרד ששכח שהוא אלוהים. כלומר, יתכן שדווקא ההתרחקות מהמוחלטת היא ההתפתחות הגדולה בעיני אותו מקור אחד. הכל עניין של נקודת מבט: בנפרדות אנו מדברים על ערכים כמו "להתפתח", "להתקדם", "להשתפר", אך מנקודת המבט המוחלטת אין הבדל בין התפתחות ללא התפתחות.

האם מערכת החינוך באמת מתדרדרת?

השאלה עוברת למערכת החינוך ולשאלה האם היא מתקדמת או מתדרדרת. אליעד טוען שההתדרדרות עשויה להיות תהליך חיובי, כי הקונספט של חינוך במתכונתו הקיימת הוא שגוי מיסודו. קריסת המבנה הנוכחי עשויה לעודד אנשים לחפש אלטרנטיבות חדשות לגמרי. אם המערכת נחלשת, אולי זה יביא בסופו של דבר לשינוי מהותי, במקום לנסות רק "לשפר" שיטות לימוד בתוך אותה מסגרת. מצד שני, ניתן להסתכל על המצב גם אחרת: אם משפרים את המערכת, היא אולי תיהפך ליעילה יותר, ועל ידי כך תשמר את הקיים. בכל אופן, השורה התחתונה היא שהמציאות מתקדמת תמיד לכיוון מסוים, אך שאלת ה"כיוון הנכון" תלויה בנקודת המבט של המתבונן.

מהו קונספט החינוך הנכון לפי אליעד?

אליעד מסביר שאין באמת קונספט אבסולוטי שכולם צריכים לפעול לפיו. לדעתו, כל אחד צריך לקדם את מה שהוא חושב שנכון ולמהר להגשים את רצונו. אם אדם משוכנע שצריך לשפר את איכות המורים, שילך ויעשה זאת בכל הכוח. אם אדם אחר חושב שדווקא מערכת החינוך צריכה להתפרק, שילך לכיוון הזה. כשמסיימים למצות קונספט מסוים, עוברים לשלב הבא. דוגמה לכך אפשר לראות באנשים דתיים חכמים: לפעמים דווקא העובדה שהמורה או הרב "חכם" מאוד, הופכת למכשול עבור התלמיד, שנצמד לחוכמת הרב במקום להתקדם בעצמו. כך שה"טוב" וה"רע" בכל שיטה אינם מוחלטים.

האם המטרה היא להפסיק את כל הרצונות?

בסוף השיחה עולה השאלה אם המטרה הסופית היא לא להגיע למצב שאין רצונות כלל. אליעד משיב שהאדם בדרך כלל רוצה למלא את רצונותיו. אם אדם היה מקבל כעת את כל משאלותיו, הוא היה מוצא את עצמו בלי רצון שיידרש למלא, וזה היה מצב טוב מבחינתו. במובן הזה, אין בכך סתירה: ברגע שיש רצונות - רצוי למהר ולהגשים אותם עד כמה שניתן, כדי להגיע למצב שבו אין יותר מה לחפש, ואולי משם אפשר להבין את המציאות אחרת.
מה השאלה?

ש: שאלה הראשונה לגבי הדבר מה שדיברנו עכשיו כן, האם המציאות הולכת לכיוון שינוי תודעתי?

אליעד: מה אתה חושב?

ש: אני לא יודע אני שואל אותך.

אליעד: התשובה היא שתמיד ותמיד לא, האם המציאות הולכת לשינוי תודעתי כן ולא התודעה בסוף תמיד נשארת אותה תודעה ותמיד אתה גם חושב אותו דבר אלא מה שאתה תמיד גם אולי חושב על זה בצורה שונה, תמיד לא משנה. קח תודעה המהות של החשיבה תמיד תישאר אותה מהות והחשיבה תמיד משתנה ברמה העובדתית.

ש: אוקי אבל אני מדבר על הקטע הזה של בעולם העשייה כביכול האם יש איזה התכוונות התכווננות של האנשים לכיוון הפנימה ליותר מאשר בחוץ.

אליעד: תראה מצד אחד אתה יכול להגיד שכן מצד שני אתה יכול להגיד שלא, אתה תשאל אותי על מה על ההפך "מה אתה חושב ואני אגיד לך את ההפוך".

ש: אני רואה שכן אנשים עם הזמן כאילו רואים ששום דבר לא ממצא ושום דבר כאילו לא מספק וזה.

אליעד: ואז מה עושים?

ש: ואז נכנסים פנימה.

אליעד: לא הם נכנסים פנימה הם לא הולכים פנימה הם הולכים החוצה לנפרדות חדשה, לדוגמה בן אדם נגיד נמאס לו לעבוד ואז הוא אומר "בוא נלך לשיעורים של רוחניות נניח" זה אומר שהוא הולך החוצה לא פנימה.

ש: למה?

אליעד: למה החוצה כי הוא יוצר נפרדות הוא חושב שלעבוד זה לא טוב, קודם הוא חשב שלעבוד זה טוב אז הוא עבד עכשיו הוא חושב שלעבוד זה לא טוב שרוחניות זה טוב אז הוא הלך לרוחניות אבל גם זאת צורה רעה, גם זה נפרדות הוא רק החליף בעיה אחת בבעיה אחרת. לדוגמה בן אדם דתי שכל חייו למד יום אחד נמאס לו להיות דתי יום אחד נמאס לו להיות דתי הוא הולך להיות חילוני אז מה זה אומר שהוא התפתח רוחנית אתה יכול להגיד שכן הוא הגיע להבנה חדשה, הוא הפסיק ללמוד רוחניות והוא הלך לגשמיות זאת התפתחות הפוכה אבל זאת גם אחיזה בצורה שתיהן זה צורות.

יש מקום שבו אתה הולך רק פנימה אבל גם אז זה נקרא רק פנימה בסדר אבל בכל מקרה וגם כשאתה הולך פנימה בוא אני אתן לך דוגמה ממני, מה אתה שאלת בהתחלה האם יש התפתחות אני לדוגמה יש לי התפתחות מצד אחד כן כל הזמן אני מתפתח מצד שני אני כל הזמן מדבר על אותו דבר אבל זה נכון לגבי כל האנשים בעולם תמיד.

ש: אז מצד אחד יש התפתחות מצד שני אין שום התפתחות.

אליעד: אתה רק מחליף צורה תבין יש את האחד באחד המוחלט אין הבדל להתפתחות לא התפתחות אבל בצמצום זה כבר צורות צורה כזאת וצורה כזאת יש שתי צורות אני אתן לך דוגמה, אם כולנו היינו ככה כמוני נגיד אז היינו מסתכלים עליך ואומרים "אה תראו הוא התפתח הוא שכח את האחדות, הוא הגיע לנפרדות" היינו עושים הפוך.

ש: אתה היית המפורסם.

אליעד: נכון אצל אלוהים ההתפתחות שלו הוא אומר " אה תראו הנה אחד הצליח להשתחרר להיות אלוהים". היו עושים ספר "להיות בן אדם" כן, הבנת מה זה התפתחות מי מחליט זאת רק צורה באחד ההוא הראשון זה אחד אז אין שאלה מי התפתח אין שינוי אבל בנפרדות אחר כך זה כבר צורות אז למה אתה אומר שזה התפתחות אולי זאת התפתחות הפוכה, אולי אלוהים מצליח להתפתח ולהרחיק את עצמו מעצמו.

ש: אולי הוא בכלל לא רוצה אולי זה נסיגה זאת לא התפתחות.

אליעד: הבנת התפתחות זה ביחס למשהו ומאחר ששום דבר לא מחויב אז אתה לא יכול להתפתח ללכת למחויב. הנושא הספציפי הזה הבנו אותו?

ש: יש לי בהקשר הזה של ההתפתחות.

אליעד: כן אוקי.

ש: אני לא יודעת אם זה שייך אבל אולי כן.

אליעד: תכף נחליט אם כן או לא.

ש: לגבי מערכת החינוך שבעצם יש טענה שמערכת החינוך צריכה לשנות צורה בעצם היא לא מתפתחת אלא יש התדרדרות.

אליעד: התדרדרות לכיוון חיובי, מה חיובי בזה שמערכת החינוך מתדרדרת כי הקונספט של החינוך הוא עצמו רקוב בכלל אז זה שהוא מתדרדר זה סימן טוב כי בסוף יחליפו את כולו בבת אחת. מה הם אומרים הם אומרים "בואו נחליף את צורת הלימוד" אבל בכלל צריך להחליף את הרעיון של השכל שלך צריך להחליף אותו אז ההתדרדרות הזאת הולכת לכיוון חיובי כי יותר ויותר לא רוצים ללמוד ואז זה מקרב אותך לכך שהם יחפשו אלטרנטיבות בכלל לקונספט של החינוך.

ש: אז מה הקונספט של החינוך בעצם השאלה שלי מה קונספט שלדעתך.

אליעד: אבל כמובן שזה גם יכול להיות הפוך שאם אתה תשפר להם את הלימוד אז הם יהיו יותר חכמים איך שמסתכלים על זה.

ש: אבל מה הקונספט הדחוף שצריך לשפר אותו או מה הקונספט הנכון.

אליעד: מה שהם עושים זה טוב כאילו מה שהם חושבים שצריך לשפר צריך לשפר.

ש: מה לדעתך כיוון.

אליעד: מה שהם חושבים אין כיוון מה שהם חושבים זה הכיוון.

ש: אמרת עכשיו רקוב למה אתה מתכוון?

אליעד: כל אחד שיבדוק מה הוא חושב שהוא צריך לשפר שישפר שיעשה את זה הרבה יותר מהר לא משנה מה, מה הוא חושב שעושה לו טוב ותשפר רק תרוץ תתקדם בבקשה תעשה את זה יותר מהר.

ש: אין איזה קונספט של ילדים נכנסים לכיתה א' מה צריך ללמד אותם?

אליעד: אין קונספט אין שום משמעות לקונספט אתה צריך שזה יבוא מתוכך, מה שאתה חושב שצריך לשפר תשפר רק תעשה את זה יותר בזריזות. אתה מהר מאוד תגלה מה השלב הבא.

ש: הבנתי זאת אומרת מתוך וזה תהליך שאי אפשר לקדם אותו?

אליעד: אפשר מה אמרתי תעשה מה שאתה רוצה רק תקדם אותו, זה בדיוק מה שאמרתי.

ש: אבל איך תקדם אותו?

אליעד: איך מקדמים תהליכים בעולם שיותר חשוב לך אז אני עומד ואומר לך "אתה יודע מה שאתה רוצה זה מאוד חשוב רוץ קדימה תסיים אותו" זהו יש לך פרויקט תסיים אותו כמה שיותר מהר כדי שתגיע לפרויקט הבא תסיים את הכל תנוח, אני בעד לעשות הכל רק תעשה את זה יותר מהר תסיים אל תהיה עצלן רוץ קדימה תסיים את כל המשימות.

ש: אז מה הראייה שלך עדיין של החינוך שיכולה לקדם כמו שאתה מביא לנו פה.

אליעד: את שואלת אבל שאלה אחרת טוב עכשיו אני אתן לך תשובה הפוכה, קודם כל התשובה הראשונה מה שאתה חושב שצריך לקדם אותו תקדם עכשיו תשובה הפוכה, מה צריך לקדם תקדם את איכות המורים לדוגמה אם הבן אדם עצמו המורים / ההורים יהיו יותר חכמים יותר מבינים את עצמם אז ממילא גם החינוך יהיה אולי יותר טוב יכול להיות שהם יהיו יותר טיפשים אז יהיה אינטרס לילדים לברוח מהם, הפוך יכול להיות אופציה הפוכה נגיד לדוגמה החינוך הדתי נניח, נניח שמי שמלמד בחינוך הדתי הם חכמים אבל ראית גם את התוצאות כאילו זה שהמורה חכם זה לא תמיד גורם לכך שהתלמיד יהיה חכם הרבה פעמים זה גורם לכך שתלמיד יאחז ויהיה מקובע בחוכמה של הרב שלו.

כאילו נגיד הרב מלמד אז בגלל שהוא כל כך חכם זה בעצם היה הבלוק המחסום, זאת אומרת למה התלמיד לא מתקדם מעל רבו כי הוא אומר "הרב שלי היה כל כך חכם מה אני יותר חכם ממנו", זאת אומרת שאם הרב לא היה חכם אולי זה היה גורם לך לבדוק יש שני צדדים.

ש: אולי לגורם לעצמך כן לבדוק את זה בעצמך.

אליעד: נכון אלא אם כן אתה בא אלי ואז אני מסביר לך אל תאמין לי יש לך את שני היתרונות. הבנו?

ש: אז רגע המטרה זה להפסיק שיהיה רצונות?

אליעד: את שמעת אותי אומר את זה?

ש: לא אתה אומר יש רצון לעשות אותו כמה שיותר מהר.

אליעד: כן כדי, לא שיהיה.

ש: משהו יעצור את זה בסוף?

אליעד: אם תסיימי את הרשימה אז זה יעצור.

ש: נו ואז?

אליעד: ואז יהיה לך טוב, לא את לא רוצה?

ש: אז כן המטרה שיפסיקו להיות רצונות.

אליעד: לא יודע מה את חושבת, מה את רוצה?

ש: לפי מה שאתה אומר.

אליעד: יש לך רצונות כלשהם עכשיו יש לך רצונות, אם עכשיו נותנים לך אותם את לוקחת?

ש: כן.

אליעד: אז זאת אומרת לא מה לא יהיה לי רצונות ואם אני ייתן לך את כל מה שאת רוצה מה שאת רוצה מה יקרה לך לא יהיו לך רצונות לא, נו אז זה טוב או לא טוב?

ש: טוב.

אליעד: יפה זהו.
לשפר יכולת קוגניטיבית איך לשפר את החשיבה נפרדות לשפר יכולת שכלית להתייחס מסגרות חוזר בשאלה תרגילים לפיתוח חשיבה פיתוח יכולות שכליות איך לפעול נקודת המבט של אלוהים איך לחנך איך לחנך ילדים הדרכה להורים הדרכת הורים העולם העולם מתפתח התפתחות התפתחות רוחנית התפתחות תודעתית התקדמות חינוך חינוך ילדים ילד ילדה ילדים יעוץ הורי יעוץ הורים יעוץ להורים לחנך לחנך ילדים מחנך מחנכים מערכת מערכת החינוך רוחני רוחניות תודעה
איך העולם נוצר? האם העולם נוצר? היווצרות היקום, בריאת העולם, המפץ הגדול, איך נברא העולם? איך נברא היקום? איך נוצר היקום? איך נוצר כדור הארץ? יש מאין, האם אלוהים ברא את העולם? שאלות באמונה באלוהים, האם אלוהים ברא את העולם?
איך העולם נוצר? האם העולם נוצר? היווצרות היקום, בריאת העולם, המפץ הגדול, איך נברא העולם? איך נברא היקום? איך נוצר היקום? איך נוצר כדור הארץ? יש מאין, האם אלוהים ברא את העולם? שאלות באמונה באלוהים, האם אלוהים ברא את העולם?
איך העולם נוצר? האם העולם נוצר? היווצרות היקום, בריאת העולם, המפץ הגדול, איך נברא העולם? איך נברא היקום? איך נוצר היקום? איך נוצר כדור הארץ? יש מאין, האם אלוהים ברא את העולם? שאלות באמונה באלוהים, האם אלוהים ברא את העולם? מהם שני הפירושים של השאלה איך העולם נוצר? כאשר אנחנו שואלים איך העולם נוצר, יש להבין שהשאלה יכולה להתפרש בשני אופנים שונים, שיכולים להוביל לתשובות שונות בתכלית. השאלה עשויה להתמקד בצורתו החיצונית של העולם או במהותו, כלומר, החומר שממנו עשוי העולם. השאלה הראשונה, איך הצורה של העולם נוצרה, מתמקדת בהבנה של איך הדברים התפתח לצורה שבה הם נמצאים היום. השאלה השנייה, איך החומר של העולם נוצר, מתמקדת בהבנה של מהות החומר עצמו, האם הוא תמיד היה קיים או האם הוא נוצר פתאום, כלומר, איך החומר שממנו עשוי העולם נוצר. הבנת ההבדל בין השניים חשובה כדי להבין את השאלה בצורה מדויקת. מהי צורת העולם ואיך היא נוצרה? כאשר אנחנו מתמקדים בשאלה איך הצורה של העולם נוצרה, הכוונה היא להבין איך הצורה החיצונית של הדברים התפתחה והפכה להיות כפי שהיא היום. כל דבר בעולם עשוי ... או כדור הארץ, כולם עשויים מחומר מסוים. השאלה כיצד נוצרה הצורתם החיצונית של הדברים מתמקדת בהבנה של הדרך שבה העולם, היקום והמציאות התפתח. לדוגמה, כיצד נוצרו כוכבי הלכת, איך התפשט היקום, או איך נוצרו החיים. כל השאלות הללו עוסקות בצורתו של העולם, כלומר, איך הדברים השתנו והתפתחו עד שהגיעו למצבם הנוכחי. מהות העולם - איך החומר נוצר? ההיבט השני של השאלה מתמקד בחומר שממנו עשוי העולם. כאן מדובר בשאלה על מהות החומר, כלומר, האם החומר תמיד היה קיים או שהוא נוצר מתישהו במהלך הזמן. השאלה מתמקדת בשורש החומר עצמו, ולא רק בשאלה איך הצורתו של העולם השתנתה. אם החומר קיים לנצח, כיצד הוא התפשט והתארגן לצורתו הנוכחית? השאלה הזו נוגעת במהות של העולם עצמו - האם החומר נוצר מתוך יש או שהוא תמיד היה קיים? כאן חשוב להדגיש שאין תופעה של חומר ... אחד מעולם לא ראה חומר שהפך לאין או להיפך, חומר שנוצר יש מאין. האם השאלות על הצורה והמהות של העולם שונות? לסיכום, חשוב להבחין בין השאלות הללו, שכן מדובר בשתי שאלות שונות ומעמיקות. השאלה הראשונה עוסקת בהבנה של איך הצורה של העולם השתנתה, כיצד דברים התפתח והפכו למה שהם כיום. השאלה השנייה עוסקת בשורש החומר, האם החומר תמיד היה קיים או ... מצריכות חשיבה מסוגים שונים ומובילות לתשובות שונות, ומכאן החשיבות של להבין מה בדיוק אנחנו שואלים כאשר אנחנו שואלים איך העולם נוצר. מהות וצורה בבריאת העולם איך החומר של העולם נוצר? איך המהות של העולם נוצרה? איך הצורה של העולם נוצרה? ניתוח השאלה איך העולם נוצר האם העולם נברא יש מאין? איך העולם נוצר? כיצד להבין את השאלה? כששואלים איך העולם נוצר, יש להבין שזו שאלה שיכולה להתפרש בשני אופנים שונים. הראשון הוא איך הצורה של העולם נוצרה, והשני הוא איך החומר או המהות של העולם נוצרה. אליעד מסביר שלמעשה יש הבחנה ברורה בין השניים, והבנתה חשובה כדי להבין את השאלה בצורה מדויקת. מה הכוונה בצורת העולם? כשרוצים להבין איך הצורה של העולם נוצרה, הכוונה היא איך הצורה החיצונית של הדברים התפתחה והפכה למצב שבו אנו רואים אותה כיום. כל דבר בעולם ... מחומר כלשהו - היד עשויה מחומר, השולחן עשוי מחומר, וכך גם כדור הארץ והיקום. כאשר שואלים איך הצורה של העולם נוצרה, הכוונה היא להבין כיצד השתנתה צורת הדברים. למשל, ניתן לשאול איך נוצרו כוכבי הלכת, איך נוצרו חיים, או איך התפשט היקום. אלו שאלות שקשורות בצורה החיצונית של הדברים. מהות העולם - איך החומר נוצר? ההיבט השני של השאלה הוא איך החומר שממנו עשוי העולם נוצר. כאן מדובר בשאלה על מהות החומר, כלומר, - האם החומר תמיד היה קיים? אם החומר קיים לנצח, כיצד ... השאלה על היווצרות החומר היא שאלה שונה בתכלית משאלת היווצרות הצורה. שתי שאלות שונות: מהות וצורה לסיכום, השאלה איך העולם נוצר, יש להבין קודם מה אנחנו בעצם שואלים. האם אנחנו שואלים על שינוי הצורה של העולם, כלומר, איך העולם התפתח בצורה שבה הוא נמצא כיום? או שאנחנו שואלים על המהות של העולם - איך החומר ...
היווצרות היקום, היווצרות העולם, ראשית היקום, חידוש העולם, העולם מחודש, קדמות העולם, העולם קדמון, יצירת העולם, איך העולם נוצר, איך העולם נברא, בריאת העולם, אלוהים
היווצרות היקום, היווצרות העולם, ראשית היקום, חידוש העולם, העולם מחודש, קדמות העולם, העולם קדמון, יצירת העולם, איך העולם נוצר, איך העולם נברא, בריאת העולם, אלוהים
היווצרות היקום, היווצרות העולם, ראשית היקום, חידוש העולם, העולם מחודש, קדמות העולם, העולם קדמון, יצירת העולם, איך העולם נוצר, איך העולם נברא, בריאת העולם, אלוהים האם העולם הוא קדמון או מחודש? בשיחה מעמיקה ויסודית, אליעד כהן מסביר את השאלה הפילוסופית החשובה: האם העולם הוא קדמון, כלומר, קיים מאז ומתמיד, או שהוא מחודש, כלומר, נוצר בנקודת זמן מסוימת יש מאין? אליעד פותח את הנושא עם הבהרה של המושגים קדמון ומחודש, ומתאר כי העולם הקדמון הוא עולם שהיה תמיד, ללא התחלה, ולעומת זאת עולם מחודש הוא עולם שברגע מסוים החל להתקיים, כשקודם לכן לא היה. מה המשמעות של המושגים קדמון ומחודש? אליעד מדגיש כי כדי להבין אם העולם הוא קדמון או מחודש, יש להגדיר במדויק את שני המושגים. הוא מסביר כי קדמון פירושו שהעולם לא התחיל אף פעם, הוא פשוט קיים תמיד. מנגד, עולם מחודש הוא עולם שלפני נקודת זמן מסוימת לא היה קיים, ואז הופיע פתאום. אולם כאן עולה בעיה לוגית, שאליעד מסביר: לא יכול להיות מצב שבו העולם באמת מתחיל, שכן אם הוא התחיל בנקודת זמן מסוימת, מה היה קודם לאותו רגע? ומצד שני, גם קשה לתפוס עולם שהוא תמיד היה קיים, כי איך יכול להיות משהו אינסופי בלי התחלה? האם התפיסה האנושית משפיעה על קיום העולם? בשיחה עולות דוגמאות הממחישות את התפיסה הפילוסופית של אליעד בנוגע לתודעה וקיום. אליעד שואל האם העולם יכול להתקיים ללא תודעה שתופסת אותו. אם אף אחד לא היה מודע לעולם, האם הוא עדיין היה קיים? לפי ... מקושר לתודעה שתופסת אותו. במילים אחרות, אם אין שום יצור חי או תודעה כלשהי שתהיה מודעת לעולם, אז למעשה העולם לא יהיה קיים עבור אף אחד. הוא נותן דוגמה להמחיש זאת: נניח שהיו משמידים את כל בני האדם, האם העולם היה עדיין קיים? הוא מסביר שאולי בעלי חיים אחרים תופסים את העולם בצורה מסוימת, אך עדיין ללא תודעה שתופסת את המציאות אין משמעות למושג עולם. האם משהו יכול להתקיים בלי תודעה ... אחד בשני. אם לא הייתה אינטראקציה בין תודעה לעולם, אף אחד מהם לא היה יכול להתקיים. האם ניתן להוכיח שהעולם הוא קדמון או מחודש? בשיחה, אליעד עובר לשאלת ההוכחות הלוגיות. הוא מסביר שקשה להוכיח באופן מוחלט האם העולם הוא קדמון או מחודש. הוא נותן דוגמאות שונות לבעיות לוגיות הקשורות בשאלות אינסופיות: אם העולם קדמון, כמה זמן עבר מאז שהוא התחיל להתקיים? התשובה תהיה אינסוף, וזה בלתי נתפס. מצד שני, אם העולם התחיל בזמן כלשהו, מה היה לפניו? הוא גם מסביר כי עולם מחודש מחייב כלום שקדם לו, אבל מכלום אי אפשר לברוא משהו. לכן, הטענה שהעולם נברא מכלום היא פרדוקסלית, וגם הטענה שהעולם היה תמיד קיים היא בעייתית. האם ניתן לדבר על זמן ללא אירועים או תהליכים? אליעד מציג את מושג הזמן ... תלויה במושגים בסיסיים של קיום, זמן ומקום. הדיון מגיע בסופו לנקודה שבה אליעד מציין כי למעשה כל תפיסה של העולם, בין אם היא קדמון או מחודש, מובילה לפרדוקסים, ומכאן ניתן להבין שבאופן עמוק יותר העולם הוא מעבר להגדרות אלו. האם העולם קדמון או מחודש? מה היה לפני היווצרות היקום? האם היקום נוצר יש מאין? האם תודעה יוצרת מציאות? מה זה זמן ומקום? האם העולם יכול להתקיים ללא תודעה? האם אפשר להוכיח שהעולם נברא?
אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים?
אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים?
אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים? איך אפשר לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם? כדי לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם בצורה שכלית והגיונית, אליעד מסביר שצריך להתחיל משאלות בסיסיות מאוד, במקום לקפוץ ישר לשאלה הסופית. החקירה חייבת להיות מבוססת ... רק על השכל הטהור. מהן השאלות הבסיסיות שחייבים לשאול לפני החקירה? כדי לענות על השאלה האם אלוהים ברא את העולם, יש לפרק את הטענה הזו למספר שאלות בסיסיות יותר: מה פירוש המושג עולם? האם העולם לא תמיד היה קיים? האם בכלל ייתכן שהעולם לא היה קיים? מה ההגדרה של יש ואין? מה ההגדרה של אלוהים, והאם יש בכלל אפשרות לקיומו? האם אלוהים הוא זה שברא את העולם? כל שאלה כזו היא עולם שלם בפני עצמו וצריכה בירור עמוק ויסודי. מה הכוונה בהעולם והאם ייתכן שלא היה קיים? כשאומרים העולם לא תמיד היה קיים, חשוב קודם להגדיר למה בדיוק מתכוונים במילה עולם. האם מדובר בכדור הארץ בלבד, ביקום, במרחב המקום והזמן, או אולי בכל המציאות כולה? אליעד מסביר שכשאומרים שהעולם נברא, חייבים לברר: האם הכוונה שהחומר שממנו עשוי העולם נברא? אולי החומר תמיד היה קיים? האם רק הצורה של העולם נבראה, אבל החומר תמיד היה קיים? האם הזמן והמקום עצמם נבראו? אם כן, איך ניתן לדמיין מצב שבו לא ... מתארים מה הוא עשה או איזה תכונות יש לו, במקום להסביר מה הוא בעצם. לדוגמה, לומר אלוהים ברא את העולם או אלוהים טוב, זה לא הסבר מה הוא אלוהים, אלא מה הוא עושה או איך הוא מתנהג. כדי לדעת אם אלוהים קיים, חייבים להגדיר מהו בדיוק. אפשרויות להגדרת אלוהים הן: החומר הבסיסי שממנו כל העולם עשוי. ישות אינסופית שנמצאת מעבר למקום ולזמן. ישות רוחנית כמו נשמה או תודעה ראשונית. אלוהים שהוא כל המציאות עצמה, כלומר, זהה עם העולם. כל הגדרה כזו חייבת להיבחן ביחס להגדרות שקבעתם קודם של יש ואין, כדי לבדוק האם היא בכלל אפשרית בהיגיון. ... מראש למדענים או לרבנים, אלא להסתמך רק על ההיגיון של עצמך. האם יש קשר בין קיום אלוהים לבין העובדה שהעולם קיים? רק אחרי שהגדרנו מה זה עולם, מה זה לא תמיד היה קיים, מה זה יש ואין, ומה זה אלוהים, מגיעים לשאלה: האם אלוהים הוא זה שברא את העולם? כאן חייבים לברר: האם אלוהים היה קיים תמיד והעולם נוצר ממנו? האם העולם היה קיים תמיד בנפרד מאלוהים? האם אלוהים והעולם זהים, ולכן העולם בכלל לא נברא אלא תמיד היה קיים כחלק מאלוהים עצמו? אם אלוהים נמצא מחוץ לזמן, מה המשמעות של לפני בריאת העולם? האם אלוהים יצר רק את החומר, או גם את הפוטנציאל של העולם להיות קיים? אליעד מסביר שהשאלה האם אלוהים ברא את העולם היא מורכבת, כי היא מחייבת הבנה עמוקה של כל ההנחות הקודמות. כל שלב חייב להיבדק בצורה מסודרת, תוך חקירה לוגית יסודית. לסיכום: מה הדרך הנכונה לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם? אליעד מסכם את ההרצאה בכך שכדי לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם, חייבים: להגדיר במדויק מה הכוונה בעולם ובלא תמיד היה קיים. להגדיר היטב מה זה יש ומה זה אין. להגדיר ... מה זה אלוהים. לבדוק בהיגיון אם יכולה להיות בכלל ישות כמו שהגדרנו. לבחון מה הקשר האפשרי בין אלוהים לבין העולם. רק אחרי שביררתם את כל השאלות הללו, אפשר לנסות לענות בהיגיון האם אלוהים קיים והאם הוא ברא את העולם. מה זה יש ומה זה אין? האם העולם נברא על ידי אלוהים? האם אלוהים יכול להיות קיים מחוץ לזמן? איך להגדיר את המושג אלוהים? האם העולם תמיד היה קיים? האם הזמן והמקום נבראו? מה ההבדל בין קיום בפועל לבין פוטנציאל קיום? הקדמה שאלה גדולה עומדת לפנינו: האם יש אלוהים, והאם אלוהים ברא את העולם או לא ברא אותו? זוהי שאלה רחבה, ורבים מנסים להתמקד בשאלות כמו האם באמת קיים אלוהים? או האם יש הוכחות שהוא ברא את העולם?, אבל כאן נרצה לחקור לעומק את הדרך שבה אפשר בכלל לדעת את הדבר הזה, בדרך הגיונית ושכלית, בלי להסתמך ... חיצוניים כמו תורה, תנך, ניסים וכדומה. נרצה להתחיל בשאלה המתודולוגית: איך בכלל ניגשים לבדיקת השאלה האם אלוהים ברא את העולם, בהנחה שאיננו מסתמכים על עדויות חיצוניות אלא רק על ההיגיון שלנו? מדוע חשוב לשאול איך ניתן לדעת, ולא רק ... מסורת או נס כלשהו. נניח שיש אדם היושב לבדו בחדר ורוצה בעזרת היגיון בלבד לבחון: האם יש אלוהים? האם העולם תמיד היה קיים? האם ייתכן שהעולם נברא? ואיך אפשר לדעת אם אלוהים הוא זה שברא את העולם? הגדרת הבעיה המרכזית ישנן שאלות רבות שעולות כשאומרים אלוהים ברא את העולם. קודם כל, מה פירוש ברא? האם העולם אכן לא התקיים בכלל ואז אלוהים יצר אותו מאין? ואולי כן היה קיים משהו, אבל השתנה ונהפך למה שאנו קוראים העולם? מעבר לכך, יש הבדל בין האם העולם לא היה קיים בכלל, ואז נברא? לבין האם היו צורות, חומרים או ...
איך נוצר העולם? האם העולם נוצר יש מאין? האם העולם נברא? מי ברא את העולם? איך העולם נברא? איך העולם קיים? האם יש אלוהים? מי ברא את אלוהים? קדמות העולם, חידוש העולם, שער היחוד
איך נוצר העולם? האם העולם נוצר יש מאין? האם העולם נברא? מי ברא את העולם? איך העולם נברא? איך העולם קיים? האם יש אלוהים? מי ברא את אלוהים? קדמות העולם, חידוש העולם, שער היחוד האם העולם נוצר יש מאין או שהיה קיים תמיד? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא שאלת בריאת העולם: האם העולם נוצר יש מאין או שהוא תמיד היה קיים? אליעד מסביר כי כאשר שואלים מאיפה הגיע משהו? יש רק שתי ... בעוד יש מוחלט הוא מצב של קיום שאין בו פוטנציאל לאי - קיום בשום צורה או זמן. למה התשובה שהעולם תמיד היה קיים לא מספקת? למרות שהאפשרות של העולם תמיד היה קיים נראית הגיונית לכאורה, אליעד מסביר כי גם בה יש קושי לוגי. אם העולם היה קיים תמיד בדיוק כמו שהוא עכשיו, כיצד ניתן להסביר שינויים שמתרחשים? אם משהו משתנה, בהכרח הוא לא היה ... או יצירה חדשה. שינוי זה מעלה את השאלה מחדש: מאיפה השינוי הזה נוצר? האם אלוהים פתר את בעיית בריאת העולם? אליעד מתייחס גם לתפיסה הדתית לפיה אלוהים ברא את העולם, ומדגיש שגם תפיסה זו אינה פותרת את הבעיה. הוא מסביר כי אם אלוהים הוא משהו שקיים תמיד, עדיין נותרת השאלה מאיפה נוצר השינוי בהחלטתו לברוא את העולם. אם התשובה היא שאלוהים תמיד חשב ורצה לברוא את העולם, אז אין למעשה הסבר לשאלה מדוע הבריאה התרחשה דווקא ברגע מסוים ולא קודם. למה אי אפשר להגיד שאלוהים יצר את העולם מכלום מוחלט? הוא מחדד נקודה נוספת לגבי האפשרות שאלוהים ברא את העולם מכלום. אם אלוהים יצר משהו מכלום מוחלט, עדיין נשאלת השאלה איך ממצב של אין שום דבר נוצר משהו. מצב ... ויש להבין בדיוק למה הכוונה כשמשתמשים בהם כדי להימנע מבלבול ומוויכוח חסר תוחלת. מה הפתרון שאליעד מציע לשאלת בריאת העולם? הפתרון שאליעד מציע אינו להגיע למסקנה אחת מוחלטת, אלא להבין שהשאלות עצמן מבוססות על הנחות לא ברורות לגבי מושגים ... נשענות השאלות אינם מוגדרים היטב ומכילים סתירות פנימיות. לסיכום, אליעד כהן אינו נותן תשובה אחת סופית לשאלה איך נוצר העולם? אלא מציע התבוננות מעמיקה ויסודית על הנחות היסוד שעומדות מאחורי השאלות האלה. הוא קורא להבין כי עצם התפיסה שלנו ... ואין היא שמייצרת את השאלות הללו, ושאפשרות נוספת היא להטיל ספק בעצם קיומו של הבדל בין יש לאין. האם העולם נברא יש מאין? מי ברא את אלוהים? קדמות העולם האם העולם תמיד היה קיים? איך נוצר שינוי במציאות? מה ההבדל בין יש יחסי ליש מוחלט? מה זה כלום מוחלט?
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה איך ניתן להבין את השוני בין המדע לבין התפיסות הדתיות והפילוסופיות על גיל העולם? הדיון על גיל העולם נוגע לתפיסות שונות אשר לא תמיד סותרות אחת את השנייה, אלא תלויות בפרספקטיבה ובזמן שבו אנו בודקים את השאלה. בתגובה לשאלת המשתתף לגבי השוני בין התפיסות, אליעד מציין את מגוון הגישות השונות, כל אחת מתארת את גיל העולם בצורה שונה: תפיסה דתית - העולם נברא לפני כ - 6,000 שנה. תפיסה מדעית - היקום קיים כ - 14 מיליארד שנה, על פי ראיות מדעיות. תפיסה פילוסופית - העולם תמיד היה קיים, כלומר, קיום נצחי. תפיסות נוספות, כגון רעיונות על קיום המשלב את כל האפשרויות הקיומיות. אליעד מסביר ... בנוגע לקיום נצחי? אליעד טוען כי המדע והפילוסופיה לא סותרים אחד את השני, אלא כל אחד מהם מתאר את העולם בהתאם לפרספקטיבה שלו. המדע עוסק בזמן ובמקום פיזי, ולכן המדע מתאר את הזמן על פי התרחשויות של 14 מיליארד ... - הזמן של היקום, או הזמן של כל הקיום שמקיף אותו. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי לזמן פיזי איך אפשר להסביר את השוני בין המדע לתפיסות הדתיות והפילוסופיות על גיל העולם? הדיון מתחיל בשאלה שנוגעת להבדלים בין התפיסות השונות על גיל העולם, בין התפיסה הדתית שמדברת על יצירה של העולם לפני כ - 6,000 שנה לבין התפיסה המדעית הקובעת שהיקום קיים במשך 14 מיליארד שנה בעקבות המפץ הגדול. השאלה ... אליעד מציין שמדובר בתפיסות שונות, שלעיתים הן לא בהכרח סותרות אחת את השנייה. יש מספר תפיסות עקרוניות שנוגעות ליצירת העולם: 1. תפיסה דתית - העולם נברא לפני כ - 6,000 שנה. 2. תפיסה מדעית - היקום קיים כ - 14 מיליארד שנה, על פי ראיות מדעיות. 3. תפיסה פילוסופית - העולם תמיד היה קיים, כלומר, קיום נצחי. 4. תפיסות אחרות שיכולות לדבר על מצבים שונים של קיום, כמו רעיונות פילוסופיים ... זו לצד זו, מבלי שהן סותרות אחת את השנייה לחלוטין. מה היה לפני המפץ הגדול? האם קיים זמן אינסופי? העולם כפי שהוא נצפה כיום, הוא תוצאה של היקום הקיים 14 מיליארד שנה. עם זאת, השאלה מה היה לפני המפץ ... את הדברים מזוויות שונות, שכל אחת מהן נכונה במסגרת הפרספקטיבה שלה. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי לזמן פיזי ש: הבהרה נוספת לגבי ... זה, אז זאת אומרת מה שקורה איך שאני מבין בתהליך של ההתעוררות עובדה שהאדם קודם הוא חושב באתי מאיפשהו העולם נוצר, העולם קיים העולם תמיד היה אולי לא היה אבל מתי שאתה חווה או שהתעוררות הדרגתית או שאפילו בדרך אתה חווה הבזקים כאלה ... היה אתה רואה את זה מול העיניים. אליעד: אז? ש: אז מה שקורה אז אתה חווה את זה ישירות שהעולם הקיום תמיד היה תמיד עובד ותמיד יהיה, נכון אבל יחד עם זה מה שסותר זה כאילו שהמדענים אומרים לא ... אתה רוצה שאני אסדר לך את זה, אוקי יש שלוש תפיסות ארבע תפיסות סתם יש יותר, תפיסה אחת אומרת העולם בן ששת אלפים שנה בערך זה של הדתיים תפיסה שנייה אומרת 14 מיליארד שנה של המדענים תפיסה שלישית אומרת העולם תמיד קיים זה תפיסה של איזה פילוסופים כאלה ואחרים, תפיסה אחרת אומרת העולם בכלל לא קיים תפיסה אחרת אומרת הוא גם קיים וגם לא קיים תפיסה אחרת אומרת מה אתה רוצה ממני?. ... שכל התפיסות נכונות כל התפיסות נכונות השאלה בפרספקטיבות מסוימות. עכשיו הוא שואל שאלה ספציפית הוא שואל איך התפיסה שאומרת שהעולם קיים 14 מיליארד שנה ושיש הוכחות אפילו איך זה מסתדר עם התפיסה שאומרת שיש המשכיות נצחית נצח ללא התחלה ... הזאת עשר שנים אם אתה מוריד את הצורה תמיד היה פה. מה אני מתכוון לומר כשמדענים מדברים כמה זמן העולם קיים הם מדברים על היקום שלנו הנוכחי, יש פה עט העט הזה נמצא פה בתוך זמן ומקום בתוך יקום ...
בריאת העולם, איך נברא העולם? בריאה יש מאין, האם יש אלוהים? האם אין אלוהים? מי ברא את העולם? איך העולם נברא? אמונה דתית, מתן תורה, איך נוצר העולם? מי יצר את העולם?
בריאת העולם, איך נברא העולם? בריאה יש מאין, האם יש אלוהים? האם אין אלוהים? מי ברא את העולם? איך העולם נברא? אמונה דתית, מתן תורה, איך נוצר העולם? מי יצר את העולם? מהי בריאת העולם ואיך נברא העולם? אליעד עוסק בשאלה פילוסופית ודתית עמוקה, שנוגעת לבריאת העולם והקיום של אלוהים. תחום זה, שמעסיק את המין האנושי מזה אלפי שנים, נוגע לשאלות מהותיות כמו איך נברא העולם? ומהו תהליך בריאה יש מאין? לאורך כל השיחה, הוא מציין את השאלות המרכזיות שקשורות לאמונה הדתית ולתפיסות שונות של ... את מושג היש מאין. לשיטתו, כל התפיסה של בריאה יש מאין אינה ברורה לגמרי, במיוחד כשלא ברור בכלל אם העולם אכן נברא או אם הוא קיים באופן עצמאי. בריאה יש מאין - איך זה קורה? הדיון בבריאה יש מאין נוגע לא רק לשאלה הפיזית של איך נברא העולם, אלא גם לשאלה האם באמת יש משהו שנברא יש מאין. הוא מציין שיכול להיות שמה שנראה לנו כבריאה יש ... מבינים את מהות הקיום והאם בכלל אפשר להבין את המושג הזה של בריאה יש מאין. האם אלוהים ברא את העולם? במהלך השיחה, אליעד עוסק גם בשאלה אם אלוהים הוא זה שברא את העולם או אם כל זה הוא תוצאה של איזו סדרה של תהליכים טבעיים. הוא מציין את הדעות השונות שמציינות כי המדענים טוענים שהעולם נברא בצורה אבולוציונית, כלומר, דרך תהליכים טבעיים, אך הוא שואל האם יש בכלל צורך להאמין בכך. הוא מציע כי ... אומרים זאת, זה לא בהכרח אומר שזה נכון, וכי כל ההסברים האלו לא תמיד מחזיקים מים. מה המשמעות של העולם תמיד היה כאן? לאחר מכן, השיחה מתפתחת לכיוון של האם העולם נברא בזמן מסוים או אם הוא תמיד היה כאן. אליעד מציין כי כל השאלות הללו יכולות להיות מבולבלות, אבל ... ואין משמעות ממשית לקיום שלנו. הוא מסביר כיצד אנחנו כל הזמן מנסים להבין את המציאות, אבל יתכן כי כל העולם עצמו הוא למעשה פיקציה, כפי שחלום יכול להיעלם ברגע שהתעוררים ממנו. האם יש אלוהים? בהמשך השיחה, אליעד שואל האם ... בצורה הדתית הרגילה, עדיין פועל מתוך מערכת של אמונות שמשפיעה על התנהלותו. האם יש אלוהים? בריאה יש מאין? האם העולם תמיד היה כאן? האם אלוהים ברא את העולם? האם קיום המציאות הוא חלום?
למה לא ניתן לדעת למה העולם קיים? למה אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים? מהי תכלית החיים? למה העולם נוצר? למה אלוהים ברא את העולם? מה הסיבה שהעולם קיים? מהי משמעות החיים? האם לחיים יש משמעות? למה דברים קורים? טוב דרכו להיטיב
למה לא ניתן לדעת למה העולם קיים? למה אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים? מהי תכלית החיים? למה העולם נוצר? למה אלוהים ברא את העולם? מה הסיבה שהעולם קיים? מהי משמעות החיים? האם לחיים יש משמעות? למה דברים קורים? טוב דרכו להיטיב
למה לא ניתן לדעת למה העולם קיים? למה אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים? מהי תכלית החיים? למה העולם נוצר? למה אלוהים ברא את העולם? מה הסיבה שהעולם קיים? מהי משמעות החיים? האם לחיים יש משמעות? למה דברים קורים? טוב דרכו להיטיב למה אין תשובה לשאלה למה העולם קיים? השאלה למה העולם קיים? היא שאלה שמעסיקה בני אדם מזה דורות, אך למרות הניסיון המתמיד למצוא לה מענה, היא איננה שאלה פשוטה ... מה משמעות החיים?, או מהי תכלית החיים?, אין תשובה אמיתית, לפחות לא במסגרת ההיגיון האנושי המקובל. האם לשאלה למה העולם קיים יכולה להיות בכלל תשובה? כדי להבין מדוע אי אפשר לתת תשובה לשאלה הזו, חשוב תחילה להבין את משמעות ... תכלית - ישנו מצב שאליו שואפים להגיע באמצעות הפעולה הזו. אם ננסה להחיל את ההיגיון הזה על קיומו של העולם, אנו נתקלים בבעיה לוגית יסודית. כאשר אנחנו שואלים למה העולם קיים? אנו למעשה מניחים שקדם לעולם מצב שבו לא היה כלום, כולל לא זמן, לא מקום, לא תכליות ולא סיבות. בעולם שבו לא היה שום דבר, לא היה קיים שום דבר שיוכל להוות סיבה או תכלית לבריאת העולם. אליעד כהן מדגים זאת בצורה ברורה מאוד: זה דומה לשאלה למה רובוט עושה פעולה מסוימת? לרובוט אין רצונות או ... לא הייתה שום תודעה, לא היה שום רצון ולא הייתה שום תכלית. לכן, כל ניסיון להבין את הסיבה לבריאת העולם מתנגש עם ההנחה הלוגית הבסיסית שלא היה שום דבר לפני העולם. מדוע אין משמעות לסיבת קיום העולם במצב שבו לא היה כלום? אליעד מדגיש את הסתירה הלוגית: אם היה מצב שבו לא היה קיים דבר, כולל ... לא רגשות, לא רצונות, לא זמן ולא מרחב, אז לא היה קיים שום בסיס שיכול להצדיק או להסביר מדוע העולם נברא. אם נניח שהייתה סיבה כלשהי, הרי שבכך אנחנו טוענים שהיה קיים משהו לפני העולם, ולכן העולם לא באמת נברא משום דבר, אלא מדבר כלשהו, והרי רצינו להבין מדוע משהו בכלל התחיל. כל תשובה שניתן לשאלה הזו, כמו העולם נברא כדי שיהיה טוב, תוביל לשאלה נוספת: טוב למי? ולמה שיהיה טוב?. אם אלוהים ברא את העולם כדי להיטיב, אז מדוע היה לאלוהים צורך להיטיב מלכתחילה? הרי אם אלוהים היה קיים לפני שהעולם היה קיים, מה גרם לו לרצות להיטיב, ומה גרם לו להיות טוב? כלומר, בכל ניסיון לענות על השאלה נופלים לאינסוף שאלות חדשות שאי אפשר לפתור אותן בהיגיון. האם אלוהים ברא את העולם כדי להיטיב? הדוגמה לגבי אלוהים שמביא אליעד מדגישה היטב את הסתירה הזו: אם אלוהים היה טוב עוד לפני שהוא ברא את העולם, הרי כבר קיים מושג של טוב ורע לפני שהעולם נברא. אם הוא רצה להיטיב, השאלה עולה למה הוא רצה זאת. ואם לא היה שום מושג של טוב ורע לפני העולם, איך אלוהים היה טוב? כל אלו הן שאלות שמעידות על הסתירה הפנימית בכל ניסיון למצוא סיבה לקיום העולם. הנקודה המרכזית שאליעד כהן מנסה להעביר היא שכל ניסיון להבין את תכלית העולם באמצעות ההיגיון מוביל בהכרח לסתירות פנימיות שאין להן פתרון לוגי. האם אפשר בכלל להפסיק לשאול למה העולם קיים? אליעד מציע שישנה גם אפשרות אחרת, פרספקטיבה אחרת. ישנה נקודת מבט או שכל מסוים, שמי שמחזיק בו, כלל לא מתעוררת אצלו השאלה למה העולם קיים? לא משום שהוא מצא תשובה לשאלה הזו, אלא משום שבעצם השאלה הזאת מאבדת את משמעותה לחלוטין. במצב כזה, ... נותרת שום שאלה. כלומר, לפי אליעד, יש שתי אפשרויות עיקריות: אין ולא יכולה להיות תשובה לוגית אמיתית לשאלה למה העולם קיים. אפשר להגיע למצב תודעה שבו השאלה הזאת כלל לא נשאלת, לא בגלל שיש לה תשובה, אלא משום שהמושגים עצמם מאבדים את משמעותם. כל זה מלמד אותנו כי השאלות הגדולות ביותר על משמעות החיים ועל קיום העולם, הן שאלות שלוגית אינן יכולות לקבל תשובה סופית, אך הן יכולות להוביל אותנו להבנה עמוקה יותר של עצם המושגים הללו, ושל עצמנו. למה העולם קיים? האם לחיים יש משמעות? מהי תכלית החיים? מדוע אין תשובה לשאלה למה העולם נוצר? האם אלוהים ברא את העולם כדי להיטיב? האם אפשר לדעת למה דברים קורים? למה לא ניתן לדעת למה העולם קיים? העולם קיים, זו עובדה. אבל כאשר אנו שואלים למה העולם קיים?, השאלה הזו מכילה הנחות שעשויות להיות בעייתיות. למעשה, השאלה למה מתייחסת לסיבה - מה גרם לדבר מסוים להתרחש. אם אנחנו שואלים למה העולם קיים?, אנחנו מניחים שיהיה מצב שבו לא היה קיים עולם. כלומר, אם לא היה כלום, לא היה גם זמן, ... זוהי תכלית פעולה - פעולה שנעשית כדי להשיג מטרה כלשהי. אך אם לא היה קיים שום דבר לפני בריאת העולם, איך יכולה להיות תכלית? איך יכולה להיות סיבה? כל התפיסה הזו של סיבה ותכלית מתעוררת רק אם יש משהו - עולם, זמן, מקום - שלפניו אפשר היה לשאול על סיבה ותכלית. אם העולם לא היה קיים, אז אין שום דבר שמניע את בריאתו ואין מקום לתשובה לשאלה. האם יש תשובה לשאלה למה העולם קיים? ההסבר שהובא טוען שאין תשובה לוגית לשאלה זו. עם זאת, ישנה פרספקטיבה מסוימת שבה אין שאלה בכלל. כלומר, ... את השאלה, ולא כי יש לו תשובה עליה, אלא כי אין לו שאלה בכלל. יש מצבים בהם השאלה למה העולם קיים מתפרקת, ובמקום לשאול אותה, כל התפיסה של קיים ולא קיים מקבלת משמעות שונה. כלומר, בעין חדה ופרספקטיבה שונה, ... על כך שהשאלה על תכלית החיים אינה יכולה לקבל תשובה אם קודם לכן לא היה כלום, משום שלפני בריאת העולם לא הייתה משמעות למונחים כמו תכלית וסיבה. האם אלוהים ברא את העולם כדי להיטיב? כאשר אנו שואלים אם אלוהים ...
יש מאין, בריאה יש מאין, קדמות העולם, חידוש העולם, בריאת העולם, איך נברא העולם, נצחיות העולם, נוצר מכלום, העולם קדמון
יש מאין, בריאה יש מאין, קדמות העולם, חידוש העולם, בריאת העולם, איך נברא העולם, נצחיות העולם, נוצר מכלום, העולם קדמון
יש מאין, בריאה יש מאין, קדמות העולם, חידוש העולם, בריאת העולם, איך נברא העולם, נצחיות העולם, נוצר מכלום, העולם קדמון האם אפשרי שהעולם נברא יש מאין? אליעד מסביר בצורה יסודית ומפורטת את הטענה שאי אפשר שהעולם נברא יש מאין. הרעיון המרכזי שנבחן בהרצאה הוא הסתירה הבסיסית שקיימת בתוך ההנחה שניתן לברוא יש מתוך אין. אליעד ... מוחלט, ולכן כל דבר שאנו תופסים כיש ממשי, למעשה מושתת על כלום. מה המסקנה של אליעד לגבי השאלה אם העולם קדמון או נברא? אליעד טוען שמאחר ובלתי אפשרי שהעולם נוצר יש מאין, יש להסיק שהעולם קדמון, כלומר, קיים מאז ומתמיד. הטענה היא שלא משנה כמה הוכחות או ניסים יביאו כדי להוכיח שהעולם נברא יש מאין, ההיגיון הבסיסי מונע מאיתנו לקבל זאת, משום שזו סתירה מוחלטת להיגיון עצמו. מבחינת ההיגיון, אם יש ... כלומר, כאשר מגיעים להבנה האמיתית שהכל הוא אחדות של כלום מוחלט, כל החוויות האנושיות מתאזנות והמתח הנפשי מתפוגג. האם העולם נברא יש מאין? מהו כלום מוחלט? האם העולם קדמון? איך נוצר יש מתוך אין? האם יש גבול להבנת השכל? מה ההבדל בין מקום לזמן? כיצד להגיע לאחדות ...
החלקיקים של המציאות, מי מנהל את העולם, איך העולם מתנהל, הכל קורה מעצמו, קדמות העולם, אקראי או סיבתי, מי ברא את העולם, האם יש אלוהים, העולם קדמון, לא הכל אחד, איך המציאות פועלת, נפרדות נצחית
החלקיקים של המציאות, מי מנהל את העולם, איך העולם מתנהל, הכל קורה מעצמו, קדמות העולם, אקראי או סיבתי, מי ברא את העולם, האם יש אלוהים, העולם קדמון, לא הכל אחד, איך המציאות פועלת, נפרדות נצחית
החלקיקים של המציאות, מי מנהל את העולם, איך העולם מתנהל, הכל קורה מעצמו, קדמות העולם, אקראי או סיבתי, מי ברא את העולם, האם יש אלוהים, העולם קדמון, לא הכל אחד, איך המציאות פועלת, נפרדות נצחית האם יש מישהו שמנהל את המציאות? הסיכום הבא עוסק בהרצאה של אליעד כהן, שבה הוא מסביר לעומק את השאלה: מי או מה מנהל את המציאות, איך פועל העולם, מהי משמעותם של החלקיקים הקטנים שמרכיבים את כל מה שקיים, והאם העולם הוא תוצאה של פעולה סיבתית, אקראית או פעולה של אלוהים. אליעד מתחיל מהשאלה אם יש מישהו שמניע את המציאות ... שונים שכל אחד מהם הוא ישות נפרדת בפני עצמה. למרות שנראה שהכל מחובר, כל חלקיק הוא משהו עצמאי ונפרד. העולם, לדבריו, הוא עולם של נפרדות נצחית, והאחדות שאנשים מדברים עליה היא בעצם אשליה או רעיון שאינו נכון. כל רגע הוא ייחודי ואינו חוזר על עצמו, ולכן כל מצב של העולם הוא חד - פעמי לחלוטין. מה המשמעות של העולם קדמון? אליעד טוען שהעולם לא נברא יש מאין. לדבריו, העולם קיים מאז ומתמיד, ולכן אי אפשר לומר שהוא נברא בנקודת זמן כלשהי. מכיוון שאין אפשרות ליצירת משהו מתוך כלום, העולם תמיד היה קיים. הוא מסביר שהקיום תמיד היה ותמיד יהיה, ואין נקודה שבה התחיל הכל. לכן אין צורך באלוהים שייצור את העולם כי העולם תמיד היה כאן, והוא מתנהל בכוחות עצמו ובאופן טבעי לחלוטין. האם אפשר להבין את המציאות דרך שאלה מה זה? ... מוחלטת ואין לו קיום ממשי. הגישה הזאת מובילה להבנה עמוקה יותר, שמבטלת את כל השאלות על מי מנהל את העולם או למה הוא קיים כפי שהוא. לסיכום, לפי אליעד כהן, העולם מתנהל מעצמו, ללא גורם שמנהל אותו, והוא קדמון, חסר התחלה וסוף, ונמצא בתנועה תמידית. הנפרדות היא האמת האולטימטיבית, והאחדות שמדברים עליה היא אשליה שנובעת מחוסר הבנה של מהות הדברים. האם יש אלוהים? מי מנהל את העולם? איך העולם מתנהל? האם המציאות אקראית או סיבתית? מהי קדמות העולם? האם הכל אחד? מהי נפרדות נצחית?
בריאת העולם יש מאין, העולם נוצר מעצמו, איך נברא העולם? מה ההסתברות והאם העולם נוצר מכלום על ידי אלוהים?
בריאת העולם יש מאין, העולם נוצר מעצמו, איך נברא העולם? מה ההסתברות והאם העולם נוצר מכלום על ידי אלוהים? האם העולם יכול להיווצר מכלום על ידי אלוהים? הנושא המרכזי שאליעד כהן מדבר עליו הוא השאלה האם העולם נברא יש מאין, או האם הוא נוצר בעצמו, והאם יכול להיות שאלוהים הוא זה שיצר את העולם. הוא מתמקד בשאלה האם הגיוני יותר להאמין שהעולם נוצר באופן מקרי לגמרי, או שנברא על ידי אלוהים מתוך שום דבר מוחלט. אליעד כהן מתייחס להסתברות, להיגיון, ולשאלה האם אלוהים הוא אכן תשובה מתקבלת על הדעת לשאלה כיצד נברא העולם. מהי ההסתברות שהעולם נוצר לבד? אליעד מסביר דרך דוגמה פשוטה שמטרתה להמחיש את הטירוף בשתי תפיסות נפוצות. הדוגמה הראשונה מספרת על אדם ... נתפס על ידי אנשים כיותר הגיוני, למרות שלדעתו זו האפשרות הכי לא הגיונית שיש. מדוע הרעיון שאלוהים ברא את העולם יש מאין אינו הגיוני? אליעד כהן מסביר באריכות כי הרעיון שהעולם נברא מכלום על ידי אלוהים לא רק שאינו פותר את הבעיה אלא יוצר בעיה גדולה אף יותר. הוא מסביר את ההיגיון מאחורי הטיעון הזה בעזרת השוואה בין קיום העולם לבין קיומו של אלוהים. אם כל דבר שקיים חייב סיבה שיצרה אותו, אז גם אלוהים זקוק לסיבה לקיומו. ואם אלוהים לא צריך סיבה והוא תמיד היה קיים, אז באותה מידה אפשר להגיד שגם העולם תמיד היה קיים ואין צורך להניח יוצר. אליעד מדגיש שאין הבדל הגיוני בין שתי האפשרויות הבאות: העולם נוצר מעצמו ללא סיבה או שהעולם נוצר מכלום על ידי אלוהים. לדעתו, שתי האפשרויות הללו הן באותה רמת חוסר היגיון בדיוק. הוא אומר שהטענה אלוהים ברא את העולם היא טענה חסרת משמעות בדיוק כמו הטענה העולם נברא יש מאין באופן אקראי ללא שום גורם. מה המשמעות של יצירת העולם על פי התורה? אליעד נותן דוגמה מתוך התורה, המתארת את בריאת העולם בצורה ציורית. לפי התורה, אלוהים ברא את העולם יש מאין, כלומר, לפני הבריאה לא היה זמן, לא היה מקום, ולא היה שום דבר פרט לאלוהים עצמו. על ... בלתי פתירות, מכיוון שלא ניתן להבין כיצד מאין מוחלט נהיה יש. הוא מתייחס לכך שהדתיים טוענים שזה טיפשי לחשוב שהעולם נוצר במקרה, אבל בעצמם מאמינים שהכל נוצר מכלום על ידי אלוהים, שזה לדעתו אותו סוג של חוסר היגיון. למה ... אך לדבריו, ההסבר שהכל נוצר מאלוהים מתוך כלום הוא עוד יותר לא הגיוני. האם יש אלטרנטיבה הגיונית להסבר בריאת העולם? אליעד מציג את הרעיון שלפיו למעשה אין הבדל בין אלוהים לאין, כלומר, אלוהים מוגדר כמהות חסרת זמן ומקום, ולכן הוא בדיוק כמו שום דבר. כשהוא אומר אלוהים ברא את העולם, הוא בעצם אומר שהעולם נוצר מכלום מוחלט. לכן מבחינתו אין שום פתרון ממשי בשימוש במונח אלוהים כדי להסביר את בריאת העולם. הוא טוען שהטיעון העולם נברא מכלום על ידי אלוהים והעולם נברא יש מאין מעצמו שניהם לא מתקבלים על הדעת באופן מוחלט ושניהם לא הגיוניים. הדגש המרכזי בדבריו הוא ששתי האפשרויות - העולם נוצר לבד או שאלוהים יצר אותו מכלום - אינן מספקות הסבר הגיוני, מכיוון שהן מניחות יצירה של משהו משום דבר. בכך הוא מערער את התפיסה הדתית והפילוסופית שטוענת שהעולם חייב היה להיווצר על ידי כוח עליון. האם העולם נברא מעצמו? בריאת העולם יש מאין האם אלוהים ברא את העולם? איך העולם נוצר מכלום? ההסתברות להיווצרות היקום בריאת העולם לפי התורה האם העולם תמיד היה קיים?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התפתחות רוחנית, התפתחות תודעתית, מערכת החינוך, חינוך ילדים, האם העולם מתפתח ומתקדם
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: העולם, מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים? האם יש או אין אלוהים? האם הכל אפשרי? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש אמת מוחלטת? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש בחירה חופשית? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: העולם, איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? דיכאון? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להאמין בעצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעריך את עצמך? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשפר את הזיכרון? איך להיות מאושר ושמח? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בזוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לנהל את הזמן? איך לשתול מחשבות? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי בטלפון, מאמן אישי לילדים נוער והורים, מאמן אישי מומלץ בנושאי העולם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.7500 שניות - עכשיו 02_09_2025 השעה 23:47:47 - wesi1